|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
krellus
13-07-2006, 07:29
Stina Japp, jag kommer att fortsätta med Core Behöver starkare magmuskler inser jag men det var ju iofs ingen större nyhet... Man lär sig av sina misstag brukar man säga. Trots att det är varmt så drar jag på mig rejält med kläder när jag kör röjsågen. Man vill ju inte bli skadad...
Det är nog ganska vanligt i dagens stillasittande samhälle att man behöver starkare magmuskler. Det gör jag också tycker jag och jag försöker ändå träna dem.
Jag hade stora problem med ont i ryggen för ca 15 år sedan. Fick tipset att träna upp hela mittpartiet, alltså coren "kärnan" och det gjorde jag. Ryggontet försvann! Usch, jag hinner sämre med träningen nu när jag har semester.  Idag har jag först rensat ett berg från mossa och gamla rötter och sedan klättrat omkring på husväggen och målat en utvändig lofttrappa. Det tog flera timmar och nu orkar jag bara inte träna, är trött i hela kroppen.... När jag jobbar sitter jag still vid en dator hela dagarna och då har jag massor av spring i benen. När jag har semester är jag igång mest hela dagarna och det är kanske därför det inte känns så pockande med träningen. Dessutom är det så otroligt mycket som behöver göras som man inte hinner med annars. Imorgon kanske.... Någon av er som testat poweryoga förresten???
Nix, poweryoga låter jobbigt  Någon som vet vad 112 genom 80 betyder förresten? (Var hos fröken doktorn idag på hälsokoll, men glömde fråna IGEN!  Fast hon var nöjd.)
Blodtrycket? I så fall är det bra!
Är det? Jag vet inte vad som är normalt, eller ens vad det är de kollar efter, men är det bra blir jag glad. Vad är det siffrorna visar egentligen?
anna_rispan
14-07-2006, 15:45
trycket ut från hjärtat o trycket tillbaka
Så jag har lågt blodtryck?  Ash, jag blir inte klok på det där, så länge fröken doktorn inte skäller på mig på hälsokontrollen är jag nöjd. Jag har för mig att för några år sen var hon mindre nöjd med mig, fast då var siffrorna mycket högre. Träningen går sakta men säkert, fast det känns ganska motigt än så länge. Misstänker att det är sommarens fel
anna_rispan
14-07-2006, 16:01
Detta är blodtryck Blodtryck = trycket i pulsådrorna. Pulsådrorna eller artärerna leder blod från hjärtat ut i kroppen. Blodtryck är benämningen på trycket i dessa blodkärl. Blodtrycket mäts vanligen i millimeter kvicksilver, mm Hg.
Systoliskt tryck: Vid varje hjärtslag pressar vänster hjärtkammare ut cirka en deciliter blod i pulsådrorna. Trycket stiger då till ett högsta värde som kallas det systoliska blodtrycket.
Diastoliskt tryck: Mellan slagen slappnar hjärtmuskeln av och dess kamrar fylls med blod på nytt. Då sjunker trycket i pulsådrorna till ett lägsta värde som kallas det diastoliska blodtrycket.
Man brukar ange blodtrycket med båda värdena, till exempel "130/80" som utläses "130 över 80". Den första siffran talar då om det systoliska trycket och den andra det diastoliska. Nivån på blodtrycket beror på vilken blodmängd hjärtat pumpar ut, pumpkraften samt hur stort motstånd det är i blodkärlen. Vida blodkärl ger lägre motstånd och blodtryck. Trängre kärl får motsatt effekt.
Den vanligaste numera använda definitionen av högt blodtryck, hypertoni, är ett systoliskt blodtryck på 140 mm Hg eller högre och/eller diastoliskt blodtryck på 90 mm Hg eller högre.
Mild blodtrycksförhöjning: 140-159/90-99 mm Hg.
Måttlig blodtrycksförhöjning: 160-179/100-109 mm Hg.
Kraftig blodtrycksförhöjning: Värden på 180/110 mm Hg eller däröver.
googlade och hmande på apotekets hemsida
anna_rispan
14-07-2006, 16:24
Jippi!!!! Jag fick en cykel i födelsedagspresent av mina föräldra, sambo och hans föräldrar. Det säger sig ju nästan självt att med en ny fin cykel måste jag ju ut och cykla för fullt.
Frågan jag har till er är som följer:
Hur mycket bör jag cykla för att träna konditionen? det känns ju som att man kan cykla hur långt som helst, men så är det nog inte. Men finns det något bra tips på hur det ska bli effektiv träning av det hela? Inte bara: Cykla dig trött....
En timme? En o en halv? Eller räcker typ 40 minuter om jag hittar en backig väg??
Hur utnyttjar de tre växlarna på bästa sätt, för att öka konditionsträningen?
(Hoppas att någon vet) *håller tummarna*
Ah, så det är så det fungerar. (att jag inte tänkte på på att googla...  ) Alltid lär man sig något nytt här Tack
anna_rispan
14-07-2006, 16:38
mm, men det är oftats roligare att få ett svar fårn någons egen kunskap, jag vet...
tyvärr minns jag väldigt dåligt det där om blodtryck från biologikursen. väldigt krångligt för det påverkas av så många olika faktorer. o det doktorer går efter är ju något slags medianvärde som jag fattat det. en del ligger altid lite under o en del lite över.
däremot så sa mamma doktor att INGEN ska ha 140 i övertryck, det är en myt att man ska få lite högre med åldern. hade inte koll på den myten. men någon anna kankse har hört den. då har den doktorn gjort sitt för att dementerat den iallafall.
140, då är det ju lugna gatan  Kul att du fått en ny cykel förresten!  Om jag vore du skulle jag ta och ge mig ut runt 30 - 40 minuter varje dag om det går, eller så ofta som möjligt iaf. Tempot bör vara ungefär så högt att du blir svettig och varm men inte så högt att du får svårt att prata. På det viset bygger man upp kondition och förbränner fett, och lite motion varje dag är effektivare än genomjobbiga pass någon gång i veckan. Dessutom är det större chans att man gör det till en vana om det inte är superduperjobbigt
Hej på er! Träningen gick åt pipsvängen igår också. Vi fick kasta oss iväg till Trosa. Vet inte om ni hört om den stora radhusbranden i Trosa men sambons syster bodde där. Vi fick åka dit och försöka hjälpa till att rädda det som räddas kunde... Huset är totalförstört, bara att riva. Det brann inte i den del som systern bor i, men det sitter ihop och allt är vatten- och rökskadat. Natten har dom tillbringat på stadshotellet i Trosa och nu har dom alltså ingen bostad kvar....  Om ni går in på nätet på dn.se så ser ni systerns sambo och bakom är jag som krafsar runt i deras bohag. Hälsar Stina som är trött idag och som tänker tillbringa dagen i solstolen!
Nej vad tråkigt  Hoppas att det gick att rädda så mycket som möjligt, det är tråkigt att förlora minnen och kära ägodelar. Men man får väl vara glad för att ingen skadades iaf. Men roligt är det inte.
Ja, bilen är full av foton i alla fall. Det var ju som sagt bara materiella saker som försvann... Tror inte att så mycket går att rädda pga stanken. Grejerna är nog förstörda. Oooops kom på att jag spårat ur "träningstråden". Idag har jag kört lite magträning iallafall. Bilden på dn.se är inte kvar. /Stina
krellus
17-07-2006, 14:49
Trist det där med branden...
På träningsfronten så blev det 18 km i lördags med påföljande låååång stretching.
Ikväll blir det Core samt 6 km efteråt.
Någon annan som tänkter besöka gym:et???
Estrella
17-07-2006, 15:03
CITAT (stina @ 11-07-2006, 20:18) Ja kanske det.... Förresten: Håller med om det där att det är kanon att styrketräna med bara den egna kroppen som vikt - då är man lixom alltid redo för ett träningspass!  Hoppar bara rätt in i tråden och måste få fråga vad ni menar med styrketräning med egna kroppen som vikt? Berätta gärna!
Du är så välkommen så  Det vi menar när vi pratar om styrketräning med den egna kroppen som vikt är t ex: Armhävningar med normal fattning (för armar axlar och delvis också rygg) Armhävningar med smal fattning, dvs händerna tätt ihop under bröstet (baksidan av armarna och axlarna) Armhävningar med bred fattning, dvs händerna cirka en decimeter utanför axlarna (bröstmusklerna och biceps) Situps, med fötterna lyfta (För övre delen av magen) Situps, nudda knäet med motsatta armbågen (sneda bukmusklerna, midjan) Benylyft (för nedre magmusklerna) Benböj, ner till sittande (ej över 90 grader i knäet!) med eller utan extra vikt (för lår och rumpa) Vadlyft på tröskel (vader) Rygglyft liggande på magen (korsrygg och övre delen av ryggen) Benlyft liggande på sidan (för utsidan av låren) Plankan (mage, rygg) Det finns hur mycket som helst man kan hitta på, om man inte vill gå till ett gym  Edit: stavar som en kratta
CITAT (krellus @ 17-07-2006, 16:49) Trist det där med branden...
På träningsfronten så blev det 18 km i lördags med påföljande låååång stretching.
Ikväll blir det Core samt 6 km efteråt.
Någon annan som tänkter besöka gym:et??? Du är duktig att träna på i sommarvärmen Krellus!!! Nej, jag tänker inte besöka gymmet den här veckan i alla fall. Vi är fortfarande på landet och jag har semester den här veckan och nästa så det blir skralt med träning för min del. Ägnar mig åt trädgård, bad, sol och lite nödträning här på landet. Men jag börjar längta efter att komma igång igen! Får se om vi är hemma något nästa vecka, då är det jag som med raska steg pinnar iväg till gymmet minsann! Det är dåligt med grupp-pass ända tills slutet av augusti, men gymmet duger bra. Tror det bara är ett enda pass som jag vill gå på tills höstschemat börjar. Du får träna för mej också så länge.... Nu har sambons syster i alla fall fått en ny lägenhet som dom kan flytta in i på torsdag när det av deras bohag som går att rädda är sanerat. Det är bara en 2:a (dom är 3 personer) men tak över huvudet i alla fall. I februari får dom en ny permanent lägenhet. /Stina
Estrella
18-07-2006, 14:09
CITAT (LadyG @ 17-07-2006, 17:11) Du är så välkommen så  Det vi menar när vi pratar om styrketräning med den egna kroppen som vikt är t ex: Armhävningar med normal fattning (för armar axlar och delvis också rygg) Armhävningar med smal fattning, dvs händerna tätt ihop under bröstet (baksidan av armarna och axlarna) Armhävningar med bred fattning, dvs händerna cirka en decimeter utanför axlarna (bröstmusklerna och biceps) Situps, med fötterna lyfta (För övre delen av magen) Situps, nudda knäet med motsatta armbågen (sneda bukmusklerna, midjan) Benylyft (för nedre magmusklerna) Benböj, ner till sittande (ej över 90 grader i knäet!) med eller utan extra vikt (för lår och rumpa) Vadlyft på tröskel (vader) Rygglyft liggande på magen (korsrygg och övre delen av ryggen) Benlyft liggande på sidan (för utsidan av låren) Plankan (mage, rygg) Det finns hur mycket som helst man kan hitta på, om man inte vill gå till ett gym  Edit: stavar som en kratta  Aha då är jag med igen! Många av dessa övningar du nämnde gör vi på gympan och jag tycker det är göörkul, men uj så jobbigt tex plankan.... pust Har just kommit igång att träna efter fyllt 40+ och det har gjort att nästan alla mina tidigare besvär från ett stillasittande datorjobb idag är ett minne blott  och jag som trott att alla som sa att all form av träning var guld värt för din hälsa bara pratade för att dom var "träningsdårar#, ack så fel jag hade och så rätt dom hade! Ha en kanonfin dag! //E
Ja men visst hade dom rätt med träningen!  Jag har också ett stillasittande datorjobb men i och med träningen har jag aldrig något problem med det. Visst får jag mina skavanker av träningen ibland, men det är ingenting jämfört med ryggproblemen jag hade innan jag började träna. Ja visst är plankan grymt jobbig Estrella, men ack så effektiv eller hur! Jag brukar köra den hemma också och kämpar mot klockan för att orka så länge jag kan. /Stina
krellus
19-07-2006, 07:44
Jag är också kontorsråtta och träningen är ett måste! Fy tusan vad skönt det känns att komma hem och ge sig iväg till gym:et eller ut i skogen(om man har någon)
Ja det är fördelen med att hålla på med träning - det känns inte fullt så j-igt när sommaren med semesterlättjan är över! Nu har jag i alla fall preliminärbestämt mitt träningsschema efter höstschemat på gymmet. Nåt sånt här blir det (dom veckor jag tränar max alltså): Måndag: Löpning Tisdag: Gruppstyrka Onsdag: Styrketräning i gymmet + 30 min core i grupp Torsdag: Gruppträning Step-up och/eller poweryoga Fredag: Löpning Det ser väl inte så tokigt ut? Fast det blir inte förrän 20/8, innan dess blir det styrka/kondition i gymmet. /Stina
Estrella
19-07-2006, 09:08
 Oj tränar du varje dag??!!?? Det skulle jag aldrig hinna eller orka men två gånger i veckan har jag tänkt hinna med till hösten nu i sommar får det bli promenader och cykelturer. Hade tänkt varva gympa med core och spinning så jag inte blir uttråkad, har väldans lätt för att bli uttråkad och då är det kört för min del....... Har ännu inte vågat mej på pump och step ännu så det kanske får bli höstens utmaning och så nästa termin kanske jag vågar mej in i självaste gymet
Det är en jättebra början Estrella, mer behöver du inte börja med. Skulle det inte räcka, om du känner dig manad att träna mer, då kan du ju alltid öka antalet tillfällen  Jag kör som vanligt, med ett litet undantag. Så ofta som möjligt: Cykel på morgonen, 40 minuter. Måndag: styrketräning Tisdag: Ju-jutsu Onsdag: Vila Torsdag: Ju-Jutsu Fredag: Kondition Lördag: Vila Söndag: Ju-jutsu
Jag började också med 2 ggr/v och körde så ett tag. Sen blev det 3 ggr/v och nu är det alltså 5. Men inte alla veckor, ofta missar jag något pass pga möten på jobbet (jag tränar på luncherna). Jag har också lätt för att bli uttråkad, därför måste jag också köra varierat. Tycker det är så många typer av träning som är kul och som jag inte vill missa, därför blir det så pass många gånger/v.  Betr styrketräningen så började jag med det i grupp men sen blev jag sugen på att köra själv med tyngre vikter. /Stina
Farbror Blå
20-07-2006, 09:12
Uj va ni tränar hela tiden! växer ni nåt?
Hannele
20-07-2006, 09:15
CITAT (Farbror Blå @ 20-07-2006, 10:12) Uj va ni tränar hela tiden! växer ni nåt?
Nej, men blir starkare, slipper värk och annat.
Farbror Blå
20-07-2006, 09:23
Ja, det förstår jag, men förut visades muskelbilder. Bara tänkte att ni låter större=)
Här tränas inte alls längre... jag är så trött å slut efter ett jobbigt år så nu bara slöar jag. Borde ta mej till gymmet för jag vet att jag mår bättre om jag tränar. Men orken finns inte alls tyvärr.
krellus
20-07-2006, 13:28
Kom igen nu Jenny !!!!
Kör igång lite lätt så kommer du snabbt in i matchen igen! I promise!
Hannele
20-07-2006, 13:36
CITAT (yenny @ 20-07-2006, 11:09) Men orken finns inte alls tyvärr. Då får man väl vila då, kansek du behöver det. Nu ska jag till gymmet, för där är det mycket svalare.
Jag försöker börja lite smått... har ett litet hantelprogram för axlar som jag kan göra hemma. (tror jag är påväg att få inflammation i axlarna, har haft det förut och känner igen hur det startar)
Men så mycket mer har det inte blivit... har vilat nu i snart 4 veckor, varav 2 som sjukskriven. Lyckades med stunten att braka samman mitt i semestern. Det har varit alltför tufft på jobbet och nu när jag äntligen blev ledig så sa kropp o själ ifrån.
Jag vet som sagt att jag borde försöka ta mej iväg o träna... för jag vet att jag mår bättre... men minsta lilla "måsten" blir jag bara hysteriskt stressad av... jag har i alla fall satt upp ett mål, att försöka ta mej till gymmet 1 dag i veckan... om så bara för att få in vanan igen.
Yenny jag tycker inte det låter som om det är högintensiv träning du behöver just nu. Har du provat yoga? Farbror Blå: Nu är vi så stora så vi får inte plats på dataskärmen. Ingen idé att lägga ut kort alltså!
CITAT (stina @ 20-07-2006, 20:18) Yenny jag tycker inte det låter som om det är högintensiv träning du behöver just nu. Har du provat yoga? Ja jag har provat yoga. För något år sedan gick jag på kundalini yoga (en hyffsat lugt variant av yoga) Det skulle vara väldigt skönt att göra igen. Jag har program jag kan göra hemma.... det är bara det att jag har ingenstans där jag kan stänga in mej och göra det. (får nog slänga ut sambon ibland så jag kan få yoga ifred)
Jag har provat kundaliniyoga en gång och gillade det. Det är iofs den enda yogaform jag testat.
När nu snart höstträningarna kommer igång kan du väl börja gå iväg på yoga igen? Skogspromenader är inte så dumt för själen det heller. Eller en skön, lugn cykeltur.
Take care!
/Stina
Jag ska nog kolla upp lite om det finns kundaliniyoga här någonstans i höst. Det var ingen dum idé. Brukar tyvärr vara lite bökigt när man jobbar på schema att få till tiderna... men kolla upp kan man ju alltid göra, ibland har man tur.
Ja gör det! Annars kanske det finns någon annan yogaform som är hyfsat lugn? Ett annat tips är Pilates. Det fick en kompis som var utbränd rådet av sin psykolog att träna. Hon var totalförbjuden att gå på vanliga konditionspass. Tror pilates också finns i olika "jobbighetsgrader".
Ja just ja...pilates finns också.. det hade jag faktiskt glömt tilllfälligt... ska kolla upp det med.
Jag har gjort något alldeles bisarrt för att vara höjdrädd. Jag har klättrat på klättervägg. Och det mest bisarra är att jag tänker göra om det. Suverän styrketräning för hela kroppen, och jag får bearbeta en rädsla under kontrollerade former samtidigt.  Någon gång i veckan ska jag hinna med att klättra, helt klart. Får väl offra en vilodag om inte annat. Äter man bra och sover bra ska det inte vara några problem, eller så skippar jag styrketränigen helt enkelt, för det får jag ju på väggen. Det var så kul, läskigt också, men kul.
Farbror Blå
21-07-2006, 15:37
CITAT (stina @ 20-07-2006, 20:18) Yenny jag tycker inte det låter som om det är högintensiv träning du behöver just nu. Har du provat yoga? Farbror Blå: Nu är vi så stora så vi får inte plats på dataskärmen. Ingen idé att lägga ut kort alltså!  Haha du är för rolig
Nä men allvarligt, märker ni nån skillnad?
CITAT (yenny @ 20-07-2006, 19:06) Jag försöker börja lite smått... har ett litet hantelprogram för axlar som jag kan göra hemma. (tror jag är påväg att få inflammation i axlarna, har haft det förut och känner igen hur det startar)
Men så mycket mer har det inte blivit... har vilat nu i snart 4 veckor, varav 2 som sjukskriven. Lyckades med stunten att braka samman mitt i semestern. Det har varit alltför tufft på jobbet och nu när jag äntligen blev ledig så sa kropp o själ ifrån.
Jag vet som sagt att jag borde försöka ta mej iväg o träna... för jag vet att jag mår bättre... men minsta lilla "måsten" blir jag bara hysteriskt stressad av... jag har i alla fall satt upp ett mål, att försöka ta mej till gymmet 1 dag i veckan... om så bara för att få in vanan igen. Men hallå! Kan du inte unna dej att bara vara! Gå eller cykla till badet...och njuta av sommaren under tiden...njuta av dom svalkande vågorna..framförallt njuta av det det du gör!!! Skippa dom där borde och måste...gå bara ut och njut i sommaren! Eller...gör ingenting...var bara hemma..och njut av det!! Nu har du semester...det finns inga borde..det finns inga måste...det är helt okey att vara så jäkla trött och initiativlös efter ett tufft arbetsår!!
CITAT (LadyG @ 20-07-2006, 23:25) Jag har gjort något alldeles bisarrt för att vara höjdrädd. Jag har klättrat på klättervägg. Och det mest bisarra är att jag tänker göra om det. Suverän styrketräning för hela kroppen, och jag får bearbeta en rädsla under kontrollerade former samtidigt.  Någon gång i veckan ska jag hinna med att klättra, helt klart. Får väl offra en vilodag om inte annat. Äter man bra och sover bra ska det inte vara några problem, eller så skippar jag styrketränigen helt enkelt, för det får jag ju på väggen. Det var så kul, läskigt också, men kul.  Är det i Solna du klättrat? Jag är jättesugen och har varit på väg många gånger.... Gillar lagom utmaningar!  Jag har klättrat ute en gång, nerför ett berg i Flottsbrobacken. Det var kanonkul!!! Tyvärr regnade det kopiöst så det var för halt för att klättra uppför, men det var en häftig känsla att fira sig utför också.
CITAT (Farbror Blå @ 21-07-2006, 17:37) CITAT (stina @ 20-07-2006, 20:18) Yenny jag tycker inte det låter som om det är högintensiv träning du behöver just nu. Har du provat yoga?
Farbror Blå: Nu är vi så stora så vi får inte plats på dataskärmen. Ingen idé att lägga ut kort alltså! :P Haha du är för rolig
Nä men allvarligt, märker ni nån skillnad? Jo, det är klart att det är skillnad. Själv tycker inte jag att man ser så mycket, däremot ser omgivningen. Fast nu har kroppen förfallit efter 3 veckor med knackigt med träning.  Men det går ganska snabbt att komma igen. Naturlig styrketräning har jag i alla fall fått för lever man ihop med en antikhandlare gäller det att vara stark för då får man rycka ut titt som tätt och släpa tunga gamla möbler. Igår var vi och hämtade en massa grejer från en gammal gård och herre gud vad slitsamt!
Japp, Salveo gym heter det. De har en av världens största och högsta väggar (tror den är 26 eller 28 meter hög), fast jag får svindel vid 4 än så länge. Men jag jobbar på det  Det är jättekul, men man måste vara två. En måste ju säkra medan den andra klättrar. Som tur är gillar maken att klättra (det var hans idé!) och har gjort det förr så jag får lite draghjälp. Nästa vecka ska vi göra en s.k. uppklättring (som golfens greencard fast för klättervägg) så vi får våra topprepskort. Från soffpotatis till sportfreak på två år.... Vem hade trott det...
CITAT (LadyG @ 21-07-2006, 23:03) Från soffpotatis till sportfreak på två år.... Vem hade trott det...  Undrens tid är ännu inte förbi!  Jag har själv varit en storrökande motionshatare innan jag blev "omvänd"!
 Jag bytte cigaretter mot träning eftersom jag ville ha en extra motivation att inte börja röka. Det vore ju synd att sabba träningen genom att börja bolma igen  Idag har jag faktiskt träningsvärk från väggen, det trodde jag inte att jag skulle ha. Någon träning blir det inte dock, har lite för mycket att göra.
Imorgon åker vi hem till Sumpan för sambon måste fixa en massa grejer på måndag. Om jag hinner åker jag in till gymmet en sväng då och skakar liv i mitt sommarstängda gymkort. Idag har jag också klättrat LadyG! Fast inte på en vägg och inte så högt - jag har klättrat omkring på en stege och skurat plasttak med en långborste. Fast det var jobbigt och blött och skitigt vill jag lova. När jag spolade taket kom allt skitvatten farande tillbaka och rakt över mej flera gånger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|