Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Farbror Blå
Vi ropar på Rossi, hon ska ju bli människa, förlåt kines snart laugh.gif laugh.gif
anna_rispan
jag o pojkvännen var ute o åkte skidor i dag. fem kilometer blev det. det var flera år sedan jag åkte skidor senast. tyvärr har jag dålig balans så jag ramlade omkull två gånger o fick ont lite här o var i benen. men som sagt det va skönt ute o bra spår.

funderar på att våga prova slalom... men då kanske jag måste öva upp balansen på nått sätt.

Någon som har bra övningar för balansen???
Elanah
Apropå övningar, vad gör ni för magövningar? (helst maskin fria) förutom situps?
LadyG
Benlyft - ligg platt på rygg och lyft benen rakt upp i luften, sedan sänker du ner benen mot golvet utan att röra golvet. Benen ska helst vara raka. Lyft benen rakt upp igen, när hälarna nästan nuddar golvet.

Knäa - Stå rakt upp och lyft knäet så högt du kan, som om du tänker knäa någon i magen. Knäet ska upp över midjehöjd helst. Det går lättare om man är två som håller i varandra och knäar mot varandras magar.
Farbror Blå
Hmm det där med knäa.. ska man lyfta snabbt som om man ska knäa hårt, eller långsamma lyft? unsure.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 00:15)
Hmm det där med knäa.. ska man lyfta snabbt som om man ska knäa hårt, eller långsamma lyft? unsure.gif

Det låter lite farligt det där, tror jag inte maken ställer upp på! unsure.gif rolleyes.gif laugh.gif
Rossi
CITAT (LadyG @ 29-01-2006, 22:52)
Benlyft - ligg platt på rygg och lyft benen rakt upp i luften, sedan sänker du ner benen mot golvet utan att röra golvet. Benen ska helst vara raka. Lyft benen rakt upp igen, när hälarna nästan nuddar golvet.

Fast var försiktig med ryggen om du gör den här övningen. Det är lätt att skada just ryggen.
stina
CITAT (Rossi @ 30-01-2006, 08:10)

Fast var försiktig med ryggen om du gör den här övningen. Det är lätt att skada just ryggen.

Man måste spänna magen hela tiden, annars får man ont i ryggen. Sluta om du inte orkar spänna magen mer!!!
Rossi
CITAT (stina @ 30-01-2006, 08:43)
CITAT (Rossi @ 30-01-2006, 08:10)

Man måste spänna magen hela tiden, annars får man ont i ryggen. Sluta om du inte orkar spänna magen mer!!!

Ja, precis. Spänn magen så att ryggen aldrig lämnar golvet. Vid minsta känning i ryggen - gör inte den här övningen.

Det är ibland bättre att använda just maskiner eftersom de är gjorda så att man sitter rätt (om man har ställt in sits etc. rätt) och därmed minimerar risken för skador. De är också gjorda så att du belastar rätt muskler. Jobbar man utan maskiner så är det lätt hänt att man belastar "fel" muskler om man inte är van.
stina
God morgon på er!!! Idag har vi vår i Stockholm! Flera plusgrader.

Hurra, hurra, klockan tolv är det träning! rolleyes.gif Jag har sån himla abstinens efter två dagars vila. Så nu jädrar anamma ska jag ge järnet! tongue.gif
Rossi
CITAT (stina @ 30-01-2006, 09:01)
God morgon på er!!! Idag har vi vår i Stockholm! Flera plusgrader.

Hurra, hurra, klockan tolv är det träning! rolleyes.gif Jag har sån himla abstinens efter två dagars vila. Så nu jädrar anamma ska jag ge järnet! tongue.gif

Och vi hade minus 6 grader imorse ....

Du är full av entusiasm Stina! Go, girl, go! smile.gif
Rossi
Stina! Du frågade förut om var man kunde ladda hem låtar så att man kan fylla sin mp3-spelare. Jag svarade att jag tar CD-skivor och för över på datorn och sen laddar jag ner dem i min mp3-spelare.

Men jag glömde säga att om du har radio i din mp3-spelare så borde det finnas en inspelningsfuktion också. På min kan jag spela in låtar från radions alla kanaler - jag har tre timmars speltid. Jättebra! Det är bara att spela in sina favoritlåtar.
stina
CITAT (Rossi @ 30-01-2006, 09:34)
Stina! Du frågade förut om var man kunde ladda hem låtar så att man kan fylla sin mp3-spelare. Jag svarade att jag tar CD-skivor och för över på datorn och sen laddar jag ner dem i min mp3-spelare.

Men jag glömde säga att om du har radio i din mp3-spelare så borde det finnas en inspelningsfuktion också. På min kan jag spela in låtar från radions alla kanaler - jag har tre timmars speltid. Jättebra! Det är bara att spela in sina favoritlåtar.

Som så!!! rolleyes.gif Måste läsa bruksanvisningen ikväll och kolla om det går på min också. Fast det kanske är en för enkel modell... unsure.gif

/Stina
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 29-01-2006, 19:54)
Vi ropar på Rossi, hon ska ju bli människa, förlåt kines snart laugh.gif laugh.gif

Tro det eller ej men jag gillar inte kinesmat .... Alldeles för mycket kolhydrater... Nä, det har väl inte med det att göra men jag tycker inte om smaken.

Men som tur är så sägs det ju att maten i Kina inte smakar som maten på kinesrestauranger hemma. Annars får jag leva på ris och te i 16 dagar .... laugh.gif
stina
Läste också om kinamaten i Sverige. Tydligen är all friterad mat + sötsliskiga röda såser inte typiskt kinesiskt...
Rossi
Ja, och det där jag nämnde om kolhydraterna - jag har läst att man ofta blir väldigt snabbt hungrig igen efter ett besök på en Kinarestaurang och det var för att maten bestod av alldeles för mycket kolhydrater.

Jag har beställt boken Sockerbomben. En bok om att bli fri från sockerberoende och där det tydligen också beskrivs vad sockret ställer till med i kroppen. Nu är jag inte sockerberoende men jag är en liten gottegris så det ska bli kul att se om jag får mig en tankeställare.
LadyG

Det ska vara mjuka rörelser, man ska bara buffa till varandra lite. Det är lättare att ta i, det är att bibehålla kontrollen som är jobbig smile.gif
stina
CITAT (stina @ 30-01-2006, 09:58)
CITAT (Rossi @ 30-01-2006, 09:34)

Som så!!! rolleyes.gif Måste läsa bruksanvisningen ikväll och kolla om det går på min också. Fast det kanske är en för enkel modell... unsure.gif

/Stina

Jippiiii! Det går att spela in direkt från radion på min mp3! rolleyes.gif

Hittade modellen på nätet! smile.gif smile.gif Blir inte klok på hur man gör bara, så jag får lugna mej till ikväll! Lika bra det kanske, för jag borde faktiskt koncentrera mej på jobbet nu!!! tongue.gif
Rossi
Vad är det för modell du har?

På min är det bara att hålla en knapp intryckt när man vill börja spela in.

Man blir lätt lite förvirrad av alla funktioner på mp3-spelaren. I och med att den är så liten så har ju samma knappar olika funktioner beroende på i vilket läge man befinner sig. Men man lär sig ju så småningom när man är en flitig användare!
stina
iRiver 790 heter den. Precis - förvirrande är rätta ordet. Det händer så mycket konstigt när jag trycker....
Farbror Blå
CITAT (LadyG @ 30-01-2006, 10:28)

Det ska vara mjuka rörelser, man ska bara buffa till varandra lite. Det är lättare att ta i, det är att bibehålla kontrollen som är jobbig smile.gif

Låter lite skumt det där att knäa sin partner med lugna rörelser.. menar inget dumt, men låter lite roligt laugh.gif
Rossi
CITAT (stina @ 30-01-2006, 10:58)
iRiver 790 heter den. Precis - förvirrande är rätta ordet. Det händer så mycket konstigt när jag trycker....

OK. Min är Jens of Sweden M100.

Det är bar att testa och försöka memorera ....

Om jag inte håller inspelningsknappen intryckt länge nog (mindre än en halv sekund) så raderar spelaren ut alla mina förvalda radiokanaler och söker automatiskt upp radiokanalerna men de kommer då inte i den ordning jag vill ha. Grrr!!! Men efter att det hade hänt ett antal gånger så var jag noga med att hålla inne inspelningsknappen i mer än en halvsekund! smile.gif
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 10:58)
CITAT (LadyG @ 30-01-2006, 10:28)

Låter lite skumt det där att knäa sin partner med lugna rörelser.. menar inget dumt, men låter lite roligt laugh.gif

tongue.gif

Buffa med knäet i magen, ingen annanstans - det tar sån tid innan man kan fortsätta annars laugh.gif

Fast den tar kanske mer på magen för min del eftersom benen är ganska starka, det är helt enkelt magen som tröttnar först s a s. Man liksom lyfter knäet och vrider in höften så att knäet buffar till magen om du är med på hur jag menar.
Magdis
CITAT (stina @ 30-01-2006, 10:08)
Läste också om kinamaten i Sverige. Tydligen är all friterad mat + sötsliskiga röda såser inte typiskt kinesiskt...

Urrrk...friterat! Det kan jag inte äta och det är lika bra det. Jag brukar oftast beställa t.ex fläskkött och bambuskott eller nåt liknande. Såserna brukar vara bra just för att de sällan stoppar nåt vetemjöl i.
Farbror Blå
CITAT
Buffa med knäet i magen, ingen annanstans - det tar sån tid innan man kan fortsätta annars  

haha det har du nog rätt i laugh.gif laugh.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 12:28)
CITAT
Buffa med knäet i magen, ingen annanstans - det tar sån tid innan man kan fortsätta annars  

Jag kan se det hela framför mig när maken och jag gör det där och det ser komiskt ut! laugh.gif Jag ska be honom sen. Han kanske tar på sig en suspensoar för säkerhets skull. rolleyes.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-01-2006, 12:32)
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 12:28)
CITAT

Jag kan se det hela framför mig när maken och jag gör det där och det ser komiskt ut! laugh.gif Jag ska be honom sen. Han kanske tar på sig en suspensoar för säkerhets skull. rolleyes.gif

Om man är två är det enormt viktigt att man jobbar i takt, det gör väldans ont i knäet annars när man slår ihop knäskålarna. smile.gif
stina
Jaha, då är man tillbaka från veckans första pass! rolleyes.gif Kom lite tidigt så jag hann gå upp i gymmet och köra lite mage, rygg + prova mina nya handskar i "dra-upp-dej-i-armarna-maskinen" tongue.gif För ryggen körde jag fällkniven och för magen sit-ups + plankan "så länge jag orkar" x 5.

Sen var det dags för dansaerobicsen. Ny koreografi som jag jättekulig. Tjejen som håller det här passet är så engagerad. Hon håller rena dansklasser annars i hip-hop bland annat och ändrar väldigt ofta i koreografierna. Så man hinner absolut inte tröttna. Väldigt mycket snurrar, hopp och lååååånga serier, så hjärnan måste också hänga med. Helt plötsligt har det gått en timme och svetten sputar utan att man hunnit känna efter hur trött man egentligen är. Tror det är väldigt bra att blanda träningen styrketräning - exempelvis dans så att man behåller vigheten i kroppen... tongue.gif

Nuuuuu mår jag bra! rolleyes.gif

/Stina
Rossi
Bra jobbat Stina! Vad kul det måste vara att kunna gå på de här "dans"klasserna. Det funkar inte alls för mig. Jag får lägga all energi på att hålla reda på alla kombinationer istället för att ta ut rörelserna .....
stina
CITAT (Rossi @ 30-01-2006, 13:35)
Bra jobbat Stina! Vad kul det måste vara att kunna gå på de här "dans"klasserna. Det funkar inte alls för mig. Jag får lägga all energi på att hålla reda på alla kombinationer istället för att ta ut rörelserna .....

Det är en vanesak! Jag har också tränat för just den tjejen i flera år, så man liksom ser vad hon tänker göra för nästa steg många gånger. Det var ett h-e för mej också i början ska du veta! ohmy.gif
LadyG
CITAT (stina @ 30-01-2006, 13:34)
Jaha, då är man tillbaka från veckans första pass! rolleyes.gif Kom lite tidigt så jag hann gå upp i gymmet och köra lite mage, rygg + prova mina nya handskar i "dra-upp-dej-i-armarna-maskinen" tongue.gif För ryggen körde jag fällkniven och för magen sit-ups + plankan "så länge jag orkar" x 5.

Hur funkade handskarna? Slapp du ont i händerna idag?

Kul att du verkar haft så otroligt roligt smile.gif Det är så det ska vara när man tränar, en glädje för både kropp och själ smile.gif
Rossi
CITAT (stina @ 30-01-2006, 13:40)

Det är en vanesak! Jag har också tränat för just den tjejen i flera år, så man liksom ser vad hon tänker göra för nästa steg många gånger. Det var ett h-e för mej också i början ska du veta! ohmy.gif

Nja, men du har inte sett mig försöka Stina .... smile.gif Det finns gränser för hur mycket man vill göra bort sig. laugh.gif
Magdis
CITAT (stina @ 30-01-2006, 13:40)

Att använda Cross-trainern lär ju inte vara nån match för dig Stina om du klarar av att gå på dansaerobics! biggrin.gif Testa den nästa gång får du se, jag skulle inte bli förvånad om den blir din nya favvo. Jag tror att den skulle passa dig jättebra. smile.gif
stina
Tack - vad ni är snälla!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag hann bara testa handskarna i en maskin eftersom jag skulle köra pass, men dom funkade kanon! Tunna och smidiga, men ändå ett jättebra skydd mot hand-ont! smile.gif

Hmmm, jag får väl ta mod till mej och testa cross-trainern nån gång när det är lugnt och lite folk..... Kan inte nån skvallra lite med lite förhandsinfo om hur man gör???? Jag har fått den förevisad, men glömt precis allt... Det enda jag kommer ihåg är att man kunde trycka på nån knapp på handtaget för att ändra någonting vad det nu var.... blink.gif blink.gif blink.gif
Rossi
Om du har en likadan cross-training-maskin som den Magdis visade på bild så är det bara att ställa fötterna på plattorna och trycka på Quickstart-knappen. Du kan välja mellan att hålla i handtagen som går fram och tillbaka för att öka effekten eller hålla i ett par fasta handtag. Jag hade svårt att hitta rytmen i början när jag höll i de rörliga handtagen så jag greppade istället de fasta handtagen.

Det är det allra enklaste. Sen kan man välja olika program men börja med quickstart-knappen bara. När du slutar att röra benen så stannar maskinen av sig själv.

Lycka till!
Rossi
Och hur funkar egentligen löparbanden? Jag har aldrig vågat mig på dem. (Jag värmer alltid upp på cykeln annars.)

Jag är så rädd för att jag ska åka av löparbandet och åka in i väggen när jag slutar springa.

Hur funkar det?
stina
Döenkelt: Du har en quickstartknapp där också. Sen reglerar du hastigheten med en knapp och kan ställa in lutning om du vill med en knapp. Det finns program på den också, men det använder aldrig jag.

Du kan inte sluta springa, då åker du av!!! tongue.gif blink.gif Däremot finns det en sarg på var sida du kan gå upp på om du snabbt måste sluta springa.
Rossi
CITAT (stina @ 30-01-2006, 16:04)
Du kan inte sluta springa, då åker du av!!! tongue.gif blink.gif Däremot finns det en sarg på var sida du kan gå upp på om du snabbt måste sluta springa.

Ja, det var ju just det jag hade mardrömmar om men då finns det en räddning i alla fall. smile.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 30-01-2006, 16:22)
Du kan inte sluta springa, då åker du av!!!  :P  :blink:  Däremot finns det en sarg på var sida du kan gå upp på om du snabbt måste sluta springa.

Ja, det var ju just det jag hade mardrömmar om men då finns det en räddning i alla fall. smile.gif

Inte bättre att springa till/runt lokalen, så får man lite frisk luft i lungorna också? rolleyes.gif
stina
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 16:33)
Du kan inte sluta springa, då åker du av!!!  tongue.gif  blink.gif  Däremot finns det en sarg på var sida du kan gå upp på om du snabbt måste sluta springa.

Inte bättre att springa till/runt lokalen, så får man lite frisk luft i lungorna också? rolleyes.gif

Inte lika ballt!!! wink.gif
stina
Du kan inte sluta springa, då åker du av!!!  :P  :blink:  Däremot finns det en sarg på var sida du kan gå upp på om du snabbt måste sluta springa.

På våra löpband finns även en "nödgrunka" man kan fästa fast i sig själv när man springer som gör att löpbandet tvärstannar om man drar i snöret. Det är väl till för att förhindra att man gör illa sig om man tex ramlar. Har aldrig testat det....

/Stina
Farbror Blå
CITAT (stina @ 30-01-2006, 16:48)
Du kan inte sluta springa, då åker du av!!!  tongue.gif  blink.gif  Däremot finns det en sarg på var sida du kan gå upp på om du snabbt måste sluta springa.

Trodde det var killar som skulle vara fixerade vid balla grejer och häftiga maskiner rolleyes.gif
stina
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 16:55)
CITAT (stina @ 30-01-2006, 16:48)

Trodde det var killar som skulle vara fixerade vid balla grejer och häftiga maskiner rolleyes.gif

Trodde du ni skulle ha "tjing" på de va???? wink.gif
Magdis
Vi var på stan idag och tittade på gympaskor åt dottern och hittade dessa! Syns det att de blinkar? När vi tog ner dem för att prova hade vi inte sett att de blinkade men när hon upptäckte det skulle hon förstås absolut ha dem! Nu leker hon att det är ett gym hemma så hon kan få ha på sig dem inne. smile.gif
Farbror Blå
Avis mamma verkar det? rolleyes.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-01-2006, 17:44)
Vi var på stan idag och tittade på gympaskor åt dottern och hittade dessa! Syns det att de blinkar? När vi tog ner dem för att prova hade vi inte sett att de blinkade men när hon upptäckte det skulle hon förstås absolut ha dem! Nu leker hon att det är ett gym hemma så hon kan få ha på sig dem inne. smile.gif

Vilka jättefina bling-bling-dojor!!! rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 18:09)
Avis mamma verkar det? rolleyes.gif

Det såklart! Typiskt nog fanns de ju inte i min storlek! Undrar vad de andra tanterna skulle tycka om jag kom i blinkande dojjor på gymmet! rolleyes.gif
Farbror Blå
Kanske alla herrar tror du blinkar åt dom+? laugh.gif
stina
Vad smart med flört-dojor!!! tongue.gif

Nån träning imorgon go vänner????
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 20:18)
Kanske alla herrar tror du blinkar åt dom+? laugh.gif

Ja det ligger ju en risk i det! laugh.gif Jag kommer just hem från ett styrketräningspass och ett pass i Coreboard styrka. Det var första gången jag provade det. Det var som det hörs på namnet mkt betoning på styrka, främst överkroppen. Vi hade gummiband som fästs runt balansbrädan och så tränade vi biceps, triceps och axlar. Sedan mage. Nackdelen med det passet är att det är så kort, bara 30 minuter. Det känns för kort. Men jag gick ju och testade lite nya maskiner sen och det var kul. Det visade sig att det är lite skillnad i vikterna trots att det är samma sorts maskiner som de gamla och vikterna rimligtvis borde väga lika mycket. rolleyes.gif På lår in-och utsida har jag haft 20 kg tidigare men nu blev jag tvungen att lägga på 36 för att det skulle kännas. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon