Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
hattstugan

stekt potatis och ägg till det hemrökt lax
Uggi
Det blir rester från juldagarna.
ninnisky
lite kalkonrester blir det
EKLO
I dag har jag gäster och gör en marockans lammgryta med mandelcouscous - långt från julmaten.
Eva i Skåne
Jag har också haft gäster. Gjorde en paj med brieost i och hade rökt lax till. Smakade riktigt gott
Natur liv
Pasta med skinksås. Fast den unga halvan av familjen är ute, så de får äta senare.
Anki på Öland
Sista resterna av kalkonen gjorde vi paj på med champinjoner, paprika, broccoli och fetaost i - blev supergott!
Natur liv
Prinskorv med rödbetssallad. Tänk vad bra det är med mellandagsrea ... julmaten är superbillig!
Uggi
CITAT (Uggi @ 27-12-2011, 09:23) *
Det blir rester från juldagarna.

Samma idag,
ninnisky
ja, även här blir det rester från julen - men fr o m imorgon blir det nytt och fräscht!
malcolm
Rester av skinksås och chili con carne, sonen får välja först.
Lokan
Visst är julmaten god men inte slår den vår middag : spagetti med köttfärssås! tongue.gif
Eva i Skåne
Kålrotslåda och bräckt julskinka
merlin68
Potatissoppa med vitlökskrutonger. Rabarberkaka med kanel som efterrätt:)
Tikka
Ryggbiff klyftpotatis sås o grönsaker ett rött vin till detta.
Kaffe o en mörk choklad bit.
Biggan_
Kylskåpsrensning! Köttbullar, prinskorv, skinka och potatismos.
Överbölingen
Inte idag men på nyårsafton.
Stekt orre med rostade rotsaker och lökfräst brysselkål. Sagda orre skall jag hämta i frysen i dag för att tina till i morgon, sedan skall den ligga i mjölk innan den binds upp med bacon och steks serveringsdagen.
Meriona
tacos blir det här. smile.gif
Eva i Skåne
sista julskinkan ryker idag. Tänker göra en skink-potatisgratäng
Margith
Åh, det var länge sedan vi hade en orre i frysen, himmel vad gott det lät!

Idag ska jag prova nåt nytt. Jag har köpt ett "kit" med pizza-deg och tomatsås.
Nånting säger mig att jag kommer att tycka att det här smakar urk, men familjen kanske gillar det?
Och det verkar vara himla snabbt och enkelt.

En annan krake jobbar fram till nyår, så ibland måste man få ta en liten genväg....
Tikka
Mmm tacos lät gott...här blir det 2 middagar...köttbullar mos o rårörda lingon till gubba jag ska göra baconlindad kycklingfile med schasliksås o ris till mig smile.gif
malcolm
Korvsoppa
Överbölingen
CITAT (Margith @ 29-12-2011, 14:34) *
Åh, det var länge sedan vi hade en orre i frysen, himmel vad gott det lät!

Idag ska jag prova nåt nytt. Jag har köpt ett "kit" med pizza-deg och tomatsås.
Nånting säger mig att jag kommer att tycka att det här smakar urk, men familjen kanske gillar det?
Och det verkar vara himla snabbt och enkelt.

En annan krake jobbar fram till nyår, så ibland måste man få ta en liten genväg....

Den är inte alls dum. Fast all köpt tomatgegga smakar lite mysko tycker jag. Kryddar starkt extra och använder riktig ost, inte plasflarn som finns på påse iaffärerna.
merlin68
Stuvad spenat, kokt potatis och stekt ägg med baconsnitt till familjen och utan till mig:)
merlin68
Fullkornsspagetti med gorgonzolasås och en stor blandad sallad till:)
Meriona
Grillad kyckling till lunch och varma mackor med skink/svampstuvning till kvällsmat.
Tikka
Tacos smile.gif
Biggan_
Räkor på salladsbädd med majo och varma vitlöksbröd till.
Meriona
CITAT (Tikka @ 30-12-2011, 23:07) *
Tacos smile.gif

Härmapa! tongue.gif
Tikka
CITAT (Meriona @ 30-12-2011, 23:22) *
Härmapa! tongue.gif

Nähääää säger du det wink.gif
Visst e jag o gott va det biggrin.gif
Uggi
Idag blir det "Dopp i grytan", jul- nyår- och trettondagsafton lika dant. tummenupp.gif
Tikka
Förrätt hummersoppa som vi va o handlade på Feskekörka till det tänkte jag göra mandelrisk krustader, Vitt vin

Middag blir älgryggbiff stekta halverade mandelpotatis med tillbehör o KJ sås, rött chatenuf de pape.

Efterrätt choklad o slånbärspannakotta med passionsfrukt o en trockenberenauslesen till det.

O så spelar vi wii, lite bowling eller frisbeegolf det är kul biggrin.gif
malcolm
Hittade en bit oxfilé i frysen igår och så skall jag göra räkcocktail till förrätt.
Ugglemormor
Vet inte än vad maken tänker på att laga till, har varit ovanligt tyst om det ........ whistling.gif få se om jag behöver rycka in eller? ...... confused.gif
Meriona
Potätgratäng, bea och fläskfilé. Senare blir det avocado och romröra.
Eva i Skåne
Bakade potatishalvor med skaldjursröra och färsk sparris
Efteråt skulle vi äta lite goda ostar, men det har vi inte orkat än. Tur att kvällen är lång

Sen finns det ju en chokladask också som väntar rolleyes.gif
Meriona
Ja just det, chokladasken är åtmistone lite halvfull ännu!
ninnisky
rösti och marinerad lammrostbiff med goda röda Punta Nino

liten löjromstoast med skumpa till 12-slaget ocm vi inte somnat tills dess!

Ja just det, chokladasken är åtmistone lite halvfull ännu!
Biggan_
Jag har också en halvfull chokladkartong!....eller så är den halvtom! unsure.gif
mamamaggan
Vi delade på en färsk hummer . Inte svensk svindyr utan kanadensisk kokt av vår lokala fiskhandlare.

Till lunch blev det pilgrimsmusslor från samma fiskhandlare.
Motti
Här blev det Älg vi fick 30 kilo till i förgår så i går vart det Älgbiff med trattkantarellsås presspotatis !och i dag Nyårsafton blev det Potatis Dusches med Kälknöl på klassiskt vis med panerad Brysselkål och Hallonbalsamiko.I morgon vet i sjutton !men eftersom jag fyller år och alla barn o barnbarn kommer så blir det Pizza till alla och bakad i stans Pizzeria ! smiley_small_hug.gif Gud vad gott att slippa laga mat tummenupp.gif
Natur liv
Idag blir det köttgryta med ris eller pasta till. Jag ser inte riktigt hur det ser ut i matlådorna. Bekvämt med färdiga matlådor när man är i torpet på vintern, men jag borde märka dem bättre. Eller så får det bli en överraskning helt enkelt.

Inga probem med kylförvaringen. Matlådorna har inte ens tinat ännu, fast de ligger i frysväska som skydd för kylan. Till nästa vinter får vi nog bygga en frigolitlåda, den håller nog värmen bättre. Kanske kan en frys också fungera. Med el sommartid som frysskåp, utan el vintertid som kylskåp.
Uggi
Idag blir det lutfisk, toppen!
Eva i Skåne
Har ännu inte bestämt middagsmaten, men vi ska inte äta pizza! Läste att nyårsdag är den dag då svenskarna äter mest pizza wink.gif
EKLO
Var gäst i går, bjuder igen dem hit i dag, det blir ugnsstekt hel majskyckling, med rotsaker runtom i långpannan - aldrig gjort förr, hoppas det blir bra... En flaska champagne blev över igår, som vi tänker sippa i oss före käket.
malcolm
CITAT (Eva i Skåne @ 01-01-2012, 13:46) *
Har ännu inte bestämt middagsmaten, men vi ska inte äta pizza! Läste att nyårsdag är den dag då svenskarna äter mest pizza wink.gif

Det är bara för att pizza är bra mot bakfylla.
Eva i Skåne
Vi var ju inte bakfulla smile.gif så vi behövde inte äta pizza idag.
Det blev enkel mat ändå, frysta vårrullar, ris och wokgrönsaker.
merlin68
Henmlagad potatismos och surkål. Familjen får stekt bratwurst till och jag min hemgjorda vegetariska korv (den vegetariska korven som finns i handeln är dyr och smakar blä så jag gör den själv numera...myyyycket godare:))
malcolm
Köttbullar typ mamma Scans med makaroner (eller spagetti).
Mollis
Pasta med sås på bl a oxfilé, kantareller och grädde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon