|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Varför heter det "rusningstrafik" när det står helt stilla ??
Gossen Ruda
27-07-2011, 09:03
CITAT (omk @ 27-07-2011, 02:41)  Varför heter det "rusningstrafik" när det står helt stilla ?? Kvarleva från den tiden när man kunde rusa.  Heter det inte myldretid på danska eller något ditåt? Passar lite bättre. Det myllrar av folk.
Varför kan "pris" vara både en och ett?
Ett pris - någon vinner och får ett pris. En vara har väl också ett pris? Båda blir väl priset i bestämd form.
En pris - h*n snusar och brukar ta en pris efter frukosten. Det blir väl prisen i bestämd form?
Myosotis
27-07-2011, 10:57
Det är väl två olika ord som råkar vara samma på svenska. Det syns när man tittar på de tyska orden Preis resp. Prise.
Då kan man ju fråga sej vad som eg menas med en pris snus. En nypa snus kanske? Det finns väl inget annat som räknas som en pris? Som man säger nypa om menar jag. En pris salt? Njeee... Ganska ointressant egentligen, eftersom jag inte snusar och heller inte har nån aning om priset på detsamma. Vad finns det flest av förresten - frågor eller svar?
Biggan_
27-07-2011, 11:20
CITAT (Berith @ 27-07-2011, 12:16)  Då kan man ju fråga sej vad som eg menas med en pris snus. En nypa snus kanske? Det finns väl inget annat som räknas som en pris? Som man säger nypa om menar jag. En pris salt? Njeee... Ganska ointressant egentligen, eftersom jag inte snusar och heller inte har nån aning om priset på detsamma. Vad finns det flest av förresten - frågor eller svar? Frågor såklart! Eftersom vissa frågor blir obesvarade!
Myosotis
27-07-2011, 11:22
CITAT (Berith @ 27-07-2011, 12:16)  Då kan man ju fråga sej vad som eg menas med en pris snus. En nypa snus kanske? Det finns väl inget annat som räknas som en pris? Som man säger nypa om menar jag. En pris salt? Njeee...  Jo, på tyska heter det just eine Prise Salz. Salt, peppar, andra kryddor... Jag vet inte om ordet lånats in från tyskan kanske med bara delar av sin betydelse? CITAT (Biggan_ @ 27-07-2011, 12:20)  Frågor såklart! Eftersom vissa frågor blir obesvarade! Njaa det vet jag inte. I skolan tyckte jag det levererades många svar på icke-ställda frågor
CITAT (Biggan_ @ 27-07-2011, 12:20)  Frågor såklart! Eftersom vissa frågor blir obesvarade! Men finns det inte frågor som man kan ha flera svar på då...? CITAT (Myosotis @ 27-07-2011, 12:22)  Jo, på tyska heter det just eine Prise Salz. Salt, peppar, andra kryddor... Jag vet inte om ordet lånats in från tyskan kanske med bara delar av sin betydelse? Ja så kan det ju såklart vara.
CITAT (omk @ 27-07-2011, 02:41)  Varför heter det "rusningstrafik" när det står helt stilla ?? Vilken helt underbar fråga! Just nu har jag ingen egen fråga att ställa, tyckte bara att den här tråden har hamnat onödigt långt ner bara...
Antar att alla vet att nästa sommar-os går i London, juli/aug 2012. Men....! Det är ju faktiskt inte alla länder som räknar just juli och augusti som sommarmånader. Australien tex har väl vinter då? Hur funkar det? Vad kallas os-et då? Dom kan ju knappast säga vinter-os?
*Stintan*
19-08-2011, 13:02
Australien hade ju sommar OS år 2000 och det var 15 sept - 1 okt.
Ja just det! Och det räknas kanske som vår där?
Men är det så många fler deltagarländer än Australien som har vinter när sommar-OS går? Jag tror nog att Australiensarna kallar det för sommar-OS i alla fall... eller bara "olympic games" utan att närmare precisera årstiden, fast det är ju bara en ren gissning från min sida förståss...
Det är väl så att det är grenarna som ingår som definierar ett sommar- resp vinter OS, inte just vilken månad det råkar hållas
Så är det nog. Ja det kanske bara är Australien? Annars tycker jag det deltar fler länder än vad som finns i världen i vanliga fall. Kommer ni förresten ihåg han som tävlade i simning fast han knappt kunde simma?
CITAT (Berith @ 20-08-2011, 08:22)  Annars tycker jag det deltar fler länder än vad som finns i världen i vanliga fall. Hur menar du? Att dom hittar på nya länder inför OS?
Huggorm
20-08-2011, 15:36
CITAT (Anma @ 20-08-2011, 15:20)  Hur menar du? Att dom hittar på nya länder inför OS? En del nästan okända länder ställer upp, som bland annat Östtimor, Jungfruöarna, Mikronesien och Marshallöarna. Jag antar att det är dessa hon menar.
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 16:36)  En del nästan okända länder ställer upp, som bland annat Östtimor, Jungfruöarna, Mikronesien och Marshallöarna. Jag antar att det är dessa hon menar. Jamen dom finns bara vid os då? intressant.
Huggorm
20-08-2011, 16:37
CITAT (Anma @ 20-08-2011, 16:41)  Jamen dom finns bara vid os då? intressant. Exempelvis den del av Jungfruöarna som deltog hör till Storbritannien. Amerikanska Samoa hör som namnet antyder till USA, och Aruba hör mer eller mindre till Nederländerna fortfarande. Kina-Taipei var ett annat udda inslag som vi såg i senaste OS.
Och republiken Jämtland ? Har inte de några OS-deltagare ?
CITAT (Anma @ 20-08-2011, 15:20)  Hur menar du? Att dom hittar på nya länder inför OS? Njaeee det menade jag väl egentligen inte, bara att det deltar länder som man annars inte hör talas om...
CITAT (Berith @ 21-08-2011, 08:10)  Njaeee det menade jag väl egentligen inte, bara att det deltar länder som man annars inte hör talas om...  Jag förstod det, tyckte bara att det var lite roligt formulerat.
CITAT (Berith @ 20-08-2011, 08:22)  Så är det nog. Ja det kanske bara är Australien? Annars tycker jag det deltar fler länder än vad som finns i världen i vanliga fall. Kommer ni förresten ihåg han som tävlade i simning fast han knappt kunde simma?  Nej honom kommer jag inte ihåg, men den här mannen däremot - Eddie the Eagle Edwards som var med i vinter-OS i Calgary -88. Kolla in klippet, det är riktigt intressant att se vad det blev av honom.
Ja honom glömmer man inte.  Konstigt egentligen att någon som inte "kan" hoppa får en OS-biljett? Någon måste ju betalat för hans medverkan? Hittade simmaren! - Eric Moussambani - hittade flera versioner men valde den här för bästa kommentatorn. Tror jag...
Eva i Skåne
23-08-2011, 09:00
Jag läser en bok (Berlinerpopplarna) där det nämns en enhörning (prydnadsfigur) och där ställs frågan som jag vill ställa till er. Varför heter det enhörning och inte enhorning???
*Stintan*
23-08-2011, 09:35
CITAT (Eva i Skåne @ 23-08-2011, 10:00)  Jag läser en bok (Berlinerpopplarna) där det nämns en enhörning (prydnadsfigur) och där ställs frågan som jag vill ställa till er. Varför heter det enhörning och inte enhorning??? Antagligen av samma anledning som vi säger noshörning. Detta är vad jag hittade på nätet men jag vet inte om förklaringen räcker: HORN och HÖRN har både det gemensamt att de beskriver en spetsig egenskap hos något. Förmodligen så gamla ord så att det inte fanns standard för skriftspråket och därför var egenpåhittade stavningar vanligt. Inte så konstigt att horn och hörn blandats samman. En enhörning kan ju sägas bara ha ett hörn på sitt horn, men namnet syftar egentligen på själva hornet, som ju bara är ett.
Gossen Ruda
23-08-2011, 09:50
Det är väl en smaksak om hörn eller horn men man använder det som man är van vid. Enhorning låter lite knas men älghörn låter ännu värre.  Beträffande personer som inte kan idrotta men ändå ställer upp är också lite knas. Nu har man väl instiftat vissa kvalgränser för att sålla bort såna. Fast fortfarande kan personer som inte kan sjunga ställa upp i melodifestivalen.
Kul att få veta bakgrunden till horn/hörning. Konstiga ord är spännande. Undrar varför det heter spetälska? Kan ju knappast vara från någon stickkunnig i syjuntan som helt enkelt tyckte väldigt mycket om att sticka och som blev sjuk i nån konstig sjukdom som dom inte hade råkat ut för tidigare... Eller kanske kommer det från en väldigt mager Don Juan?
Eva i Skåne
24-08-2011, 13:48
CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2011, 10:50)  Det är väl en smaksak om hörn eller horn men man använder det som man är van vid. Enhorning låter lite knas men älghörn låter ännu värre.  Trevliga älghörn som hänger där borta i hornet. Nää, vi får fortsätta med det gamla invanda, men jag fick svar på frågan. Tack
CITAT (omk @ 27-07-2011, 02:41)  Varför heter det "rusningstrafik" när det står helt stilla ?? Ja och man kan ju undra varför ordet kö är så kort.
Gossen Ruda
01-09-2011, 08:48
Härstamningen kommer nog från forna tider när man verkligen kunde rusa i rusningstid. Alla hade bråttom för att komma fram. Att det nu blir så tillkorkat att allt och alla står stilla är inte mycket att göra åt, ordet går knappast att göra om.
Biggan_
01-09-2011, 09:44
CITAT (Berith @ 01-09-2011, 09:05)  Ja och man kan ju undra varför ordet kö är så kort.
CITAT (Berith @ 01-09-2011, 09:05)  Ja och man kan ju undra varför ordet kö är så kort. CITAT (Biggan_ @ 01-09-2011, 10:44)  Instämmer med föregående! Du har så otroligt skön humor Berith!
Var finns Euro-tecknet på tangentbordet ? Dollar och Pund (och en massa andra tecken), men Euro ?
Anki på Öland
19-09-2011, 22:09
€ = alt Gr e
AH ! E som i Euro, kan man tänka ? Men varför DÄR ? Då skulle ju Dollar-tecknet ligga under D och Pund under P ??
JAG skulle kunna tänka mig att "€" låg på 5-tangenten.
Hallå, du som designar tangentbord, nuförtiden !!!??? Skicka ett PM så ska jag hjälpa dig !!!
Edit; tack Anki !!
Varför pratar alltid sportmänniskor i presens när de ska tala om t ex en hockeymatch som slutat för länge sen?(det gör förresten poliser också när de ska återge ett förlopp)
Myosotis
20-09-2011, 16:16
CITAT (Mollis @ 20-09-2011, 17:09)  Varför pratar alltid sportmänniskor i presens när de ska tala om t ex en hockeymatch som slutat för länge sen?(det gör förresten poliser också när de ska återge ett förlopp) Hjärnan räcker förmodligen inte till för att tala korrekt. Stackarna. Jag blir tokig när fotbollskommentatorer säger "om han skjuter direkt gör han mål" (påhittat exempel), det är ju över och det blev inte mål
CITAT (Myosotis @ 20-09-2011, 17:16)  Hjärnan räcker förmodligen inte till för att tala korrekt. Stackarna. Jag blir tokig när fotbollskommentatorer säger "om han skjuter direkt gör han mål" (påhittat exempel), det är ju över och det blev inte mål  Nä, eller hur! Väldigt märkligt.... ibland undrar man om det faktiskt inte är så att hjärnan inte alltid räcker till, man har ju hört en del väldigt udda "pep-talks" också bland tränare där dom blandar ihop begreppen fullständigt.
Myosotis
20-09-2011, 16:25
CITAT (Mollis @ 20-09-2011, 17:22)  Nä, eller hur! Väldigt märkligt.... ibland undrar man om det faktiskt inte är så att hjärnan inte alltid räcker till, man har ju hört en del väldigt udda "pep-talks" också bland tränare där dom blandar ihop begreppen fullständigt.  Inte tränarna väl! Då tror kanske spelarna att matchen är slut fast den inte har börjat än! Där har vi förklaringen till vissas sätt att spela...
CITAT (Myosotis @ 20-09-2011, 17:25)   Inte tränarna väl! Då tror kanske spelarna att matchen är slut fast den inte har börjat än! Där har vi förklaringen till vissas sätt att spela... Så måste det vara
Man kan ju i många (kanske alla?) fickalmanackor se vilka dagar som det är fullmåne. Det visas väl även när det är halv och ingen alls också. Men varför visas det öht? Vem behöver veta när det är just fullmåne? Eller halv... Vad har man för nytta av den infon? Man vill veta när det var grannen satt på balkongen och ylade i februari 2008? Eller när man kan ha ytterlampan släckt i november 2014 för det är ju ändå så ljust tack vare fullmånen...?
Gossen Ruda
12-10-2011, 07:26
CITAT (Berith @ 12-10-2011, 08:14)  Man kan ju i många (kanske alla?) fickalmanackor se vilka dagar som det är fullmåne. Det visas väl även när det är halv och ingen alls också. Men varför visas det öht? Vem behöver veta när det är just fullmåne? Eller halv... Vad har man för nytta av den infon? Man vill veta när det var grannen satt på balkongen och ylade i februari 2008? Eller när man kan ha ytterlampan släckt i november 2014 för det är ju ändå så ljust tack vare fullmånen...?  En almanackas uppgift är just att beskriva kommande himlafenomen. Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Almanacka Min almanacka har även tider för solens och månens uppgång för 6 städer över landet. För mig skulle de dock gärna få plocka bort predikoturerna som inte intresserar mig ett dyft. CITAT (Mollis @ 20-09-2011, 17:09)  Varför pratar alltid sportmänniskor i presens när de ska tala om t ex en hockeymatch som slutat för länge sen?(det gör förresten poliser också när de ska återge ett förlopp) Det är ett välkänt fenomen som ibland även uppmärksammas bland pratarna själva. Det är dock en sorts kultur inom branchen så alla fortsätter. Samma sak med att man benämner lagen som "vi", särskilt landslaget.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-10-2011, 08:26)  En almanackas uppgift är just att beskriva kommande himlafenomen. Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Almanacka Min almanacka har även tider för solens och månens uppgång för 6 städer över landet. För mig skulle de dock gärna få plocka bort predikoturerna som inte intresserar mig ett dyft. Aha! Men varför vill nån veta när det är fullmåne? Vad gör man då som man inte gör om man inte vet när det är fullt nästa gång? Är det kanske så gammalt att det var en viktig information för tex grottmänniskor och vikingar?
Myosotis
12-10-2011, 08:10
CITAT (Berith @ 12-10-2011, 08:36)  Men varför vill nån veta när det är fullmåne? Jag tycker det är intressant med alla himlafenomen så jag är glad att det står. Inte för att jag ylar när det är fullmåne utan bara för att det hör till att veta, precis som att veta vilken månad det är och om där är löv på träden och hur varmt det var igår och vilka planeter man kan se just nu. Och när man tittar upp och ser månen som ser full ut så är det kul att kolla exakt när den är full egentligen, det kan vara ett dygn kvar och det kan vara svårt att se. Och förresten måste man ju kunna räkna ut när det är påsk och då behöver man veta när den första fullmånen efter vårdagjämningen infaller.
Gossen Ruda
12-10-2011, 08:38
För mig som som är intresserad av astronomi är det mycket roligt att titta på sådant. Alla vet väl att Jupiter är väl synlig nu? Den går upp i öster strax efter solen gått ner och är väl synlig, den starkaste "stjärnan" på himlen just nu. Kolla gärna med en kikare om ni kan se de 4 största månarna.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-10-2011, 09:38)  För mig som som är intresserad av astronomi är det mycket roligt att titta på sådant. Alla vet väl att Jupiter är väl synlig nu? Den går upp i öster strax efter solen gått ner och är väl synlig, den starkaste "stjärnan" på himlen just nu. Kolla gärna med en kikare om ni kan se de 4 största månarna. Aha! Jag har undrat vad det är som syns så starkt. Igår undrade jag närmare bestämt. Månen lös så starkt så det var nästan bara den starka stjärnan som syntes. Då vet jag att det är jupiter.
Antagligen får jag ändra uppfattning om informationen i almanackorna, det finns kanske en anledning ändå till att det står med. Ska se om jag kan komma ihåg att kolla in Jupiter ikväll.
Jag måste absolut veta när månen är full och när den går upp!!  För att kunna fota... Och idag är den full och går upp 17.19 vid Stockholms horisont - lite senare västerut. Så här såg den ut i går när den klättrade upp bakom trädtopparna! [attachment=65471:IMG_0434...erad_1_0.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|