|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
Rapport från träningen: Idag körde jag styrketräning och då kändes det minsann att "latmasken" härjat.... Det var jättetungt!  Pysslade på så mycket jag pallade och tog det hyfsat lugnt, men det lär ändå kännas i morgon! Aj, aj, oj, oj hälsar Stina!
forget-me-not
02-08-2006, 07:00
Morgonens träning är avklarad och det känns så himla skönt i både kropp, knopp och själ nu när jag sitter här nyduschad. 1 mil och 30 minuter blev det idag.  Nu ska jag strax äta frukost. Har ni tips på extra bra frukostar att äta direkt efter att man tränat? Gärna sånt då som bidrar till viktminskning dessutom eftersom det är det primära målet just nu med träningen.
Låter härligt forget-me-not. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med frukosttips - äter inte frukost. Idag ska jag springa en stund på löpbandet. Det känns i kroppen att jag sprang en mil i måndags och körde styrketräning igår så idag blir det INTE en mil. Tänkte springa en stund och sedan köra lite mage/rygg och LadyG's stretchövningar. Känner mig lite stel idag så det känns som det skulle vara skönt att röra på sig lite lagom och framför allt köra en rejäl omgång stretch efteråt. /Stina
CITAT (forget-me-not @ 02-08-2006, 08:00) Nu ska jag strax äta frukost. Har ni tips på extra bra frukostar att äta direkt efter att man tränat? Gärna sånt då som bidrar till viktminskning dessutom eftersom det är det primära målet just nu med träningen.  Jag gör min egen müsli. Receptet är från Toppform. Müslin är ganska energirik men du håller dig mätt länge och den är full av nyttiga mineraler, fibrer etc. Vid första anblicken av receptet ser det kanske ut som att det är jättemånga ingredienser och att det är besvärligt att göra men det är faktiskt inte så farligt. Jag har gjort och ätit den här müslin till frukost i snart 1 1/2 år och jag mår jättebra av det. Här kommer receptet: Müsli enligt recept från Toppform Ingredienser Beräknat för 20 portioner 4 dl rågflingor 5 dl havregryn 2 dl dinkelflingor 2 dl boveteflingor 50 g valnötter 50 g mandel 50 g hasselnötter 2 dl solroskärnor 1 dl kokosflingor 1 dl linfrön 1 dl sesamfrön 1/2 dl honung/råsocker 3 msk rapsolja 2,5 dl vatten Gör så här: Blanda ut honungen med vattnet och oljan. Arbeta in honungsvattnet med resten av ingredienserna. Fördela allt på en plåt. Rosta i 30 min på 200 grader och rör om minst var 10:e min. Låt svalna och rör ner 3 dl russin eller annan torkad frukt.
forget-me-not
02-08-2006, 08:20
Tack Rossi!  Det låter supergott ju, det ska jag verkligen testa.
anna_rispan
02-08-2006, 09:08
Eller så gör du havregrynsgröt. Vi har fiberhavregryn, vattenlagd vetekli och linfrön i. Russin i blev gott. Tänkte prova med andra torkade frukter klippta i bitar. I bland när jag inte vill ha mjölk till gröten häller jag över nyponsoppa.
Den här gröten är helt ny i vårt hushåll, bara två dagar än så länge. Men jag tyckte det var dags att få fart på magen efter en bilsemester som blev full av bröd o ost och annat "slemmigt".
Sen är det väl så att man får ha koll på alla dagens mål. Jag jobbar extra på en mack just nu och får verkligen öva min godissuktande tarm! Annars skulle jag lätt kunna köpa en godisbit eller korv varje gång jag jobbar.
Mitt ständiga mål när det gäller mat är att få in mer grönsaker. Men jag tycker att det går snabbare o bara koka makaroner o o snabbsteka några köttbullar. O då "glömmer" jag att koka på broccoli eller skala o skära morötter. Nå ja. Skam den som ger sig!
Är nu tillbaka efter dagens träningspass. Idag sprang jag 30 minuter, istället i lite snabbare tempo än normalt. Eftersom jag bestämt mig för att bara springa i en halvtimme så gick det faktiskt bra att bryta då. Ökade tempot rejält på slutet så att jag skulle vara RIKTIGT trött. Avslutade med några magövningar och en lång härlig stretch!  Träffade en tjej som jag brukar springa bredvid och hon hälsade mig välkommen till Adidas stora affär på Drottninggatan där hon jobbar så skulle jag få "VIP-kort" och fina rabatter om jag behöver träningskläder. Kul - jag som inte är någon shopoholic alls vad gäller träningskläder  . Hon vet inte vad hon sagt.... Nu ska jag sätta tänderna i en portion chili sin carne (veg chili con carne) och ett gott bröd med homos (är osäker på stavningen) på. Tjingeling!
anna_rispan
02-08-2006, 14:56
Hoj!
Jag gav mig ut på en cykeltur....och överraskades av regnet. Turligt nog var turen uppdelad i etapper så efter den första på ca 12 minuter så var jag framme och skulle vattna blommor åt en bekant. Under tiden så slutade regnet. Jag gav mig av på nästa etapp, ca 12-15 minuter, det började regna igen. Väl framme slutade det regna!
Sen cyklade jag ca 3 kilometer och fick upp pulsen lite, när jag var framme började det regna igen!!!!
Nu sitter jag o surfar o väntar på att det ska bli fint igen. Så jag kan cykla hem utan att bli dyblöt igen!!
Hannele
02-08-2006, 17:21
CITAT (anna_rispan @ 02-08-2006, 10:08) dags att få fart på magen efter en bilsemester som blev full av bröd o ost och annat "slemmigt". Ost är bra och det finns bra bröd också.
anna_rispan
02-08-2006, 17:31
ja det vet jag med. men just nu blev det mindre bra bröd....
Det behöver inte vara någon katastrof, bara för att du inte åt rätt saker under en period. Man kan äta allt men inte jämt.  Fast jag håller inte med om att ost är bra, ost är ganska fett och även om man väljer en ganska mager ost är det lätt att man får "för mycket av det gouda" Låt mig illustrera vad jag menar: Två smörgåsar vitt bröd (baguette-bröd) med Becel och två skivor 26%-ig ost varderna blir ungefär 470kcal, och du blir inte speciellt mätt särskilt länge. Två rågkakor (typ rågkusar) med samma mängt Becel fast med skinka eller kalkon ger cirka 200 kcal och du är mätt länge (om du ens orkar två kusar dvs  ). (Uppgifterna kommer från Livsmedelsverket) Inte för att ni inte redan visste det, men det kan vara kul att se siffrorna (de har en jättebra sökfunktion)  För tillsist handlar det ändå om att göra av med mer energi än man stoppar i sig, och då måste man ju veta vad det man stoppar i sig är värt s a s, och då är ost verkligen inte optimalt. Men någon katastrof är det inte, det låter inte som om du gjort det till någon vana att äta vitt bröd och 38%-iga ostar direkt  Du är dessutom inte ensam om att kämpa med vikten. Det gör jag med, även om jag tar det ganska lugnt och sakta. Jag skyr vitt, vitt bröd, vit pasta, socker osv samt försöker äta så mycket grönsaker som det bara går. Man kan knappast äta för mycket grönsaker eller frukt, då får man verkligen ta i  Visst går det sakta, jag går ner ohyggligt sakta i vikt (jag började aktivt tänka på vikten för lite över ett år sen) men det beror nog på att jag samtidigt bygger muskler och styrketränar. Men jag har faktiskt blivit fastare i hullet, aningen smalare på sina ställen och mer muskulös på andra ställen. Tålamod och planering är min bästa vän verkar det som, för snart börjar magrutorna synas, (spänner jag magen syns de faktiskt!) jag som inte ens visste jag hade såna!
God morgon på er! Håller med LadyG till 100%. Vad jag försökte tänka på när jag ville gå ner i vikt var att få i mej så mycket energifattig, dock nyttig bukfylla som jag bara kunde för att bli mätt. Alltså minst hälften grönsaker vid varje mål. Det funkade i alla fall bra för mej. Försökte att inte äta ost alls under den perioden, det finns annat jag bara inte KUNDE vara utan som jag prioriterade istället. Vi har väl alla våra akilleshälar vad gäller föda som vi bara inte KAN undvara och då får man välja bort det andra. Jag kan inte hjälpa att jag är lite skeptisk till de dieter där det är OK att proppa i sig en massa fett. För ca 10 år sedan åt jag så och det slutade med förhöjda kolesterolvärden. Jag är ju ingen expert på området, men nu när jag äter som jag gör så har jag otroligt fina kolesterolvärden. Idag är det styrketräning överkropp som gäller. Benen ska få vila... /Stina
anna_rispan
03-08-2006, 07:55
Sitter i valet o kavlet mellan att ta en joggingtur och en cykeltur. Det är nog cykelturen som känns mera lockande, trots att det förmodligen kommer att ta mer tid....
p.s jag kämpar inte med vikten. bara med att få igång magen efter semestern. alltså, när jag har ätit vitt bröd ett par dar i sträck samt toppar med några kroppkakor så sticker magen ut som en gravid. o det är ju onödigt att fylla tarmarna med sånt om man kan undvika. grönsaker bidrar ju med färg på tallriken också! d.s
Jag kämpar inte heller med att gå ner i vikt längre, men jag mår helt enkelt inte bra av "junk-food" utan tycker att hela jag och framför allt min mage är gladare om den får en massa grönsaker. Ha så trevligt på cykelturen (som jag antar att du väljer)!
anna_rispan
03-08-2006, 11:13
det blev fullt av grå regnmoln på himlen så jag valde joggingturen. men den blev mindre bra. lite för lite motivation, regnet började droppa, jag blev kall, batteriet i mp3an dog.... men det gick snabbt att cykla tillbaka efter avslutad sträcka iallafall ser fram emot hösten då kan jag börja på jympan igen o dras med av gruppen.
Om det kan vara nån tröst för den anna_rispan så gick det inget bra för mej att träna heller idag. Tog det lugnt, sprang 2,5 km och körde LITE mage/överkropp. Inte på långt när så mycket som jag tänkt träna.... Nu ska jag sätta tänderna i en fruktsallad med grekisk yoghurt+valnötter och en smoothie därtill. Imorgon är det en ny dag.....
anna_rispan
03-08-2006, 11:54
CITAT (stina @ 03-08-2006, 12:25) Om det kan vara nån tröst för den anna_rispan så gick det inget bra för mej att träna heller idag. Tog det lugnt, sprang 2,5 km och körde LITE mage/överkropp. Inte på långt när så mycket som jag tänkt träna.... Hi hi, ja lite bättre känns det. Ja precis i morgon är en ny dag. Nytt ämne: När vi gick i mellanstadiet så rotade vår lärare fram någo ur gömmorna. Piggelinkortet. Någon som har använt det i skolan? Det gick ut på att man fyllde i på kortet vad man hade gjort på fritiden. O så var det olika värden. Tex. 20 minuter bollspel gav ett streck. 1 timmes promenad gav ett streck. O så fick man olika "priser" efter hur många streck man skrapat i hop på en vecka. Nåt sånt skulle jag behöva nuförtiden också!!
Gör ett själv vet ja!  Vi kan nog sala ihop några fina priser här från trådmedlemmarna om det hjälper motivationen!
anna_rispan
03-08-2006, 12:17
ja visst kan jag samla ihop "pinnar" men som sagt jag kan ju inte välja priserna själv. då blir det ju så här: Tre pinnar: nya jeans, fem pinnar nya skor, sex pinnar ny bil o då ska ni veta att för att få en pinne så krävs det hela tio minuters promenad!!
anna_rispan
03-08-2006, 15:36
Jag kollade väderprognosen på smhi. Det var inga bamsiga regnmoln precis där jag bor så i morgon blir det nog en bättre dag!! Bäst jag passar på att vara ute medans tid är. I höst ska jag väl sitta med näsan i pluggböckerna....
Då sitter vi still och undviker allt som vädergudarna kan tolka som regndans!  Jag ska köra mitt första pass på en månad imorgon. Ett kombinerat step och corepass. Ska bli kul!  Lättare när någon står där framme och hejar på....
forget-me-not
04-08-2006, 08:34
Igår blev det ingen cykling, men nu har jag cyklat 1 mil på 30 minuter. Började lite långsamt och på slutet spurtade jag "i mål"!
Bra jobbat!!! Om en timme ska jag iväg på ett step/core-pass. Ska bli kul! /Stina
Tisdag nästa vecka börjar den riktiga träningen! Det ska bli kul! Kul att Forget-me-not och Anna-rispan kommit igång med sin träning också, det är alltid kul med fler som är aktiva och tränar
anna_rispan
04-08-2006, 11:03
nästa vecka har friskis o svettis här där jag bor gratis träning samt att de släpper sitt höstschema. nu har jag något att se fram emot.
F&S vet vad de håller på med, passa på att låna deras gym om du har chansen!
Farbror Blå
04-08-2006, 12:59
CITAT (anna_rispan @ 03-08-2006, 12:54) CITAT (stina @ 03-08-2006, 12:25) Om det kan vara nån tröst för den anna_rispan så gick det inget bra för mej att träna heller idag. Tog det lugnt, sprang 2,5 km och körde LITE mage/överkropp. Inte på långt när så mycket som jag tänkt träna.... Hi hi, ja lite bättre känns det. Ja precis i morgon är en ny dag. Nytt ämne: När vi gick i mellanstadiet så rotade vår lärare fram någo ur gömmorna. Piggelinkortet. Någon som har använt det i skolan? Det gick ut på att man fyllde i på kortet vad man hade gjort på fritiden. O så var det olika värden. Tex. 20 minuter bollspel gav ett streck. 1 timmes promenad gav ett streck. O så fick man olika "priser" efter hur många streck man skrapat i hop på en vecka. Nåt sånt skulle jag behöva nuförtiden också!!  Kan man inte konstruera nån slags tabell med hjälp av forumet? En tabell där man själv kryssar i hur mycket man har tränat när man slutfört nåt pass?
Måste ju gå att göra precis som en av de här frågeenkäterna?
ska minsann prova;)
Ja det är jättekul att ni två hittat hit också! Idag var jag alltså och körde första passet på en månad. 30 minuter Step-up och 30 minuter core. Gud så svettigt och jobbigt det var. Men kul som bara den!  Nu är det 2 dagars träningsvila - ska ner på landet och klippa gräset (om det vuxit något) och plantera två nyinköpta buskrosor. /Stina
anna_rispan
04-08-2006, 14:19
CITAT (LadyG @ 04-08-2006, 12:07) F&S vet vad de håller på med, passa på att låna deras gym om du har chansen!  mm, på det sista passet jag var på i våras sa ledaren att de skulle flytta runt i lokalerna. hoppas att gymmet blev lika fint som innan. (ja då såg jag det bara på håll, men iallafall såg det fint ut) o ja jag kankse skulle slå till på ett multikort i höst. det är rätt kul, tror jag, att köra lite i styrketräningshallen. om jag får köra "som jag vill". har provat i små hallar med hjälp av deras beskrivningar o det man fick med sig från gymnastiken i skolan. jag skadade mig inte iallafall. så det kan ju inte vara svårt.
anna_rispan
06-08-2006, 13:40
I dag fick jag med min kusin på joggingpasset! Det gick bra! Lite tack vare att hon var med men så var jag mer taggad idag också.
Skönt att ha gjort nåt rejält.
Kul att löpningen kändes bra Anna!  En del tränar ju bättre med sällskap. Själv är jag tvärt om, föredrar att träna själv. Det ÄR kul med styrketräning - och självklart att man får köra "som man vill", men det är alltid bra med en genomgång om man inte kört styrketräning tidigare så att man inte gör fel. Det brukar ingå om man köper kort. Sen är det ju bara att lägga upp ett eget styrkepass. Jag har ägnat helgen åt hårt markarbete på landet så jag är ordentligt mör i kroppen. Har brutit sten och grävt upp en jättehassel och deras rötter är INTE att leka med. Gick åt både spett, "fyllraka" och allehanda redskap + en helsikes massa jävlaranamma för att få bort det jag ville. Men jag vann! Imorgon är det löpning som står på schemat. Hälsar Stina
anna_rispan
07-08-2006, 12:01
Woosh, vilka jobb du tar dig för i trädgården!!! Jag sparar på grävjobben till augusti/sempemder skiftet. När det är lite skönare i luften hoppas jag.
I dag cyklade jag ca 30 minuter. Passade på att mäta min jogging sträcka. Den är drygt 3 kilometer. Det trodde jag inte. Hade tippat på 2 kilometer. Där ser man.
Nästa gång jag cyklar ska jag mäta elljusspåret, för den har en konstig extra slinga på sig så jag vet inte vilken sväng man ska ta för att få rätt längd på spåret.
Ja visst är det skönare att gräva senare på hösten. Sambon jobbar dock på lördagar då, så det blir bara från lördag em - söndag som vi är på landet vid den tiden, så jag har så dåligt med tid då att göra stora jobb. Idag har jag varit och sprungit. Gick bra trots värmen. Det är säkert minst 30 grader i träningslokalen nu!  Så det gick åt 2 liter vatten som bara försvann i min kropp... Jag började som vanligt med 5 km "marschfart" och därefter vilade jag ett par minuter, fyllde på vattenflaskan, försökte få bort svetten ur ögonen och pustade ut. Sen blev det 5 km intervallträning som är den kuligare delen av löpningen tycker jag. Sista biten var jag så svettig så det var stört omöjligt att få mp3-spelarens öronproppar att sitta fast i öronen... /Stina
anna_rispan
07-08-2006, 14:49
Hallå igen alla glada tränare!!
Jag o en kompis hittade i Form s hemsida.
Men nu närjag suttit o läst alla deras förslag på träningsprogram blir jag mer förvirrad än någonsin.
Jag känner att jag behöver någon slags struktur och har glömt alla enkal tips o råd om hur man ska planera sin träning.
Vet ju att man ska ha en vilodag men hur petigt är det?? om jag har varit i skoge o gått/joggat o ändå känner att en liten cykel tur dagen efter kan jag ta. senare i veckan kankse jag ska doana med annat o omjag ... aaaa. nu skär det sig i hjärnan
saker jag kan tänka mig att göra. cykla, gå/jogga, simma, gå på jympa, styrketräna (hemma elelr på frisksi o svettis)
Halloj Anna! Jag kör ju 5 dagar i sträck utan vilodagar emellan och för mej funkar det bra. Framför allt eftersom jag försöker variera träningen maximalt, springer jag på måndagen (kondition) blir det styrketräning på tisdagen osv. Dessutom blir den styrketräningen inte fokuserad på benträning. Ibland kan jag köra två olika träningsformer direkt efter varandra, men det är samma sak där, är det kondition först blir pass två INTE kondition. Sen kör jag inte lika hårt alla dagar, någon av dagarna kör jag lite lättare träning. Har jag kört ett inte så jobbigt konditionspass ena dagen kan jag köra det dagen efter också, men aldrig om jag kört mitt lång-löps-pass. På onsdagar springer jag nu under sommaren mitt kortpass, dvs 5 km lite snabbare och då funkar det med step-up dagen efter. Men det är så himla individuellt hur mycket man orkar träna och framför allt hur mycket man tränat innan. Jag skulle ju aldrig i livet kunnat börja på den träningsnivå jag har idag, då hade jag gått sönder i både kropp och själ!  Du får nog helt enkelt pröva dig fram vad som känns lagom för dig i den form du är nu. Man känner helt klart när det "blivit för mycket" tycker jag å då är det bara att vila. Om man tränar mycket är det jätteviktigt att vara lyhörd för kroppens signaler och säger den vila så är det bara att lyda. Ju mer man tränar, desto bättre lär man känna sin kropps signaler så det är inga problem. Man går ju inte sönder hux flux om man råkar träna lite för mycket ett tag utan det känns rejält långt innan. Ta det lugnt bara och vill du öka på din träningsmängd så gör det successivt.
anna_rispan
07-08-2006, 15:05
tack för det lugnande svaret.
jag har en aning av att det är det här med planering som gör att jag tröttnar på at träna. jag har tänkt två jympa pass i vecka. o sen kan jag inte vara flexibel nog så kan/vågar inte göra något mer elelr byta eller ändra.
lite träningsfegis.
en kompis sa en gång att för lite muskler kan du väl inte ha du kan ju gå. o det är en poäng så länge det inte gör ont kan man ju träna på.
Men dina muskler stärks ju av jympan också! Jag tycker du ska köra på med det som känns rätt för dej, bättre det än att du tvingar dig till något som inte känns OK. Vem vet, kanske du ändrar dig så småningom och vill pröva nåt annat! Sen beror det ju lite på varför du tränar. Om du tex vill minska i fettmängd så är styrketräning kanon, för mer muskler ökar förbränningen när du sedan konditionstränar. Men som sagt - bättre att du håller på med det du känner dig bekväm med än att du tvingar dig och sedan lägger av! Så kör på tjejen och skippa planeringen om du tycker det är trist!! Vi finns här och hejar på allt vad vi kan! Hälsar Stina!
Kom precis från dagens pass - styrketräning i gymmet. Det gick riktigt bra trots värmen. Lugnt och skönt var det i alla fall, en stor del av tiden var det jag och en annan tjej där!  Och jag är riktigt stolt för jag slog mitt gamla "plank-rekord" som var på 3 minuter. Idag stod jag i 3,5 minut! /Stina
anna_rispan
08-08-2006, 12:07
plankan: är det när man står på tå o med underarmarna i golvet o spänner mage o rygg??
anna_rispan
08-08-2006, 12:09
herregud!!!!!! 3,5 minuter!!! det är ju oceaner av tid då ju!!
starkt jobbat!
CITAT (anna_rispan @ 08-08-2006, 14:09) herregud!!!!!! 3,5 minuter!!! det är ju oceaner av tid då ju!!
starkt jobbat! Håller med Plankan är brutal, och så länge är imponerande.
Tack!  Liiite stolt är jag faktiskt och en anledning till att jag pallade var nog att jag var ensam i det hörnet av salen. Jag kan lova att jag inte såg riktigt klok ut sista 30 sekunderna för jag höll på att dö!  Men skam den som ger sig! Dax idag LadyG, var det inte så???
Japp, idag sätter vi igång  Lite nervös är jag faktiskt, det var länge sen jag stod på mattan. Jag åker ner tidigare idag med min man och övar lite innan folk kommer, så att instruktören ser säker och lugn ut när det är dags. Duger ju inte att så och vara nervös heller
Ska du träna själv eller ska du instruera?
Jag ska försöka hinna köra lite själv också, men jag ska mest instruera. Fast man hinner oftast med att träna en hel del på egen hand också, man kan ju delta i övningarna man säger åt folk att de ska göra  Fast det blir tuffare med nästa gradering, jag får ta mycket ansvar själv för träningen men det är jag van vid. Det blir tuffare eftersom jag är instruktör, och på en sådan ställs det alltid högre krav. Jag ställer nog de högsta iofs, men även graderingskommittén ställer högra krav på en instruktör. Fast vad vore träningen utan mål att sträva efter?
CITAT (LadyG @ 08-08-2006, 14:39) Fast vad vore träningen utan mål att sträva efter?  Väntar ivrigt på rapport hur det gick! Håller med till fullo om det där med mål - stora (din gradering) och små... (4 minuter - grejar jag det så småningom tro....)
Åja, jag tycker 4 minuter är jättestort!!! Jag klarar inte så länge, garanterat! Långsiktiga mål är bra att ha, det är de som håller en på banan när det är tufft tror jag
Och jag vill kunna springa en mil på 50 minuter nån gång...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|