Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
anna_rispan
Heja alla kämpar!! Ni är superduktiga!!!
Rapchic
ok, jag måste erkänna jag är jättedålig på stretching
(och det är ju bra när jag snart kommer att ha huvudsparkar på graderingarna)
jag kan alldrig komma på vad jag ska göra, nåra tips?
(helst insida och baksida lår)
Farbror Blå
Jag stretchade inte efter kidorna i söndags och jag går som om jag hade skitit på mej när jag har suttit en stund... unsure.gif
Farbror Blå
rapchic!

här kommer en länk, hoppas det går bra=)stretching
Rapchic
tack biggrin.gif ... det var många bra där
om ni har nåra mer så kan ni gärna säga dom me
Farbror Blå
[B]varsego=)[B]
stina
Jag har en bra stretchövning för höfter/rumpa. Tyvärr har jag ingen bild, ska försöka förklara:

Sitt på golvet med ena benet helt böjt framför dig (alltså hela benet i golvet, med knät utåt, foten nästan mot ljumsken. Sträck det andra benet rakt bakåt så att du sitter rakt upp. Böj dig framåt sakta, andetag för andetag. Det är magen som ska sträva mot golvet, inte huvudet. Målet är att ligga platt framåt med överkroppen (men det kan ta många gångers övning innan man når dit!) Biter gott!!! Tagit från poweryogan.

Idag ingen träning pga möte (som sedan blev inställt mad.gif ) Iofs kanske lika bra - en vilodag.... Dock åts havregrynsgröt imorse också! rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Jag hittade en annan bättre (och förhoppningsvis korrekt) bild som tydligt visar detta med pulsträning.......

Mitt och mångas problem är dock att ligga tillräckligt lågt för fettförbränningszonen - men ju mer tränad man blir ju mer muskler får man=större förbränning, så meningen med att ligga så lågt vet jag inte riktigt. Någon? smile.gif

ps. 210 minus halva din ålder är det nya sättet att räkna ut maxpuls ds.
stina
Din bild funkar tyvärr inte!!!

I senaste numret av iForm stod det om just fettförbränning och enligt den artikeln var det en myt med att ligga lågt för att förbränna fett (om du med det menar att inte ha så hög träningsintensitet). Där menade man att det alltid är så att ju högre intensitet du har på träningen ju mer förbränner du. Och det måste jag säga låter mest logiskt!
suddis
Nu har jag duschat och gjort mig klar efter mammajympa-passet *skönt*, nu blir det en långpromenad tror jag för det är OSLAGBART väder nu!!

Vad har ni för vilopuls?
stina
CITAT (stina @ 07-11-2006, 14:55)
Din bild funkar tyvärr inte!!!

I senaste numret av iForm stod det om just fettförbränning och enligt den artikeln var det en myt med att ligga lågt för att förbränna fett (om du med det menar att inte ha så hög träningsintensitet). Där menade man att det alltid är så att ju högre intensitet du har på träningen ju mer förbränner du. Och det måste jag säga låter mest logiskt!

Här kan du läsa lite om undersökningen:

iForm
stina
CITAT (suddis @ 07-11-2006, 14:58)
Nu har jag duschat och gjort mig klar efter mammajympa-passet *skönt*, nu blir det en långpromenad tror jag för det är OSLAGBART väder nu!!

Vad har ni för vilopuls?

Hej Suddis! Lyckos dej som får ut i det fina vädret! rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Jag håller med dig (och de andra), Stina smile.gif

59-60 suddis, men säg det inte högt till ngn ...... fråga mig om 3 månader biggrin.gif

Här kan du räkna ut ditt ultimata puls-träningsintervall!

Ytterligare några rader om intervallen - vad är ditt mål?
stina
CITAT (suddis @ 07-11-2006, 14:58)
Vad har ni för vilopuls?

Jag vet faktiskt inte - och vill nog helst inte veta det heller. Jag är nämligen skapt med ett hjärta som har "lite bråttom" - så någon låg vilopuls kommer jag aldrig att lyckas få. Har varit inne på ekg-koll, sköldkörtelkoll och andra undersökningar - men det är inget fel på mej - än att just hjärtat slår lite fort.

Vad jag vet däremot vet är att jag om jag får säga det själv har en "sjuhelsikes kondis" så vilopulsen är inte alltid ett rättvist mått. rolleyes.gif Så jag låter nog bli att kolla min vilopuls och lever lyckligt ovetande! tongue.gif
LadyG
CITAT (suddis @ 07-11-2006, 13:58)

Vad har ni för vilopuls?

Det låter underbart smile.gif

Kom precis hem från ett ju-tsupass där jag sträckte ryggen när vi skulle gå skottkärra. Det var så dumt för jag vet att jag har för svaga ryggmuskler än för det där, armar och axlar går jättebra men ryggen bara vek sig helt plötslig så gjorde det jätteont. Jaja, jag får väl se hur det känns imorgon.

Vilopulsen ligger runt 54 för det mesta men nu har jag inte cyklat på länge. Det ska nog gå att få ner den en bit till om jag bara kommer mig för att kondisträna nångång ibland tongue.gif
jagochjag
någon som vet hur poäng räkningen i bänkpress fungerar?
Maria i Helsingborg
CITAT (jagochjag @ 08-11-2006, 01:34)

Typ maxpress och/eller maxreps? Stina? huh.gif
Maria i Helsingborg
Hittat på nätet:

Hur räknar man fram poängen på poängtävlingar i styrkelyft och bänkpress?

Många tävlingar genomförs enligt ett koffecientsystem, det innebär att alla kan tävla mot varandra oavsett vad man väger och hur mycket man lyfter. Det finns en speciell koffecienttabell där man kan läsa vad man får för poäng efter det att man vägt sig och fastställt kroppsvikten. Exempel: Du väger 70,1 kg kollar i tabellen och ser då att du får koffecienten 0,7436 du lyfter sen som bäst 75 kg i tex bänkpress, multiplicerar då 75 kg med 0,7436 och får (75 x 0,7436 = 55,77 poäng) Våg, koffecienttabell och miniräknare finns i JSK:s träningslokal så att du även under träningen kan kolla dina ökningar i poäng.
stina
CITAT (LadyG @ 08-11-2006, 00:02)
CITAT (suddis @ 07-11-2006, 13:58)

Vad har ni för vilopuls?

Det låter underbart smile.gif

Kom precis hem från ett ju-tsupass där jag sträckte ryggen när vi skulle gå skottkärra. Det var så dumt för jag vet att jag har för svaga ryggmuskler än för det där, armar och axlar går jättebra men ryggen bara vek sig helt plötslig så gjorde det jätteont. Jaja, jag får väl se hur det känns imorgon.

Vilopulsen ligger runt 54 för det mesta men nu har jag inte cyklat på länge. Det ska nog gå att få ner den en bit till om jag bara kommer mig för att kondisträna nångång ibland tongue.gif

Aj då! sad.gif Hoppas det inte var någon allvarligare skada utan att det känns bättre idag! Gå skottkärra? Menar du att man går på armarna och någon håller upp benen?

Men 54 är väl en låg vilopuls? Annars är jag nog döende minst sagt.... ohmy.gif

Idag ska jag springa 5 km och köra 30 min corepass. Känner mej laddad förutom att jag var dum nog att bära en tv igår och det var inte så bra för min rygg känner jag. Nåväl, det blir nog bättre när jag får trava lite! rolleyes.gif

(3:e morgonen med havregrynsgröt, det går lättare och lättare att gapa och svälja! tongue.gif )
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 08-11-2006, 03:56)
CITAT (jagochjag @ 08-11-2006, 01:34)

Typ maxpress och/eller maxreps? Stina? huh.gif

Jag är fullständigt värdelös på allt vad poängräkning, tävlingar och sånt heter när det gäller träning. Sysslar inte med det (och är inte så intresserad om jag ska vara ärlig). Tränar mest på, på mitt eget mer eller mindre amatörmässiga sätt, för min egen njutnings skull... rolleyes.gif
krellus
CITAT (stina @ 08-11-2006, 08:37)
Jag är fullständigt värdelös på allt vad poängräkning, tävlingar och sånt heter när det gäller träning. Sysslar inte med det (och är inte så intresserad om jag ska vara ärlig). Tränar mest på, på mitt eget mer eller mindre amatörmässiga sätt, för min egen njutnings skull... rolleyes.gif

Håller med dig till 100% !
LadyG
CITAT (stina @ 08-11-2006, 08:35)
Aj då! sad.gif Hoppas det inte var någon allvarligare skada utan att det känns bättre idag! Gå skottkärra? Menar du att man går på armarna och någon håller upp benen?

Men 54 är väl en låg vilopuls? Annars är jag nog döende minst sagt.... ohmy.gif

Idag ska jag springa 5 km och köra 30 min corepass. Känner mej laddad förutom att jag var dum nog att bära en tv igår och det var inte så bra för min rygg känner jag. Nåväl, det blir nog bättre när jag får trava lite! rolleyes.gif

(3:e morgonen med havregrynsgröt, det går lättare och lättare att gapa och svälja! tongue.gif )

Gå skottkärra är en suverän övning för stabiliteten i kroppen, men man måste ha muskler nog att hålla ryggen rak och inte svanka för mycket. Det känns knepigt i ryggen idag, inte ont men underligt.

54 är under det normala, man bör ligga mellan 60-80 om man är normaltränad har jag för mig. Ett bra värde att kolla är blodtrycket också, man bör inte ligga för högt, för hjärtats skull. Där ligger jag på 114/80 eller något sånt, vilken väl för anses som godkänt ut hjärt-kärlsynpunkt.

Akta ryggen tongue.gif (Kommer från rätt käft biggrin.gif )

Så duktig du är med frukost!!! Och havregrynsklister till råga på allt! Jag är imponerad! Är det någon skillnad mellan de dagar du äter frukost och de du inte gjorde det?
jagochjag
CITAT (Maria i Helsingborg @ 08-11-2006, 02:58)
Hittat på nätet:

Hur räknar man fram poängen på poängtävlingar i styrkelyft och bänkpress?

Många tävlingar genomförs enligt ett koffecientsystem, det innebär att alla kan tävla mot varandra oavsett vad man väger och hur mycket man lyfter. Det finns en speciell koffecienttabell där man kan läsa vad man får för poäng efter det att man vägt sig och fastställt kroppsvikten. Exempel: Du väger 70,1 kg kollar i tabellen och ser då att du får koffecienten 0,7436 du lyfter sen som bäst 75 kg i tex bänkpress, multiplicerar då 75 kg med 0,7436 och får (75 x 0,7436 = 55,77 poäng) Våg, koffecienttabell och miniräknare finns i JSK:s träningslokal så att du även under träningen kan kolla dina ökningar i poäng.

tack för svaret!
stina
CITAT (LadyG @ 08-11-2006, 12:22)
Gå skottkärra är en suverän övning för stabiliteten i kroppen, men man måste ha muskler nog att hålla ryggen rak och inte svanka för mycket. Det känns knepigt i ryggen idag, inte ont men underligt.

54 är under det normala, man bör ligga mellan 60-80 om man är normaltränad har jag för mig. Ett bra värde att kolla är blodtrycket också, man bör inte ligga för högt, för hjärtats skull. Där ligger jag på 114/80 eller något sånt, vilken väl för anses som godkänt ut hjärt-kärlsynpunkt.

Akta ryggen tongue.gif (Kommer från rätt käft biggrin.gif )

Så duktig du är med frukost!!! Och havregrynsklister till råga på allt! Jag är imponerad! Är det någon skillnad mellan de dagar du äter frukost och de du inte gjorde det?

Vad skönt att det inte blev nåt riktigt illa i ryggen! rolleyes.gif

Jag var iväg och sprang 5 km och körde 30 min core. Och för andra gången i rad så försvann all ryggvärk när jag började springa! rolleyes.gif Sprang ändå min halvmil (inkl uppvärmningen) på 26,5 minuter. Jag får nog söka personlig assistent för allt hemarbete och ekonomiskt bidrag för att bara kunna ägna mig åt 1) Träning 2) Massage och andra spa-behandlingar 3) Fysisk vila tongue.gif

Vad bra, då kompenserar kanske mitt låga blodtryck min relativt höga puls för jag ligger på runt 105/70 i blodtryck.

Jag har kommit på att havregrynsgröt är det lättaste att få i sig, man behöver inte tugga. Jag har absolut noll salivavsöndring så att äta en smörgås är inte att tänka på. Möjligen skulle en rostad fralla gå ner, men det är ju inte nyttigt så då väljer jag havregrynsgröten istället. Ja, jag tycker att jag har mer ork och mår bättre nu faktiskt när jag har lite käk i magen även på förmiddagen. Sprang ju mitt snabbaste i måndags (första frukostdagen) och idag var första gången jag sprungit 5 km på den tiden jag gjorde. Jag brukar vara så fruktansvärt segstartad så andra halvmilen går mycket fortare. Vet inte om det är gröten, men jag låtsas i alla fall det för att motivera mig att fortsätta.

Jag har också börjat en kur med Multivitamin kvinna, Omega-3 och Q10. Inte kan det skada i alla fall....

/Stina
Rapchic
vet ni var man kan köpa fingerlösa säckhanskar
i storlek xs (de flesta är i M-L och vissa i S)
jag har ett par i S men dom är för stora så
det skaver på mina knogar (som ni kanske minns sen förut när jag skrev)
skulle vara tacksam för svar wub.gif
stina
CITAT (Rapchic @ 08-11-2006, 19:53)
vet ni var man kan köpa fingerlösa säckhanskar
i storlek xs (de flesta är i M-L och vissa i S)
jag har ett par i S men dom är för stora så
det skaver på mina knogar (som ni kanske minns sen förut när jag skrev)
skulle vara tacksam för svar wub.gif

Där du köpte dina s - kan inte dom ta hem ett par xs på beställning?

Eller sök på nätet.

Hoppas det fixar sig!
Stina
Rapchic
nej tror inte det det var en nätbutik....
dom kör bara med eget märke tror jag
LadyG
Nja, jag känner bara till http://www.budo-fitness.cc/ och deras minsta är i S, fast jag måste ha M för att få plats. Har du inte vägarna förbi Stockholm nångång så du kan gå dit och testa ett par?
Rapchic
CITAT (LadyG @ 08-11-2006, 23:53)
Nja, jag känner bara till http://www.budo-fitness.cc/ och deras minsta är i S, fast jag måste ha M för att få plats. Har du inte vägarna förbi Stockholm nångång så du kan gå dit och testa ett par?

'Fighter Säckhandske Master' är dom jag har redan
så det borde fortfarnde vara samma
och stockholm har jag vär råd att fara till om en sådär fem år
då kanske, men jag vill gärna ha nåt till dess
men tack ändå
stina
Finns det inte barnhandskar frågar en totalnovis inom området?
LadyG
Har aldrig sett mindre än small tyvärr, och handskar för juniorer tror jag inte finns. Däremot kanske man kan linda händerna först och sen ta på handskarna? Lindor som boxare har kostar en spottstyver.
stina
CITAT (LadyG @ 09-11-2006, 12:15)
Har aldrig sett mindre än small tyvärr, och handskar för juniorer tror jag inte finns. Däremot kanske man kan linda händerna först och sen ta på handskarna? Lindor som boxare har kostar en spottstyver.

Vante under??? blink.gif

Nu har jag varit på veckans "maratonpass"! tongue.gif

1 timme step-up och 1 timme poweryoga. Nu är man mör minst sagt... tongue.gif

(4:e dan med havregrynsgröt trots att det i morse landade en radio i den!)
Björken
Stina har läst dina bekymmer med havregrynsgröt och jag förstår dig fullständigt.
Jag klarar inte ens att vara så duktig som du som slevar i dig det rätt om du inte gillar det. Jag är inte annars kräsen på mat med det går bara inte att få i sig för mig.
Men jag har kommit på att det går ypperligt för mig att lägga havregryn i yoghurten på morgon och då får jag i mig de nyttiga grynen.
stina
Havregrynsgröt funkar rätt bra för mej trots allt på morgonen. Mitt problem är att jag inte pallar att tugga nåt torrt, typ macka. Det växer i munnen och fastnar! ohmy.gif Gröten är liksom som slem, det är bara att blunda, gapa och låta det rinna ner i magen. tongue.gif
Farbror Blå
Lät ju inget mumsigt
anna_rispan
Hepp!

Nu har jag varit och tränat. jag värmde upp pålöpbandet, sen tänkte jag prova och jogga på löpbandet så jag joggade två låtar gick två (det blev lite för långt), sen joggade jag två igen.... avslutade med en låt jogga en låt gå. Sen konstaterade jag att nästan 50 minuter hade gått. ohmy.gif

Sen körde jag styrketräning på överkropp. Börjar nästan längta efter ett nytt program, men jag kör på ett tag till med det här lilla programmet. Det räcker och stärka de muskler jag börjat med fram till nyår iallafall. smile.gif
stina
Hepp Anna!

Bravo - fint jobbat!!! Blir du yr när du kliver av löpbandet? Det blev jag i början, men nu för tiden funkar det bra. I början höll jag på att ramla nästan när jag steg av. Hela jorden snurrade! ohmy.gif

Kul att styrketräningen funkar bra också! Om man inte ska satsa på att bli bodybuilder så behöver man inte så himla många övningar egentligen (om man bortser att det kan bli trist att köra samma hela tiden...) Bäst är att koncentrera sig på dom stora muskelgrupperna. Men man kan ju variera genom att ibland köra tungt och få repetitioner och ibland lite lättare och många och då fokusera på tekniken. Jag brukar köra ca 20 övningar, men då kör jag tex sit-ups 2 ggr, ben- och rumplyft blir 4 eftersom jag kör 25 benlyft, 25 rumplyft, 25 benlyft och 25 rumplyft efter varandra. Så kanske 16 olika grejer hinner jag med på ett pass. Och då bryr jag mig inte om någon liten muskel i vaden eller så. Är det ben så är det antingen hela benen eller fram- eller baksida osv....
anna_rispan
CITAT (stina @ 09-11-2006, 16:15)
Hepp Anna!

Bravo - fint jobbat!!! Blir du yr när du kliver av löpbandet? Det blev jag i början, men nu för tiden funkar det bra. I början höll jag på att ramla nästan när jag steg av. Hela jorden snurrade! ohmy.gif

Kul att styrketräningen funkar bra också! Om man inte ska satsa på att bli bodybuilder så behöver man inte så himla många övningar egentligen (om man bortser att det kan bli trist att köra samma hela tiden...) Bäst är att koncentrera sig på dom stora muskelgrupperna. Men man kan ju variera genom att ibland köra tungt och få repetitioner och ibland lite lättare och många och då fokusera på tekniken. Jag brukar köra ca 20 övningar, men då kör jag tex sit-ups 2 ggr, ben- och rumplyft blir 4 eftersom jag kör 25 benlyft, 25 rumplyft, 25 benlyft och 25 rumplyft efter varandra. Så kanske 16 olika grejer hinner jag med på ett pass. Och då bryr jag mig inte om någon liten muskel i vaden eller så. Är det ben så är det antingen hela benen eller fram- eller baksida osv....

Ja!!! Fy vad knepigt det käns när jag kliver av löpbandet! Helt fel i hjärnan, som om den tror att jag ska gå på ett löpband hela tiden. O yr är väl ett ord som passar också.

På programmet som vi fick så är det framsida av lår och baksida av lår. Sen är det den där man drar ner stången framför bröstet, armhävningsmaskin, hantlar för axlarna, en mystisk maskin där man drar ihop skulderbladen.

jag kommer inte riktigt överrens med armhävningsmaskinen. den känns sné..... men de borde den väl inte vara. Jag måste göra något fel för det kan göra ont i högra muskeln....

Någon som vet vad jag menar för maskin och hur långt tillbaka ska jag gå? Ska jag ta mindre vikt?
Farbror Blå

Lutningen i den maskinen är avgörande för vilken del av bröst/axelmuskulaturen du vill träna.
Om du är mer upprätt, blir det också lite mindre jobbigt för axeln.
Ju längre bak du kommer, destom jobbigare brukar det bli.
anna_rispan
hmm, men jag tror inte att man kan ändra lutningen... eller...det sa inte instruktören iallafall. men om det kan vara så, så är det nog bäst att jag frågar henne för säkerhets skull. vill ju inte paja muskeln.

tack för ditt svar farbror blå
Maria i Helsingborg
CITAT (anna_rispan @ 09-11-2006, 16:08)
Hepp!

Nu har jag varit och tränat. jag värmde upp pålöpbandet, sen tänkte jag prova och jogga på löpbandet så jag joggade två låtar gick två (det blev lite för långt), sen joggade jag två igen.... avslutade med en låt jogga en låt gå. Sen konstaterade jag att nästan 50 minuter hade gått. ohmy.gif

Sen körde jag styrketräning på överkropp. Börjar nästan längta efter ett nytt program, men jag kör på ett tag till med det här lilla programmet. Det räcker och stärka de muskler jag börjat med fram till nyår iallafall. smile.gif

Way 2 go girl! smile.gif
Rapchic
CITAT (LadyG @ 09-11-2006, 12:15)

vet inte om du har testat dom hanskarna jag har
annars blir det svårt att förklara...
men jag ska försöka, mitt i handskarna är det en stoppning
(så att det inte ska vara nån luft mellan fingrarna och handen antar jag)
men eftersom mina fingrar är för korta så blir det att jag slår på
första lederna efter knogarna eller hur jag nu ska sägadet är jätteirriterande specielt när man ska träna på att slå rätt
(så att det inte blir fel i dojon)
jag antar jag skulle kunna linda fingrarna men då slår jag fortfarnande fel sad.gif
Farbror Blå
aj, gör det ont?
anna_rispan
jag funderar på att önska mig en träningskalender i julklapp så jag kan skriva upp alla torra fakta runt träningen o så.....

visst var det någon av er som hade en träningskalender?

har du haft någon nytta av den??
stina
Vad är en dojo undrar novisen vid spisen? blink.gif
Rapchic
CITAT (stina @ 09-11-2006, 20:51)
Vad är en dojo undrar novisen vid spisen? blink.gif

dojo = plats där man tränar (i mitt fall karate) på japanska

och farbror blå... det gör inte så ont bara i början
men det som inte dödar det härdar
stina
Lokalen alltså? blink.gif
Rapchic
CITAT (stina @ 09-11-2006, 21:07)
Lokalen alltså? blink.gif

nja.. om vi tränar ute en fin dag är det vår dojo..
men oftasts är det i träningslokalen
stina
Tack kompis - nu förstår jag! rolleyes.gif
Rapchic
CITAT (stina @ 09-11-2006, 21:10)
Tack kompis - nu förstår jag! rolleyes.gif

varsågo biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon