Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
LadyG
Ingen träning idag, och det är jag minsann värd! På söndag ska jag träna igen, men fram tills dess ska jag bara njuta smile.gif

Har spelat lite spel, fikat med släkten och promenerat i solen. Jag har så sakta börjat förstå att jag gjort något väldigt bra smile.gif
stina
Vad bra att du haft en skön dag LadyG - det är du värd!!!!

Jag har också haft det bra. Träffat min mamma en stund, läst, plockat fram ett gammalt pussel som jag fastnade i (det var ju riktigt kul! rolleyes.gif ), tvättat och bara slappat.

Imorgon är det dags för extrapasset "Madonna Fever" (dansaerobics) kl 13. Ska bli jättekul Ska försöka åka in nån timme innan och köra lite i gymmet först.

Nästa vecka missar jag träningen både torsdag och fredag för jag ska på datakurs (Microsoft Project). Kursen är här i Stockholm (Gärdet) så jag slipper i alla fall bo borta... Tur att det är något kuligt som gör att jag missar träningen i alla fall.

Vi får väl se om jag trasslar in benen och stupar imorgon för om jag gissar rätt så är det väldigt krånglig koreografi! wacko.gif
Magdis
Jag har stoppat i mig en massa onyttigheter idag och varit på bio med min lillsnutta! Vi såg Lilla Kycklingen. wub.gif Tyvärr är ju alla barnfilmer nuförtiden, till och med för de allra minsta, ganska mycket för spännande. Det var rymdinvasion och jag tittade på Caroline för att se hur hon reagerade och hon viskade "jag är rädd!" Sen fick hon sitta i mitt knä resten av filmen. Hon tyckte ändå det var kul, det var ju allra första gången hon var på bio.

Imorgon har hon Kids Club och då ska jag styrketräna under tiden. Jag känner mig fortfarande helt ledbruten och har lite svårt att sätta mig upp (magmusklerna) men det är bara kul! biggrin.gif
stina
Vad var det för övningar som gav dej sån träningsvärk Magdis undrar jag som också vill få det???????
Magdis
CITAT (stina @ 11-02-2006, 19:20)
Vad var det för övningar som gav dej sån träningsvärk Magdis undrar jag som också vill få det???????

Det var alla magövningarna på Cirkel Coren som gjorde det. Jag gav verklligen allt och om man håller på så i dryga 40 minuter så tar det verkligen! Jag skulle inte kunna åstadkomma det själv hemma utan behöver den där påputtningen av ett gruppass. Sen att vi hade en väldigt karismatisk ledare gjorde nog också sitt till för att man skulle ge järnet!
stina
Avundsjuk!!!

Var det magträning bara hela tiden eller?? Vilka magövningar gjorde ni?
Magdis
CITAT (stina @ 11-02-2006, 19:27)
Avundsjuk!!!

Var det magträning bara hela tiden eller?? Vilka magövningar gjorde ni?

Det var lite blandat men mycket mage. Bl.a skulle man ligga på stepbräda och "cykla" med benen, ju lägre ner man höll dem desto jobbigare. Ligga på rygg med benen på balansboll, armarna i kors över bröstet och lyfta upp bäckenet. Crunches med en ihoprullad matta under ryggen. "Plankan" (först nu tror jag att jag lärt mig gör plankan rätt när jag fattade att man skulle sträva efter att dra ner rumpan och upp magen. Svetten sprutade!)
Ligga på mage långt fram på balansbollen med händerna i golvet och rulla med kroppen åt sidorna, det var riktigt jobbigt att parera för att inte ramla ner.
Ligga på mage på stepbräda och sträcka ut armar och ben, hålla i 15 sek, slappna av o.s.v i 60 sek. Sist var det ena handen uppe på corebrädan, kroppen rakt ut i sidled med ena foten framför den andra, och så höja och sänka kroppen (sneda bukmusklerna) Det trodde jag inte skulle funka med min axel men eftersom man bara rörde bålen så gick det bra.

Det mesta görs väl av att man ger järnet under så pass lång tid antar jag. Jag är så lat så hemma skulle jag inte klara av samma sak!
stina
Oj oj förstår att du har ont i magmusklerna.

Det där med att vara lat hemma stämmer alltför väl. Jag har ett litet magprogram som jag brukar köra hemma ibland. Alltför ofta fuskar jag eller bryter innan jag gjort mina övningar bara för att det tar emot.... Kommer på att jag måste göra det eller det istället.... tongue.gif Jag ger tveklöst mest på grupp-passen där jag har någon som jagar på mej. Inte ens i styrketräningshallen kommer jag i närheten av vad jag ger på passen... sleep.gif

Ja plankan gjord på rätt sätt är jobbig. Putar man upp med ändan blir det inte alls jobbigt. Vi brukar ibland ömsom lyfta ett ben och ömsom en arm under plankövningen också. Puuuuh. Eller gå upp till handstående med ena armen, upp med nästa, ner på armbågen med den första och ner med nästa om och om igen... Grymt jobbigt.

Cyklingen är också hemsk. Minsta fusk med magspänningen får jag gräsligt ont i svanken...

Den sneda bukmuskelövningen du gjorde ingår också i vårt core-pass. Vi varvar det med att ligga på sidan och lyfta raka ben uppåt - lite framåt.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-02-2006, 19:19)
Imorgon har hon Kids Club och då ska jag styrketräna under tiden. Jag känner mig fortfarande helt ledbruten och har lite svårt att sätta mig upp (magmusklerna) men det är bara kul! biggrin.gif

Grattis!!! smile.gif

Det måste vara roligt att känna att det hänt något!
LadyG
Har ni sett tabellen?

Vad tror ni om det? Jag tycker det verkar lite skevt, iaf benböjen. Är 45 eller fler verkligen så himla bra? Herregud, på ett träningspass gör vi ju 80 - 100 stycken i sträck bara under uppvärmingen ibland ju (beroende på vilken instruktör vi har).
Magdis
CITAT (LadyG @ 11-02-2006, 20:57)
Imorgon har hon Kids Club och då ska jag styrketräna under tiden. Jag känner mig fortfarande helt ledbruten och har lite svårt att sätta mig upp (magmusklerna) men det är bara kul!  :D

Grattis!!! smile.gif

Ja jag känner mig så himla nöjd! Kanske får ta mig i kragen och försöka sätta ihop ett liknande program hemma. Om jag gör ett blandband kanske det går bättre! biggrin.gif Jag älskar att bli så där vetenskaplig och sätta ihop exakt musik som varar lika länge som övningen ska vara et.c. biggrin.gif

Ska försöka vara med på Cirkel Core så ofta det går också. Det var verkligen kul.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-02-2006, 21:46)
CITAT (LadyG @ 11-02-2006, 20:57)
Imorgon har hon Kids Club och då ska jag styrketräna under tiden. Jag känner mig fortfarande helt ledbruten och har lite svårt att sätta mig upp (magmusklerna) men det är bara kul!  biggrin.gif

Grattis!!! smile.gif

Ja jag känner mig så himla nöjd! Kanske får ta mig i kragen och försöka sätta ihop ett liknande program hemma. Om jag gör ett blandband kanske det går bättre! biggrin.gif Jag älskar att bli så där vetenskaplig och sätta ihop exakt musik som varar lika länge som övningen ska vara et.c. biggrin.gif

Ska försöka vara med på Cirkel Core så ofta det går också. Det var verkligen kul.

Men det är ju kul, om du kan göra något roligt hemma också. Blandband ska inte underskattas, särskilt inte nu i CD-RW's tidsålder biggrin.gif

Om du blir riktigt inspirerad kan du ju föra bok över hur många av varje övning du orkade och skapa en graf i excel över dina framsteg smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 11-02-2006, 21:02)
Har ni sett tabellen?

Vad tror ni om det? Jag tycker det verkar lite skevt, iaf benböjen. Är 45 eller fler verkligen så himla bra? Herregud, på ett träningspass gör vi ju 80 - 100 stycken i sträck bara under uppvärmingen ibland ju (beroende på vilken instruktör vi har).

Nej, det var nog en väldigt "snäll" tabell. I tex Body-Pumpen står man ju och håller på så en hel låt och då har åtminstone jag 20 kg på ryggen.... Vet inte hur många såna utan vikt man skulle orka, ids inte testa...

Fast den typen av sit-ups som man skulle testa orken med har jag svårt att hålla på med för länge, jag har en tendens att spänna nacken så att jag får ont i den istället för någon annanstans.... Skulle vara kul att se hur länge man ska orka stå i plankan! Nån av er som testat hur länge ni klarar det?????

Betr vilopulsen så stämmer det inte på mej tyvärr. Mitt hjärta slår väldigt fort, jag har varit på div utredningar (bla sköldkörteltest) för det men det är inget fel på mej. Det har bara bråttom av naturen tydligen. Så jag får alltid dåliga resultat på konditionstester trots att jag har bra kondis... sad.gif

Nu ska jag snart gå upp och skaka liv i kroppen inför danspasset. Ska försöka åka in lite tidigare och gå upp i gymmet en stund innan.

Hoppas ni får en riktigt bra dag! rolleyes.gif
LadyG
Visst är det en snäll tabell, när jag började jämföra kände jag mig som värsta elitidrottaren. tongue.gif

Jag undrar vad jag har för vilopuls. Har aldrig kommit mig för att testa det. unsure.gif

Det har iaf varit ett bra träningspass idag. Lagom uttröttande smile.gif
stina
Och jag är helt totalt slut!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif '

Åkte in till träningslokalen och var där 11.40. Tränade en timme mage och lite rygg. La in ett par armträningar också, men MASSOR av mage. Benlyft, sit-ups, gump-lyft, plankan sidolyft av överkroppen, statisk magträning med fötterna och armbågen i golvet etc... Som tur var hoppade jag över benen för kl 13-14 körde jag ett fullständigt groteskt jobbigt danspass. Kul som attan var det. Det var två tränare som klätt sig jättefina och körde ett danspass i Madonna-anda. Dom är så otroligt duktiga dansare och hade gjort en koreografi som var jättekul men svår!!!! IIbland var jag tvungen att ligga lite efter tränarna, för det var ett elände att komma ihåg vad som var nästa steg! Men nu är magen trött, ryggen värker och fotsulorna har jag bränt efter alla hopp och rygg-gungningar.... tongue.gif tongue.gif

Har just ätit helstekt kyckling med kokt potatis, sås, gele och brysselkål. Så nu är jag slut som artist vill jag lova! Men lycklig!!! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Magdis
Nyss hemkommen från gymmet! Lillplutta är förkyld så hon kunde inte gå på barngympan ikväll utan jag åkte iväg själv och styrketränade i drygt en timme innan jag gick ner till ett 45 minuters pass i Coreboard Intensive. Hällde i mig en Gainomax på vägen ner. D.vs jag trodde det skulle vara Coreboard intensive, men tydligen var det ledare sjuka så jag möttes av energiknippet från i tordags och fick höra att det skulle bli Cirkel Core istället. JIPPIE! tänkte jag...det är ju faktiskt roligare! Så det var precis samma som i torsdags fast 15 minuter kortare. Efter det gick jag tillbaka upp i styrketräningshallen och körde några övningar jag inte hunnit.

Nu känns man lite smått darrig i kroppen, men lycklig!
LadyG
Häligt att läsa era rapporter, det låter som om ni båda haft en bra dag smile.gif

Hoppas ni är laddade inför en ny vecka nu! tongue.gif

Krama lilltjejen Magdis, så får vi hoppas hon mår bättre snart.
Berith
Tar för givet att det är rätt tråd att fråga i. wink.gif

Läste en artikel för ett tag sen om bl.a. anorexi och träning. Att personer som har/har haft anorexi ofta övergår till ett "sjukt" tränande. De blir helt enkelt "besatta" av att träna. Som vanligt tog jag inte tillvara på artikeln huh.gif och nu kommer jag inte ihåg vad sjukdomen heter.

Nån av er som vet vilken sjukdom jag pratar om? unsure.gif
Rossi
Berith! Du kanske helt enkelt tänker på begreppet "träningsmani"? Det finns många - både tjejer och killar - som lider av det. Personalen på träningsanläggningar brukar hålla ögonen öppna för att kunna fånga upp de personer som lider av just träningsmani.

Personer med anorexi tränar väldig mycket för att kunna gå ner ännu mer i vikt. Just anorektiker är ju lätta att känna igen eftersom de ju ser sjukligt magra ut (titta t.ex. på deras armbågar och knän - säkra tecken") men det är värre med bulimiker. De ser helt normala ut och deras störning syns inte.
Berith
Joo.... träningsmani kanske - men det hade ett vetenskapligt namn. Och det var speciellt vanligt bland personer med fd anorexi. Attans att jag inte sparade artikeln.
Rossi
CITAT (Berith @ 13-02-2006, 07:37)
Joo.... träningsmani kanske - men det hade ett vetenskapligt namn. Och det var speciellt vanligt bland personer med fd anorexi. Attans att jag inte sparade artikeln.

Jag tror att det är ganska vanligt att om man någon gång har haft en mani som t.ex. anorexi att man har anlag för fler manier (t.ex. träningsmani då som ju dessutom gagnar anorektikern och hjälper denne att gå ner mer i vikt).

Jag håller på att läsa boken Sockerbomben. Har inte kommit så långt men författarinnan påstår i alla fall att de som är sockerberoende ofta övergår till andra beroenden som alkoholism och droger.

Både när det gäller alkoholism och anorexi så sägs det ju att man aldrig helt blir botad från sin sjukdom. Man måste hela tiden kämpa för att hålla den i schack.
Berith
Låter lite otäckt, en ev. koppling mellan sockerberoende och droger t.ex.

Ska leta vidare, och för det första försöka komma på vilken tidning det var jag läste det i. Återkommer om jag hittar nåt.
Rossi
CITAT (Berith @ 13-02-2006, 07:54)

Håller med! Man ska nog använda ordet sockerberoende lite försiktigt. Jag har själv kunnat kläcka ur mig att "jag är ju helt sockerberoende" när jag inte har kunnat hålla fingrarna borta från kakburken men efter att ha läst lite i den här boken så inser jag att man är rejält beroende när man lider av sockerberoende. Här beskrivs mammor som stjäl godis från barnen, gömmer godis etc. etc. De som blir hjälpta kan aldrig mer äta socker i maten. Inte ens en glass på sommaren för då åker de dit igen.

Så jag har åtminstone lärt mig av boken att jag INTE är sockerberoende. Alltid något!

Det är ju likadant som att säga att man känner sig deppig/deprimerad. Det kan man ju säga till mans när det känns tungt någon dag men ordet deprimerad eller förortningen deppig är ju egentligen en ganska allvarlig sjukdom så man ska nog akta sig för att använda det ordet också för vidlyftigt.
Anma

Jag tror att vissa människor är "beroende människor", jag är en av dem. Tackar gudarna för att jag aldrig börjat med droger! Jag var rökare, slutade att röka, men är numer, sedan flera år, beroende av fichermans halstabletter. Har nu bytt till sockerfria varianter istället åtminståne. Jag var beroende av att måäta. Böt det mot träning. Så skedde olyckan och jag kunde inte längre träna. Böt det mot telefonpratande. Senare mot långpromenader... Mina beroenden är inte särskilt allvarliga eller ohälsosamma vilket är jättebra! Men ändock är de beroenden. Jag vet hur dåligt jag mår om jag inte har mina halstabletter! Löjligt, men så är det.

Många alkohoister och narkomaner slutar med droger och byter sina beroenden till tex AA eller NA. Alltså, dom ser det inte bara som en hjälp att komma ur det destruktiva, utan mår helt enkelt fysiskt dåligt om de missar ett möte.

Det samma gäller nog sockerberoende. Är man beroendemänniska måste man fylla tomheten med något annat. Det bästa är ju då att hitta ett beroende som både är nyttig och hälsosam! Istället för att byta ett dåligt beroende mot ett, i värsta fall, ännu sämre.

Tillägg: Måste erkänna, fast det tar emot, att jag är beroende av internet! sad.gif laugh.gif
stina
Hurra hurra, jag har lyckats få träningsvärk i magen!!! rolleyes.gif

Gårdagens magträning gav tydligen resultat. Det var så lugnt och skönt i gymmet igår så jag kunde utan dåligt samvete ockupera magträningsgrunkorna i evigheeeeeet!!! tongue.gif När det är mycket folk känns det lite stressande för alla vill ju komma åt dom.

Idag är det dags för dansaerobics! Ska bli jättekul! Det är ganska krånglig koreografi på dom men det kommer nog kännas som en andeviskning efter gårdagens danspass...

Tjingeling från Stina
Rossi
CITAT (Anne R @ 13-02-2006, 08:44)

Jag tror att vissa människor är "beroende människor", jag är en av dem. Tackar gudarna för att jag aldrig börjat med droger! Jag var rökare, slutade att röka, men är numer, sedan flera år, beroende av fichermans halstabletter. Har nu bytt till sockerfria varianter istället åtminståne. Jag var beroende av att måäta. Böt det mot träning. Så skedde olyckan och jag kunde inte längre träna. Böt det mot telefonpratande. Senare mot långpromenader... Mina beroenden är inte särskilt allvarliga eller ohälsosamma vilket är jättebra! Men ändock är de beroenden. Jag vet hur dåligt jag mår om jag inte har mina halstabletter! Löjligt, men så är det.

Så tror jag också att det är. Vissa människor är helt enkelt benägna att bli beroende. Detta fenomen beskrivs i Sockerbomben. Det är något kemiskt i hjärnan som gör att vissa människor reagerar starkare på t.ex. socker eller vilket beroende det nu än är.

Sen är det ju oftast så att ett beroende är både fysiskt och psykiskt. Ta t.ex. rökning. Dels är du fysiskt beroende av nikotin, dels är du psykiskt beroende av att hålla något i handen, gå med kompisarna och ta en rökstund efter maten etc.
stina
Jag är helt klart träningsberoende, men jag ser det bara som ett positivt beroende! rolleyes.gif Jag längtar helt enkelt efter endorfinkicken jag får när jag tar ut med riktigt ordentligt fysiskt.

Jag såg ett program på tv för inte så länge sedan som handlade om människor som var så träningsberoende så att hela deras sociala liv för övrigt inte fungerade. Bla en person som inte kunde leva ihop med någon för han/hon (minns inte) blev skogstokig om sambon föreslog att dom skulle göra något annat när han/hon tänkt träna. Jag blir iofs också irriterad om jag missar min träning, men tränar inte så mycket så att livet i övrigt eller min sambo blir lidande på något sätt....

Det är väl så att ett beroende är ett problem när det inkräktar på livet i övrigt på ett negativt sätt....

Funderar Stina
Farbror Blå
Precis!
Allt går att hålla på en rimlig nivå, tror jag, man ska akta sej för att träna ihjäl sej.
För personer med andra liknande problem, kan träningen ta överhanden.
Har sett detta i fall med personer som haft svårt med att äta ordentligt, diverse ätstörningar, att när maten väl intas regelbundet, så kan man istället "kontrollera" kalorierna med alltför intensiv träning istället..
Gäller att ha en sund inställing helt enkelt, om man är inne på att hela tiden bli större, starkare så kommer det att kunna slå bakut.

De flesta av oss vill ju mest hålla igång regelbundet och hålla en bra nivå.
Rossi
Ja, lagom är bäst. Det är inte sunt att idrotta och träna för mycket. Många tror att elitidrottsmän är jättesunda men det behöver inte alltid vara så. De är ofta alldeles för övertränade och deras immunförsvar bryts ner och de blir lättare mottagliga för förkylningar och annat. Den mängd träning som krävs för att tillhöra eliten är inte särskilt nyttig!
Magdis
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 08:47)
Jag tror att vissa människor är "beroende människor"

Precis! Det tror jag också. Vissa är benägna att bli beroende och då kan det bli av lite vad som helst tror jag. Jag har glatt konstaterat att jag inte är en beroende-typ.

Det låter väldigt rimligt att personer med ätstörningar även skulle kunna utvecka träningsmani. Är man omåttlig på ett område är risken stor att man är det på ett annat. Skulle jag kunna tänka mig alltså. Jag har i och för sig ingen egen erfarenhet av ätstörningar och känner ingen i min omgivning som haft det heller.
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2006, 11:23)

Precis! Det tror jag också. Vissa är benägna att bli beroende och då kan det bli av lite vad som helst tror jag. Jag har glatt konstaterat att jag inte är en beroende-typ.

Det låter väldigt rimligt att personer med ätstörningar även skulle kunna utvecka träningsmani. Är man omåttlig på ett område är risken stor att man är det på ett annat. Skulle jag kunna tänka mig alltså. Jag har i och för sig ingen egen erfarenhet av ätstörningar och känner ingen i min omgivning som haft det heller.

Hur i allsindar lyckades du få mitt namn på det citatet? Jag håller med det du citerar men det var inte jag som skrev det så jag blir bara lite nyfiken hur du rent tekniskt gjorde?
Magdis
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 11:25)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2006, 11:23)

Hur i allsindar lyckades du få mitt namn på det citatet? Jag håller med det du citerar men det var inte jag som skrev det så jag blir bara lite nyfiken hur du rent tekniskt gjorde?

Nämen vad sjutton hände?? Fattar inte alls hur jag gjorde...det skulle ju varit ett citat av Anne R! Måste ha råkat trycka "citera" på ditt inlägg där du hade citerat henne. Det kan inte vara på nåt annat sätt. Det var ju inte meningen! wub.gif
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2006, 11:28)
Nämen vad sjutton hände?? Fattar inte alls hur jag gjorde...det skulle ju varit ett citat av Anne R! Måste ha råkat trycka "citera" på ditt inlägg där du hade citerat henne. Det kan inte vara på nåt annat sätt. Det var ju inte meningen! wub.gif

Ja, man finns lite varstans där ni minst anar! laugh.gif biggrin.gif
LadyG
CITAT (Berith @ 13-02-2006, 07:27)
Tar för givet att det är rätt tråd att fråga i. wink.gif

Läste en artikel för ett tag sen om bl.a. anorexi och träning. Att personer som har/har haft anorexi ofta övergår till ett "sjukt" tränande. De blir helt enkelt "besatta" av att träna. Som vanligt tog jag inte tillvara på artikeln huh.gif och nu kommer jag inte ihåg vad sjukdomen heter.

Nån av er som vet vilken sjukdom jag pratar om? unsure.gif

Det du frågar efter heter förmodligen ortorexi om inte jag tar helt fel
LadyG
CITAT (stina @ 13-02-2006, 08:45)
Hurra hurra, jag har lyckats få träningsvärk i magen!!! rolleyes.gif

Gårdagens magträning gav tydligen resultat. Det var så lugnt och skönt i gymmet igår så jag kunde utan dåligt samvete ockupera magträningsgrunkorna i evigheeeeeet!!! tongue.gif När det är mycket folk känns det lite stressande för alla vill ju komma åt dom.

Idag är det dags för dansaerobics! Ska bli jättekul! Det är ganska krånglig koreografi på dom men det kommer nog kännas som en andeviskning efter gårdagens danspass...

Tjingeling från Stina

Grattis! biggrin.gif

Visst är det skönt när man får en bekräftelse på det hårda arbetet? Jag är också lite öm, men inte så jag kan kalla det träningsvärk. Mer som en påminnelse att jag gjort något. Lite retfullt. Hade jag gjort fler armhävningar så...
Rossi
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 11:32)
Tar för givet att det är rätt tråd att fråga i.  wink.gif

Läste en artikel för ett tag sen om bl.a. anorexi och träning. Att personer som har/har haft anorexi ofta övergår till ett "sjukt" tränande. De blir helt enkelt "besatta" av att träna. Som vanligt tog jag inte tillvara på artikeln  huh.gif och nu kommer jag inte ihåg vad sjukdomen heter.

Nån av er som vet vilken sjukdom jag pratar om?  unsure.gif

Ja, det uttrycket känner ju jag faktiskt också igen.

Ingen risk att jag blir någon ortorektiker inte - jag som är sån gottegris! smile.gif

Jag tycker om att äta sunt och måttligt för det mesta men ibland är det skönt med en riktig gotte-orgie! laugh.gif Det unnar jag mig helt utan dåligt samvete! Så länge jag mår bra och håller min normalvikt så unnar jag mig lite av varje då och då.
LadyG
CITAT (Rossi @ 13-02-2006, 11:38)
Ja, det uttrycket känner ju jag faktiskt också igen.

Ingen risk att jag blir någon ortorektiker inte - jag som är sån gottegris! smile.gif

Jag tycker om att äta sunt och måttligt för det mesta men ibland är det skönt med en riktig gotte-orgie! laugh.gif Det unnar jag mig helt utan dåligt samvete! Så länge jag mår bra och håller min normalvikt så unnar jag mig lite av varje då och då.

Samma här. Jag älskar mat, det är därför jag tränar. Annars skulle jag snabbt förvandlas till madame skräphög eller jabba the hut tongue.gif

Jag är särskilt svag för chilinötter och pistagenötter... *sucka längtande*
rolleyes.gif
Magdis
Jag hade faktiskt inte hört talas om uttrycket ortorexi förut. Det låter ju helt klart som en variant på anorexi. Det går säkert att hitta en diagnos på allting! biggrin.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2006, 11:42)
Jag hade faktiskt inte hört talas om uttrycket ortorexi förut. Det låter ju helt klart som en variant på anorexi. Det går säkert att hitta en diagnos på allting! biggrin.gif

Inte riktigt men nästan tongue.gif

"En person med ortorexi är fixerad vid mat och vikt. Precis som personer med anorexi eller bulimi. Skillnaden är att det är kvaliteten på maten som är avgörande, inte mängden. Ortorektiker väljer systematiskt bort livsmedel som de anser är onyttiga. Många tränar varje dag, ibland flera gånger om dagen, för att hålla kroppen i form. Träningen blir ett redskap för att kontrollera vikten, på samma sätt som en bulimiker kräks."

Saxade friskt från artierkeln smile.gif

Jag skulle nog kunnat åka dit på det där om jag inte vore så "lat" (Jag är för lat för att bli ortorexiker) tongue.gif Jag ORKAR helt enkelt inte träna mer än fem gånger i veckan, än mindre två gånger om dan!! ohmy.gif

rolleyes.gif
Berith
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 11:32)
Tar för givet att det är rätt tråd att fråga i.  ;)

Läste en artikel för ett tag sen om bl.a. anorexi och träning. Att personer som har/har haft anorexi ofta övergår till ett "sjukt" tränande. De blir helt enkelt "besatta" av att träna. Som vanligt tog jag inte tillvara på artikeln  :huh: och nu kommer jag inte ihåg vad sjukdomen heter.

Nån av er som vet vilken sjukdom jag pratar om?  :unsure:

Jaa det kan hända att det var ortorexi! Tack. Sökte och hittade megarexi förut men det stämde ju inte med det jag kom ihåg.
Magdis
CITAT (LadyG @ 13-02-2006, 11:47)
"En person med ortorexi är fixerad vid mat och vikt. Precis som personer med anorexi eller bulimi. Skillnaden är att det är kvaliteten på maten som är avgörande, inte mängden. Ortorektiker väljer systematiskt bort livsmedel som de anser är onyttiga.

Aha, där var skillnaden! Jag skulle nog inte kunna åka dit på den sjukdomen för jag tycker träning 3 ggr i veckan är mycket wub.gif
När det gäller mat är det hälsan jag tänker på i första hand. Onyttiga saker måste man få äta ibland, det är ju skillnad om man skulle äta som typerna i t.ex. "Du är vad du äter" på 3:an. Har ni sett det? Snacka om extremt! Där ligger man verkligen i lä! Lite godis på helgen är inte fel.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-02-2006, 12:06)
När det gäller mat är det hälsan jag tänker på i första hand. Onyttiga saker måste man få äta ibland, det är ju skillnad om man skulle äta som typerna i t.ex. "Du är vad du äter" på 3:an. Har ni sett det? Snacka om extremt! Där ligger man verkligen i lä! Lite godis på helgen är inte fel.

Har bara sett trailern, den avskräckte mig. Jag är lite feg på det sättet, om jag tror att ett program kan beröra mig illa så tittar jag inte, och jag lider verkligen när jag ser människor plåga och misshandla sina kroppar.

Vi får bara en kropp som ska räcka hela livet, och så gör de sådär med den. Snacka om att förstöra en gåva.

Nej, lagom av allt, lagom nyttigt och lagom onyttigt. Lagom träning och lagom vila. Då mår man bäst.

Nu ska jag träna ner mig till en mindre hysterisk nivå, det kommer nog att ta ett tag det också. Man kan inte bara dra ner på träningen hux flux, men jag vill ner på tre pass i veckan, och det hoppet kan jag inte göra från fem.

Det skulle vara som att kasta i tvåans växel på motorvägen i 110kmph för kroppen.

Vila en dag eller två i all ära, men efter en tuff uppladdning och en lång periods hård träning behöver kroppen få träna mjukt också. Så nu ska jag träna ner mig till en mer normal nivå, jag har ingen nytta av att ligga på samma nivå som tävlanden i träningsintensitet. Jag är för sjutton bara motionär, om än en ganska ambitiös sådan biggrin.gif
Magdis
Jag ligger på en platåfas med träningen just nu känns det som. Jag går inte på helfart utan underhåller mest muskelmassan. Det bara känns som att det är rätt just nu så då får jag nog lyssna på kroppen. När våren kommer kanske jag får mer energi så att jag kan satsa på att höja nivån lite, öka vikterna så att det händer nåt. Jag har utforskat mycket nu också, provat olika grupp-pass. Det kanske är lätt att man känner sig splittrad om man inte bestämt sig riktigt för vad man ska göra, man bara går till gymmet och styrketränar lite halvhjärtat. Men man får väl tänka som så att så länge man iallafall tränar några gånger i veckan håller man kvar de muskler man fått åtminstone.
LadyG
Det låter som en bra plan tycker jag. Ibland kan det vara skönt att bara underhålla det man redan byggt upp tills man är riktigt sugen på något nytt. Jag tror kroppen mår bra av det också.

Sen beror det lite på om man vill ha starka-explosiva muskler eller starka-uthålliga muskler. Som jag förstått det kan en muskel inte specialicera sig på både och så man får balansera det där beroende på hur man tänkt använda sin styrka.

Jag vet däremot inte vilka muskler som blir snyggast, men det är säkert oerhört individuellt.
stina
Jag tränar väldigt "spretigt" och tycker det passar mej. Blir lätt uttråkad om jag kör samma sak för mycket. Dessutom tycker jag att kroppen orkar träna fler gånger i veckan om jag blandar hej vilt.

Jag är just nu i en gas-fas. Gick upp från 4 till 5ggr/v för någon månad sedan och tänkte köra så (om jag orkar) fram till sommaren. Men vi får se... Och det blir långt ifrån alltid 5 pass/vecka - den här veckan missar jag träningen torsdag-fredag eftersom jag ska på datakurs.

Ser inte musklerna likadana ut oavsett om dom är explosiva eller uthålliga?? Är det verkligen så att man kan ha olika typ av muskler? Är det inte bara olika storlek på dom? Jag vet inte alltså och undrar!!! blink.gif
LadyG
De uthålliga musklerna man hittar hos marathonlöpare, tävlingscyklister och bergsklättrare t ex är slankare och fruktansvärt uthålliga, fast de orkar inte utväxla mycket kraft under kort tid (tex lyfta mycket i bänkpress).

De explosiva musklerna man hittar hos brottare, sprinters och tyngdlyftare t ex är bulligare och starkare på kort sikt. Däremot är den typen av muskler inte alls lika bra på att utveckla en hel del kraft under lång tid.

Fast skillnaden är nog mest tydlig hos elittränade människor, hos vanliga motionärer spelar det kanske mindre roll utom om man har ett tydligt definierat mål. Vill man öka sin volym, se mer kraftig ut, bör man satsa på få reps och mycket vikt för att bygga muskler. Om man är mer intresserad av slankare muskler som gör att kroppen ser smalare ut bör man satsa på lätta vikter och många reps.

Det är iaf den uppfattningen jag fått av diverse kroppsbyggare. Jag sökte den informationen själv en gång, när jag började träna eftesom jag ville skulptera fram kroppen så att musklerna syns utan att för den skull se ut som Schwarzenegger (stavningen där...? huh.gif ).

Fast jag kan ha missförstått något, jag är som sagt inget proffs smile.gif
stina
Och jag som trodde att kroppsbyggarna såg ut som dom gjorde pga anabola! Så fel man kan ha! ohmy.gif
stina
ladyn - du har rätt! Nedanstående hittade jag på nätet:

Alla muskler i kroppen består av typ1 (röda) eller typ2 (vita) muskelfibrer:

typ1 - fibrer som är uthålliga t ex maratonlöpare
typ2 - X fibrer som är explosiva t ex 400 meters löpare
typ2 - Y fibrer som är extremt explosiva t ex 100 meters sprinters
Alla muskler innehåller fibrer av både typ1 och typ2, men fördelningen är olika från individ till individ. Det vanligaste är att man har 60 % av den ena och 40 % av den andra.
Båda typerna går att träna upp, men har du övervägande typ1 kan du inte bli en riktigt bra sprinter och har du övervägande av typ2 kan du inte bli en riktigt bra långdistansare.
Det är dock lättare att träna upp typ1 fibrerna, jämfört med typ2 fibrerna.
Farbror Blå
CITAT (stina @ 13-02-2006, 14:22)
Jag tränar väldigt "spretigt" och tycker det passar mej. Blir lätt uttråkad om jag kör samma sak för mycket. Dessutom tycker jag att kroppen orkar träna fler gånger i veckan om jag blandar hej vilt.

Jag är just nu i en gas-fas. Gick upp från 4 till 5ggr/v för någon månad sedan och tänkte köra så (om jag orkar) fram till sommaren. Men vi får se... Och det blir långt ifrån alltid 5 pass/vecka - den här veckan missar jag träningen torsdag-fredag eftersom jag ska på datakurs.

Ser inte musklerna likadana ut oavsett om dom är explosiva eller uthålliga?? Är det verkligen så att man kan ha olika typ av muskler? Är det inte bara olika storlek på dom? Jag vet inte alltså och undrar!!! blink.gif

Den stora uppumpade typen man ser på spännisarna vid vattenhålen är alltså ganska värdelös vid längre strapatser, som bergsklättring, maraton mm?
stina
Verkar så.... Fast om texten jag hittade stämmer verkar det lättare att träna upp sig till långdistanslöpare än till sprinter/biff.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon