|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Farbror Blå
22-02-2006, 00:38
Nuförtiden är väl dom sista åren.. pendlar nåra mil och då måste jag träna inna jag åker hem om ja ska på gym.. krånglar till allt med middagar å så.. tittat på hantlarna länge nu
Jag tycker det låter som om du är ofrivilligt inaktiv. Du har säkert en träningsgalning i dig som bara längtar efter att få komma ut
CITAT (LadyG @ 22-02-2006, 00:42) Jag tycker det låter som om du är ofrivilligt inaktiv. Du har säkert en träningsgalning i dig som bara längtar efter att få komma ut  Ja den kämpar för att komma loss!
CITAT (yenny @ 21-02-2006, 17:25) CITAT (LadyG @ 21-02-2006, 17:00) CITAT (yenny @ 21-02-2006, 16:55) Va ni är duktiga som tränar o står i. själv blir det ingen träning alls... jag kom precis igång för ett tag sedan... men så halkade jag tillbaka i: jag är trött, jag orkar inte... helt fel.. jag vet! kommer jag bara igång ordentligt så blir jag så mycket piggare, men jag hittar ingen inspiration. Det är enklare att låta bli att träna. (usch vad jag känner mej gnällig  ) Gör inte det, det är sånt som händer oss alla. Och man måste inte gymma, jogga och slita fem dagar i veckan. Börja lugnt, med promenader i skogen eller i något område du trivs i, någon eller några gånger i veckan. Det räcker. Sätt upp som mål att ha gått 2 mil nästa månad kanske? Du hittar nog din motionsform du också, det kan ta lite tid bara.  Vi hejjar på dig  jag tror nästan det är så jag måste göra... ta det lugnt och lite i taget. Tack för hejandet  Ja tagit det lugnt i början har vi nog alla gjort här! Inte kan man brassa igång med massor av pass i veckan inte... Fast sen blir man lixom "konstig" och kan inte låta bli!  Det blir värre och värre åsså en dag är man där - man är fast i träsket..... Jag surfar via 3G mobilkort hemma och jag har fått något knas med det. Kan därför inte gå in på kvällarna och jag blir tooooookig! Som tur är är det en tjänstedator så imorgon kommer min tekniker-Johan hit och ska hjälpa mej i alla fall. Han skulle kommit igår, men tappade en tung grej på foten så han fick prioritera läkarbesök. Tjingeling från Stina som ska träna styrketräning på lunchen å återkommer med lägesrapport!
Köpte ca. en vecka sen skidor och for på spåren första gången på över ett årtionde... tog en stund att återhämta tekniken men nu är jag helt på kroken, vi bor nära havet så man kommer ut på isen nu och kan fara långa vägar ut. Hoppas isarna och snön hållet ett tag till, jag skippar gärna lite från andra grenar så länge tillfället finns. Rekommenderas varmt! Också roligt att från isen se alla sommarvillor och deras gårdar från perspektiv man normalt inte har tillgång till -jb-
Hannele
22-02-2006, 09:10
CITAT (Hum @ 22-02-2006, 08:53) vi bor nära havet så man kommer ut på isen nu och kan fara långa vägar ut. Hoppas isarna och snön hållet ett tag till Du har inte angett, i vilken zon du bor? Lite nyfiken.
Farbror Blå
22-02-2006, 10:16
CITAT (LadyG @ 22-02-2006, 00:42) Jag tycker det låter som om du är ofrivilligt inaktiv. Du har säkert en träningsgalning i dig som bara längtar efter att få komma ut  HAHA
Har nu äntligen slutat med penicilinet och börjar känna mig bättre ska försöka komma iväg på yogan på fredag det är många som sagt att den e bra
Farbror Blå
22-02-2006, 11:17
Okej, lycka till då=)
(Hum @ 22-02-2006, 08:53) vi bor nära havet så man kommer ut på isen nu och kan fara långa vägar ut. Hoppas isarna och snön hållet ett tag till
Du har inte angett, i vilken zon du bor? Lite nyfiken. ----------
Zon I i Finland, motsvarar säkert II-III i Sverige? Vid kusten ungefär i nivå med Stockholm.
-jb-
CITAT (Elanah @ 22-02-2006, 11:09) Har nu äntligen slutat med penicilinet och börjar känna mig bättre ska försöka komma iväg på yogan på fredag det är många som sagt att den e bra  Lycka till!!! Hoppas du får mycket härlig träningsvärk, bättre kvitto från kroppen kan man inte få.
CITAT (Farbror Blå @ 22-02-2006, 10:16) CITAT (LadyG @ 22-02-2006, 00:42) Jag tycker det låter som om du är ofrivilligt inaktiv. Du har säkert en träningsgalning i dig som bara längtar efter att få komma ut  HAHA  Jag är övertygad om att hantlarna och magstolen lockar dig med jämna mellanrum, och det är inte för sent att fixa sommar-formen än
CITAT (LadyG @ 22-02-2006, 12:38) det är inte för sent att fixa sommar-formen än  Det blir antingen Beach -06 eller Bitch -06!
CITAT (Rossi @ 22-02-2006, 12:41) CITAT (LadyG @ 22-02-2006, 12:38) det är inte för sent att fixa sommar-formen än  Det blir antingen Beach -06 eller Bitch -06!  Jag satsar nog på lite av båda isf
Nu är jag tillbaka från mitt styrketräningspass. Det gick bra. Satsade på överkropp - ben idag. Skippade mage/rygg för det körde vi så mycket på styrkepasset igår. Nu kan jag nog snart ta bort lite motvikt i apparaten där man står på knä på en platta och hivar sig uppåt i armarna!  Ska testa nästa gång att minska ett snäpp. Då är det bara upphivningsövningen i samma maskin och den där man sitter och skjuter hantagen framåt med motvikt (vaddennuheter  ) som jag inte ökat på sen jag började!!!  Imorgon blir det ingen träning men på fredag tänkte jag köra mage/rygg och kondition uppe i styrketräningshallen. Hej hopp från Stina!
Oj vad lite jag begrep av det där  Har du en bild på maskinen, jag är helt borta  Fast jag förstod att det gått frammåt iaf, grattis!!!
Ikväll ska jag åka lite tidigare till jobbet och träna en stund i sjukhusets träningslokal innan jag börjar jobba. Det är säkert inte så dumt för jag brukar vara så pigg efter att jag tränat. Det finns inte så många maskiner där så det blir en lagom stund och så ligger mitt omklädningsrum precis bredvid. Det mindre skojsiga just nu är att det känns som att förkylningen är på väg att börja om, men jag tar det lugnt.
Hannele
22-02-2006, 19:18
CITAT (Farbror Blå @ 22-02-2006, 00:38) [b]Nuförtiden är väl dom sista åren.. pendlar nåra mil och då måste jag träna inna jag åker hem om ja ska på gym.. Det tyckte jag var toppen att träna på lunchen eller direkt efter jobbet, gymmet nära. Effektivt, ingen tid till resor.
Biggan_
23-02-2006, 01:47
Här är en tjej som har tränat Hon fäller ihop kroppen som ett litet paket Smidig tjej
Usch o fy!! Vad stryk den kroppen måste tagit...
*Felix matte*
23-02-2006, 07:05
Nej fy så otäckt.... jag klarade inte av att se hela. kan bara gissa hur mycket hon plågats... man har ju sett en del exempel från öststaterna
CITAT (LadyG @ 22-02-2006, 18:40) Oj vad lite jag begrep av det där :o Har du en bild på maskinen, jag är helt borta  Fast jag förstod att det gått frammåt iaf, grattis!!! :D Hittade bilder på nätet på maskinerna: Här är den maskinen jag pratade om där man står på knä på plattan, håller i dom övre handtagen och antingen hivar sig uppåt eller står på knä på plattan, håller i dom nedre handtagen och skjuter sig uppåt. På bilden är plattan som man står på knä på uppfälld. Man använder motvikter för att göra det lättare. Det är i den här maskinen jag tror att jag kan ta bort lite motvikt när jag håller i övre handtagen.  Här är maskinen där man skjuter hantagen framåt. Jag känner lite i axlarna av den faktiskt.... Den här har jag inte lyckats öka någon vikt på  OBS! Det är INTE jag på bilden!!!
Aah, då begriper jag  Jag tror jag skulle trassla in mig i något om jag kom in på ett gym
Det tror jag inte ett ögonblick på!!!
Med tanke på att jag kan vara otroligt fumlig emellanåt (det där beror nog på nervositet tror jag) så är det en stor risk, jo  Kanske inte i benmaskinen för den känner jag igen, men ungefär alla andra
Bröstpresssen är jätteskön att göra!
Jag har inte kunnat träna på 1 1/2 vecka nu p.g.a. sjukdom men till helgen får jag återuppta träningen.
Pectoralis är det som den tränar va? Samma som jag brukar träna genom att göra armhävningar med händerna riktigt brett isär, kanske? Eller har jag missuppfattat något? *nyfiken*
Jag är dålig på muskelvetenkap, men svarar ändå att jag TROR att det är så. Det är brett mellan handtagen. På vår maskin kan man välja mellan två handtag. Ett bredare och ett smalare. Det står på maskinen: för att träna xxxx istället, använd de inre handtagen.
Hur många gånger i veckan ska man träna? anser ni?
själv går jag på Friskis och Svettis-gympa cirka 1-2 ggr i veckan, det varierar, ibland får jag inte tid alls.
Om man bara går en gång i veckan, är det så litet att det nästan inte är någon skillnad mot att inte träna alls?
latmasken /Sage
CITAT (Sage @ 23-02-2006, 11:58) Hur många gånger i veckan ska man träna? anser ni?
själv går jag på Friskis och Svettis-gympa cirka 1-2 ggr i veckan, det varierar, ibland får jag inte tid alls.
Om man bara går en gång i veckan, är det så litet att det nästan inte är någon skillnad mot att inte träna alls?
latmasken /Sage All träning är bättre än ingen träning alls. Sen är det svårt att säga hur ofta man ska träna. Det finns de som inte räknar cykling fram och tillbaka till jobbet som träning även om det kanske blir en mil om dagen. Andra tycker att det är träning när de går till kylskåpet .... Den viktigaste träningen är egentligen vardagsmotionen som man kanske inte tänker på. Annars är det traditionella svaret på din fråga att varannan dags träning är bra. Då hinner kroppen återhämta sig mellan varven. Man får känna sig för hur mycket man orkar och vill och hinner. Det är inte nyttigt att överdriva heller. Lagom är bäst.
anna_rispan
23-02-2006, 13:00
nu har jag gjort något nytt. varit på lunchjympa. skönt.
Hannele
23-02-2006, 13:09
CITAT (Sage @ 23-02-2006, 11:58) Hur många gånger i veckan ska man träna? anser ni?
Om man bara går en gång i veckan, är det så litet att det nästan inte är någon skillnad mot att inte träna alls? För att bibehålla sin kondition, ska man väl träna 2 gg i veckan, för att förbättra, 3 gånger i veckan. Men man kan smygträna; gå i trappor, gå av en hållplats tidigare och sånt.
CITAT (Hannele @ 23-02-2006, 13:09) CITAT (Sage @ 23-02-2006, 11:58) Hur många gånger i veckan ska man träna? anser ni?
Om man bara går en gång i veckan, är det så litet att det nästan inte är någon skillnad mot att inte träna alls? För att bibehålla sin kondition, ska man väl träna 2 gg i veckan, för att förbättra, 3 gånger i veckan. Men man kan smygträna; gå i trappor, gå av en hållplats tidigare och sånt. För att förbättra konditionen krävs dessutom att du har en ganska förhöjd puls under minst 25 minuter. Det hjälper alltså inte med vanliga promenader för att förbättre konditionen. Promenader är jättebra ur andra aspekter: frisk luft, fettförbränning, förstärkning av muskler och leder etc. men konditionen blir inte förhöjd av det.
Okej, då vet jag. Tack för svar.
Frågan är vad man vill göra, förbättra konditionen eller bara bibehålla den eller bara få frisk luft.
/Sage
CITAT (LadyG @ 23-02-2006, 10:25) Pectoralis är det som den tränar va? Samma som jag brukar träna genom att göra armhävningar med händerna riktigt brett isär, kanske? Eller har jag missuppfattat något? *nyfiken* Det stämmer. Det är min nya favorit nu när jag äntligen börjat få övningar för bröst och främre axlar. Det är precis där den tar.
Jag tränade igår före jobbet i sjukhusets träningshall. Det finns inte så mycket grejer där men det blev en liten lagom uppiggande runda. Värmde upp på en mindre avancerad variant av Cross-trainer, så fanns det Lat pull, dip-maskin, benpress och för sneda bukmuskler och sen körde jag resten med hantlar. Kan man få in att man tränar 30-45 minuter före varje nattpass så är det ju bra och känns som att man utnyttjar tiden perfekt. Jag kanske inte har lust att åka till mitt stora gym varje ledig dag nu precis.
Ja men det är ju toppen Magdis! Du som var orolig hur du skulle få ihop det med din träning nu när du skulle börja jobba... Det är ju inte en massa avancerade maskiner som gör en vältränad (även om det kan vara kul!)
Nä precis, nu får jag använda fantasin mer och man kan ju göra nästan allt med hantlar. Bröstpress t.ex fixade jag ju med en bänk och hantlar. Jag är sprudlande glad just nu för idag hörde de äntligen av sig från sjukgymnastiken och jag ska få komma på besök v.11 och kolla mina axlar.  Det känns som att gränsen är nådd och överskriden för hur mycket jag kan träna utan att ha full rörlighet i axeln. Så om jag får hjälp med övningar för att öka rörligheten och förhoppningsvis bli av med den otroligt smärtande låsningen där så kan det bara bli bättre och bättre!
Vad bra! Jag har ju gått väldigt länge med ont i en axel. För mej var det ingen molande värk, utan det kom som ett knivhugg i axeln när jag lyfte armen. Gick hyfsat bra att träna, utom på slutet, då jag inte kunde lyfta armen alls utan att jag såg stjärnor av smärta. Gick till en kiropraktor som konstaterade inflammation i bicepsmuskeln precis där den ska löpa in i axeln när man lyfter armen + inflammation i en slemsäck. Muskeln svullnade och fick sas inte plats inunder axeln. Det gör outhärdligt ont när muskeln kommer i kläm. Jag som gått så länge med det blev bra med två besök hos honom då han knäckte nacken och ryggen, masserade slemsäcken och axeln + ordinerade paracetamol, maxdosen, i en vecka. Totalt träningsförbud under den tiden. Nu funkar axeln hyfsat, jag har inte ont. Däremot är jag svag i axeln, förmodligen för att jag inte kunnat träna den på så länge och så är jag lite rädd för axelövningar - rädd att det ska göra så där ont igen....
Jag har ingen muskelskada utan det är nåt i själva leden. Jag kan inte vrida axelleden, det tar stopp och känns som att en benskärva eller liknande skär in i leden. Jag har gått med detta i 6 år nu. Troligen ålderskrämpor!
Instruktionsvideo för löpband... Länk
Hihi ja det e nog ungefär så det skulle se ut om jag gav mig upp på ett löpband...
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-02-2006, 13:26) CITAT (LadyG @ 23-02-2006, 10:25) Pectoralis är det som den tränar va? Samma som jag brukar träna genom att göra armhävningar med händerna riktigt brett isär, kanske? Eller har jag missuppfattat något? *nyfiken* Det stämmer. Det är min nya favorit nu när jag äntligen börjat få övningar för bröst och främre axlar. Det är precis där den tar. Som tur är, för mig, kan man göra de flesta övningarna med hantel och lite fantasi.  Jag borde köra mer bröstrygg känner jag, helt plötsligt blev bröstmusklerna för starka och börjar dra axlarna frammåt och det är inte bra... Jag antar att man kan stå men rak rygg, framåtlutad över en bänk t ex och lyfta en hantel bara man ser till att lyfta rätt, så att man aktiverar ryggmusklen.  Eller armhävningar fast med ryggen nedåt, t ex mot en bänk
CITAT (LadyG @ 24-02-2006, 11:46) Jag antar att man kan stå men rak rygg, framåtlutad över en bänk t ex och lyfta en hantel bara man ser till att lyfta rätt, så att man aktiverar ryggmusklen. Ja det funkar säkert, om man vet hur man ska lyfta. Jag tycker det känns säkrare just nu iallafall att använda mig av maskiner så att jag inte förvärrar mina axel och ryggproblem. Att ligga på mage på en brits med en hantel i vardera handen och lyfta uppåt med lite lätt böjda armar borde ju bli samma sak som att göra omvända flies i maskin. Att använda fria vikter är väl egentligen mer effektivt, men det är nog säkrare i maskiner om man är rädd att göra fel. När jag blivit mer träningsvan kommer jag nog använda mig mer och mer av fria vikter. Att t.ex stå på en balansplatta och göra bicepscurl med hantlar, då aktiverar man ju många fler muskler i kroppen än biceps, man parerar och håller balansen med alla småmuskler.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-02-2006, 12:06) När jag blivit mer träningsvan kommer jag nog använda mig mer och mer av fria vikter. Att t.ex stå på en balansplatta och göra bicepscurl med hantlar, då aktiverar man ju många fler muskler i kroppen än biceps, man parerar och håller balansen med alla småmuskler. Det låter klokt, jag tänkte inte på att en maskin kan vara en trygghet när man vänjer kroppen vid en ny rörelse. Bicepscurl på balansplatta låter kul, det måste jag testa!
Trampade på motionscykeln igår, både längre och fortare än vanligt, i hopp om träningsvärk någonstans men jag misslyckades. Jag lade nog inte ner tillräckligt mycket själ i trampandet, jag tittade på OS samtidigt  Funderar på att lägga in lite extra konditionsträning under veckorna, både intervall och grund, och bara underhållsträna styrkan ett tag. Det borde väl öka förbrännngen och definiera kroppen lite bättre, förhoppningsvis.
I går provade jag yoga för första gången. Det var roligt men lite svårt i omed att jag kom in mitt i terminen. Men hujeda mig så stel jag är, för att inte prata om den obefintliga balansen...
CITAT (Elanah @ 25-02-2006, 15:41) I går provade jag yoga för första gången. Det var roligt men lite svårt i omed att jag kom in mitt i terminen. Men hujeda mig så stel jag är, för att inte prata om den obefintliga balansen...  Så brukar det vara i början. Vilken tur att det är sådana saker du kan träna upp  Du kommer väl att fortsätta, hoppas jag?
Ja det ska jag försöka med. Surt bara att man måste slåss om platserna och det inte går att boka. Sedan är ju inte tiden den bästa, fre eftermiddag. Men det var kul som sagt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|