Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Magdis
CITAT (stina @ 19-01-2006, 08:46)
Glömde kommentera din bild Magdis: Snygg rygg alltså!!! rolleyes.gif

Tack för det! wub.gif Det var ju riktigt intressant att se hur det ligger till i balansen mellan musklerna, ser nu att jag skulle behöva ha nån övning som tränar latissimus dorsi...kanske den där som man står på knä på en platta och hivar sig upp med armarna. Dip tror jag det heter.

Min muskelkunskap är ganska ytlig och härstammar från sjuksköterskeutbildningen. Mycket är glömt tyvärr.

Ska testa de där två övningarna du skrev om. Alla nya magövningar tas emot med glädje! biggrin.gif

Dagens lärdom: När man gör övningar för nedre mage på britsen (lyfter rumpan och benen mot taket som om någon lyfte en rakt upp, då ska man gå ner låååååångsamt! Jag har gått ner för snabbt och det har inte tagit lika bra. Tränaren var framme och justerade nämligen! biggrin.gif Jag skulle demonstrera hur det small i min höft när jag gör raka benlyft men tror ni inte att det inte lät det miinsta knäpp då bara för det! wub.gif
LadyG
Principen bakom samtliga magövningar är väl den samma som bakom hantellyft, att du ska vara långsam ner och långsam upp för att få en stabil rörelse?
Rossi
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 12:27)
Principen bakom samtliga magövningar är väl den samma som bakom hantellyft, att du ska vara långsam ner och långsam upp för att få en stabil rörelse?

Det borde det vara. Det ger oerhört mycket mer träning. Det är så många som glömmer tillbakabiten och låter sig dras tillbaka men då förlorar du som sagt mycket av vitsen med det hela.
Magdis
CITAT (Rossi @ 19-01-2006, 12:32)
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 12:27)

Det borde det vara. Det ger oerhört mycket mer träning. Det är så många som glömmer tillbakabiten och låter sig dras tillbaka men då förlorar du som sagt mycket av vitsen med det hela.

Just med magövningar tycks det vara lätt att glömma det av nån anledning. På t.ex bicepscurl däremot kommer jag alltid ihåg det. Kanske det är för att det är så jobbigt på nervägen i magövningarna som man lätt "glömmer" det! laugh.gif
LadyG
Förresten, hur har du burit dig åt för att få ryggen så välformad och snygg? Kör du någon särskild övning för ryggmuskulaturen vid korsryggen?
Magdis
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 12:40)
Förresten, hur har du burit dig åt för att få ryggen så välformad och snygg? Kör du någon särskild övning för ryggmuskulaturen vid korsryggen?

Frågar du mig? unsure.gif De övningar jag har för ryggen är en sån där maskin där man sitter och pressar ryggen bakåt som en fällkniv, tar på ryggslutet. Sen är det omvända flies som tar på trapezius bl.a, shoulder press som tar på deltoideus bl.a. Jag vet egentligen inte om det har blivit så mycket skillnad på nedre ryggen sen jag började träna, det är övre delen som blivit muskulösare. Snart har jag hållit på i 5 månader! smile.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 12:50)

Frågar du mig? unsure.gif De övningar jag har för ryggen är en sån där maskin där man sitter och pressar ryggen bakåt som en fällkniv, tar på ryggslutet. Sen är det omvända flies som tar på trapezius bl.a, shoulder press som tar på deltoideus bl.a. Jag vet egentligen inte om det har blivit så mycket skillnad på nedre ryggen sen jag började träna, det är övre delen som blivit muskulösare. Snart har jag hållit på i 5 månader! smile.gif

Japp, det var din rygg jag menade smile.gif

Känner du skillnad nu mot för 5 månader sedan? Jag vet ju inte hur du såg ut då, men musklerna på överkroppen syns ju tydligt nu iaf, och de ser vältränade ut.
Magdis
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 13:14)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 12:50)

Japp, det var din rygg jag menade smile.gif

Känner du skillnad nu mot för 5 månader sedan? Jag vet ju inte hur du såg ut då, men musklerna på överkroppen syns ju tydligt nu iaf, och de ser vältränade ut.

Jag tycker att överkroppen känns hårdare nu och som att tröjan spänner mera. Jag såg lite tunnare ut i armarna för 5 månader sen, annars är det inte så stor skillnad tror jag. Men kroppen känns spänstigare och fastare. smile.gif
stina
Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då! ohmy.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 19-01-2006, 13:22)
Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då! ohmy.gif

Ooo känner igen känslan, när man vaknar och ska sätta sej upp och det tar emot ordentligt, sticker7svider i musklerna... rolleyes.gif
stina
CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 13:53)
Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då!  :o

Ooo känner igen känslan, när man vaknar och ska sätta sej upp och det tar emot ordentligt, sticker7svider i musklerna... rolleyes.gif

Eller när man har sån träningsvärk i låren så att man nästan slår ihjäl sig när man ska sätta sig på toan - dunk ner i stolen!!!! tongue.gif För att inte tala om att ta sig upp!!! ohmy.gif
Magdis
CITAT (stina @ 19-01-2006, 14:14)
Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då!  ohmy.gif

Eller när man har sån träningsvärk i låren så att man nästan slår ihjäl sig när man ska sätta sig på toan - dunk ner i stolen!!!! tongue.gif För att inte tala om att ta sig upp!!! ohmy.gif

Då vet man att man jobbat hårt iallafall! laugh.gif Brukar ni ofta ha träningsvärk? Jag får nästan aldrig det längre.
Farbror Blå
Idag på coren gjorde vi en annan magövning som jag tycker är grym. Man ligger på rygg med benen upp i taket och sedan sänker man dom mot golvet. Antingen ett ben i taget (lättare) eller båda samtidigt (hugaligen). Ju rakare ben desto hemskare övning! Så fort man släpper magspänningen börjar det göra ont i ryggslutet så det går lixom inte att fuska med den här övningen. Oj, oj, vad det känns i min stackars mage då!  ohmy.gif

Hehe ja det känns ockå igen=)

Eller när jag hade joggat runt 18 km-slingan runt sjön hemma (asfalt!) och inte hade stretchat ordentligt.
Senare på kvällen satt jag i kören och lade de ena benet över det andra och då fick jag kramp i ljumsken.....

såg nog roligt ut när jag hoppade ut på ett ben, med det andra "i kors" som om jag var kissnödig.. fick gå ut i trappen och strectha bort det.. biggrin.gif biggrin.gif
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-01-2006, 23:17)
CITAT (Farbror Blå @ 18-01-2006, 23:13)
Nu blir jag generad!
Här var ett väldigt tjat om ryggar å sen när jag vek mej å la in en  bild så blir jag ensam om det=/
 unsure.gif

Okej då...jag blev ju tvungen att ta en bild med självutlösaren nu bara för att själv kunna se ryggen! rolleyes.gif Här kommer en bit kvinnlig ryggfilé!

Nå, går det att urskilja nån muskel nu då? Deltoideus tror jag att jag ser men var är resten? unsure.gif

Snygg du är=)
Maffiga axlar det där
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 14:16)

Då vet man att man jobbat hårt iallafall! laugh.gif Brukar ni ofta ha träningsvärk? Jag får nästan aldrig det längre.

Jo jag får det när jag tränar nåt nytt eller lägger på tyngre vikter än vanligt. Men inte när jag kör det "gamla vanliga". Det försöker jag iofs undvika i det längsta för det har min PT tipsat mej om: Chocka kroppen så mycket du kan med olika vikter och träningsprogram, det ger mer säger hon. Kroppen vänjer sig tydligen...
yenny
ja va snygga ni är... ni som vågar visa er... själv plattsar jag inte alls.

Min rygg har tappat massa muskler... jag tappa aldeles suget i höstas och har inte lyft något skrot sedan... hmm... ja det var nog i oktober.
(det var när min katt blev sjuk och det blev kallt o mörkt)
Har lyckats gå upp några kilon också sad.gif
Har bara precis börjat försöka få upp flåset lite.

jag får försöka träna upp mej lite innan det blir något bildbevis här.
stina
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 14:33)
ja va snygga ni är... ni som vågar visa er... själv plattsar jag inte alls.

Min rygg har tappat massa muskler... jag tappa aldeles suget i höstas och har inte lyft något skrot sedan... hmm... ja det var nog i oktober.
(det var när min katt blev sjuk och det blev kallt o mörkt)
Har lyckats gå upp några kilon också sad.gif
Har bara precis börjat försöka få upp flåset lite.

jag får försöka träna upp mej lite innan det blir något bildbevis här.

Du platsar visst!!! Alla platsar här - här platsar alla som gillar träning!

Det får ju inte bli "gruppen för inbördes beundran", men det är kul att berätta om sina framgångar och kanske visa dom också.... Men jag känner det som att jag också vill bli peppad här när det känns tungt eller går dåligt... Eller hur???!!!
yenny
jo visst plattsar jag... men jag menar att jag inte vill lägga ut en bild med de andra smalisarna biggrin.gif

peppad vill jag absolut bli...det behöver jag biggrin.gif
Magdis
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 14:47)
jo visst plattsar jag... men jag menar att jag inte vill lägga ut en bild med de andra smalisarna biggrin.gif

Det behöver man absolut inte göra heller om man inte vill. Och nog tror jag du platsar utmärkt! Såg ju muskler på dig i "sommartråden" som hette duga! Man ska inte vara så hård mot sig själv. Jag anser definitivt inte att jag har nån perfekt kropp men jag accepterar den någotsånär och tycker det är kul med utmaningar och att se hur träningen ger resultat.

Peppa och uppmuntra vill jag gärna göra så mycket det går, lika mycket när det går dåligt som när det går bra. smile.gif
Farbror Blå
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 14:47)

peppad vill jag absolut bli...det behöver jag biggrin.gif

Hejja Yenny friskt humör

smile.gif
yenny
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 14:56)
Och nog tror jag du platsar utmärkt! Såg ju muskler på dig i "sommartråden" som hette duga!

jo mina armmuskler har jag nog kvar... och med all säkerhet endel till...jag jobbar ju innom vården med massor av tungt arbete.
Det är nog därifrån jag har fått de flesta musklerna.
Fast jag var betydligt mer tränad i sommras... har slappat till mej sedan dess.
men jag skall tillbaka igen, jag mår så mycket bätttre när jag tar hand om mej.

Är det någon som testat pilates föresten?
Farbror Blå
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 15:12)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 14:56)
Och nog tror jag du platsar utmärkt! Såg ju muskler på dig i "sommartråden" som hette duga!

jo mina armmuskler har jag nog kvar... och med all säkerhet endel till...jag jobbar ju innom vården med massor av tungt arbete.
Det är nog därifrån jag har fått de flesta musklerna.
Fast jag var betydligt mer tränad i sommras... har slappat till mej sedan dess.
men jag skall tillbaka igen, jag mår så mycket bätttre när jag tar hand om mej.

Visst mår manbättre när man tar hand om sej=)
Jag skulle må myycket bättre om nån tog hand om mej rolleyes.gif
yenny
CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 15:22)

Ja det är trevligt att bli omhändetagen ibland också...
sitter just o väntar på att jag ska få lite mat serverad biggrin.gif
Farbror Blå
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 15:26)
CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 15:22)

Ja det är trevligt att bli omhändetagen ibland också...
sitter just o väntar på att jag ska få lite mat serverad biggrin.gif

hehe, det lät mysigt att kunna vänta på att få maten serverad=) smile.gif
yenny
CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 15:28)
hehe, det lät mysigt att kunna vänta på att få maten serverad=) smile.gif

ja det är inte helt fel... fast det verkar som man får vänta lite... han har inte bestämt vad han ska laga ännu.
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 14:26)
Snygg du är=)
Maffiga axlar det där

Tack tack, det var alldeles för snällt! wub.gif smile.gif
Magdis

Jag hade tänkt fråga detsamma? Flera gånger har jag tänkt på det men glömt bort att fråga. Hoppas nån kan berätta för oss. Stina verkar ju ha provat på en massa olika, hon kanske vet. smile.gif
yenny
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 15:36)

Jag hade tänkt fråga detsamma? Flera gånger har jag tänkt på det men glömt bort att fråga. Hoppas nån kan berätta för oss. Stina verkar ju ha provat på en massa olika, hon kanske vet. smile.gif

jag funderade på att testa ett sånt pass på måndag... de har inte haft det förut på mitt gymm... det är tydligen nytt för i år.
Farbror Blå

Var det inte Pilates som dömde Jesus till döden? rolleyes.gif
Magdis
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 15:37)

jag funderade på att testa ett sånt pass på måndag... de har inte haft det förut på mitt gymm... det är tydligen nytt för i år.

Ja, vad kul! Då kan du berätta för oss sen! Jag är också sugen på att prova nån gång. Det verkar vara nåt i min smak, inte så rasande bråttom som i t.ex aerobics. smile.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 15:38)
Var det inte Pilates som dömde Jesus till döden? rolleyes.gif

M.a.o går Pilates ut på att korsfästa folk?! Det lät ju inte så kul. sad.gif rolleyes.gif
stina

Nej, jag har inte testat Pilates. Annat än att jag kollat instruktionsfilmen jag nämnde tidigare (med det konstiga, smått ekivoka greppet man skulle starta med). Jag är nog för pryd.... wink.gif
yenny
CITAT (stina @ 19-01-2006, 15:43)

Nej, jag har inte testat Pilates. Annat än att jag kollat instruktionsfilmen jag nämnde tidigare (med det konstiga, smått ekivoka greppet man skulle starta med). Jag är nog för pryd.... wink.gif

vad var det för något? *nyfiken*
Magdis

Hihi! Jag fick en CD med Pilates med tidningen iForm nyss och där visade de inget sånt grepp. Det finns ju ytterligare en form av Pilates som kallas Winsor Pilates där Mari Winsor har vidareutvecklat Joseph Pilates idé. Det är visst den metoden filmstjärnorna använder mumera.
stina
CITAT (yenny @ 19-01-2006, 15:44)

vad var det för något? *nyfiken*

Man skulle ligga på rygg med båda benen böjda. Sen skulle man greppa tag mellan benen med båda händerna samtidigt som man skjöt upp bäckenet. Detta för att hitta rätt bäckenställning. Iofs säkert bra, men jag såg framför mej ett gäng i en träningssal som låg och gjorde så. Kom någon förbi skulle dom nog undra vad man höll på med..... ohmy.gif tongue.gif
LadyG
Men så gär man väl bara tills man lärt sig vilken rörelse det är frågan om?
stina
Nu är jag faktiskt lite trött i benen. Sprang 5 km på löpbandet innan core-passet på lunchen. Jag har inte sprungit på många år, jag gillar inte det.... Däremot gillar jag löpbandet stenhårt där jag vet att jag är framme precis när jag vill vara det... Enda nackdelen är att jag känner lite "hela havet stormar" i huvudet en stund efter att jag klivit av. Nån mer som tycker att det snurrar lite direkt efter löpband?
stina
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 16:00)
Men så gär man väl bara tills man lärt sig vilken rörelse det är frågan om?

Jodå det gör man säkert. Jag bara "tramsar lite". Jag tror pilates är en jättebra och jätteskön träning. Skulle gärna testa det om det fanns något pass som passar mej i tiden. Just pilatespassen går hos oss så sent på kvällen och jag jobbar och tränar på söder och bor i sumpan så det funkar inte bra med sena kvällspass.
LadyG
CITAT (stina @ 19-01-2006, 16:04)
Just pilatespassen går hos oss så sent på kvällen och jag jobbar och tränar på söder och bor i sumpan så det funkar inte bra med sena kvällspass.

Det var ju synd sad.gif

Å andra sidan kanske det finns någon instruktionsvideo som går att prova? Om det verkligen är roligt kanske det går att hitta något ställe där de kör det som ligger bättre till eller har bättre tider?
stina
Ja, fast jag tränar redan så mycket så jag kan just nu inte lägga till något mer pass. Kanske jag ledsnar på något så småningom och vill byta eller så kanske dom ändrar schemat någon gång.... OM någon här går och testar så vill jag jättegärna ha en rapport om hur det var!!!!
Åsa E
Hej!
Jag har testat pilates, tyckte inte det passade mig. Det var mycket att man skulle tänka på hur man andades och rörelserna skulle utföras långsamt. Det kändes för långsamt helt enkelt, men smaken är ju olika.

Jag brukar variera mig mellan lite olika pass: Spinning, body pump, core och box. Något nytt och roligt som de har börjat med på mitt gym är Activio Pulse spinning. Då har alla deltagare en pulsklocka, och pulsen visas på en stor skärm så man kan se sin egen och alla andras. Under passet ska man köra olika intervaller med en viss andel av sin maxpuls, t ex 75% och sedan en stund med 85%.
Rekommenderas!

Hälsningar Åsa
Magdis
CITAT (Åsa E @ 19-01-2006, 20:47)
Hej!
Jag har testat pilates, tyckte inte det passade mig. Det var mycket att man skulle tänka på hur man andades och rörelserna skulle utföras långsamt. Det kändes för långsamt helt enkelt, men smaken är ju olika.

Jaha, nej då är det nog inte riktigt min grej heller. Att hålla på och tänka på hur jag andas är bara störande tycker jag. Jag hade sett på nåt reklaminslag för Winsor Pilates och där tyckte jag det såg ganska kul ut. Får se om jag testar nån gång om jag kan komma loss en torsdagkväll. smile.gif
LadyG
CITAT (Åsa E @ 19-01-2006, 20:47)
Hej!

Nej, det är nog inte min grej heller. Jag är van vid fart och fläkt smile.gif
Magdis
Nån som testat Yoga och kan berätta om det då? Det är väl också så där långsamt antar jag? Imorgon smiter jag kanske iväg på Body pump om jag törs! Det är mitt på dagen så jag hoppas på att det inte är så mycket folk som kan se om jag klantar mig! wub.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 22:42)
Imorgon smiter jag kanske iväg på Body pump om jag törs! Det är mitt på dagen så jag hoppas på att det inte är så mycket folk som kan se om jag klantar mig! wub.gif

Hoppas det går bra! Du får berätta om dina framsteg imorgon kväll!

Alla har rätt att göra fel ibörjan, det är ju så vi lär oss smile.gif
Magdis
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 22:47)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 22:42)
Imorgon smiter jag kanske iväg på Body pump om jag törs! Det är mitt på dagen så jag hoppas på att det inte är så mycket folk som kan se om jag klantar mig!  :wub:

Hoppas det går bra! Du får berätta om dina framsteg imorgon kväll!

Alla har rätt att göra fel ibörjan, det är ju så vi lär oss smile.gif

Jag är osäker på om de vill att nybörjare ska komma på ett vanligt pass eller om de vill att man ska vänta till ett introduktionspass på 30 minuter som de har en gång i månaden. Jag får väl fråga när jag checkar in. smile.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 19-01-2006, 16:02)
Nu är jag faktiskt lite trött i benen. Sprang 5 km på löpbandet innan core-passet på lunchen. Jag har inte sprungit på många år, jag gillar inte det.... Däremot gillar jag löpbandet stenhårt där jag vet att jag är framme precis när jag vill vara det... Enda nackdelen är att jag känner lite "hela havet stormar" i huvudet en stund efter att jag klivit av. Nån mer som tycker att det snurrar lite direkt efter löpband?

Gäller ju att vara noga med att aldrig titta på fötterna bara...
LadyG
Bara en gång i månaden?!? När är nästa gång?
Magdis
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 22:54)

7:e februari är nästa introduktion och det känns ju lite länge. Om de har överseende med mig imorgon så lär jag mig säkert ganska snabbt. smile.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 23:05)
CITAT (LadyG @ 19-01-2006, 22:54)

7:e februari är nästa introduktion och det känns ju lite länge. Om de har överseende med mig imorgon så lär jag mig säkert ganska snabbt. smile.gif

Ja, det tycker jag att det borde de kunna ställa upp på.

Jag håller tummarna för dig smile.gif

....och väntar på rapport om hur det var naturligtvis. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon