Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
LadyG
Det går lite saktare nu, men det beror nog på att jag haft skitmycket att göra och för lite tid att motionera sad.gif

Fast jobb kommer och går, tids nog kommer jag få tid att träna som vanligt igen smile.gif
Magdis
Jag var hos kiropraktorn imorse och i ett huj hade han knäckt ryggraden så det bara knakade om det och sen tog han nacken. Det var lite läskigt faktiskt, särskilt nacken. Trodde den skulle gå av nästan.

Jag fick en ny tid på tisdag då han skulle följa upp det. Brukar det gå till så? Han skulle egentligen ha gjort nåt när jag låg på mage också men det gick ju inte att genomföra nu. Jag får nog boka ny tid efter förlossningen.
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-09-2006, 17:00)
Jag var hos kiropraktorn imorse och i ett huj hade han knäckt ryggraden så det bara knakade om det och sen tog han nacken. Det var lite läskigt faktiskt, särskilt nacken. Trodde den skulle gå av nästan.

Jag fick en ny tid på tisdag då han skulle följa upp det. Brukar det gå till så? Han skulle egentligen ha gjort nåt när jag låg på mage också men det gick ju inte att genomföra nu. Jag får nog boka ny tid efter förlossningen.

Ja visst är det läskigt att knäcka nacken! ohmy.gif Det känns som om dom bryter nacken av en. Brakar till i hela huvudet. Ischans!!! Ryggraden däremot tycker jag är kanonskönt att få knäckt. tongue.gif

Oftast går man 2 ggr veckorna efter varandra - det är alltså helt normalt. Jag slinker ibland in till kiropraktorn med en vanlig "låsning" och då behöver jag inte komma någon mer gång med det, det blir fixat på en gång. Men alla andra grejer brukar åtminstone ta två gånger.

Hoppas det fixar sig till det bästa - det gör det säkert! rolleyes.gif
LadyG
Klättring idag och ju-jutsu imorgon, äntligen!!

wub.gif
stina
CITAT (LadyG @ 30-09-2006, 14:35)
Klättring idag och ju-jutsu imorgon, äntligen!!

wub.gif

Vad kul LadyG! rolleyes.gif

Själv är jag just hemkommen från landet. Imorgon ska kära sambon på Solvalla så jag har en faslig massa timmar att slå ihjäl. Gissa vad jag bestämt mig för att göra???

Japp - jag ska åka in till gymmet och köra ett riktigt rejält styrketräningspass. Har tom gjort i ordning en lapp med ett schema. Sen ska jag hem och köra mitt söndags-hemma-spa och så ska vi käka rotmos och kalaslägg. Mmmmm.... Det blir nog en dag helt i minn smak! rolleyes.gif

Hälsar Stina
Magdis
Det känns faktiskt lite bättre i ryggen idag! smile.gif Igår gjorde det fortfarande ont men jag antog att det berodde på att jag gått omkring och haft ont av låsningen så lång tid att det är ömt i muskler och vävnad runtom.

När jag har fött Djingis ska jag boka tid för en fullständig kotknäckning och sen ska jag kosta på mig en ordentlig ryggmassage. Det har jag aldrig gjort förut. smile.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-09-2006, 19:34)
När jag har fött Djingis ska jag boka tid för en fullständig kotknäckning och sen ska jag kosta på mig en ordentlig ryggmassage. Det har jag aldrig gjort förut. smile.gif

Gör det - det är värt varenda krona 100 ggr om! rolleyes.gif Jag går ju på massage en gång i månaden och det är så sanslöst skönt så man är "salig" ett par dagar efteråt! Jag går på helkroppsmassage, men man kan ju gå på massage koncentrerat på bara ryggen också.

Tips: Ta med dej en varm tröja till massagen, man fryser som attan efteråt! När jag åkte hem sist efter insåg jag att jag såg ut som en blandning av någon som haft ett "hallelulja moment" i sängkammaren och en heroinist med abstinensbesvär! tongue.gif Simmig blick, håret på ända, bakhåret fullt av massageolja som gjorde att det såg ut som om jag svettades ymningt + kraftiga frossbrytningar. Åkte rätt genom Stockholm mitt i rusningstrafiken och tyckte att folk sneglade på mej! tongue.gif
Magdis
CITAT (stina @ 30-09-2006, 19:14)
När jag åkte hem sist efter insåg jag att jag såg ut som en blandning av någon som haft ett "hallelulja moment" i sängkammaren och en heroinist med abstinensbesvär! tongue.gif Simmig blick, håret på ända, bakhåret fullt av massageolja som gjorde att det såg ut som om jag svettades ymningt + kraftiga frossbrytningar. Åkte rätt genom Stockholm mitt i rusningstrafiken och tyckte att folk sneglade på mej! tongue.gif

laugh.gif laugh.gif
Jag kan nästan se det framför mig! Men i Stockholm borde väl inte det vara något som folk höjer på ögonbrynen för! biggrin.gif
stina
Nej, iofs är vi Stockholmare härdade - men jag kände mej som ett ufo bland alla propra pendlare! tongue.gif

En gång tappade jag bort ett möhippegäng och var tvungen att åka omkring i t-banan och leta efter kompisarna iklädd pyamas och morgontofflor - ingen reagerade.... Har också åkt t-bana iklädd ett lakan (på väg till togaparty). Inte heller då reagerade någon...

Men jag KÄNDE mej som en slusk minst sagt på väg hem från massagen. Så se framför allt till att du inte bokat in något annat än rakt hem och softa. Man är totalt slut efteråt! På ett skönt sätt alltså! rolleyes.gif Jag stötte ihop med min kiropraktor när jag kom ut från massagerumet sist. Han gapskrattade och frågade: Är du full??? wacko.gif
stina
Nu är jag hemkommen ifrån det tuffaste styrketräningspass jag någonsin kört! rolleyes.gif Det brummar i hela kroppen av muskeltrötthet - skön känsla.

Jag hade en lapp med mej med 24 grejer som jag skulle köra. Det var himla bra att ha tänkt igenom i förväg för då var det bara att köra på så fort gick det. Hade också tänkt igenom så att jag varierade vilken muskelgrupp som fick jobba så jag behövde inte vila mellan övningarna. Jag körde också riktigt tungt och få repetitioner och det går ju också fortare. Träningen tog 1,5 timme. Körde bla 100 kg (6x3) på benpressen och så tungt har jag aldrig kört förut. Nu får vi se om jag får ta färdtjänst till konferensen imorgon! ohmy.gif
LadyG
Åh, det låter som om du haft jätteskoj!!

Visst är det kul men tunga vikter så man får ta i och svettas? Dessutom bygger du muskler betydligt effektivare, muskler som bara är bara att ha om man ska gräva och bära saker smile.gif

Smart att ha en planering när du gick in så du visste vad du skulle göra och i vilken ordning. Det blir lättare att köra hela tiden ut och verkligen få med alla muskelgrupper då, och skulle du vilja det kan du ju t om föra dagbok hemma över vilka vikter du tar var och se utvecklingen.

Slår vad om att du kommer att märka en snabb stegring av styrkan inom kort, om du inte redan gjort det smile.gif
stina
Ja, jag har hittat nyckeln till njutningen med styrketräning! rolleyes.gif

När jag följde 12x3 repetitioner slaviskt fick jag "fega" lite för om jag inte orkade så kände jag mig misslyckad. Ofta var jag inte trött i muskeln när repetitionerna var slut.

Nu ger jag håken i hur många jag orkar exakt, jag lassar på och kör tills jag är helt slut. Mycket roligare, mycket mer njutning och JA, jag svettas! tongue.gif

Jag tror att jag har blivit LITE starkare på senaste tiden... Nu kör jag i alla fall dips utan motvikt - fast iofs inte 12x3, men ca 8x3.

Tyvärr mår jag inte riktigt bra i mitt vänstra bakben eller baksidan av benet menar jag naturligtvis! Kan inte köra maskinen där man sitter och böjer benen med motvikt. Fast det överlever jag, hoppar över det helt istället för att plåga mej och kanske få mer ont. Nån gång ger det väl med sig...

Ja lapp ska jag ha med mig så ofta jag hinner fixa det inför träningen. På lunchträningarna får det ju bli kortare, men man hinner mycket om man utnyttjar tiden väl.

Hur gick klättringen igår och har du varit och tränat ju-jutsu än idag LadyG?

Rapport mottages vänligen men bestämt! tongue.gif

/Stina
krellus
Själv så har man Hässelby loppet nästa helg.

Snittar 10 km på 40 minuter just nu. Känns ganska bra men igår var det seeeegt!
Farbror Blå
Det är en bra fart tycker jag, Krellus!
4 minuter/km är ett bra tempo.Lycka till!
krellus
Tack!

Jag har inte "pressat" mig själv förrän nu på slutet och sprang 11 km på 45 och 10 km på 40 så det känns stabilt.

Vad kan man klara halvmaran på då?
90 minuter kanske?
forget-me-not
Det var länge sedan jag var inne i den här tråden nu. Jag motionscyklar som ni kanske minns.
Jag har en fråga. Vad är bästa puls att ligga på om man vill fettförbränna maximalt? Jag är 42 år.
Maria i Helsingborg
Man måste veta din max-puls för att kunna säga, forget-me-not.
Kanske är detta en sajt av värde, jag skummade bara: Max-Puls
stina
CITAT (forget-me-not @ 03-10-2006, 18:10)
Det var länge sedan jag var inne i den här tråden nu. Jag motionscyklar som ni kanske minns.
Jag har en fråga. Vad är bästa puls att ligga på om man vill fettförbränna maximalt? Jag är 42 år.

Det finns en generell beräkning för maxpuls som är 220-din ålder. Din maxpuls ligger alltså på ca 180.

Här är en till länk där du kan läsa om hur olika pulslägen påverkar fettförbränning/kondition:

Pulsträning
forget-me-not
CITAT (stina @ 03-10-2006, 19:50)
CITAT (forget-me-not @ 03-10-2006, 18:10)

Det finns en generell beräkning för maxpuls som är 220-din ålder. Din maxpuls ligger alltså på ca 180.

Här är en till länk där du kan läsa om hur olika pulslägen påverkar fettförbränning/kondition:

Pulsträning

Tack. När jag räknar så ser jag att jag legat på 63%, ett ganska så okej värde med andra ord.
LadyG
Hmmm.... rapport anbefölls, var de ja smile.gif

Jag har äntligen kommit iväg och tränat ju-jutsu igen och det var jätteskönt. Vi körde ganska fartfylld träning idag, mycket fight och vift och mindre fys och teknik, och visst kändes det att konditionen inte hängde med riktigt i svängarna. Skallen ville mer och tyckte att den kunde mer än kroppen ville skriva under på. tongue.gif

Fast det var skönt!!! rolleyes.gif
Magdis
Idag har jag varit på gymet!!!! biggrin.gif Första gången på ett halvår. Jag tog det oerhört opretentiöst förstås, la på minsta antalet vikter på alla maskiner och skippade förstås dem för lårens in och utsidor...annars hade jag väl krackelerat. rolleyes.gif Det var riktigt kul.

HAHA...förresten...jag tror jag måste åla mig i mina gamla träningskläder en gång till och ta en bild, det såg så roligt ut när jag provade dem igår kväll. laugh.gif Så nära kroppsmålning man kan komma utan att det är det. Jag fick ta ett par pösigare byxor och en av makens T-shirtar istället, annars hade nog folk glott lite för mycket. biggrin.gif
krellus
Glöm inte att publicera bilden! tongue.gif

Själv springer man och är sexig i "tights" just nu.

Efter Hässelby loppet på söndag blir det "tillbaka" till gymmet för lite spinning och styrketräning!
Maria i Helsingborg
Ja BILD, Magdis biggrin.gif

krellus och/eller andra som kan rekommendera bra trail-skor? Jag har insett att jag kommer att behöva ett par om jag ska till att springa skogs-slingan.....jag pronerar lätt. Idag har jag ett par asics gel 1100, som jag är jätteglad för

Lycka till förresten, krellus. Du verkar vara i fin-fin form!
stina
CITAT (LadyG @ 04-10-2006, 00:07)
Hmmm.... rapport anbefölls, var de ja smile.gif

Jag har äntligen kommit iväg och tränat ju-jutsu igen och det var jätteskönt. Vi körde ganska fartfylld träning idag, mycket fight och vift och mindre fys och teknik, och visst kändes det att konditionen inte hängde med riktigt i svängarna. Skallen ville mer och tyckte att den kunde mer än kroppen ville skriva under på. tongue.gif

Fast det var skönt!!! rolleyes.gif

Åh, jag förstår precis hur härligt det känns LadyG! rolleyes.gif Härligt att du kom iväg! Får du lättare att få in träningen nu ett tag eller är det fortfarande körigt?
stina
Nu har jag varit på lunchträningen. Känns underbart, jag har varit på konferens må-ti och bara suttit å suttit å ätit å ätit så det var välbehövligt! rolleyes.gif

Sprang först 5 km och var sedan på 30 min core. Perfekt kombination! rolleyes.gif

Åh ja Magdis: Bild, bild!!!!

Krellus: Tights är faktiskt det enda rätta vid löpning tycker jag. Säckiga byxor fladdrar omkring och jag har en benägenhet att hålla på och tappa dom hela tiden när jag springer så jag har också tights och även ett tight linne när jag springer - så snacka om kroppsstrumpa! ohmy.gif tongue.gif Fast det ski-er jag i! Kan inte hålla på och irritera mej på kläderna när jag springer - det måste bara funka perfekt.
krellus
Stina
Nä, det viktigaste är ju att ha rätt kläder för dig!
Man får bjuda lite på sig själv ibland biggrin.gif
stina
Precis - passar det inte får dom blunda! tongue.gif
Magdis
Jag ska försöka fixa bilden ikväll. biggrin.gif Just nu fryser jag för mycket för att byta om. tongue.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-10-2006, 16:01)
Jag ska försöka fixa bilden ikväll. biggrin.gif Just nu fryser jag för mycket för att byta om. tongue.gif

*väntar ivrigt!!!*
krellus
CITAT (stina @ 04-10-2006, 15:20)
Jag ska försöka fixa bilden ikväll.  :D Just nu fryser jag för mycket för att byta om.  :P

*väntar ivrigt!!!*

Me too....
LadyG
CITAT (stina @ 04-10-2006, 14:34)
Åh, jag förstår precis hur härligt det känns LadyG! rolleyes.gif Härligt att du kom iväg! Får du lättare att få in träningen nu ett tag eller är det fortfarande körigt?

det är fortfarande lite snårigt men jag fick så mycket abstinens att vissa saker fått flytta på sig så jag kan komma iväg ändå. Annars blir jag olidlig biggrin.gif
LadyG
CITAT (krellus @ 04-10-2006, 16:28)
CITAT (stina @ 04-10-2006, 15:20)
Jag ska försöka fixa bilden ikväll.  biggrin.gif Just nu fryser jag för mycket för att byta om.  tongue.gif

*väntar ivrigt!!!*

Me too....

*nickar instämmande*
Magdis
Nu har jag tagit mod till mig och ålat mig in i dem igen! laugh.gif Genast fick jag andningsbesvär. biggrin.gif Dessa kläder satt alltså tajt redan på den tiden jag i princip var två-dimensionell. rolleyes.gif

....men det ser ändå inte lika kul ut på bilden som det gjorde i spegeln. unsure.gif
Fizzgigg
Senast jag såg den typen av klädespassform var i filmen Hulken. rolleyes.gif
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 04-10-2006, 20:15)

Magdis är sötare och morrar inte så mycket smile.gif
Magdis
CITAT (Fizzgigg @ 04-10-2006, 19:15)

laugh.gif laugh.gif
Jag ser ut som en Barbamama med kroppsmålning. biggrin.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-10-2006, 20:17)
Senast jag såg den typen av klädespassform var i filmen Hulken.  :rolleyes:

laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Dagens garv, tack för det smile.gif
Fizzgigg
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-10-2006, 19:17)

laugh.gif laugh.gif

Nejdå, men du kanske försöker snabba en pilatesboll från gymmet. laugh.gif

Dessutom har du fel hudfärg för att vara hulken.

Hm, irrande fundering fullständigt off topic. Morgonillamående -> grön av illamående -> hulkande ljud på toaletten -> dåligt humör... är det en tillfällighet att hulken är grön?
Biggan_
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
stina
CITAT (LadyG @ 04-10-2006, 19:45)
CITAT (stina @ 04-10-2006, 14:34)
Åh, jag förstår precis hur härligt det känns LadyG!  :rolleyes:  Härligt att du kom iväg! Får du lättare att få in träningen nu ett tag eller är det fortfarande körigt?

det är fortfarande lite snårigt men jag fick så mycket abstinens att vissa saker fått flytta på sig så jag kan komma iväg ändå. Annars blir jag olidlig biggrin.gif

E de te å bli kinkig??? tongue.gif Jag förstår dig - till slut rinner det över lixom!

Imorgon och på fredag ska jag göra en liten rockad med träningen. Jag brukar ju köra step och poweryoga på torsdagar och styrketräning på fredagar, men nu har jag bestämt mig för att köra styrketräning och poweryoga imorgon och springa en mil på fredag istället. Grunnar å grunnar på hur jag ska lägga upp morgondagens styrketräningspass. Undrar hur mycket jag hinner på en timme.... Ska sätta mej med ett papper och göra iordning ett lämpligt schema strax. smile.gif Jag har ju inte fått springa en mil den här veckan men med den här rockaden fixar det sig. tongue.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-10-2006, 19:59)
Nu har jag tagit mod till mig och ålat mig in i dem igen! laugh.gif Genast fick jag andningsbesvär. biggrin.gif Dessa kläder satt alltså tajt redan på den tiden jag i princip var två-dimensionell. rolleyes.gif

....men det ser ändå inte lika kul ut på bilden som det gjorde i spegeln. unsure.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag tycker du är helt otroligt söt i din kroppsstrumpa Magdis! wub.gif Minst lika söt som Barbamamma så det så! tongue.gif
Magdis
CITAT (Fizzgigg @ 04-10-2006, 19:30)
Nejdå, men du kanske försöker snabba en pilatesboll från gymmet. laugh.gif

Dessutom har du fel hudfärg för att vara hulken.

Hm, irrande fundering fullständigt off topic. Morgonillamående -> grön av illamående -> hulkande ljud på toaletten -> dåligt humör... är det en tillfällighet att hulken är grön?

Jag får skrattkramper!! laugh.gif laugh.gif Att ingen tänkt så förut...hulka...grön i nyllet...haha! Håret på ända dessutom....kan inte vá mer passande! laugh.gif

Nja en pilatesboll e väl nästan lite väl stor att rymmas där....men en medicinboll, definitivt! biggrin.gif
Maria i Helsingborg
Åhhh, så fin du är Magdis! wub.gif
Magdis
Tack tack för alla komplimanger! wub.gif Men visst såg det komiskt ut....jag skulle ju inte gå iväg så där på gymet! Då kunde jag ju lika gärna stå på löpbandet o skrika; HALLÅ ALLA, KOLLA PÅ MIG.....JAG ÄR GRAVID!!!! laugh.gif
LadyG
Inte för att du skulle kunda dölja det ändå iofs laugh.gif Fast med aningens rymligare kläder kanske man ser hela dig och inte bara en mage som kommer gående smile.gif

När jag väntade äldsta dottern kände jag mig som en enda stor mage sista månaden, och jag var så trött på det! Inte kunde jag sova för magen var i vägen, kan bara sova på mage, och inte kunde jag göra sånt som jag brukade för magen var ivägen... Så när det var dags blev jag jätteglad, för då skulle jag slippa magen (hade nog inte blivit fullt så entusiastisk om jag vetat vad som väntade) tongue.gif
Farbror Blå
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-10-2006, 19:17)

laugh.gif laugh.gif

haha laugh.gif rolleyes.gif
Magdis
Aj aj! Den lilla och lätta träningen jag gjorde igår har satt sina spår. Märks att jag är nybörjare igen. Ont i axlarna, ajaj är det idag.

Jag var på återbesök hos kiropraktorn igår också och blev knakad igen. Han sa att det brukar dröja en vecka efter andra behandlingen innan smärtan försvinner....får se om det stämmer.
krellus
Barbamamma var en bra beskrivning biggrin.gif
Magdis
CITAT (krellus @ 05-10-2006, 12:53)
Barbamamma var en bra beskrivning biggrin.gif

Eller Mumintroll! tongue.gif
Nu vore det väl på sin plats med en liten bild på de där tajtsen du pratade om? rolleyes.gif
stina
Nu har jag varit och kört styrketräning + poweryoga. Det var en lite knepig kombination märkte jag! ohmy.gif Poweryogan är skitjobbig för musklerna rent ut sagt och jag var ju redan trött när passet började. Men det gick bra, det var bara att bita ihop och fokusera på andningen och försöka stänga av att musklerna höll på att krevera! tongue.gif

Det som inte dödar härdar..... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon