Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
stina
CITAT (Farbror Blå @ 02-11-2006, 10:57)
Stina på väg till jobbet laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
LadyG
laugh.gif Känner igen det där smile.gif

Ikväll hinner jag inte träna - för mycket jobb för det - men förhoppningsvis lägger sig den här vågen av arbete relativt snabbt. Då hinner jag träna igen. Brödfödan måste få gå först.
stina
CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 14:07)
Brödfödan måste få gå först.

Fullt förståeligt - man måste ju ha föda för att kunna träna! tongue.gif

Kom just från step-up + poweryoga. Kände tyvärr lite i benet/rumpan då och då under step-upen. På det passet är det liksom svårt att vara försiktigt - antingen är man med eller så är man inte med.... Hoppas det inte blir nåt mer strul bara - håller tummarna! Var jätteförsiktig under poweryogan och tog det mer som ett långt stretchpass. Stängde öronen när ledaren sa att vi skulle våga utmana oss själva!
LadyG
Bra att du tog det så försiktigt som det går, även om det kanske inte är så lätt att hålla igen. Hoppas du har tid hos kiropraktorn snart igen, eller så kanske det räcker med en rejäl massage?
stina
Jag har ingen mer tid bokad hos kiropraktorn - hade hoppats att det skulle hålla ändå.... Men vi får se - går det inte får jag väl gå till honom igen. Brukar gå snabbt att få tid och jag träffar honom nästan varje dag. rolleyes.gif (Fast det blir dyrt!!! ohmy.gif )
LadyG
Hoppas du inte behöver springa där mer än nödvändigt isf, det vore ju det bästa om du slapp (hur trevlig han än är) smile.gif
stina
SÅ trevliga karlar finns inte så att man vill betala för att få träffa dom! tongue.gif Allra helst inte om dom gör obehagliga saker med en!!! ohmy.gif
LadyG
CITAT (stina @ 02-11-2006, 18:52)
SÅ trevliga karlar finns inte så att man vill betala för att få träffa dom! tongue.gif Allra helst inte om dom gör obehagliga saker med en!!! ohmy.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Så sant!!! biggrin.gif
stina
Imorgon blir det en skön eftermiddag. Jag slutar mitt på dagen och då ska jag gå och "mysträna" lite överkropp/mage. Sen ska jag lägga mej i bastun och bara njuta!!!! rolleyes.gif Ska stoppa ner favvisduschkräm och favviskroppssmöjning. Skönt att slippa stressa som jag alltid annars måste göra eftersom jag tränar på lunchen. Ska unna mej ett låååångt stretchpass också! rolleyes.gif Ska bli toppen och är livskvalitet för mej....
LadyG
Hoppas det går bra, mysträning kan vara nog så skönt emellanåt! Sånt är värt att ta vara på!
Farbror Blå
CITAT (stina @ 02-11-2006, 21:27)
Imorgon blir det en skön eftermiddag. Jag slutar mitt på dagen och då ska jag gå och "mysträna" lite överkropp/mage. Sen ska jag lägga mej i bastun och bara njuta!!!! rolleyes.gif Ska stoppa ner favvisduschkräm och favviskroppssmöjning. Skönt att slippa stressa som jag alltid annars måste göra eftersom jag tränar på lunchen. Ska unna mej ett låååångt stretchpass också! rolleyes.gif Ska bli toppen och är livskvalitet för mej....

åå lät mysigt i bastun=)
stina
Tack ska ni ha - jag ska strax gå iväg! rolleyes.gif
LadyG
CITAT (stina @ 03-11-2006, 13:31)
Tack ska ni ha - jag ska strax gå iväg! rolleyes.gif

Lyckans ost, här sitter en annan kedjad vid skrivbordet biggrin.gif

Lite avis blir man ju allt smile.gif
stina
Jag hade en skön stund i gymmet. Hann träna igenom överkroppen och magen ordentligt och låg sedan länge och slappade i bastun. Trippade ut och duschade kallt emellanåt och så tillbaka in i värmen. Passade på att stretcha i bastun också när jag var riktigt uppvärmd också. rolleyes.gif

Idag fick jag rådet att börja äta någon multivitamintablett. Det KAN tydligen vara så att jag har brist på någon mineral/vitamin och att jag därför får tillbaka mina muskelproblem hela tiden. Det är tydligen inte ovanligt när man gått ner kraftigt i vikt hyfsat snabbt och tränar hårt samtidigt. Så jag inhandlade genast ett rör "Multivitamin kvinna" som brustabletter och svepte första direkt när jag kom hem. Hoppas..... rolleyes.gif Jag är ju lite dålig på att variera maten under dagarna så hursomhelst så gör det nog ingen skada med lite extra vitaminer.

Nu är det två dagars vila - imorgon ska vi fira lilla mor som fyller 80 år! wub.gif

Redigering: Glömde berätta att jag hade det stora nöjet att få detaljstudera en av mina favoritskådisar Micke Persbrant idag. Han ÄR snygg också.... tongue.gif
Maria i Helsingborg
FATTA vilken lycka. Mitt lasarett har en träningsstudio i källaren!!
Är löpbandet upptaget i vinter? Det är bara moi biggrin.gif

*plockar av mig extrakläderna igen*

Skulle fotat sist jag var i skogen, plus 3 grader, solsken och ingen vind - ljuvligt, men glömde i hänförelsen........
LadyG
Stina du verkar ha haft det alldeles underbart! Hur mår ryggen och rumpen nu då? Känns den bättre?

Maria, somliga har det bra tongue.gif På mitt jobb har vi minsann inget gym (attans jag jobbar ju hemma!) biggrin.gif laugh.gif

Jag är på jättebra humör eftersom jag säkrat mer jobb, det känns bra. Fast det går ut över träningen lite, jag måste ta mig i kragen och börja cykla igen åtminstone.
stina
LadyG: Kände att det var toppen med kombinationen värme - stretch! rolleyes.gif Känner mej mjuk som en katt i kroppen idag trots relativt hård träning av överkroppen igår. Visst - lite träningsvärk har jag, men det är bara positiv smärta rolleyes.gif det bästa är att aktern känns riktigt bra.

Ska fortsätta vara försiktig i gymmet med nederkroppsträning ett tag till i gymmet, jag har utökat försiktighetsåtgärderna med att känna efter inför varje övning om baken är hårt spänd (det känns, då gör det lite ont) och då låter jag bli den övningen. Det finns massor att göra ändå och min nederkropp tror jag nog får så det räcker ändå så länge med all löpning, step-up och poweryoga.

Naturligtvis ska jag så fort jag kan återuppta muskelträningen i nederkroppen också, annars blir jag ju väldigt konstig i kroppen! tongue.gif Men jag har ju provat "ont ska med ont fördrivas" och försökt träna upp muskelstyrkan i bäckenet. Men jag tror jag får lugna mej lite med det och låta det läka ut ordentligt först.

Kul med jobbet LadyG! rolleyes.gif Det är ju så ibland att man får prioritera om lite i livet - och du har ju som du själv säger din cykel! rolleyes.gif

Maria: Jättegrattis - vilken otrolig förmån!!!! Så himla praktiskt. Jag har ju bara 5 min till mitt gym från jobbet, men ändå - att ha det i huset..... wub.gif Kör hårt tjejen! tongue.gif Och glöm för all del inte att skriva här och berätta så att vi också får njuta av din träning! rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (stina @ 04-11-2006, 09:08)
Maria: Jättegrattis - vilken otrolig förmån!!!! Så himla praktiskt. Jag har ju bara 5 min till mitt gym från jobbet, men ändå - att ha det i huset..... wub.gif Kör hårt tjejen! tongue.gif Och glöm för all del inte att skriva här och berätta så att vi också får njuta av din träning! rolleyes.gif

Ja och gratis, Stina! Tänk att jag missat det ohmy.gif
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 04-11-2006, 12:10)
CITAT (stina @ 04-11-2006, 09:08)
Maria: Jättegrattis - vilken otrolig förmån!!!! Så himla praktiskt. Jag har ju bara 5 min till mitt gym från jobbet, men ändå - att ha det i huset.....  :wub:  Kör hårt tjejen!  :P Och glöm för all del inte att skriva här och berätta så att vi också får njuta av din träning!  :rolleyes:

Ja och gratis, Stina! Tänk att jag missat det ohmy.gif

Är jag nåt avis tror du? sleep.gif rolleyes.gif
Rapchic
tips om hur man får igång träningen igen....
är i en liten svacka eller vad man nu ska säga
stina
CITAT (Rapchic @ 04-11-2006, 13:26)

Jag hörde några kloka ord från Blossom i programmet Toppform:

När det känns motigt är det inget du ska bry dig om. Strunta i vad du känner, känn helt enkelt inte efter utan sätt igång bara!

Kanske lättare sagt än gjort, men faktiskt ganska sant....

Så spotta i nävarna, bit i det sura äpplet, ta fan vid hornet, ge dej tusan på att du ska, stäng av alla känslor och framför allt LYCKA TILL!!! wub.gif
LadyG
CITAT (Rapchic @ 04-11-2006, 11:26)

Du får antingen tvinga dig eller lura dig. Tvinga är jobbigast och lura är svårast, jag brukar skylla på att "men jag kan ju köra lite lugnt" fast jag vet att något sådant som låg växel på ju-jutsun inte finns smile.gif

Du kanske kan jogga eller cykla som omväxling? Du kanske helt enkelt behöver en liten nytändning, i form av något nytt att göra?
stina
Jag läste en artikel igår i tidningen iForm som gjorde att jag fick mej en funderare: Det stod att om man är kvinna och tränar mycket + får vansinnigt sötsug på kvällen så är det ett typiskt tecken på alltför kolhydratfattig kost under dagen. Man är orolig i kroppen och det går inte över förrän man får något sött i sig.

Det är jag i ett nötskal. På kvällarna får jag ett sug efter något sött så att jag skulle springa genom hela Stockholm för att få tag i det. Det är alltså inget normalt "godissug" utan känns i hela kroppen! Har försökt ignorera det och gå och lägga mej, men jag kan på villkors vis inte somna. Jag behöver inte mycket för att det ska släppa, det räcker med några hallonbåtar tex.

Är det någon som har något tips på något kolhydratrikt som jag skulle kunna stoppa i mej på dagen. Är ju på jobbet, så jag kan inte hålla på och laga mat.... Jag bryr mej inte om att jag käkar hallonbåtar, det är inte det som är problemet, men jag vill vara snäll mot min kropp och ge den vad den behöver (och det är förmodligen INTE hallonbåtar ohmy.gif )
Maria i Helsingborg
Hur GI medvetna är ni, folks?
Jag tänker en hel del på detta med långsamma kolhydrater och jämt/stadigt blodsocker.

En bra sida i sammanhanget: Kolhydrater i fokus. Kanske något för dig, Stina?
stina
Tack för länken Maria! rolleyes.gif Kikade lite och ska grotta runt lite mer senare.

Jag kan inte så där jättemycket om GI om jag ska vara ärlig. Inte mer än att fiberpasta, fullkornsris, fullkornsbröd är bra. Men jag vägrar sluta äta potatis!!! Tror inte heller på att det är OK att trycka i sig en massa fet mat, typ bacon och ägg på morgonen. Fast det kanske är en myt att dom säger att det ska vara bra?

Nu är ju verkligheten och teorin tyvärr inte samma sak.... Jag vill också ha jämt blodsocker osv, men har en matklocka som ringer väldigt diskret - jag glömmer att äta! ohmy.gif När jag är ledig kan jag komma på kl 14.00 att jag ätit absolut ingenting den dagen! Inte bra! mad.gif

Men när jag äter försöker jag äta sunt, dvs magert, fiberrikt, mycket grönsaker och utan en massa konstiga tillsatser.

ps. Har bestämt mig för att göra ett allvarligt försök from imorgon att äta frukost. Havregrynsgröt gillar jag. Får ställa fram kastrull och gryn ikväll så att jag ramlar på det imorgonbitti! tongue.gif
LadyG
GI rör mig inte i ryggen, delvis eftersom olika laboratirier kommer med olika resultat. Beroende på om man läser en tabell från nordamerika eller australien till exempel så får man olika svar. Olika mätmetoder (när man mäter blocksockerpåverkan) ger olika resultat, som is lutänden påverkar tabellernas utseende. Också antalet mätningar skiljer sig åt både mellan laboratorier och testtillfällen. Vilket naturligtvis också påverkar slutresultatet.

Dessutom kan GI för ett enda livsmedel variera kraftigt, så då skriver de i ett medelvärde. Ta potatis t ex. GI-värden för potatis kan variera mellan 34 och 144, men det värde som finns i listor är oftast ett medelvärde på ca 93eller däromkring.

Jag bara måste få citera Livsmedelsverket:

"Man kan fråga sig varför vissa journalister och hälsorådgivare är mer säkra på de slutsatser som kan dras kring GI än vad forskare och myndigheter är. Myndigheter baserar närings- och kostrekommendationer på en sammanvägning och bedömning av den vetenskapliga litteratur som finns tillgänglig. Detta görs av myndigheter och forskarsamfundet gemensamt.

GI är ett komplicerat begrepp för konsumenten om det ska användas på rätt sätt. Betydelsen för friska personer är inte övertygande bevisad. GI är dessutom bara intressant för vissa typer av livsmedel, såsom bröd, potatis, ris, pasta och frukostflingor. Vidare måste man känna till att det bara är relevant att jämföra GI mellan olika livsmedel inom samma livsmedelsgrupp. Detta gör ju också att de tabeller som finns tillgängliga idag inte alls är tillräckliga om man ska använda GI i praktiken.

Till sist konstaterade Annica Sohlström att de viktigare kostråden ur folkhälsosynpunkt fortfarande är ett halvt kilo frukt och grönsaker och 6-8 brödskivor per dag, fisk två gånger i veckan, mjuka eller flytande fetter, nyckelhålsmärkta charkuterier och mejeriprodukter och mindre ”utrymmesmat” (snacks, läsk, godis, kaffebröd, glass och alkohol)." (Annica Sohlström, chefsnutritionist, Livsmedelsverket)

Men om man med GI-medveten menar att jag hellre äter fullkornspasta än vit, väljer magert kött framför fett, fyller minst halva tallriken med grönsaker och försöker äta regelbundet? I så fall vill jag nog ändra påstående till hälsomedveten, för det där är inte GI, det är vanligt sunt förnuft och råd LMV försökt tala om hela tiden.
Rapchic
jag tycker att man bara behöver använda huvudet....
typ inte äta för mkt socker, fett (förutom bra då) m.m
jag ser mkt kritiskt på sånahära "diet program" m.m
jag menar bara för att en doktor säger att fett är bra
(har faktiskt sett en som säger det
och då menade han sånt som är i kött m.m)
på 40 talet så gjorde doktorer reklam för cigaretter så...
stina
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 20:04)
Men om man med GI-medveten menar att jag hellre äter fullkornspasta än vit, väljer magert kött framför fett, fyller minst halva tallriken med grönsaker och försöker äta regelbundet? I så fall vill jag nog ändra påstående till hälsomedveten, för det där är inte GI, det är vanligt sunt förnuft och råd LMV försökt tala om hela tiden.

Precis så tänker jag också och försöker äta. (det är bara regelbundenheten kvar sleep.gif )
LadyG
CITAT (stina @ 05-11-2006, 21:06)

Precis så tänker jag också och försöker äta. (det är bara regelbundenheten kvar sleep.gif )

Det där med regelbundet är mycket svårare än det låter, konstigt nog. smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 22:28)
CITAT (stina @ 05-11-2006, 21:06)

Det där med regelbundet är mycket svårare än det låter, konstigt nog. smile.gif

Ja, och sen är det nog olika på olika människor verkar det som - hur uttalade hungerskänslor man har. Jag kan gå länge utan mat, men blir jag törstig - då är det NU som gäller! Har många gånger öppnat något drickbart inne på Hemköp för att jag inte står ut innan jag kommit ut ur affären! Betalar naturligtvis i kassan!!!! rolleyes.gif
LadyG
Jag blir ungefär lika sällskaplig som en purken piraya om jag blir hungrig. Maken brukar säga till mig att äta "för nu är du arg". Det brukar vara ett säkert tecken på att jag glömt att äta.

Men hur det går till när man glömmer att äta så pass länge att man blir förbannad på kuppen, det vet jag inte tongue.gif

Man tycker ju att överlevnadsinstinkten borde säga till..?
anna_rispan
Halloj!!!

I dag gick jag till gymmet. Det kändes inte så roligt när jag gick hemifrån men när jag värmt upp så var det helt okej igen.

Har lite svårt för maskinen när man ska dra armarna bakåt så att man kan klämma fast en femma mellan skulderbladen. Jag dra upp ena axeln o så blir det konstig spänning. Till råga på allt så ska jag hålla ordning på armbågarna också...

Det var rätt lugnt i dag också i gymmet. Hoppas att jag fortsätter att ha tur nu i början. Vore skönt att ha fått in rörelserna innan det blir smackat av folk.

Jag har planerta att gå o styrekträna var tredje dag. Senare ska jag klämma in ett konditionspass också. Vad tror ni om den planen??

Lady G: Jag blir också på otäckt humör om jag inte har ätit o druckit ordentligt. Värst är det när jag inte riktigt kännt mig hungrig. Tex när man går på varuhus o kanske köper en godisbit i mellantid. Sen slår det till, lagom när det är dags att bestämma sig för vilka kläder som ska köpas och vad man ska handla till middag! Då ser jag rött för småsaker....
Rapchic
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 22:34)
Jag blir ungefär lika sällskaplig som en purken piraya om jag blir hungrig. Maken brukar säga till mig att äta "för nu är du arg". Det brukar vara ett säkert tecken på att jag glömt att äta.

Men hur det går till när man glömmer att äta så pass länge att man blir förbannad på kuppen, det vet jag inte tongue.gif

så jag är inte den enda alltså...
som blir arg när jag är hungrig alltså
men värst blir jag när jag är trött me
(råkade få en tjej att gråta när vi hade uppträdande)
(ett sånt som håller på i flera dagar så man varken kan sova eller äta ordentligt)
LadyG
CITAT (Rapchic @ 05-11-2006, 22:16)
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 22:34)

så jag är inte den enda alltså...
som blir arg när jag är hungrig alltså
men värst blir jag när jag är trött me
(råkade få en tjej att gråta när vi hade uppträdande)
(ett sånt som håller på i flera dagar så man varken kan sova eller äta ordentligt)

Nejdå, du är definitivt inte ensam om att fatta humör på tom mage biggrin.gif

Det värsta är att jag inte märker det själv, det är nästan alltid maken som påpekar att jag är sur. Fast om han inte varnade mig i tid kanske jag skulle märka det själv, när jag börjat skrika på folk? Så långt hinner det ju aldrig gå nu.

CITAT (anna_rispan @ 05-11-2006, 22:13)
Halloj!!!

I dag gick jag till gymmet. Det kändes inte så roligt när jag gick hemifrån men när jag värmt upp så var det helt okej igen.

Har lite svårt för maskinen när man ska dra armarna bakåt så att man kan klämma fast en femma mellan skulderbladen. Jag dra upp ena axeln o så blir det konstig spänning. Till råga på allt så ska jag hålla ordning på armbågarna också...

Det var rätt lugnt i dag också i gymmet. Hoppas att jag fortsätter att ha tur nu i början. Vore skönt att ha fått in rörelserna innan det blir smackat av folk.

Jag har planerta att gå o styrekträna var tredje dag. Senare ska jag klämma in ett konditionspass också. Vad tror ni om den planen??

Lady G: Jag blir också på otäckt humör om jag inte har ätit o druckit ordentligt. Värst är det när jag inte riktigt kännt mig hungrig. Tex när man går på varuhus o kanske köper en godisbit i mellantid. Sen slår det till, lagom när det är dags att bestämma sig för vilka kläder som ska köpas och vad man ska handla till middag! Då ser jag rött för småsaker....

Kul att det fungerade med styrketräningen, var terdje dag låter utmärkt, då hinner musklerna vila emellan passen och återhämta sig. Dessutom finns det gott om tid för konditionspass emellan om du känner för det, cykla eller jogga på löpband tex.

Jag känner igen mig, varuhus är distraherande tror jag. Jag upptäcker alltid för sent att jag borde ätit för länge sedan tongue.gif
Maria i Helsingborg
Dji, girls! Att glömma äta finns inte i min värld. Blir svimmfärdig av bara tanken! rolleyes.gif

Men jag antar att det är en process........att införliva det man faktiskt VET.
Var rädda om er. Era reultat och ert mående har allt att vinna på en klok kostföring.
stina
Idag är första dagen på mitt nya liv: Jag åt en tallrik havregrynsgröt till frukost utan att få upp den! rolleyes.gif Och det fast jag sov lite för länge och var senare än vanligt. Nu gäller det bara att hålla fast vid det tills det blir en vana jag inte kan vara utan! rolleyes.gif

Idag ska jag springa min mil. Tyvärr glömde jag i brådskan min mp3-spelare så jag får lyssna till min flåsande andning istället.... ohmy.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (stina @ 06-11-2006, 08:45)
Idag är första dagen på mitt nya liv: Jag åt en tallrik havregrynsgröt till frukost utan att få upp den! rolleyes.gif Och det fast jag sov lite för länge och var senare än vanligt. Nu gäller det bara att hålla fast vid det tills det blir en vana jag inte kan vara utan! rolleyes.gif

Idag ska jag springa min mil. Tyvärr glömde jag i brådskan min mp3-spelare så jag får lyssna till min flåsande andning istället.... ohmy.gif

Grattis till en nystart!

Det där sista är ett gissel......
Jag blir så TRÖTT av att höra mina andehämtningar, när tempot är högre, och om jag har musik i öronen hör jag inte min pulsklocka tongue.gif
Men jag kan inte vara utan musiken så jag får titta på klockan ibland, istället.
stina
Berätta - vad tycker du om att köra med pulsklocka? Hur använder du den???
Avesta-Mia
jag måste få lite peppning av er. Please? jag gick ner sååå bra förra vintern med promenader på en mil om dagen och gi mestode. Rivstartade med cambridge kuren. Men jag gick upp allt och lite till under våren och sommaren. Blääää vad trött jag blir. Tappade all motivation. Vad hände??? Nu ska jag försöka masa mig iväg på ett core pass imorgon kväll. Och sluta ära kakor. *kakmonster*

Ha det bra.

Mia
Maria i Helsingborg
På skoj, såklart!

TRÄNINGENS TIO BUDORD

1 Du ska inga andra intressen hava jämte träning.

2 En dag utan träning är en dag utan mening.

3 När Du vilar tränar dina konkurrenter.

4 Den som tycker träning är roligt, tränar för lite.

5 Träning är ett tillfälle att tävla.

6 Så länge Du är seg kan du inte bli övertränad.

7 Det som inte dödar, det härdar.

8 Smärta är svaghet som lämnar Din kropp.

9 Många äro kallade, få äro utvalda.

10 Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett

sätt att bli bra på: TRÄNING

Svarar senare, Stina - har några kilometer att lufsa mig igenom smile.gif
stina
Hej Mia!

Välkommen till den här peppingtråden! Här har du ett batteri av människor vars uppgift är att just peppa dej till träning - bra va! rolleyes.gif

Lycka till med core-passet och glöm inte att komma hit och berätta om det så att vi får berätta hur duktig du är! smile.gif
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 06-11-2006, 11:37)
På skoj, såklart!

TRÄNINGENS TIO BUDORD

1 Du ska inga andra intressen hava jämte träning.

2 En dag utan träning är en dag utan mening.

3 När Du vilar tränar dina konkurrenter.

4 Den som tycker träning är roligt, tränar för lite.

5 Träning är ett tillfälle att tävla.

6 Så länge Du är seg kan du inte bli övertränad.

7 Det som inte dödar, det härdar.

8 Smärta är svaghet som lämnar Din kropp.

9 Många äro kallade, få äro utvalda.

10 Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett

sätt att bli bra på: TRÄNING

Svarar senare, Stina - har några kilometer att lufsa mig igenom smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Den ska jag skriva ut och sätta på min vägg här på jobbet! Alltid retar det någon som muttrar att jag är knäpp som tränar.... tongue.gif
LadyG
CITAT (Avesta-Mia @ 06-11-2006, 10:12)
jag måste få lite peppning av er. Please? jag gick ner sååå bra förra vintern med promenader på en mil om dagen och gi mestode. Rivstartade med cambridge kuren. Men jag gick upp allt och lite till under våren och sommaren. Blääää vad trött jag blir. Tappade all motivation. Vad hände??? Nu ska jag försöka masa mig iväg på ett core pass imorgon kväll. Och sluta ära kakor. *kakmonster*

Ha det bra.

Mia

Välkommen Mia!

Jag håller tummarna för dig, hoppas du har roligt på core-passet. Det kan mycket väl vara första steget till en ny form. Om det inte fungerar att äta mindre, och det gör det sällan, så öka förbrukningen. wub.gif

Om du behöver tips och råd finns vi här hela gänget och kan dela med oss av våra erfarenheter smile.gif
Maria i Helsingborg
Hejsan Avesta-Mia och välkommen i gänget! smile.gif

Du sitter kanske lite i samma båt som jag - har just börjat träna igen efter några års uppehåll och många kilos uppgång!

Grejen för mig är att poletten måste falla ner. Inga halvmesyrer. Ska jag börja träna, SKA jag börja träna och då kommer jag dessutom lättare in i goda matvanor. Efter träning har jag aldrig lust att proppa i mig något onyttigt - vilket betyder att jag måste träna ofta tongue.gif (det blir ca 3 dagar i veckan de veckorna det passar med jobbet och familjen).

Det är tungt så här i början, men vi har tur, du och jag. Det blir bara lättare och lättare!

Peppningstips:

Jag har köpt en träningskalender där jag för in alla träningspass, vilopuls, viktnedgången (peppar peppar, ingen uppgång än så länge), sömnvanor, humör, påminnelser som har med hälsan att göra, nedräkningen till nästa års millopp etc.

Jag har dessutom klippt ut artiklar om 2 förebilder - Evy Palm, som sprang sitt första marathon som 40-åring, och en tjej som började motionera när hon vägde 154(!!!!) kilo. Den sistnämda sprang Göteborgsvarvet (drygt 2 mil) häromåret. Varför skulle inte jag lyckas med mina mål om de kommit så långt?????

Mitt tips blir alltså, utifrån mig, prestationsrelaterat. Skriv upp vad du presterar. Boosta dig med uppmuntran för varje meter och varenda minut du tillryggalagt. Det är aldrig för sent att börja rör på sig!!

Själv tog jag en 5,2 km-runda idag i motvind och backträning - huj så seeeegt det var på sina ställen - sedan sjöng jag "I´m simply the best, better than all the rest" när jag kom innanför dörren rolleyes.gif Tror du att jag är nöjd med mig själv eller NÖJD med mig själv?

Jag behöver SE framstegen. Kanske är det ett bra sätt även för dig?

Lycka till!

JAG tror på att ha mål med det man gör! Tänk dina mål. Skriv ev. upp dem. Visualisera dem. Var konkret och positiv!! Är målet bättre hälsa, är det att gå ner i vikt? Kanske vill du få upp flåset. Få snyggare kropp. Fina gluteus maximus:ar? tongue.gif Att tänka i "rätt riktning" är det första steget! Kom igen tjejen.
stina
Oh vad härligt det är att komma tillbaka från träningen och dyka in och läsa en massa mysiga inlägg från er! Ni betyder mycket för mej ska ni veta! wub.gif

Maria: You are simply the best!!!!

Idag gick det kanonbra att springa. Månne är det grötens förtjänst? Säg att det är det så att jag fortsätter kämpa på med frukostvanorna! Sprang en mil och tog sista halvmilen på 24 minuter! Och jag var inte så utpumpad som jag brukar efter löpningen - pressade inte max för jag vill att aktern ska hålla och ska köra lite försiktigare den här veckan också. Men löpningen verkar inte skada alls, känner mej faktiskt mjukare och rörligare efter löpningen än innan. Däremot skulle jag nog ha svårt att springa i terräng just nu - löpbandet är ju alldeles platt och har bra svikt. Nu sitter jag vid skrivbordet och mumsar på en pastasallad med parmaskinka och mozarella och mår gott. Mmmmm.... smile.gif
Farbror Blå
CITAT (Maria i Helsingborg @ 06-11-2006, 12:47)
Hejsan Avesta-Mia och välkommen i gänget! smile.gif

Du sitter kanske lite i samma båt som jag - har just börjat träna igen efter några års uppehåll och många kilos uppgång!

Grejen för mig är att poletten måste falla ner. Inga halvmesyrer. Ska jag börja träna, SKA jag börja träna och då kommer jag dessutom lättare in i goda matvanor. Efter träning har jag aldrig lust att proppa i mig något onyttigt - vilket betyder att jag måste träna ofta tongue.gif (det blir ca 3 dagar i veckan de veckorna det passar med jobbet och familjen).

Det är tungt så här i början, men vi har tur, du och jag. Det blir bara lättare och lättare!

Peppningstips:

Jag har köpt en träningskalender där jag för in alla träningspass, vilopuls, viktnedgången (peppar peppar, ingen uppgång än så länge), sömnvanor, humör, påminnelser som har med hälsan att göra, nedräkningen till nästa års millopp etc.

Jag har dessutom klippt ut artiklar om 2 förebilder - Evy Palm, som sprang sitt första marathon som 40-åring, och en tjej som började motionera när hon vägde 154(!!!!) kilo. Den sistnämda sprang Göteborgsvarvet (drygt 2 mil) häromåret. Varför skulle inte jag lyckas med mina mål om de kommit så långt?????

Mitt tips blir alltså, utifrån mig, prestationsrelaterat. Skriv upp vad du presterar. Boosta dig med uppmuntran för varje meter och varenda minut du tillryggalagt. Det är aldrig för sent att börja rör på sig!!

Själv tog jag en 5,2 km-runda idag i motvind och backträning - huj så seeeegt det var på sina ställen - sedan sjöng jag "I´m simply the best, better than all the rest" när jag kom innanför dörren rolleyes.gif Tror du att jag är nöjd med mig själv eller NÖJD med mig själv?

Jag behöver SE framstegen. Kanske är det ett bra sätt även för dig?

Lycka till!

JAG tror på att ha mål med det man gör! Tänk dina mål. Skriv ev. upp dem. Visualisera dem. Var konkret och positiv!! Är målet bättre hälsa, är det att gå ner i vikt? Kanske vill du få upp flåset. Få snyggare kropp. Fina gluteus maximus:ar? tongue.gif Att tänka i "rätt riktning" är det första steget! Kom igen tjejen.

Bravo!!!

Det gäller bara att sätta sina delmål inom rimliga gränser i början, sen kan man ju ha Maraton eller vasaloppet som slutmål?=)

Själv vet jag att jag ska ta mej uppför Kilimanjaro under min levnad, men när får vi se wink.gif

Åkte skidor igår på all vår nya snö=)
Maria i Helsingborg
CITAT (stina @ 06-11-2006, 10:02)
Berätta - vad tycker du om att köra med pulsklocka? Hur använder du den???

Jag tycker att det är toppen, men jag ju också så resultat-inriktad med min träning. Sitter inte med några WR-ambitioner men jag vill bli så bra JAG kan smile.gif

Min klocka talar om för mig hur länge jag hållt på, i vilka pulszoner + hur länge jag befunnit mig i de samma och hur många kalorier jag gjort av med.

Klippt från nätet

>>>>>: Pulsklockan är ett utmärkt redskap för den som vill planera sin träning, hålla koll på träningsintensitet eller mäta energiomsättning under ett pass. Det finns numera flera olika märken av pulsklockor allt från den enklaste varianten till de med massor av funktioner som uppspelning av minne, överföring till datafil, mellantider, pulsintervall etc.

Pulsklockan mäter pulsen, det vill säga antal pulsslag per minut. Pulsen är ett mått på hur mycket kroppen måste arbeta, hur mycket syre som går åt vid ett visst tillfälle. Pulsen kan användas för att bestämma energiförbrukning, arbetsintensitet, konditionsförbättring (eller försämring) mm. <<<<<

Längden på mina rundor räknar jag ut på denna förträffliga sajten.
stina
Blir jag någe sugen på en pulsklocka tror du??? rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Farbror Blå @ 06-11-2006, 13:15)
Bravo!!!

Det gäller bara att sätta sina delmål inom rimliga gränser i början, sen kan man ju  ha Maraton eller vasaloppet som slutmål?=)

Själv vet jag att jag ska ta mej uppför Kilimanjaro under min levnad, men när får vi se wink.gif[/b]

Åkte skidor igår på all vår nya snö=)

Delmål, självklart! (Glömde i farten!)

Själv började jag med promenader, som gled över i powerwalk och nu jogging. Längre och lite snabbare är målet.

Killimanjaro! WHAO! Högtflygande planer och mål

Utför eller på längden, FB?

Peppning till Stina:

GRÖT E`GREJT! biggrin.gif

Jo, lite sugen blev du nog allt. Såg att man fick en om man prenumerarede några nummer på IForm.......
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 06-11-2006, 14:46)
Peppning till Stina:

GRÖT E`GREJT! biggrin.gif

Jo, lite sugen blev du nog allt. Såg att man fick en om man prenumerarede några nummer på IForm.......

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ja, jag såg det också minsann.... Frågan är bara vad det är för kvalitet på den??? Är lite skeptisk mot tidigare fådda premier. Fick en sekatör en gång som gick sönder första klippet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon