Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
stina
Ja, jätte! rolleyes.gif

Hittade ett par länkar på iform om puls:

Låt pulsen guida dig

Pulsträna dig slank
Bettson
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 13:30)
Ja du Bettson, jag tror att ridningen blir mer muskelträning eftersom du måste hålla dig kvar på hästen, i balans, röra sig, styra följa med i rörelser osv så även om cykeln får dig att flämta efter luft så tror jag att ridningen bränner mer kalorier eftersom du anstränger hela kroppen.

Fast kaloriförbrukningen styrs ju också av musklemassa, kön och ålder, så det bästa vore kanske att anpassa cyklingen till hur du mår nu och hur kroppen känns och inte försöka jämföra för mycket. Huvudsaken är ju att träningen ska vara kul, så kommer resten av sig själv.

Gissningsvis går det väl åt cirka 6-700kcal på den timme jag tror hela dressyrpasset tog, inkl upp- och nervärmning.

Om man cyklar i spinningtempo blir det cirka en timme det också, men jag tror inte du håller det tempot väl?

Nej inte är det spinningtempo inte.Brukar väl köra mellan 8-12 km men en arbetspuls på 112.

Låter sedan arbetspulsen styra hur hårt jag belastar motståndet. Vet inte riktigt om det är rätt men det ökar i alle fall.

Nu börjar jag fundera på det där med muskelträning. Törs mig knappt in på ett gym. Är nästan rädd för att alla vältränade människor skulle se på mig som ett UFO med michelinringar. Eftersom jag också har lite problem men muskelvärk så kan jag inte hålla på så länge heller. Att överhuvudtaget träna muskler så behöver jag kanske träna lite och ofta. Att det gick med hästen var för att det hela tiden var så varierande och att hon gav mig lite värmemassage under tiden.

Så gym känns lite bortkastat för min del.

Tänkte jag skulle köpa något träningsredskap. Magen är värst och tänkte börja där. Av alla konstiga saker man ser för att träna magen med så har jag nog fastnat lite för den där Ab King Pro. Inte den som ser ut som en upp och nervänd gungstol med sits utan den där man drar en båge över kroppen.

Det som jag TROR är bra är att jag ligger plant eftersom jag har instabil rygg och att det är armarna som hjälper till istället för benen. Har lite känningar av ischias ibland och då det sätter in så skulle det bli omöjligt att träna magen i så fall. Och ska man träna så får man väl försöka planera så att det blir utan avbrott.

Är det nåt att ha eller? Tänker jag fel!

Ursäkta mina nybörjarfrågor men jag har jobbat så hårt i mitt tidigare liv att jag så att säga var naturligt vältränad. OCh så startade förfallet av olika orsaker. Så jag är en träningsmässig analfabet. Begriper ingenting. wacko.gif
stina
Hej Bettson!

Om du vill träna magen trots att du har problem med ischias så kan du köra sit-ups, men med en kudde under ryggen så att du inte kommer ner helt plant på golvet. (Tips från min kiropraktor)

Och inte är det en massa vältränade människor på ett gym heller, det är bara en felaktig uppfattning! Där jag tränar har vi tex två sjukgymnaster i lokalerna, så det tränar en massa människor där som har allehanda fysiska problem. Muskelbergen är i klar minoritet!

Hälsar Stina
Bettson
CITAT (stina @ 01-09-2006, 15:03)
Hej Bettson!

Om du vill träna magen trots att du har problem med ischias så kan du köra sit-ups, men med en kudde under ryggen så att du inte kommer ner helt plant på golvet. (Tips från min kiropraktor)

Och inte är det en massa vältränade människor på ett gym heller, det är bara en felaktig uppfattning! Där jag tränar har vi tex två sjukgymnaster i lokalerna, så det tränar en massa människor där som har allehanda fysiska problem. Muskelbergen är i klar minoritet!

Hälsar Stina

Den varianten funkar inte tyvärr.

Har två skadade nack-kotor, ett parti mellan skulderbladen på två dm som låser sig just vid situpps och blir helt stelt. Det är ungeför så chiropraktorn gör när han låser uppallting igen. Samma ställning men han trycker under.

Åsså är det de vanliga besvären med lite instabilt bäcken ibland ischias osv.

Så ska jag träna magen behöver jag ligga helt plant. Och försöka hitta de där musklerna som inget gjort sedan jag blev gravid första gången. Jisses vad jag kommer att få leta. laugh.gif

Jag har provat med all ligga helt plant och låtit maken hålla emot mina händer när jag trycker uppifrån och ner. Känner nog at jag hittar någon liten muskel där andra har ett sexpack i alla fall.

Fast maken är måttligt road av att få agera gym-maskin. tongue.gif
Magdis
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 15:12)

min tyckte det var jätteroligt att få knuffa tillbaka mina ben när jag övade benlyft. biggrin.gif
Bettson
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-09-2006, 15:16)
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 15:12)

min tyckte det var jätteroligt att få knuffa tillbaka mina ben när jag övade benlyft. biggrin.gif

Inte min, och så är han borta långa perioder också
Magdis
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 14:13)
Nu börjar jag fundera på det där med muskelträning. Törs mig knappt in på ett gym. Är nästan rädd för att alla vältränade människor skulle se på mig som ett UFO med michelinringar. Eftersom jag också har lite problem men muskelvärk så kan jag inte hålla på så länge heller. Att överhuvudtaget träna muskler så behöver jag kanske träna lite och ofta. Att det gick med hästen var för att det hela tiden var så varierande och att hon gav mig lite värmemassage under tiden.

Så gym känns lite bortkastat för min del.

finns det ingen sjukgymnast på gymet där du bor? där jag brukade träna var det många som gick på sjukgymnastik och tränade lättare. Du skulle väl kunna få hjälp med ett träningsprogram som är skräddarsytt för dig? Innan jag började på gym trodde jag att det bara var broilers där så jag blev väldigt lättad när jag såg att det var helt vanliga människor, de flesta över 50. (åtminstone på dagtid då jag oftast var där)
stina
Ja, jag tror det är skönare stämning på dagarna i regel på ett gym. Jag går ju på luncherna och det är kanon. Dom få gånger jag gått på kvällarna är det både mer och betydligt yngre folk...

Precis som Magdis skriver, har du något gym i närheten. Ofta har dom sjukgymnaster eller tränare som kan hjälpa dej.
Bettson
CITAT (stina @ 01-09-2006, 15:39)
Ja, jag tror det är skönare stämning på dagarna i regel på ett gym. Jag går ju på luncherna och det är kanon. Dom få gånger jag gått på kvällarna är det både mer och betydligt yngre folk...

Precis som Magdis skriver, har du något gym i närheten. Ofta har dom sjukgymnaster eller tränare som kan hjälpa dej.

Får väl försöka samla lite mod då.. Kan ta tid.

Fast sjukgymnatik har jag lite dålig erfarenhet av. De framhävdar de där övningarna med rund rygg som jag inte klarar. Åsså den där med att ligga som en hund och sträcka en arm och ett ben i par växelvis. Och mina knä kan jag inte tänka mig att ligga på.

Fast jag har ju inte varit på ett "riktigt gym" med sjukgymnast, finns det?

PÅ sjukgymnasitken på vårdcentralen har de bara lite mattor, bollar och en maskin för att träna benmuskler. Jo så har de lite vikter i block och talja också för dåliga axlar. Och det känns som ganska ospecifik träning som smärtar är jobbig och ger dåligt resultat. Ungeför som om man skulle peka ut Göteborg på en karta så pekar man på hela europa. Men det har kanske med pengar att göra, jag vet inte.

Hos chiropraktorn så får man mycket mera exakta träningsinstruktioner och då börjar man begripa hur viktigt det är att man gör rätt. Riktigt rätt.
Jag har en kanonbra chiropraktor men han har inte tid att göra hela träningprogram. Det finns ju bra och mindre bra av det yrket också. Men den här killen har ett idrottsförflutet och jag inbillar mig i alla fall att idrottmän/ kvinnor är lika petiga med kroppen som jag var med hästen ungefär.

Min man sa alltid varje gång jag gjorde foderstat till hästen och jag var nöjd med att hon sken och var blank. Gör en lika bra foderstat till dig själv älskling så skiner du också. Fast det var bara det att jag hade kunskapen om hur man utfordrar en häst, men kunskapen om hur man utfordrar Bettson har jag inte fått förrän nu.

Och hästen var i topptrim, den kunskapen hade jag. Men kunskapen hur man trimmar Bettson, den fattas.

Tror ni det finns hopp

sleep.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 14:13)
Nu börjar jag fundera på det där med muskelträning. Törs mig knappt in på ett gym. Är nästan rädd för att alla vältränade människor skulle se på mig som ett UFO med michelinringar.

Träffade en 79-årig dam förra veckan på vårt gym, hon hade precis börjat träna.
Hon sa själv: "Det är aldrig för sent att börja." smile.gif
På dagarna är det mest vanliga äldre, pensionärer. Alla sorter finns, ingen tittar.
Farbror Blå
Nån som har bra tips på hur man tränar sidomusklerna?

Vill ha dom större....
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 17:09)
Nån som har bra tips på hur man tränar sidomusklerna?

Vill ha dom större....

STÖRRE sidomuskler....får man verkligen det av att träna dem? huh.gif Jag trodde bara de blev fastare och håller in midjan bättre.

Mumsig mage! wink.gif tongue.gif
Farbror Blå
tack, ja nog måste man kunna få dom större? unsure.gif huh.gif
stina
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 17:08)
Fast jag har ju inte varit på ett "riktigt gym" med sjukgymnast, finns det?

Tror ni det finns hopp

sleep.gif

Japp, mitt gym har två sjukgymnaster, en kiropraktor två vanliga massörer och en thaimassör. rolleyes.gif

Jag vet inte var du bor, mitt gym ligger på Söder i Stockholm, Saga motion heter det. Men jag tror säkert att dom stora kedjorna som Sats tex har sjukgymnaster och kiropraktorer.

Det är klart det finns hopp! Även dom personliga tränarna tycker jag är duktiga på att hjälpa folk med kroppsliga problem.

/Stina
stina
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 18:19)

Vilka muskler menar du??? Jag tränar sidorna av magen för att få smalare midja och för att motverka "volanger" runt midjan. tongue.gif
Björken
Ja så har jag då varit iväg på mitt andra träningspass och nu är det bara att hoppas på att det inte blir värre träningsvärk än efter förra.
Trots att jag bestämt mig för att inte öka på vikterna än på några gånger så kunde jag inte låta bli att öka lite, bara lite, för om ärligheten ska fram så kändes det lite för lätt framför allt på ben och armar. Har ju jobb där jag använder både ben och armar mycket och promenaderna med hunden gör ju trots allt lite nytta.
Nu ska jag vila till tisdag. Det är lite tråkigt att det är så långt att åka, för annars hade det nog blivit tätare mellan passen.
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 18:19)

Nu måste jag bli teknisk och fråga vilka muskler du menar, menar du den här:

I så fall gör du någon av följande:

Chin-ups (med viktbälte om det är för lätt)
Pull-up (med viktbälte)
Pull-over (med skivstång)

samt:
hantelrodd
skivstångsrodd

Lycka till! wub.gif
stina
Chin-ups med viktbälte!!!! Är ni sådana kraftpaket? Jag kör det i en maskin där man får hjälp med en motvikt för att det blir för tungt annars! ohmy.gif unsure.gif

Idag har jag minsann en svag antydan till träningsvärk just precis i dom muskler du visade på bilden LadyG! rolleyes.gif Det var nog minskningen av motvikten igår som gjorde susen! tongue.gif
LadyG
Jag gör inte chin-ups, inte med min vikt. Inte än iaf, fast en dag kanske smile.gif

Härligt att träningen gjorde nytta igår, det ska kännas att man gjort framsteg biggrin.gif
stina
Det är ju det som är det fiffiga med den där styrketräningsmaskinen där man sätter motvikt! rolleyes.gif Att alla kan göra det. Visst, det går väl att göra någon (1 kanske?) utan motvikt, men om man ska göra flera stycken så måste jag ha minst 30 kg's hjälp!

Förresten, appropå nytta med träningen. Jag kollade med måttbandet idag och för första gången under mitt vuxna liv är jag under 70 cm runt midjan (69,5) utan att vikten ändrat sig! rolleyes.gif Ommöblering av vikt borde det tyda på! tongue.gif

Mottager vänligen med bestämt vågenrörelser, applåder och allehanda andra ovationer! biggrin.gif wink.gif

Tjingeling från Stina som snart ska hugga in på kalopsen! tongue.gif
Magdis
CITAT (stina @ 02-09-2006, 15:10)
Förresten, appropå nytta med träningen. Jag kollade med måttbandet idag och för första gången under mitt vuxna liv är jag under 70 cm runt midjan (69,5) utan att vikten ändrat sig! rolleyes.gif Ommöblering av vikt borde det tyda på! tongue.gif

Mottager vänligen med bestämt vågenrörelser, applåder och allehanda andra ovationer! biggrin.gif wink.gif

Heja Stina, heja Stina!!! biggrin.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-09-2006, 17:25)
CITAT (stina @ 02-09-2006, 15:10)
Förresten, appropå nytta med träningen. Jag kollade med måttbandet idag och för första gången under mitt vuxna liv är jag under 70 cm runt midjan (69,5) utan att vikten ändrat sig!  rolleyes.gif  Ommöblering av vikt borde det tyda på!  tongue.gif

Mottager vänligen med bestämt vågenrörelser, applåder och allehanda andra ovationer!  biggrin.gif  wink.gif

Tjingeling från Stina som snart ska hugga in på kalopsen!  tongue.gif

Heja Stina, heja Stina!!! biggrin.gif

Tack! wub.gif
LadyG
CITAT (stina @ 02-09-2006, 16:10)
Det är ju det som är det fiffiga med den där styrketräningsmaskinen där man sätter motvikt! rolleyes.gif Att alla kan göra det. Visst, det går väl att göra någon (1 kanske?) utan motvikt, men om man ska göra flera stycken så måste jag ha minst 30 kg's hjälp!

Jubel och gratulationer!!! biggrin.gif

Omfördelning a la muskelbygge kallas det smile.gif
stina
Tackar å bockar! rolleyes.gif

Jag vaktar ju noga så att jag inte ska tappa i vikt (som ni vet) och då är det kul när det händer något i alla fall! rolleyes.gif

Fast nu är det nog MINST 79,5 för jag har fullkomligt vräkt i mej enorma mängder kalops! ohmy.gif tongue.gif (Helg-laddar inför löpningen på måndag! tongue.gif )
stina
Har du klättrat idag förresten, LadyG? rolleyes.gif
LadyG
CITAT (stina @ 02-09-2006, 21:37)
Har du klättrat idag förresten, LadyG? rolleyes.gif

Oja, tangerade personbästa på höjden, fast utan kramp den här gången tongue.gif

Tog det lite lugnt dock, eftersom jag ska vara kastdocka åt maken imrogon, han ska gradera nämligen smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 03-09-2006, 00:51)
Har du klättrat idag förresten, LadyG?  rolleyes.gif

Tog det lite lugnt dock, eftersom jag ska vara kastdocka åt maken imrogon, han ska gradera nämligen smile.gif

Grattis till höjdrekord och utebliven kramp! rolleyes.gif Börjar vänja dig vid höjderna verkar det som - det är väl det + nu tränade "klätttermuskler" som gör att krampen uteblir! smile.gif Det är väl inte för inte det heter att "hålla ett krampaktigt tag"...

Usch då - kastdocka! Det skulle INTE jag vilja vara! ohmy.gif

Själv ska jag hjälpa sambon att köra grejer till återvinningen idag. Himla ruggigt väder här i Stockholm idag - riktig höst.
LadyG
CITAT (stina @ 03-09-2006, 08:52)
CITAT (LadyG @ 03-09-2006, 00:51)
Har du klättrat idag förresten, LadyG?  rolleyes.gif

Grattis till höjdrekord och utebliven kramp! rolleyes.gif Börjar vänja dig vid höjderna verkar det som - det är väl det + nu tränade "klätttermuskler" som gör att krampen uteblir! smile.gif Det är väl inte för inte det heter att "hålla ett krampaktigt tag"...

Usch då - kastdocka! Det skulle INTE jag vilja vara! ohmy.gif

Själv ska jag hjälpa sambon att köra grejer till återvinningen idag. Himla ruggigt väder här i Stockholm idag - riktig höst.

Tack smile.gif Jo, det kan du ha rätt i, höjden är ett betydligt mindre problem för mig nu är för några veckor sen, och nån gång måste ju underarmarna vänja sig tycker man smile.gif

Nåsta gång kanske det är dags för en höjning av personbästa t om? biggrin.gif

Kastdocka är inte alls farligt att vara, lite svettigt bara. Ungefär som ett vanligt ju-jutsupass, fast man skruvar upp farten några snäpp och lägger på en dos allvar.

Det låter som om ni kommer att få er dos träning idag också, även om det inte är på gym? Höst är väl trevligt iofs men det kunde väl låta bli att hagla?
stina
Håller med om haglet! mad.gif Dessutom gillar jag inte när det regnar OCH blåser. Det kan väl komma rakt uppifrån om det nu ska komma...

Nu vet jag inte längre om det blir någon återvinningsåkning. Lika bra egentligen för jag borde verkligen ägna hemmet ett par timmar! ohmy.gif

Blev akut sugen på ugnsstekt kyckling a la mamma så jag tror att jag ska fixa en riktig "höst-söndags-middag" ikväll med som sagt hel kyckling i ugn, kokt potatis, sås och gelé! Mums tycker jag och det kan passa i det här rusket... tongue.gif (Passar dessutom in i avdelning "matintag inför löpningen" rolleyes.gif
LadyG
Kyckling är bra mat vilken dag som helst, men det är lite extra gott när den är ugnslagad så fettet runnit av den. smile.gif

Hur långt hade du tänkt springa imorgon?
stina
Ja kyckling är mums. Vi äter ofta kycklingbröst med någon god thai-grytbas + basmatiris. Hel kyckling i ugn tar ju lite tid, men jag ska vara hemma och städa (om jag överlever vaxningen! ohmy.gif ) och den sköter sig ju själv i ugnen. Förutom gelén så ska det bli inlagd färsk gurka till, smaskens. Och såsen blir smaskig och fettsnål med hjälp av en liten skvätt av viktväktarnas 4% grädde och lite av deras creme fraiche. Smakar som om det skulle vara vispgrädde i såsen, men icke....

Jag har tänkt springa en mil imorgon. Längre tid pallar jag inte att stå och harva på löpbandet. Är ganska duktig på att meditera mej bort, men där går gränsen....

Hur ser er andras träningsvecka ut?
Rossi
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 22:47)
Det är mycket, det. Det är ju inte en sak man ändrar på hur som helst direkt.

Jag ska nog skaffa pulsklocka och se vad jag har för vilopuls... smile.gif

Jag har ingen pulsklocka utan tar pulsen med hjälp av fingrarna och en vanlig klocka med sekundvisare. Du ska ta den innan du har rest dig upp. Imorse hade jag 56 i vilopuls.
Rossi
CITAT (stina @ 01-09-2006, 08:45)
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 09:33)
70 låter som sagt tränat=)

Nja, jag vet faktiskt inte vad man bör ligga på för att vara "vältränad", det enda jag vet att 95 är väldans högt....

Man brukar säga att "normal" vilopuls ska ligga mellan 70 och 90. Det är därför jag inbillar mig att min vilopuls på 60 (eller som idag 56) ändå antyder att jag inte har riktigt lika dålig kondis som jag ibland tror.
Rossi
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 13:20)
Ni som har sådan koll på det mesta.

När jag red, så var jag ofta svett både fram och bak på tröjan. Ibland var man svettig ända ner i trosorna eftersom det runnit längs ryggen.

OCh frisyren i hjälmen törs jag inte tala om. Hjälmen bytte man ofta för att man var så svett. Ett dressyrpass på 40 min med uppvärmning och avstreching före och efter hur mycket energi kan det ha förbrukat.

Alla som inte ridit säger ju att man "bara sitter på hästen" men för sjutton man andvänder ju nästan varenda muskel som finns i kroppen.

Visseligen hade jag ju ganska dåligt flås men jag tyckte nog att det var ganska bra motion ändå. Var i alla fall helsikes trött efteråt.

NU har jag ingen häst kvar längre och det känns inte roligt att rida när det inte är min lilla älskling jag rider på. Nu är det motionscykeln som gäller.

HUr mycket cyklande ska man göra för att motsvara ett ridpass. VIsserligen tycker jag nog att cykeln mera riktar sig till flåset, det andra var liksom "arbetsmotion" där jag förmodligen brände mera kalorier. Tror jag.

Är det någon som kan reda ut dessa dunkla begrepp för mig.

Visst är ridning jättebra motion! Och det tränar ju musklerna också. Säg den som inte får bra magmuskler vid nersutten trav!
Rossi
Gissningsvis går det väl åt cirka 6-700kcal på den timme jag tror hela dressyrpasset tog, inkl upp- och nervärmning.

Hm, det tycker jag nog låter lite i överkant om jag ska vara ärlig ....
stina
CITAT (Rossi @ 03-09-2006, 16:48)

Hm, det tycker jag nog låter lite i överkant om jag ska vara ärlig ....

Jag är nog benägen att hålla med, för ett löppass i snabbt tempo bränner ca 740 kalorier på en timme (i alla fall enligt löpbandets mätning) och löpning ska vara bland det mest "kaloribrännande" man kan pyssla med (spinning också). Har sett någon lista någon gång över olika sporters kaloriförbränning och jag har för mig att ridning kom ganska långt ner på listan, men jag kan minnas fel.

/Stina
stina
CITAT (Rossi @ 03-09-2006, 16:45)
CITAT (stina @ 01-09-2006, 08:45)
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 09:33)
70 låter som sagt tränat=)

Nja, jag vet faktiskt inte vad man bör ligga på för att vara "vältränad", det enda jag vet att 95 är väldans högt....

Man brukar säga att "normal" vilopuls ska ligga mellan 70 och 90. Det är därför jag inbillar mig att min vilopuls på 60 (eller som idag 56) ändå antyder att jag inte har riktigt lika dålig kondis som jag ibland tror.

Du är säkert inte så otränad som du tror! Fast sedan är det väl iofs så att man är "skapt" på olika sätt som jag tex som är skapt med hög puls...

/Stina sad.gif
stina
Hittade lite om ridning på iForms hemsida:

Så många kcal förbränner Ridning på 30 minuter

Din vikt kcal

Ca 50 kg 150 kcal
Ca 65 kg 180 kcal
Ca 75 kg 210 kcal
Ca 85 kg 240 kcal
Ca 100 kg 300 kcal
LadyG
CITAT (stina @ 03-09-2006, 20:15)

Din vikt kcal

Ca 50 kg 150 kcal
Ca 65 kg 180 kcal
Ca 75 kg 210 kcal
Ca 85 kg 240 kcal
Ca 100 kg 300 kcal

ohmy.gif

Inte mer?

Jisses, jag kunde svurit på att det var ungefär dubbelt så jobbigt tongue.gif

fast vill man vara någorlunda exakt och vetenskaplig kan man räkna ut det ännu nogrannare:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Summan blir ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras summan med en aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0 (där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottares dag inom någon gren). Summan blir din dagsförbrukning, vill man gå ner i vikt ska man mao ligga lägre i kaloriintag och vill man gå upp i vikt ska man ligga över den summan i kcal.

För min del hamnar jag på runt 2200 en tränigsdag (då har jag dragit av 500kcal för viktnedgång) och 1600 en lugn dag utan träning.

Sen hur mycket av den summan som är vad är jag inte så bra på att gissa. smile.gif
LadyG
Dagens träningsrapport glömde jag ju smile.gif

Ju-jutsun gick bra, maken graderades framgångsrikt och jag hade faktiskt en och annan gnutta energi kvar efteråt. En gradering är jättejobbig även för den som är kastdocka, efetrsom man blir daskad i mattan hela tiden, men han var jätteduktig. Dessutom hade vi extra bränsle i vattenflaskorna idag, dagen till ära (Energy nånting, rena kolhydrater i koncentrerad form) biggrin.gif

Rena raketbränslet verkar det vara eftersom maken t om hade energi kvar att vässa efter träningen, eller så var det ren glädje bara biggrin.gif
stina
Vad kul, hälsa maken och gratulera! rolleyes.gif

Jag gjorde precis en "fitnessprofil" på iForms hemsida. Mest för att det är kul, jag tror inte så mycket på sådana förenklade tester. Enligt den testen var jag en sk "Swinger", ett energipaket som ledsnade fort om det blir för monotont och som alltså inte kan hålla på med en typ av träning utan att ledsna. JJag behövde många olika sorters träning. och jag skulle träna mitt på dagen för då var jag i topp och skulle köra fartfylld träning. tongue.gif Stämde konstigt bra faktiskt...

/Stina
Rossi
CITAT (stina @ 03-09-2006, 19:15)

Din vikt kcal

Ca 50 kg 150 kcal
Ca 65 kg 180 kcal
Ca 75 kg 210 kcal
Ca 85 kg 240 kcal
Ca 100 kg 300 kcal

Jäpp, det låter mycket mer rimligt.

Jag har en känsla av att folk i allmänhet tror att man förbränner mycket mer när man tränar än vad man faktiskt gör. En arbetskamrat kom en dag till jobbet och sa att hon hade suttit vid roddmaskinen i 30 minuter och förbrännt 1000 kalorier. Jag påpekade lite finkänsligt att om det vore såååå enkelt att förbränna halva dagsbehovet så hade vi nog varit trådsmala allihop ...... Hon påstod att det hade stått på displayn på maskinen och det må ju vara hänt men uppgiften stämmer inte. Jag hänvisade henne till I Forms hemsida som jag tycker är jättebra och jag har för mig att det stod där att man förbränner ca. 11 kalorier per minut vid rodd.
LadyG
Jag föredrar fortfarande att mäta över ett dygn istället, det blir mer exakt och är lättare att hålla koll på biggrin.gif

Ska man mäta enskilda aktiviteter hela tiden, då hinner man ju inte träna tongue.gif

Edit: Kycklinge höll på att brännas vid, jag hade velat tillägga att jag aldrig varit speciellt bra på att gissa enskilda sysslors kcal-förbrukning, men med ekvationen ovan får man dygnsförbrukningen, ganska exakt.

Det är den de flesta elitidrottare använder för att hålla koll på sin förbrukning.
Rossi
CITAT (LadyG @ 03-09-2006, 21:22)
Jag föredrar fortfarande att mäta över ett dygn istället, det blir mer exakt och är lättare att hålla koll på biggrin.gif

Ska man mäta enskilda aktiviteter hela tiden, då hinner man ju inte tröna tongue.gif

Och framför allt brukar jag inte räkna kalorier överhuvudtaget utan bara träna för att jag tycker att det är kul och för att stärka kroppen ..... (Eller äta för att det är gott för den delen! smile.gif )
LadyG
CITAT (Rossi @ 03-09-2006, 22:26)
CITAT (LadyG @ 03-09-2006, 21:22)

Ska man mäta enskilda aktiviteter hela tiden, då hinner man ju inte tröna tongue.gif

Och framför allt brukar jag inte räkna kalorier överhuvudtaget utan bara träna för att jag tycker att det är kul och för att stärka kroppen ..... (Eller äta för att det är gott för den delen! smile.gif )

Självklart beror det på målet med träningen, och "kul och må bra" smäller högt som smile.gif

Mitt mål är att byta fett mot muskler, inte nödvändigtvis gå ner i vikt dock. Så då måste jag hålla koll på kalorierna men det finns ju tusen andra skäl att träna också. Jag råkade bara se det från mitt håll och glömma attd et fanns fler vinklar att se det ur biggrin.gif

Kunna äta gott är en utmärkt anledning att träna (en av anledningarna att jag ens började - lasagne är en av de godaste rätter jag vet!) biggrin.gif
Bettson

Din vikt kcal

Ca 50 kg 150 kcal
Ca 65 kg 180 kcal
Ca 75 kg 210 kcal
Ca 85 kg 240 kcal
Ca 100 kg 300 kcal

Nu förstår jag inte riktigt. Varför har vikten med kaloriförbrukningen att göra? Hur har de tänkt då?

För en hel del har nog att göra med hur jobbig häst man har. Och hur man rider. Det är skillnad på att åka buss ( skogsmullerida) och rida i form.

Och om jag känner efter i kroppen, så om jag cyklar 11 km och enligt cykeldatorn har förbrukat 270 kcal så är jag inte ens en gång hälften så trött som efter ett ridpass. Och då skulla man sadla av, emballera hästen, lasta, hem och tvätta den, torka den, fodra, mocka, och ta hand om utrustningen, städa tranporten och parkera den.

VIsserligen har jag inte så mycket ork utan jag har levt på envishet men ibland var jag så himla trött när jag kom hem från hästen, att familjen fick hjälpa mig uppför trappan till ytterdörren.
Bettson
CITAT (Bettson @ 03-09-2006, 21:42)

Så många kcal förbränner Ridning på  30 minuter  

Din vikt  kcal  

Ca 50 kg 150 kcal
Ca 65 kg 180 kcal
Ca 75 kg 210 kcal
Ca 85 kg 240 kcal
Ca 100 kg 300 kcal

Nu förstår jag inte riktigt. Varför har vikten med kaloriförbrukningen att göra? Hur har de tänkt då?

För en hel del har nog att göra med hur jobbig häst man har. Och hur man rider. Det är skillnad på att åka buss ( skogsmullerida) och rida i form.

Och om jag känner efter i kroppen, så om jag cyklar 11 km och enligt cykeldatorn har förbrukat 270 kcal så är jag inte ens en gång hälften så trött som efter ett ridpass. Och då skulla man sadla av, emballera hästen, lasta, hem och tvätta den, torka den, fodra, mocka, och ta hand om utrustningen, städa tranporten och parkera den.

VIsserligen har jag inte så mycket ork utan jag har levt på envishet men ibland var jag så himla trött när jag kom hem från hästen, att familjen fick hjälpa mig uppför trappan till ytterdörren.

Ville bara tal om att lektionen i regel var fytio minuter. Värmning för tog ca 20 min och avstreching av hästen efteråt lika länge. SÅ en timme och tjugo minuter varav fyrtio minuters hårdköra.

Skulle nog orka bättre idag eftersom jag äter bättre. KOntigt nog så fick jag aldrig de kontitionsförbättringar och bättre ork jag tyckte jag jobbade mig till. Men eftersom jag åt för lite för den aktivitet jag urförde så...
LadyG
Vikten och ålder påverkar bland annat musklemassa och ämnesomsättning.

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

I mitt fall blir det 655,1 + 765,04 + 296 - 154,308 = 1561,832

1561 är min grundförbränning, om jag bara ska överleva. Ska jag sitta vid datorn en hel dag multiplicerar jag den summan med 1,2 och får då 1874,1984 medan om jag tränar som jag brukar göra på tisdagar måste jag multipliera med 1,6 (2,0 för ännu högre aktivitet) och då hamnar jag på 2811,2976.

Uträkningen tar nämligen med den förhöjda förbrukningen efter fysisk aktivitet, det gör inte de där tabellerna.

Eftersom ekvationen räknar med BMR och inte BMI är den betydligt mer exakt än de flesta andra metoder att försöka räkna ut förbränningen. enda undantaget är väldigt vältränade (underskattar kaloribehovet) och väldigt otränade (överskattar kaloribehovet), dvs de få extrema på båda sidorna.

Mer information om Harris&Benedict finns här: Harris&Benedict

Men allt det där är en massa mumbojumbo om man bara vill träna för att må bra och ha roligt, och i de flesta fall klarar man sig utan de där kalkylerna (om man inte har ett mycket exakt mål). smile.gif
stina
God morgon! rolleyes.gif

Intressant LadyG, jag förbrukar 1258 för att överleva enligt din ekvation. Mindre än dej för att jag både är lättare och äldre än dej.

Idag ska jag i alla fall förbränna lite kalorier, för jag ska köra mitt milpass på löpbandet. rolleyes.gif Har laddat upp med yoghurt, torkad frukt och keso som mellanmål, en gainomax som efterdryck. Jag vet att många tycker att gainomax är onödigt - att en banan duger lika bra, men det är så himla gott så jag unnar mig det som present. rolleyes.gif

/Stina
LadyG
Glömt inte att multipliciera med 1,8 eller 2,0 beroende på hur mycket du tränar - då får du dagens behov smile.gif

I ditt fall skulle jag multiplicera med 2.0 eftersom du springer så mycket.

Gainomax är gott, och det är aldrig fel att återställa balansen i musklerna. Hur man väljer att göra det är upp till var och en smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon