Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
hattstugan

Mammas köttbullar, sås och potatis!
gunsta
Idag ska det bli god mat och gott vin - en köttgryta och så en flaska födelsedagsvin plus hemgjorda Napolenbakelser (finns recept här på odla).
Eva i Skåne
köttfärsgryta med ris
Aqvakul
majskolv, entrecôte, sparris....
hattstugan

Har glömt att äta nåt annat än lunch idag! Så nu blir det pepparkakor men ädelost och vin! Gott!
gunsta
CITAT (hattstugan @ 03-12-2012, 23:01) *
Har glömt att äta nåt annat än lunch idag! Så nu blir det pepparkakor men ädelost och vin! Gott!

Bra tips Hattstugan - det ska jag komma ihåg till i morgon, för vi grönmögelost och så en burk med tappade pepparkakshjärtan - man gör kulor av osten och rullar dom i krosset ... bra att du skrev

Annars har det varit enkelt i kväll gröt och leverpastejsmörgåsar och drivor av Mor Annas smörgåsgurka - min passion smile.gif.
Motti
I morgon blir det nog en Kålpudding och gasvarning på det giggle.gif
hattstugan

Fläskkarre, potatismos med tomat och orange paprika!
gunsta
I kväll blir det småplock - sardiner, gott bröd, olika sorters oliver, olika inläggningar, olika ostar och som avslut det som Hattstugan åt igår grönmögelost och pepparkakor ... plus ett vin som fått märkliga recensioner - allt från fynd till att man varnar för det .... spännande smile.gif
Biggan_
Ingen lagad mat idag! Orkade inte så det fick bli varma mackor med rökt skinka och ananas.
Eva i Skåne
Årets första jultallrik! (mannen var på möte och fick en med hem till mig smile.gif )
Anki på Öland
Gjorde en laddning soppa med köttfärs, lök och trattkantareller - och kalkonsky från frysen som extra buljong. Jättegott smile.gif
malcolm
Bacon med ägg och rostat bröd med räkost.
Klint
Igår blev det julkorv och potatismos,gubben är/var inte så förtjust i det,så jag köpte en falukorvsring (tänkte det kan va bra att ha resten i frysen)

Men frågade iallafall om han ville ha julkorv,ja det får gå. ok när maten stod på bordet frågade han vilka fler som kommer eftersom det var så mycket,men det blev 2 småkorvbitar kvar och kommentaren -Det var jättegott värmde gott!

Planer för idag pannkaka,men man vet aldrig
Eva i Skåne
Har tagit fram ett paket med köttbullar ur frysen så det får bli dagens middag
Biggan_
Jag skall lägga min lergryta i blöt. Fläskytterfile, purjo och paprika skall hamna i den. Lite mycket kött för en person, men det är ju så gott. Resterna blir gott smörgåspålägg med ättiksgurka på toppen! smile.gif
hattstugan

Kryddig karrekotlett och potatismos!
Eva i Skåne
Igår kväll blev det plankstek från krogen i närheten.
Biggan_
Jag får se om jag hittar något ätbart som går att värma i micron på jobbet, orkar inte göra matlåda idag.
malcolm
Rester från igår, spagetti med köttfärssås.
gunsta
Hel kyckling i stekpåse (som jag aldrig har gjort förut, använder mest lergrytan) plus grönsaksröra och någon sorts glass.
Ingela i Segersberg
Kålpudding
Aqvakul
Planklstek och en öl på kvarterskrogen..
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade idag bara potatissoppa ( med några morröter i )

Men gubben är igen förkyld och sedan några dagar dåligt i magen, Trodde redan att det blir vinterkräksjukan men efter några dagars skonmat blir han bättre.

Men eftersom sedan 2 Veckot också har problem med tänderna och inte kan tugga (paradontose) så vet jag snart inte vad jag skall laga för mat

Läser alltid här för idéer. Snälla hjälp mig

Elisabeth

CITAT (Aqvakul @ 08-12-2012, 17:37) *
Planklstek och en öl på kvarterskrogen..

Aqva får jag ta en klunk på din öl??? please.......
Rosrup
Dansk ribbestek med kokt potatis och löksås samt frysta herrgårdsgrönsaker.
Klint
Rester från fredan,fläskstek potatis mörötter sås
Monarda
Fläskfilé grillad i öppna spisen med Café de Paris-smör och potatisgratäng med Västerbottenost. Här snålas det inte med kalorierna.
hattstugan

Korvstroganoff och ris!
Motti
I morgon plockar jag fram vår Lergryta Rhömerthorpf ! i den ska jag köra älgfile med kålrötter morötter purjolök charlottenlök palsternacka och potatis och persilja ! blir himmelska smaker i den grytan rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-12-2012, 17:58) *
Men eftersom sedan 2 Veckot också har problem med tänderna och inte kan tugga (paradontose) så vet jag snart inte vad jag skall laga för mat

Läser alltid här för idéer. Snälla hjälp mig

Köttfärssås och pasta är ju lättuggat. Potatismos, rotmos kan du väl finfördela lite falukorv eller kokt julkorv och ha till. Det finns småtärnad bacon som du kan göra fläskpannkaka på. Omelett med strimlad rökt skinka. Fisk är väl också lättuggat. Soppor kan man ju variera med.
Monarda
Eldar i öppna spisen idag också och eftersom det blir så väldigt fin glöd, så fin blir den aldrig i utegrillen, så passar vi på att halstra lax idag.
ninnisky
kyckling i lergryta
gunsta
Ska laga lax med grönsaker - ugnskokta i balsamvinäger.
Eva i Skåne
Fiskgryta (av fryst fiskblock)
Anki på Öland
Levergryta med trattkantareller och zucchini.
Skruttis
För tredje dagen i rad så blir det en hemgjord variant av jultallrik.
Skinka, köttbullar, rökt kycklingfilé, rostbiff, potatismos, brysselkål, kokt ägg.
Det bästa av allt är att jag får brysselkålen helt för mig själv. smile.gif
gunsta
CITAT (Skruttis @ 09-12-2012, 17:27) *
För tredje dagen i rad så blir det en hemgjord variant av jultallrik.
Skinka, köttbullar, rökt kycklingfilé, rostbiff, potatismos, brysselkål, kokt ägg.
Det bästa av allt är att jag får brysselkålen helt för mig själv. smile.gif

Inte ens Stella smile.gif
Skruttis
CITAT (gunsta @ 09-12-2012, 17:46) *
Inte ens Stella smile.gif

Det vore nästan kul att se hennes förorättade min om jag bjöd henne på brysselkål. biggrin.gif
gunsta
CITAT (Skruttis @ 09-12-2012, 17:51) *
Det vore nästan kul att se hennes förorättade min om jag bjöd henne på brysselkål. biggrin.gif

Jo tack det vet man nog hur en förorättad katt ser ut smile.gif - men jag har hennes förståelse, gillar heller inte brysselkål - däremot surkål:)
Klint
Här blir det Pizza
Aqvakul
Fylld avocado och lax med currysås
hattstugan

Köttbullar och stuvade makaroner
malcolm
kyckling
malcolm
Stinas kyckling, inte speciellt gott. thumbdown.gif
Biggan_
Inte blev det någon Nobelmiddag inte! Korv med bröd fick jag hålla tillgodo med! yaay.gif
omk
Tror du inte, Biggan, att det, på Nobelfesten, blev/blir Bullens pilsnerkorv med bröd, som nattamat ?? tongue.gif

Edit; det är väl dags för den nu, 02.30 ...
Biggan_
Jo kanske! Det är ju behändigt att utfodra många med kokt korv! biggrin.gif ...och det visas ju inte på TV!

Dom är kanske inte så nyktra heller vid denna tidpunkten, så då kvittar det ju! angel_not.gif
Eva i Skåne
CITAT (malcolm @ 10-12-2012, 21:23) *
Stinas kyckling, inte speciellt gott. thumbdown.gif

Oj, jag visste inte ens att det fanns kvar. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i dessa färdiga folieformar, kanske mest för att man ibland bara får taskiga styckningsdelar.

Idag åt jag lunch med en kompis. En "riktig" hamburgare, inga sådana där snabbmatsburgare. Jättegod.
Mannen har varit på nån konferens och där får dom alltid lagad lunch. Sonen är sjuk och bryr sig inte så mycket om mat idag, så här ska det bli te och mackor. Bekvämt och gott
malcolm
Ingenting, har sovit hela dagen. Tar kanske några mackor seda.
hattstugan

Fransk omelett gjord på Creme FRaiche och svampstuvning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon