Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
Natur liv
Det verkar bli en kycklingvecka för mig. Kyckling igår kväll och kyckling till lunch idag. Med lite olika såser och tillbehör.
hattstugan

Svampsoppa
Elisabeth-Västkustkolonisten
Pumpasoppa med smörgås
gunsta
Jag ska äta sushi idag
Natur liv
Jag hittade en låda med fiskgryta längst ned i frysväskan. Jippey! Gott med lite paus från all kyckling.
Bee
Säsongspremiär. Lutfisk, mjölig kokt potatis, gröna ärtor. Allt krönt med en god vit sås.
Idag blir det fisk i folie
Eva i Skåne
Har stekt julaköttbullarna idag så det kommer maken att äta
Själv ska jag äta hos en väninna ikväll så jag vet inte vad det kommer bjudas
Natur liv
Blodpudding med lingonsylt.
Monarda
Hämtar sonen vid tåget ikväll och som traditionen bjuder blir det hamburgare till supé.
Natur liv
"Pling" hör jag från mikrovågsugnen nu. Köttfärslimpan med ris är färdig att äta. Tur att jag fryser in allt som blir över, det är gott att äta hemlagat även när jag inte vill lägga tid på matlagning.
Eva i Skåne
Kokt fisk och ris har vi ätit (för att hunden behövde skonkost) Vi hade dock lite grönsaker och sås till
gunsta
Potatis/rotsaksgratäng + skinka + sallad och en liten kopp kaffe och en mikroskopisk bakelse (vi har fått tillgång till Picards sortiment i stan nu, så då köper jag deras djupfrysta 'lyx'-mat till en rel billig penning).
Monarda
Idag blir det ugnsstekt laxöring med stekta champinjoner och potatismos.
Natur liv
Kycklinggryta.
hattstugan

Pannkaka med sylt och grädde
gunsta
Stekt, panerad kummel + Enköpingssallad + grönsaker + ost päron mm + en liten kopp kaffe och en 'våffla' + kanderade apelsinskal doppade i mörk choklad smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Igår blev det laxjansson (min man är allergisk mot ansjovis), idag vet jag inte vad vi ska hitta på.
Natur liv
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-12-2014, 10:14) *
Igår blev det laxjansson (min man är allergisk mot ansjovis), idag vet jag inte vad vi ska hitta på.

Laxjansson!!! Det låter gott, men hur gör du? Är det bara att byta ut ansjovisen mot lax?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är mycket mer lax än man har ansjovis. Hittade ett recept i Året Runt som kom ut 4dec.

1kg potatis i tunna stavar
300g kallrökt el gravad lax (jag tog kallrökt)
1 finhackad gul lök
4dl vispgrädde
2dl standardmjölk
2msk finhackad dill (stod persilja i året runt men till lax vill jag ha dill)
salt, svartpeppar
+ströbröd att strössla över ytan.

Gräddas i nedre delen av ugnen i 200 grader tills potatisen är mjuk (för mig tog det ca 80min). Jag hade aluminiumfolie på delar av tiden för jag ville inte ha den alltför mörk.

Rätt lätt att göra + jag köpte billig kallrökt lax på lidl, hel sida så jag hade ju gott om den varan. Den blev väldigt god, den krämade till sig lite mer tills man tog påfyllning så det är nog bara bra om den får stå nån kvart innan man serverar.
Eva i Skåne
Spännande recept Åsa. Det ska jag testa nån gång, även om det inte blir i jul

Idag ska vi äta morotslåda och ha var sin fiskbit till
gunsta
Jag steka nötytterfilé och ha stekta morötter och rödvinssås till det hela.
hattstugan

Blir te och smörgås till mig och pojkarna
Natur liv
Falukorv med potatismos.
Natur liv
Nyårsmeny: Rostbiff, rotfruktsgratäng och en sallad.
Eva i Skåne
baconinlindad kalkonfilé fylld med feta och soltorkad tomat, rösti och bea
marängsviss
Monarda
Helstekt oxfilé och potatisgratäng. Fantasilöst men gott.
hattstugan

Entrecote, potatisklyftor och bea som sköljs ner med öl
Åsa, mälardalen zon 2
Gratinerad hummer till förrätt, pasta med räksås till varmrätt och torta di limone till efterrätt + mousserande vin från nya zeeland till förrätten och varmrätten och en whisky+ kaffe till efterrätten
hattstugan

Rökt lax, kokt potatis och romsås
Natur liv
Kycklinggratäng med ris.
Monarda
Sista biten av julskinkan blev till en gratäng med broccoli, bacon och ost. santa.gif
Natur liv
På den näst sista släktträffen den här julen så åt vi potatisgratäng, rostbiff, kyckling och lax. Saffransostkaka till efterrätt.
Uggi
Idag är det afton och då är det "dopp i grytan" Jul, Nyår och Trettondagsafton alltid "dopp i grytan".
hattstugan

Älgkalops och ris
Natur liv
Kycklingpaj.
hattstugan

Entrecote, potatis och aioli
Natur liv
Älggryta blir det till kvällen. Med champinjoner, kantareller och lingonsylt.
hattstugan

Fläskschnitzel, potatis och stuvad spenat
Natur liv
Rökt lax med sparris.
hattstugan

Spaghetti och köttfärssås på tacofärs
Natur liv
Igår åt vi en gratäng med ugnspannkaka i botten och köttfärssås med ost på toppen.
hattstugan

Pannkaka med sylt och grädde
hattstugan

Raggmunk och stekt fläsk
Natur liv
Lammkorv med hembakt korvbröd.
Idag blir det pumpasoppa med en smörgås till.
Igår och förrgår var det stekt lever med stekpotatis. Sambon vill ha stekt lök på levern och ja stekte äppelskivor (egentligen skall man blanda det).
Bengalow
Det är ju lördag idag, så det blir lite fest - entrecóte med pommes frittes, aioli, colelslaw och en god rödvin. Först av allt: en god apéritif = Dry Martini. Skål tammejfan!

Coleslaw och Aioli från LIDL är supergott! Har ni inte provat dessa, så gör det! De förvandlar vardagsmat till festmåltid!
Jag har varken Martini eller Rödvin hemma
Bengalow
Det hade inte jag heller igår, men det går att skaffa hem...med Dry Martini menar jag en drink, som idag kallas "Classic", alltså Gin och torr, vit Martini (5/1). Den lär ha skapats av Nelson Rockefeller, och han lär, också enligt skrönan, ha druckit badkarsvis av detta. Varför inte njuta medan man lever? Jag har kanske inte så långt kvar, så för mig gäller "carpe diem". Vi försöker att se oss om i världen, njuta av mat och vin, men förstår också, att det inte är alla förunnat - ekonomiskt och/eller fysiskt. Så länge jag kan, så kommer jag att avvisa rullstolen. Snart blir det ryggoperation, och kanske det kan förlänga min njutning av att leva...
Jag vet vad dry martini är... man jag tål inte martini eller bättre sagt min mage.

Jag tykcer ochså att man skall njuta av livet så länge man orkar..,,

Rygg Ops ha<r jag flera bakom mig

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon