Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
Klint
Färdig ärtsoppa värmd i mikron på jobbet
malcolm
CITAT (Klint @ 27-11-2010, 20:25) *
Svärföräldrarna kom hit lite oplanerat,vi blev sittandes och prata och blev dags att få nåt i magarna hade ju ibte planerat nåt så det fick bli kokt wienerkorv och potatismos allt är gott med trevligt sällskap!!

Hörde talas om ett par som fick oväntat besök precis vid middagstid, de ställde fram ett par extra tallrikar men eftersom maten inte var beräknad för så många blev det lite knappt. Nåja, alla åt och var glada men när gästerna hade gått kände de att de ville ha nå´t mera så de gick till den lokala korvkiosken och där stod deras gäster redan och åt... rotfl.gif
Eva i Skåne
Ikväll blir det ett lätt mål - omelett med prinskorv.
malcolm
Ikväll blev det rester från i fredags, wokgrönsaker m. seafood mix, skulle ha åkt och handlat men det snöade så förskräckligt.
Aqvakul
Igår lammentrecôte, idag köttbullar..
Tikka
Kokt julkorv med potatismos senapssås riven vitkål med lingon.
Meriona
Bacon och potatismos här, sonens önskemål. Det går bra så länge han gör moset, för det orkar inte jag. Men fy fabian vad stekflottigt det blir överallt av bacon, golvet blir som en iskana. wacko.gif
zissi
Vi hade julbord här hemma igår kväll så dagens bestod av julbordsrester.
Klint
Jag blev bjuden på "lunch" av facket räkcocktail m.rostat bröd,ett stor köttbit med en potatispudding historia kaffe och prinsesståra!
*Stintan*
Korvgryta
Meriona
Bjudlunch på stans finaste krog. Halstrad långa med kräftpotatismos. smile.gif Det var riktigt riktigt gott. smile.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 20-12-2010, 20:36) *
Bjudlunch på stans finaste krog. Halstrad långa med kräftpotatismos. smile.gif Det var riktigt riktigt gott. smile.gif

Kräftpotatismos, vad är det?

Jag har ätit rester av blomkål-broccoligratäng med bacon.

CITAT (Meriona @ 19-12-2010, 19:22) *
Men fy fabian vad stekflottigt det blir överallt av bacon, golvet blir som en iskana. wacko.gif

Stek och stänkskydd!

Meriona
Vet du inte vad kräftpotatismos är? whistling.gif Det var potatismos med kräftstjärtar i. smile.gif Det låter helgalet, men var faktiskt jättegott!

Ett sånt flottskydd (inte flott skydd) har jag haft, det funkade inget vidare och var ett helvete att diska. Och använder man lock på pannan blir baconen inte knapriga. sad.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 21-12-2010, 12:18) *
Vet du inte vad kräftpotatismos är? whistling.gif Det var potatismos med kräftstjärtar i. smile.gif Det låter helgalet, men var faktiskt jättegott!

Ett sånt flottskydd (inte flott skydd) har jag haft, det funkade inget vidare och var ett helvete att diska. Och använder man lock på pannan blir baconen inte knapriga. sad.gif

Jag vet inte vad det är mest synd på, potatismoset eller kräftstjärtarna! angel_not.gif
Håller med om flottskyddet, baconen blir inte knaprig!
Men nog är det lättare att diska flottskyddet än att tvätta väggar och golv!
Aqvakul
Jullunch på jobbet - smörgåstårta och prinsesstårta (snacka om tårta på tårta)
Klint
CITAT (Meriona @ 19-12-2010, 19:22) *
Bacon och potatismos här, sonens önskemål. Det går bra så länge han gör moset, för det orkar inte jag. Men fy fabian vad stekflottigt det blir överallt av bacon, golvet blir som en iskana. wacko.gif

Men har du prövat micron lägg bara ut skivorna en och en på tallrik med hushållspapper under och över 000.gif
Meriona
Blir det verkligen knaprigt då Klint? Sonen ska ha knaprigt gränsande åt svart. tongue.gif
Aqvakul
Middag: Lättpanerad sej
Lokan
Rester.... (spagetti och köttfärssås) tongue.gif
Klint
Meronia jag det blir så man kan bryta isär dem testa vetja yes.gif

tillägg: Ikväll blir det blodpudding med lingonsylt
Meriona
ja testa ska jag göra, på jobbet nån dag, jag är inte lika kräsen med knaprigheten som sonen. wink.gif
hattstugan
Köttbullar med rödbetssallad och kokt potatis
bergvallmo
Ska ut och äta med familjen idag. Jag längtar och ser redan en Filé black and white med klyftpotatis framför mig smile.gif
Aqvakul
Spagetti bolognese
Meriona
Var på den fräscha indiska restaurangen idag igen. smile.gif
zissi
Indiskt är mycket gott Meriona, men i dag blev det en stor räkmacka och en nästan lika stor cholkladboll för mig wub.gif . En paus i julhandeln var både behövligt och gott.
Meriona
Mums Zissi, det lät smarrigt. smile.gif Jag ska erkänna att vi åt tårta till eftermiddagskaffet också. whistling.gif
Klint
köttbullar och makaroner här

Micrade bacon blir knapriga men det blir ju inte direkt svarta
ystadhelen
Fiskgratäng på lax med chilicremefraiche
Klint
CITAT (ystadhelen @ 22-12-2010, 22:30) *
Fiskgratäng på lax med chilicremefraiche

Men det lät ju görgött tummenupp.gif
malcolm
karréstek m. kokt potatis, rosépepparsås, majskorn, svartvinbärsgelé o syltlök.
Tikka
Mellan julstöket blir det fransk gratinerad löksoppa.
bergvallmo
Idag blev det stekt torsk med kokt ägg, räkor och grädde samt potatismos till.
Aqvakul
Coeur provencale och hemgjord saffransglass.. wub.gif
Eva i Skåne
Ikväll har vi provätit den nygriljerade julskinkan med potatisgratäng till.
zissi
Tomatsoppa och nybakade rågkakor så här dan före dopparedan.
EKLO
en märklig "stekpanneröra" blev det idag, av förkokta selleriskivor, majskorn, brysselkål och lite slantar av en rätt stark korv. Keso till. Inte så dumt faktiskt, en "man-tager-vad-man-haver"-middag.
malcolm
Idag blir det typisk julmat med skinka, rökt lax, gravad lax, köttbullar, prinskorv, pyttesmå salamikorvar, paté, ägghalvor med stenbitsrom o. räkor, ostbricka mm.
Överbölingen
Vad är väl ett sagolikt julbord?

Traditioner varierar ju i olika landsändar och har olika kulturella inslag.
Hos oss bidrar vi alla på olika sätt. Somt köps och somt skapas av det vi har tillgång till.
Sill − minst 4 sorter. Rökt och gravad lax och öring. 4 sorter. Kokt rentunga, älgkalvsylta, viltpaté. Standardskinka. Div tbh. Gott bröd. Goda ostar. Småvarmt som klassisk Jansons men älgköttbullar och revbensspjäll. Ändå återstår ett antal delikatesser från den egna frysboxen men det går ju inte att göra alla julens anrättningar rättvisa om det är alltför dignande. Nyttigt? Knappast om man räknar joul eller kalorier. Men vad gör det en gång om året. Framgent så tar man och tullar på deliktesserna var för sig. Och får lila magen i trim igen.

I morgon blir det lätt julfrukost. Lunch blir rggröt och till middag revbensspjäll och bruna bönor. Dessert, ris a la Malta. Annandagen får nog bli standardrester och orre till middag.

Nästa steg är − måtte skinkan ta slut snart, sillen, syltan, och allt annat så lilla maggen hamnar i rätt läge igen.

Men en liten kontenta av julbordets frossande så måste jag klassa allt som vi bidrar med själva från köttbular, sylta, cumberlandsås, fisk osv är stjärnorna på julbordet. Nästa år skal jag göra kalvleverpastej.

Meriona
Idag blir det ingenting juligt alls. Det blir nåt med kycklingfileer och ris till det. Men vad jag ska göra med dem har jag inte bestämt.
malcolm
Blir julmat idag också och imorgon med, förbannar mig själv för att jag handlade så mycket.
ystadhelen
Ikväll blir det ugnstekt kalkon med brödfyllning och i övrigt klassiska tillbehör.
*Stintan*
gröt
Lokan
Janssons! tongue.gif
zissi
Köttbullar, prinskorv o potatismos tongue.gif
Tikka
Wallenbergare på kalvfärs, potatismos skiratsmör o rårördalingon, pannakotta till efterrät, med choklad o slånbärslikörsmak smile.gif
omk
Jansson idag igen ! Det är så GOTT !! tongue.gif
Meriona
Fiskgratäng idag som omväxling till allt stekt.
vildvittra
fransyska av nöt, i stekpåse (med massa vitlök lök och sambal oelek +en skvätt öl+rosmarin och timjan) texmexsås och klyftpotatis med smak av sour creme och onion smile.gif

steken fick götta till sig några timmar och var läckert ångkokt och marinerad av vitlöksröran

mixade spadet i påsen+ löken och blandade lite med den färdiga köpesåsen:D
Aqvakul
Lammkorv och potatisgratäng.. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon