|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Jag har precis börjat så jag har inte fått in snitsen riktigt än. Men jag har inga problem med andningen för övrigt, även konditionsträning kräver ju att man andas på rätt sätt så där har jag nog fått min andningsteknik. När jag springer eller kör step-up så försöker jag alltid "djupandas" för att syresätta kroppen ordentligt, annars kroknar jag på två röda sekunder.
Hej på er! Nu har jag varit och sprungit en mil på löpbandet. Det gick jättebra!  Blev nästan besviken när jag var "framme"  . Sitter vid skrivbordet och mumsar på "Flygande Jacob" och njuter av "dirret" i kroppen. Undrar om energibaren jag tryckte i mej en halvtimme innan löpningen bidrog till orken!? Jag har aldrig testat det tidigare. /Stina
Farbror Blå
25-09-2006, 15:45
CITAT (stina @ 25-09-2006, 08:39) Jag har precis börjat så jag har inte fått in snitsen riktigt än. Men jag har inga problem med andningen för övrigt, även konditionsträning kräver ju att man andas på rätt sätt så där har jag nog fått min andningsteknik. När jag springer eller kör step-up så försöker jag alltid "djupandas" för att syresätta kroppen ordentligt, annars kroknar jag på två röda sekunder. Konsten är ju att ha en bra strategi och en bra andningsfrekvens utan att man koncentrerar sej på den, vilket är lätt i början. Då oroar man sej hela tiden för andningen och man lyckas med att höja andningsfrekvensen för högt, vilket leder till grundare andning och mindre luft, håll i sidan och mjölksyra.
Förr i tiden hade jag ett knep med inadning på vänsterfot när jag sprang (vartannat steg), men sist när jag sprang struntade jag i andningen och försökte bara hålla jämn fart, även om den var låg och vips hade jag glömt hela andningen och sprang utan problem.
Ja det håller jag med om! Något som jag tycker är viktigare än att hålla rätt på andningen egentligen - och som kan vara svårare när man börjar bli trött är att se till att slappna av i bröstkorgen-axlarna. Det är lätt att spänna och dra upp axlarna när det börjar bli tungt och då blir andningen dålig och håll/syrebrist kommer som ett brev på posten. Är man avslappnad så brukar andningen fixa sig automatiskt.
Jag är helt salig - har varit på 1 timmes helkroppsmassage. Hallelulja säger jag bara! Sa till att hon skulle ta i hårt idag och det var otroligt skönt. Bland annat ryggen/axlarna och benen fick en ordentlig knådning - jag var väldigt stel.
Nu har jag varit och kört ett styrketräningspass. Det gick tungt idag, kändes som om gårdagens massage fortfarande gjorde mej mör i musklerna. Men jag kämpade på, för nu blir det ingen träning (troligen) på 2 dagar - vi ska iväg till Skepparholmen spa och konferens i två dagar med jobbet. Tar iofs med mej springkläderna för dom har ett gym - kanske jag trippar en sväng (orsa kompani lovar ingenting bestämt).  Fast jag kan lika gärna hamna i poolen/bastun/relaxbaren istället!
Det låter underbart, jag är så sugen på att träna nu att jag snart blir sur  Jag ska nog testa Salveos gymutrustning en vacker dag, jag tror att det skulle kunna vara en trevlig upplevelse  Så, när ska vi klättra undrar både jag och maken?
Hej LadyG! Trist att ha träningstidsproblem! Jag tror som sagt tidigare att du skulle störtgilla styrketräning. Idag körde jag 10 dips med 15 kg motstånd, 8 dips utan motstånd alls och 8 dips med 10 kg motvikt! Vilka dagar klättrar ni?
Vi brukar klättra på lördagar, eftermiddagarna helst, men det går ju alltid att diskutera
OK - några veckor till åker vi ner till landet på helgen, men sedan följer jag gärna med och testar (om du lovar att inte skratta åt mej!  )
Lovar, det kan vara lite läskigt i början och det är absolut inget att garva åt! Ta långbyxor eller något i den stilen så du inte skrapar upp dig på benen, väggen är ganska sträv och rivig för att man ska få bra fäste
Tack! Då törs jag följa med även om jag kanske bara kommer nån meter upp innan jag flippar ur! Gud vad jag är trött i mina muskler nu! Massagen igår var jättehård (på min begäran) och styrketräningen idag blev visst droppen som fick bägaren att rinna över. Undrar om jag inte ska lämpa träningskläderna hemma på konferensen så att jag helt enkelt inte KAN träna.... Fast tänk om jag skulle vara pigg och jättesugen.... Nu är jag i alla fall INTE träningssugen ett skvatt! Ja långbrallor måste vara bra om man skulle slinta med foten så att man inte skrapar upp benen. Annars är det väl gympadojor och elastiska eller kläder med "rörelsevidd" som gäller?
Skor kan man hyra där (för 30:- tror jag eller nått sånt), eftersom det är särskilda klätterskor man ska ha (med superbra grepp). I övrigt räcker det at det inte sitter åt så du kan röra dig ordentligt, man kan behöva sträcka sig i konstiga vinklar ibland  Det låter som om du borde satsa på bastu och relax istället för mer träning, så du inte blir övertränad. Fast det kan ju ändra sig tills det är dags, och då kanske relax mest blir frustrerande?
Ja som det känns nu så är bastu/relax mer lockande, men springkläderna är i alla fall nerpackade. Jag kan ju springa en stund på torsdag morgon innan frukost om jag känner för det... Känns lite lockande med en drink vid poolkanten med arbetskamraterna också faktiskt!
Åååh vad jag längtar tills jag har fött och kan beställa tid hos kiropraktor för att knäcka rätt ryggen igen. Jag har nåt konstigt i bröstryggen, nån förkalkning som gör att revbenen sitter fast på ett ställe hela vägen fram mot bröstkorgen och det gör oooont! Mer och mer ont ju tjockare jag blir tydligen. Sen ser jag verkligen fram emot att gå på Core igen.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-09-2006, 22:02) Åååh vad jag längtar tills jag har fött och kan beställa tid hos kiropraktor för att knäcka rätt ryggen igen. Jag har nåt konstigt i bröstryggen, nån förkalkning som gör att revbenen sitter fast på ett ställe hela vägen fram mot bröstkorgen och det gör oooont! Mer och mer ont ju tjockare jag blir tydligen. Sen ser jag verkligen fram emot att gå på Core igen.  Lillbrorsan knäckte storebrorsans rygg rätt ikväll... såg lite otäckt ut, men han blev 80% bättre på en gång. Han hade låsning som gjorde att han inte kunde andas normalt djupt in. Stackars dig Magdis... hoppas att det onda lättar snart.
 Äntligen kom jag iväg på träning idag. Var på aerobics och jag är helnöjd. Har ju långt kvar till er klass än men nu är i alla fall första steget taget. Sköööönt!
CITAT (askar @ 26-09-2006, 22:10) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-09-2006, 22:02) Åååh vad jag längtar tills jag har fött och kan beställa tid hos kiropraktor för att knäcka rätt ryggen igen. Jag har nåt konstigt i bröstryggen, nån förkalkning som gör att revbenen sitter fast på ett ställe hela vägen fram mot bröstkorgen och det gör oooont! Mer och mer ont ju tjockare jag blir tydligen. Sen ser jag verkligen fram emot att gå på Core igen.  Lillbrorsan knäckte storebrorsans rygg rätt ikväll... såg lite otäckt ut, men han blev 80% bättre på en gång. Han hade låsning som gjorde att han inte kunde andas normalt djupt in. Stackars dig Magdis... hoppas att det onda lättar snart.  Det låter väldigt likt det jag har. När jag försöker djupandas så känner jag hur det sliter längs hela sidan av bröstet och det känns som knivhugg. Jag gick hos en sjukgymnast i Lycksele förut och han hade kunskaper om "kotknäckning". Efter att han knäckt så blev det omedelbart bra och så kunde jag träna efter det för att bibehålla det så. Bara jag har fött så måste jag få det åtgärdat. Tyvärr är väl åkomman nåt som kan komma att påverka negativt under förlossningen.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-09-2006, 22:14) CITAT (askar @ 26-09-2006, 22:10) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-09-2006, 22:02) Åååh vad jag längtar tills jag har fött och kan beställa tid hos kiropraktor för att knäcka rätt ryggen igen. Jag har nåt konstigt i bröstryggen, nån förkalkning som gör att revbenen sitter fast på ett ställe hela vägen fram mot bröstkorgen och det gör oooont! Mer och mer ont ju tjockare jag blir tydligen. Sen ser jag verkligen fram emot att gå på Core igen.  Lillbrorsan knäckte storebrorsans rygg rätt ikväll... såg lite otäckt ut, men han blev 80% bättre på en gång. Han hade låsning som gjorde att han inte kunde andas normalt djupt in. Stackars dig Magdis... hoppas att det onda lättar snart.  Det låter väldigt likt det jag har. När jag försöker djupandas så känner jag hur det sliter längs hela sidan av bröstet och det känns som knivhugg. Jag gick hos en sjukgymnast i Lycksele förut och han hade kunskaper om "kotknäckning". Efter att han knäckt så blev det omedelbart bra och så kunde jag träna efter det för att bibehålla det så. Bara jag har fött så måste jag få det åtgärdat. Tyvärr är väl åkomman nåt som kan komma att påverka negativt under förlossningen. Faktiskt så tror jag inte att det behöver inverka negativt under förlossningen. Jag har själv haft svåra besvär med revben (tietzes) men under förlossningen kände jag inte alls av det. Jag tror att fokus då ligger så till 200% på förlossningen att både kropp och själ kopplar bort allt annat.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-09-2006, 23:02) Åååh vad jag längtar tills jag har fött och kan beställa tid hos kiropraktor för att knäcka rätt ryggen igen. Jag har nåt konstigt i bröstryggen, nån förkalkning som gör att revbenen sitter fast på ett ställe hela vägen fram mot bröstkorgen och det gör oooont! Mer och mer ont ju tjockare jag blir tydligen. Sen ser jag verkligen fram emot att gå på Core igen.  Åh stackars dej!  Vad irriterande det måste att inte kunna gå och fixa det direkt eftersom det är så himla lätt åtgärdat hos en kiropraktor (om det inte någon mer komplicerad grej än en låsning alltså). Hur långt har du kvar Magdis?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-09-2006, 23:14) CITAT (askar @ 26-09-2006, 22:10) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-09-2006, 22:02) Åååh vad jag längtar tills jag har fött och kan beställa tid hos kiropraktor för att knäcka rätt ryggen igen. Jag har nåt konstigt i bröstryggen, nån förkalkning som gör att revbenen sitter fast på ett ställe hela vägen fram mot bröstkorgen och det gör oooont! Mer och mer ont ju tjockare jag blir tydligen. Sen ser jag verkligen fram emot att gå på Core igen.  Lillbrorsan knäckte storebrorsans rygg rätt ikväll... såg lite otäckt ut, men han blev 80% bättre på en gång. Han hade låsning som gjorde att han inte kunde andas normalt djupt in. Stackars dig Magdis... hoppas att det onda lättar snart.  Det låter väldigt likt det jag har. När jag försöker djupandas så känner jag hur det sliter längs hela sidan av bröstet och det känns som knivhugg. Jag gick hos en sjukgymnast i Lycksele förut och han hade kunskaper om "kotknäckning". Efter att han knäckt så blev det omedelbart bra och så kunde jag träna efter det för att bibehålla det så. Bara jag har fött så måste jag få det åtgärdat. Tyvärr är väl åkomman nåt som kan komma att påverka negativt under förlossningen. Går det inte att fixa innan förlossningen om det sitter uppe i bröstryggen? Har du pratat med kiropraktorn? Min kiropraktor och jag pratade för inte så länge sedan om just manipulationer och graviditet av någon anledning och enligt honom var det främst manipulationer i nedre delen av ryggen man inte ska göra (om jag fattade honom rätt). Det är en tjej här på jobbet som ska ha barn om två veckor och i fredags fick hon diskbråck!  Hon är opererad en gång tidigare för det, men det är ju otroligt dålig tajming att få det igen precis nu! Hon blev inlagd på sjukhus och antagligen måste dom göra kejsarsnitt för att sedan direkt operera henne. Stackars henne säger jag bara!!! Hon får ju inte lyfta eller böja ryggen eller någonting efter operationen. Hur kul är det med ett nyffött litet knytt att ta hand om?
CITAT (zynk @ 26-09-2006, 23:13)  Äntligen kom jag iväg på träning idag. Var på aerobics och jag är helnöjd. Har ju långt kvar till er klass än men nu är i alla fall första steget taget. Sköööönt! Heja zynk!!!!  Bra jobbat! Att komma i form går snabbt om man ger sig tusan på det så du är snart i kapp om du vill.
CITAT (stina @ 27-09-2006, 09:45) CITAT (zynk @ 26-09-2006, 23:13)  Äntligen kom jag iväg på träning idag. Var på aerobics och jag är helnöjd. Har ju långt kvar till er klass än men nu är i alla fall första steget taget. Sköööönt! Heja zynk!!!!  Bra jobbat! Att komma i form går snabbt om man ger sig tusan på det så du är snart i kapp om du vill.  Håller med, det går ganska fort om man en gång bestämt sig! Stå på dig bara
 Å tack för peppningen! Jo då visst går det fort bara man bestämt sig.
Hej på er! Jag är ute på konferens på Skepparholmen. Det blev mycket vin och mycket god mat igår.....  Sprang en halvmil i morse i alla fall på löpbandet för att försöka vakna! Jäsp..... /Stina
Maria i Helsingborg
28-09-2006, 09:28
Igår testade jag fridans Rörelser/dans (egenkomponerat i stundens hetta) i 1 ½ h till succesivt allt hetare toner och rytmer - KAOS - till en nedtrappning och avslappning. DET ska jag göra fler gånger! Jo, jag är lite öm idag och i morgon hoppas jag att jag fortfarande kan gå
Farbror Blå
28-09-2006, 09:46
Dans måste vara bra tränig och så kul det låter=)
Låter jättekul med fridans!
Maria i Helsingborg
28-09-2006, 12:58
Ja, superkul och supersvettigt Inte en muskel fick vara i fred!
Egenkomponerat? Måste man kunna dansa också, och göra egna saker? Gudars så svårt det låter! Vad duktig du är!
Jag skulle aldrig greja att hitta på egen dans. Skulle bli stel som en pinne av blygsel!
Farbror Blå
28-09-2006, 13:21
Vi får kanske starta en dansklubb med alla vandrande pinnar här på forumet
Farbror Blå
28-09-2006, 13:26
kanske hihi=)
Maria i Helsingborg
28-09-2006, 14:24
NEJ, inget svårt!!!! - bara blunda och röra sig till musiken. Att komma med egna ryck och felsteg är lätt som en sockrad plätt Men visst, är man blyg eller hämmad är det svårare att öppna sig. Men alla var så upptagna av sig själva och sina känslor att man var lämnad i fred och sin egen värld. Ni borde verkligen prova om ni får tillfälle
Vad kör man till för typ av musik? Jag försöker se dansen framför mej, men kan inte föreställa mej hur det ser ut...
Skulle jag ge mig på något i den stilen skulle det nog bara se ut som om jag försöker slå nån på käften
Du har nog det, med all gruppträning i bagaget kan jag tänka mig att du skulle klara det galant men jag vet att jag har minst två vänsterfötter när det gäller rytmik så jag tror inte det vore någon idé att försöka
Men det är en himla skillnad - jag får ju instruktioner hela tiden om vad jag ska ta för nästa steg. Betr improvisation är jag faktiskt ganska hämmad och blyg...
CITAT (stina @ 27-09-2006, 08:42) Går det inte att fixa innan förlossningen om det sitter uppe i bröstryggen? Har du pratat med kiropraktorn? Min kiropraktor och jag pratade för inte så länge sedan om just manipulationer och graviditet av någon anledning och enligt honom var det främst manipulationer i nedre delen av ryggen man inte ska göra (om jag fattade honom rätt). Det är en tjej här på jobbet som ska ha barn om två veckor och i fredags fick hon diskbråck!  Hon är opererad en gång tidigare för det, men det är ju otroligt dålig tajming att få det igen precis nu! Hon blev inlagd på sjukhus och antagligen måste dom göra kejsarsnitt för att sedan direkt operera henne. Stackars henne säger jag bara!!! Hon får ju inte lyfta eller böja ryggen eller någonting efter operationen. Hur kul är det med ett nyffött litet knytt att ta hand om?  Jag ringde en kiropraktor idag och frågade och enligt honom var det inget hinder att jag var gravid.  Jag fick tid redan imorgon klockan 8! Det blir ganska direkt efter jobbet....min SISTA jobbnatt nu och sen går jag på havandeskapsledigt!!!!  Så skönt om han kan fixa till ryggen så jag slipper ha ont jämt. Sen kan jag göra lite lätta övningar för att hålla igång rörligheten. Jag har 53 dagar kvar till förlossning nu! Stackars din jobbarkompis, snacka om otur!  Hoppas det går bra med alltihopa.
Maria i Helsingborg
28-09-2006, 20:05
CITAT (stina @ 28-09-2006, 17:11) Vad kör man till för typ av musik? Jag försöker se dansen framför mej, men kan inte föreställa mej hur det ser ut... Det såg säkert förj_vligt ut, haha! Mycket instrumentalt med natur-ljud (bra associations-bidragare), lugna bitar, bitar med mycket trummor, samba-rytmer, en Santana-låt var det visst också med.......när jag skriver fridans tänker ni nog mer på dans än fritt och det är precis tvärtom. Det ska vara FRITT. Musiken är utvald för att locka till rörelse. Och rörelsen står en fritt. Man ska inte tänka "snyggt", faktum är att man inte bör tänka så mycket alls, bara känna. Tänk "afrikanskt". Okorrad sådan
CITAT (Maria i Helsingborg @ 28-09-2006, 22:05) CITAT (stina @ 28-09-2006, 17:11) Vad kör man till för typ av musik? Jag försöker se dansen framför mej, men kan inte föreställa mej hur det ser ut... Det såg säkert förj_vligt ut, haha! Mycket instrumentalt med natur-ljud (bra associations-bidragare), lugna bitar, bitar med mycket trummor, samba-rytmer, en Santana-låt var det visst också med.......när jag skriver fridans tänker ni nog mer på dans än fritt och det är precis tvärtom. Det ska vara FRITT. Musiken är utvald för att locka till rörelse. Och rörelsen står en fritt. Man ska inte tänka "snyggt", faktum är att man inte bör tänka så mycket alls, bara känna. Tänk "afrikanskt". Okorrad sådan  OK - då förstår jag lite bättre!  Det låter kul (och skönt)!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-09-2006, 20:41) CITAT (stina @ 27-09-2006, 08:42) Går det inte att fixa innan förlossningen om det sitter uppe i bröstryggen? Har du pratat med kiropraktorn? Min kiropraktor och jag pratade för inte så länge sedan om just manipulationer och graviditet av någon anledning och enligt honom var det främst manipulationer i nedre delen av ryggen man inte ska göra (om jag fattade honom rätt).
Det är en tjej här på jobbet som ska ha barn om två veckor och i fredags fick hon diskbråck! :o Hon är opererad en gång tidigare för det, men det är ju otroligt dålig tajming att få det igen precis nu! Hon blev inlagd på sjukhus och antagligen måste dom göra kejsarsnitt för att sedan direkt operera henne. Stackars henne säger jag bara!!! Hon får ju inte lyfta eller böja ryggen eller någonting efter operationen. Hur kul är det med ett nyffött litet knytt att ta hand om? :( Jag ringde en kiropraktor idag och frågade och enligt honom var det inget hinder att jag var gravid.  Jag fick tid redan imorgon klockan 8! Det blir ganska direkt efter jobbet....min SISTA jobbnatt nu och sen går jag på havandeskapsledigt!!!!  Så skönt om han kan fixa till ryggen så jag slipper ha ont jämt. Sen kan jag göra lite lätta övningar för att hålla igång rörligheten. Jag har 53 dagar kvar till förlossning nu! Stackars din jobbarkompis, snacka om otur!  Hoppas det går bra med alltihopa. Vad skönt - hoppas han kunde hjälpa dig!  Hör av dig om hur det gick! /Stina
Farbror Blå
29-09-2006, 09:46
Nu har undertecknad varit på Stadiuminvigning i byn här...
kom hem med nya byxor till löpningen och fina sköna löparskor.. blir svårare och svårare att komma undan med andra ord
Ja men nu finns det ju inget alls som hindrar Farbrorn!  Kör hårt!!! Roligt med fina och sköna kläder när man tränar... Jag ska om ett par minuter iväg och köra styrketräning.
Nu är jag tillbaka från min styrketräning. Det gick riktigt bra trots att jag fortfarande var jättetrött efter två dagars konferens. Men det blev som jag trodde: Träningen gjorde att jag vaknade och huvudet kom i kapp igen. Så nu mår jag toppen!  Körde ett ganska "all-round-program", lite ben, en del tunga övningar för överkroppen och magen. Avslutade med att gå 20 min i rejält uppförslut så att jag fick bli svettig. Nu blir det ingen träning för mej förrän på onsdag för måndag-tisdag ska jag iväg på konferens igen... /Stina
CITAT (Farbror Blå @ 29-09-2006, 11:46) Nu har undertecknad varit på Stadiuminvigning i byn här...
kom hem med nya byxor till löpningen och fina sköna löparskor.. blir svårare och svårare att komma undan med andra ord Härligt! Finns det någon fin slinga i närheten som du kan springa?
Farbror Blå
29-09-2006, 12:44
jajamen=) många olika faktiskt
Ännu mindre anledning att inte träna mao  För du någon form av löpardagbok så du vet hur det går?
Farbror Blå
29-09-2006, 12:52
Inte än i alla fall, men har gjort tidigare=) Ganska inspirerande att efter ett tag se hur långt sträckan man sprungit skulle räcka om man lägger ihop löpningarna
hur går det för dej å viktminskningen då?=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|