Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Eva-Helene
Ja, Myosotis är en riktig galjonsfigur
Myosotis
CITAT (Eva-Helene @ 05-02-2008, 16:36) *
Ja, Myosotis är en riktig galjonsfigur

...som fortfarande inte vet om det heter galat, galit eller galt. Och efter alla kukeliku här vågar jag knappt berätta att han låter mer örgeldi-öö. Han är inte så gammal än, så det finns kanske hopp, men jag börjar faktiskt undra...
Aqvakul
När var ni på galej senast? giggle.gif
Lilla Birka
ett ställe där man inte gal? gal ej!
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 05-02-2008, 23:27) *
ett ställe där man inte gal? gal ej!

låter som ett trist galej...... whist.gif

och galejan.... Varför säger man så? g.gif
Berith
CITAT (aq42 @ 06-02-2008, 07:18) *
låter som ett trist galej...... whist.gif

och galejan.... Varför säger man så? g.gif

Galej är tydligen ett äldre ord för galär, skeppet som roddes av fångar. Men om galejan är detsamma som galären vet jag inte, och om det är så, så verkar det ju vara lite motsägelsefullt. För visst betyder att "vara på galejan" att ha kul, att vara på örat?

Varför heter det att vara på örat?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 06-02-2008, 08:21) *
Galej är tydligen ett äldre ord för galär, skeppet som roddes av fångar. Men om galejan är detsamma som galären vet jag inte, och om det är så, så verkar det ju vara lite motsägelsefullt. För visst betyder att "vara på galejan" att ha kul, att vara på örat?
Varför heter det att vara på örat?

Att vara på örat, låter inte så kul..... inte heller att vara på en galär...galärslav, typ....... dunno.gif
Berith
Jooomen att vara på örat låter väl kul? Att vara varm i knäna, och lite lagom fnittrig. giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 06-02-2008, 08:53) *
Jooomen att vara på örat låter väl kul? Att vara varm i knäna, och lite lagom fnittrig. giggle.gif

"varm i knäna"? g.gif
mamamaggan
CITAT (aq42 @ 06-02-2008, 10:05) *
"varm i knäna"? g.gif

Ja , varm i knäna!

Fast sniglar har väl inte knän?!
Berith
CITAT (mamamaggan @ 06-02-2008, 10:11) *
Ja , varm i knäna!

Fast sniglar har väl inte knän?!

Neej jag tror inte heller att sniglar har knän. Och ser han inte lite julpyntad ut fortfarande...??
mamamaggan
CITAT (Berith @ 06-02-2008, 10:28) *
Neej jag tror inte heller att sniglar har knän. Och ser han inte lite julpyntad ut fortfarande...??

Absolut! Trodde julen var över för lääääääääääääänge sedan!
Betty
CITAT (Berith @ 06-02-2008, 08:21) *
......../För visst betyder att "vara på galejan" att ha kul, att vara på örat?/....

Nej, att vara ute på galej är det samma som att "vara ute på lokal", att vara ute och roa sig på krogen, dansrestaurang o.s.v.

CITAT (Berith @ 06-02-2008, 08:53) *

"varm i knäna" är ett uttryck jag aldrig har hört förr, däremot har jag hört uttrycket "rund under fötterna"
Aqvakul
CITAT (Betty @ 06-02-2008, 11:07) *
Nej, att vara ute på galej är det samma som att "vara ute på lokal", att vara ute och roa sig på krogen, dansrestaurang o.s.v.
"varm i knäna" är ett uttryck jag aldrig har hört förr, däremot har jag hört uttrycket "rund under fötterna"

Googlade lite: "varm i knäna" är inte särskilt vanligt - verkar användas både för "upphetsning" jmf "svag i knäna" och lätt berusad

"Rund under fötterna" är ju lättare att förstå - för mkt alkohol ger vissa besvär att förflytta sig whist.gif
Berith
CITAT (Betty @ 06-02-2008, 11:07) *

Aha! yes.gif Blandade nog ihop det lite.

Jag hade heller inte hört "varm i knäna" förut, men det är ju precis så det känns.

CITAT (mamamaggan @ 06-02-2008, 10:32) *

Märkte du att han struntade i vår undran? rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 06-02-2008, 10:28) *

Vi klarar oss bra utan knän, inget att bli varm eller svag i...... giggle.gif

Juldressen är en listig förklädnad när jag närmar mig grönsakslanden..... naughty.gif
Betty
CITAT (aq42 @ 06-02-2008, 13:04) *
Vi klarar oss bra utan knän, inget att bli varm eller svag i...... giggle.gif

Juldressen är en listig förklädnad när jag närmar mig grönsakslanden..... naughty.gif

Så då ska vi tro att du är en liten slemmig vilsegången stjärngosse då..? angel_not.gif
Aqvakul
CITAT (Betty @ 06-02-2008, 13:08) *
Så då ska vi tro att du är en liten slemmig vilsegången stjärngosse då..? angel_not.gif

en monsterätare förklädd till "en liten slemmig vilsegången stjärngosse" kanske.... crazy.gif
Betty
CITAT (aq42 @ 06-02-2008, 13:15) *
en monsterätare förklädd till "en liten slemmig vilsegången stjärngosse" kanske.... crazy.gif

-fear-.gif Hjäääälp...!
Tosan
Vet ni vad det är för skillnad mellan en snigel och en BMW?

På snigeln sitter slemmet utanpå...
Betty
CITAT (aq42 @ 06-02-2008, 13:15) *

Fast förresten... Jag är inte ett dugg rädd - för jag är inget monster sleep.gif det är väl sånt som monsterätare äter va..?
whist.gif
Aqvakul
CITAT (Betty @ 06-02-2008, 13:24) *
Fast förresten... Jag är inte ett dugg rädd - för jag är inget monster sleep.gif det är väl sånt som monsterätare äter va..?
whist.gif

man kan aldrig vara riktigt säker..... crazy.gif
Betty
CITAT (Tosan @ 06-02-2008, 13:20) *
Vet ni vad det är för skillnad mellan en snigel och en BMW?

På snigeln sitter slemmet utanpå...

Jag skriver med vit text om fler vill gissa:

På BMW:n sitter slemmet på insidan...

Edit. Gissa om jag är ett blindstyre? Jag såg inte förrän nyss att du skrivit svaret med gul färg. blush.gif
Anma
Så nu blir man anklagad för att ha varit slemmig...

Tur at vi bytt bil! giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Anma @ 06-02-2008, 14:43) *
Så nu blir man anklagad för att ha varit slemmig...

Tur at vi bytt bil! giggle.gif

Sniglar kör ju sällan BMW.... flirting.gif
Blomstertanten
CITAT (mamamaggan @ 06-02-2008, 10:32) *

Julen varar än till påska *Sjunger*
Berith
Men där emellan kommer fasta och då får vi äta så många semlor vi orkar! yes.gif

Jag brukar bara orka tre, det verkar stört omöjligt att klämma ner en fjärde. no.gif Och då kommer jag osökt att undra över vad det där stört kommer från...?

Försökte komma på nåt annat ord som också kombineras med stört, men jag kommer bara på just omöjligt. g.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 08-02-2008, 07:02) *
Men där emellan kommer fasta och då får vi äta så många semlor vi orkar! yes.gif

Jag brukar bara orka tre, det verkar stört omöjligt att klämma ner en fjärde. no.gif Och då kommer jag osökt att undra över vad det där stört kommer från...?

Försökte komma på nåt annat ord som också kombineras med stört, men jag kommer bara på just omöjligt. g.gif

störtskön? g.gif (störtlopp, störthjälm...)
Berith
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 07:30) *
störtskön? g.gif (störtlopp, störthjälm...)

Så du menar att det egentligen heter störtomöjligt...? Neeeeeej det blir ju nåt helt annat. giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 08-02-2008, 07:43) *
Så du menar att det egentligen heter störtomöjligt...? Neeeeeej det blir ju nåt helt annat. giggle.gif

Hmm, tänkte inte på det..... dunno.gif
*Stintan*
störande meningslöst
Berith
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 09:22) *
Hmm, tänkte inte på det..... dunno.gif

Kom osökt att tänka på en sak till - män! flirting.gif

Ni män gör ju lumpen - eller ligger i lumpen om man så vill - men varifrån kommer ordet lumpen? Det kan väl knappast komma från lumpen som i trasiga kläder t.ex....? Eller är det kanske en förkortning av nåt längre? Men då borde det väl heta att männen ligger i milen eller att dom gör milen? (Om det skulle vara en förkortning av militärtjänsten....) Männen skulle ju i och för sej kunna ligga i tjänsten också.... men det blir väl nåt helt annat? g.gif
Myosotis
CITAT (Berith @ 08-02-2008, 07:02) *
...Och då kommer jag osökt att undra över vad det där stört kommer från...?

störtförälskad?
Magdis
störtlöjlig, är nog ett ord jag använt nån gång. smile.gif
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 08-02-2008, 11:39) *
störtlöjlig, är nog ett ord jag använt nån gång. smile.gif

det var verkligen ett störtlöjligt ord... flirting.gif
Betty
CITAT (Berith @ 08-02-2008, 09:50) *
Kom osökt att tänka på en sak till - män! flirting.gif

Ni män gör ju lumpen - eller ligger i lumpen om man så vill - men varifrån kommer ordet lumpen? Det kan väl knappast komma från lumpen som i trasiga kläder t.ex....? Eller är det kanske en förkortning av nåt längre? Men då borde det väl heta att männen ligger i milen eller att dom gör milen? (Om det skulle vara en förkortning av militärtjänsten....) Männen skulle ju i och för sej kunna ligga i tjänsten också.... men det blir väl nåt helt annat? g.gif

Hittade följande i SvD:s språkspalt:
"Man kan göra lumpen, värnplikten eller rekryten när man ryckt in i det militära. Och man kunde också exercera beväring. I Strömbergs Synonymordbok från 1953 upptas tre synonymer för militärtjänsten, nämligen värnplikt, lumpen, kommiss. Jag misstänkte att kommissen efter 1953 glidit ur vårt vanliga vokabulär och att lumpen glidit in. Men i den senaste upplagan av SAOL finns visserligen lumpa med betydelsen "göra militärtjänst" upptagen och även orden lumparkompis och lumparhistoria. Men varken uttrycken ligga i lumpen, göra lumpen eller det enkla substantivet lumpen visas."

Källa
Betty
Man kan i skolan, ligga i lumpen, sitta i fängelse - en del har mycket att stå i... yaay.gif
Ramred
Jag undrar varför det är just rött och grönt som fått betydelsen av stopp och kör. Varför inte blått och gult? Eller andra färger? Och vem har bestämt att det ska vara så?
Aqvakul
CITAT (Ramred @ 08-02-2008, 13:54) *
Jag undrar varför det är just rött och grönt som fått betydelsen av stopp och kör. Varför inte blått och gult? Eller andra färger? Och vem har bestämt att det ska vara så?

polisen kanske? dunno.gif
Ramred
I så fall måste det ha varit den allra första polisen, och vem var det?
Aqvakul
CITAT (Ramred @ 08-02-2008, 14:23) *
I så fall måste det ha varit den allra första polisen, och vem var det?

Nisse från Manpower? coolgleam.gif
Ramred
Han jobbar med mycket den karln.
Aqvakul
CITAT (Ramred @ 08-02-2008, 14:30) *
Han jobbar med mycket den karln.

ett föredöme i alliansens Sverige... whistling.gif
Ramred
har du haft möjlighet att jobba med honom, Nisse?
Aqvakul
CITAT (Ramred @ 08-02-2008, 14:34) *
har du haft möjlighet att jobba med honom, Nisse?

en arbetsam typ, inte tid till fika eller annat umgänge, käck och lismande, med andra ord någon man helst "beundrar" på avstånd...
Bettis
Hur tänkte dom här g.gif
Betty
CITAT (Bettis @ 08-02-2008, 15:03) *
Hur tänkte dom här g.gif

Som att folk aldrig grillar annat än hund...? confused.gif
Aqvakul
CITAT (Betty @ 08-02-2008, 15:08) *
Som att folk aldrig grillar annat än hund...? confused.gif

hot dog går bra att grilla... naughty.gif
*Stintan*
Man verkar inte ens få sola vid det badet crazy.gif
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 08-02-2008, 15:56) *
Man verkar inte ens få sola vid det badet crazy.gif

ett riktigt skitbad!! thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon