|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
aanderss
18-03-2008, 23:02
varför gillar jag popcorn
CITAT (Lilla Birka @ 18-03-2008, 23:01)  vad har du haft i den? smör, kakao, sirap och socker
CITAT (aanderss @ 18-03-2008, 23:02)  varför gillar jag popcorn Ja det kan man ju undra... Själv tycker jag att popcorn är rätt besvärligt att äta, det är så jobbigt när det fastnar skal mellan tänderna.
Aqvakul
18-03-2008, 23:19
CITAT (Betty @ 18-03-2008, 23:18)  Ja det kan man ju undra... Själv tycker jag att popcorn är rätt besvärligt att äta, det är så jobbigt när det fastnar skal mellan tänderna. billigare och nyttigare än chips, tror jag....
CITAT (Magdis @ 18-03-2008, 23:04)  smör, kakao, sirap och socker Låter som det som hemma hos oss går under benämningen "7-minuterskola" 110 g smör 2 dl socker 1 dl sirap 3 msk kakao Kokas i 7 minuter. Häll i vikt pappersform 15 x 25 cm. Skär i bitar när den har svalnat. Gott! (och himla lätt att äta för mycket på en gång av...)
aanderss
18-03-2008, 23:31
CITAT (Betty @ 18-03-2008, 23:18)  Ja det kan man ju undra... Själv tycker jag att popcorn är rätt besvärligt att äta, det är så jobbigt när det fastnar skal mellan tänderna. men de är gott
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2008, 23:19)  billigare och nyttigare än chips, tror jag.... Ja absolut! Jag äter inte chips heller... för flottigt, får ont i magen av det... Men några salta pinnar har jag inga problem med att knapra i mig, eller ett gäng ostbågar!  CITAT (aanderss @ 18-03-2008, 23:31)  men de är gott Ja men då behöver du ju inte undra längre varför du gillar popcorn, du vet ju!
AnnammA
18-03-2008, 23:35
CITAT (aanderss @ 18-03-2008, 23:31)  men de är gott och tydligen har man använt popcorn att fylla ut med i förpackningar...har jag sett i ngt sammanhang
Det där med Maj och Augusti tyckte jag var hylerius!! (Hylerius är utrikiska och betyder vansinnigt roligt.)CITAT (AnnammA @ 18-03-2008, 23:35)  och tydligen har man använt popcorn att fylla ut med i förpackningar...har jag sett i ngt sammanhang  Det är inte popcorn! Det är små frigolitbitar!! Jag åt massor med popcorn förut, men sen dom varnade för nåt som jag inte kommer ihåg så vågar jag inte äta det längre. Kanske att det är borttaget nu så det är fritt fram igen?
Chamomille
19-03-2008, 08:28
Varför hade kamikazepiloter hjälm  ?
CITAT (Chamomille @ 19-03-2008, 08:28)  Varför hade kamikazepiloter hjälm  ? Här kommer några fler intressanta frågor... Varför är det så svårt att stava till dyselektiker?
Varför är ordet förkortning så långt?
Varför finns det bokstaven "S" i ordet läspa?
Hur kommer killen som kör snöplogen till jobbet på morgonen?
Är sterilitet ärftligt?
Om nu ingenting fastnar på teflon, hur får dom då fast det i stekpannan?
Om Du lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, vad händer då om Du tänder lyktorna?
Varför skruvar man ner volymen på bilradion när man inte riktigt hittar?
Om man limmar fast en smörgås på ryggen på en katt, och släpper den från tremeters höjd, kommer katten att landa på fötterna eller mackan med smöret neråt?
Varför stavas inte palindrom så att det blir samma ord baklänges?
Om man försöker bevisa Murphy's law, kommer det att bli fel då?
Varför hade kamikaze-piloter hjälm?
Finns det ett annat ord för synonym?
Om man kväver en smurf, vad får den då för färg i ansiktet?
Vem är General Failure, och varför läser han min hårddisk?
Om superlim nu fäster på allting, varför fastnar det inte på insidan av tuben?
Hur vet man att en penna med osynligt bläck har tagit slut?
Var tar den vita färgen vägen när snö smälter?
Varför är det aldrig upptaget när man ringer fel?
Hur betalade riksbanken för sin första sedelpress?
Hur skriver man 0 med romerska siffror?
Om kärleken är blind, varför är det då så populärt med sexiga underkläder?
Om en har-tass bringar lycka, vad hände då med haren?
Vad kallar man kaffepausen på en te-fabrik?
Vilken är mörkrets hastighet?
Varför måste man boka tid hos en synsk?
Varför trycker man hårdare på fjärrkontrollen när batteriet håller på att ta slut?
Varför heter det rusningstrafik när bilarna kör som långsammast?
Vad sade Bill Gates fru på bröllopsnatten ??? - Nu förstår jag varifrån Microsoft kommer!!!
Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?
Journalister som rapporterar från svältområden - vad äter de? Varför heter det utbildning, när man sitter inne? Det borde ju heta inbildning.
Om det är förbjudet att dricka sprit och köra bil, varför efterfrågas körkortet när man handlar sprit och varför har krogarna parkeringsplatser?
Får fisk kramp då de har ätit?
Vad var människan tvungen att gå tillbaka till innan de uppfann ritbordet?
Varför kallas det biljard när det bara är femton bollar på bordet?
Varför heter det hungerstrejk? Det borde väl heta matstrejk?
Varför finns det bara ett konkurrensverk?
Att skapa en rökavdelning på en restaurang, är inte det lite som att skapa en särskild kiss-avdelning i en pool?Jag hittad frågorna på Htmlsidan.se
Biggan_
19-03-2008, 12:03
Men Betty!!  Nu kommer jag ju att fundera över allt det där hela dan! Har förresten redan en undring, kom på den igår kväll av nån anledning. Varför heter det taskig? Det kan väl knappast ha med task att göra...?
Chamomille
20-03-2008, 20:58
CITAT (Berith @ 20-03-2008, 06:31)  Varför heter det taskig? Det kan väl knappast ha med task att göra...?  Det kan man ju fundera på... Task.. Finns nåra accosiationer med en sån som kan stämma... Då undrar jag, Urinvånare, är det dom som kommer från Latrinamerika
 Det gör dom säkert! Det finns ju taska, som visserligen låter som en feminin form av task  men som väl betyder ficka eller väska. Så finns det ju taskspelare och inte att förglömma - taskmört. Fler...?
Chamomille
22-03-2008, 10:00
Jag undrar ifall det är någon som någonsin har satt sin fot i Handen  Jag har aldrig satt min fot i Handen...  (gud va gammal)
Chamomille
31-03-2008, 10:51
På bruksanvisningen till vår diskmaskin står det: Automatisk Diskmaskin.  Finns det manuella diskmaskiner?  (Är det jag kanske...  )
Biggan_
31-03-2008, 10:58
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 11:51)  På bruksanvisningen till vår diskmaskin står det: Automatisk Diskmaskin.  Finns det manuella diskmaskiner?  (Är det jag kanske...  ) Nej det är nog hjärtevännen.
Aqvakul
31-03-2008, 10:59
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 11:51)  På bruksanvisningen till vår diskmaskin står det: Automatisk Diskmaskin.  Finns det manuella diskmaskiner?  (Är det jag kanske...  ) Det finns naturligtvis en serös historik bakom detta. Tidiga diskmaskiner liksom t.ex. tvättmaskiner, krävde en del handgrepp under resans gång - kallades ofta "halvautomatiska". Begreppet "automatiska" saknar naturligtvis helt relevans numera, men har hängt kvar.
Gossen Ruda
31-03-2008, 11:09
Dubbelverkande stötdämpare, är det så att dom både stöter och dämpar?
Chamomille
31-03-2008, 11:14
CITAT (Biggan_ @ 31-03-2008, 11:58)  Nej det är nog hjärtevännen.  Ja, så klart  CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 11:59)  Det finns naturligtvis en serös historik bakom detta. Tidiga diskmaskiner liksom t.ex. tvättmaskiner, krävde en del handgrepp under resans gång - kallades ofta "halvautomatiska". Begreppet "automatiska" saknar naturligtvis helt relevans numera, men har hängt kvar. Jag har faktiskt använt en sån tvättmaskin ett par gånger i tonåren. En gammal sak som fanns på jobbet.
CITAT (Betty @ 19-03-2008, 12:55)  Här kommer några fler intressanta frågor... Varför är det så svårt att stava till dyselektiker?
Varför är ordet förkortning så långt?
Varför finns det bokstaven "S" i ordet läspa?
Hur kommer killen som kör snöplogen till jobbet på morgonen?
Är sterilitet ärftligt?
Om nu ingenting fastnar på teflon, hur får dom då fast det i stekpannan?
Om Du lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, vad händer då om Du tänder lyktorna?
Varför skruvar man ner volymen på bilradion när man inte riktigt hittar?
Om man limmar fast en smörgås på ryggen på en katt, och släpper den från tremeters höjd, kommer katten att landa på fötterna eller mackan med smöret neråt?
Varför stavas inte palindrom så att det blir samma ord baklänges?
Om man försöker bevisa Murphy's law, kommer det att bli fel då?
Varför hade kamikaze-piloter hjälm?
Finns det ett annat ord för synonym?
Om man kväver en smurf, vad får den då för färg i ansiktet?
Vem är General Failure, och varför läser han min hårddisk?
Om superlim nu fäster på allting, varför fastnar det inte på insidan av tuben?
Hur vet man att en penna med osynligt bläck har tagit slut?
Var tar den vita färgen vägen när snö smälter?
Varför är det aldrig upptaget när man ringer fel?
Hur betalade riksbanken för sin första sedelpress?
Hur skriver man 0 med romerska siffror?
Om kärleken är blind, varför är det då så populärt med sexiga underkläder?
Om en har-tass bringar lycka, vad hände då med haren?
Vad kallar man kaffepausen på en te-fabrik?
Vilken är mörkrets hastighet?
Varför måste man boka tid hos en synsk?
Varför trycker man hårdare på fjärrkontrollen när batteriet håller på att ta slut?
Varför heter det rusningstrafik när bilarna kör som långsammast?
Vad sade Bill Gates fru på bröllopsnatten ??? - Nu förstår jag varifrån Microsoft kommer!!!
Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?
Journalister som rapporterar från svältområden - vad äter de? Varför heter det utbildning, när man sitter inne? Det borde ju heta inbildning.
Om det är förbjudet att dricka sprit och köra bil, varför efterfrågas körkortet när man handlar sprit och varför har krogarna parkeringsplatser?
Får fisk kramp då de har ätit?
Vad var människan tvungen att gå tillbaka till innan de uppfann ritbordet?
Varför kallas det biljard när det bara är femton bollar på bordet?
Varför heter det hungerstrejk? Det borde väl heta matstrejk?
Varför finns det bara ett konkurrensverk?
Att skapa en rökavdelning på en restaurang, är inte det lite som att skapa en särskild kiss-avdelning i en pool?Jag hittad frågorna på Htmlsidan.se  Jösses
Före påsk undrade jag när ni tar in påskriset och nu måste jag ju undra när ni tar ut det?  Åker påsksakerna bort så fort helgen är över eller ha ni kvar dem lite till? Jag har mina framme än.
Hos oss åker pyntet in i skåpar och lådor och riset ut på komposten första vardagen efter påskhelgen. Det enda som står kvar är de blomarrangemang med pärlhyacinter, påskliljor och andra vårblommor som jag gjort.
Eva-Helene
31-03-2008, 13:15
CITAT (Magdis @ 31-03-2008, 12:17)  Före påsk undrade jag när ni tar in påskriset och nu måste jag ju undra när ni tar ut det?  Åker påsksakerna bort så fort helgen är över eller ha ni kvar dem lite till? Jag har mina framme än. Jag har katter. Gissa vad dom tycker om påskriset och mina pärlbroderade prydnader?Ja, just det!
CITAT (Eva-Helene @ 31-03-2008, 14:15)  Jag har katter. Gissa vad dom tycker om påskriset och mina pärlbroderade prydnader?Ja, just det! Med andra ord behöver du inte plocka ner nåt pynt utan det har katterna redan gjort åt dig?
Eva-Helene
31-03-2008, 14:03
CITAT (Magdis @ 31-03-2008, 14:35)  Med andra ord behöver du inte plocka ner nåt pynt utan det har katterna redan gjort åt dig? Exakt!
På tal om påsk.... Varför förknippas den gula färgen med påsk? Och kycklingar och ägg?
Aqvakul
31-03-2008, 14:54
CITAT (Berith @ 31-03-2008, 15:04)  På tal om påsk.... Varför förknippas den gula färgen med påsk? Och kycklingar och ägg? Tiotusenkronorsfrågan: Vilken färg är det på kycklingar?
CITAT (Berith @ 31-03-2008, 15:04)  På tal om påsk.... Varför förknippas den gula färgen med påsk? Och kycklingar och ägg? Hittade detta i en av Sylvias äldre artiklar på Odla: Påskriset ska däremot sättas i vatten och få små musöron och dekoreras med urblåsta, målade äggskal och ev. annat påskpynt och ska stå över själva påskhelgen. De symboliserar uppståndelsen och livet. När man hämtar in björkriset ser det dött ut, men i vattnet börjar det leva och får gröna blad. Äggskalet är en symbol för Jesu grav, ägget kläcks och ut kommer en levande kyckling. Påskens färger är numera gult och lila. Lila kommer från kyrkans liturgifärg, det gula kommer kanske från vårsolen, påskkycklingarna och påskliljorna som ju alla är lysande gula. Källa
anna_rispan
31-03-2008, 15:17
De bruna kycklingarna är också söta. Åhhh, vad jag skulle vilja hälsa på hos någon med små kycklingar nu!!
Solstorm
31-03-2008, 17:46
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 15:54)  Tiotusenkronorsfrågan: Vilken färg är det på kycklingar? Kycklingar är gula! Har jag vunnit tiotusen nu?
Aqvakul
31-03-2008, 18:12
CITAT (Solstorm @ 31-03-2008, 18:46)  Kycklingar är gula! Har jag vunnit tiotusen nu? Javisst, det går bra att hämta pengarna i kassan....
Solstorm
31-03-2008, 18:15
 Var är kassan?
Aqvakul
31-03-2008, 18:16
CITAT (Solstorm @ 31-03-2008, 19:15)   Var är kassan? till vänster efter husdjursavdelningen....
Solstorm
31-03-2008, 18:19
Då ses vi där
aanderss
31-03-2008, 18:21
hej jag undrar om någon sett till Marina i Hällekis på länge
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2008, 15:54)  Tiotusenkronorsfrågan: Vilken färg är det på kycklingar? Ja dom är ju gula, men varför förknippas dom just med påsken? Det kläcks väl kycklingar året om? Det kan ju vara så som Betty skriver, att det har med påskliljor att göra.  Nåt av det där måste ju kommit först, färgen eller det gula pyntet.
Bettson
01-04-2008, 06:45
CITAT (Berith @ 01-04-2008, 07:02)  Ja dom är ju gula, men varför förknippas dom just med påsken? Det kläcks väl kycklingar året om? Det kan ju vara så som Betty skriver, att det har med påskliljor att göra.  Nåt av det där måste ju kommit först, färgen eller det gula pyntet. Förr i världen med kalla hönshus så slutade hönsen värpa på vintern. Med ljus och stigande temperatur så var de igång och värpte några veckor innan påsk. Hade man inte passat hönorna ordentligt så kanske de gömt lite ägg och ruvat. Så då blev det ofta kycklingar till påsk.
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 15:05)  Tänk om vi kvinnor skulle ööönnöna lite med elvispen innan vi kör igång sockerkaksbaket. Eller symaskinen! Torrgasa lite innan vi ger oss på gardinfållen. 
CITAT (Bettson @ 01-04-2008, 07:45)  Förr i världen med kalla hönshus så slutade hönsen värpa på vintern. Med ljus och stigande temperatur så var de igång och värpte några veckor innan påsk. Hade man inte passat hönorna ordentligt så kanske de gömt lite ägg och ruvat. Så då blev det ofta kycklingar till påsk. Aha. Och det där med att äta ägg kanske har med fastan att göra? När den tog slut fanns det inte så mycket annan mat i "överflöd" utom just ägg.
CITAT (embees @ 01-04-2008, 08:04)   Välkommen till den här tråden.
Varför säger man att man sover som en stock? Stock...?
Eva-Helene
05-04-2008, 09:20
Kan det vara för att stockar inte rör sig (av sig själva, iaf)?
Tja, det kan det ju vara. Man säger ju att man drar timmerstockar när man snarkar.
Chamomille
05-04-2008, 12:38
CITAT (Berith @ 05-04-2008, 11:16)  Tja, det kan det ju vara. Man säger ju att man drar timmerstockar när man snarkar.  Det fick jag höra en gång när jag sov i Skåne. "Du drog timmerstockar inatt". Har aldrig hört det förut. Hur låter det när man drar timmerstockar?
CITAT (Chamomille @ 05-04-2008, 13:38)  Det fick jag höra en gång när jag sov i Skåne. "Du drog timmerstockar inatt". Har aldrig hört det förut. Hur låter det när man drar timmerstockar? Det har jag också fått höra, åtskilliga gånger faktiskt, men jag förstår inte alls vad de menar
Chamomille
05-04-2008, 13:08
Nää, vad menar de egentligen
Va?? Har ni aldrig hört det uttrycket förut? Det är den femte idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|