Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
krellus
CITAT (Farbror Blå @ 10-05-2006, 14:25)
På söndag springer jag Rösjöloppet, 2 x 6 km.
Wish me luck! smile.gif

Lycka till!!

Jag har också sprungit Rösjöloppet.
Stafett med jobbet...
Hannele
CITAT (LadyG @ 10-05-2006, 19:00)
Det jag menar är att jag inte styrketränar mage, ben och rumpa på styrketräningen eftersom vi kör mycket sådant på ju-jutsun. Jag kan alltså hoppa över det i styrketräningen, eftersom jag får det gratis s a s smile.gif

Vad jag menar, att om du tränar mycket mage på ju-jutsun, bör du träna rygg på styrkepasset, etc.
stina
CITAT (LadyG @ 10-05-2006, 21:07)
Det där låter underbart! Precis vad en hårt arbetande kropp behöver smile.gif

Visst är det lustigt att något kan kännas både lite smärtsamt och avslappnande på samma gång? Massage är underligt ibland smile.gif

Det låte rsom om du haft en ganska okej eftermiddag iaf biggrin.gif

Det var kanon alltså! Man fick samma endorfininsprut som vid ett träningspass när man tar ut sig. Den här känslan av ont-skönt som ger ett otroligt välbehag. Jag tänker definitivt beställa en massagetid av henne nån gång. Då håller hon på en timme och det kostar 490:- eller nåt sånt. Värt varenda krona tycker jag. Hon måste bli helt slut själv, för jösses vad hon jobbade!!! Ska nog prova några andra massageformer också, jag har bara testat energimassage nån gång, men det tyckte jag var lite för mesigt om jag ska vara ärlig. Jag gillar lite hårda tag! rolleyes.gif

Idag är det step-up. Har inte bestämt mig om jag ska vara med på coren efteråt eller gå upp och köra lite mage/rygg själv i gymmet istället idag. Jag har ett möte som börjar 30 min efter det att coren slutar och det blir så stressigt och inte mycket tid för mat om jag ska duscha, ta mej till jobbet och äta på den tiden.... Så det kanske får bli alternativet "egen racerträning" istället...
krellus
Idag blir det vilodag... ska på fotboll efter jobbet vilket blir kul(hoppas jag).

Otroligt skönt att styrketräna på kvällen.
Går ner 20.00 och då börjar det blir lugnt och skönt i lokalen. Ingen kö till maskinerna etc...
LadyG
CITAT (Hannele @ 11-05-2006, 09:51)
CITAT (LadyG @ 10-05-2006, 19:00)
Det jag menar är att jag inte styrketränar mage, ben och rumpa på styrketräningen eftersom vi kör mycket sådant på ju-jutsun. Jag kan alltså hoppa över det i styrketräningen, eftersom jag får det gratis s a s smile.gif

Vad jag menar, att om du tränar mycket mage på ju-jutsun, bör du träna rygg på styrkepasset, etc.

Men snälla Hannele, det var ju det jag sa...

CITAT (LadyG @ 10-05-2006, 14:03)
Så det jag måste jobba med nu ett tag är biceps, pectoralis samt nedre ryggmusklerna. Mycket sånt och mindre triceps, delta och traps.

Det är de (de jag räknade upp innan, de i det citerade inlägget) muskelgrupperna vi inte jobbar lika mycket på ju-jutsun, alltså tränar jag dem själv. Pectoralis får iofs en del när vi gör armhävningar, men det är försumbart. Den mesta lasten ligger på triceps i en armhävning.

