Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
hattstugan

Ok! Förstår hur du menar! Har ju aldrig fiskat någondera! Men plockat massor av svamp förr!
EKLO
Jag förstår. Men jag fick 6 humrar förra året, och hade innan det bara ätit en enda svensk "hemkokt" färsk hummer. Måste erkänna att jag retar mig på min exklusiva smak - men jag tyckte det var obetalbart gott, något i särklass faktiskt. Och då älskar jag ändå alla andra skaldjur, men en färsk hummer - nej, tyvärr tycker jag inget slår det.
hattstugan

Får tro dig! För det finns nog inget som slår färsk föda oavsett vad det är! Fisk, skaldjur, kött eller grönsaker!
Biggan_
Hel kotlett i lergryta lagade jag idag. För första gången i mitt liv har jag smakat sötpotatis! Jag ugnsbakade den i klyftor och hade den till köttet. Jättegott!
omk
Jag har, under eftermiddagen, stekt 34 tunnpannkakor ! Pust, det tar tid, men OJOJOJ så gott det är !!
Fjorton av dem åts direkt, med stekt fläsk. Resten av dem fylldes med köttfärsröra och ska gratineras. Mumsigt även imorron alltså !!!
hattstugan

Kokt potatis, fläskkarre och Cafe de Paris sås! Till det ett glas vitt!
hattstugan

Hattstugan: Soligt med lite vindar och ett och annat vitt moln! 4,9 grader nu!
Bee
Idag blev det rester på gårdagens middag när barn och barnbarn var här: stekt gårdskyckling med råstekt potatis, haricorts verts och blandade salladsblad plus en himmelsk sås från kycklingen.
Kycklingen var omoralt billig men oerhörd god med en halv citron och en kvist egenodlad dragon i magen sen penslad med smält smör, salt, peppar och lite kinesisk soja på och sen in i ugnen (mao, så som det brukar stå på påsen).
Efter det blev det äppelpaj på svenska äpplen och vaniljsås. Detta finns det också rester på och det skall ätas snart smile.gif
Eva i Skåne
vienerkorv och potatisgratäng
Anki på Öland
Pannbiff, blomkålsmos och smörstekta nyplockade stolta fjällskivlingar och ängschampinjoner som puttrat i grädde.
Tikka
Långkok idag....kokt rimmad oxbringa med pepparrotssås potatis o grönsaker smile.gif
gunsta
Ett recept härifrån Odlas 'recept' - från tråden "Inspiration och recept - lergryta, Vad kan man hitta på med den" - Åsa, Mälardalen föreslog att man kunde tillaga fläskkarré i 90 gr i 8 timmar med bl a katrinplommon och timjan mm. Sagt och gjort - och jag kan bara säga: 'tokgott' - jag ska alltid laga fläskkarré så här hädanefter. Suveränt. Serverade med sås gjord på skyn som smakade plommon + blomkål och dessert blev det det hopkokta jordgubbar och lite rabarber med kardemummagrädde. Mätt och belåten.
Eva i Skåne
Idag blir det hämtpizza.
Jag skulle gjort potatismos och ugnsstekt falukorv, men har haft så många ärenden i eftermiddag så nu orkar jag inte ställa mig och skala potatis. Det får bli en annan dag.
hattstugan

Idag blev det te och äggmackor!!

Vad har du förtärt?
mamamaggan
Ni kommer inte att tro det här men Kroppkakor !!!

Vet inte när jag åt det sist men gott var det med mycket kryddpeppar och smält smör .
Biggan_
...och jag har ätit stekt fläsk och bruna bönor! Minst lika gott som dina kroppkakor mamamaggan! smile.gif
mamamaggan
Inte långt efter , det är också något som iaf inte vi äter så ofta.
Aqvakul
Matjessill, kokt potatis, gräddfil och gräslök.. wub.gif Tyvärr dracks resterna av julsnapsen upp till kräftorna..
mamamaggan
Men Aqua , har du tagit fel på årstiden ? Det är inte midsommar nu och dessutom , slut på Aquaviten ?
skogstroll
jag ska nog köra på en fläskfilé Africana med ananas och en god sås
pejori
Har också ätit sill idag.
Fungerar året om och man drömmer om varmare tider när man äter det.

Gillar dom nya "småprat om" trådarna... naughty.gif
mamamaggan
CITAT (pejori @ 17-10-2012, 13:24) *

tummenupp.gif

Vet inte än vad det blir för middag men det finns någon kroppkaka kvar som går utmärkt att värma i mikron.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 17-10-2012, 13:24) *

Vi äter också sill året om. Snabbt, enkelt och gott
Skruttis
Vad sugen jag blev på heminlagd sill helt plötsligt nu när ni pratar om det.

Vi ska istället äta rester från igår, stekt fläskkotlett med paprikasås och potatis (om jag orkar skala) eller ris.
mamamaggan
Det blev en kroppkaka tll lunch och till mddag blev det salta kex , ost , röd paprika och det hela sköljdes ner med mjölk.
Motti
I all ära ! oxfile Ryggbiff Enrecote Hälleflundra Sniglar Blåmusslor osv det är gott då och då men Husmanskost är bra gott :)Jag älskar Kroppkakor Pölsa Stekt fläsk med löksås Blodpudding och hemmakokt ärtsoppa på fläsklägg .brukar koka en så där 10 liter ärtsoppa och då delar jag med mig till grannar och vänner och det är väldigt uppskattat :)Man blir trött på Finliret !
Tikka
Husmanskost är gott, i söndags kokade vi rimmad oxbringa o hade pepparrots sås till det med kokt potatis o grönsaker....
O så har jag gravat makrill som jag har som pålägg just nu på mackan...fast igår blev det mackor till middag så då passade ju det pålägget wink.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Motti @ 18-10-2012, 00:58) *
I all ära ! oxfile Ryggbiff Enrecote Hälleflundra Sniglar Blåmusslor osv det är gott då och då men Husmanskost är bra gott :)Jag älskar Kroppkakor Pölsa Stekt fläsk med löksås Blodpudding och hemmakokt ärtsoppa på fläsklägg .brukar koka en så där 10 liter ärtsoppa och då delar jag med mig till grannar och vänner och det är väldigt uppskattat :)Man blir trött på Finliret !

Vilken himla tur jag har att inte jag måste äta din husmanskost för då skulle jag svälta.

Vi lagar också husmanskost men inte blodpudding, inte stekt fläsk med löksås, inga bruna bönor osv. Men ärtsoppa gillar vi.

Här blir det idag pumpasoppa men smörgås till

Elisabeth
Alba
En köttbit någon gång men inget är som husmanskost.

Idag blir det pannkaka.

Det är lite roligt detta med ordet pannkaka. Lite olika beroende på var man bor.
Pannkaka för mig det är den man lagar i ugn.
Plättar de steker man i stekpanna.
hattstugan

Avnjuter en av "mina" röror!! Denna består av potatis, massa lök, morot och körsbärstomater som fått fräsa i smör med paprikapulver, vitpeppar och lite salt! Sen fått koka i grädde med ost!!

Mmmm riktigt gott med en hård macka till!
Anma
CITAT (Alba @ 18-10-2012, 14:08) *
En köttbit någon gång men inget är som husmanskost.

Idag blir det pannkaka.

Det är lite roligt detta med ordet pannkaka. Lite olika beroende på var man bor.
Pannkaka för mig det är den man lagar i ugn.
Plättar de steker man i stekpanna.

Här går man så här:
Pannkaka steker man i stekpanna.
Plättar i plättlagg (sån där med 5 stycken plättställen i eller vad det är)
Ugnspannkaka i långpanna i ugnen.

Jag har ätit köttbullar med sås och ärtor/majs/paprika blandning till. Hoppade över potatisen.
Natur liv
Ikväll åt vi kycklingsallad. Kycklingen hade jag kryddat med en egen kryddblandning och den blev jättegod. Jag gjorde snabbt en burk att ha kvar, innan jag glömmer receptet.
mamamaggan
Varit hos frissan flera timmar idag , det tar längre och längre tid att " se bra ut " !

Så , då blev det en köpt macka till middag. En grov tekaka med skivad leverpastej i drivor , salladsblad, röd paprika , tomat och ättiksgurka . En kopp starkt kaffe till det och sedan var jag mer än nöjd.
herkules
pytti panna och stekt ägg fast det var inget gott sad.gif
hattstugan

Bidde ingen middag idag! Men åt färdig Lasagne till lunch hos ena dottern!
Skruttis
CITAT (hattstugan @ 18-10-2012, 17:46) *
Avnjuter en av "mina" röror!! Denna består av potatis, massa lök, morot och körsbärstomater som fått fräsa i smör med paprikapulver, vitpeppar och lite salt! Sen fått koka i grädde med ost!!

Mmmm riktigt gott med en hård macka till!

Mums, det låter jättesmaskigt. Kommer definitivt att "låna" ditt recept en dag, snart.

Ikväll får det bli någon enkel pasta, typ Carbonara. Känner inte för att laga mat egentligen.
Anma
Idag har jag ätit nån slags röra med morot, vitkål, kassler, bacon och grädde. Hade i två matskedar med kokt ris också. Och en massa kryddor. Det var jättegott, även om det såg mest ut som hundspya. smile.gif
hattstugan

Har ätit en god middag med familjen idag!

Förrätt: Jansson med kokta ägghalvor

Varmrätt: Stek med potatis, kokta morötter och sås

Efterrätt: Smulpaj med äpple och vaniljglass
Mollis
Idag blir det Tagliatelle med en mustig köttfärssås
hattstugan

pannkaka med sylt och vispad grädde! gott
gunsta
Lunch: kåldolmar

'Middag' : nja risgrynsgröt + grillad korv - allt detta ätet av och till under kvällen och jag är inte riktigt mätt än - morot kanske och jordnötter ... milde tid
Mollis
Jag blev lite full i skratt när jag tänkte på hur vi handlar i den här familjen, det är min man som gör det och jag brukar kolla erbjudanden och sånt när jag skriver
inköpslistan till honom. Det slutar nästan alltid med att han kommer hem med det som står på listan + att han fläskar på med en oxfilé eller hummer som "förstör"
mina goda intentioner att hålla nere matkostnaderna. Idag blir det oxfilé.
Åsa, mälardalen zon 2
Lunch köttfärssoppa

ska äta en tidig middag med makrill och äggröra ska iväg på kvällskurs

Brukar anpassa maten efter vad jag har hemma och vad jag hittar på matbutiken som det är halva priset på, min matbutik sätter halva priset på varor där det är kort datum och det är ju inget fel på varorna ofta håller de ju flera dagar till, känns även som man gör miljön en tjänst då för jag vet det är många som inte vågar ex. köpa ost när det bara är 1v innan bäst föredatum. Så jag gissar att vi är rätt få som vågar handla kort datumvaror. Brukar ju finnas allt möjligt som de satt ner rökt sidfläsk, kött, fisk, mejeriprodukter, korv mm.
hattstugan

Rotmos och rimmad fläsklägg!
zissi
Vi hade så mycket kokt potatis kvar sen helgen så det blev gammaldags potatisbullar idag som mamma ofta gjorde på potatisrester förr i tiden. Potatisplättar heter det i senaste upplagan av Vår kokbok märkte jag.

Stekta trattkantareller med lök och massor av persilja till fick duga + var sin rejäl morot.

Försöker äta vegetariskt ett antal gånger i veckan så det här passade oss perfekt.
Anma
Jag har ätit tacosallad. Vill helst ha tacochells till, men när det bara är jag som äter det (maken är glutenintolerant och köper glutenfritt) så känns det himla onödigt att köpa.
Blev himla förvånad när han ville ha tacos, det var flera år sen sist. smile.gif
Anma
Ska vi slå ihop den nya middagstråden med den här gamla? Vad tycker ni?
Anki på Öland
Tycker jag låter bra!
Anma
Jag har slagit ihop denna tråd med den som hette "småprat om middagar". Om någon frenetiskt letar efter den så finns alla inläggen i den här tråden nu.
/moderator

Idag har vi ätit makens godaste köttfärslimpa. Om jag någon gång hamnar i den situationen att jag måste välja min sista måltid kommer jag att välja den. Sjukt god!
omk
Här blev det kokt ris blandat med hackad spenat i botten på en ugnsfast form. Uppepå detta, 4 laxbitar och så 2 paket med färdig citronsås.
In i ugnen 200-225 gr i ca 15 min (tills laxen var klar). Blev riktigt gott !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon