|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
CITAT (Berith @ 10-10-2008, 08:31)  Kul att Gillan hittat hit!  Det där 'welcome' kanske kommer av vårt 'väl bekomme' som väl kan motsvara vårt 'varsågod' (som väl egentligen betyder 'var så god', d.v.s. var så god och ät eller var så god och gå före eller var så god och gör nåt annat). Och skillnaden på 'cut' och 'mowed' kanske är att det ena görs med sax och det andra med lie, iaf använde man väl lie från början.  Tack! Det där med "väl bekomme" tror jag att jag kan ta till mig.........kanske ( ibland är det svårt att lära gamla hundar att sitta ). Konstigt att jag inte hört den förklaringen förr eftersom den nog var den mest logiska jag hört hittills och att jag inte kommit på den själv är ju ännu konstigare ..........
Men när det gäller 'cut' så betyder det ordet en massa saker som inte har ett dugg med någon sax att göra...........men jag får väl finna mig i situationen och fortsätta "mowa the lawn" då  . Fast det där med lien har du ju en poäng i förstårs...........hmm......
CITAT (Ramred @ 10-10-2008, 08:43)  När folk säger att dom har barn i "skolåldern", hur gamla är barnen då? En del barn går ju i skolan från 5-årsåldern till dom är 27-28 år. Skolåldern för mej är nog 6-7-8 sådär.... när dom precis har börjat karriären. Om det skulle gälla hela skoltiden kan ju en del barn och föräldrar vara i skolåldern båda två.  Knepigt...
titti49zon6
10-10-2008, 08:11
Ja, jisses jag är snart 60 år och har fortfarande ett barn i skolåldern ( han är bara 23 år)
CITAT (Gillan @ 10-10-2008, 08:59)  --- Men när det gäller 'cut' så betyder det ordet en massa saker som inte har ett dugg med någon sax att göra...........men jag får väl finna mig i situationen och fortsätta "mowa the lawn" då  . Fast det där med lien har du ju en poäng i förstårs...........hmm...... 'Cut' - vad kan det betyda mer då? Iofs säger man väl 'cut corners' som väl betyder att gena eller nåt sånt. Så om man genar över gräsmattan kan man väl säga 'cut the lawn'... Eller?
Red Top
10-10-2008, 08:13
Egentligen är det väl vi som säger fel och engelsmännen rätt. Enligt Wikipedia: Gräsklippare är ett hjälpmedel som används för att klippa gräs till en jämn längd. Gräsklipparen uppfanns i Storbritannien 1830 av Edwin Beard Budding, främst för att klippa gräsmattor på idrottsplaner och vidsträckta trädgårdar. På grund av att många gräsplanskrävande idrotter just hade uppfunnits i Storbritannien (såsom krocket, cricket, fotboll, rugby och (lawn)-tennis), behövdes ett effektivare sätt att jämnklippa gräs, och gräsklipparen föddes. De flesta gräsklippare för hemmabruk drevs tidigare av tvåtaktsmotorer men från 1960-talet och till idag har fyrtaktsmotorn blivit nästan helt dominerande. Eldrivna gräsklippare har också tagit större andel av marknaden. Även gräsklippare med Wankelmotor har funnits. Ett exempel är Crescent Savann från 1970-talet med en Wankelmotor av tyska Sachs. Den första gräsklipparen av rotortyp i Europa utvecklades av Klippo 1954. Dess namn var Klippman. Sedan följde andra efter såsom NV 1957, Husqvarna 1959, o.s.v.Vi kanske ska övergå till att kalla helvetesmaskinerna(åtminstone är det väl det man upplever dem som på söndagmorgnar) till gräsmejare. Sen kan ju greenkeepers på golfbanor fortsätta att klippa gräset på vissa ställen på sina greener
CITAT (Berith @ 10-10-2008, 09:12)  'Cut' - vad kan det betyda mer då? Iofs säger man väl 'cut corners' som väl betyder att gena eller nåt sånt. Så om man genar över gräsmattan kan man väl säga 'cut the lawn'... Eller?   Tokfia, då har ju hela "klipp"betydelsen försvunnit............... För övrigt så betyder cut bland annat skära, hugga, snoppa, fälla, utesluta, kapa, sänka, slå hål i huvudet  ( he fell and cut his head open ) etc. etc..........fast jag hittade inget som hade med gena att göra  CITAT (Red Top @ 10-10-2008, 09:13)  Egentligen är det väl vi som säger fel och engelsmännen rätt. Enligt Wikipedia: Gräsklippare är ett hjälpmedel som används för att klippa gräs till en jämn längd. Gräsklipparen uppfanns i Storbritannien 1830 av Edwin Beard Budding, främst för att klippa gräsmattor på idrottsplaner och vidsträckta trädgårdar. På grund av att många gräsplanskrävande idrotter just hade uppfunnits i Storbritannien (såsom krocket, cricket, fotboll, rugby och (lawn)-tennis), behövdes ett effektivare sätt att jämnklippa gräs, och gräsklipparen föddes. De flesta gräsklippare för hemmabruk drevs tidigare av tvåtaktsmotorer men från 1960-talet och till idag har fyrtaktsmotorn blivit nästan helt dominerande. Eldrivna gräsklippare har också tagit större andel av marknaden. Även gräsklippare med Wankelmotor har funnits. Ett exempel är Crescent Savann från 1970-talet med en Wankelmotor av tyska Sachs. Den första gräsklipparen av rotortyp i Europa utvecklades av Klippo 1954. Dess namn var Klippman. Sedan följde andra efter såsom NV 1957, Husqvarna 1959, o.s.v.Vi kanske ska övergå till att kalla helvetesmaskinerna(åtminstone är det väl det man upplever dem som på söndagmorgnar) till gräsmejare. Sen kan ju greenkeepers på golfbanor fortsätta att klippa gräset på vissa ställen på sina greener  Intressant info Red Top
Joo 'cut corners' betyder 'ta genvägar' så då passar det bra till gräsmattan. Attans vad man lär sej mycket här!
CITAT (titti49zon6 @ 10-10-2008, 09:11)  Ja, jisses jag är snart 60 år och har fortfarande ett barn i skolåldern ( han är bara 23 år)  Satt precis och tänkte på det och egentligen spelar det ju ingen roll hur gamla våra barn blir, de är ju alltjämt våra barn  ..................fast skolåldern brukar jag nog förknippa med upp till gymnasienivå....................sen finns det ju som redan sagts de som går gymnasiet först i 30-40-års åldern
CITAT (Berith @ 09-10-2008, 15:41)  Men vänner  visst stavas det väl majonnäs...?  jooo...
Drog upp persiennen nyss och kom då att tänka på ljud. Man känner igen en massa ljud men det finns ju också ljud som man aldrig hör numera. Då menar jag inte att man måste gå så långt tillbaka som till mammutarnas trumpetande, det måste ju finnas moderna ljud som också är borta. Ljudet när tråden skar av en skiva från Raketosten t.ex....  Vilka fler ljud är utdöda?
CITAT (Berith @ 10-10-2008, 10:26)  Drog upp persiennen nyss och kom då att tänka på ljud. Man känner igen en massa ljud men det finns ju också ljud som man aldrig hör numera. Då menar jag inte att man måste gå så långt tillbaka som till mammutarnas trumpetande, det måste ju finnas moderna ljud som också är borta. Ljudet när tråden skar av en skiva från Raketosten t.ex....  Vilka fler ljud är utdöda? Snälla Berith, du kan väl beskriva ljudet av tråden som skar en skiva av raketosten. Jag minns inte hur det lät.
Chamomille
10-10-2008, 09:37
CITAT (Berith @ 10-10-2008, 10:26)  Drog upp persiennen nyss och kom då att tänka på ljud. Man känner igen en massa ljud men det finns ju också ljud som man aldrig hör numera. Då menar jag inte att man måste gå så långt tillbaka som till mammutarnas trumpetande, det måste ju finnas moderna ljud som också är borta. Ljudet när tråden skar av en skiva från Raketosten t.ex....  Vilka fler ljud är utdöda?  Jaa, du vi har ställt frågan fast tvärtom. Sen vi byggde om huset och bytte ut alla fönster så hör vi mer än någonsin, t.ex bildörrar som stängs, bussar som susar förbi, rådjur som klampar på verandan.... Fast när jag startar stereon inne på så hög volym att man inte kan vara inne så hörs det inte ut  Kan det vara så att snickarna har satt fönstren åt fel håll
CITAT (Ramred @ 10-10-2008, 10:37)  Snälla Berith, du kan väl beskriva ljudet av tråden som skar en skiva av raketosten. Jag minns inte hur det lät. Skulle jag väl kunna om jag visste hur det stavas.
CITAT (Chamomille @ 10-10-2008, 10:37)   Jaa, du vi har ställt frågan fast tvärtom. Sen vi byggde om huset och bytte ut alla fönster så hör vi mer än någonsin, t.ex bildörrar som stängs, bussar som susar förbi, rådjur som klampar på verandan.... Fast när jag startar stereon inne på så hög volym att man inte kan vara inne så hörs det inte ut  Kan det vara så att snickarna har satt fönstren åt fel håll  Ja det låter nästan som om han råkat sätta dem med insidan utåt...  Skämt åsido, det där låter som en byggteknisk miss av nåt slag. Vårt hus har isolerglas så vi hör nästan inga uteljud när vi är inne.
*Stintan*
10-10-2008, 09:45
CITAT (titti49zon6 @ 10-10-2008, 09:11)  Ja, jisses jag är snart 60 år och har fortfarande ett barn i skolåldern ( han är bara 23 år)   min 31-åring funderar på att börja plugga efter jul.
Chamomille
10-10-2008, 10:01
CITAT (Berith @ 10-10-2008, 10:43)  Skulle jag väl kunna om jag visste hur det stavas. 
Gossen Ruda
10-10-2008, 10:06
Ett ljud som garanterat försvunnit i glömskan är när man med tummen tryckte sönder förslutningen på mjölkflaskorna en gång i forntiden. Jo, jag har hört det och även producerat ljudet.
Chamomille
10-10-2008, 10:09
Och ljudet av när man öppnade farinburkar. Minns inte hur det lät ens...
Red Top
10-10-2008, 10:11
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2008, 11:06)  Ett ljud som garanterat försvunnit i glömskan är när man med tummen tryckte sönder förslutningen på mjölkflaskorna en gång i forntiden. Jo, jag har hört det och även producerat ljudet. Jag minns oxå det ljudet! Sen kom det en liten rund pryl med en kula under, som man skulle trycka med. Det lät inte alls likadant.
Ruda påminde mej om ett ljud - när man förr skulle slå ett telefonnummer fick dra runt den där plattan som sen gav ifrån sej ett knattrande ljud när den gick tillbaka.
Chamomille
10-10-2008, 10:25
CITAT (Berith @ 10-10-2008, 11:20)  Ruda påminde mej om ett ljud - när man förr skulle slå ett telefonnummer fick dra runt den där plattan som sen gav ifrån sej ett knattrande ljud när den gick tillbaka. Ja det var ju ett ganska trevligt ljud som defenitivt har försvunnit. Undrar om dessa telefoner fungerar numer? Kanske ska gå ner i källaren och hämta en gammal röd dialog...
Eva-Helene
10-10-2008, 10:39
Jag undrar om det är någon som fortfarande får höra ljudet av handmjölkning - eller ljudet av en separator - eller ljudet av en smörkärna (som används)? *suckar nostalgiskt med drömmande blick*
CITAT (Eva-Helene @ 10-10-2008, 11:39)  Jag undrar om det är någon som fortfarande får höra ljudet av handmjölkning - eller ljudet av en separator - eller ljudet av en smörkärna (som används)? *suckar nostalgiskt med drömmande blick* Jag har aldrig hört dom ljuden
Eva-Helene
10-10-2008, 10:43
CITAT (Bettis @ 10-10-2008, 11:42)  Jag har aldrig hört dom ljuden  Men stackars dig!
Knackandet från en skrivmaskin, och det typiska ljudet (plinget) som var när man skulle byta rad.
Chamomille
10-10-2008, 10:46
CITAT (Bettis @ 10-10-2008, 11:42)  Jag har aldrig hört dom ljuden  Jag har hört ljudet av mjölkning en gång när jag lyckades att mjölka en ko  Sen finns ju ett annat gulligt ljud - när jag stoppade in handen i en liten kalvs mun  CITAT (Ramred @ 10-10-2008, 11:43)  Knackandet från en skrivmaskin, och det typiska ljudet (plinget) som var när man skulle byta rad. Ja
CITAT (Ramred @ 10-10-2008, 11:43)  Knackandet från en skrivmaskin, och det typiska ljudet (plinget) som var när man skulle byta rad. Jaa! Och ett annat ljud som man sällan hör numera trots att det är ganska nytt - ett modem som ringer upp internet!
Chamomille
10-10-2008, 10:52
Eller raspet från en skivspelare.
CITAT (Berith @ 10-10-2008, 11:20)  Ruda påminde mej om ett ljud - när man förr skulle slå ett telefonnummer fick dra runt den där plattan som sen gav ifrån sej ett knattrande ljud när den gick tillbaka. Detta ljud hör jag varje gång jag är hos farmor och hon ska ringa eller jag lånar hennes telefon.  Och ja, hon har en med knappar också som hon var tvungen att skaffa för att kunna ringa mydigheter och vårdcentral.
Gossen Ruda
10-10-2008, 11:57
Fingerskivsimpulseringen finns det vad jag känner till ingen tidsplan för avveckling. Det är ingen extrautrustning som krävs eller kan tas bort på stationerna för detta, det är enbart en programmeringssak numera. Förut var det ett siffermottagningsrelä som hängde med i impulseringen och kände av hur många avbrott det kom, numera känns det av av nån elektronisk grunka, samma som känner av när man lägger på luren. Om man känner för det kan man ringa utan fingerskiva, det går bra att slå på klykan istället. Ett slag mer än siffran man skall slå. Egentligen skall det vara förhållandet 40/60 millisekunder, dvs 40 ms avbrott och 60 ms slutning, men toleranserna är normalt stora. Nu får ni ha det, jag försvinner till skogen över helgen.
Nostalgia
10-10-2008, 12:11
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2008, 12:57)  Fingerskivsimpulseringen finns det vad jag känner till ingen tidsplan för avveckling. Det är ingen extrautrustning som krävs eller kan tas bort på stationerna för detta, det är enbart en programmeringssak numera. Förut var det ett siffermottagningsrelä som hängde med i impulseringen och kände av hur många avbrott det kom, numera känns det av av nån elektronisk grunka, samma som känner av när man lägger på luren. Om man känner för det kan man ringa utan fingerskiva, det går bra att slå på klykan istället. Ett slag mer än siffran man skall slå. Egentligen skall det vara förhållandet 40/60 millisekunder, dvs 40 ms avbrott och 60 ms slutning, men toleranserna är normalt stora. Nu får ni ha det, jag försvinner till skogen över helgen. Ha det gott själv, i skogen behöver man inget mentalt filter
Nostalgia
10-10-2008, 12:23
CITAT (Chamomille @ 10-10-2008, 11:52)  Eller raspet från en skivspelare. Det ljudet finns kvar hemma hos mig, jag lyssnar på mina gamla vinylskivor så ofta jag kan
På tal om allt det där så finns det ju musik som försvinner, den dör ju ut med generationen den tillhörde. Ta till exempel dragspelsmusik, det är väl inte många i yngre generationer som håller på med det. Och alla artister som inte spelas så ofta i radio glöms säkert också bort. Bertil Boo, tex, vem köper skivor med honom nuförtiden. Eller nyare som Thore Skogman. Kan ni texten till Plättlaggen?? Om man lyssnar på vanlig svensk radio så hör man sällan storstjärnor som Frank Sinatra eller Elvis längre. Tänk er att Elvis glöms bort! Stor som ett hus var han ju. För att inte tala om svenska storsäljare på skiva, finns ju massor som lever fortfarande men som dagens ungdomar aldrig hört talas om. Ann-Louise Hansson... Anna-Lena Löfgren... Lasse Lönndahl... Var ska det sluta....??
Red Top
11-10-2008, 07:59
CITAT (Bettis @ 10-10-2008, 11:42)  Jag har aldrig hört dom ljuden  Så här lät det när man mjölkade en ko för hand: Handmjölkning
henriks
11-10-2008, 09:44
CITAT (Berith @ 10-10-2008, 11:20)  Ruda påminde mej om ett ljud - när man förr skulle slå ett telefonnummer fick dra runt den där plattan som sen gav ifrån sej ett knattrande ljud när den gick tillbaka. Jodå - RIKTIGA telefoner fungerar fortfarande - Mamma använder dem fortfarande och de är kalasbra, en åsksmäll som gör rent hus i allsköns modern elektronik orsakar på sin höjd ett "pling" i telefonen men den går inte sönder.
Aqvakul
11-10-2008, 09:48
Jag har förvånat konsterat att på min nya digitalkameran är det häftiga "slutarljudet", när jag tar en bild, bara en elektronisk imitation. Jag har försökt att fotografera utan ljudet påslaget, men det känns inte alls lika bra.....
Med anledning av en annan tråd här - varför heter ett räkneexempel tal. Det är ju siffror! Tal håller man ju.
CITAT (Berith @ 11-10-2008, 13:37)  Med anledning av en annan tråd här - varför heter ett räkneexempel tal. Det är ju siffror! Tal håller man ju.  Olika ord med samma betydelse. Som t.ex. Planteringar och rabatter, pengar och kontanter, hus och fastigheter o.s.v.
Så om man får 50% rabatt på plantskolan när man köper tex rosor, får man då hälften så stor rabatt när man planterat dom...?
Chamomille
11-10-2008, 13:21
CITAT (Berith @ 11-10-2008, 14:10)  Så om man får 50% rabatt på plantskolan när man köper tex rosor, får man då hälften så stor rabatt när man planterat dom...?   Du är tokig du
Chamomille
11-10-2008, 14:13
Om man kör ett fordon på land och är onykter så åker körkortet. Om man kör på fyllan i en motorbåt - likaså. Vad händer om man seglar full Eller om man ligger på en luftmadrass onykter och flyter i 4 knop
CITAT (Chamomille @ 11-10-2008, 15:13)  Om man kör ett fordon på land och är onykter så åker körkortet. Om man kör på fyllan i en motorbåt - likaså. Vad händer om man seglar full Eller om man ligger på en luftmadrass onykter och flyter i 4 knop  Hmmmm.....klurig frågeställning. Om man seglar full, så ryker körkortet också. Samt böter och/eller fängelse. Spelar ingen roll om det är motorbåt eller segelbåt man framför. Men vad som händer om man ligger på en luftmadrass onykter och flyter fram i 4 knop? Tja...  Kan tänka att det är väldigt avgörande beroende på var man flyter omkring. Mitt i farled, så kan det nog klassas som vårdslöshet, och man blir nog straffad därefter. Skulle inte rekommendera dig att pröva!!
Aqvakul
11-10-2008, 17:27
påminns om mitt livs första dagenefterupplevelse - var och badade och somnade på en gummimadrass i vattnet - rödkokt rygg!
Chamomille
11-10-2008, 17:28
CITAT (Ramred @ 11-10-2008, 18:24)  Hmmmm.....klurig frågeställning. Om man seglar full, så ryker körkortet också. Samt böter och/eller fängelse. Spelar ingen roll om det är motorbåt eller segelbåt man framför. Men vad som händer om man ligger på en luftmadrass onykter och flyter fram i 4 knop? Tja...  Kan tänka att det är väldigt avgörande beroende på var man flyter omkring. Mitt i farled, så kan det nog klassas som vårdslöshet, och man blir nog straffad därefter. Skulle inte rekommendera dig att pröva!!  Nää, jag ska inte prova.
CITAT (Aqvakul @ 11-10-2008, 18:27)  påminns om mitt livs första dagenefterupplevelse - var och badade och somnade på en gummimadrass i vattnet - rödkokt rygg! Illa nog som "straff".  Ingen KBV i närheten alltså?
Chamomille
11-10-2008, 18:10
CITAT (Aqvakul @ 11-10-2008, 18:27)  påminns om mitt livs första dagenefterupplevelse - var och badade och somnade på en gummimadrass i vattnet - rödkokt rygg! Tssss....  Hur långt flöt du iväg?
Aqvakul
11-10-2008, 18:13
CITAT (Chamomille @ 11-10-2008, 19:10)  Tssss....  Hur långt flöt du iväg? Jag fastnade som tur var i nån vassrugge. Mina kompisar var inte kapabla att ta hand om mig.....
Chamomille
11-10-2008, 18:51
CITAT (Aqvakul @ 11-10-2008, 19:13)  Jag fastnade som tur var i nån vassrugge. Mina kompisar var inte kapabla att ta hand om mig.....
Myosotis
11-10-2008, 19:17
CITAT (Berith @ 11-10-2008, 13:37)  Med anledning av en annan tråd här - varför heter ett räkneexempel tal. Det är ju siffror! Tal håller man ju.  Har alltid trott att det är släkt med tyskans "Zahl" och alltså ett helt annat ord än det tal man håller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|