Full version: Träning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66
stina
CITAT (LadyG @ 08-03-2006, 11:23)
Halsen är inte öm längre, men näsan rinner som om den fått betalt per liter och sekund... smile.gif

Fast man kan ju träna lite försiktigt och känna efter hur det känns, man behöver inte köra på i värsta tok-tempot heller. Och känns det fel är det bara att bryta, då får man utöva lite självdiciplin tongue.gif

Har du lagt upp ett schema för vilka musklegrupper du tränar eller kör du på det du har lust med för dagen?

Ja bara du lyssnar på din kropp är det säkert ingen fara. rolleyes.gif

Jag brukar turas om med vad jag koncentrerar mig på. Tycker inte jag hinner köra allt på ett pass annat än i undantagsfall. Idag körde jag ben och bara lite överkropp i form av chins. Sprang sedan 5 km på löpbandet, fast det var INTE planerat, hade bara tänkt gå lite eftersom benen var trötta efter styrketräningen, men det var så skönt så jag travade på.... tongue.gif

Imorgon är det kondition (step-up) + core och på fredag tänkte jag lägga krutet på min överkropp och kanske lite mage/rygg. Jag brukar under helgen lägga upp veckans pass i huvudet, men det blev så konstigt den här veckan eftersom jag skulle sitta på konferens måndag/tisdag - veckan blev liksom inte som vanligt....

Fast även om jag lagt upp ett schema och det skulle kännas helt fel att köra det jag bestämt mig för så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. Det händer ganska ofta. ohmy.gif

Hur gör du?????
stina
Hjälp - jag ska figurera på affischer på mitt gym! ohmy.gif

Idag när jag var och tränade blev jag tillfrågad om dom fick använda en bild av mej för en reklamkampanj om ett öppet hus dom skulle ha. ohmy.gif Jag fick se bilden och det var i alla fall bara mitt ansikte och en del av överkroppen på bilden så jag sa ja.... Fast jag lär väl ångra mej när affischerna väl dyker upp. Jag får väl sätta på mej mörka solglasögon och trä en stor mössa över huvudet!!!!

/Stina (som blir nervös, fast liiiiite smickrad ändå rolleyes.gif )
LadyG
CITAT (stina @ 08-03-2006, 13:26)
Fast även om jag lagt upp ett schema och det skulle kännas helt fel att köra det jag bestämt mig för så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. Det händer ganska ofta. ohmy.gif

Hur gör du?????

Eftersom vi kör ju-jutsu tre gpnger i veckan är det ganska noga att jag håller mig till planen s a s (annars riskerar jag att överträna en muskelgrupp och det vore absolut inte bra). Ju-jutsun brukar vara mycket kondition så de andra passen kör jag styrketräning (halvkropp, över eller under beroende på vilken dag det är) och cyklen. Kondition kan man köra mycket av utan att riskera samma sorts överträning som man kan få om man styrketränar samma muskelgrupp två dagar i rad regelbundet.

Ush, det är en hel liten vetenskap det där smile.gif
LadyG
CITAT (stina @ 08-03-2006, 13:33)
Hjälp - jag ska figurera på affischer på mitt gym! ohmy.gif

Idag när jag var och tränade blev jag tillfrågad om dom fick använda en bild av mej för en reklamkampanj om ett öppet hus dom skulle ha. ohmy.gif Jag fick se bilden och det var i alla fall bara mitt ansikte och en del av överkroppen på bilden så jag sa ja.... Fast jag lär väl ångra mej när affischerna väl dyker upp. Jag får väl sätta på mej mörka solglasögon och trä en stor mössa över huvudet!!!!

/Stina (som blir nervös, fast liiiiite smickrad ändå rolleyes.gif )

KUL! biggrin.gif

Du ska absolut känna dig smickad och stolt smile.gif

Odlas egen kändis wub.gif
stina
Usch!!! Nu har dom lagt in bilden fast obeskuren på deras förstasida. Det är jag som inte är gråtonad. Tydligen är det den bilden som ska beskäras och blåsas upp på affischer! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Här kan man beskåda:

Inte skratta!!!!!

sleep.gif
LadyG
Tjusigt biggrin.gif

Du ser fokuserad ut. Smygfotade de under träningen eller tänkte du på något särskilt?
Hannele
Tjusigt! Men varför ser man inte en enda 50+? wacko.gif
*Felix matte*
CITAT (stina @ 08-03-2006, 16:34)
Usch!!! Nu har dom lagt in bilden fast obeskuren på deras förstasida. Det är jag som inte är gråtonad. Tydligen är det den bilden som ska beskäras och blåsas upp på affischer!  :o  :o  :o

Här kan man beskåda:

Inte skratta!!!!!

sleep.gif

Fin bild wub.gif men sååå liten sad.gif
jag sparade bilden och då plötsligt ser jag den i betydligt större format smile.gif

Var mallig.. det skulle jag också varit om de frågat mej biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 08-03-2006, 21:21)
Tjusigt! Men varför ser man inte en enda 50+? wacko.gif

Jag såg flera...vältränade såna... men de hade ingen ålder inristad i pannan laugh.gif
Magdis
CITAT (stina @ 08-03-2006, 16:34)
Usch!!! Nu har dom lagt in bilden fast obeskuren på deras förstasida. Det är jag som inte är gråtonad. Tydligen är det den bilden som ska beskäras och blåsas upp på affischer! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Här kan man beskåda:

Inte skratta!!!!!

sleep.gif

Vad söt du är! smile.gif
stina
Gulle er!!! wub.gif

Det är många 50+ på passen, men det syns inte alltid.... Den äldsta jag VET som är med är en 60-årig jättefräsch "ärta".

Fotot är taget med teleobjektiv, men det var ingen smygfotning, vi blev tillfrågade. Han höll på nästan hela passet och plåtade och man var tvungen att glömma bort honom, för det var ett pass med mycket koreografi och då måste man hålla all fokus på sig själv annars dribblar man bort sig. På frågan om jag tänkte på något särskilt - ja!!! Jag försökte hålla rätt på armar och ben till musiken! tongue.gif tongue.gif tongue.gif wacko.gif
Hannele
CITAT (stina @ 09-03-2006, 08:59)
Gulle er!!! wub.gif

Det är många 50+ på passen, men det syns inte alltid.... Den äldsta jag VET som är med är en 60-årig jättefräsch "ärta".

Fotot är taget med teleobjektiv, men det var ingen smygfotning, vi blev tillfrågade. Han höll på nästan hela passet och plåtade

Det är väl ingen ålder. laugh.gif
Vi blev också fotade på ett bodypump-pass, vad korten skulle användas till, vet jag inte..
stina
CITAT (Hannele @ 09-03-2006, 11:49)
CITAT (stina @ 09-03-2006, 08:59)
Gulle er!!!  :wub:

Det är många 50+ på passen, men det syns inte alltid....  Den äldsta jag VET som är med är en 60-årig jättefräsch "ärta".

Fotot är taget med teleobjektiv, men det var ingen smygfotning, vi blev tillfrågade. Han höll på nästan hela passet och plåtade

Det är väl ingen ålder. laugh.gif
Vi blev också fotade på ett bodypump-pass, vad korten skulle användas till, vet jag inte..

Absolut inte! Åldern säger heller ingenting egentligen. Det finns 30-åriga tanter och 60-åriga tjejer, eller hur!! rolleyes.gif
Magdis
På mitt gym har de en särskild gruppträning för äldre som kallas Pantrarna. Den är väldigt välbesökt. smile.gif Dessa damer och herrar är även i styrketräningshallen och kämpar på. Det är ju verkligen jättebra, de undviker säkert en hel del krämpor på det viset.

Usch vad jag känner mig slö och uppstoppad, har inte varit på gymmet på hela tiden som jag varit ensam hemma. Började storstäda igår och det tar sån tid. Idag har jag städat ett oerhört dammigt datarum och planterat om monsterkrukväxterna vi hade där. Sedan tog jag övervåningen med TV-rum, gäst/hobbyrum, sovrum o badrum med badkar. Nu är det bara det värsta kvar, dotterns lekrum!

Min mage är full med god o onyttig mat o öl och jag känner mig verkligen inte som en atlet just nu!
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-03-2006, 18:28)
På mitt gym har de en särskild gruppträning för äldre som kallas Pantrarna.

Dit ska jag skicka alla unga killar, som inte orkar ta hand om sina tunga hantlar
eller plocka undan efter sej. De orkar inte ens gå, utan åker hiss till gymmet! ohmy.gif
Magdis
CITAT (Hannele @ 09-03-2006, 21:34)

Dit ska jag skicka alla unga killar, som inte orkar ta hand om sina tunga hantlar
eller plocka undan efter sej. De orkar inte ens gå, utan åker hiss till gymmet! ohmy.gif

Om min PT upptäcker att nån inte plockar undan efter sig så får det ett litet helsicke! laugh.gif Han är tuff, så liten som han är-
Pantrarna är inte att leka med, de är vid mycket god vigör. Många av herrarna är såna som man tittar efter en gång extra. biggrin.gif
LadyG
Så skönt det var att träna, trots att jag bara lufsade med och tog det väldigt lugnt. Det kändes bra att vara tillbaka igen smile.gif

Jag instruerade mesta tiden, så det var lugnt och skönt. Jag kunde anpassa tempot betydligt mer än jag kan som elev. biggrin.gif
*Felix matte*
Jag brukar träna med 2- och 3-kilos (ibland 4,5kg) hantlar men har inget schema
utan hittar på själv tongue.gif
Det resulterade i att jag för ca 7 månader sedan fick jätteont i vänster axel och sedan dess har jag knappt kunnat hålla en hantel i vä hand förrän nu efter sååå lång vila.

Finns det schema eller tips & råd på nätet? Jag har letat men inte hittat. sad.gif
LadyG
https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=21 (Schema)

De har en ganska bra guide om man vill komma igång med styrketräning, bry dig inte om bodybuildarna (det är bara reklam) utan plocka det gottigaste ur deras texter. Jag struntar i deras kostråd (jag tycker inte de har rätt alla gånger) du måste inte satsa på att bli Mrs Universum om du inte vill smile.gif

https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28 (Övningar man kan sätta ihop själv) Är dock den stora behållningen av deras site, för här visar de jättefint hur man kan göra olika övningar och berättar vilka muskler man jobbar med, både primärt och sekundärt.

Hoppas axeln håller i fortsättningen. Det är aldrig kul att ha ont, i synnerhet inte i något som man använder så mycket.

Jag brukar växla mellan 3,5 och 7 beroende på vilka muskler som jobbar och vad jag vill åstadkomma. Med lätta vikter orkar man fler repetitioner och tränar musklen i att orka länge. Tunga vikter bygger muskler, under förutsättning att man lyfter så tungt att man inte orkar fler än sex repetitioner (s.k. maxlyft).

Så du måste fundera på om du vill bygga muskler som är bulliga och explosiva (t ex tyngdlyftare) eller slankare och uthålligare (cyklister, bergsklättrare) också smile.gif
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 10-03-2006, 00:03)
https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=21 (Schema)

De har en ganska bra guide om man vill komma igång med styrketräning, bry dig inte om bodybuildarna (det är bara reklam) utan plocka det gottigaste ur deras texter. Jag struntar i deras kostråd (jag tycker inte de har rätt alla gånger) du måste inte satsa på att bli Mrs Universum om du inte vill smile.gif

https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28 (Övningar man kan sätta ihop själv) Är dock den stora behållningen av deras site, för här visar de jättefint hur man kan göra olika övningar och berättar vilka muskler man jobbar med, både primärt och sekundärt.

Hoppas axeln håller i fortsättningen. Det är aldrig kul att ha ont, i synnerhet inte i något som man använder så mycket.

Jag brukar växla mellan 3,5 och 7 beroende på vilka muskler som jobbar och vad jag vill åstadkomma. Med lätta vikter orkar man fler repetitioner och tränar musklen i att orka länge. Tunga vikter bygger muskler, under förutsättning att man lyfter så tungt att man inte orkar fler än sex repetitioner (s.k. maxlyft).

Så du måste fundera på om du vill bygga muskler som är bulliga och explosiva (t ex tyngdlyftare) eller slankare och uthålligare (cyklister, bergsklättrare) också smile.gif

Jättestort Tack för länkar! wub.gif
Nej jag tränar inte för att bygga muskler..måste bara träna för att hålla blodcirkulationen igång i muskler och få lite mer ork till att andas tongue.gif
Förstår att jag gjorde sååå fel när jag satt ihop mitt egna program laugh.gif
Hannele
Motion räddar kvinnoliv
Mogna kvinnor motionerar allt mer, skriver dagens Göteborgs-Posten.
Var fjärde medelålders kvinna i Göteborg motionerar regelbundet.
Sänkt infarktrisk när en av fyra kvinnor tränar.
Det framgår av studier som inleddes i Göteborg redan 1980. Nästan 2000 kvinnor i 50-årsåldern ingår i studien

Bild: Kristin Lidell
LadyG
CITAT (Felix matte @ 10-03-2006, 00:14)
Nej jag tränar inte för att bygga muskler..måste bara träna för att hålla blodcirkulationen igång i muskler och få lite mer ork till att andas tongue.gif

I så fall skulle jag komplettera med något konditionstränande, t ex simmning, cykling eller löpning (men det beror på vad man gillar). Det räcker med en gång i veckan eller så, men ju oftare du har möjligheten ju bättre. Man kan inte laga skadade alveoler men man kan öka halten hemoglobin i blodet och öka den syrebärande kapaciteten. Det borde göra någon skillnad, det funkar för astmatiker iaf.

Det viktiga är att börja lugnt och öka svårighetsgraden sakta, så att man inte bränner ut sig på ett par veckor. Det är lätt hänt om man är ivrig att komma igång smile.gif
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 10-03-2006, 11:59)
CITAT (Felix matte @ 10-03-2006, 00:14)

I så fall skulle jag komplettera med något konditionstränande, t ex simmning, cykling eller löpning (men det beror på vad man gillar). Det räcker med en gång i veckan eller så, men ju oftare du har möjligheten ju bättre. Man kan inte laga skadade alveoler men man kan öka halten hemoglobin i blodet och öka den syrebärande kapaciteten. Det borde göra någon skillnad, det funkar för astmatiker iaf.

Det viktiga är att börja lugnt och öka svårighetsgraden sakta, så att man inte bränner ut sig på ett par veckor. Det är lätt hänt om man är ivrig att komma igång smile.gif

Jag borde kanske berättat att jag är tämligen stillasittande, orkar gå en liten bit på slät mark och inomhus... allt annat hör till gången tid
Förutom att trampa på min motionscykel förståss... det gör jag dagligen ca 30 min om jag inte är sjuk. biggrin.gif
å så visslar och sjunger jag också smile.gif
LadyG
CITAT (Felix matte @ 10-03-2006, 12:08)
Jag borde kanske berättat att jag är tämligen stillasittande, orkar gå en liten bit på slät mark och inomhus... allt annat hör till gången tid
Förutom att trampa på min motionscykel förståss... det gör jag dagligen ca 30 min om jag inte är sjuk. biggrin.gif
å så visslar och sjunger jag också smile.gif

Men motionscykeln är ju perfekt! Det är en jättebra form av konditionsträning smile.gif

Så bra att du redan håller på med det wub.gif

Jag har satt min framför tv:n (döljer den lite fint bakom en jätteväxt, så jag kan dra fram den när det är dags). Det blir lite roligare att trampa då smile.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-03-2006, 21:49)
CITAT (Hannele @ 09-03-2006, 21:34)

Om min PT upptäcker att nån inte plockar undan efter sig så får det ett litet helsicke! laugh.gif Han är tuff, så liten som han är-
Pantrarna är inte att leka med, de är vid mycket god vigör. Många av herrarna är såna som man tittar efter en gång extra. biggrin.gif

På mitt gym finns det också många vältränade "äldre", både på de sk seniorpassen, styrkepassen och i gymmet. Jättekul att se att inte åldern i sig sätter stopp för träningen, man får väl bara hoppas att man inte får någon åkomma som hindrar..... På de konditionspass jag går på är det väldans mycket hopp och snurrar till ganska "dunkig" musik, därför är det inte så många riktigt äldre på dom passen (därför saknas förmodligen 60+ på bilden).

Det är väldig disciplin i gymmet hos oss. Alla plockar undan efter sig faktiskt. Det är hela tiden flera PT som jobbar på gymmet i salen, så ingen vågar väl annat....

Idag har jag tränat överkropp, mage och löpband 5km. Jag har blivit sånt löpbandsfreak så det är svårt att låta bli att avsluta med det tycker jag. Bestämmer mej för en liten stund, sen fastnar jag! ohmy.gif

Tyvärr har jag fått lite problem med mitt ena knä. Det gör ont i knävecket när jag vrider underbenet i sidled. Har känt lite i ett par veckor, men igår på step-upen blev det värre. sad.gif Jag tror att jag får skylla mej själv, för jag har de senaste veckorna gått på extra danspass på söndagen i mina gamla gympadojjor som nog är sedan Gustav Vasas tid! Ingen dämpning alls, helt platta och mjuka. Jag har mina aerobicsskor på jobbet, och varje fredag tänker jag att "i helgen ska jag inte träna" och så tar jag inte hem skorna. Orkar inte åka till jobbet och hämta dom när jag på söndagen får abstinens och far in till dansen. Men idag SKA jag ta hem dom IFALL jag får lust på söndag. Faktiskt första gången jag har ont någonstans i mina ben.

/Stina
LadyG
CITAT (stina @ 10-03-2006, 13:36)
Tyvärr har jag fått lite problem med mitt ena knä. Det gör ont i knävecket när jag vrider underbenet i sidled. Har känt lite i ett par veckor, men igår på step-upen blev det värre. sad.gif Jag tror att jag får skylla mej själv, för jag har de senaste veckorna gått på extra danspass på söndagen i mina gamla gympadojjor som nog är sedan Gustav Vasas tid! Ingen dämpning alls, helt platta och mjuka. Jag har mina aerobicsskor på jobbet, och varje fredag tänker jag att "i helgen ska jag inte träna" och så tar jag inte hem skorna. Orkar inte åka till jobbet och hämta dom när jag på söndagen får abstinens och far in till dansen. Men idag SKA jag ta hem dom IFALL jag får lust på söndag. Faktiskt första gången jag har ont någonstans i mina ben.

/Stina

Ajj, då får du ta det försiktigt så att inte det blir någon otäck muskleinflammation av det, för det skulle kunna tvinga dig att avstå från all träning tills det är läkt. sad.gif
solan_2
Hej Alla alerta!
Ett tips som jag använder är att gå med stegräknare o freestyle! Det peppar mig, eftersom jag inte kan träna på gym o dyl. pga wiplash, armfraktur mm. o så lite jäklar anama så går kilona bort!
Solan blink.gif
LadyG
Vilken jobbig dag! Har varit på instruktörsutbildning hela dagen (det fortsätter imorgon). Började 10 och höll på till halv sex, med avbrott för lunch och fika naturligtvis. Inte för att vi höll något vidare högt tempo, men när man sprattlar runt hela dagen blir man trött ändå wub.gif
LadyG
Ja, jösses så trött jag är wub.gif

Men nu är jag klar, och jag tror t om jag lärde mig något smile.gif

Framför allt lärde jag mig nog hur enormt viktigt det är att äta ordentligt, när man har två pass på förmiddagen och två på eftermiddagen.

Att inte jag blivit chimpans än är märkligt med tanke på hur mycket bananer jag ätit! tongue.gif
stina
Vad duktig du är LadyG! Själv har jag ägnat helgen åt helt andra saker än träning. Jag har shoppat och städat. Men idag är det dags igen - aerobics på lunchen. Jag kämpade rejält med mej själv för att INTE åka in och träna igår, hade bestämt mig för att försöka låta bli - och jag lyckades! rolleyes.gif Om jag ska träna alla pass på vardagen så har jag bestämt mig för att jag inte får träna på helgen, då behöver min kropp vila. Fast det förstår inte mitt huvud alla gånger - gymmet drar....

Ja, det var nog bra för mitt knä också att jag lät bli dansen igår. Det känns när jag vrider underbenet i sidled och det är nog danspassen på söndagarna i "skräpskorna" som är boven.... Vore döden att inte kunna träna!!!

/Stina
Hannele
CITAT (stina @ 13-03-2006, 08:38)
Om jag ska träna alla pass på vardagen så har jag bestämt mig för att jag inte får träna på helgen, då behöver min kropp vila.

Alla pass?!
Viss, det byggs inga muskler under träning, muskler byggs under vilan. smile.gif
stina
CITAT (Hannele @ 13-03-2006, 08:43)
Om jag ska träna alla pass på vardagen så har jag bestämt mig för att jag inte får träna på helgen, då behöver min kropp vila.

Alla pass?!
Viss, det byggs inga muskler under träning, muskler byggs under vilan. smile.gif

Alla pass som jag brukar gå på alltså - inte alla pass på gymmet! tongue.gif
LadyG
Vad duktig du är LadyG! Själv har jag ägnat helgen åt helt andra saker än träning. Jag har shoppat och städat. Men idag är det dags igen - aerobics på lunchen. Jag kämpade rejält med mej själv för att INTE åka in och träna igår, hade bestämt mig för att försöka låta bli - och jag lyckades! rolleyes.gif Om jag ska träna alla pass på vardagen så har jag bestämt mig för att jag inte får träna på helgen, då behöver min kropp vila. Fast det förstår inte mitt huvud alla gånger - gymmet drar....

Ja, det var nog bra för mitt knä också att jag lät bli dansen igår. Det känns när jag vrider underbenet i sidled och det är nog danspassen på söndagarna i "skräpskorna" som är boven.... Vore döden att inte kunna träna!!!

/Stina

Det kräver en hel del för att inte träna när man vill det. Men jag tror dina knän tackar dig i längden, all smärta ska man lyssna på. Risken finns annars att du drar på dig inflammationer som tvingar dig att avstå från träningen helt, i värsta fall iaf.

Du kastar väl skorna, för knänas skull? Du hade ju bra, riktiga skor tyckte jag du skrev.

Idag känns det som om det inte finns en muskel i hela kroppen som inte värker - jag har aldrig haft sån här träningsvärk förut! HELA kroppen! Jag kan inte ens sätta fingret på en enskild muskel, att DEN värker mest. För alla värker lika mycket.

Tur att jag inte ska träna idag, det skulle nog t om kunna vara skadligt.
stina
CITAT (LadyG @ 13-03-2006, 12:06)
Vad duktig du är LadyG! Själv har jag ägnat helgen åt helt andra saker än träning. Jag har shoppat och städat. Men idag är det dags igen - aerobics på lunchen. Jag kämpade rejält med mej själv för att INTE åka in och träna igår, hade bestämt mig för att försöka låta bli - och jag lyckades!  :rolleyes:  Om jag ska träna alla pass på vardagen så har jag bestämt mig för att jag inte får träna på helgen, då behöver min kropp vila. Fast det förstår inte mitt huvud alla gånger - gymmet drar....

/Stina

Det kräver en hel del för att inte träna när man vill det. Men jag tror dina knän tackar dig i längden, all smärta ska man lyssna på. Risken finns annars att du drar på dig inflammationer som tvingar dig att avstå från träningen helt, i värsta fall iaf.

Du kastar väl skorna, för knänas skull? Du hade ju bra, riktiga skor tyckte jag du skrev.

Idag känns det som om det inte finns en muskel i hela kroppen som inte värker - jag har aldrig haft sån här träningsvärk förut! HELA kroppen! Jag kan inte ens sätta fingret på en enskild muskel, att DEN värker mest. För alla värker lika mycket.

Tur att jag inte ska träna idag, det skulle nog t om kunna vara skadligt.

Det är skorna jag brukar ha på landet... ohmy.gif Jag har varit lat och inte orkat gå upp på jobbet och hämta mina jättefina aerobicsskor när jag ska träna på helgen. Nu tar jag hem dom på fredagen IFALL jag skulle få ett ryck....

Usch då, sån jätteträningsvärk är inte så skönt tycker jag. Lite är skönt, men inte när det kokar i kroppen av värk...

Aerobicsen gick bra, men det kändes lite i knät.

/Stina
LadyG
CITAT (stina @ 13-03-2006, 14:08)
Det är skorna jag brukar ha på landet... ohmy.gif Jag har varit lat och inte orkat gå upp på jobbet och hämta mina jättefina aerobicsskor när jag ska träna på helgen. Nu tar jag hem dom på fredagen IFALL jag skulle få ett ryck....

Usch då, sån jätteträningsvärk är inte så skönt tycker jag. Lite är skönt, men inte när det kokar i kroppen av värk...

Aerobicsen gick bra, men det kändes lite i knät.

/Stina

Det kanske är bäst att ha de bra skorna tillhands, för knänas skull smile.gif

Som tur är hämtar man sig ganska fort, men tills det går över kommer jag att vara en riktig gnäll-maja rolleyes.gif Jag visste inte att man kunde få träningsvärk i fingrarna smile.gif

Är det mycket i aerobics som lägger belastningen på själva knäet eller är det hela benen som jobbar?
stina
CITAT (LadyG @ 13-03-2006, 14:39)
Är det mycket i aerobics som lägger belastningen på själva knäet eller är det hela benen som jobbar?

Knäna får ta ganska mycket eftersom det är väldigt mycket snurrar, men det är jobbigt för benen också med alla hopp. Egentligen ska man inte ha aerobicsskor heller på våra aerobicspass, man skulle ha mer dansskor, för dom är glattare på undersidan. Aerobicsskorna är gjorda för att man inte ska halka och om man inte går upp på tå när man snurrar så fastnar foten och knät tar stryk. När man blir trött är det lätt att man inte orkar gå upp på tå riktigt..... Aerobicspassen hos oss är väldigt dansinspirerade, det snurras väldigt mycket.
LadyG
CITAT (stina @ 13-03-2006, 16:20)
CITAT (LadyG @ 13-03-2006, 14:39)

Knäna får ta ganska mycket eftersom det är väldigt mycket snurrar, men det är jobbigt för benen också med alla hopp. Egentligen ska man inte ha aerobicsskor heller på våra aerobicspass, man skulle ha mer dansskor, för dom är glattare på undersidan. Aerobicsskorna är gjorda för att man inte ska halka och om man inte går upp på tå när man snurrar så fastnar foten och knät tar stryk. När man blir trött är det lätt att man inte orkar gå upp på tå riktigt..... Aerobicspassen hos oss är väldigt dansinspirerade, det snurras väldigt mycket.

Då förstår jag om det gör ont i knäna när du haft fel skor, det är så lätt hänt att man inte orkar ta ut rörelsen ordentligt när man börjar bli trött. Det är samma sak med ju-jutsu, när man börjar bli trött blir man mer stillastående och då blir teknikerna sämre.
LadyG
Träning är bästa botmedlet mot träningsvärk tongue.gif Jag är nästan helt befriad från denna ohyggliga värk smile.gif

Någon som vet hur det går för Magdis? Hinner hon träna n`ågot nu när hon fått nytt jobb?
Rhodoskillen
Jag är tyvärr inte direkt nån träningsmänniska. Gillar mer fysisk träning i skog och mark, vandring i terräng, skogs/trädgårdsarbete m,m.

Långpromenader i rask takt, simmning, långa cykelturer och liknade.

Men har varit med ett par gånger på Friskis & Svettis sommargympa i nån park, vilket var väldigt kul. biggrin.gif

Nån som har nån erfarenhet om dom inomhus? Är det bra träning?

Mvh/Danne.
LadyG
F&S är jättejobbigt! smile.gif Och det är ju bra. Jag har ingen personlig erfarenhet av deras gympa-pass men däremot känner jag folk som går på deras pass och de håller formen och mår jättebra, så nått rätt gör de smile.gif

Jag tycker du ska testa, det är roligt att träna i grupp smile.gif
Rhodoskillen
Tack för rådet! smile.gif Ska nog göra det! Man kommer ju igång å blir peppad lite mer i gruppträning, kan jag tänka mig iallafall. Vanlig styrketräning tröttnar jag på efter en månad typ. Man ska nog va ett rejält gäng och ha kul, för att det ska fungera. biggrin.gif

Mvh/Danne.
LadyG
Oja, är man flera i en grupp är det lättare att man sporrar varandra. Det är lite det som gör det så jobbigt smile.gif

De brukar, så vitt jag vet, köra till olika sorters musik också och gympa till musik blir lätt oerhört roligt. Man rycks med i rytmen och glömmer att det är träning smile.gif

Stina tränar dansaerobics, hon vet nog säkert också vad jag fiskar efter tongue.gif
stina
CITAT (LadyG @ 15-03-2006, 07:28)
Oja, är man flera i en grupp är det lättare att man sporrar varandra. Det är lite det som gör det så jobbigt smile.gif

De brukar, så vitt jag vet, köra till olika sorters musik också och gympa till musik blir lätt oerhört roligt. Man rycks med i rytmen och glömmer att det är träning smile.gif

Stina tränar dansaerobics, hon vet nog säkert också vad jag fiskar efter tongue.gif

Håller med till 100!! biggrin.gif

När musiken drar på och tränaren vrålar "nu kör vi!!!!" då blir jag som en kalv på grönbete. Musiken och träningskompisarna är jätteviktiga - för att inte tala om en peppande tränare! Det är bara en enda stor njutning och absolut ingen uppoffring.

Idag ska jag träna styrketräning - överkropp, mage & rygg. Mina ben ska få vila pga det dumma knät. Jag har börjat äta ibuprufen som är antiinflammatoriskt. Men eftersom det också är värkborttagande tar jag inga dom dagar jag ska träna något som KAN göra ont i knät - för att inte göra ont värre. Idag har jag tagit en tablett, så det blir som sagt ingen benträning. Det går jättebra att springa, det är vridningar och styrketräning i benmaskinerna som gör ont.

Att hålla mig borta helt från träningen är uteslutet!

Hej hopp från Stina
Rhodoskillen
Jag älskar att dansa, speciellt till techno, reggae, salsa, RnB, bugg å sånt fungerar också men jag är nog mer nattklubbstypen eller festivaltypen när det gäller dans. Är helt slut dagen efter ett nattklubbsbesök! Hehe K
Kung på dansgolvet! biggrin.gif
stina
Ja visst är det kul att dansa!!!

Här kommer en rapport från dagens lunchpass:

Började med 10 min uppvärmning på trappmaskinen i lugn takt. Tränade sedan in- och utsida lår och sedan fick överkroppen sig en rejäl genomkörare. Därefter mage/rygg som bara attan! smile.gif Knät känns väldigt bra, men jag käkar ju ibuprufen så jag litar inte på känslan utan lät knäna vila helt från träning trots att jag inte känner något. Imorgon är det dags för step-up. Ska inte ta någon tablett och känna om det funkar.... Gör det ont så avbryter jag.

/Stina (som börjar få lite vårkänslor för idag skottar dom bort snö från trotoarerna här på söder minsann! rolleyes.gif )
krellus
Jag har börjat med spinning 2 dagar i veckan och nu även med styrketräning 2 dagar i veckan och det känns skön.

Någon annan som sliter lite så här på senvintern?
stina
Absolut - här är vi flera "entusiaster".

Jag tränar:

Dansaerobics måndagar
Styrka (grupp-pass) tisdagar
Styrketräning i gymmet onsdagar
Step-up + core torsdagar
Styrketräning alt konditionsträning i gymmet fredagar

Ibland ett dansaerobicspass på söndagar

Ofta missar jag något av passen varje vecka - men kan jag så går jag!

/Stina
krellus
Många som har börjat kombinera spinning+core, Step up + core, aerobics + core.

Själv är jag rätt slut efter spinningen så jag får väl komma i bättre form innan jag lägger till core... tongue.gif
stina
Du skulle säkert greja coren efter spinningen om du prövade. Den är ju absolut 0 för flåset. Största problemet tycker jag är att jag svettas så kopiöst på step-upen så jag brukar börja frysa när vi ligger ner på coren och kör step-up. Skulle nästan behöva byta kläder, men jag orkar bara inte med fler träningskläder att tvätta än jag redan har.... Så jag får huttra på! tongue.gif

Hälsningar från Stina
LadyG
Ett linne kan du väl ha att byta med åtminstone så slipper du det värsta iaf? Du har ju några att välja på tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon