Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Gossen Ruda
Det stod nånting om tomtarnas förökning i andra delen av den stora tomteboken som kom ut för flera år sen men jag kommer inte ihåg så mycket detaljer.
Snöflinga
Tomtar förökar sig genom delning. santa.gif / santa.gif = santa.gif santa.gif
Snöflinga
F'låt jag skojade bara flirting.gif
Myosotis
CITAT (Snöflinga @ 28-11-2008, 15:29) *

giggle.gif
Berith
CITAT (Snöflinga @ 28-11-2008, 15:29) *

crying.gif
Rosmarin
Jag undrar varför en fuktig Wettexduk suger upp vatten bättre än en torr. ? confused.gif
Aqvakul
CITAT (Rosmarin @ 03-12-2008, 16:33) *
Jag undrar varför en fuktig Wettexduk suger upp vatten bättre än en torr. ? confused.gif

Det har jag funderat större delen av mitt liv på!
Gossen Ruda
En torr wettexduk har liten anliggning mot det man skall torka pga sitt styva tillstånd, sen tar det en liten tid också för att porerna skall öppna sig.
Berith
En del frågor är bara såååå bra!! tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2008, 17:30) *
En torr wettexduk har liten anliggning mot det man skall torka pga sitt styva tillstånd, sen tar det en liten tid också för att porerna skall öppna sig.

Ahaaa!!! tummenupp.gif
Solstorm
Jag undrar en sak om katter. Det är så himla ofta som de jamar och står vid dörren och verkligen visar att de vill gå ut, så när jag väl öppnar dörren för att släppa ut dem så sätter de sig mitt i dörröppningen lugnt och stilla och tittar sig omkring. För dem är det självklart att jag ska stå och hålla upp dörren för dem hur länge som helst. Varför går de inte ut direkt när de visar så tydligt att de vill gå ut?
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 08-12-2008, 11:13) *
Jag undrar en sak om katter. Det är så himla ofta som de jamar och står vid dörren och verkligen visar att de vill gå ut, så när jag väl öppnar dörren för att släppa ut dem så sätter de sig mitt i dörröppningen lugnt och stilla och tittar sig omkring. För dem är det självklart att jag ska stå och hålla upp dörren för dem hur länge som helst. Varför går de inte ut direkt när de visar så tydligt att de vill gå ut?

Det har jag också undrat över. Vill de visa att det är de som bestämmer?
Vippan
Jag undrar om Ekorren som satt i granen och hoppade från tallegrenen hur hänger det ihop?????
Berith
Hmm... g.gif Hoppade han inte tallegren?

Men varför säger man egentligen svinkallt när det är riktigt kallt?
Vippan
Aha han hoppade från granen till tallen,,,så måste det vara confused.gif
Texten är från tallegren konstigt va???
Det där med svinkallt kanske har nånting med svinpäls att göra giggle.gif
Berith
Från tallegren...? g.gif Måste kolla!

Runeberg

Ekorr'n satt i granen,
skulle skala kottar,
fick han höra barnen,
då fick han så bråttom,
hoppa han på tallegren, - dom säger på...! yes.gif
stötte han sitt lilla ben
och den långa, ludna svansen.

Nu ska jag kolla svinpäls också!
Vippan
Jag har kollat texten och du har så rätt Berit, men tydligen är jag inte ensamen om den felaktiga texten.

Det där med svinpälsen spånade jag bara att grisarna är känsliga för både värme och kyla,och tar man då på sig en svinpäls som inte har särskilt mycket päls
är det svårt att hålla värmen blir svinkallt.
Berith
Googlade lite på svinpäls och kom fram till att det är en katt som är fiende till Piff och Puff. blink.gif
Rosmarin
CITAT (Solstorm @ 08-12-2008, 11:13) *

De vill ha uppmärksamhet så klart!!!

CITAT (Vippan @ 08-12-2008, 14:08) *
Det där med svinkallt kanske har nånting med svinpäls att göra giggle.gif

Jaa-a en svinpäls kan ju inte värma så mycket så gles som den är giggle.gif !!!

Lika konstigt är det väl att man säger "skitkallt" g.gif ?

CITAT (Berith @ 08-12-2008, 19:09) *
Googlade lite på svinpäls och kom fram till att det är en katt som är fiende till Piff och Puff. blink.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Solstorm
CITAT (Rosmarin @ 08-12-2008, 20:12) *
Lika konstigt är det väl att man säger "skitkallt" g.gif ?
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Det är bara de små skitarna som fryser på vintern, inte de stora för de bränner.
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 08-12-2008, 12:23) *
Vill de visa att det är de som bestämmer?

Så tänker de inte. Jag tror att de vill ha valmöjligheten, de tänker inte alls på att någon står och håller upp dörren eller att dörren inte kan stå öppen hela dagen. Dörren är öppen nu helt enkelt; jag ska gå ut om en stund men först ska jag titta lite.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 09-12-2008, 07:33) *
Så tänker de inte. Jag tror att de vill ha valmöjligheten, de tänker inte alls på att någon står och håller upp dörren eller att dörren inte kan stå öppen hela dagen. Dörren är öppen nu helt enkelt; jag ska gå ut om en stund men först ska jag titta lite.

så är det nog... yes.gif
Myosotis
CITAT (Berith @ 08-12-2008, 13:56) *
Varför säger man egentligen svinkallt när det är riktigt kallt?

"Svin-" är nog en allmänt förstärkande led liksom "jätte-", "skit-" etc. Varför det är just svinkallt men skitgott kan man ju undra. Vrålkallt kan man annars säga.
Berith
CITAT (Myosotis @ 09-12-2008, 07:40) *
"Svin-" är nog en allmänt förstärkande led liksom "jätte-", "skit-" etc. Varför det är just svinkallt men skitgott kan man ju undra. Vrålkallt kan man annars säga.

Möjligt yes.gif men man säger ju inte att det är svinvarmt för att förstärka åt det hållet. Eller att man är svinhungrig eller svintrött eller...
Myosotis
Nej, det är ju det jag menar. Svårt att veta varför det är så bara i vissa sammansättningar. Svindyrt, svinkallt... vad finns det mer? Och vad finns det för synonymer för jättevarmt? Asvarmt kanske? giggle.gif
Betty
CITAT (Berith @ 09-12-2008, 07:52) *
Möjligt yes.gif men man säger ju inte att det är svinvarmt för att förstärka åt det hållet. Eller att man är svinhungrig eller svintrött eller...

En del gör det... inte helt ovanligt att t.ex. ungdomar uttrycker sig så.
-----

Jag tycker att uttrycket jätteliten är så slap.gif ! Brukar inte kunna låta bli att ifrågasätta när jag hör det... rtfm.gif Det heter pytteliten - jätte*** säger man om något som är stort eller mycket.
Berith
Varför finns det inte fina svärord då? Vore ju jättebra att ta till när man tex äter nåt som bara är sååååå gott! 'Mmmm det här var en jäkla god tårta hörrudu!' låter inte så fint. g.gif
Red Top
Man kan ju alltid vända sig åt andra hållet och säga "himla-gott". flirting.gif
Betty
CITAT (Berith @ 09-12-2008, 11:32) *
Varför finns det inte fina svärord då? /...

Vet inte om jag är helt ute och seglar nu men jag tänker så här: Svärord är väl egentligen i grunden besvärjelser - och då kan man ju inte använda "fina" ord, alltså typ motsatta ord, för då blir det ju böner i stället, såna som riktas mer uppåt lixom än neråt - om du förstår hur jag menar... g.gif
Berith
CITAT (Betty @ 09-12-2008, 12:12) *
Vet inte om jag är helt ute och seglar nu men jag tänker så här: Svärord är väl egentligen i grunden besvärjelser - och då kan man ju inte använda "fina" ord, alltså typ motsatta ord, för då blir det ju böner i stället, såna som riktas mer uppåt lixom än neråt - om du förstår hur jag menar... g.gif

Attans! naughty.gif Jag tycker det fattas såna ord iaf. Fantastiskt finns ju iofs, och underbart... och... Ja kanske några till, men många är dom inte.

När jag svär är det inte för att åkalla någon invånare från varmare trakter, jag är inte nån som tror på varken uppåt eller neråt. Liksom...
Red Top
Så länge inte folk fortsätter att säga att saker är förskräckligt goda eller ohyggligt underbara är jag rätt nöjd. rolleyes.gif

Båda exemplen från "känt" folk på TV.

Berith
Svinkallt eller inte så snöar det iaf idag. Igen... thumbdown.gif

Precis utanför fönstret har jag en telefontråd som nu i det här vädret är alldeles vit av frost och snö, och när den är klädd så darrar den. Och när den vibrerat sådär ett bra tag kan det hända att snön ramlar av - och då slutar tråden darra! Vad är det för konstigt fenomen? Vad är det som gör att den darrar? Kylan?
Snigelhatare
Antagligen frustrerande för telefonledningen över att alldeles för många blivit satta i alldeles för långa telefonköer.
Chamomille
CITAT (Berith @ 12-12-2008, 09:52) *
Svinkallt eller inte så snöar det iaf idag. Igen... thumbdown.gif

Precis utanför fönstret har jag en telefontråd som nu i det här vädret är alldeles vit av frost och snö, och när den är klädd så darrar den. Och när den vibrerat sådär ett bra tag kan det hända att snön ramlar av - och då slutar tråden darra! Vad är det för konstigt fenomen? Vad är det som gör att den darrar? Kylan?

Du odlar för mycket smile.gif
Snöflinga
CITAT (Berith @ 09-12-2008, 07:52) *

Det finns de som säger "dövarmt" ... vilka assositioner ger det då unsure.gif
Betty
CITAT (Snöflinga @ 12-12-2008, 13:32) *
Det finns de som säger "dövarmt" ... vilka assositioner ger det då unsure.gif

Det händer att jag säger dövarmt! biggrin.gif brukar själv associera till någon öken då.
Berith
CITAT (Chamomille @ 12-12-2008, 12:50) *
Du odlar för mycket smile.gif

Ja kanske det... g.gif
Pjater
Jag undrar, finns det nått sätt att ta reda på hur många kilometer scroll knappen på musen har gått ?? g.gif
Vippan
CITAT (Pjater @ 15-12-2008, 21:41) *
Jag undrar, finns det nått sätt att ta reda på hur många kilometer scroll knappen på musen har gått ?? g.gif

Framåt eller bakåt?
Betty
CITAT (Vippan @ 15-12-2008, 22:50) *
Framåt eller bakåt?

rotfl.gif
Berith
Himla bra fråga, och det borde ju vara lika åt båda hållen. Fast... g.gif man skrollar nog ner mer än upp, eller...?
Pjater
Hehe, hade varit kul och veta biggrin.gif
Finns nog inte nått sätt att få reda på det =P
Berith
Joo men det borde väl gå, om man vet hur stort hjulet är och hur långt fingret är - och kanske också vilket finger man använder? - och hur länge man sitter vid datorn, vilka sidor man är ute på och vilka av dom som man behöver skrolla, och hur stor skärmen är. Och så vidare... Tycker faktiskt att nån ska försöka räkna ut det. tummenupp.gif
Pjater
Haha, hmm det kanske man kan men det är ju en jäkla uträkning isåfall biggrin.gif
Så duktig på matte är jag inte, hehe
Lever ju i stort sett framför datorn ^^
Chamomille
Varför måste smöret tystna i pannan innan man lägger i det som ska stekas g.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 17-12-2008, 06:21) *

Solklart, annars blir köttet helt sönderpratat... crazy.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 17-12-2008, 07:13) *
Solklart, annars blir köttet helt sönderpratat... crazy.gif

a0a.gif
Red Top
CITAT (Chamomille @ 17-12-2008, 06:21) *

Bra svar från Aq. giggle.gif

Det är också så att köttet/fisken eller vad det än är blir skrämt när det fräser. yes.gif

Fast skämt åsidido, det är för att all ev vätska i smöret ska försvinna och temperaturen bli jämn och lagom att steka i flirting.gif
Chamomille
CITAT (Red Top @ 17-12-2008, 08:47) *
Bra svar från Aq. giggle.gif

Det är också så att köttet/fisken eller vad det än är blir skrämt när det fräser. yes.gif

Fast skämt åsidido, det är för att all ev vätska i smöret ska försvinna och temperaturen bli jämn och lagom att steka i flirting.gif

Ahaa...
Berith
CITAT (Chamomille @ 17-12-2008, 09:09) *
Ahaa...

Ahaa... säger jag också. rolleyes.gif

Vad mycket man lär sej här - hur ska man få plats med all information? Tror att det var Aqvaskoj som gissade att hjärnan behövde kunna ta emot 12-15 liter för att allt skulle få plats. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon