|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
CITAT (Hannele @ 31-05-2006, 10:45) Jag börjar ofta gäspa under träning. Vet inte vad det är - jag är duktig på att slappna av, man ska ju inte spänna sej under träning... Jag håller på och jäspa ihjäl mig under avslappningen efter träningen. Idag är det dags för löpning. Har varit duktig och tryckt i mig 2 leverpastejsmörgåsar med solrosskott på morgonen. Duktigt va!
Verkligen  Det är svårt att lägga om matvanor man vant sig vid. Hoppas det går bra på träningen också!
Jotack - träningen gick hyfsat. Gjorde dock samma misstag som jag gjort en gång tidigare - märkte inte att löpbandet var inställt på uppförsbacke och jag hann springa 3km innan jag noterade att det inte var jag som fått en akut astmaattack eller höll på att bli sjuk.... Det gjorde att jag inte pallade mer än 8km istället för mina vanliga 10, men det känns helt OK ändå. Träffade min tränare och beklagade mig, men hon sa att: Det är jättebra att du springer kortare ibland, för om du springer samma sträcka varje gång så vänjer sig kroppen vid det och det ger inte samma effekt som om du varierar dig. Då blev jag glad igen!  Och 8 km, varav 3 i rejäl uppförsbacke borde vara minst lika mycket som 10 km på plan mark.... Märker också att jag känner mig lite ofokuserad på träningen just nu - mina tankar börjar förlytta sig till Cypern och en solig strand..... /Stina
Svårt att fokusera om man längtar efter semester  Det är nog bra om du varierar lutning och hastighet också, så kroppen inte riktigt vet vad den har att vänta sig. Jag får inte träna förrän orsaken till min hosta är utredd, så jag kan bara hejja på er andra f n.
CITAT (LadyG @ 31-05-2006, 15:57) Svårt att fokusera om man längtar efter semester  Det är nog bra om du varierar lutning och hastighet också, så kroppen inte riktigt vet vad den har att vänta sig. Jag får inte träna förrän orsaken till min hosta är utredd, så jag kan bara hejja på er andra f n. Ja tydligen går det ut på att så mycket som möjligt överraska kroppen. Usch, stackars dej - är det din tur nu....  Samma som gubben din??? Krya-på-dig-kramar från Stina
Jag har ingen aning, CRP var förhöjt med hemoglobinet och vita blodkroppar såg bra ut. Lutar åt en virusinfektion, och det var det maken hade  Ibland överraskar kroppen oss tillbaka
Usch, hosta som kan vara så himlans segdraget.... Man blir så förbenat trött också både i kropp och själ!  Du får se hostningarna som magträning! Nej fy nu kanske jag skojade opassande! Flåt!!
LOL Ingen fara, jag skojade med maken, nästan exakt samma ordval t om  Som tur är är terminen nästan slut, så det är inte så mycket kvar att göra med träningen nu. Under sommaren brukar det bli mindre träning än annars, alla vill ju ha semester osv.
Puh!
Tjingeling! Har idag varit på step-up och core. Kul och jobbigt som vanligt. Jag lyckades sträcka ljumskmuskeln lite under stepen och det kändes när vi gjorde en del övningar under coren vill jag lova. Den när man ligger på rygg med benen i luften och sänker och höjer dom var ingen jätte-hit!  Känner dock att det inte är någon allvarlig sträckning så det går säkert över snabbt. Jag har en tendens att bli lite ivrig när det är kul och vi gjorde bland annat en grej på stepen då jag tror det hände: Vi skulle upp med ena benet på brädan och sparka framåt med det andra, sen skulle man snabbt bak och ner med benet man sparkat med och slå i brädan med handen. Jag blir som en hundvalp så fort det handlar om att hoppa, sparka eller snurra och jag tog nog i lite för mycket....  Men det som inte dödar härdar - eller hur!  Nu har jag krängt en Gainomax och en jätteportion pastasallad och känner mej mätt och nöjd! Hoppas det är bra med er alla! hälsar Stina
krellus
01-06-2006, 15:05
Det har inte blivit några "inlägg" på ett antal dagar. Det har varit hur körigt som helst...
Hoppas att allt är bra med er alla!
Hej! Nu har jag varit på styrketräning. Allt gick bra utom maskinen där man tränar baksidan av benen - det kändes inte bra i mitt ena ben så den lät jag bli. Jag hade en arbetskamrat med mig som tog tid på mej när jag stod i plankan för att kolla hur länge jag orkade. 3 minuter blev det!  Själv gissade jag på 2 minuter innan jag försökte. Nu är jag lite stolt faktiskt. Hälsar mallgrodan Stina!
Grattis!!! Starkt gjort  Fast med en så bra bästa-tid blir det jobbigt att sätta nytt personligt rekord ju, skulle kanske satsat på 2 minuter ändå  (skojar bara)  Hur går det med löpningen?
Man tackar å bockar!!! När jag började köra plankan tyckte jag 1 minut var dödens. Jodå, det går bra med löpningen också. Har dock på tränarens inrådan dragit ner till 1g/v ett tag för att hinna köra lite mer styrketräning. Fast i veckan som kommer tänker jag fuska med det och springa 2ggr. Gjorde om misstaget med uppförslut sist jag sprang också, men då märkte jag det efter 4 km. Då hade jag ännu mer uppförsbacke så jag sprang rakt in i väggen minst sagt. MÅSTE komma ihåg och kolla det!! Det är väl OK att springa i uppförsbacke, men då måste man ju anpassa farten efter det! Den här veckan blir det dansaerobics imorgon, inget på tisdag, löpning på onsdag, styrketräning på torsdag och löpning på fredag. Å sen är det sluttränat innan Cypernresan! Vad ska ni andra hitta på??? /Stina
Tillbaka från dagens dansaerobicspass. Kul å jobbigt. Ny koreografi med några lite konstiga "afro-steg", en fysikalisk utmaning....  Usch vad man kan se knäpp ut!
Sista veckan innan du åker, det måste kännas skönt  Att du kan hålla ordning på alla steg, det begriper jag inte
CITAT (LadyG @ 05-06-2006, 15:06) Att du kan hålla ordning på alla steg, det begriper jag inte  Det är inte alltid jag kan det heller! Det är bara att köra på - hellre än bra!  Fast man vänjer sig vid tränarens tänk. När man kört länge för en tränare går det nästan att se vad hon tänker göra i nästa steg redan innan hon gör det. Det svåra är inte att komma ihåg stegen tycker jag, utan att få in rätta stuket på en del nya. I vissa steg måste man spänna hela/nån del av kroppen för att det ska bli bra, i vissa måste man vara totalt avslappnad. Det gäller att komma på rätta "snitsen" och sedan att komma ihåg att spänna/slappna av/spänna etc när man kör hela koreografin. Ja, jag fattar knappast att jag är i luften om en vecka! Det är just nu 36 grader varmt i Larnaca och 27,5 grader i vattnet!
Så mycket att hålla ordning på skulle göra mig stressad tror jag  Fast det måste ju vara bra träning, både styrkemässigt och konditionsmässigt. Det låter som att du kommer att ha en underbar semester  så varmt och skönt, till och med i vattnet. Jag gissar att bad står på schemat i och med den temperaturen?
Jag skulle vilja komma igång med träningen igen men tyvärr har tiden och orken inte infunnit sig ännu. Jag blir så fruktansvärt slut av att jobba natt så jag orkar inte ens sköta hushållsarbetet när jag är ledig. Inatt låg jag dessutom vaken hela natten och kunde inte sova fast jag var ledig. Klockan sex på morgonen hade jag panik, då vaknade dottern och hostade och hade ont i armen och ville stiga upp. Som tur är så är maken ledig idag.
Jag tänker att jag kanske skulle bli lite piggare om jag kom igång med träningen igen. Jag får dock vänta tills den värsta jobbperidoden den närmaste tiden är över. Nu jobbar jag måndag o tisdag natt, sen fredag o lördag. och sen tisdag, onsdag o torsdag. Gissa om jag bara kommer ligga däckad dagarna mellan!
CITAT (LadyG @ 05-06-2006, 15:18) Så mycket att hålla ordning på skulle göra mig stressad tror jag  Fast det måste ju vara bra träning, både styrkemässigt och konditionsmässigt. Det låter som att du kommer att ha en underbar semester  så varmt och skönt, till och med i vattnet. Jag gissar att bad står på schemat i och med den temperaturen?  Under dagtid är det nästan bara bad som står på schemat faktiskt. Det är för varmt för att fara omkring - det får man göra på kvällen istället. Och jag älskar att bada!!! Ja, det är en bra träningsform om man bara vågar ta ut stegen ordenligt. Fegar man ger det inte så mycket. Det är just sträckningarna, hoppen, nivåskillnaderna och spänningarna i kroppen som gör en ursvettig. Samtidigt är det så klurigt så man hinner inte känna efter - hur slut man är märker man först efteråt. Man måste också vara väldigt fokuserad för annars är det lätt att man skadar sig. Mycket hopp och vridningar som bland annat kan skada knäna och mycket hopp med ryggböjningar bakåt då man kastar benen bakåt upp mot rumpan så att ryggen blir i en båge i hoppet - då gäller det att spänna magen ordentligt så att inte ryggen tar stryk...
 Låter superjobbigt. Vilken tur att du gillar att bada, när det är så varmt är det väl nästan det enda man kan göra  Glöm för all del inte kameran också, digitalt kan man ju ta hur mycket bilder som helst. Annat var det med de gamla analoga kamerorna
CITAT (LadyG @ 06-06-2006, 18:17)  Låter superjobbigt. Vilken tur att du gillar att bada, när det är så varmt är det väl nästan det enda man kan göra  Glöm för all del inte kameran också, digitalt kan man ju ta hur mycket bilder som helst. Annat var det med de gamla analoga kamerorna  Ja det blir en vecka i lättjans tecken!  Det mest ansträngande jag tänker göra dagtid är att 1) vända mig i solsängen och 2) bada! Ja, jag älskar verkligen att bada (om vattnet är varmt). Gillar inte hetta om jag måste göra något fysiskt jobbigt eller om jag just inte kan vara blöt i skinnet mest hela tiden. Så fort jag blir torr och varm hoppar jag i igen. Nej, digitalkameran är framplockad!  Det är en otroligt fin trädgård med massor av häftiga växter på hotellområdet. Ska försöka föreviga dom. Bland annat ett jätteträd med knallröda stora blommor. Vet inte vad det är. Förra året hittade jag en förteckning över växterna precis när vi skulle åka hem så jag hann inte kolla. Imorgon är det springtime! Hälsar Stina
Tillbaka från dagens springning. Gick bra!  Har just ätit lax med råris och grönsaker. Smakar smarrens med mat när man tränat! Hälsar Stina
Att du verkligen kan koncentrera dig på träningen så här nära resan - imponerad  Inga missöden med uppförsbackarna? Förhoppningsvis är jag på benen igen om ett par veckor. Tio dagar för antibiotikakuren och några extra dagar för återhämtning, sen borde det väl gå att träna, hoppas jag.
CITAT (LadyG @ 07-06-2006, 16:29) Att du verkligen kan koncentrera dig på träningen så här nära resan - imponerad  Inga missöden med uppförsbackarna? Förhoppningsvis är jag på benen igen om ett par veckor. Tio dagar för antibiotikakuren och några extra dagar för återhämtning, sen borde det väl gå att träna, hoppas jag. Fortsätter träna gör jag delvis för att skingra tankarna - längtar ihjäl mig.... Kollade noga att det inte var uppförsbacke! Har kommit på att det inte är så dumt med dom där små "missödena" emellanåt. Då känns det lätt att springa på "platta marken". Ta det lugnt med återhämtningen bara - livet är långt och du hinner!!! Imorgon blir det styrketräning istället för step-upen. Möte som pajar schemat. /Stina
Det förstår jag, jag skulle också längta om jag vore som du. Fast jag skulle inte kunna koncentrera mig som du, jag får resfeber modell grövre om jag ska resa. Väskan packas minst tre gånger, allting dubbelcheckas och kontrolleras osv. Sen är det bara två veckor kvar tills man ska åka  Jag får nog börja om från början med kondition- och styrketräningen, har varit borta så länge nu att jag känner mig helt otränad  Att du verkligen hinner träna på lunchen, och äta, det är imponerande
Jag har lite "fixade" arbetstider. Får ta längre lunch eftersom jag är i ständig jour om servern skulle gå ner. Nu händer det tack och lov väldigt sällan, men jag kollar servern hemifrån varje dag när jag är ledig. (Fast inte när jag åker bort naturligtvis). Detta gör att jag kan träna på luncherna - fast äter gör jag sedan vid skrivbordet samtidigt som jag jobbar så det är det som får stryka lite på foten... Jag kommer inte packa förrän på söndag kväll. Imorgon ska jag tvätta det som behöver tvättas som jag ska ha med mig, på fredag em åker vi till landet och kommer hem söndag em. På söndag em ska jag stryka det jag tvättat. Det är ingen idé för mej att börja packa tidigare, för då får jag riva upp allting igen kvällen innan eftersom jag garanterat inte kommer ihåg vad jag packat ner. Dessutom vill jag bergis använda något som ligger i resväskan och då åker det upp igen... Nu håller jag på och tänker i bakhuvudet på vad jag ska ta med mig. Brukar bli en hel del, för TÄNK OM jag skulle sakna det och det när jag är borta. Lika bra att ta med sig allt man kan tänka sig vilja ha. Väskan är gigantisk! Inte har du tappat allt din tokfia! Och även om det kommer kännas tungt när du börjar så är du snabbt tillbaka i "gamla gängor"! hälsar Stina
Det där med att packa för tidigt, behöva packa upp den eftersom det man behövde ligger längst ner, packa om väskan och packa upp den igen och glömma något viktigt - det är jag expert på Men du har bra jobb låter det som, fast det kan ju inte vara så kul om någonting faktiskt händer. Då kan det ju ta hur lång tid som helst, datorer som trilskas brukar göra det ordentligt. Jag har snart inte tränat riktigt på en månad, innan kuren är slut är det definitivt en månad utan fysisk aktivitet (så man blir svettig och trött). Det blir nog att ge sig ut och jogga och få upp flåset igen, som tur är har jag hela sommaren på mig att komma i gång till höstträningen
Perfekt årstid för återhämtningsperioden. Du får ladda upp i lugn och ro under sommaren!  Ikväll har jag ägnat mig åt att plocka fram uddasaker som ska med: Korkskruv till vinflaskan (vet jag inte finns), mediciner, skavsårsplåster etc. Sånt som det finns risk att jag glömmer i den allmänna hysterin som kommer att uppstå på söndag kväll... Ja, mitt jobb är toppen faktiskt. Det vanligaste som händer när servern trilskas är att jag får åka in tidigt på vardagsmorgonen och försöka få igång den innan folk vill börja jobba. EN gång har jag åkt in en lördag och startat om servern. Vi har nya grejer så det tuffar och går riktigt bra faktiskt.  Jag har en mobiltelefon som är synkroniserad med min e-post på jobbet så jag kan kolla med den om servern funkar. Smidigt värre. /Stina
Det låter som ett skönt jobb tycker jag Tur i oturen att det kom när det gjorde, kanske. Det hade kunnat slå till fre graderingen t ex  Man får vara glad för det lilla
CITAT (LadyG @ 08-06-2006, 12:44) Det låter som ett skönt jobb tycker jag Tur i oturen att det kom när det gjorde, kanske. Det hade kunnat slå till fre graderingen t ex  Man får vara glad för det lilla  Perfekt timing alltså. Nu kommer sommaren samtidigt som du kommer börja känna dig bättre. Du kan ta det lugnt och med gott samvete njuta av sommarvädret - "återhämtning"!! Jag var iväg en sväng och körde lite styrketräning. Motivationen var sisådär om jag ska vara ärlig. Nu börjar jag faktiskt bli ofokuserad.... Dessutom vaknade jag 04.15, då tyckte mitt huvud att det var morgon  + att jag har fått munsår. Får det ibland tyvärr och jag mår tjyvens precis när det slår ut. Borde ha skippat träningen och gått ut och satt mig och käkat lunch på någon uteservering istället - det här gav nog ingenting... Tjingeling från blåsläppen Stina!
Hannele
08-06-2006, 17:07
CITAT (LadyG @ 16-05-2006, 11:22) CITAT (stina @ 16-05-2006, 09:44) LadyG: Vad är militärpress????  Utgångsläge  Upp dit, och sen tillbaka ner med en kontrollerad rörelse. Det funkar bra till musik i bodypump.
Hannele
08-06-2006, 17:17
CITAT (Hannele @ 11-04-2006, 09:50) CITAT (stina @ 11-04-2006, 08:19) CITAT (Hannele @ 11-04-2006, 09:18) Jag måste få mina två stämplar den här veckan på gymmet, för efter 12 veckor får jag min lilla present. :rolleyes: Förra gången var det en tränings/receptbok. Grattis - vad kul!!! Vilken bra idé med stämplar och presenter! Vilket gym är det som kör med det fiffiga systemet??? SATS har det, oftast två gånger per år. Det kan vara tröja, sportdrycker, kokbok, träningsdagbok, allt möjligt. Trodde först att det bara var för nya medlemmar, men det är för alla. Nu fick jag min lilla present efter tolv veckors träning; en mini kylväska med kylklamp, för picknick eller lunch. skulle haft användning för det förra helgen, riktigt bra grej.
Vilken kanonfin present Hannele!!!
Visst funkar det bättre att träna till musik - en himla skillnad faktiskt. Bodypump körde jag mycket i höstas. Nu har jag valt bort det ett tag för annan träning - man får variera sig.
Imorgon blir det sista träningen innan resan. Tänkte springa - inte en mil utan kortare och istället lite snabbare. Tror jag, får se hur jag känner för att lägga upp det imorgon.
/Stina
Hej svejs! Det blev löpning idag. 7,5 km sprang jag - lite snabbare än miltempot istället. Det gick väldigt lätt att springa idag faktiskt!  Nu har tillståndet "kroppsvila" inträtt och det ska vara mer än en vecka. Känns lite konstigt... fast skönt också. Jösses vad jag ska ha spring i benen efter semestern! Snart bär det av ner till landet! Tittar in här en sväng på söndag kväll. Hälsar Stina
Kortare och snabbare, och så drar du iväg på övcer 7 kilometer iallafall  Kort och snabbt trodde jag var 3-4 km, inte nära milen
Hannele
09-06-2006, 17:58
CITAT (LadyG @ 09-06-2006, 18:44) Kort och snabbt trodde jag var 3-4 km, inte nära milen  Trodde jag med...
Hmmm, snabbt är ju ett relativt ord.... Snabbt för mej är INTE att rusa, det är att ligga runt 12km/tim. Ska jag springa en mil ligger jag på ca 10km/tim. Dessutom tog jag en "pust-paus" vid 5 km!!! Nu har jag varit nere på landet och pysslat i trädgården i helgen. Vi åkte hem mitt på dagen för jag har ju en del att stå i, imorgon kl 10.35 lyfter planet mot Larnaca!  Sommaren har ju kommit hit också, så ni verkar få en kanonvädervecka ni också. Jag ser fram emot att slippa diska, laga mat, bädda och städa. Har packat ner två pocketböcker och tänker ägna mig åt sol, bad, god mat, gott vin och på kvällen en god bok på balkongen när lilla mamma somnat. Hon är 80 år, så hon är inte så där väldans kvällspigg!  Men hon är pigg i kropp och själ så när vi är tillsammans har vi jättekul. Nu ska jag gå och laga en kärleksmåltid till min sambo. Han ska få det godaste han vet, pannbiff med kokt potatis och sås. Vi kommer ju inte att ses på en vecka.... Må så gott allihopa! Hälsar Stina
Hannele
11-06-2006, 16:44
Vilken träning, i trädgården med att flytta torvblock, krukor och annat, kunde nästan inte gå i går...
krellus
13-06-2006, 07:24
Träningen i helgen bestod av gräva, plantera och kånka på jordsäckar. Bra träning faktiskt. Hygglig solbränna fick man oxå! Sprang några löpsteg också men fick direkt känningar i ena knät. Jag blir så f-bannad men ger inte upp. Ska köpa nya skor på löplabbet!
Farbror Blå
13-06-2006, 16:21
CITAT (Hannele @ 08-06-2006, 18:07) CITAT (LadyG @ 16-05-2006, 11:22) CITAT (stina @ 16-05-2006, 09:44) LadyG: Vad är militärpress????  Utgångsläge  Upp dit, och sen tillbaka ner med en kontrollerad rörelse. Det funkar bra till musik i bodypump.  militärpump? ska väl göras till marschmusik väl?
krellus
16-06-2006, 12:12
Nä nu har man anmält sig till St. Erikslopet(halvmaran) i Stockholm i september!
Tränar stehårt efter ett skräddarsytt schema. Nu hoppas jag bara att fotleden håller.
Farbror Blå
16-06-2006, 12:47
Lycka till då=)
Hej på er alla! Här kommer en hälsning från Cypern! Sol och bad hela dagarna är det som gäller  Fast ett vattengympapass har jag varit med på + ett corepass. Ikväll tänkte jag köra ett styrkepass. Annars är det mest ansträngande jag gör att 1) vända mig om i solstolen 2) hasa mej ner i vattnet! Må så gott - vi hörs!! Nu väntar beachen... Hälsar Stina
Det låter härligt Stina, passa på att njuta  Jag börjar känna mig som att jag kanske skulle kunna börja träna lite försiktigt, inget hårt men lite kondis (på cykeln) och smidighet iaf. I synnerhet smidigheten, nu skulle jag inte kunna sparka i axlehöjd på mig själv ens en gång!!! Fast det kan jag reparera på ett par veckor, genom att hoppa över styrketräningen och satsa på kondis. Före och efter cykeln stretchar jag (mjukt och försiktigt före, när musklerna är stela och lite tuffare och djupgående efter när de är varma och mjuka), samt etxra stretching-pass, cirka 20 minuter om dagen (40 om man räknar uppvärmningen). Med bara lite ansträngning kan man komma upp i ganska hög vighetsgrad (om man inte har ledskador, sen-skador eller musklesvaghet) ganska snabbt, i synnerhet om man är dedikerad och vet vad man vill.
CITAT (LadyG @ 20-06-2006, 13:48) Det låter härligt Stina, passa på att njuta  Jag börjar känna mig som att jag kanske skulle kunna börja träna lite försiktigt, inget hårt men lite kondis (på cykeln) och smidighet iaf. I synnerhet smidigheten, nu skulle jag inte kunna sparka i axlehöjd på mig själv ens en gång!!! Fast det kan jag reparera på ett par veckor, genom att hoppa över styrketräningen och satsa på kondis. Före och efter cykeln stretchar jag (mjukt och försiktigt före, när musklerna är stela och lite tuffare och djupgående efter när de är varma och mjuka), samt etxra stretching-pass, cirka 20 minuter om dagen (40 om man räknar uppvärmningen). Med bara lite ansträngning kan man komma upp i ganska hög vighetsgrad (om man inte har ledskador, sen-skador eller musklesvaghet) ganska snabbt, i synnerhet om man är dedikerad och vet vad man vill. Nu är jag hemma i det regniga Sverige igen och imorgon är det dags för lite styrketräning. Jag var på bla en styrkepass på Cypern och jag har träningsvärk!!!  Jösses vad fort musklerna slappar till sig! Kul att det känns som om du skulle kunna komma igång igen LadyG! Du skriver att man med bara lite ansträngning kan komma upp i ganska hög vighetsgrad! Hur då????? Har du några träningstips får du gärna dela med dig, för jag är en stelis av guds nåde. Och inte blir det bättre av styrketräningen tycker jag. Tips mottages gärna! Hälsar "pinnen Stina"
Det ironiska är att alla kan bli mjukare i leder och muskler, om de la ner lite tid varje dag på att tänja. Kroppen anpassar sig till de krav som ställs, och ställer man inga krav så får man ingen förändring. Det jag brukar göra är följande övningar: Utgångsläge, sära benen så att det nästan sträcker i ljumskarna men inte riktigt:  1: Försök få tag i tårna, håll kvar i femton sekunder. Ta ett djupt andetag och pressa ner lite till. Håll ytterligare femton sekunder. Släpp upp kroppen, slappna av och repetera. Mellan fem och sju gånger brukar jag repetera. (Målområde: insida lår) 2: För ihop benen och försök lägga pannan mot knäna. Repetera som ovan. (Målområde: bakida lår) För höft och rumpa:  Framsida lår:  Bakida ben:  Sätesmuskeln:  Det viktiga är att man inte stressar igenom övningarna, utan låter musklen anpassa sig i sin takt. För att bli vigare krävs det att musklen sträcks ut, och en spänd muskel (stressad eller nervös) motarbetar det syftet. En bra idé är alltså att sätta på bra musik, dämpa ljuset och slappna av, nästan som yoga faktiskt. Och sen börjar man tänja med mjuka rörelser. Det är lättare om man väljer ut några få övningar man kan memorera än att fösöka kasta sig över allt som finns. Jag t ex vill bli vigare i benen, så jag har en övning för varje del av benen som behöver stretchas (insida, utsida, baksida, framsida samt vader och höfter), och sex övningar kan man ju hinna med, eller hur? Först lite skuggboxning och några lätta fysövningar (armhävningar från knäna t ex, eller situps utan vik) för att få igång hjärtat och blodgenomströmmningen, det kan ta allt från 10 - 20 minuter, och sedan stretchar man tills benen känns som spaghetti  Det viktiga är, i synnerhet om man kör ett pass stretching efter t ex spinning eller styrketräning, att det blir stretchingen som blir det sista momentet för dagens träning. Då är musklerna som mjukast och följsammast nämligen före träningen brukar man kunna vara ganska laddad och spänd, inte ideliskt mao)
Tack snälla du - det ska börja praktiseras!  Ska springa imorgon och efter det ska jag köra mitt första tänj-pass! Ska bli skönt att få en riktig genomkörare efter semesterveckan. Hälsningar "blivande ormkvinnan Stina"
Lycka till  Jag ska själv starta det å det snaraste igen, så jag slipper komma helt ovig till första träningspasset. Av någon anledning känns det inte lika angeläget att stretcha överkroppen dock, men det kan bero på att man använder den mer i vardagen så den blir mer uttänjd än benen som bara går och står.
Ja det måste väl vara jättebra att börja med det för dig som varit "klen". Nej, överkroppen känns inte lika angelägen. Det är bara en "ovighet" på min överkropp som stör mig - jag är väldigt stel när jag ska knäppa händerna bakom ryggen och föra dom uppåt (när man stretchar om du försdtår vad jag menar). Kan knappt föra armarna uppåt någonting!  Vet inte om det är stelhet eller min kroppskonstruktion. Jag har förhållandevis breda axlar och det känns inte som jag når helt enkelt. Men det är förmodligen stela axlar... Är lite orolig för hur löpningen ska kännas idag. Det var så länge sedan nu! /Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|