|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Aha, då vet jag vad det är. Vi har en mojäng på klubben som man lägger/hänger sig framstupa över, och den har stöd för höfterna och hälarna. Sen hänger man rakt ner och lyfter överkroppen med ryggmusklerna tills man står rakt ut i luften. Fast vad den heter vet jag inte, jag kallar den bara ryggmojängen för det mesta
Nu förstår jag också. Vet inte heller vad den kallas och jag har aldrig använt den. Hon låg alltså med sidan, istället för magen emot bänken? Lät avancerat.
Jag har en tendens att få ont i ryggen när jag gör den övningen. Trots att jag inte går upp längre än i nivå med den övriga kroppen. (Akta er för att gå upp längre så att ni så att säga svankar.) Men den är ju ganska effektiv annars.
Ja nu pratar vi om samma ryggmojäng!!! Jag tycker den är jätteskön... Jag brukar varva böjningar med statisk träning på den. Kör några ryggböj och står sedan rak med spänd rygg/mage ett tag - och kör sedan vidare. Ja, hon vände sidan nedåt alltså och sänkte och höjde överkroppen. Övre benet framför det nedre. En lätt vridning av överkroppen i högsta läget (magen lite mot taket). Väldigt effektiv midjeövning enligt henne. Ska prova imorgon och rapportera om jag fått 40 cm i midjemått eller ej!  Kör nog utan vikt dock, bra att öva in rörelsen först utan tror jag.... /Stina
CITAT (stina @ 31-01-2006, 14:56) Ja, hon vände sidan nedåt alltså och sänkte och höjde överkroppen. Övre benet framför det nedre. En lätt vridning av överkroppen i högsta läget (magen lite mot taket). Väldigt effektiv midjeövning enligt henne. Ska prova imorgon och rapportera om jag fått 40 cm i midjemått eller ej!  Kör nog utan vikt dock, bra att öva in rörelsen först utan tror jag.... Ja det är nog bäst utan extra vikt i början!  Så nu siktar du på geting-midja till sommaren?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2006, 15:11) CITAT (stina @ 31-01-2006, 14:56) Ja, hon vände sidan nedåt alltså och sänkte och höjde överkroppen. Övre benet framför det nedre. En lätt vridning av överkroppen i högsta läget (magen lite mot taket). Väldigt effektiv midjeövning enligt henne. Ska prova imorgon och rapportera om jag fått 40 cm i midjemått eller ej! :P ;) Kör nog utan vikt dock, bra att öva in rörelsen först utan tror jag.... Ja det är nog bäst utan extra vikt i början!  Så nu siktar du på geting-midja till sommaren?  Jajamensan.... (hur det nu ska gå, hmmmmm) Måste ju i alla fall träna för att komma i bikinin i juni när jag ska till Cypern!
Farbror Blå
31-01-2006, 16:01
CITAT (stina @ 31-01-2006, 15:20) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2006, 15:11) CITAT (stina @ 31-01-2006, 14:56) Ja, hon vände sidan nedåt alltså och sänkte och höjde överkroppen. Övre benet framför det nedre. En lätt vridning av överkroppen i högsta läget (magen lite mot taket). Väldigt effektiv midjeövning enligt henne. Ska prova imorgon och rapportera om jag fått 40 cm i midjemått eller ej!  Kör nog utan vikt dock, bra att öva in rörelsen först utan tror jag.... Ja det är nog bäst utan extra vikt i början!  Så nu siktar du på geting-midja till sommaren?  Jajamensan.... (hur det nu ska gå, hmmmmm) Måste ju i alla fall träna för att komma i bikinin i juni när jag ska till Cypern!  Låter farligt komplicerad den övningen så ta det lugnt först! Hmm, jag skulle nog tycka att du redan har fin bikiniform=)
Tack! Jodå, jag ska ta det lugnt!!! Det såg inte så komplicerat ut som det blev när jag försökte beskriva det. Såg däremot jobbigt ut!
Farbror Blå
31-01-2006, 16:16
Mm säkert rätt jobbigt, men sidomuskler e snyggt=)
CITAT (Farbror Blå @ 31-01-2006, 16:16) Mm säkert rätt jobbigt, men sidomuskler e snyggt=) Syns sidomusklerna så mycket egentligen? Jag håller med om att det är snyggt, det är väl det som gör att midjan blir definierad och smal och sidorna av magen platta?
Jo, min tanke är precis så: Starka sidomuskler borde hålla in ev "kärlekshandtag"
CITAT (stina @ 31-01-2006, 16:26) Jo, min tanke är precis så: Starka sidomuskler borde hålla in ev "kärlekshandtag"  Ja det stämmer!  Men 40 cm som du skrev förut...är inte det liiiiite väl smalt?  Min midja är 69 cm när jag släpper ut magen och 64 cm när jag spänner sidomusklerna.
Nu mina vänner, har jag lånat en väldigt intressant bok som heter Fitnessguiden!  Här står allt möjligt intressant, både fakta och förslag på övningar. De börjar med att beskriva de olika kroppstyperna och jag kan genast konstatera att jag är den ektomorfa typen, även kallad Leptosomen!  Där ser man!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2006, 17:04) CITAT (stina @ 31-01-2006, 16:26) Jo, min tanke är precis så: Starka sidomuskler borde hålla in ev "kärlekshandtag" :P Ja det stämmer!  Men 40 cm som du skrev förut...är inte det liiiiite väl smalt?  Min midja är 69 cm när jag släpper ut magen och 64 cm när jag spänner sidomusklerna. 90-30-90 eller vad ska det va???
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2006, 18:34) Nu mina vänner, har jag lånat en väldigt intressant bok som heter Fitnessguiden!  Här står allt möjligt intressant, både fakta och förslag på övningar. De börjar med att beskriva de olika kroppstyperna och jag kan genast konstatera att jag är den ektomorfa typen, även kallad Leptosomen!  Där ser man!  Vad spännande!!! Har du lånat den privat eller på biblioteket? Och vad är ektomorfa/leptosomen??? Vad står det för? undrar Stina
CITAT (stina @ 31-01-2006, 19:46) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2006, 18:34) Nu mina vänner, har jag lånat en väldigt intressant bok som heter Fitnessguiden! :D Här står allt möjligt intressant, både fakta och förslag på övningar. De börjar med att beskriva de olika kroppstyperna och jag kan genast konstatera att jag är den ektomorfa typen, även kallad Leptosomen!  Där ser man! :P Vad spännande!!! Har du lånat den privat eller på biblioteket? Och vad är ektomorfa/leptosomen??? Vad står det för? undrar Stina 90-60-90 var det väl på den "gamla goda" tiden. Få kvinnor som ser ut så antagligen! Jag lånade boken på biblioteket. Ektomorfa kroppstypen ser ut så här: *lång och slank *bäckenet är bredare än axlarna *mycket rörliga leder (överrörlighet) *Dåligt utvecklade muskler (ofta i kombination med dålig hållning) *lågt blodtryck *hög vilopuls *allmänt dålig blodcirkulation *kalla händer och fötter, yrsel när man reser sig snabbt *hög aktivitet i nervsystemet *ineffektiv ämnesomsättning (svårt att gå upp i vikt) De andra kroppstyperna är mesomorfa typen (atleten) och den endomorfa typen (tenderar till fetma och runda kroppsformer)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2006, 20:00) CITAT (stina @ 31-01-2006, 19:46) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2006, 18:34) Nu mina vänner, har jag lånat en väldigt intressant bok som heter Fitnessguiden!  Här står allt möjligt intressant, både fakta och förslag på övningar. De börjar med att beskriva de olika kroppstyperna och jag kan genast konstatera att jag är den ektomorfa typen, även kallad Leptosomen!  Där ser man!  Vad spännande!!! Har du lånat den privat eller på biblioteket? Och vad är ektomorfa/leptosomen??? Vad står det för? undrar Stina 90-60-90 var det väl på den "gamla goda" tiden. Få kvinnor som ser ut så antagligen! Jag lånade boken på biblioteket. Ektomorfa kroppstypen ser ut så här: *lång och slank *bäckenet är bredare än axlarna *mycket rörliga leder (överrörlighet) *Dåligt utvecklade muskler (ofta i kombination med dålig hållning) *lågt blodtryck *hög vilopuls *allmänt dålig blodcirkulation *kalla händer och fötter, yrsel när man reser sig snabbt *hög aktivitet i nervsystemet *ineffektiv ämnesomsättning (svårt att gå upp i vikt) De andra kroppstyperna är mesomorfa typen (atleten) och den endomorfa typen (tenderar till fetma och runda kroppsformer) Det här är nog jag: kort slank vet jag inte riktigt vad det står för axlarna bredare än bäckenet inte överrörlig musklerna kan jag inte bedöma lågt blodtryck hög vilopuls bra blodcirkulation varma händer och fötter - inte yr när jag reser mig mitt nversystem vet jag inget om inte problem att gå upp i vikt Vad kan jag vara för sort tro???? Idag har jag rejält ont i magmusklerna faktiskt. Tränade ju magen hårt igår och idag på styrkan fick vi en rejäl magkörare. Förutom MASSOR av vanliga sit-ups låg vi på rygg på step-brädan med rumpan vid ena kanten och körde raka benlyft blandat med rumplyft i evigheter. Jösses vad jobbigt med benlyft när man låg på brädan och inte en gång kunde fusknudda golvet!!  Hur ska det gå med min nya sidoövning imorgon tro???
CITAT (Rossi @ 31-01-2006, 14:25) Jag har en tendens att få ont i ryggen när jag gör den övningen. Trots att jag inte går upp längre än i nivå med den övriga kroppen. (Akta er för att gå upp längre så att ni så att säga svankar.) Men den är ju ganska effektiv annars. Du rullar väl upp ryggen? Det sa i alla fall min tränare att det var väldigt viktigt att göra för att just skona ryggen i övningen!
CITAT (stina @ 31-01-2006, 20:08) Det här är nog jag: kort slank vet jag inte riktigt vad det står för axlarna bredare än bäckenet inte överrörlig musklerna kan jag inte bedöma lågt blodtryck hög vilopuls bra blodcirkulation varma händer och fötter - inte yr när jag reser mig mitt nversystem vet jag inget om inte problem att gå upp i vikt Vad kan jag vara för sort tro???? Idag har jag rejält ont i magmusklerna faktiskt. Tränade ju magen hårt igår och idag på styrkan fick vi en rejäl magkörare. Förutom MASSOR av vanliga sit-ups låg vi på rygg på step-brädan med rumpan vid ena kanten och körde raka benlyft blandat med rumplyft i evigheter. Jösses vad jobbigt med benlyft när man låg på brädan och inte en gång kunde fusknudda golvet!!  Hur ska det gå med min nya sidoövning imorgon tro???  Oj vad avis jag blir på dig som lyckats få tränis i magen! Då vet du ju nu hur du ska komma åt magmusklerna riktigt ordentligt. Jag skulle tro att du är mest den ektomorfa typen även om inte allt stämmer. Du skulle kunna vara lite åt den atletiska typen också. Då är axlarna bredare än bäckenet, muskulös och kraftig kroppsbyggnad, okänslig mot kyla m.m. Jag kan nog inte heller säga att alla punkterna stämmer in på mig på ektomorfa typen men de flesta.
Undrar vad jag är då, enligt den där modellen? Nåja, jag är säkert en helt egen kategori  Jag är lite besviken idag, jag orkade inte göra alls så många benböj som jag brukar, och bara hälften så många armhävningar. Benen kan jag förstå, jag lekte med benmaskinen för inte så länge sen och testade hur mycket jag kunde lyfta bland annat, men armarna??? Vadan denna slöhet? Ni känner till den där övningen där man har en hantel i varje hand och lyfter ut armarna från kroppen 90 graders vinkel från kroppen tills man blir trött? Man väntar tills mjölksyran för för djävlig, sen sänker man armarna sakta, sakta tills de hänger rakt ner. Sen gör man om det. Tills man storknar. Jag storknade snabbt idag  Nej, jag är missnöjd.
Man har såna där dagar ibland Lady G. Du verkar ju vara på topp för det mesta så du behöver nog inte misströsta.
Den mesomorfa typen (atleten) *muskulös, kraftig kroppsbyggnad *axlarna bredare än bäckenet *musklernas prestationsförmåga och blodcirkulationen är mycket bra *lågt blodtryck och låg vilopuls *okänslig mot kyla *vanligtvis bra hållning *normal matsmältning *vid inaktivitet och för stort näringsintag samlas fettlager i mitten av kroppen
Den endomorfa typen (pyknikern) *tenderar till fetma och runda kroppsformer *axlarna lika breda som bäckenet, eller något bredare (då ofta dolda av fetma) *vikten är jämnare fördelad än hos de två andra typerna *inom de fysiska prestationsområdena ligger den mellan de två andra typerna *kroppshållningen ligger likaså mellan de andra typerna *goda förutsättningar för styrke-och uthållighetsprestationer *bra näringsupptag samt långsam matsmältning leder till att den lätt går upp i vikt *låg vilopuls, normalt blodtryck (hos aktiva pykniker)
Det känns bara så tröttsamt, när man vet att man kan bättre. Fast det blir väl bättre så småningom antar jag.
Jag förmodar att jag är mer mesomorf är endomorf, och inte alls ektomorf. Pulsen stämmer, det fett jag har kvar sitter på magen (irriterande nog) och kraftigt byggd. Handleder och fotleder är inte direkt slanka så jag gissar att jag dessutom har ganska grov benstomme.
Det är så typiskt att det mesta fettet sitter kvar på magen där jag kan se det. Överallt annat på kroppen ser det bra ut, lagom mycket underhudsfett så att man mår bra men inte så mycket att det döljer musklerna. Varför magen?
Jag får trösta mig med att jag vilar imorgon så jag orkar träna på torsdag, och då jäklar i min lilla låda ska alla övningar bli gjorda.
Jag kände som du Lady i slutet av förra veckan. Allmänt sliten... Dagar då det känns motigt vill jag fösöka tänka: Jag gör så gott jag kan idag. Det är svårt - men jag jobbar på det! Om du vilar idag kommer det säkert gå jättebra på torsdag, så var det för mej i måndags efter helgens vila. /Stina
Jo, du har nog rätt. Med tanke på hur mycket jag tränar och ligger i så måste jag ju råka ut för en svacka förr eller senare.
Nu har jag testat att träna sidan i "fällkniven för ryggen". Den kostade på vill jag säga.... Jädrans vad det brann i sidan när jag kört ett tag!  Toppenkomplement tycker jag, för annars är det mest mitt fram och på sidorna mitt fram som jag tränar, inte mitt på sidan. En statisk sidomuskelövning jag brukar göra ibland är att stå i plankan på sidan, dvs fötterna och armbågen i golvet, rak stilla kropp alternativt höjer och sänker kroppen utan att nudda golvet. Rumpan mot taket vid höjning. /Stina
CITAT (LadyG @ 01-02-2006, 00:31) Jag förmodar att jag är mer mesomorf är endomorf, och inte alls ektomorf. Pulsen stämmer, det fett jag har kvar sitter på magen (irriterande nog) och kraftigt byggd. Handleder och fotleder är inte direkt slanka så jag gissar att jag dessutom har ganska grov benstomme.
Det är så typiskt att det mesta fettet sitter kvar på magen där jag kan se det. Överallt annat på kroppen ser det bra ut, lagom mycket underhudsfett så att man mår bra men inte så mycket att det döljer musklerna. Varför magen? Ja det skulle jag nog tro också av det jag sett och hört. Det där med magen är nog typiskt kvinnligt. I mitt fall är det graviditet och operationer som satt spår på magen. Det måste vara nödlagret som sitter där som är det absolut sista som lämnar kroppen om man skulle hamna i svält. Din träningssvacka tar du snart igen! Man klarar inte att träna hårt året runt så du behöver kanske en liten vila?
CITAT (LadyG @ 01-02-2006, 00:31) Jag förmodar att jag är mer mesomorf är endomorf, och inte alls ektomorf. Jag tror att jag också är mer mesomorf. Mer som stämmer in där, framför allt det där om "vid för stort näringsintag samlas fettet mitt på kroppen".  Men även för övrigt är det nog mest jag.... /Stina
Farbror Blå
01-02-2006, 17:37
CITAT (stina @ 01-02-2006, 14:27) CITAT (LadyG @ 01-02-2006, 00:31) Jag förmodar att jag är mer mesomorf är endomorf, och inte alls ektomorf. Jag tror att jag också är mer mesomorf. Mer som stämmer in där, framför allt det där om "vid för stort näringsintag samlas fettet mitt på kroppen".  Men även för övrigt är det nog mest jag.... /Stina Det där med olika rkoppstyper låter ungefär lika vetenskapligt som att det finns olika psyken,olika raser, eller annat.
Var er själva bara??
CITAT (Farbror Blå @ 01-02-2006, 17:37) Det där med olika rkoppstyper låter ungefär lika vetenskapligt som att det finns olika psyken,olika raser, eller annat.
Var er själva bara?? Det är just det man kan vara om man accepterar att det finns olika kroppstyper.  Man kan inte ändra kroppen så radikalt att den liknar en annan kroppstyp och då är det ju bättre att man accepterar det och försöker göra det bästa av saken.
Farbror Blå
01-02-2006, 18:11
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-02-2006, 17:58) CITAT (Farbror Blå @ 01-02-2006, 17:37) Det där med olika rkoppstyper låter ungefär lika vetenskapligt som att det finns olika psyken,olika raser, eller annat.
Var er själva bara?? Det är just det man kan vara om man accepterar att det finns olika kroppstyper.  Man kan inte ändra kroppen så radikalt att den liknar en annan kroppstyp och då är det ju bättre att man accepterar det och försöker göra det bästa av saken.  Men det där är samma flum som att säja att det är okej att vara fet, eller spinkig, eller lång eller kort.
När ska det bli okej ATT BARA VARA?
CITAT (Farbror Blå @ 01-02-2006, 18:11) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-02-2006, 17:58) CITAT (Farbror Blå @ 01-02-2006, 17:37) Det där med olika rkoppstyper låter ungefär lika vetenskapligt som att det finns olika psyken,olika raser, eller annat.
Var er själva bara?? Det är just det man kan vara om man accepterar att det finns olika kroppstyper.  Man kan inte ändra kroppen så radikalt att den liknar en annan kroppstyp och då är det ju bättre att man accepterar det och försöker göra det bästa av saken.  Men det där är samma flum som att säja att det är okej att vara fet, eller spinkig, eller lång eller kort.
När ska det bli okej ATT BARA VARA? Man behöver ju inte ta det så allvarligt! Det är inte meningen att man ska gå runt och kalla varann för dessa namn!  Men för vissa (t.ex mig) kan det vara skönt att veta att det är så. Jag behöver inte kämpa ihjälp mig för att få en kropp som jag inte har några möjligheter att få. Comprende?
Farbror Blå
01-02-2006, 18:22
No
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-02-2006, 18:16) CITAT (Farbror Blå @ 01-02-2006, 18:11) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-02-2006, 17:58) CITAT (Farbror Blå @ 01-02-2006, 17:37) Det där med olika rkoppstyper låter ungefär lika vetenskapligt som att det finns olika psyken,olika raser, eller annat.
När ska det bli okej ATT BARA VARA?Man behöver ju inte ta det så allvarligt! Det är inte meningen att man ska gå runt och kalla varann för dessa namn!  Men för vissa (t.ex mig) kan det vara skönt att veta att det är så. Jag behöver inte kämpa ihjälp mig för att få en kropp som jag inte har några möjligheter att få. Comprende?  Dessutom är det ju ganska kul att läsa om sånt ju! Man måste väl inte alltid vara vetenskaplig (bara vid fotografiering) Den här tråden handlar ju om träning, muskler etc. Jag tycker det är jätteintressant hur den fungerar, vad man kan pressa den till osv. Det är viktigt att inse att vi har olika förutsättningar för olika saker. Framför allt vid träning blir det så uppenbart! En del är vigare, en del är starkare - så är det bara. Det handlar inte om att jämföra sig med andra, utan att förbättra sina egna resultat. Tjenixen från Stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-02-2006, 14:09) Det där med magen är nog typiskt kvinnligt. I mitt fall är det graviditet och operationer som satt spår på magen. Det måste vara nödlagret som sitter där som är det absolut sista som lämnar kroppen om man skulle hamna i svält.
Din träningssvacka tar du snart igen! Man klarar inte att träna hårt året runt så du behöver kanske en liten vila? Mitt på magen sitter det en mjuk bulle, som inte verkar minska det minsta, vad jag än tar mig till. Fortsätter jag så här kommer jag att se ut som Frk Hulk med pösmage  Jag har inte tid med träningssvacka nu! Nästa vecka ska jag gradera till nästa grad, det är därför jag ligger i som en galen iller, för att försöka nå toppformen till nästa vecka. Jag jag gå ner ett eller två pass i veckan EFTER graderingen. Då kan kroppen få vila och belöning, men fram tills dess måste formen upp och kroppen måste vara stark. Nå, det blir nog bra tills dess, om jag äter och sover mellan träningarna så kommer nog krutet att finnas i durken när det är dags. Hoppas jag.
Håller tummarna för din uppgradering! Vilar du inte ett par dagar innan för att "samla kraft"? Jag tycker det funkar så här för mej: När jag maler på och tränar dag efter dag så känner jag mej segare och segare för varje pass. Sen tar jag två vilodagar och DÅ får jag belöningen för träningen. Efter vilodagarna är jag ett snäpp starkare än vid förra vilodagarna. Fast jag vet inte om det är inbillning eller om det faktiskt är så. Det känns alltså som om kroppen tar hand om träningen och omsätter den i ork och muskler just under vilodagarna????!!!!
/Stina
Jo, jag tänkte träna lätt på måndagen och tisdagen och inte alls på onsdagen, men äta mycket pasta, ris och annan kolhydratrik mat så att alla depåer fylls på ordentligt. Så vitt jag vet tömde jag glykogenförråden i musklerna ganska ordentligt igår när jag tränade, med tanke på hur mycket mjölksyra jag fick. Så söndag blir sista hårda passet, och på sätt och vis känns det skönt. Formen lär inte bli mycket bättre än den är, så om det inte går bra kan jag inte skylla på det iaf. För jag tror att det är som du säger, att om jag vilar lite hinner kroppen bygga upp sig och samla kraft  Hoppas två vilodagar räcker för att kroppen ska hinna ladda om.
Låter som bra planering tycker jag! Är det på torsdag vi ska hålla tummarna? Låter spännande, vad gör man när man graderar och till vilken grad ska du gradera (färg på bältet eller?)
Graden är blått och det jag ska göra är att visa alla grundtekniker i hela systemet fram till och med den grad jag ska gradera till. Det betyder att jag ska visa alla grundtekniker för gult, organge, grönt och blått från en form av grundläggande ställning (alla angrepp är från grepp i ärmen i grundformen). Efter det ska jag visa de blå teknikerna i tillämpning, dvs angreppen kan vara lite vad som helst t ex strypgrepp, slag, spark, fasthållning, neddragning eller så. Det tar ungefär två timmar och innehåller en del mattbrottning, stående kamp och ren fys. Fys brukar betyda ett visst antal armhävningar, situps och benböj och som vanligt lägger de det sist  Det är på torsdag jag ska upp och kämpa för nästa grad, och klarar jag det är det ett och ett halvt år innan jag kan testa för brunt.
Låter både kul och fysiskt jobbigt! Om brunt är nästa är det väl inte så långt till svart! Häftit tjejen!!!!
Det är otroligt kul! I synnerhet som jag och maken tränar tillsammans, så jag ska gradera med honom som uke (den som anfaller kallas så, vanligtvis också kallad kastdocka)  I Ju-jutsu kai finns det vitt, gult, orange, grönt, blått, brunt och svart fast mellan de olika graderna måste man träna regelbundet en viss tid innan man får gradera igen, så det är ganska länge i tid räknat. Rekommenderad minimitid till 1:a dan svart bälte är 5 år med oavbruten träning. En dangradering brukar ta cirka två och en halv timme och under graderingen visas alla tekniker till den aktuella graden samt all kihon waza (grundtekniker) från samtliga tidigare grader. Jag älskar verkligen min motionsform
Lycka till Lady G! Då förstår jag bättre varför du inte vill ha någon svacka nu.  Jag ska hålla tummarna! Jag hade ju tänkt gå på Core ikväll som vanligt men jag kom dit för sent och då var det fullt.  Jag gick upp i styrketräningshallen istället och tränade lite halvhjärtat. Jag skulle ha haft instruktörstid imorgon men han ringde igår och sa att han måste ändra tiden. Han håller på att skola in på dagis nämligen. Det blir först nästa onsdag som jag får introduktion på de nya maskinerna och tills dess lär träningen bli lite halvhjärtad.
Tack ska ni ha, det lär ju märkas här om jag lyckas det kan jag ju lova Annars gråter jag ut i tråden en stund innan jag tar nya tag, för inte ger jag upp så lätt inte
CITAT (stina @ 01-02-2006, 19:50) Det känns alltså som om kroppen tar hand om träningen och omsätter den i ork och muskler just under vilodagarna????!!!! Enligt vetenskapen är det precis så det är också! Egentligen rekommenderas det att man vilar minst 48 timmar mellan varje träningspass. Om man tränar varierat så kanske det räcker med 24 timmar. Det är medan man vilar och äter som musklerna byggs upp.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-02-2006, 00:18) Egentligen rekommenderas det att man vilar minst 48 timmar mellan varje träningspass. Om man tränar varierat så kanske det räcker med 24 timmar. Det är medan man vilar och äter som musklerna byggs upp.  God morgon kära vänner! Jag vilar bara 24 timmar mellan mina träningspass, förutom min 2-dagarsvila en gång/vecka. Men jag försöker träna varierat, aldrig exempelvis tung styrketräning 2 dagar i rad. Däremot kan jag träna konditon 2 dagar efter varandra, det funkar bättre. Men det är sällan jag gör det heller. Försöker köra varannandagsprincipen. Så här tränar jag just nu: Måndag mage/rygg + danspass, Tisdag styrka (lättare vikter - uthållighetsträning) + 20 min uppvärmning/kondition. Onsdag tyngre styrketräning. Torsdag Step (kondition) + Core (mage-rygg) och Fredag tyngre styrketräning. Fast idag missar jag Step-passet som börjar kl 11.00 för vi har personalmöte som slutar då.  Springer på löpbandet en stund innan Coren kl 12.00 om jag hinner. Så fort vårbruket börjar på landet ska jag minska träningsmängden på gymmet, för då blir det slita av på helgerna....
Jag tycker din träning låter bra och varierad Stina. Eftersom du inte kör tung styrketräning varje dag så borde ju 24 timmars vila räcka. Vi är ju trots allt gjorda för att röra på oss så konditionsträning varje dag borde ju inte kunna vara fel. Minst två vilodagar i veckan är också det som rekommenderas.
Hurra, hurra, personalmötet var förkortat idag! Hinner till stepup-passet! Skönt att höra att träningsprogrammet verkar bra. Jag får alltid höra av dom som inte tränar att "du tränar ihjäl dig" och "du är ju träningsnarkoman" med något negativt i rösten.... Så ibland blir jag osäker... /Stina
Annika Ljunggren
02-02-2006, 10:51
CITAT Skönt att höra att träningsprogrammet verkar bra. Jag får alltid höra av dom som inte tränar att "du tränar ihjäl dig" och "du är ju träningsnarkoman" med något negativt i rösten.... Så ibland blir jag osäker... Är det inte dom som har ångest för att du tränar, men inte dom, som säger så? I mitt fall har det varit så iallafall... Förut när jag brukade cykla eller jogga till jobbet (alltså cykla hårt så det blev som ett träningspass), 2 mil om dagen, så var det många som kläckte ur sig såna kommentarer. Helt obefogat tycker jag. Så träna på du så länge det känns bra för dig!
För att ligga i riskzonen måste man väl träna varje dag, gärna flera gånger om dagen och samma övningar flera gånger i rad. Tränar man varierat och vilar 1-2 dagar i veckan i kombination med varierad och vettig kost ska det inte vara någon fara om du inte plötsligt börjar rasa i vikt eller får hjärtklappning och sömnstörningar. Då kan du vara övertränad.
Får se hur mycket jag hinner träna nu när jag ska börja jobba. Direkt på morgonen efter att jag kommer från jobbet lär jag ju inte orka, skulle vara på kvällen innan jag börjar jobba i så fall. Och så har jag ju lediga dagar förstås men det finns ju mycket som måste prioriteras då. Jag hoppas verkligen inte att jag kommer från träningen helt nu. Odla måste jag också hinna göra förstås!! Förresten, jag som inte trodde det hade kommit nån ny magmaskin. Det hade det ju! En ny ryggis också. Jag provade magisen men den kändes svår. Det är nog en sån som jag måste få introduktion på så jag inte gör fel. Så här ser den ut.
Den liknar lite den maskinen som vi har men vi har dessutom små kuddar att vila armbågarna på. Den är jätteeffektiv och man känner efteråt hur bra den tar. Det kan ju vara lite svårt ibland att få träningsvärk i magen men gör du rätt på den här maskinen så får du det!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|