|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
2,0 låter som ljuv musik i mina öron! Nu bär det iväg till löpningens saliga ängder!
Lycka till! Hoppas det går bra
Det gick som på räls!  Joggade först 2,5 km, sprang 2,5 km och därefter min obligatoriska drick och svettavtorkningspaus. Sprang sedan mina sista 5 km i rask takt.  Sista 2,5 km gick på 25 minuter *glad* Inget trassel alls med rumpa/ben! Träffade kiropraktorn när jag sprungit klart och han fick mina allra kraftigaste hyllningar!  Har tidigare talat om för honom att han är min idol - nu är han min superidol med guldstjärna. Jag har funderat lite på livets orättvisor. Visst, många krämpor går över av sig själv så småningom. Men visst är det orättvist att många människor inte kan betala själv för att t ex gå till en kiropraktor och få sina krämpor fixade snabbt. Att få gå i veckor kanske med smärtor. Eller att många inte ens har råd att betala träningskort, eller ännu mindre en massage.... Jag tycker absolut att exempelvis kiropraktorer borde gå på vanlig sjukvårdstaxa, i synnerhet när tom läkarna här hos oss säger: "Vi läkare är dom som är absolut minst utbildade på ryggar. Vi kan inte tala om varför det gör ont i en rygg, vi kan bara skriva ut smärtstillande och hänvisa vidare till bättre utbildade sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater etc." Om jag fick bestämma, då minsann..... Hälsar Stina
Grattis, så skönt att ryggen/rumpan/benen inte ställde till det. Din kiropraktor verkar ha gjort ett riktigt bra jobb  Tur att det inte tog längre tid att fixa än att konditionen klarade sig, den är ju som bekant färskvara. Hade det dragit ut på tiden hade det kunnat innebära att du fått börja om från början med löpningen och det är inte så kul. Visst är det orättvist, i vissa fall är det de som behöver det mest som har minst råd med den sortens expertis.
Ja, det är ju så att många med sk kroniska besvär är långtidssjukskrivna/förtidspensionärer, med allt vad det innebär av sämre ekonomi etc.... Kondisen höll som tur är.  Det är där jag märker att jag får passa mej lite så att jag inte pressar kroppen för hårt. Det verkar som om jag har bättre kondis än vad kroppen riktigt orkar med och att det är därför jag drar på mig skador ibland. Jag vet inte om min teori om det stämmer, det är bara mina funderingar. Eller så är jag bra på att trycka undan min trötthet.... Undrar hur det gick för Krellus i lördags på S:t Eriksloppet! Väntar på rapport....
CITAT (stina @ 04-09-2006, 13:21) Jag tycker absolut att exempelvis kiropraktorer borde gå på vanlig sjukvårdstaxa, i synnerhet när tom läkarna här hos oss säger: "Vi läkare är dom som är absolut minst utbildade på ryggar. Vi kan inte tala om varför det gör ont i en rygg, vi kan bara skriva ut smärtstillande och hänvisa vidare till bättre utbildade sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater etc."
Om jag fick bestämma, då minsann..... I Malmö finns det vissa kiropraktorer som har normal läkartaxa och som ingår i vårdgarantin och högkostnadskortet gäller där. Så det är på väg! Har för mig att samma sak gäller i Lund.
Nej, nu är det dags för mig att ge mig in i denna tråden! Har varit och styrketränat idag efter ett låååångt uppehåll. Sambons kommentar om att jag borde växa i huden snart igen  gjorde att jag tog tag i det hela. Dels har jag av någon anledning gått ner en massa i vikt (utan att gjort något speciellt, jag äter som vanligt) och sedan har jag varit så otränad på sista tiden så jag vet med mig att jag blivit alldeless för "soft" i kroppen, så jag tog inte illa upp av hans kommentar! Nu till ett litet problem: Hur ska man kunna duscha på gymmet utan att riskera fotvårtor? Förra vintern duschade jag där ett par gånger med fotvårtor som följd. De är borta nu, och jag skulle spara en massa tid på att slippa åka hem och duscha. Några tips? Sockiplast?
CITAT (Leia @ 04-09-2006, 14:21) Nu till ett litet problem: Hur ska man kunna duscha på gymmet utan att riskera fotvårtor? Förra vintern duschade jag där ett par gånger med fotvårtor som följd. De är borta nu, och jag skulle spara en massa tid på att slippa åka hem och duscha. Några tips? Sockiplast?  Fotvårtor är nog ett litet problem om du jämför med att du kan få fotsvamp. Använd alltid duschtofflor i offentliga duschar! Själv duschar jag när jag kommer hem så har jag hunnit eftersvettas också.
CITAT (Rossi @ 04-09-2006, 14:26) CITAT (Leia @ 04-09-2006, 14:21) Nu till ett litet problem: Hur ska man kunna duscha på gymmet utan att riskera fotvårtor? Förra vintern duschade jag där ett par gånger med fotvårtor som följd. De är borta nu, och jag skulle spara en massa tid på att slippa åka hem och duscha. Några tips? Sockiplast?  :rolleyes: Fotvårtor är nog ett litet problem om du jämför med att du kan få fotsvamp. Använd alltid duschtofflor i offentliga duschar! Själv duschar jag när jag kommer hem så har jag hunnit eftersvettas också. Hjälp! svamp också! Det hade jag inte ens tänkt på!  Måste nog inhandla sådana där plast badtofflor, det borde nog funka?
CITAT (Leia @ 04-09-2006, 14:32) CITAT (Rossi @ 04-09-2006, 14:26) CITAT (Leia @ 04-09-2006, 14:21) Nu till ett litet problem: Hur ska man kunna duscha på gymmet utan att riskera fotvårtor? Förra vintern duschade jag där ett par gånger med fotvårtor som följd. De är borta nu, och jag skulle spara en massa tid på att slippa åka hem och duscha. Några tips? Sockiplast?  Fotvårtor är nog ett litet problem om du jämför med att du kan få fotsvamp. Använd alltid duschtofflor i offentliga duschar! Själv duschar jag när jag kommer hem så har jag hunnit eftersvettas också. Hjälp! svamp också! Det hade jag inte ens tänkt på!  Måste nog inhandla sådana där plast badtofflor, det borde nog funka?  Jäpp, rekommenderas varmt. Fotsvamp är ingenting man önskar sig i första hand. Det är svårt att bli av med. Tar lång tid och är besvärligt. Min fotvårdare som jag går till då och då är så irriterad på reklamen som låter påskina att det skulle vara enkelt att bli av med fotsvamp.
Köp flip-flop i plast, dom reas väl ut nu dessutom! Fast jag har aldrig något på fötterna när jag duschar och har aldrig fått något "elände".
Välkommen till tråden förresten Leia!
Rossi: Ja, det är likadant här i Stockholm, men tydligen får dom väldigt få patientbesök/år bekostade av sjukvården så kvoten fylls i februari typ. Sen får resten av patienterna under året betala full taxa.
CITAT (stina @ 04-09-2006, 15:07) Köp flip-flop i plast, dom reas väl ut nu dessutom! Fast jag har aldrig något på fötterna när jag duschar och har aldrig fått något "elände".
Välkommen till tråden förresten Leia! Tack!
CITAT (stina @ 04-09-2006, 15:07) Rossi: Ja, det är likadant här i Stockholm, men tydligen får dom väldigt få patientbesök/år bekostade av sjukvården så kvoten fylls i februari typ. Sen får resten av patienterna under året betala full taxa. Säger du det. Ja, det låter ju inte så bra. I Malmö har de inte haft det så länge så vi får väl hålla tummarna för att det funkar. Jag har en privat sjukförsäkring så jag får det gratis hursomhelst. Arbetsgivaren betalar min årspremie.
Lyllos dej Rossi!  Det är väl ganska dyrt?
CITAT (stina @ 04-09-2006, 15:32) Lyllos dej Rossi!  Det är väl ganska dyrt? Det beror lite på åldern och om man röker eller inte. Jag tror att min årspremie ligger på 4000-5000 kronor. Då är jag garanterad besök hos läkare inom 3 dagar och operation inom 30 dagar. Om det behövs så flygs jag till t.ex. Frankrike eller Storbritannien och får hotell bekostat etc. Jag kan säga att jag är kluven till detta eftersom jag tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter men det sägs att man inte går före i kön utan att försäkringsbolaget känner till var det finns lediga platser. Jag vet inte jag. Hursomhelst så har jag inte valt denna försäkring själv utan den får jag på köpet av min arbetsgivare.
Ja men så kan man ju inte tänka heller tycker jag. Skulle jag låta bli att gå till kiropraktor bara för att inte alla kan. Eller låta bli min massage eller mitt relativt dyra gymkort. Blir jag sjuk någongång och det är jättekö till tex en operation kommer jag att om jag kan, bekosta den själv för att slippa gå och vänta.
Nej, jag tycker att du ska vara glad bara för den fina förmånen! Livet ÄR orättvist tyvärr. Fast jag förstår din fundering om "gräddfil". Men glöm det!
/Stina
Farbror Blå
04-09-2006, 15:07
CITAT (Rossi @ 04-09-2006, 15:16) CITAT (stina @ 04-09-2006, 15:07) Rossi: Ja, det är likadant här i Stockholm, men tydligen får dom väldigt få patientbesök/år bekostade av sjukvården så kvoten fylls i februari typ. Sen får resten av patienterna under året betala full taxa. Säger du det. Ja, det låter ju inte så bra. I Malmö har de inte haft det så länge så vi får väl hålla tummarna för att det funkar. Jag har en privat sjukförsäkring så jag får det gratis hursomhelst. Arbetsgivaren betalar min årspremie. Kan inte försäkringen sträcka sej till fler odlaiter?
CITAT (Rossi @ 03-09-2006, 16:43) CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 22:47) Det är mycket, det. Det är ju inte en sak man ändrar på hur som helst direkt. Jag ska nog skaffa pulsklocka och se vad jag har för vilopuls...  Jag har ingen pulsklocka utan tar pulsen med hjälp av fingrarna och en vanlig klocka med sekundvisare. Du ska ta den innan du har rest dig upp. Imorse hade jag 56 i vilopuls. Maken räknade åt mig imorse och då hade jag 60 i vilopuls. Eftersom jag inte har något att jämföra med så vet jag inte om det är en förbättring eller ej.
CITAT (LadyG @ 05-09-2006, 11:44) CITAT (Rossi @ 03-09-2006, 16:43) CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 22:47) Det är mycket, det. Det är ju inte en sak man ändrar på hur som helst direkt. Jag ska nog skaffa pulsklocka och se vad jag har för vilopuls...  Jag har ingen pulsklocka utan tar pulsen med hjälp av fingrarna och en vanlig klocka med sekundvisare. Du ska ta den innan du har rest dig upp. Imorse hade jag 56 i vilopuls. Maken räknade åt mig imorse och då hade jag 60 i vilopuls. Eftersom jag inte har något att jämföra med så vet jag inte om det är en förbättring eller ej. Och jag hade 58 imorse. Har bestämt mig för att kolla pulsen varje morgon ett tag framåt för att se om jag kan få ner den i takt med lite ökad konditionsträning. Igår cyklade jag först på motionscykeln och sen satt jag ett bra tag vid roddmaskinen (min favorit!!!!!!) och sen blev det styrketräning och sen avslutade jag med lite rodd igen. Det är så himla härligt att bli svettig. Dessutom är jag extrapeppad nu i och med att jag har gått ner i vikt. Jag var ju inte precis tjock innan men jag har fått väldigt många kommentarer här på jobbet om att jag har blivit smalare/mager etc. Tänk att tre kilo kan göra så mycket. Ja, jag gick ju ofrivilligt ner fyra kilo under semestern men har gått upp ett kilo. Nu vill jag hålla min vikt där den är. En kille på jobbet sa spontant i matsalen igår när han fick syn på mig: "Det är ju fan vad du har blivit mager."
Farbror Blå
05-09-2006, 11:21
CITAT (Rossi @ 05-09-2006, 12:12) CITAT (LadyG @ 05-09-2006, 11:44) CITAT (Rossi @ 03-09-2006, 16:43) CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 22:47) Det är mycket, det. Det är ju inte en sak man ändrar på hur som helst direkt. Jag ska nog skaffa pulsklocka och se vad jag har för vilopuls...  Jag har ingen pulsklocka utan tar pulsen med hjälp av fingrarna och en vanlig klocka med sekundvisare. Du ska ta den innan du har rest dig upp. Imorse hade jag 56 i vilopuls. Maken räknade åt mig imorse och då hade jag 60 i vilopuls. Eftersom jag inte har något att jämföra med så vet jag inte om det är en förbättring eller ej. Och jag hade 58 imorse. Har bestämt mig för att kolla pulsen varje morgon ett tag framåt för att se om jag kan få ner den i takt med lite ökad konditionsträning. Igår cyklade jag först på motionscykeln och sen satt jag ett bra tag vid roddmaskinen (min favorit!!!!!!) och sen blev det styrketräning och sen avslutade jag med lite rodd igen. Det är så himla härligt att bli svettig. Dessutom är jag extrapeppad nu i och med att jag har gått ner i vikt. Jag var ju inte precis tjock innan men jag har fått väldigt många kommentarer här på jobbet om att jag har blivit smalare/mager etc. Tänk att tre kilo kan göra så mycket. Ja, jag gick ju ofrivilligt ner fyra kilo under semestern men har gått upp ett kilo. Nu vill jag hålla min vikt där den är. En kille på jobbet sa spontant i matsalen igår när han fick syn på mig: "Det är ju fan vad du har blivit mager."  Låter bra det där med vikten, om du trivs med den, förstås. men vill minnas att du är rätt smal alltid? Mager lät ju inget vidare
CITAT (Farbror Blå @ 05-09-2006, 12:21) Låter bra det där med vikten, om du trivs med den, förstås. men vill minnas att du är rätt smal alltid? Mager lät ju inget vidare Jo, jag var smal innan också och jag är definitivt inte mager nu - bara mer smal. Ja, jag trivs med vikten så som den är. Men jag är ju en gottegris också så vi får väl se hur det går sen när vintermörkret sätter in!
Farbror Blå
05-09-2006, 11:29
hehe okej=) inte bli bara revben bara
CITAT (Farbror Blå @ 05-09-2006, 12:29) hehe okej=) inte bli bara revben bara Nä då, där är att hålla i när åskan går!  Jag har en ganska kvinnlig kropp så jag skulle aldrig kunna bli riktigt mager eller pojkaktig.
krellus
05-09-2006, 12:08
Hej alla träningsfanatiker! Vill bara rapportera att St Eriksloppet gick bra! Jag och frugan sprang ihop i lagom tempo och sprang runt på 2.13. Inga krämpor. Fick lite känningar i hälsenan efter 17 km men inget allvarligt. Det positiva var att jag vid 17 km inte ens var svettig! Otroligt men sant. Kände mig lite "klibbig" men mer än så var det inte. Kände mig otroligt stark. Gjorde en snabb avslutning sista kilometern. Kunde nog ha gått strax under 2 timmar tror jag. Nu är det Hässelbyloppet och Stockholm Marathon som är nästa mål! Kommer att publicera en snaskig bild lite längre fram
Grattis Krellus, vad kul att höra att det gick bra!  Ser fram emot bilden
Hej på er! Nu har jag varit på min lunchträning. På menyn stod styrketräning. Jag är ganska seg idag, för jag sov lite krattigt i natt. Hade svårt att sova (tror det var sent kaffes fel) och sedan drömde jag hemska mardrömmar. 06.20 på morgonen fick jag ett sms från VD: "Kommer inte åt servern på jobbet - kan inte jobba" så det var bara att raska sej till jobbet för att fixa det! Nåväl, träningen gick riktigt bra ändå. Var lite sugen på att hoppa över eftersom jag var så trött, men jag vet att jag brukar piggna till efter träningspasset och så blev det trots att jag inte körde så mycket!  Körde sittande rodd, sittande bänkpress, chins, dips (Framgångsrapport: Minskning från 30 kg motvikt till 25 kg på dips!  ) ett par benövningar, 3x12 rygglyft med 5 kg vikt i famnen, 100 sit-ups, 50 benlyft, 50 rumplyft, sido-plankan och vanliga plankan så länge jag orkade. Det var vad jag hann med (förutom stretch + uppvärmning) på timmen jag hade på mig. Grattis förresten Rossi till "trivselvikten"!
krellus
05-09-2006, 12:45
Nu har vi på jobbet möjlighet att köra Yoga + cirkelträning på luncherna som en del av vår friskvårds policy... bra va!
Vad kanonbra Krellus! Cirkelträning har jag aldrig provat men bara hört gott om! Hur gick det, hur gick det??? Kom du iväg och sprang i lördags??? /Stina
CITAT (krellus @ 05-09-2006, 14:08) Hej alla träningsfanatiker! Vill bara rapportera att St Eriksloppet gick bra! Jag och frugan sprang ihop i lagom tempo och sprang runt på 2.13. Inga krämpor. Fick lite känningar i hälsenan efter 17 km men inget allvarligt. Det positiva var att jag vid 17 km inte ens var svettig! Otroligt men sant. Kände mig lite "klibbig" men mer än så var det inte. Kände mig otroligt stark. Gjorde en snabb avslutning sista kilometern. Kunde nog ha gått strax under 2 timmar tror jag. Nu är det Hässelbyloppet och Stockholm Marathon som är nästa mål! Kommer att publicera en snaskig bild lite längre fram  Blir det någon bild nångång?
CITAT (LadyG @ 05-09-2006, 15:12) CITAT (krellus @ 05-09-2006, 14:08) Hej alla träningsfanatiker! Vill bara rapportera att St Eriksloppet gick bra! Jag och frugan sprang ihop i lagom tempo och sprang runt på 2.13. Inga krämpor. Fick lite känningar i hälsenan efter 17 km men inget allvarligt. Det positiva var att jag vid 17 km inte ens var svettig! Otroligt men sant. Kände mig lite "klibbig" men mer än så var det inte. Kände mig otroligt stark. Gjorde en snabb avslutning sista kilometern. Kunde nog ha gått strax under 2 timmar tror jag. Nu är det Hässelbyloppet och Stockholm Marathon som är nästa mål! Kommer att publicera en snaskig bild lite längre fram  Blir det någon bild nångång?  Oj sorry!!! Såg inte ditt inlägg Krellus!! Jättegrattis! Om du berättar ditt startnummer kan vi ju se dig på webben!  Där ligger ju bilder på alla! Hälsar Stina
Jag får ju riktigt gotta mig i er andras träningsresultat just nu.  Är konstigt nog oerhört sugen på att börja träna lite igen så jag kanske börjar så smått under havandeskapsledigheten. Väldigt lätt förstås Jag ska ringa min sjukgymnast på torsdag och fråga om foglossningsbälte. Då ska jag passa på att fråga om gravidvattengympa också.
Hej Magdis, vattengympa borde väl vara bra!  Du kommer igen snabbt som attan det är jag övertygad om. Men visst är det så att man blir träningssjuk när man läser här om andra som tränar när man inte kan själv. Känner igen mej själv! /Stina
När jag fick min gymgenomgång hade jag precis haft en långvarig inflammation i bicepsmuskeln, vilket gjorde att jag och tränaren bestämde att jag skulle "ligga lite lågt" med axelträningen ett tag. Nu är jag helt OK i axlarna och vill börja träna överkroppen mer!  Dom maskiner jag kör för överkroppen är: - Chins - Dips - Sittande rodd - Sittande bänkpress - Biceps i maskinen med en stång som sitter i ett snöre (fattar ni?) - Triceps i en annan maskin med snöre, men med ryggen mot maskinen, snöre istället för stång. Överarmarna fixerade neråt och så drar man i snörena och sänker överarmarna (vet inte om det här är begripligt?) Jag vill ha lite nya idéer om överkroppsträning, framför allt axlarna. Jag ska boka in en ny träningsgenomgång för att lära mig dom andra överkroppsapparaterna, men jag får nog vänta på en tid... Någon som har något förslag på någon kul och effektiv axelträning att tipsa mig om?
Militärpress med skivstång!!! Tar hela axelpartiet, garanterat effektiv också eftersom du måste balansera skivstången också.  Och denna, den vet jag tyvärr inte vad den heter dock:  Perfekt för axlarna
Den där sista övningen.....oajjj vad det gör ont i axlarna bara jag ser den! Den är säkert bra om man har normala axlar i och för sig. Axelpress då man lyfter med raka axla skulle jag klara.
Man börjar inte tyngre än att axlarna orkar med, men är man skadad kanske man inte ska göra just den då.  Den där kan man också göra, fast imho är den inte lika intensiv som de andra två.
Idag gick det ganska bra på träningen, men jag har varit med om bättre. Det slet hårt på benen att göra så mycket benböj och kast, för att inte tala om den sista kvarten mot slutet, för då fick vår instruktör ett anfall av ambition och fick oss att kuta runt dojon, högre tempo än vanligt. Löpningen avbröts av raska moment som "tjugo snabba armhävningar", "trettio situps med benen i luften" och "ta närmsta kamrat och brotta ner honom". I början gick det väl bra men efter ett tag började andan fastna i halsen, och då var vi bara halvvägs!!! Men jag klararde det ...fast nu är jag trött
CITAT (LadyG @ 06-09-2006, 00:28) Idag gick det ganska bra på träningen, men jag har varit med om bättre. Det slet hårt på benen att göra så mycket benböj och kast, för att inte tala om den sista kvarten mot slutet, för då fick vår instruktör ett anfall av ambition och fick oss att kuta runt dojon, högre tempo än vanligt. Löpningen avbröts av raska moment som "tjugo snabba armhävningar", "trettio situps med benen i luften" och "ta närmsta kamrat och brotta ner honom". I början gick det väl bra men efter ett tag började andan fastna i halsen, och då var vi bara halvvägs!!! Men jag klararde det ...fast nu är jag trött  Det låter kul LadyG! Jag är tillräckligt barnslig för att tycka att det är spännande att undra "vad ska dom hitta på härnäst?"  Och tack för övningstipsen. Ska testa det på fredag när det är styrketräningsdags!  Imorgon träffar jag tjejen som numera håller i gymgenomgångarna och då ska jag boka in en tid med henne också så att jag får lära mig dom andra maskinerna. Känns som dags för lite nytt! Idag står löpning 5 km i snabbare tempo på programmet. Om jag hinner innan 12.00 så går jag ner och är med på 30 min core också, annars blir det lite egen magträning i gymmet efter löpningen. Magen känns som om man kan träna varje dag i princip utan att känna sig övertränad, men jag kanske tar i för lite!  Fast hellre lagom och ofta än att köra slut på sig så att man blir handikappad i flera dagar tycker jag. Hälsningar från Stina och ett Stockholm med klarblå himmel!
Visst är det kul, en udda form av intervallträning kan man säga för man hinner aldrig vila eller låta pulsen gå ner nämnvärt. Appropå puls mätte maken upp 56 i vilopuls på mig idag. Hur många gånger ska man mäta för att få rätt reslutat och ska man ta medelvärde eller median? Det är bra att du varierar löpningen, annars skulle du nog stagnera i utvecklingen. Du är ett veritabelt energiknippe, som orkar core efter löpningen
Det blev ingen träning alls för mej idag.  Ett förmiddagsmöte höll på ända tills nu! Men det var väldigt viktiga saker vi diskuterade, så jag får väl överleva det... Ang pulsen beror väl antalet mätningar på hur himla precis du vill ha värdet. Jag skulle nog räkna på medelvärde om det var jag. Att köra core efter löpning är inga problem, på coren ligger man ju ner hela tiden så det är absolut 0 konditionsträning. Lite kämpigare imorgon när det blir poweryoga efter step-up (båda är tunga för benen). /Stina
Hurra, hurra, det blir träning i alla fall. Jag kom precis på att lilla gubben ska på Solvalla med kompisarna ikväll så jag är alldeles solo. Vad ska jag hasta hem för? Jag går iväg en sväng efter jobbet och springer lite och tar en lång skön bastu efteråt. Skönt att för en gångs skull kunna njuta lite med bastu efter träningen eftersom jag alltid har så himla bråttom annars tillbaka till jobbet. Visserligen får jag nog betala en slant för att få träna på kvällen (har dagkort), men det är OK.
/Stina
krellus
06-09-2006, 15:50
För mig blev det cirkelträning på jobbet MED jobbet... Det var riktigt jobbigt och KUL!
Ikväll blir det vila.
Grattis Krellus till roliga träningstillskottet! Jag var som sagt i gymmet efter jobbet och sprang. Fast jag kunde bara inte sluta vid 5 km  så det blev en mil idag också. Det var så otroligt skönt och gick så lätt så det var helt omöjligt att få stopp på benen! LadyG: Ja, jag tror att variation är ett villkor för att utvecklas, vilken träning det än handlar om. Kroppen vänjer sig om man "harvar på" med samma saker hela tiden. Jag känner att just min "fartlek" sista halvmilen ger mej väldigt mycket. Det är det som tar "musten" ur mej och som verkar göra att jag kan öka "transporttempot" hela tiden. Med transporttempo menar jag den hastighet jag kan hålla länge utan att få syrebrist eller bli trött i kroppen. Löpning verkar vara en träningsform som faktiskt ger snabba resultat. Det var inte länge sedan jag hjulade omkring av glädje att jag orkat springa en mil. Nu måste jag trycka på rejält sista halvmilen för att bli trött.  Efter träningen låg jag och njöt i bastun en lång stund - salig.... Hälsar Stina
Ibland blir jag sugen på att lösa gymkort ialla fall, bara för att s a s. Jag brukar ju vara på Salveo och klättra och de har ju gym också. Fast jag vet inte om det verkligen blir av. Det kostar ju en hel del också, och det vet jag inte om det är värt när jag bara skulle gå någon gång i veckan. Ju-jutsun är ju fortfarande min primära träning.
Visst blir man sugen att hoppa på både det ena och det andra, men ibland måste man ju begränsa sig.... Kan du inte, om suget blir för starkt, köpa ett klippkort och testa på? Idag har jag kört step-up och poweryoga. Var rejält orolig innan passet började ska jag erkänna eftersom benen fortfarande kändes som stockar efter löpningen igår kväll. Förvarnade tränaren om att jag kanske skulle krokna, men hon bara skrattade och sa: Det vill jag se! Nåväl, det gick faktiskt bra och jag kunde köra på som vanligt, när benen väl var uppvärmda. Step-upen var skitkul och poweryogan är häftig!  Eftersom jag tränat så himla mycket inom loppet av ett dygn så festade jag till med en gainomax + en rejäl portion lasagne som lunch.  Kroppen skrek verkligen efter energi! Jag frågade förresten min tränare om mitt upplägg vad gäller löpning, dvs 5 km löpning + 5 km intervallträning i varierande tyngdgrad (beroende på dagsformen) och hon sa att det var ett perfekt upplägg för att förbättra kondition och uthållighet. Hon sa också som vi också konstaterat att: Ju fler olika träningsformer man håller på med, desto bättre/snabbare utvecklas man. /Stina
Just styrketräning skulle vara ganska skönt att köra under mer organiserade former känns det som. Dessutom har jag snart växt ur utrustningen här hemma, och då vore det kul med ett gym. Jag har faktiskt ingen aning om huruvida Salveo har klippkort eller ej, men det ska jag fråga  Jag håller med din tränare: det skulle jag vilja se (att du kroknar, alltså)  Din envishet i kombination med hur tränad du är gör det nästan omöjligt för något sådan att inträffa imho. Det skulle vara om du bärja slarva med maten och slutar sova ordentligt iofs, men det går ju ut över jobbet också så det betvivlar jag att du skulle göra ens av misstag. Varierad träning är bra för kroppen, det var vi ju inne på redan men det var kul att höra att det är fler som tycker att det är så. I synnerhet från en som jobbar med det och som instruerar
Gulle dej, nu blir jag generad! Du skulle säkert gilla gymträningen. Har fått för mig att du gillar "råstyrka" och lite "grabbighet" (precis som jag) om du förstår mej rätt. Att ta i för kung och fosterland och få ge musklerna en rejäl omgång. Nu gör du väl det redan i andra former iofs, men gymträning är häftigt (också). Jag är fortfarande mätt efter den stadiga lasagne-lunchen! Tvingade dock i mig ärtsoppa, knäckemackor och mjölk nu ikväll för imorgon är det överkroppen och mage/rygg som ska få en omgång i gymmet!  Benen vill absolut inte mer den här veckan känner jag. Är dock lite orolig, för jag känner mej lite snorig ikväll!  Det är så lite så att det kan vara inbillning. Hoppas, hoppas, för förkylning vill jag INTE ha! /Stina
Hur tränar ni styrketräning? Ett par muskelgrupper/gång eller hela kroppen varje gång? Om ni bara kör vissa grupper/gång hur ofta tränar ni då? Blir det varje muskelgrupp 1 ggn/vecka eller mer ofta/sällan? Jag håller på med planering av min träning, går så där bra..  Ännu så länge ser den ut så här: tis - mammajympa på friskis. That´s it folks.  Men jag ska köpa till gymkort för då kan min dotter (4 mån) hänga med, hon stör inte i sin bilstol och jag kan ju träna då inte så många andra gör det. Men eftersom vi bor 3 mil utanför stan så kommer jag inte att träna hur många gånger som helst utan vill ha ett speciellt schema att köra efter, jag vet att det är lättare att komma iväg då i början. Sen när jag väl blir biten är det inte lika viktigt men det tar ett par månader innan jag kommit så långt skulle jag tippa.. /suddis.
Det var egentligen dags för styrketräning igår men vi hade en helt underbar vindstilla sensommarkväll så vi åkte och spelade golf istället. Och det gick bra så både kroppen och själen blev nöjda!
Farbror Blå
08-09-2006, 07:46
Lät skönt med en golfrunda, fast jag trodde ni bara hade regn och blöta i skåne?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|