Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Magdis
CITAT (LadyG @ 07-04-2006, 13:12)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-04-2006, 14:09)
Tack! Jag tror att träningslusten kommer att komma igång lite igen när den värsta trötthets och illamåendeperioden gått över. Tyvärr har jag väldigt "lättretad" livmoder som reagerar med att dra ihop sig stenhårt så fort jag anstränger mig. Blev sjukskriven i 6:e månaden för det förra gången.

Då tycker jag du ska ta det lugnt och bara göra den träning som du har lust med och som kroppen tycker är rolig. Kroppen kommer att ha fullt upp ändå, så egentligen behyöver du ju inte träna så jättemycket smile.gif

Bäst att inte ta några risker, imho iaf.

Precis. Jag tror att lätt styrketräning för överkroppen borde gå bra. Hur som helst så blir det väldigt lätt tempo och låga vikter. Jag ska till sjukgymnasten för axlarna på måndag och då ska jag passa på att fråga. Lite lustigt, sist jag var där satt jag och sa att förra gången jag gick hos sjukgymnast och just börjat träna så blev jag gravid och då slutade jag träna. När jag sa det var jag redan gravid men visste inte om det! smile.gif
stina
Rapport från lunchpasset:

Jag var och sprang på löpbandet. Hade inte tänkt springa 1 mil, men det blev det.... Det gick så pass lätt så jag ville inte sluta. Joggade först 5 km och sedan varierade jag tempot mellan jogg, springa fort, gå och pusta nån minut.... Fast att byta varje minut som du LadyG skrev funkar inte tycker jag. Det tar flera sekunder att ändra hastigheten mycket på löpbandet + att jag har så svårt att låta klockan bestämma. Så jag körde på känn. Joggade ca 1,5 km, sprang fort så långt jag orkade och pustade nån minut. Det kändes bra! Jag har i alla fall ökat mitt "joggingtempo" alltså vad jag menar är det tempo då jag inte blir mer och mer anfådd eller går in i väggen till 10km/tim utan då det känns som om jag skulle kunna hålla på i evighet. För ett par veckor sedan var det 8,5. Kul va!

/Stina
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-04-2006, 14:17)
Precis. Jag tror att lätt styrketräning för överkroppen borde gå bra. Hur som helst så blir det väldigt lätt tempo och låga vikter. Jag ska till sjukgymnasten för axlarna på måndag och då ska jag passa på att fråga. Lite lustigt, sist jag var där satt jag och sa att förra gången jag gick hos sjukgymnast och just börjat träna så blev jag gravid och då slutade jag träna. När jag sa det var jag redan gravid men visste inte om det! smile.gif

laugh.gif laugh.gif

DU visste det inte, men din kropp visste smile.gif

Lustigt så det kan bli egentligen, man skulle kuna dra väldigt många underliga slutledningar ibland tongue.gif

Du kanske egentligen inte vill träna? biggrin.gif

Skämt åsido, jag är så glad för din skull. Träning hinns med senare, barn är mycket viktigare smile.gif
Magdis
CITAT (LadyG @ 07-04-2006, 13:21)
Träning hinns med senare, barn är mycket viktigare smile.gif

Helt sant! Fast det skulle vara lite synd att tappa alla muskler jag byggt upp. Det kanske vore en fördel att ha en stark kropp under hela graviditeten.

Man skulle även kunna dra slutsatsen att jag inte vill jobba! biggrin.gif Även förra gången jag blev gravid jobbade jag natt. laugh.gif
LadyG
En stark kropp som orkar bära upp barn och vatten och allt är helt klart en fördel. Då minskar du risken för en massa värk och besvärligheter, fast om du har väldigt vältränad bäckenbottenmuskulatur kan det bli jobbigare vid förlossningen, eftersom kroppen måste kämpa mer (starka muskler som bär upp bra håller emot bra vid förlossningen, och det är exakt det man inte vill att de ska göra). Ush, barnmorskan förklarade det där bättre än jag, hoppas jag inte rörde till det ohmy.gif
krellus
Stina... jo, jag hade nog tänkt ta det lugnt med benträningen men det ville sig inte riktigt... sad.gif

Det är svårt att ta det lugnt och nu fick jag sota för det!
stina
CITAT (krellus @ 07-04-2006, 16:12)
Stina... jo, jag hade nog tänkt ta det lugnt med benträningen men det ville sig inte riktigt... sad.gif

Det är svårt att ta det lugnt och nu fick jag sota för det!

Känns igen alltför väl.... ohmy.gif tongue.gif
LadyG
CITAT (stina @ 07-04-2006, 14:21)

Jag var och sprang på löpbandet. Hade inte tänkt springa 1 mil, men det blev det.... Det gick så pass lätt så jag ville inte sluta. Joggade först 5 km och sedan varierade jag tempot mellan jogg, springa fort, gå och pusta nån minut.... Fast att byta varje minut som du LadyG skrev funkar inte tycker jag. Det tar flera sekunder att ändra hastigheten mycket på löpbandet + att jag har så svårt att låta klockan bestämma. Så jag körde på känn. Joggade ca 1,5 km, sprang fort så långt jag orkade och pustade nån minut. Det kändes bra! Jag har i alla fall ökat mitt "joggingtempo" alltså vad jag menar är det tempo då jag inte blir mer och mer anfådd eller går in i väggen till 10km/tim utan då det känns som om jag skulle kunna hålla på i evighet. För ett par veckor sedan var det 8,5. Kul va!

/Stina

Aah, måste du trycka på knappar och dona, då funkar det inte. Det funkar utmärkt med den typen av intervaller om man t ex joggar i naturen eller cyklar. Men ska maskinen ställas in och joxas, då går det nog inte så bra smile.gif

Men kul att du tycker det känns bra, det är ett tecken på att kroppen trivs smile.gif

Ingen träningsvärk?

Det är jättebra att ditt tempo ökta, det är också ett tecken på att träninge fungerar. Härligt biggrin.gif
Rapchic
nån som har nått tips om hur man ska börja orka springa på löpband.....
blir yr efter ett tag
stina
CITAT (LadyG @ 07-04-2006, 20:24)
CITAT (stina @ 07-04-2006, 14:21)

/Stina

Aah, måste du trycka på knappar och dona, då funkar det inte. Det funkar utmärkt med den typen av intervaller om man t ex joggar i naturen eller cyklar. Men ska maskinen ställas in och joxas, då går det nog inte så bra smile.gif

Men kul att du tycker det känns bra, det är ett tecken på att kroppen trivs smile.gif

Ingen träningsvärk?

Det är jättebra att ditt tempo ökta, det är också ett tecken på att träninge fungerar. Härligt biggrin.gif

Det finns visst program man kan ställa in så det sköter det automatiskt. Jag har inte satt mej in i det, ska grotta ner mej i det vid tillfälle. Man kan ställa in intervallträning, backträning etc. Fast det funkar rätt bra att köra "på känn också"! rolleyes.gif Fast apparater är lite kul tycker jag. tongue.gif

Ingen träningsvärk faktiskt. Stum i benen nån dag efter men vi har en helt sagolik massagefåtölj på jobbet som förutom att den masserar ryggen också masserar vaderna. Gissa vem som ligger där en stund på em efter träningspassen! rolleyes.gif Det bästa är att det är VD's idé att skaffa den och att hon beordrat oss att använda den ofta. Bra va! rolleyes.gif
stina
CITAT (Rapchic @ 08-04-2006, 13:41)
nån som har nått tips om hur man ska börja orka springa på löpband.....
blir yr efter ett tag

Om det är yrsel pga trötthet kan du ju börja med att gå. Om du går i rask takt och använder hela kroppen så är det jättebra motion det också.

Om det är yrsel pga av själva löpbandet så finns det ett råd: Titta absolut inte ner på bandet när du går/springer för då kan det snurra och ta det försiktigt när du kliver av. Nästan alla blir yra när dom kliver av bandet. Jag måste stå och hålla i någonting en stund när jag klivit av, hela jorden snurrar. Men det är bara en liten stund så det är OK! rolleyes.gif

/Stina
Hannele
Lite tråkig sak jag läste i tidningen, en 17-årig pojk hade dött,
han tränade ensam på mammas jobb i motionslokalen,
han hade fått bänkpress över bröstet och kom inte loss.

Väldigt sällsynt med sådana olyckor, som tur är.
Man ska tänka noga, om man tränar ensam
och exempelvis inte sätta fast vikterna, då är de lätta att lossa.
stina
Läste om olyckan - fruktansvärt! Jag skulle nog inte vilja vara ensam och träna styrketräning....
LadyG
CITAT (stina @ 08-04-2006, 17:05)
Det finns visst program man kan ställa in så det sköter det automatiskt. Jag har inte satt mej in i det, ska grotta ner mej i det vid tillfälle. Man kan ställa in intervallträning, backträning etc. Fast det funkar rätt bra att köra "på känn också"! rolleyes.gif Fast apparater är lite kul tycker jag. tongue.gif

Ingen träningsvärk faktiskt. Stum i benen nån dag efter men vi har en helt sagolik massagefåtölj på jobbet som förutom att den masserar ryggen också masserar vaderna. Gissa vem som ligger där en stund på em efter träningspassen! rolleyes.gif Det bästa är att det är VD's idé att skaffa den och att hon beordrat oss att använda den ofta. Bra va! rolleyes.gif

Vilken härlig fåtölj, lite avis blir man ju allt smile.gif

Bra löpband ni verkar ha, många vettiga program att anävnda sig av för omväxlingens skull. Det är jättebra, då vänjer sig kroppen inte vid träningen lika fort smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 08-04-2006, 18:50)
CITAT (stina @ 08-04-2006, 17:05)
Det finns visst program man kan ställa in så det sköter det automatiskt. Jag har inte satt mej in i det, ska grotta ner mej i det vid tillfälle. Man kan ställa in intervallträning, backträning etc. Fast det funkar rätt bra att köra "på känn också"!  :rolleyes:  Fast apparater är lite kul tycker jag.  :P

Ingen träningsvärk faktiskt. Stum i benen nån dag efter men vi har en helt sagolik massagefåtölj på jobbet som förutom att den masserar ryggen också masserar vaderna. Gissa vem som ligger där en stund på em efter träningspassen!  :rolleyes:  Det bästa är att det är VD's idé att skaffa den och att hon beordrat oss att använda den ofta. Bra va!  :rolleyes:

Vilken härlig fåtölj, lite avis blir man ju allt smile.gif

Bra löpband ni verkar ha, många vettiga program att anävnda sig av för omväxlingens skull. Det är jättebra, då vänjer sig kroppen inte vid träningen lika fort smile.gif

Ja löpbanden är jättebra. Tyvärr är det bara 2 stycken så det kan kännas lite stressande när man ska springa så länge som en timme och man ser lystna blickar på folk som vill att man ska bli klar.... Men som tur är är det visst fler på ingång! rolleyes.gif

Jag tror på maximal variation i träningen. Kroppen ska inte veta vad som ska hända från gång till gång.

Hur gör ni förresten: När ni ska träna, bestämmer ni innan hur mycket ni ska köra? Jag försöker i möjligaste mån att INTE göra det utan att tänka: Idag ska jag träna exempelvis överkropp eller idag ska jag springa. Får se hur det känns. Om jag bestämmer att jag ska tex springa en mil och det skulle kännas jättetungt just den dagen skulle jag antingen springa tills jag stöp eller bryta och känna mig jättemisslyckad. Därför vill jag ogärna bestämma i förväg hur hårt jag ska köra på ett pass. Det kan ju ibland vara så att kroppen inte är på topp och då tror jag det är bättre att vara lyhörd för det och ta det lite lugnt just den dagen utan att känna sig misslyckad. När jag springer brukar jag vid ca 6 km känna hur det känns och då bestämmer jag mig för om det blir en mil eller inte den dagen.

Tänker jag så så går det i regel lätt och bra att träna och gör det inte det så kan jag ta det lugnt utan att inte lyckas med något jag förutsatt mig.

Vad säger ni andra?

/Stina
Rapchic
jag springer ju efter jag har gymmat så jag är ju trött men jag vill ju ändå springa
(har inte tid annars)
stina
Om du vill springa trots att du redan är trött innan du börjar och blir yr och inte har några medicinska problem som yrseln beror på utan att det bara beror på trötthet så finns det nog tyvärr inget råd att ge dig. Antingen orkar man eller så orkar man inte eller hur... Det är bara träning som kan öka orken. Du kanske skulle konsultera en PT en gång för att gå igenom din träning?

Lycka till!

/Stina
Rapchic
PT?
yenny
CITAT (Rapchic @ 08-04-2006, 21:05)
PT?

personlig tränare unsure.gif
Rapchic
som om det skulle finnas här... eller som om jag skulle ha råd...
nä det har jag inte, men jag har ett gym schema som jag ska börja följa om några månader som landlags tränaren i karate skrivit....
det blir spännande
yenny
Jag tänkte på en sak ang att bli yr... kanske behöver du äta mer innan träningen så att du står dej bättre? Eller dricka någon Energidricka mitt i träningen?
stina
En omgång med PT brukar ingå i gymkorten! Bra att du får ett schema att köra efter i alla fall. Kan du inte få lite råd av din karatetränare? Var rädd om dig, lyssna till din kropp och ett riktigt lycka till med din träning

önskar Stina!
Rapchic
ja han som har gymmet gav instruktion om hur man gjorde med apparaterna
men träningen han tipsar om är mer för bodybuilders ...
men jag har ett träningsshema från han som tränar landslaget (har jag sagt det? ah jag ä så glömsk)
jag har snabb ämnesomsättning så nån sportdryck mitt i är kanske vad jag behöver... tack
LadyG
CITAT (stina @ 08-04-2006, 20:20)
Hur gör ni förresten: När ni ska träna, bestämmer ni innan hur mycket ni ska köra?

För det mesta vet jag på förhand vad jag ska göra, det är inte så ofta jag kommer till träningen utan att ha en ganska klar bild av vad som ska göras. Fast det är nog lite annorlunda när det gäller ju-jutsu eftersom man kan anpassa tempo och antal tekniker man övar på så att man hittar en rytm som passar dagsformen.

Styrketräningen och kondisträningen däremot har jag olika program för, ifall jag skulle ha en dålig eller extra bra dag. smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 09-04-2006, 09:59)
CITAT (stina @ 08-04-2006, 20:20)
Hur gör ni förresten: När ni ska träna, bestämmer ni innan hur mycket ni ska köra?

För det mesta vet jag på förhand vad jag ska göra, det är inte så ofta jag kommer till träningen utan att ha en ganska klar bild av vad som ska göras. Fast det är nog lite annorlunda när det gäller ju-jutsu eftersom man kan anpassa tempo och antal tekniker man övar på så att man hittar en rytm som passar dagsformen.

Styrketräningen och kondisträningen däremot har jag olika program för, ifall jag skulle ha en dålig eller extra bra dag. smile.gif

Skönt att höra att det är fler än jag som tar hänsyn till dagsformen! rolleyes.gif

Idag har motionen bestått av framåtböj i rabatterna för bortplockning av vissna perenndelar + lite räfsning av gräsmatta på landet. Därtill kaffedrickning i solen. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Imorgon är det dansaerobics - jippi!!! tongue.gif
LadyG
Man ska inte underskatta den motion en trädgård ger smile.gif

Långpass igår och kort pass idag, det ska bli skönt att vila imorgon smile.gif
stina
Ja, jag räfsade gräsmattan en stund och jag blev trött i kroppen! ohmy.gif Man tycker att det borde vara peanuts med tanke på all styrke- och konditionsträning, men icke sa nicke!!! Tydligen helt andra muskler som används....

Hoppas du får en skön träningsvilodag - själv har jag ABSTINENS och längtar till dansen imorgon!!!! Ledaren bytte koreografi förra gången och det var ett j-gt härligt gung i stegen! biggrin.gif
LadyG
Inte bara andra muskler utan fler också, skulle jag gissa med ledning av hur trött man blir av trädgårdsarbete. De få nog jobba på ett nytt och ovant sätt också, nya rörelser som kroppen inte är lika bra på som de man gör under styrketräningen smile.gif

Men visst är det härligt när man längtar till träningen? Lite abstinens ska man ha, då blir det bara roligare att komma dit tongue.gif
stina
Ja det har du nog rätt i. Undrar hur många olika muskler det finns i kroppen egentligen..... Och undrar hur stor andel av dessa som man använder dagligen.... Får nog bli en fråga till någon av läkarna på jobbet (om läkare vet sånt!)
LadyG
CITAT (stina @ 09-04-2006, 19:44)
Ja det har du nog rätt i. Undrar hur många olika muskler det finns i kroppen egentligen..... Och undrar hur stor andel av dessa som man använder dagligen.... Får nog bli en fråga till någon av läkarna på jobbet (om läkare vet sånt!)

CITAT
Vår kropp innehåller drygt 600 skelettmuskler.
Sjukvårdsrådgivningen

Nu är jag jobbig va? tongue.gif

Jag kunde bara inte låta bli, jag läste det för någon dag sen appropå en helt annan sak jag letade efter smile.gif

Jag tror att de flesta används på ett eller annat vis, annars skulle vi väl inte ha dem? Fast somliga använder vi mer än andra, men jag tror nog alla används lite grand iaf.
Iris i V-botten
Nu är det dags att skippa löpbanden och börja springa ute.
Inget går upp emot en löptur i naturen. Man kan se årstidernas alla växlingar, höra fågelsång och möta andra glada motionärer. Jag springer ute året runt och jag skulle aldrig kunna stänga in mig i ett gym.
Prova ska ni få känna skillnaden
stina
CITAT (LadyG @ 09-04-2006, 19:51)

CITAT
Sjukvårdsrådgivningen

Jag kunde bara inte låta bli, jag läste det för någon dag sen appropå en helt annan sak jag letade efter smile.gif

Jag tror att de flesta används på ett eller annat vis, annars skulle vi väl inte ha dem? Fast somliga använder vi mer än andra, men jag tror nog alla används lite grand iaf.

Nu skäms jag!!! sleep.gif
stina
CITAT (Iris i V-botten @ 09-04-2006, 20:00)
Nu är det dags att skippa löpbanden och börja springa ute.
Inget går upp emot en löptur i naturen. Man kan se årstidernas alla växlingar, höra fågelsång och möta andra glada motionärer. Jag springer ute året runt och jag skulle aldrig kunna stänga in mig i ett gym.
Prova ska ni få känna skillnaden

Ja, fast det beror nog lite på var man bor.... Bor man i storstaden så är det inte riktigt lika skönt tycker jag. Trafik, avgaser, massor av människor etc... Så jag föredrar faktiskt löpbandet.

/Stina
LadyG
CITAT (stina @ 09-04-2006, 20:09)
CITAT (LadyG @ 09-04-2006, 19:51)

CITAT
Sjukvårdsrådgivningen

Nu skäms jag!!! sleep.gif

Nej nej nej det ska du inte göra, jösses. Hur skulle du kunna memorera hela den jättesiten? Det var ju bara ren tur att jag nyss läst det ohmy.gif

Gillar den f ö, mycket användbar information där.
stina
Kul att du tycker om den! rolleyes.gif Det är texter som är väldigt noggrannt faktagranskare och det finns inga vinstdrivande läkemedelsbolag eller annat bakom och det är ju bra! rolleyes.gif

Om du har barn - har du kollat Barnavdelningen och filmerna om djuren som går till doktorn?
LadyG
Jag brukar använda den siten för referensmaterial när det gäller skador och träning, om det är så att någon undrar på klubben smile.gif
stina
Jättekul att höra! rolleyes.gif Glöm inte den jättestora frågor och svarbanken som finns i Fråga sjukvårdsrådgivningen!

/Stina
LadyG
Det är just för att det inte finns några företag med ekonomiska intressen inblandat som det känns som att man kan lita på att Sjukvårdsrådgivningen verkligen går att lita på. Det finns mängder av andra siter, som sponsras av läkemedelsföretag. Hur troligt är det att de är opartiska och berättar om alla behandlingsmetoder, i den mån det går? smile.gif

Vi har haft lite sträckningar och stukningar, ett urledvridet finger och en del som tagit lite smällar (missat pareringar när det varit slag mot huvudet vi övat mot t ex). Det är sån information jag jagar på förhand, för när olyckan väl varit framme finns det ingen tid att läsa tongue.gif

Som tur är minskar antalet skador (hela spektrat från blåmärken till stukningar) redan efter en termin, när de som tränar lär sig att inte ta i för kung och fosterland. biggrin.gif
stina
Rapport från lunchpasset: Dansaerobics, jättekuligt som alltid!!! rolleyes.gif Överväger om jag ska vara med på gruppstyrkan imorgon eller om jag ska köra ren styrketräning själv. Lutar nog åt styrketräningen, det blir så himlans mycket kondition ändå den här veckan. Gruppstyrkan inleds med 20 min kondis och jag ska springa på onsdag och köra step-up på torsdag. Skulle nog behöva låta bli konditionsträning helt imorgon.... (Jag håller på att försvinna! ohmy.gif )

Tjingeling från Stina!
krellus
Bra jobbat som vanligt!!!!

Själv skippar jag träningen ikväll och går på fotbollsderby, Djurgården - Vraken istället. Det blir väl några öl innan också. Man kan ju inte träna heeel tiden! tongue.gif
stina
CITAT (krellus @ 10-04-2006, 14:00)
Bra jobbat som vanligt!!!!

Själv skippar jag träningen ikväll och går på fotbollsderby, Djurgården - Vraken istället. Det blir väl några öl innan också. Man kan ju inte träna heeel tiden! tongue.gif

Du får ju träna högerarmen vid ölhävningen i alla fall! tongue.gif

Ha så himlans kul! rolleyes.gif
krellus
Tack!

Ibland måste man unna sig att ha lite kul också!
smile.gif
Farbror Blå
CITAT (LadyG @ 09-04-2006, 18:32)

Näe verkligen inte!
prova när man har 50 m att skotta varje snöväder, särskilt med den tunga vårsnön (som just nu vräker ner igen!!)
Rapchic
det vräker ner här också...
minmamma hade en STOOOR spade (eller va det var)
som var "enkel" (det äralldrig enkelt me bötsnö)
att ha å göra me du ska kanske skaffa en sån
stina
CITAT (Farbror Blå @ 10-04-2006, 14:41)
CITAT (LadyG @ 09-04-2006, 18:32)

Näe verkligen inte!
prova när man har 50 m att skotta varje snöväder, särskilt med den tunga vårsnön (som just nu vräker ner igen!!)

Vet ni att snöskottning är en vanlig orsak till mäns hjärtinfarkt! ohmy.gif Otränade män som tar i som bara f-n....
Rapchic
nä jag trodde det var dåligkondition och dåliga matvanor
LadyG
Man kan få hjärtinfarkt utan att vara otränad också.

Ett typexempel är att du kommer hemmifrån, frän värmen. Du har inte mössa eller halsduk, men det är ganska kallt. Cirka 50% av kroppsvärmen försvinner då via huvudet.

Plötsligt ser du bussen 200m längre fram, så du sprintar.

Pang. Du är död.

Den plötsliga ansträngningen i kombination med den extra påfrestningen nedkylningen orsakar framkallar en hjärtinfarkt på grund av överansträngning.
cinis74
Jag är imponerad av hur mycket ni tränar! Smitta av er lite tack! wub.gif
Träningen i helgen bestod av storstädning av lägenheten och shopping på IKEA. biggrin.gif laugh.gif I går blev det 45 min stavgång med sambon som har ont i ryggen och inte ville styrketräna. På onsdag måste jag ta mig till gymmet för sedan åker vi till landet över påsk och då blir det ju ingen träning. Lite snickring kanske men det är som sagt inte samma sak även om det också tar på kroppen.
stina
Skvätter lite träningslust! tongue.gif wink.gif
Hannele
Jag måste få mina två stämplar den här veckan på gymmet,
för efter 12 veckor får jag min lilla present. rolleyes.gif
Förra gången var det en tränings/receptbok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon