|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Nu har jag avverkat första löppasset efter semestern. Tog det lite lugnt, för det var så himla varmt i lokalen. Sprang 6 km. Tyvärr hann jag inte med "töjningsträningen" för jag sprang direkt från ett försenat möte och hade en tid att passa på jobbet efter träningen. Får bli en annan dag istället. Imorgon är det step-up och core. Träffade tränaren som håller i step-upen och hon lovade ett superjobbigt pass.
/Stina
krellus
21-06-2006, 13:37
För mig blir det ett löppass på runt 8-9 km hem från jobbet idag... Hoppas att det inte börjar regna!
anna_rispan
21-06-2006, 17:49
Halloj!
Det var urlänge sedan jag kollade den här tråden. Dels pga att jag totalt tappade all disciplin och hare bara tränat en gång sedan det blev vår.
Men sambon och jag har joggat 1, en, gång i vår/sommar och jag tog mig till skogen och joggade lite idag på förmiddagen! Jippi till mig.
Nu är ju funderingen då... Hur ska jag peppa mig att fortsätta över sommaren?? (För till hösten ska jag börja på F&S igen har jag tänkt.) Däremot har jag gjort lite styrkeövningar hemma i lägenheten för överkroppen ett par gången den här veckan.
Men den stora frågan är då. Hur peppar jag mig själv att fortsätta jogga. Och finns det något jag kan ta fasta på, tex om jag joggar samma sträckaor tre gånger i veckan så blir det konditionförbättring. Då borde jag ju tycka att det går lättare att fortsätta. Fast förmodligen tar det lååååång tid att få konditionen i bra form.
Hej och välkommen tillbaka!!! Beträffande peppingen så har vi en superbra peppare här i tråden: LadyG!! Hon verkar duktig på mental träning och ger dig säkert några bra tips på hur du ska tänka. Men du - det tar inte alls lång tid att få en märkbart förbättrad kondition om du kör exempelvis 3 ggr/v!! Kämpa på över backkrönet i början hälsar Stina!
*rodnar* Du är snäll Stina  Anna_rispan, vet du vad du har för mål med att jogga? (Det snabba svaret, bättre kondition, är inte uttömmande nog, jag är ute efter de långsiktiga planerna) Det blir lättare att ta sig ut om man vet att man tränar inför ett specifikt mål, t ex klara att springa 5 km på under halvtimmen eller vad det nu kan röra sig om. Träningsdagbok, antingen en bok hemma eller en på nätet, är en stor hjälp så du kan gå tillbaka och se dina framsteg. Glöm inte att det är peppande att se hur duktig man är, och det kan en träningsdagbok visa  Schemalägg träningen så du inte råkar boka in andra saker tiden då du ska tärna. I början behöver du inte ta i så mycket, det viktigaste är att du är aktiv under en given period, tre gånger i veckan. Intensiteten kan komma senare. Det viktiga är att befästa en god vana först, eller hur? Kom hit och berätta för oss när det går bra, så kan vi hejja på dig och peppa dig om du blir lite deppig. Alla har dagar när träningen känns öken, men det är de dagarana man känner sig superduktig om man fixar träningen. Sätt upp kortsiktiga mål som t ex "Denna veckan ska jag träna tre gånger. Klarar jag det får jag (sätt in lämplig belöning här) på söndag", "Den här träningen ska jag hålla mig aktiv och röra mig hela passet ut. KLarar jag det..." Ja, du förstår principen. Förknippar man träningen med belöning och glädje kommer man snart att längta till träningen. (Du känner till Pavlovs hundar? Det är samma princip.) Det är dock ganska viktigt att belöningen inte blir snask eller pizza, för då missar man syftet med träningen. Välj hellre ut favorittröjan i klädbutiken, handväskan du kikat på eller varför inte en ny, spännande krukväxt om du är duktig? Vänta inte med att komma igång, det är lika bra att sätta igång så fort som möjligt så det blir va. Hoppas du är hjälp av tipsen, jag håller tummarna för dig!
krellus
22-06-2006, 07:18
Japp, regelbundenhet är det viktigste och 3 gånger i veckan blir perfekt!
Försök variera din "rundor" istället för att springa samma sträcka varje gång. Det blir betydligt roligare för dig!
Och ha bra skor...
anna_rispan
22-06-2006, 10:40
ja det var bra tips.
det stora målet är att jag ska orka jogga 2,5 kilometer på under 12.50. Är det överhuvudtaget rimligt???
som första mål har jag att jag ska klara 2 kilometersrundan på 12 minuter.
Jag läste en gång en text: Varför sitta när jag kan stå, varför stå när jag kan gå, varför gå när jag kan springa. Det brukar jag tänka på ibland. att jag har inga medicinska hinder. Såvitt jag vet. Så varför skulle inte jag låta min kropp få springa och bli stark.
ja det låter jättebra att variera rundorna, men jag har nu valt en "snäll" slinga som inte är så kupperad som elljusspåret. På den slingan har jag spanat in en viss tall. Den är Målet. Jag tänker alltså jogga en sträcka fram och tillbaka. Nu senast så joggade jag från start och strax förbi Tallen. Sen gick jag i så rask takt jag kunde för jag hade ingen andning. Vid vändpunkten joggade jag igen, ända till Tallen. Jag vet alltås inte hur långt jag joggat eller vilken tid det tog, det tänkte jag lägga till senare. kan det vara en rimlig start?
Då kan jag ju pressa mig några meter till var gång kanske??
Ja det får helt klart bli en slags träningsdagbok så jag kan se att jag faktiskt klara de där målen!
O till hösten blir det nog till och med ett par nya skor. Kan ju vara belöningen?!
krellus
22-06-2006, 10:58
Skor är hur viktigt som helst.
Jag har precis börjat min "ute" säsong och får ont/stumma vader. Beror garanterat på dåliga skor i kombination med min vikt som ligger runt 100 kg samt löpning på asfallt(mest).
Lycka till med din träning!
CITAT (anna_rispan @ 22-06-2006, 12:40) ja det var bra tips.
det stora målet är att jag ska orka jogga 2,5 kilometer på under 12.50. Är det överhuvudtaget rimligt???
som första mål har jag att jag ska klara 2 kilometersrundan på 12 minuter.
Jag läste en gång en text: Varför sitta när jag kan stå, varför stå när jag kan gå, varför gå när jag kan springa. Det brukar jag tänka på ibland. att jag har inga medicinska hinder. Såvitt jag vet. Så varför skulle inte jag låta min kropp få springa och bli stark.
ja det låter jättebra att variera rundorna, men jag har nu valt en "snäll" slinga som inte är så kupperad som elljusspåret. På den slingan har jag spanat in en viss tall. Den är Målet. Jag tänker alltså jogga en sträcka fram och tillbaka. Nu senast så joggade jag från start och strax förbi Tallen. Sen gick jag i så rask takt jag kunde för jag hade ingen andning. Vid vändpunkten joggade jag igen, ända till Tallen. Jag vet alltås inte hur långt jag joggat eller vilken tid det tog, det tänkte jag lägga till senare. kan det vara en rimlig start?
Då kan jag ju pressa mig några meter till var gång kanske??
Ja det får helt klart bli en slags träningsdagbok så jag kan se att jag faktiskt klara de där målen!
O till hösten blir det nog till och med ett par nya skor. Kan ju vara belöningen?! Det låter som en mycket bra planering, den typen av träning (intervalltärning) kan snabbt ge resultat också. Akta bara så du inte drar på dig för mycket träningsvärk, det blir så tungt att träna med smärta i benen  Tänk också på att intrevallträning är en mycket tuff övning, om man t ex väljer att springa upp för en backe och jogga ner etc. Gör den inte jobbigare än att du klarar hela. Du tränar inget annat? För i så fall kan tre intrevallpass bli för mycket, men om konditionen är ditt första och primära mål hinner kroppen hämta sig. 2kilometer på 12 minuter är definitivt inte omöjligt.  Det är bara att satsa järnet!
Hej på er!  Vad kul det är att läsa alla bra råd som ges här i tråden! Idag har jag tränat step-up och core. Det gick jättebra. Jag har den senaste tiden haft problem med att mitt vänstra ben bråkar ibland. När jag sprang fredagen innan Cypernresan tappade jag kraft i det två gånger. Stannade till och skakade benet och stretchade och fortsatte springa. Helt plötsligt vek sig benet och jag höll på att ramla. Blev lite orolig.... Sen har jag haft som tandvärk i skinkan, baklåret, vaden och ända ner i foten. Ingen molande värk utan det ilar till ibland. Har inte brytt mig så mycket om det, men jag träffade kiropraktorn idag och frågade vad det kunde vara. Jag var rädd att det var knät som spökade. Han la händerna på mina höfter och kände att mitt bäcken är snett. Det är tydligen inte alls ovanligt att det blir en förskjutning i bäckenet när man tränar hårt. Nästa vecka ska jag gå till honom så ska han rycka det rätt.  Himla praktiskt att ha kiropraktorn i träningslokalen! Glad midsommar på er alla träningstokar! /Stina
Aj, det låter fruktansvärt smärtsamt! Hur går det? Har bäckenet hamnat rätt än? Hoppas det inte påverkar din träning allt för mycket. Själv har jag börjat inleda mornarna med 30-40 minuters motionscykel för att bränna fett och höja konditionen. Stretchar när musklerna är mjuka, blir alldeles lagom. Styrketränigen får anstå tills konditionen och vigheten börjar hämta sig, dvs om några veckor. Räknar 2-3 veckor där ungefär. Sedan blir det ytterligare några veckors upptrappning, med konditionsträning, vighetstränining och styrketärning fram till hösten. Upptrappning i kanske tre-fyra, tror jag. Då borde vi vara i mitten av augusti, och det är ungefär då terminen börjar. Förhoppningsvis har jag nått tillbaka till den nivå jag var på före lunginflammationen vid det laget. Det ska bli intressant att se om schemat hållet
Det är faktiskt inte så där jättesmärtsamt som man kan tro - det är mer som korta, iofs då intensiva ilningar. Kan inte springa så mycket som jag vill innan han fixat till det. Vi har bestämt att bestämma tid imorgon, antingen om vi ses eller så ska jag ringa honom så ska han fixa det den här veckan. Jag kan inte springa så långt som jag vill innan han fixar det, för efter ett tag kommer kraftlösheten i benet. Kan inte heller köra benträning i maskinerna med belastning. Har lite mer ont just nu för jag var nere på landet över helgen och fick hoppa runt på stenbumlingar för att nå alla mina rosbuskar (dom hade fått löss och behövde behandling). Hoppningen var tydligen inte så bra för benet, för nu gör det ondare.  Fast jag ska inte klaga - kunde varit värre och det är ju lätt avhjälpt. Det är bara så himla äckligt med ljudet hos kiropraktorn. Jag hatar knaket. Jag måste tom byta plats om någon sitter och drar i fingrarna så att det knakar. Och det är ju inget mot knakningarna som kiropraktorn åstadkommer. Fast det gör inte ont alls som tur är. Jag har bara en vecka kvar innan mina 4 veckors semester och då stänger jag av mitt träningskort. Hade tänkt köra hårt den här veckan, får se hur det blir med det... Tar med mej löparskorna till landet sedan, vi har en runda på 4km, det kan bli lagom semesterlöpning. Sen kör jag lite egen core-träning ett par dagar i veckan på tomten + trädgårdsarbetet. Kul att du kommit igång LadyG! Hälsningar Stina
Det låter inte så roligt, men det hade kanske kunnat vara värre. Men hur kan man förebygga att det händer igen? För det kan väl inte vara så kul om det börjar upprepa sig?
Nej, det vore inte kuligt! Nu sitter jag här på jobbet och är NERVÖS!!!  Ska strax gå och träna och om jag träffar kiropraktorn ska vi boka en tid. Hjääääälp!!!! Annars måste jag ringa i em (om jag törs  )
Stackare, det kommer att gå bra. Tur att du har semester snart så du kan vila upp dig. För du skulle vila, väl
Puh - han var inte där!  Nej, skojade bara, iofs VAR han inte där, men jag ska ringa i em och boka tid. Träningen gick bra. Jag körde styrketräning och lät bli dom övningar som gör ont. Sprang inte, utan gick snabbt i kraftig uppförsbacke i 3 km. Gjorde några av dina töjövningar LadyG och det kändes bra. Stretchade lääääänge. Skönt att det är så lugnt i gymmet nu, tror vi bara var 5 pers totalt. Ja, jag ska vila hyfsat i alla fall på semestern. Ingen hårdträning kommer det bli. Promenader, trädgårdsarbete och kanske lite coreträning i trädgården. Nu ska jag äta en fruktsallad och peppa mej för samtalet! /Stina
Det är nog bra för dig att ta en viloperiod under sommaren Stina. Risken är nog att du blir övertränad och skadar dig annars....se upp så du inte börjar bryta ner kroppen istället för att bygga upp den. Själv är jag så långt från övertränad man kan komma just nu!  Har inte varit på gymet sen i slutet på mars, har satt upp mina gummiband som jag fick av sjukgymnasten men har bara dragit i dem en gång. Jag klarar inte av att göra särskilt mycket alls just nu, får ont i magen. Jag får satsa på magrutorna till nästa sommar istället!
Ja, jag vet att jag måste låta kroppen återhämta sig och det ska jag verkligen försöka göra under mina 4 semesterveckor. Vill bara inte lägga av helt, jag är rädd att få börja om på ruta 1 när jag drar igång igen. Fast så kanske det inte är.... Ska dock bara precis hålla igång lite grann så att inte all kondis/alla muskle sticker åt fanders. Förstår dej Magdis att du har fokus på något helt annat just nu. Träning kräver ju just total fokus och det måste vara näst intill omöjligt för dig!  Du har ju all tid i världen att komma igen sen. Hälsar Stina
Du kommer säkert hålla igång en del ändå med trädgårdsarbete, promenader m.m. Jag tror inte kroppen degenererar så snabbt ändå, om jag ser på mig själv så har jag fortfarande kvar musklerna jag byggde upp på axlarna och armarna trots att det gått så lång tid utan träning. Mina översta magrutor kan jag fortfarande klämma fram...min bebismage sitter långt ner eftersom jag har så lång överkropp. Muminmagen....hehe!
Nu har jag bokat tid! Onsdag 10.30. Hjääääälp!
CITAT (stina @ 26-06-2006, 15:30) Nu har jag bokat tid! Onsdag 10.30. Hjääääälp!  *Knaaaaaaak* Nädå, det går säkert jättebra!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-06-2006, 15:38) CITAT (stina @ 26-06-2006, 15:30) Nu har jag bokat tid! Onsdag 10.30. Hjääääälp! :o *Knaaaaaaak* Nädå, det går säkert jättebra!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-06-2006, 14:27) Själv är jag så långt från övertränad man kan komma just nu!  Har inte varit på gymet sen i slutet på mars, har satt upp mina gummiband som jag fick av sjukgymnasten men har bara dragit i dem en gång. Jag klarar inte av att göra särskilt mycket alls just nu, får ont i magen. Jag får satsa på magrutorna till nästa sommar istället! Tror jag det, din kropp har mycket nog att göra  Jag är inte förvånad att kroppen inte tycker täning känns som en lyckad idé. Promenader kanske är ett alternativ?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-06-2006, 15:38) CITAT (stina @ 26-06-2006, 15:30) Nu har jag bokat tid! Onsdag 10.30. Hjääääälp! :o *Knaaaaaaak* Nädå, det går säkert jättebra! Jag håller med, det kommer att gå jättebra
Farbror Blå
27-06-2006, 11:22
Klart de går bra. varit hos en knakdoktor ett par ggr och det gör verkligen skillnad=)
Tack för era hejarop! Var på ett A1-pass på lunchen, alltså Aerobics med lättare koreografi utan hopp och snurrar. Det funkade faktiskt bra. Bra med lite lättare koreografi, för jag känner att jag har en tendens att grunna på om mitt ben ska vika sig eller inte och då är det lätt att tappa bort sig om det är för krångliga steg. Benet är LITE svajigt emellanåt, men jag höll mej på benen och det var skönt att bli trött.  Undrar om man kan träna direkt efter att man varit hos kiropraktor... Jag ska ju dit 10.30 och sedan har jag lunch. Hmmmm. Kan ju ta med kläderna och se hur det känns - kan ju fokusera på mage/rygg + överkropp imorgon. Det kanske låter lite överambitiöst och fanatiskt, men det hänger ihop med att jag går på semester nästa vecka. Hälsar Stina
Farbror Blå
27-06-2006, 12:19
Hoppas allt går bra Som du tränar är du väl bara muskler snart?=)
Ånej, dit är det långt....
Farbror Blå
27-06-2006, 13:03
inga nya muskelbilder på gång då?=)
Fastnar fortfarande inte på bild....
anna_rispan
27-06-2006, 17:50
apropå hur länge man kä'nner av sin kondition. om den är bra alltså.
ni kankse redan pratat om det här i tråden?
hur som helst så jämförde jag mig med min sambo när vi joggade. han kunde jogga ca tre fjärdedelar i sträck o jag två fjärdedelar, inte i sträck. hur kommer det sig undrar jag. han är lika oaktiv som jag annars så jag inbillar mig att hans kondis borde vara lika som min
han menar att man har det med sig från 15-20 års åldern. tränade man då så har man det med sig liksom
stämmer det eller är han bara större o tål mer??
Jag vet ju inte hur gammal din sambo är - alltså hur länge sedan det var han var vältränad - men det är en myt att man har bra "grundkondition sedan ungdomen". Kondition är en färskvara.... Varför han orkade mer kan jag däremot inte svara på, kanske någon annan kan...
Hälsar Stina
Så sant Stina, kondis är färskvara och har ingenting att göra med vad man gjorde som ung. En röd blodkropp lever ungefär 120 dagar, läste jag på sjukvårdsrådgivningen, så gissningsvis kan man väl säga att konditionen hänger på vad man gjorde för max fyra månader sedan. Generellt har män högre andel hemoglobin (Hb) i blodet (Hb transporterar syre ut till musklerna och koldioxid bort ifrån dem) än kvinnor. Hb-koncentrationen i blodet påverkas inte av träning, i stället påverkas blodvolymen. Hos en vältränad människa kan blodvolymen öka med upp till tre fjärdedelar jämfört med en otränad. Hb-koncentrationen skiljer sig mellan män och kvinnor med nästan 15%, det är därför kvinnor i regel inte är lika uthålliga som män. När man tränar kondisen ökar man inte bara syreupptagningsförmågan utan även hjärtat. Hur mycket blod hjärtat kan pumpa ut skiljer sig mycket mellan olika människor (hjärtats storlek och hjärtmuskeln uthållighet och styrka.). En vanlig människa kan t.ex. pumpa runt 20-25 l blod per minut, medan en vältränad kan pumpa det dubbla (runt 40 l/min). Det är det vi kan påverka mest med vårt träning. För att orka springa samma sträcka i samma tempo måste alltså en kvinna vara betydligt mer vältränad än en man i förhållande till sina förutsättningar. Samma sak gäller muskelstyrka (en kvinna måste vara ruggigt stark för att vara kvinna för att alls komma inärheten av en mans styrka). Muskler påverkar också kondisen, eftersom fler muskler förbrukar mer syre. En vältränad person kan dock lära kroppen att effektivisera sina musklers syreförbrukning och dessutom utvecklar man fler kapillärer runt musklerna när man tränar kondition. Fler kapillärer förbättrar syretransporterna och rensar slaggprodukter betydligt effektivare. Dessutom får man inte glömma lungvolymen, som hos män generelt brukar vara större än hos kvinnor. Min ligger på strax över 4,5 L vilket är ungefär 36% mer än normalt, jag tränar mer än mina manliga vänner i klubben men ändå är det nätt att jag hänger med p g a att jag är kvinna. Benlängden påverkar naturlivtvis också, och löpstil. Det enda som egentligen inte påverkar alls är hur mycket man tränade i ungdomen.
Hihi, jag har väldigt högt Hb - 165. Så om jag skulle testa mig för bloddoping vid en tävling kunde jag få problem tydligen. Vet inte om det är sant att det skulle vara så, vet inte heller varför jag har så högt HB.
anna_rispan
27-06-2006, 19:57
Vilket bra svar du hade Lady G! fast nu när jag tänker efter borde jag vetat det själv. Men inte lika detaljerat! Nu känns det bättre. Så då kan jag klappa mig själv på axeln när jag orkar jogga lika som min sambo för då har jag (fömodligen) bättre kondis då. *fniss*
Oj, Stina du skulle åka dit för bloddoping om du skulle tävla. Jag har för mig gränsen går vid 145 Anna_ripsan, du ska vara stolt tycker jag. Han har antagligen längre ben än du också och kan stega på betydligt snabbare bara genom att öka steglängden medan du måste öka steghastigheten och det är jobbigare  Jag lyckades dra på mig träningsvärk i överkroppen genom att dammsuga, handskura, moppa och slutligen bona köksgolvet, i ett anfall av vansinne  Det var vansinne eftersom jag redan påbörjat städning av lägenhetens andra rum. Det tog hela dagen att bli klar tillsist och det är möjligt att träningsvärken kommer från fläkten vi satte upp eller alla möbler jag kånkat runt på i min iver att städa alla hörn... Slet ut rotborsten också, så det måste jag ha en ny  Husmorsgympa ska man verkligen inte underskatta
Ja man kan få träningsvärk av mycket annat än ren "träning"!  Jag studsade runt mellan stenbumlingar på landet för att komma åt att såpspreja mina lusbelamrade rosbuskar och jag fick träningsvärk i låren!  Förmodligen för att det var halt och att jag hoppade omkring i badtofflor så jag spände mig för att inte ramla. (Idag är det dags....  ) Återkommer med rapport (om jag lever  )
Åh, lycka till! Hoppas du kan träna på lunchen som du brukar efter att ha vart hos honom!
Tjingeling, nu är jag tillbaka!  Det gick jättebra hos kiropraktorn, inget läskigt alls. Det var en låsning i vänster höft som han fixade till med ett knyck av underkroppen åt vardera sidan. Lite knakelibrak längs ryggen också så var det klart. Det knakade inte alls speciellt högt så min nervositet var obefogad - inte i närheten av att knäcka nacken. Jag fick också en rejäl massage på skinkan så nu är man lite öm i gumpen minsann. Det gick alldeles utmärkt att träna direkt efter sa han så jag körde lite styrketräning. Springa tänkte jag göra imorgon och sedan är det slut på träning på gymmet för ett tag. Fredag ska vi ut på gemensam sommarlunch här på jobbet. Jag frågade en av tränarna vad som händer med kroppen om man låter bli att träna i 4 veckor (tänkte på min semester) och hon sa att man tappar ganska mycket tyvärr. Hennes förslag var: Försök hålla igång lite grann. En spring- eller gångrunda och lite mage/rygg/armhävningar på tomten räcker för att du inte ska tappa så mycket. Tänker göra som hon säger och försöka hålla igång lite grann i alla fall. Hur gör ni andra på sommaren????? undrar Stina
Skönt att det gick bra och att det inte var så hemskt! Då är ju ömheten gå över snabbt iaf  Så här gör jag över sommaren, har gjort hittils iaf: Kondis: Raska långpromenader (inte under 6 km mao) Kortare löpningar (tempo cirka 2km) Simma cykla Styrka: Armhävningar av tre modeller: händerna brett i sär, händerna rakt under axlarna och händerna tätt ihop. Situps i olika utföraden rygglyft, liggande (ligga platt på magen och lyfta överkroppen med ryggmusklerna) benlyft, liggande på mage (ligga platt på mage och lyfta raka ben med ryggmusklerna) benlyft, liggande på rygg (ligga platt på rygg och lyfta raka ben så högt man orkar) Plankan Upphopp utfall benböj Dips (något bord som är stadigt behövs) vadhävningar (trappa eller tröskel hög nog behövs) Vighet behövs inga särskilda redkskap för så det kan man träna när som helst.
Tack för träningstipsen, jag ska sno lite idéer av dej bla och koka ihop ett "håll-i-gång-schema". En annan övning jag gillar att göra hemma är "rumplyft", dvs ligga på rygg med benen uppåt och lyfta rumpan från golvet. Bränner gott efter en stund.... Men du ska väl ha programmet "kom-igen" den här sommarenLady-G???
Jo, jag har upptäckt att jag inte orkar göra lika många av varje övning som vanligt, så jag får streta på så gott det går. Först kondis och vighet, och sen styrka också. Fast jag tjuvstartade med styrketräningen iofs  Ville bara se hur illa det var, och så hemskt var det iaf inte. Jag ska ner till mina föräldrar i Småland ett tag, så då vet jag inte riktigt hur det blir med morgonmotionen och det andra.
CITAT (LadyG @ 28-06-2006, 15:29) Jo, jag har upptäckt att jag inte orkar göra lika många av varje övning som vanligt, så jag får streta på så gott det går. Först kondis och vighet, och sen styrka också. Fast jag tjuvstartade med styrketräningen iofs  Ville bara se hur illa det var, och så hemskt var det iaf inte. Jag ska ner till mina föräldrar i Småland ett tag, så då vet jag inte riktigt hur det blir med morgonmotionen och det andra. Vad bra att styrketräningen kändes OK! Nej, det blir väl inte lika disciplinartat regelbundet under semestern som det brukar vara. Men varje gång är bättre än ingen gång, eller hur! Vi ska också åka bort en del och då blir det ingen träning för mej heller!
Det har du förvisso rätt i. Om man hinner med några gånger under semestern är ju inte allt förlorat. Och jag skulle ju egentligen ta det lugnt och mjukstarta... *fniss* Det kanske är tur att jag ska iväg trots allt.  Jag har blivit helt såld på att cykla om mornarna. Säg att man går upp en timme tidigare, dricker sitt kaffe och så som vanligt men väntar med frukost. Sen sitter man upp och trampar i lagom tempo i 40 minuter, tills man är lagom svettig. Duscha och frukostera och vips är man fräsch som en nyponros. Jag kommer att sakna det tror jag...
Ja LadyG, känner jag dej så är du nog en smula lik mej vad gäller träningen...  Mjukträna, vad är det????? Jag blir så avundsjuk på er som kan träna på morgonen. Jag grejar det inte helt enkelt. Skulle ha svårt att träna sent på kvällen också iofs. Tur att jag kan gå och träna mitt på dagen, för det är min optimala träningstid. Skulle jag tvingas utföra något fysiskt tidigt på morgonen tror jag att jag skulle kräkas... En rask morgonpromenad innan alla andra har vaknat kanske är ett alternativ? hälsar "smärt-stjärten"
Det har du nog ganska rätt i, jag har nog ingen mellanväxel i min växellåda  Jag trodde också att jag skulle kräkas när jag började cykla på mornarna men det fungerar förvånansvärt bra, fast den främsta vinsten är nog att jag alls kan äta frukost trots att det bara gått 1½-2 timmar sedan jag steg upp. Det där med frukost brukar jag inte palla i vanliga fall, fast efter cyklingen känns det som om kroppen helt enkelt bara kräver något (vilket är tvärt om mot vad den brukar anse så tidigt på dygnet).  Rask morgonpromenad med lite musik i öronen är nog enda tillgängliga alternativet om jag inte ska släpa med mig hojjen ner, och det tänker jag inte ens försöka med i en Nissan Micra Jag hoppas verkligen att det onda går över snabbt nu, det kan ju inte vara kul och gå med ont i baken hela dagen?
Det är väl det att du vaknar till ordentligt av cyklingen som gör att du kan äta. Jag kan ju som bekant inte äta frukost på mornarna, men däremot tar jag något när jag transporterat mig till jobbet. Men jag ÄR en slarvmaja med maten. Kom på när jag varit hos kiropraktorn och skulle gå ut och träna att jag glömt äta något alls på fm! Jag var så nervös.... Bland annat därför valde jag att styrketräna lite istället för att springa, för jag vill så gärna att mitt nästa löppass ska bli bra. Tyvärr gick min mp3-spelare sönder nere på Cypern så jag får springa utan musik i öronen imorgon.  (Hittar inte kvittot på den!) Baken är lite gladare nu!
Vilken osis med mp3-spelaren, de är inte billiga  Hoppas inte pladder-majan kommer och sabbar lugnet bara. Jag misstänker att lugnet sänkt sig över gymmet nu? Klubben är stängd för semester, så någon kampsportsträning blir det inte förrän i augusti igen mnen det är väl likadant överallt antar jag.
Ja det är mycket lugnare och skönare i gymmet nu. Däremot är det rätt mycket folk på dom få pass som är igång. Iofs är det inte så okristligt mycket folk på gymmet annars heller på luncherna - värre på kvällarna tydligen. Då är det mer yngre folk som tränar. Pladdermajan har jag inte sett på ett tag faktiskt!  Inte heller "bajsgubben" (det är en gubbe som luktar fruktansvärt illa!  ) Som tur är köpte jag inte en jättedyr mp3-spelare, men det är trist i alla fall. KANSKE går det att fixa utan kvitto, för jag köpte den av grannen som jobbar på Expert tvärs över gatan där vi bor. Vet inte om han kan hjälpa mej, jag ska i alla fall prata med honom. Hurra, hurra, idag ska jag springa!  Längtar efter mina endorfiner!!!! /Stina
Farbror Blå
29-06-2006, 09:14
Nån som cyklat Vättrenrundan? eller ska simma Vansbrosimmet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|