Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
stina
Lycka till! tongue.gif Perfekt uppstigningsteknik bla vid grotesk magträningsvärk! biggrin.gif
LadyG
farbrorn: Du kommer nog att bli smittad förr eller senare, man kan inte utbyta tankar så länge med träningsfanatiker utan att bli smittad vare sig man vill eller inte. Det kommer smygande, en extra promenad utan särskild anledning eller provlyfta en tung möbel (den skulle ju ändå flyttas, brukar det heta). smile.gif

Rossi: Så härtligt peppad du låter, underbart! smile.gif Berätta om boken är bra sen!

Björken: Så kul att du t om löste årskort! Vad tyckte du om själva träningen? Det brukar bli ganska mycket nytt i början, jag tycker det kan vara förvirrande i början på ett nytt gym, men man vänjer sig. Det är ju lite spännande också smile.gif

Stina: Jodå, jag har lyckats med det någon gång, och det bästa var att rulla ur sängen biggrin.gif
Björken
Tidig morgonrapport efter avklarad tidningsrunda.
Jag tog mig ur sängen utan större problem, så antagligen tog jag i för lite biggrin.gif eller var jag kanske inte så otränad som jag trodde. tongue.gif
Maria i Helsingborg
(jag beundrar tidningsutbärare och bagare smile.gif )
krellus
CITAT (Björken @ 31-08-2006, 05:14)
Jag tog mig ur sängen utan större problem, så antagligen tog jag i för lite biggrin.gif eller var jag kanske inte så otränad som jag trodde. tongue.gif

Du var troligtvis smart och var försiktig så här i början biggrin.gif
LadyG
CITAT (Björken @ 31-08-2006, 06:14)
Tidig morgonrapport efter avklarad tidningsrunda.

Glöm inte att det inte är alla som får träningsvärk så lätt, somliga måste träna sig blå innan de får träningsvärk. smile.gif
Rossi
Är precis hemkommen från gymmet. Blev inspirerad av boken jag köpte igår så jag koncentrerade mig en del på flåset. Med musik i öronen gick det lite lättare.

Jag tänkte att jag skulle hålla koll på min vilopuls på morgonen för att på den vägen se när konditionen blir bättre. Vilopulsen minskar ju i takt med ökad kondition. Imorse hade jag 60 i vilopuls. Även om det säkert är individuellt vad man har för vilopuls så tycker jag ändå att det är hyfsat bra med 60. Såååå dålig kondis har jag kanske trots allt inte! smile.gif

Håller ni andra koll på er vilopuls? Var brukar ni ligga?

Som kuriosa kan jag nämna att när vi var i Tibet så var vi ju uppe på väldigt höga höjder och luften var tunn. Det kändes som om man hade ständig hög feber. Allting var jobbigt och man flåsade för minsta lilla. Efter 2-3 dagar acklimatiserade man sig och det blev bättre. Hursomhelst, första dagen i Tibet så kände man sig som 80 år när det gällde kondisen. När vi kom från flygplatsen och hade checkat in på hotellet så hade jag - utan någon ansträngning - 120 i puls!!!!!!!!!! Vi hade en väldigt vältränad kvinna med på resan men hon fick använda syrgas första dagen. Vår guide berättade att hon på sina Tibet-resor hade allt från elitidrottare till 80-åringar i gruppen och ofta var det de mest vältränade som klarade syrebristen sämst. Jag hörde en teori om varför men den har jag faktiskt redan glömt.
LadyG
Har dålig koll på vilopulsen faktiskt, borde veta bättre smile.gif

Jag tror att den låga syrehalten gör att mer vältränade inte får all den syre kroppen behöver (mer muskler = högre syreförbrukning) eftersom antalet röda blodkroppar är anpassat efter högre syrehalt i luften. Det räcker alltså inte att flämta eller andas mer.

Borde kanske köpa en pulskocka?
krellus
LadyG

Börja prenumerera på Runners World så får du en Pulsar klocka rolleyes.gif
LadyG
Tack för tipset Krellus, men jag springer bara till bussen ju smile.gif
Rossi
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 12:25)
Jag tror att den låga syrehalten gör att mer vältränade inte får all den syre kroppen behöver (mer muskler = högre syreförbrukning) eftersom antalet röda blodkroppar är anpassat efter högre syrehalt i luften. Det räcker alltså inte att flämta eller andas mer.

Det verkar ju vara en rimlig teori. Har för mig att de även nämnde att ju mer vältränad man är desto högre ämnesomsättning har man och att syret skulle behövas extra mycket till den processen och därför inte räckte riktigt till att försörja resten av kroppen (hjärnan) på de här höjderna. Även njurarna skulle anpassas på något sätt och det tog också 2-3 dagar. (Vi hade en narkosläkare med på resan och hon berättade rätt ingående om detta.)
LadyG
CITAT (Rossi @ 31-08-2006, 14:00)

Det verkar ju vara en rimlig teori. Har för mig att de även nämnde att ju mer vältränad man är desto högre ämnesomsättning har man och att syret skulle behövas extra mycket till den processen och därför inte räckte riktigt till att försörja resten av kroppen (hjärnan) på de här höjderna. Även njurarna skulle anpassas på något sätt och det tog också 2-3 dagar. (Vi hade en narkosläkare med på resan och hon berättade rätt ingående om detta.)

Låter rimligt att även ämnesomsättningen påverkar också, så då ska man inte åka till Tibet förrän man soffat till sig då biggrin.gif

Fast det måste varit intressant hur som helst, iaf om man får lite tid på sig att acklimatisera sig?

Hur gick det på träningen förresten?
Rossi
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 13:04)

Låter rimligt att även ämnesomsättningen påverkar också, så då ska man inte åka till Tibet förrän man soffat till sig då biggrin.gif

Fast det måste varit intressant hur som helst, iaf om man får lite tid på sig att acklimatisera sig?

Jo, tack! Det gick bra på träningen. Jag satt en hel del vid roddmaskinen. Den är skonsam mot fötter och knän och man får upp flåset samtidigt som man tränar skuldror och rygg också. Jag har ju alltid varit mer inriktad på styrka än kondition och jag behöver starka muskler i skulderpartiet och bålen för att orka med de monotona rörelserna i bowlingen och golfen. Kan man kombinera träningen med lite konditionsövning så känns det riktigt bra.

Och inspirationen fortsätter! Nu ska vi åka iväg till en gårdsbutik och handla en massa ekologiskt odlade grönsaker. De finns här i närheten och vi har aldrig varit där ..... Snacka om att vara hemmablind!

Ikväll ska jag iväg och träna bowling igen. Tredje dagen på raken. Golfen får vila idag.
stina
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 13:25)

Då borde jag klara mej bra i Tibet allstå som har så högt blodvärde? (165). Fast å andra sidan har jag hög vilopuls (trots att jag har bra kondis!) Har varit inne på ekg-koll, koll om jag har struma och ditten och datten men man konstaterar att det inte är något fel på mitt mej, hjärtat har bara lite bråttom och jag är skapt så... I gengäld så ska det rätt mycket till innen pulsen stiger vid anstränging. Det tråkiga är att jag, om jag testar min kondis i sådana där datormätningar, alltid får dåliga resultat.... mad.gif

Så man kan nog tyvärr inte bara mäta kondis i vilopuls... wacko.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 31-08-2006, 13:07)
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 13:04)

Jo, tack! Det gick bra på träningen. Jag satt en hel del vid roddmaskinen. Den är skonsam mot fötter och knän och man får upp flåset samtidigt som man tränar skuldror och rygg också. Jag har ju alltid varit mer inriktad på styrka än kondition och jag behöver starka muskler i skulderpartiet och bålen för att orka med de monotona rörelserna i bowlingen och golfen. Kan man kombinera träningen med lite konditionsövning så känns det riktigt bra.

Och inspirationen fortsätter! Nu ska vi åka iväg till en gårdsbutik och handla en massa ekologiskt odlade grönsaker. De finns här i närheten och vi har aldrig varit där ..... Snacka om att vara hemmablind!

Ikväll ska jag iväg och träna bowling igen. Tredje dagen på raken. Golfen får vila idag.

slå nån strike åt mej då=)
stina
Ingen träning idag, möten hela dagen! sad.gif Abstinens!!! ohmy.gif
Farbror Blå
Hehe på en hel dag?
woow laugh.gif
stina
Ja, är det inte fruktansvärt! ohmy.gif wink.gif
Farbror Blå
hehe
Magdis
Jag har inte varit på gymet på 5 månader!! ohmy.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 17:39)
Jag har inte varit på gymet på 5 månader!! ohmy.gif

Ja men du är ursäktad! rolleyes.gif
LadyG
CITAT (stina @ 31-08-2006, 17:51)
Jag har inte varit på gymet på 5 månader!!  :o

Just det smile.gif

Dessutom läste jag att graviditet ökar ämnesomsättningen med ca 300kcal / dygn så man kan säga att du gympar dygnet runt smile.gif
Magdis
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 17:05)
Jag har inte varit på gymet på 5 månader!!  ohmy.gif

Just det smile.gif

Dessutom läste jag att graviditet ökar ämnesomsättningen med ca 300kcal / dygn så man kan säga att du gympar dygnet runt smile.gif

Hi hi! Ja det är ju sant förstås men det är inte så muskelbyggande. tongue.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 18:24)
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 17:05)
Jag har inte varit på gymet på 5 månader!!  ohmy.gif

Just det smile.gif

Hi hi! Ja det är ju sant förstås men det är inte så muskelbyggande. tongue.gif

Jodå, vänta bara till magen börjar träna på egen hand inför förlossningen. Du behöver inte ens hjälpa till, magen kommer att styrketräna på egen hand smile.gif
Björken
Eftersom jag överlevt den här dagen utan större problem som jag skrev om i morse så tar jag ett tag i morgon igen.
Jag ska inte göra någon sådan dumhet att jag lägger på en massa kilon bara för att jag klarade mig från den värsta träningsvärken, utan jag simmar långsamt. Rom byggdes inte på en dag.
LadyG
Bra tänkt Björken, du kommer nog att klara dig alldeles utmärkt. Du har ett gott huvud på axlarna tongue.gif
Rossi
CITAT (stina @ 31-08-2006, 14:16)
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 13:25)

Då borde jag klara mej bra i Tibet allstå som har så högt blodvärde? (165). Fast å andra sidan har jag hög vilopuls (trots att jag har bra kondis!) Har varit inne på ekg-koll, koll om jag har struma och ditten och datten men man konstaterar att det inte är något fel på mitt mej, hjärtat har bara lite bråttom och jag är skapt så... I gengäld så ska det rätt mycket till innen pulsen stiger vid anstränging. Det tråkiga är att jag, om jag testar min kondis i sådana där datormätningar, alltid får dåliga resultat.... mad.gif

Så man kan nog tyvärr inte bara mäta kondis i vilopuls... wacko.gif

Men blir inte din vilopuls lägre i takt med ökad kondition? Jag menar oavsett utgångsläget?
stina
Jo, den har sjunkit från 95 till 70 på senaste året faktiskt. rolleyes.gif Men jag har tränat mycket i flera år.... blink.gif
LadyG
Det är mycket, det. Det är ju inte en sak man ändrar på hur som helst direkt.

Jag ska nog skaffa pulsklocka och se vad jag har för vilopuls... smile.gif
Inga från Närke
Ni som tränar kanske detta är något för er biggrin.gif

http://www.humancar.com/gallery/intro.wmv
stina
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 23:47)
Det är mycket, det. Det är ju inte en sak man ändrar på hur som helst direkt.

Jag ska nog skaffa pulsklocka och se vad jag har för vilopuls... smile.gif

Ja, men 95 är en väldigt hög vilopuls att utgå ifrån. Jag fick som sagt gå igenom allsköns undersökningar, men läkaren gav upp - det är inget fel på dej... rolleyes.gif

Men jag är i alla fall glad att det blivit bättre, tröttande för lilla hjärtat att aldrig få vila....

Idag ska jag träna styrketräning. Får med mig två! arbetskamrater på träningen. smile.gif Det tar sig.... Dessutom ska vi kanske anställa en tekniker hit som blir min "kompanjon". Han har jobbat för mej i många år som konsult och han är ett riktigt träningsfreak! rolleyes.gif

Men LadyG, för att kolla din vilopuls behöver du ju ingen pulsklocka, det är ju bara att ligga ner och mäta. Värre att hålla koll på träningspulsen.

/Stina
Farbror Blå
70 låter som sagt tränat=)
stina
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 09:33)
70 låter som sagt tränat=)

Nja, jag vet faktiskt inte vad man bör ligga på för att vara "vältränad", det enda jag vet att 95 är väldans högt....
Farbror Blå
mm det låter så i alla fall, vet egentligen inte heller mycket om sånt
LadyG
CITAT (stina @ 01-09-2006, 09:12)
Men LadyG, för att kolla din vilopuls behöver du ju ingen pulsklocka, det är ju bara att ligga ner och mäta. Värre att hålla koll på träningspulsen.

/Stina

Träningspulsen är lite lättare om man sitter på cykel, då mäter den automatiskt. Det är därför jag vet att jag har svårt att komma upp i över 120 på cykeln, trots att jag verkligen försöker.

Pulsen när man nyss vaknat är ett bra mått, men man ska komma ihåg att mäta pulsen innan man stiger upp också. Helst ska man inte röra sig ur fläcken innan man fått värdet, och då är en pulsklocka ganska bra. För rör man sig stiger vilopulsen.
stina
Ja, å inte får man ta en morgonsnus innan heller för då stiger den också! wink.gif tongue.gif

På löpbanden har vi pulsmätare och jag brukar komma upp i 145 ungefär (har jag för mig) efter en mil om jag avslutat med intervallträning.
LadyG
Jättebisarrt, för på cykeln kan jag sitta i en timme och trampa och det enda som händer är att jag blir blöt och det är inget frökentempo heller smile.gif

Den kanske inte mäter riktigt rätt, det är ju torts allt bara en cykel smile.gif
Farbror Blå
CITAT (stina @ 01-09-2006, 10:41)
Ja, å inte får man ta en morgonsnus innan heller för då stiger den också! wink.gif tongue.gif

På löpbanden har vi pulsmätare och jag brukar komma upp i 145 ungefär (har jag för mig) efter en mil om jag avslutat med intervallträning.

näe ingen snus, det är ju äckligt wacko.gif
stina
Det är gott!!!!

LadyG: Du kanske har sån sju helsikes kondis! rolleyes.gif
LadyG
CITAT (stina @ 01-09-2006, 11:57)
Det är gott!!!!

LadyG: Du kanske har sån sju helsikes kondis! rolleyes.gif

Det betvivlar jag starkt, med tanke på hur trött jag blir på ju-jutsun. Med bättre kondis skulle jag inte bli lika matt där smile.gif
Farbror Blå
jamn kampsporter är ju också något av det jobbigaste som finns!
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 12:28)
jamn kampsporter är ju också något av det jobbigaste som finns!

Njae, är det det? Jag har dålig koll på det, men visst är det jobbigt. Dessutom har jag dåligt med växlar i min växellåda, det är antingen full fart eller tvärstopp tongue.gif
Farbror Blå
Jaså? låter som om man ska akta sej på ju jutsun om du kommer laugh.gif
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2006, 13:06)
Jaså? låter som om man ska akta sej på ju jutsun om du kommer laugh.gif

Nejdå, jag är så snäll så, det är bara det att jag tycker det är skönt att köra slut på mig själv smile.gif

Det är skönt att veta att man gjort sitt bästa smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:09)
Det är gott!!!!

LadyG: Du kanske har sån sju helsikes kondis!  :rolleyes:

Det betvivlar jag starkt, med tanke på hur trött jag blir på ju-jutsun. Med bättre kondis skulle jag inte bli lika matt där smile.gif

Är det inte mycket "explosiv" träning? Det borde ju i så fall bli ungefär som intervallträning, alltså skitjobbigt och väldigt konditionshöjande. Jag tror att det handlar om att du inte begriper hur helsikes vältränad du är!

Jag har varit och styrketränat. Det gick fin-fint fast jag blev lite avbruten av min nybörjare till arbetskamrat som behövde hjälp. Fast det är helt OK - kul att han kommit igång. Och på tisdag har han en tränare inbokad för genomgång, mycket bättre så att han inte gör fel och skadar sig. Jag är inte så duktig så att jag är lämplig som instruktör!

Kunde i alla fall minska motvikten på "chins-maskinen" från 35 till 30 kg idag! rolleyes.gif

/Kristina
LadyG
CITAT (stina @ 01-09-2006, 14:08)
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:09)
Det är gott!!!!

LadyG: Du kanske har sån sju helsikes kondis!  rolleyes.gif

Är det inte mycket "explosiv" träning? Det borde ju i så fall bli ungefär som intervallträning, alltså skitjobbigt och väldigt konditionshöjande. Jag tror att det handlar om att du inte begriper hur helsikes vältränad du är!

Jag har varit och styrketränat. Det gick fin-fint fast jag blev lite avbruten av min nybörjare till arbetskamrat som behövde hjälp. Fast det är helt OK - kul att han kommit igång. Och på tisdag har han en tränare inbokad för genomgång, mycket bättre så att han inte gör fel och skadar sig. Jag är inte så duktig så att jag är lämplig som instruktör!

Kunde i alla fall minska motvikten på "chins-maskinen" från 35 till 30 kg idag! rolleyes.gif

/Kristina

laugh.gif Nu slår hon näven i bordet minsann smile.gif

Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med det där med puls och kondition, är hög puls = dålig kondition eller vad? Eller är det bara ett mått på hur hårt man arbetar? Jag tycke rinte om att hitta vita fläckar i kunskaperna, men just pulsen har jag inte tagit reda på något speciellt om.

*funderar* fast visst är ju-justu mer likt intervallträning så visst borde det förbättra konditionen.

Egentligen borde jag kuta runt Lötsjön bara för att få ett mått på vad jag klarar, det är en lagom stor sjö för en som inte joggar mer än till bussen biggrin.gif
Bettson
Ni som har sådan koll på det mesta.

När jag red, så var jag ofta svett både fram och bak på tröjan. Ibland var man svettig ända ner i trosorna eftersom det runnit längs ryggen.

OCh frisyren i hjälmen törs jag inte tala om. Hjälmen bytte man ofta för att man var så svett. Ett dressyrpass på 40 min med uppvärmning och avstreching före och efter hur mycket energi kan det ha förbrukat.

Alla som inte ridit säger ju att man "bara sitter på hästen" men för sjutton man andvänder ju nästan varenda muskel som finns i kroppen.

Visseligen hade jag ju ganska dåligt flås men jag tyckte nog att det var ganska bra motion ändå. Var i alla fall helsikes trött efteråt.

NU har jag ingen häst kvar längre och det känns inte roligt att rida när det inte är min lilla älskling jag rider på. Nu är det motionscykeln som gäller.

HUr mycket cyklande ska man göra för att motsvara ett ridpass. VIsserligen tycker jag nog att cykeln mera riktar sig till flåset, det andra var liksom "arbetsmotion" där jag förmodligen brände mera kalorier. Tror jag.

Är det någon som kan reda ut dessa dunkla begrepp för mig.
LadyG
Ja du Bettson, jag tror att ridningen blir mer muskelträning eftersom du måste hålla dig kvar på hästen, i balans, röra sig, styra följa med i rörelser osv så även om cykeln får dig att flämta efter luft så tror jag att ridningen bränner mer kalorier eftersom du anstränger hela kroppen.

Fast kaloriförbrukningen styrs ju också av musklemassa, kön och ålder, så det bästa vore kanske att anpassa cyklingen till hur du mår nu och hur kroppen känns och inte försöka jämföra för mycket. Huvudsaken är ju att träningen ska vara kul, så kommer resten av sig själv.

Gissningsvis går det väl åt cirka 6-700kcal på den timme jag tror hela dressyrpasset tog, inkl upp- och nervärmning.

Om man cyklar i spinningtempo blir det cirka en timme det också, men jag tror inte du håller det tempot väl?
stina
Jag sökte och läste lite om puls på vår sida och då ramlade jag över en lite intressant fråga och svar från en av våra läkare som berör lite om puls, men också om att förbränna fett:

Vilket kroppsfett förbränns först vid träning?

Fråga
Det sägs att kroppen förbränner fett jämnt över hela kroppen vid fysisk träning. Om man gör ett längre uppehåll från regelbunden fysisk träning, lägger man på sig lite vikt, och mer på vissa ställen än andra (mage och lår för kvinnor).

Om man skulle återuppta den regelbundna fysiska träningen igen, stämmer det som jag har hört att kroppen då börjar dra i första hand från de senast lagrade fettdepåerna? Eller börjar kroppen återigen att dra jämnt över hela kroppen.

Svar
Man kan inte styra vilka fettdepåer som skall förbrännas först vid träning. Kroppen förbränner det som är mest lättillgängligt. I praktiken betyder det att kroppen helst förbränner glukos, socker, eftersom det är lättast att förbränna i samband med muskelarbete.

Efter en tids träning börjar man också att förbränna fett. När detta inträffar beror på hur vältränad man är. En vältränad person börjar att förbränna fett tidigare under ett träningspass, enligt vad jag har förstått.

Man skall inte hårdträna om man vill bränna fett på bästa sätt. Den bästa fettförbränningen får man när man tränar på 50-60 procent av sin maxpuls. Maxpulsen brukar man räkna ut som 220 minus åldern. Om du är 45 år blir din maxpuls 220 – 45 = 175 slag per minut. 50 - 60 procent av detta blir alltså 87 – 105 slag per minut. I praktiken bör du alltså sikta på en träningspuls på omkring 100 om du vill förbränna fett på bästa sätt.

Det är viktigt att vara klar över att det är ganska ordentligt krävande att förbränna fett. Därför är det allra viktigaste att inte fortsätta att lägga på sig något extra kilo varje år. I viss mån skapas det ju nya fettceller och när de väl har kommit till försvinner de inte igen. De blir bara mer eller mindre välfyllda.

Mitt råd är att du bör återuppta din träning på nytt och försök att få till en regelbunden träningsmodell som gör att du, tillsammans med dina matvanor, kan hålla vikten konstant. Jag vet att det inte är lätt men det finns egentligen inga genvägar.
LadyG
CITAT (stina @ 01-09-2006, 14:08)

/Kristina

ohmy.gif Oj, NU såg jag det!

GRATTIS! biggrin.gif

Det måste kännas jätteskönt nu smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon