Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Gossen Ruda
En köttkorv innehåller kött, vad kan då en prinskorv innehålla?
Myosotis
Grannens hund hette Prins... whist.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 13-01-2010, 14:38) *
Grannens hund hette Prins... whist.gif

giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2010, 14:24) *

Svaret ges här...

http://www.youtube.com/watch?v=IPjeQbiOrbs
sommarhumla
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 10-01-2010, 22:53) *
Det beror på att det är "vinter" (huvudord) som är på väg mot vår. Jämför "båtmotor" där "motor" är huvudord med "motorbåt" där "båt" är huvudord. Sista ordet är huvudord alltså.

Hade det hetat "vintervår" hade det varit förvirrande.

Snart är det vårvinter yahoo.gif

Ahaaaa, det rätade ju ut en del frågetecken!!!! tummenupp.gif
Hurraaaa för vårvinter!!!!!!!!!!
Berith
giggle.gif

Ja det kan man undra... g.gif För att inte tala om pizza.

Neej, det var nog lite långsökt kanske....
Gudrun i Göteborg

Aqvakul
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 14-01-2010, 17:34) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
AndersKbg

För att inte tala om raggmunk...
Chamomille
CITAT (AndersKbg @ 14-01-2010, 17:38) *
För att inte tala om raggmunk...

giggle.gif
Berith
Vem gör vädret? g.gif Ibland när dom pekar på kartan säger dom att det är "halvklart".

- Usch, vilket tråkigt väder vi har idag.
- Vänta bara, det är inte färdigt än.
Anma
CITAT (Berith @ 15-01-2010, 06:58) *
Vem gör vädret? g.gif Ibland när dom pekar på kartan säger dom att det är "halvklart".

rotfl.gif
Har aldrig tänkt på ordet klart med den betydelsen när man pratar väder. Det var roligt.
Klart har ju två betydelser, klart som i färdigt och klart som i genomskinligt, typ.
Biggan_

rotfl.gif Här är det halvfärdigt idag!
Aqvakul
Varför säger man att något är "klappat och klart"?
Biggan_
Jag tror att det har med tvätt att göra! Förr klappade man tvätten på en bräda.
När man tvättat färdigt så var tvätten klappat och klar!
Äsch, jag vet inte, jag bara svamlar kanske! dunno.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 12:37) *
Varför säger man att något är "klappat och klart"?

Det får mig att tänka på gamla tiders tvätterskor som ligger nere på bryggan och tvättar med hjälp av klappträn. Kanske var det en sån liten gumma det kommer ifrån....

(Samma tanke Biggan smile.gif )
Snöflinga
Eller när man äntligen har slagit in julklapparna och kan ägna sig åt glöggen rolleyes.gif

Värmeverket gör helt klart moln ... det berättade min lilla My på sin tid nör vi åkte förbi tongue.gif Vem som gör resten vet jag inte .....
Berith
Värmeverket? Det har vi nog inget här... g.gif
Berith
Ibland hör man ju uttrycket "att h*n la benen på ryggen" om nån som sticker iväg fort som attan.

Har ni testat?? Funkar skitdåligt kan jag meddela. Funkar inte alls, faktiskt. thumbdown.gif Finns inte en chans i världen att man kommer fram fortare med benen på ryggen.

Testa själva får ni se!

Undrar om den som sa det först verkligen visste vad han pratade om. mad.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 20-01-2010, 09:17) *
Ibland hör man ju uttrycket "att h*n la benen på ryggen" om nån som sticker iväg fort som attan.

Har ni testat?? Funkar skitdåligt kan jag meddela. Funkar inte alls, faktiskt. thumbdown.gif Finns inte en chans i världen att man kommer fram fortare med benen på ryggen.

Testa själva får ni se!

Undrar om den som sa det först verkligen visste vad han pratade om. mad.gif

giggle.gif
Berith
Tänkte på en sak... Killen med snöplogen, hur kommer han till snöplogen? Har han den hemma hos sej eller plogar nån åt honom så han kan ta sej hemifrån till plogen? Och den killen som plogar åt honom har nån annan plogat åt så han kommer till sin plog och till honom har nån också plogat åt så han kommer hemifrån....? g.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 01-02-2010, 06:55) *
Tänkte på en sak... Killen med snöplogen, hur kommer han till snöplogen? Har han den hemma hos sej eller plogar nån åt honom så han kan ta sej hemifrån till plogen? Och den killen som plogar åt honom har nån annan plogat åt så han kommer till sin plog och till honom har nån också plogat åt så han kommer hemifrån....? g.gif

Du tänker för mycket. laugh.gif Jo, snöröjningsentreprenörerna brukar ha sina respektive snöröjningsfordon ganska nära hemmet så dom kan pölsa dit.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 08:30) *
Du tänker för mycket. laugh.gif Jo, snöröjningsentreprenörerna brukar ha sina respektive snöröjningsfordon ganska nära hemmet så dom kan pölsa dit.

Det var väl det jag tänkte. flirting.gif Kommer ihåg den där bioreklamen om "hur mannen med snöplogen tar sej till snöplogen". Var väl reklam för Michelin tror jag? En VW-bubbla körde han iaf. yes.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 08:30) *

pölsa? Det var länge sen jag åt... flirting.gif
Chamomille
Jaa... Och hur kommer det sig att plasten runt osten aldrig räcker till fast osten blir mindre och mindre confused.gif
*Stintan*
CITAT (Chamomille @ 01-02-2010, 13:46) *
Jaa... Och hur kommer det sig att plasten runt osten aldrig räcker till fast osten blir mindre och mindre confused.gif

rotfl.gif
Aqvakul

ett gigantiskt mysterium, faktiskt... giggle.gif
Chamomille
Jaa. Nu är det dom stora frågorna vi pratar om giggle.gif
Chamomille
Varför finns det flytväst under flygplansstolarna, när det hade varit bättre med fallskärm confused.gif

Varför krymper inte får när det regnar?

Varför kallas det biljard när det bara är 15 bollar på bordet g.gif

Varför ska man klicka på startknappen när man ska stänga av datorn confused.gif
Betty
Ordet biljard kommer från franskan ordet billart och det betyder träkäpp på svenska. smile.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 01-02-2010, 15:26) *
Ordet biljard kommer från franskan ordet billart och det betyder träkäpp på svenska. smile.gif

A haa. Då har jag lärt mig nåt nytt igen biggrin.gif
Biggan_

rotfl.gif
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 01-02-2010, 15:25) *
Varför finns det flytväst under flygplansstolarna, när det hade varit bättre med fallskärm confused.gif
Varför krymper inte får när det regnar?
Varför ska man klicka på startknappen när man ska stänga av datorn confused.gif

Dom flesta människor skulle aldrig klara av ett fallskärmshopp utan övning först. Dessutom lär man inte hinna hoppa innan planet slagit i backen. Nödlandar det på vattnet är dock en flytväst bra att ha.

Fårpälsen krymper kanske men knappast fåret.

Man startar nedkopplingsproceduren.
Anma
Fårull krymper väl inte förrän efter 30 grader, och ett regn är väl sällan varmare?
Rosmarin
CITAT (Betty @ 01-02-2010, 15:26) *

confused.gif

Nja... ordet "bille" betyder faktiskt kula på franska. Träkäpparna som används för att spela med heter "queue" på franska, liksom på svenska.
Aqvakul
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 17:27) *
confused.gif

Nja... ordet "bille" betyder faktiskt kula på franska. Träkäpparna som används för att spela med heter "queue" på franska, liksom på svenska.

Wikipedia anger både billart - träkäpp och bille - boll som möjliga ursprung...

NE säger detsamma, men anger att träpinnens namn i så fall skulle komma från provencalskan - vilket kanske förklarar skillnaden mot dagens franska...
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 01-02-2010, 18:05) *
Wikipedia anger både billart - träkäpp och bille - boll som möjliga ursprung...

NE säger detsamma, men anger att träpinnens namn i så fall skulle komma från provencalskan - vilket kanske förklarar skillnaden mot dagens franska...

Jag ser det när jag söker i den svenska versionen av Wikipedia. I den franska versionen får man inga träffar alls på "billart". Inte heller i nätversionen av La Rousse. Men det kan mycket väl hända att det är så i alla fall. Bara konstigt att det inte går att hitta på franska sidor. giggle.gif
Anma
Man måste komma ihåg att vem som helst kan skriva på wikipedia och vem som helst kan ändra i texten. Oftast är ju infon rätt,m men man måste ändå vara kritisk till texten.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 01-02-2010, 18:45) *
Man måste komma ihåg att vem som helst kan skriva på wikipedia och vem som helst kan ändra i texten. Oftast är ju infon rätt,m men man måste ändå vara kritisk till texten.

NE är betydligt säkrare, men är inte allmänt tillgänglig...
Rosmarin
CITAT (Anma @ 01-02-2010, 18:45) *

Jag tänkte ungefär likadant som du Anma, om Wikipedia. Men nu var ju även Nationalencyklopedin nämnd. Och där brukar ju fakta stämma. Det är nog helt enkelt så att det är ett mycket lokalt eventuellt dessutom gammaldags uttryck. Att jag tror att det är lite förlegat beror på att jag nu även har varit inne och sökt i en provencalsk ordlista (fortfarande på nätet för någon sådan har jag inte i min bokhylla(!)) och att detta ord inte heller fanns med där.
Chamomille
CITAT (Anma @ 01-02-2010, 17:13) *
Fårull krymper väl inte förrän efter 30 grader, och ett regn är väl sällan varmare?

Alltså... det var mer eller mindre ett par skojfrågor.. blush.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 01-02-2010, 19:20) *

fatta jag väl.. flirting.gif
Rosmarin
CITAT (Chamomille @ 01-02-2010, 19:20) *

Såklart! biggrin.gif

...men man kan ju bli fundersam ändå... blush.gif
Chamomille
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 19:37) *
Såklart! biggrin.gif

...men man kan ju bli fundersam ändå... blush.gif

Ti hii..

Jag flög över dig i går kväll biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (Chamomille @ 01-02-2010, 19:44) *
Ti hii..

Jag flög över dig i går kväll biggrin.gif

Jahaaa, var det du!

Vart var du på väg?
Chamomille
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 20:06) *
Jahaaa, var det du!

Vart var du på väg?

Hem... wacko.gif
Berith
Ibland när man ser på lagsporter på TV (kan ju ses live också har jag förstått) så begär han bestämmarnisse timeout och gör tecknet som betyder just timeout. Han lägger ena handen ovanpå den andra handens uppåtpekande fingrar. Nu ser jag inte det tecknet just här men ni känner säkert till tecknet ändå.

Vad menas med det där? Vad visar varje hand?
Red Top
Inte för att jag är sportintresserad, men jag har alltid trott att det föreställer ett T.

Aqvakul
T som i time-out..
Red Top
Det var ju det jag sa. Eller?? giggle.gif smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon