|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
vaknade kl. 05.00 i morse för att hinna till yogan. det känns så skönt att redan fixat träningen idag. rekomenderar att träna tidigt , man känner sig sååå nyttigt och duktig resten av dagen.
CITAT (Farbror Blå @ 03-03-2006, 09:16) Heja Stina! (och ni andra med förresten)
Benbild på gång nudå kanske? Satt och läste igenom vår tråd och förundras över hur mycket ni har tränat sen den startade=) verkar som om många här redan är större än på bilderna vi fått se Nej isch - mina ben fastnar nog inte på bild!
Farbror Blå
03-03-2006, 09:53
haha kul sagt=)
när jag tittade igenom tråden har de flesta muskelbilderna försvunnit, alla fina ryggar å magar =( trist
kanske kommer en ny laddning snart?
CITAT (stina @ 03-03-2006, 08:43) Vi halvligger i vår benpress. Vet inte hur mycket den går att lassa på, ska kolla på lunchen idag. Jag vill mer träna uthållighet med mina ben så jag lassar inte på så mycket, 75 kg. Vill inte ha större bullmuskler på benen om det nu finns nån risk för det om man kör få tunga lyft.....? Helst skulle jag vilja ha långa slanka ben, men det finns väl ingen maskin för det! Idag blir det överkroppsträning + löpband på lunchen. /Stiina Löpning och cykling är jättebra om man vill ha slankare ben. Tyvärr hjälper det inte på längden dock Fast tjejer har svårare att få bulliga muskler än killar så det är nog ingen risk  Just benen är svåra att variera tycker jag, visst kan man göra benbörj i olika varianter, lite lyft (för in- och utsida) och lite vadpress. Men man blir lite trött på samma övningar så småningom.
Farbror Blå
03-03-2006, 10:20
Benen är jobbigast att träna också tycker jag, största musklerna där ju.
Slanka och starka ben får man ju av alla slags uthållighetsövningar.. löpning, powerwals mm.
Själv tränar jag både kondition och styrka genom att gå, gå och gå... med ryggsäck eller utan, men den sommaren då jag hade varit på keb hade jag bäst besntyrka +kondition efter allt traskande med ryggsäck=)
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:07) Löpning och cykling är jättebra om man vill ha slankare ben. Tyvärr hjälper det inte på längden dock Fast tjejer har svårare att få bulliga muskler än killar så det är nog ingen risk  Just benen är svåra att variera tycker jag, visst kan man göra benbörj i olika varianter, lite lyft (för in- och utsida) och lite vadpress. Men man blir lite trött på samma övningar så småningom.  Ja det är roligare att träna överkroppen tycker jag! Det är väl därför jag bestämt mig för att jag INTE vill ha stora muskler på benen, för att det är så himla trist att träna dom...  Dessutom är jag nästan alltid så himla trött i mina ben eftersom jag kör så mycket dans- och konditionspass. Tvärtom vill jag inte göra, alltså träna så mycket ben så att jag inte pallar att ge gärnet på dom passen så benträningen får stå tillbaka... Fast visst tränar jag benen, fram- å baksida lår, benpress, ut- och insida kör jag + dom benövningar vi kör på styrkepassen. Förresten, tänk om benen blir kortare i benpressen!!!
CITAT (Farbror Blå @ 03-03-2006, 10:20) Benen är jobbigast att träna också tycker jag, största musklerna där ju.
Slanka och starka ben får man ju av alla slags uthållighetsövningar.. löpning, powerwals mm.
Själv tränar jag både kondition och styrka genom att gå, gå och gå... med ryggsäck eller utan, men den sommaren då jag hade varit på keb hade jag bäst besntyrka +kondition efter allt traskande med ryggsäck=) Vad i hela friden är keb??????
Jag tror han menar Kebnekaise
Farbror Blå
03-03-2006, 10:30
Keb-nekajse förståss=)
nära Singis å Tolppagårrni
CITAT (stina @ 03-03-2006, 10:22) Ja det är roligare att träna överkroppen tycker jag! Det är väl därför jag bestämt mig för att jag INTE vill ha stora muskler på benen, för att det är så himla trist att träna dom...  Dessutom är jag nästan alltid så himla trött i mina ben eftersom jag kör så mycket dans- och konditionspass. Tvärtom vill jag inte göra, alltså träna så mycket ben så att jag inte pallar att ge gärnet på dom passen så benträningen får stå tillbaka... Fast visst tränar jag benen, fram- å baksida lår, benpress, ut- och insida kör jag + dom benövningar vi kör på styrkepassen. Förresten, tänk om benen blir kortare i benpressen!!!  Ryggen är lättast tycker jag, det finns så många variationer man kan ta till om man blir uttråkad.  Magen och bröstet är också ganska lätt att variera. Fast så vitt jag vet kan man träna samma muskelgrupp flera gånger i veckan, bara de får vila en dag emellan. Så tre gånger i veckan skulle man kunna köra samma musklegrupp om man är riktigt entusiastisk  Man får väl hoppas att benen inte blir kortare, annars får vi taxben allihop!
Magen är kulig att träna tycker jag. Känns viktig....  Ryggen är skönt att bli trött i så den gillar jag också att träna. Det mesta är väl rätt kul egentligen, om man bara kan variera sig.... Fast inget slår förstås dansen...
CITAT (Farbror Blå @ 03-03-2006, 10:30) Keb-nekajse förståss=)
nära Singis å Tolppagårrni Åh vad dum jag är!!! Vad mysigt det låter! Jag har flera gånger (för jättelänge sedan) varit i Björkliden och vandrat på sommaren. Vi fick börja med att köpa mössor och vantar för det snöade i juli!!! Men mysigt var det och vackert så man tappar andan. /Stina
Farbror Blå
03-03-2006, 10:39
mm visst e magen kulig att träna, axlar, mage å rygg egentligen roligast.
Vart tog din mage vägen förresten ?
Jag drabbades av blygsel.......
CITAT (stina @ 03-03-2006, 10:37) Magen är kulig att träna tycker jag. Känns viktig....  Ryggen är skönt att bli trött i så den gillar jag också att träna. Det mesta är väl rätt kul egentligen, om man bara kan variera sig.... Fast inget slår förstås dansen...  Det var ganska längesedan jag fick träningsvärk i benen, trots att jag försökt. Jag tror att musklerna vant sig vid de gamla vanliga övningarna så jag måste komma på något nytt. Jag får väl ta och springa en runda och se vad som händer - jag som aldrig joggar längre än till t-banan och då bara om jag verkligen måste  För att träna så ofta som jag gör är jag osedvanligt lat
Farbror Blå
03-03-2006, 10:43
CITAT (stina @ 03-03-2006, 10:40) Jag drabbades av blygsel.......  aha! Synd för oss andra=) Som du tränar är den väl ännu finare nu?
CITAT (Farbror Blå @ 03-03-2006, 10:43) CITAT (stina @ 03-03-2006, 10:40) Jag drabbades av blygsel....... -_- aha! Synd för oss andra=) Som du tränar är den väl ännu finare nu?  Nja.... ser ingen skillnad!
Farbror Blå
03-03-2006, 10:51
hehe okej
Hannele
03-03-2006, 11:03
Otrooooligt! I natt har det snöat 10 cm till, ca -9°, mycket skottande. När jag går på "trappan" för att kunna slänga snö, blir det mycket utfall.. I eftermiddag blir det styrketräning på gymmet också.
Oj, oj..... Ja bra träning är det! När jag var nere och skottade snö på landet sträckte jag mig i baklåret! /Stina
Farbror Blå
03-03-2006, 11:09
Ajdå! Skulle du behöva mitt liniment jag köpte.. ett sånt där som man smörjer in å sen gör muskeln vaaaarm. =)
Var det hästlinement? Jag provade det en gång när jag var på hoppläger och sträckte ljumsken 2:a dagen. Gjorde susen vill jag lova!!! Som tur var hade vi en sjukgymnast med i gruppen som kunde hjälpa mej så att jag blev i skick att jag kunde fortsätta rida under veckan.
/Stina
Rapport från lunchträningen: Det blev ingen överkroppsträning - hade ingen lust... Sprang på löpbandet en timme + körde sedan lite mag-ryggträning istället. Känns skönt, skulle kunnat springa på hur länge som helst kändes det som men jag var tvungen att bryta för jobbets skull.  Otroligt vad lätt det går att springa om man 1) Varvar upp i lugn och ro 2) Har bra musik i öronen /Stina
Under instruktörsutbildningen fick vi veta att det finns två energigivande processer i kroppen, varav den ena (spjälkningsprocessen) kickar igång om man rivstartar eller anstränger sig väldigt hårt. Den är snabb men använder inget syre, så det bildas mjölksyra som hindrar muskeln från att arbeta effektivt. Om man däremot värmer upp mjukt, under 5-10 minuter först kommer den andra (förbränningsprocessen) igång, den långsammare som använder syre och som inte bildar slaggprodukter i musklerna. Det är den man vill ha igång, så det är jätteviktigt att värma upp mjukt och fint innan man börjar träna. Dessutom minskar skaderisken om musklerna är varma när man börjar träningen, men det är ett helt kapitel för sig.
Jag undrar , kan man träna fast man har tennisarm? vissa rörelser gör så himla ont ju. Har gått hos sjukgymast ett tiotal ggr men får inte bort smärtan ändå
CITAT (Allis @ 03-03-2006, 18:54) Jag undrar , kan man träna fast man har tennisarm? vissa rörelser gör så himla ont ju. Har gått hos sjukgymast ett tiotal ggr men får inte bort smärtan ändå  Ja, så länge du undviker repetativa rörelser och tung belastning. Ta paus ofta och känn efter så att du inte förvärrar skadan. Lätt träning och töjning har visat sig minska värk samt påskynda läkning av besvären. Men tala med din sjukgymnast först så kan du få övningar som passar just dina besvär.
Farbror Blå
03-03-2006, 19:30
CITAT (stina @ 03-03-2006, 13:31) Var det hästlinement? Jag provade det en gång när jag var på hoppläger och sträckte ljumsken 2:a dagen. Gjorde susen vill jag lova!!! Som tur var hade vi en sjukgymnast med i gruppen som kunde hjälpa mej så att jag blev i skick att jag kunde fortsätta rida under veckan.
/Stina Nej nej visst är det tänkt för människor köpte sånt i England för längesen och ville ha mer nu n'r jag var där, det värmer mer än tigerbalsam, men luktar godare
Imorgon är det träning igen, så ikväll får det nog bli en liten runda på cykeln bara. Jag vet inte vilka övningar vi kommer att göra imorgon, så då kör jag kondition idag så riskerar jag inte att köra samma muskelgrupp två dgara i rad.
Farbror Blå
04-03-2006, 13:51
Själv ska jag skotta en timme nu=)
CITAT (Farbror Blå @ 04-03-2006, 13:51) Själv ska jag skotta en timme nu=) Det är suverän träning och snö finns det ju gott om
Farbror Blå
04-03-2006, 19:51
japp kan man säja! sjottade mej genomsvettig och då var det bara "lite" snö, sådär en fyra cm tjockt idag....
CITAT (Farbror Blå @ 04-03-2006, 19:51) japp kan man säja! sjottade mej genomsvettig och då var det bara "lite" snö, sådär en fyra cm tjockt idag.... hur går det med traktorn?
Farbror Blå
04-03-2006, 20:05
bara muskelkraft som är traktor här
CITAT (Farbror Blå @ 04-03-2006, 20:05) bara muskelkraft som är traktor här Men det är väl bra för dig, då får du ju din träning iallafall! Akta ryggen bara!
Ingen träning  Förkyld. Sur.
Farbror Blå
05-03-2006, 12:04
Ajdå, hoppas du kryar på dej då=)
CITAT (LadyG @ 05-03-2006, 11:10) Ingen träning  Förkyld. Sur. Jaså är det din tur nu?  Stackars dig! Hoppas du kryar på dig snart. Jag har varit och gjort en rejäl styrketräningsrunda alldeles nyss. Dottern var på sin barngympa och under den timmen tränade jag och sen ville hon inte åka hem så jag fick träna lite till. Det börjar redan kännas att jag blivit starkare i bröstmusklerna och framsidan av axlarna!
Usch då, krya på dig Lady G!!!! Igår var jag på dansaerobicsen. Kul som vanligt. Jättemassor av rygg- och magträning innan! Nu blir det ingen träning vare sig måndag eller tisdag för jag ska nu åka iväg på ett 2-dagars sammanträde med middag ikväll. Mycket sitta och mycket mat blir det! Hej från Sitt-Stina!
Tack, så snälla ni är. Jag är fortfarande mer sur än riktigt dunder förkyld, men när förkylningen rinner kan man inte träna närkontaktssporter imho. ("Du, du droppar i min nacke. Kan du sluta med det?") Dessutom vet jag hur farligt det är att träna intensivt med infektion i kroppen. Jo, förresten Stina, bry dig inte om att byta sprutan om du inte vill. Jag bytte barnmorska istället och hon tyckte att man fortsätter så länge man trivs. Benskörheten är främst en risk för 16 - 20 när benen fortfarande utvecklas. Jag blev faktiskt väldigt glad att höra det  Lycka till med träningen allihop, ni lyckliga som kan och får *avundsjuk suck*
CITAT (LadyG @ 06-03-2006, 15:41) Lycka till med träningen allihop, ni lyckliga som kan och får *avundsjuk suck*  Tack! Jag vet ju hur trist det är att inte få träna. Jag är ju dessutom för knäpp för att låta bli helt och hållet men då känns det ju verkligen att kroppen säger ifrån. Den här veckan är jag ensam hemma. Har suttit och ringat in träningspass varenda dag, men vi får se om jag orkar ta mig iväg. När man är utan bil blir det helt plötsligt väldigt besvärligt....visst är det fånigt? Det är ju bara en halvtimmes promenad dit som jag kan ta som uppvärmning. Jag är av en otålig natur bara, så jag vill alltid komma fram dit jag ska så fort som möjligt. Ikväll är det både Body Pump och Coreboard styrka så nåt av det ska jag vara med på iallafall.
Snöra på dig ett par stadiga skor och halv-jogga dit, så har du uppvärmningen som i en liten ask  Jag pratade med min klubb innan, så de vet att jag inte kommer, men det känns öken ... Jaja, det går över iaf, som tur är  Ska inte lillstumpan hänga med på träningen förresten?
CITAT (LadyG @ 06-03-2006, 16:09) Ska inte lillstumpan hänga med på träningen förresten? hon är på landet 12 mil härifrån  hon har sportlov nu och min man har tagit kompledigt. men hon får jättekul där och får träna med skidorna också. Funkar det med gympadojjor ute i snön då, ganska kallt är det också? Kanske tar sparken.
Jag ska iväg och träna ikväll med mina nya gympadojjor! Ska bli kul att se hur det funkar. Är extra sugen idag, för förra veckan var passet inställt. Har varit ute i solen idag en liten stund med mina nästintill antika gamla träskidor, någon som förresten vet hur man tar hand om sådana! Nåja. Heja oss alla som svettas på och kämpar! Magdis: Sparken låter som ett bra alternativ, jogga verkar otäckt om det samtidigt är sparkföre!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-03-2006, 16:15) CITAT (LadyG @ 06-03-2006, 16:09) Ska inte lillstumpan hänga med på träningen förresten? hon är på landet 12 mil härifrån  hon har sportlov nu och min man har tagit kompledigt. men hon får jättekul där och får träna med skidorna också. Funkar det med gympadojjor ute i snön då, ganska kallt är det också? Kanske tar sparken. Då har hon jättekul ändå  Sparken låter som ett bättre alternativ om ingen sopprot sandat förståss
CITAT (LadyG @ 06-03-2006, 15:41) Tack, så snälla ni är. Jag är fortfarande mer sur än riktigt dunder förkyld, men när förkylningen rinner kan man inte träna närkontaktssporter imho. ("Du, du droppar i min nacke. Kan du sluta med det?") Dessutom vet jag hur farligt det är att träna intensivt med infektion i kroppen. Jo, förresten Stina, bry dig inte om att byta sprutan om du inte vill. Jag bytte barnmorska istället och hon tyckte att man fortsätter så länge man trivs. Benskörheten är främst en risk för 16 - 20 när benen fortfarande utvecklas. Jag blev faktiskt väldigt glad att höra det  Lycka till med träningen allihop, ni lyckliga som kan och får *avundsjuk suck*  Tack, jag vill verkligen fortsätta! På vår sajt står det 2 år, men jag vill inte lyssna på det örat. Har faktiskt hört att man på ett väldigt enkelt sätt ska kunna mäta bentätheten så jag ska be att få det kollat. Då kan man se om man löper någon risk. /Stina som ätit och suttit på konferens i två dagar och nu är tillbaka på jobbet för att lämna upp grejer. Imorgon ska jag minsann styrketräna så det ryker om maskinerna för igårkväll var vi på italiensk restaurang och åt en gräddig pastarätt med rödvin därtill. Mums!!!!!
Det låter som om du kommer att ha jättekul - träningen är alltid lite roligare när man varit borta från den ett tag tycker jag. Förhoppningsvis kan jag vara med på torsdag, om jag är lite sansad
Ja ibland är det nyttigt att tvingas avstå från träningen, det är ju svårt att för egen maskin bestämma sig för att skippa den! Du är säkert piggelinare på torsdag, det håller vi tummarna för!
Om inte nosen rinner som Niagarafallet tänker jag lufsa med lite försiktigt och åtminstone öva tekniker, det är ett som är säkert. Jag ORKAR inte vara borta från träningen mer! Är jag frustrerad eller bara lätt vansinnig? Tål att tänka på
Jag tycker inte du är vansinnig så länge du inte har ont i halsen! Och man känner ju själv om det känns bra eller inte, eller hur...
Längtar till lunchpasset.......
/Stina
Halsen är inte öm längre, men näsan rinner som om den fått betalt per liter och sekund...  Fast man kan ju träna lite försiktigt och känna efter hur det känns, man behöver inte köra på i värsta tok-tempot heller. Och känns det fel är det bara att bryta, då får man utöva lite självdiciplin  Har du lagt upp ett schema för vilka musklegrupper du tränar eller kör du på det du har lust med för dagen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|