|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Myosotis
12-10-2011, 09:49
Så vackert!!
Tack Myo!
Eva i Skåne
12-10-2011, 10:32
Snyggt Lokan!
Säger detsamma - tjusigt!  Fast jag har ju också glädje av fullmånen. Den lyser nämligen rakt in i badrumsfönstret så jag slipper tända lampan vid ev nattliga besök där. Och nu när det är så kolsvart så det nästan är ljusare om man blundar så funkar den tillfälliga lampan fint.
*Stintan*
12-10-2011, 11:30
Jaa jättefin bild Lokan!
Red Top
12-10-2011, 13:54
Du borde ordna en utställning med alla dina fantastiska månbilder, Lokan. Så att många får njuta.
Gossen Ruda
12-10-2011, 14:01
CITAT (Lokan @ 12-10-2011, 10:43)  Jag måste absolut veta när månen är full och när den går upp!!  För att kunna fota... Och idag är den full och går upp 17.19 vid Stockholms horisont - lite senare västerut. Så här såg den ut i går när den klättrade upp bakom trädtopparna! [attachment=65471:IMG_0434...erad_1_0.jpg] Man kan bli mångalen för mindre. Snyggt. Jag har problem med att fota fullmånen, svårt att trycka ner avtryckaren med klorna och sökaren skyms av hår.
 Riktigt så mångalen är jag inte....  Tack allesammans!!
malcolm
12-10-2011, 15:09
Klart man behöver veta när det är fullmåne.
[attachment=65475:varulv_38066983.jpeg]
Biggan_
12-10-2011, 15:58
CITAT (Lokan @ 12-10-2011, 10:43)  Jag måste absolut veta när månen är full och när den går upp!!  För att kunna fota... Och idag är den full och går upp 17.19 vid Stockholms horisont - lite senare västerut. Så här såg den ut i går när den klättrade upp bakom trädtopparna! [attachment=65471:IMG_0434...erad_1_0.jpg] Åh! Så fin!  Jättevackra färger! Jag har aldrig satt mej in i hur man fotar nattbilder. Har du några tips, så du kan få konkurrens?
Tack Biggan! Jag fotar med två kameror: den lilla kompaktkameran (som den här bilden är tagen med) och en systemkamera. Med den lilla zoomar jag in så långt det går och använder blixten. Så gör jag också ibland med den stora men vanligtvis ändrar jag slutarhastigheten till mellan 800 och 1500. Man får experimentera lite beroende på vad för sorts kamera man har. Kostar ju ingenting
Chamomille
12-10-2011, 17:04
Om jag bygger en raket och lyckas skicka upp den i rymden, måste jag ringa till Bromma international aiport då och be att dom stoppar flygplanen? Eller/och behöver man nåt annat tillstånd?
Tror inte det, men pröva att ringa Arlanda istället. Lycka till!!!
Chamomille
12-10-2011, 18:25
Tack. Jag har ju köpt en planet på Mars lixom. Skulle ju vara skoj att se den
Red Top
12-10-2011, 18:57
CITAT (Chamomille @ 12-10-2011, 18:04)  Om jag bygger en raket och lyckas skicka upp den i rymden, måste jag ringa till Bromma international aiport då och be att dom stoppar flygplanen? Eller/och behöver man nåt annat tillstånd? Jag tycker du ska testa utan att fråga någon. De kan ju ändå inte springa ikapp dig.
På tal om fullmåne. ÄR det så att folk påverkas ? TROR vi det eller VET vi ? (På mitt jobb KÄNNS det iaf som om det är sant ! Maken till roliga och knepiga människor, alltså ...  )
CITAT (Chamomille @ 12-10-2011, 18:04)  Om jag bygger en raket och lyckas skicka upp den i rymden, måste jag ringa till Bromma international aiport då och be att dom stoppar flygplanen? Eller/och behöver man nåt annat tillstånd? Ingen aning. Men...  När/om du klarar av att skjua upp dej i rymden, hur gör du sen? Måste du svänga hela tiden då eller sköter det sej självt liksom? För att komma runt Jorden alltså, eller ska du bara åka rakt fram?
CITAT (omk @ 13-10-2011, 00:53)  På tal om fullmåne. ÄR det så att folk påverkas ? TROR vi det eller VET vi ? (På mitt jobb KÄNNS det iaf som om det är sant ! Maken till roliga och knepiga människor, alltså ...  ) Jag vet bara att jag sover sämre vid fullmåne, oavsett om jag är medveten om att det är fullmåne eller inte.
Ugglemormor
13-10-2011, 12:20
Yes, det bara känns i kroppen när man inte kan somna och det behöver inte kollas i almanackan för jag bara VET..... så konstigt kan det vara......
Biggan_
13-10-2011, 12:49
CITAT (Lokan @ 12-10-2011, 17:36)  Tack Biggan! Jag fotar med två kameror: den lilla kompaktkameran (som den här bilden är tagen med) och en systemkamera. Med den lilla zoomar jag in så långt det går och använder blixten. Så gör jag också ibland med den stora men vanligtvis ändrar jag slutarhastigheten till mellan 800 och 1500. Man får experimentera lite beroende på vad för sorts kamera man har. Kostar ju ingenting  Tack Lokan! Jag får väl ut och experimentera lite då.  Fast jag är lite mörkrädd!
Chamomille
13-10-2011, 13:32
CITAT (Red Top @ 12-10-2011, 19:57)  Jag tycker du ska testa utan att fråga någon. De kan ju ändå inte springa ikapp dig.  Förmodligen inte  CITAT (Berith @ 13-10-2011, 08:05)  Ingen aning. Men...  När/om du klarar av att skjua upp dej i rymden, hur gör du sen? Måste du svänga hela tiden då eller sköter det sej självt liksom? För att komma runt Jorden alltså, eller ska du bara åka rakt fram? Jag ska till Mars såklart... Men åt vilket håll ligger den planeten  Och måste man svänga när man kör till den eftersom hela planetsystemet snurrar?
CITAT (Chamomille @ 13-10-2011, 14:32)  Jag ska till Mars såklart... Men åt vilket håll ligger den planeten  Och måste man svänga när man kör till den eftersom hela planetsystemet snurrar? Guud vad du krånglar. Jag vet att jag frågade en gång i den här tråden om man bara kunde åka till Mars i februari. Kommer inte ihåg vad vi kom fram till...
Gossen Ruda
13-10-2011, 14:22
CITAT (Berith @ 13-10-2011, 14:47)  Guud vad du krånglar. Jag vet att jag frågade en gång i den här tråden om man bara kunde åka till Mars i februari. Kommer inte ihåg vad vi kom fram till...  Det går bra i april också, men då får man backa hela vägen.
Chamomille
13-10-2011, 14:41
CITAT (Gossen Ruda @ 13-10-2011, 15:22)  Det går bra i april också, men då får man backa hela vägen.  Jahaa ja. Får bygga om en Djurgårdsfärja till en raket då
Ugglemormor
13-10-2011, 16:13
Näeeee, stanna kvar på öa......
Chamomille
13-10-2011, 16:54
Vad menar du?
Biggan_
13-10-2011, 20:12
CITAT (Chamomille @ 13-10-2011, 15:41)   Jahaa ja. Får bygga om en Djurgårdsfärja till en raket då  Du kan väl vinka när du kommer backandes förbi!
CITAT (Gossen Ruda @ 13-10-2011, 15:22)  Det går bra i april också, men då får man backa hela vägen. Aha, ok... Antar att det innebär att man åker motsols.
Myosotis
14-10-2011, 08:15
CITAT (omk @ 13-10-2011, 00:53)  På tal om fullmåne. ÄR det så att folk påverkas ? TROR vi det eller VET vi ? Det är väl ganska säkert att vi INTE påverkas. Vad jag vet har ingen kunnat bevisa något samband.
Måste postlådorna se ut på ett visst sätt? Finns det regler för sånt? Vad skulle posten säga om jag bytte ut min vanliga låda mot en toppmatad tvättmaskin tex? Bara för brevbäraren att lyfta på locket och lägga posten i trumman. Eller en soptunna? Med en korg under locket så inte posten hamnade längst ner på botten. Eller varför inte en dörr med brevinkast, och en korg på baksidan så inte posten ramlade ner på marken. En dörr med brevinkast skulle jag vilja ha!  Får man det...?
Jag har googlat. "Inga regler för postlådans utseende Det finns regler och rekommendationer på hur postlådor (villa) och brevinkast (lägenhetsdörr) ska placeras. Men inte på hur de ser ut. Grundregeln enligt Arbetsmiljöverkets ergonomibok är att inkast och lådor inte ska finnas under knähöjd eller över axeln. Från och med 2011 behöver inte postföretagen dela ut i brevinkasten längre. I nybyggda lägenhetshus placeras fastighetsboxar ut. Utifrån en standard framtagen av Posten och Seko med flera kan Statens provningsanstalt (SP) dela ut godkännandemärkningar för fastighetsboxar. Rekommendationer från Posten och Post- och Telestyrelsen kring postlådor gäller främst hur de ska vara placerade – vid tomtgränsen och med öppningen utåt. Snart kommer SP-märkningar också på deras utseende och funktion. Ett projekt pågår där Seko, Posten och flera av tillverkarna är inblandade. Men när det gäller brevinkast är inget sådant på gång. Och framöver kommer dessa bara beröra tidningsbuden. I många nybyggda hus har brevinkasten ersatts av korgar utanför lägenhetsdörren, vilket är det bästa ur utdelningssynpunkt. Men annars finns de förhatliga så kallade råttfällorna kvar på många håll. Alltså inkast i metall, med trång öppning, många vassa kanter – och starka fjädrar. I början av 1990-talet drev Harry Malmqvist frågan om bättre brevinkast, delvis tillsammans med distributören Premo. Bland annat att råttfällorna skulle sågas upp och ersättas. Men det rann ut i sanden. – Husägarna ville inte vara med, det kostar ju stora pengar. Frågan är hur man ska tvinga fastighetsägarna till det. Kanske att man skulle göra ett nytt fackligt försök, funderar testpatrullen." Källa
Jaha ja! Ingen råttfälla alltså, men om man gör en egen dörr med inkast så kan man ju specialrita den. Man skulle ju kunna rita ett djur med riktigt stort gap som posten ska in genom. Kanske med ljud också, nåt illvrål när man lyfter på locket/överläppen.
Red Top
21-11-2011, 12:17
Jag hittade oxå lite info, på Postens hemsida. Namnskylt och mått På brevlådan ska det finnas namnskylt med minimimåtten 200 x 25 mm med uppgift om husnummer eller motsvarande samt namn och/eller företag.
Brevlådor bör invändigt ha minimimåtten 250 mm bredd, 130 mm djup och 340 mm höjd. Avsikten med de rekommenderade måtten är att de flesta försändelserna ska kunna levereras via brevlådorna.
Höjdmässigt ska brevlådan placeras så att avståndet från marken till brevlådans inkast är cirka en meter.
http://www.posten.se/c/postladors_placerin...adors_placering
Man skulle alltså kunna placera en dörr vid tomtgränsen med en brevinkast i med låda bakom.
CITAT (Anma @ 21-11-2011, 12:29)  Man skulle alltså kunna placera en dörr vid tomtgränsen med en brevinkast i med låda bakom.  Ja det var så jag tänkte.  Smart va!
Gossen Ruda
21-11-2011, 12:41
Jag har bara nr på min låda, inget namn, men jag får min post ändå.
Biggan_
21-11-2011, 21:44
...och jag undrar om man kan slippa räkningar om man inte har någon låda alls!
Myosotis
21-11-2011, 22:21
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2011, 12:41)  Jag har bara nr på min låda, inget namn, men jag får min post ändå. Och jag har bara namn, inget nummer, funkar inte det heller, får en massa räkningar ändån. Men den här idén med dörren är ju jättebra. Man kunde ha två brevinkast där det står Räkningar resp. Riktiga brev, och bakom den där räkningar läggs en dokumentförstörare och rakt ner i soptunnan!
Biggan_
21-11-2011, 22:23
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 22:21)  Och jag har bara namn, inget nummer, funkar inte det heller, får en massa räkningar ändån. Men den här idén med dörren är ju jättebra. Man kunde ha två brevinkast där det står Räkningar resp. Riktiga brev, och bakom den där räkningar läggs en dokumentförstörare och rakt ner i soptunnan! Vad smart du är! En sån dörr vill jag ha!
Gossen Ruda
22-11-2011, 09:57
I så fall kanske man får sätta upp en dörr till, för kronofogden, med en fallgrop innanför.
CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2011, 09:57)  I så fall kanske man får sätta upp en dörr till, för kronofogden, med en fallgrop innanför.  Skitsmart!  Eller ett nät som fångar in och paketerar kronofogden och så kan man skicka iväg honom vid nästa posttömning.
Myosotis
22-11-2011, 16:47
CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2011, 09:57)  I så fall kanske man får sätta upp en dörr till, för kronofogden, med en fallgrop innanför.  Ja! En stor grop med spetsade pålar i botten. Till kronofogdar, inbrottstjuvar, jehovas vittnen, försäljare och barn som tigger godis.
Chamomille
15-12-2011, 16:40
Jag undrar vad i helvete fettfri majonnäs innehåller.
*Allt går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt*
*Stintan*
15-12-2011, 17:57
CITAT (Chamomille @ 15-12-2011, 16:40)  Jag undrar vad i helvete fettfri majonnäs innehåller.
*Allt går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt* Undrar snarare hur den smakar Innehåll: (Findus )Vatten, modifierad stärkelse, senapsfrö, vinäger, socker, äggvitepulver, salt, ättika, stabiliseringsmedel (E415, E401, E500), färgämnen (E171, betakaroten), konserveringsmedel (E202, E211), cayennepeppar och vitpepparextrakt. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats. Energivärde per 100gEnergi 240kJ/55kcalProtein1 gKolhydrat12 gFett<0.5
Myosotis
18-12-2011, 23:07
CITAT (Eva i Skåne @ 17-12-2011, 21:25)  Gillar du mackor med honung på? CITAT (Meriona @ 17-12-2011, 21:28)  Det har jag aldrig hört talas om, men det tvivlar jag på att jag skulle tycka om. Det här kan jag inte sluta undra över. Själv är jag inte så förtjust i honung, det blir för sött, så jag äter honung typ en gång om året, men då självklart på en macka. Hur skulle man annars äta den? Med sked??
Biggan_
19-12-2011, 00:30
Hett honungsvatten värmer gott och lenar halsen när man är förkyld. 1 msk honung i en mugg hett vatten.
Eva i Skåne
19-12-2011, 08:57
Jag kan inte med smaken (eller ens lukten) av honung, men är uppvuxen med att pappa alltid ätit en honungsmacka till frukost och det lärde han mina barn (som dock bara fick det hos mormor och morfar)
Red Top
19-12-2011, 10:05
Om man ser honung som medicin, kanske den slinker ner. Själv äter jag honung varje dag. Eller snarare dricker i mitt te. Det var länge sedan jag åt honungsmacka, eftersom jag sällan äter bröd, men jag vet många som gör det varje morgon. De håller sig oftast friska. Sällan förkylda. Jag blir heller inte förkyld, trots att jag har dåligt immunförsvar. Honung är rena medicinen. Om jag får sår, som inte vill läka kletar jag på honung. Efter någon dag är inflammationen och såret borta. Jag köper alltid honung från en lokal biodlare. Då vet jag vad jag får. Placeboeffekt? Kanske. Med god tro och stora skor kan man gå på vatten. "Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den, som är nästan ännu bättre".A.A. Milne Honung som läkemedelUtdrag: "Antioxidanter i honung I en undersökning studerade forskarna blodet från 25 män mellan 18 och 68 år under fem veckor. Det visade sig att fyra teskedar honung blandat med vatten höjde nivåerna av antioxidanter i blodet.
Antioxidanter tros kunna förebygga allvarliga sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Mängden antioxidanter i honung är emellertid inte särskilt hög och bör ses som ett komplement till en kost rik på antioxidanter från många olika livsmedel.
Vitaminer och mineraler i honung Näringsämnena i honung varierar men all honung innehåller vitaminer och mineraler. Honung är en god källa till C-vitamin och innehåller små mängder av järn, koppar, mangan, kalcium, kalium, natrium, fosfor och magnesium.
Hostmedicin med honung Honung används traditionellt som en lindrande behandling vid förkylning, hosta och halsont. Blanda honung med lite varmt vatten och gurgla. Honungen lindrar smärtan och kanske kan motverka infektionen".
Myosotis
19-12-2011, 16:33
CITAT (Red Top @ 19-12-2011, 10:05)  ...dricker [honung] i mitt te... Det kan ju vara gott fast jag dricker mitt te osötat. Men de säger att det värdefullaste i honung förstörs vid 60° eller rentav vid 40° och låter man teet kallna så mycket löser sig inte honungen, hur gör du?
skånepåg
20-12-2011, 15:22
Vad vill katten? Hon har blötmat och torrfoder i båda skålarna men alltid i köket så gnäller hon och hoppar upp på diskbänken så leta upp ett skosnöre och lekte i kanske 10 minuter men strax efter kom hon igen och gnällde, så kela lite i typ 10 minuter på golvet men så fort man kommer ut i köket så är det samma visa igen  Hon verkar inte utråkad för river ju inte ner stället men mest bara i köket fast där är fin mat och hon äter ju gärna, hon tar ju gärna det nya expert fodret än blötfodret ibland Men vad är det för uppmärksamhet hon vill ha?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|