CITAT (stina @ 11-05-2006, 09:52)
Det var kanon alltså! Man fick samma endorfininsprut som vid ett träningspass när man tar ut sig. Den här känslan av ont-skönt som ger ett otroligt välbehag. Jag tänker definitivt beställa en massagetid av henne nån gång. Då håller hon på en timme och det kostar 490:- eller nåt sånt. Värt varenda krona tycker jag. Hon måste bli helt slut själv, för jösses vad hon jobbade!!! Ska nog prova några andra massageformer också, jag har bara testat energimassage nån gång, men det tyckte jag var lite för mesigt om jag ska vara ärlig. Jag gillar lite hårda tag!  :rolleyes:

Idag är det step-up. Har inte bestämt mig om jag ska vara med på coren efteråt eller gå upp och köra lite mage/rygg själv i gymmet istället idag. Jag har ett möte som börjar 30 min efter det att coren slutar och det blir så stressigt och inte mycket tid för mat om jag ska duscha, ta mej till jobbet och äta på den tiden.... Så det kanske får bli alternativet "egen racerträning" istället...

Bara 490:-!?! Det är ju ett jättebra pris! Om du gillar hård massage borde du testa bindvävsmassage förresten smile.gif

Du borde nog satsa på ett intesivare pass i egen regi låter det som, så att du själv kan styra vilka övningar du gör och hur länge du ska göra dem. Så att du får ut maximalt av din träningstid menar jag.
stina
Det blev trots allt corepasset - men det var ett dumt val för hon drog över tiden så jag fick sitta och trycka i mej en banan på mötet. Inte bra!!!

Stepen var i alla fall kanon. Vi körde som galningar och svetten sprutade för det var dessutom jättevarmt i lokalen! rolleyes.gif Nu känns det att jag tränat sanna mina ord! tongue.gif Ska nog laga chili con carne ikväll igen för att få i mig rejält med proteiner (tänker på dina ord LadyG!) Jag har också fått i mej en Gainomax i alla fall.

Imorgon är det dags för löpning rolleyes.gif !

Ja visst är det ytterst rimligt med 490:- för en timmes massage. Innan jag frågade henne hade jag faktiskt gissat på 6-700:-. Jag menar hon ska ju skatta och sånt för pengarna....

Bindvävsmassage - vad är det???????? Nyfiken!!!!

/Stina
krellus
Bindvävsmassage kan var "smärsamt", eller hur LadyG ??? tongue.gif
LadyG
CITAT (stina @ 11-05-2006, 16:24)
Det blev trots allt corepasset - men det var ett dumt val för hon drog över tiden så jag fick sitta och trycka i mej en banan på mötet. Inte bra!!!

Stepen var i alla fall kanon. Vi körde som galningar och svetten sprutade för det var dessutom jättevarmt i lokalen! rolleyes.gif Nu känns det att jag tränat sanna mina ord! tongue.gif Ska nog laga chili con carne ikväll igen för att få i mig rejält med proteiner (tänker på dina ord LadyG!) Jag har också fått i mej en Gainomax i alla fall.

Imorgon är det dags för löpning rolleyes.gif !

Ja visst är det ytterst rimligt med 490:- för en timmes massage. Innan jag frågade henne hade jag faktiskt gissat på 6-700:-. Jag menar hon ska ju skatta och sånt för pengarna....

Bindvävsmassage - vad är det???????? Nyfiken!!!!

/Stina

Gainomax är rätt bra, den har något bananer är lite dåliga med: proteiner och det är det du behöver mest, eftersom du styrketränar så mycket. Synd att hon drog över, men det kan inte hjälpas.

Bindvävsmassage är, som Krellus gissade, en i början ganska smärtsam behandling. Det är inte massage i klassisk mening, men den ska vara effektiv mot ganska mycket, inklusive dålig cirkulation.

Bindväven har till uppgift att hålla ihop och hålla formen på vår kropp och dess olika delar, men ibland kan det bli för mycket. Vid olika sjukdomstillstånd förändras bindväven och blir tät och oelastisk. Blodgenomströmningen försämras och det är förstås inte bra för kroppen.
Massagen har ett gammalt rykte om sig att vara smärtsam, det kan den också vara i början av en behandling eftersom man är extra känslig då, men efterhand som man tillfrisknar kan terapeuten ta hårdare utan att det gör ont.

Vid bindvävsmassage används inte samma grepp som vid annan massage. Man använder en teknik där man med långfingret och ringfingret drar isär bindväven. Det finns olika tekniker inom bindvävsmassagen:

– Fasciateknik: drag i huden med fingrarna.

– Underhudsteknik: en mer kontinuerlig dragning som bör kännas rispande eller skärande. Om behandlingen utförs på felaktigt sätt kan felreaktioner uppstå för den behandlade, såsom huvudvärk, svettningar eller en brännande känsla över det behandlade området.

– Hudteknik: lätta dragningar av mer skonsam art än ovan nämnda.

– Lösgörande teknik: en form av hudrullning.

Bindvävsmassage används vid olika slags problem såsom reumatiska sjukdomar, cirkulationsrubbningar, förstoppning, huvudvärk, läkning av brännskador m.m.

Bindvävsmassage rekommenderas som kompletterande eller som ensambehandling vid vissa speciella sjukdomstillstånd, t.ex. kroniska inflammationssjukdomar som reumatism, gastrit, tarminflammationer och prostatit. Andra mindre allvarliga symtom som förhöjd muskel spänning, huvudvärk, förstoppning, mensrubbningar och cirkulations problem lämpar sig också för behandling med denna metod. (klipp och klistra från flera olika siter)

Den ska enligt somliga t om vara effektiv mot fibromyalgi fast effekten försvinner 3 månader efter avslutad behandling enligt reumatikerförbundet.
stina
Huvva - det låter läbbigt! ohmy.gif

Är det huden som masseras alltså???
LadyG
Bindväv är den stödjande och sammanhållande vävnad som förekommer överallt i kroppen; i läderhuden och underhudsvävnaden, omkring blodkärl och nerver, i senor och ledband, i kapslarna kring leder och organ och i övrigt som den grundvävnad som fyller ut mellanrummen mellan övrig vävnad.
Hälsoplatsen

Lite läskigt är det, men samtidigt vansinnigt avslappnande. Efteråt alltså smile.gif
stina
Brukar du gå på det eller har du bara testat? Någon som går regelbundet på massage? Jag är sugen på det.... Undrar hur ofta som är lagom (nu styr ju iofs plånboken en del....) sad.gif
LadyG
Bara testat en gång, jag tyckte det var smärtsamt när det höll på (jag kan vara hemskt intolerant mot smärta ibland, beror nog på dagsformen) fast det var skönt efteråt. Inne i kroppen på någovis, svårt att förklara, men jag skulle nog göra om det om jag hade råd. (Inte stadd vid kassa f n sad.gif )

Jag har däremot ingen aning om hur ofta man ska gå för att få full effekt, det skulle visst ta ett antal behandlingar innan det tog fart ordentligt.
stina
Jag skulle nog vilja gå på massage 1g/mån... Fast jag undrar egentligen om inte klassisk massage är bättre i längden än thaimassage - vem vet... jag ska nog prova vanlig massage en gång för att jämföra. Om jag var förmögen skulle jag ha en egen massör.....

Nu har jag VRÄKT i mig chili con carne! rolleyes.gif Mätt och slö minsann.

Imorgon ska jag springa en mil har jag tänkt. Ser fram emot det. Vi har en tjej på jobbet som eventuellt ska följa med och träna imorgon. Hon är så negativ till träning så hon drar lixom ner stämningen. Som tur är ska hon träna styrketräning och jag springer med mp3-spelaren i öronen så hon kan inte komma och klaga hos mej - jag hör ingenting! tongue.gif

/Stina
LadyG
Negativism kostar bara energi, då är det bättre att lägga energin på att träna tongue.gif

Tur att du kan lyssna på musik istället för gnäll smile.gif
stina
Nu har jag i alla fall talat om för henne att jag inte är pratbar när jag springer (för att undvika att hon kommer och ska gnälla hos mej) Taskig??? ohmy.gif

Provar att lägga in en länk till ett 30-sidigt pdf-dokument som jag precis beställt länk till. Jag har INTE läst och värderat det, men ni kan ju kika om ni vill. Det är från företaget som säljer Body for Life och handlar om träning. Deras reklam för sina produkter får man väl förbise ifrån...

Tjingeling!

Träning
krellus
Stina, jag går på massage 1 gång i månaden och det är precis lagom tycker jag.

Jag har som du vet låsningar i ryggen/nacken så det är perfekt!
420 kr betalar jag för 1 timme.
LadyG
CITAT (stina @ 12-05-2006, 11:01)
Nu har jag i alla fall talat om för henne att jag inte är pratbar när jag springer (för att undvika att hon kommer och ska gnälla hos mej) Taskig??? ohmy.gif

Provar att lägga in en länk till ett 30-sidigt pdf-dokument som jag precis beställt länk till. Jag har INTE läst och värderat det, men ni kan ju kika om ni vill. Det är från företaget som säljer Body for Life och handlar om träning. Deras reklam för sina produkter får man väl förbise ifrån...

Tjingeling!

Träning

Övningarna ser jättebra ut, genomtänkt upplägg och all-round träning för hela kroppen.

Fast med varierad kost behövs inga tillskott biggrin.gif

(Men det vill inte de att man ska tro på.) smile.gif

Fast ta fasta på övningarna, de är det inget fel på och de är bra beskrivna också (vad de gör och varför).
stina
Jag tror jag ska börja med det också - fast jag ska nog testa klassisk massage istället för thaimassagen tror jag....

Det gick i alla fall mycket bättre än väntat med den sura arbetskamraten. Hon var inte sur alls - tyckte det var jätteskönt. Hon var klar före mej och jag sa åt henne att gå före för jag vill inte ha någon som står och stampar och väntar när jag har 2 km kvar på milen! Har upptäckt att min marschfart nu är 11km/h och det är kul att den ökar! rolleyes.gif

/Stina
stina
CITAT (LadyG @ 12-05-2006, 14:04)
CITAT (stina @ 12-05-2006, 11:01)
Nu har jag i alla fall talat om för henne att jag inte är pratbar när jag springer (för att undvika att hon kommer och ska gnälla hos mej) Taskig???  :o

Tjingeling!

Träning

Övningarna ser jättebra ut, genomtänkt upplägg och all-round träning för hela kroppen.

Fast med varierad kost behövs inga tillskott biggrin.gif

(Men det vill inte de att man ska tro på.) smile.gif

Fast ta fasta på övningarna, de är det inget fel på och de är bra beskrivna också (vad de gör och varför).

Precis min tanke - det var lite kul med alla träningstipsen i alla fall och så kan man ju blunda för det andra tramset! rolleyes.gif
LadyG
Det är kul med lite omväxling i träningen ibland, annars ledsnar man tillsist.

I synnerhet den här årstiden, då det lockar att gå ut istället smile.gif
krellus
Stina, bra tränings PDF !!!

Mina favoriter:
Benpress, hammercurls, sittande hantelcurls, stående hantellyft framåt och åt sidorna
stina
CITAT (LadyG @ 12-05-2006, 14:16)
Det är kul med lite omväxling i träningen ibland, annars ledsnar man tillsist.

I synnerhet den här årstiden, då det lockar att gå ut istället smile.gif

Absolut! På söndag blir det trädgårdsarbete. Min bror fyller år imorgon så vi kan inte åka ner då - måste på födelsedagskalas. På söndag blir det förhoppningsvis hämtning av hästskit! rolleyes.gif

Jag läste förresten en intressant artikel om endorfiner. Det stod att det är ca 10 ggr starkare än morfin och kraftigt fysiskt och psykiskt beroendeframkallande. Det tar 3-4 km löpning innan endorfinerna börjar göra sig till känna och innan dess brukar det ta emot väldigt (stämmer på pricken för mej). Efter ca 50 minuters löpning är endorfininsprutet maximalt och då brukar man "dansa på små moln". Stämmer på mej också - det är då jag brukar "gasa på" och det känns som om jag kan besegra hela världen! tongue.gif tongue.gif tongue.gif Kallas "runners high". Det stod också att: Du som inte mött endorfin, leta vidare, för dej är det synd om!

Hälsar just nu superhöga Stina tongue.gif
krellus
Ska på kalas på lördag så det blir inge trädgård för mig i helgen!

Ska försöka hinna ner på gymmet ikväll och stryrketräna lite.
På söndag kanske de har ett spinningpass.. får se...
Hannele
Jag får la hasa mej till träningslokalen och göra mitt nya sommarprogram..
stina
CITAT (Hannele @ 12-05-2006, 14:56)
Jag får la hasa mej till träningslokalen och göra mitt nya sommarprogram..

Good luck! rolleyes.gif
stina
Jag glömde berätta att vårt gym börjat samarbeta med en restaurang som ligger nära gymmet så nu kan man köpa sig en nyttig "träningslunch" om man vill. Maten sätts samman av tränarna på gymmet. Jag köpte med mig en matlåda idag och det var kanongott! rolleyes.gif Kycklingfilé med råris och wokade grönsaker. En fruktsallad därtill. Bra idé tycker jag! rolleyes.gif

/Stina
stina
God morgon på er - har ni somnat in????

Jag var på landet igår och skottade hästskit så det stod härliga till! rolleyes.gif

Idag ska jag på dansaerobics om jag hinner (vi har möte innan). Annars får det bli ett styrketräningspass i gymmet.

Hoppas det är bra med er!

/Stina
yenny
tja..jag har i alla fall somnat känns det som.

jag är så himla risig av alla pollen, så jag har mest tagit det lugnt.
Det känns lite trist efter att jag kommit igång så bra med träningen innan pollensesongen drog igång.
stina
CITAT (yenny @ 15-05-2006, 10:54)

Det känns lite trist efter att jag kommit igång så bra med träningen innan pollensesongen drog igång.

Usch då - stackars dej!!! Jag är allergisk mot timotej och gråbo så min period kommer senare i sommar....

Förstår precis hur du mår!!! sad.gif wub.gif
yenny
CITAT (stina @ 15-05-2006, 09:57)
CITAT (yenny @ 15-05-2006, 10:54)

Usch då - stackars dej!!! Jag är allergisk mot timotej och gråbo så min period kommer senare i sommar....

Förstår precis hur du mår!!! sad.gif wub.gif

och jag är dessutom allergisk mot det med... så jag får nog en släng till senare sad.gif
LadyG
Normalt settt brukar jag inte lida speciellt av pollen, men nu har det varit så illa att jag måst ta min tillflykt till mediciner. sad.gif

Det påverkar träningen i allra högsta grad! Kroppen är jättetrött, då är det svårt att träna. När ska det regna..?
yenny
CITAT (LadyG @ 15-05-2006, 12:30)
Normalt settt brukar jag inte lida speciellt av pollen, men nu har det varit så illa att jag måst ta min tillflykt till mediciner. sad.gif

Det påverkar träningen i allra högsta grad! Kroppen är jättetrött, då är det svårt att träna. När ska det regna..?

De var lite spridda skurar här igår (sollentuna)
Men det hjälpte inte ett skvatt.
Det skulle nog behöva regna en hel dag (eller hellre natt)
Så pollena skule lugna ner sej lite.
stina
Inte kul med allergi!!!

Jag var och tränade en skvätt styrketräning idag. Det var sisådär.... Hade ställt in med på dansaerobicsen men hade förträngt ett möte som sabbade mina planer. Var INTE laddad för styrketräning, men gick i alla fall dit och körde lite halvhjärtat. Imorgon blir det gruppstyrka i alla fall - det brukar vara tungt...

Förresten - vi tre LadyG - Yenny och jag: Vi bor inte långt från varandra har jag konstaterat. Yenny: Mina föräldrar bor i Sollentuna (Edsberg)

Stina
yenny
CITAT (stina @ 15-05-2006, 14:37)
Förresten - vi tre LadyG - Yenny och jag: Vi bor inte långt från varandra har jag konstaterat. Yenny: Mina föräldrar bor i Sollentuna (Edsberg)

Stina

ja det har jag också lagt märke till biggrin.gif
LadyG
CITAT (yenny @ 15-05-2006, 17:08)
CITAT (stina @ 15-05-2006, 14:37)

Stina

Visst är det lite festligt? smile.gif

Dagens styrketräning kändes bra. Tog mig igenom samtliga övningar, vilket i sig är en liten prestation med tanke på hur jag satt ihop schemat biggrin.gif

Gjorde såväl sittande axelpress (den när man lyfter hantlarna från axelhöjd tills man har raka armar och ner igen) och militärpress som båda två går på axlarna, men det gick bra ändå. Jag gör bara 3 set med 10 repetitioner på varje övning, det räcker. Med mitt schema tar det strax över en timme att bli klar, om jag ska hinna med alla övningarna.

Det jobbigaste var när jag försökte göra 30 situps med en 5 Kg vikt i famnen. Det brukar jag inte göra (och i synnerhet inte när jag kör axlar och rygg! att jag aldrig lär mig...) har jag vikt alls brukar det vara 2,5 Kg. Men, efter lite morrande fick jag upp vikten den trettionde gången också. Men så ohyggligt ont i magen den sista gjorde!
krellus
Igår blev det spinning med en ny instruktör.
55 minuter trampande blev det och lite knä känningar men inget farligt(hoppas jag).

Styrka idag...
stina
CITAT (LadyG @ 16-05-2006, 00:53)

Visst är det lite festligt? smile.gif

Ja och Krellus är också Stockholmare har jag sett! rolleyes.gif

LadyG: Vad är militärpress????

Jag känner också av min mage! Körde knäsittande magböj med 25 kg motvikt och det känns idag! ohmy.gif Å jag som ska på gruppstyrkan som brukar avslutas med grymma magövningar....

Krellus: Jag har också känningar av mitt knä, fast jag har ont i knävecket. Det strålar från knävecket upp på baksidan av låret och ner i vaden. Inte hela tiden tack och lov, utan det kommer som nervkörningar liksom. Känns inte så farligt när jag är igång, utan det känns faktiskt mest när jag ligger i sängen. Konstigt....

Annars leker livet - ser fram emot gruppstyrketräningen idag.

Hälsar Stina med ett litet skutt för att solen skiner. Fast bara litet, för det är kallt....
Bettson
Åsså har man efter mycket om och men fått sin motionscykel.

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig.

Jag kan bara köra på väldigt lätt belastning eftersom mitt knä är så dåligt.

Men jag har någonstans i bakhuvudet, att om man vill komma åt fettförbrönningen så skall man lägga pulsen på en viss nivå och jobba längre tid när 40 minuter.

Är det sant och i så fall ungefär var skall pulsnivån ligga?
LadyG
CITAT (stina @ 16-05-2006, 09:44)

Utgångsläge

Upp dit, och sen tillbaka ner med en kontrollerad rörelse.
LadyG
CITAT (Bettson @ 16-05-2006, 09:54)
Åsså har man efter mycket om och men fått sin motionscykel.

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig.

Jag kan bara köra på väldigt lätt belastning eftersom mitt knä är så dåligt.

Men jag har någonstans i bakhuvudet, att om man vill komma åt fettförbrönningen så skall man lägga pulsen på en viss nivå och jobba längre tid när 40 minuter.

Är det sant och i så fall ungefär var skall pulsnivån ligga?

Grattis, det känns bra hoppas jag! Har du testat den än?

Bäst fettförbränning får man vid lätt till måttlig ansträngning under lång tid, det vill säga när man anstränger sig mellan 50 och 75 procent av maximal förmåga. För att räkna ut maxpulsen utgår man från 220 och drar bort sin egen ålder. Du hade en dator på cykeln så du kan följa hur din puls ligger i förhållande till maxpulsen?

Kul fakta: Om man promenerar 30 minuter varje dag och inte äter mer än tidigare går man ner cirka 0,5 kilo per månad.

Tänk på att träning ofta ger större muskler som är tyngre än fett. Man kan därför ha oförändrad vikt trots att mängden fett minskar i kroppen, så du inte blir deppig om det inte verkar hända något på vågen. Ha ett måttband i beredskap också smile.gif

Och lycka till!!!
krellus
Stina
Japp, bor i Hägersten. Är inte så orolig för mitt knä. Kör på som vanligt.
Kan det vara så att en nerv har kommit i kläm för dig?

LadyG
Militärpress körde jag i min ungdom, eh... men då kallade jag det något annat. Kommer dock inte ihåg vad. tongue.gif

Bettson
Lyssna på LadyG, hon vet vad hon pratar om
stina
CITAT (LadyG @ 16-05-2006, 12:22)
CITAT (stina @ 16-05-2006, 09:44)

Utgångsläge

Upp dit, och sen tillbaka ner med en kontrollerad rörelse.

Aha - det kör vi på gruppstyrkepasset! rolleyes.gif vilket jag varit på idag. Det var skönt å jobbigt som vanligt... tongue.gif

Krellus: Ja, det kan vara nån nerv - har tänkt på det själv eftersom det inte värker utan liksom "kör" i benet på alla möjliga ställen... Men det går bra att träna som sagt - känns mest i viloläge. Får se hur det utvecklar sig. Ger det inte med sig får jag väl söka för det - var man nu går med möjlig nerv i kläm.....
stina
Jag har funderat på en sak: Om man går en mil eller om man springer en mil, går det åt lika mycket energi tro??? Om man bortser ifrån vad som är bäst ur konditionssynpunkt eller ur fettförbränningssynpunkt etc, utan bara bryr sig om energiåtgång... Någon som vet?
krellus
Det lär räcka med massage...
stina
CITAT (krellus @ 16-05-2006, 14:33)
Det lär räcka med massage...

Vad bra! rolleyes.gif Ska boka in massage!
LadyG
CITAT (stina @ 16-05-2006, 14:33)
Jag har funderat på en sak: Om man går en mil eller om man springer en mil, går det åt lika mycket energi tro??? Om man bortser ifrån vad som är bäst ur konditionssynpunkt eller ur fettförbränningssynpunkt etc, utan bara bryr sig om energiåtgång... Någon som vet?

Intressant fråga du ställer smile.gif

Nu fick jag något att grubbla på biggrin.gif

Det är nog väldigt individuellt, och det beror till stor del på hur fort man promenerar och springer.

Däremot, om man begränsar det till 30 minuters promenad repsektive 30 minuters löpning blir resultatet att löpningen bränner 300 kcal (ungefär och bara om du väger runt 65 Kg) medan promenaden bränner strax över 180 kcal.

Undrar om det är någon faktor jag glömt ta med i beräkningen?
stina
Det är ju en bestämd sträcka som kroppen ska förflytta sig. Förstår inte riktigt varför det skulle gå åt mer energi på det ena eller andra sättet... blink.gif

Om man som i ditt exempel använder tid som måttstock förstår jag att löpningen tar mer energi, men om det är sträckan som spelar roll så vet i gudarna....
LadyG
Det kräver mer energi av kroppen att förflytta sig snabbt, som i löpning.

Fast å andra sidan tar det längre tid att promenera, man rör sig under en längre tidsperiod.

Det kan faktiskt jämna ut sig i längden. rolleyes.gif
krellus
Det är ju en större ansträngning att tex jogga än att gå så...
stina
CITAT (krellus @ 16-05-2006, 15:07)
Det är ju en större ansträngning att tex jogga än att gå så...

Ja fast det går ju fortare att jogga så det är ju inte under lika lång tid....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon