Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
netha
Makrill i tomatsås ... en burk (innehållet) på knäckebrödsmacka. Ett glas kylskåpskall mjölk till. wub.gif

Åt jag inte till middag idag.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2010, 21:37) *
Det duger med kokt även om stekt makrill är mat för gudar. Jag har dock lite svårt att få tag på färsk makrill, lite lat, och den frysta hopknölade går nog dåligt att steka.

Det är sant, helst ska den vara helstekt. Jag brukar få av mitt ex när han fiskar på sommaren. smile.gif Han är snäll han, men i somras var det visst ingen fiskelycka. sad.gif
Gossen Ruda
CITAT (netha @ 03-11-2010, 21:41) *
Makrill i tomatsås ... en burk (innehållet) på knäckebrödsmacka. Ett glas kylskåpskall mjölk till. wub.gif

Åt jag inte till middag idag.

Kokt makrill som sagt duger, stekt är bättre men makrillkonserver kan jag knappt äta för jag rapar makrill resten av dagen.
zissi
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2010, 21:37) *
Det duger med kokt även om stekt makrill är mat för gudar. Jag har dock lite svårt att få tag på färsk makrill, lite lat, och den frysta hopknölade går nog dåligt att steka.

Jag älskar också stekt makrill och har liksom du svårt att få tag på färsk, så får oftast nöja mig med den frysta. Tycker det går bra om jag tinar den ordentligt först för att sedan sära på filéerna och platta till dem lite. Kokt har jag dock aldrig smakat. Måste skriva upp makrill på inköpslistan genast wub.gif
Uggi
Idag blir det stekta abborrfileér fiskade vid sommarstugan, ärtor och morötter samt kokt potatis. tummenupp.gif
Skruttis
Lite väl mycket fisk här ett tag. sleep.gif
Jag bryter trenden med Tandoorikyckling, örtkryddat ris och linsröra. Ev indisk vitkålssallad (om jag inte är för lat).
skogstroll
igår blev det köttbullar i gräddsås och potatis, skulle inte göra mig nåt att äta det idag också smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
min sambo älskar ju stekt makrill (eller gaisare som vi säger), jag själv är inte så förthust i den. Men fiskar makrill älskade jag, tyvärr sätter yrseln stop för det.

Idag tror jag att det blir spättafile och så lite till....
Klint
Igår hämtpizza

idag hemlagad kålsoppa ev.pannkakor
Chamomille
CITAT (Uggi @ 04-11-2010, 11:41) *
Idag blir det stekta abborrfileér fiskade vid sommarstugan, ärtor och morötter samt kokt potatis. tummenupp.gif

Åh gud så gott!
Bettis
Lax med spenat mm till.
malcolm
Ikväll blir det köpepizza, tefat... MUMS!

CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2010, 21:50) *
Kokt makrill som sagt duger, stekt är bättre men makrillkonserver kan jag knappt äta för jag rapar makrill resten av dagen.

Det är det som är nackdelen med konserverad makrill, man får "äta" den hela dagen sedan.
herkules
en risifrutti och en näve tacochips
Chamomille
Panerad spätta.

CITAT (herkules @ 04-11-2010, 17:59) *
en risifrutti och en näve tacochips

Nämen..
ninnisky
pasta rabiata
Katie
Karré med ris och bearnaissås.
Till efterrätt ostkaka med grädde och hemmagjord hallotsylt. MUMS
fuchsian
Det blir nog en överraskning, verkar så nu när han åkte iväg och handla ........Fuchsian.....
Biggan_
Jag har en bit falukorv i kylen och tänkte prova detta

Lars o Lottas falukorvstips
Suz
CITAT (Biggan_ @ 05-11-2010, 16:10) *
Jag har en bit falukorv i kylen och tänkte prova detta

Lars o Lottas falukorvstips

Det lät gott! Har lite svårt för just korv och tycker det är knöligt att hitta bra recept!
--------------------

Här blir det fläskfilé provencale, inte för att jag tycker det är någon höjdare men minste sonen har bestämt (hans födelsedag)!

zissi
pasta med tonfisksås
Chamomille
CITAT (fuchsian @ 05-11-2010, 15:53) *
Det blir nog en överraskning, verkar så nu när han åkte iväg och handla ........Fuchsian.....

Jaha. Vad spännande.
malcolm
Ikväll blev det kinawok med jasmineris o. grönsaker.
Klint
Igår kålsoppa det är så gott och jag gör det sällan så det kan jag äta i flera dar Men idag ingen aning får väl rota lite i frysen...
malcolm
Blir repris på gårdagens middag.
Katie
Flygande Jakob (UTAN bananer sick.gif )
zissi
Flygande Jacob tummenupp.gif ...det var länge sedan g.gif ...dax att göra känner jag. Men bananer och jordnötter gillar jag skarpt däri.
Här blev det fläskkotletter, potatis, sås och grönsaker i dag.
hattstugan
Kålpudding och potatis!
skånepåg
Idag blir det Karrésnäckor med potatissallad biggrin.gif
Carl

Wallenbergare
Klint
Jag hittade några "grillskivor m. ben" i frysen det blir bra med klyftpotatis sallad och ett STORT glas vin, vi ska ha "altankväll" yes.gif
Skruttis
Fläskfilé och örtkryddad potatisgratäng.
För en gångs skull efterrätt. Säsongens sista färska jordgubbar.
Anki på Öland
Stekt färskt fläsk med ingefära och blomkålsmos.
netha
Biff stroganoff

CITAT (Anki på Öland @ 06-11-2010, 19:28) *
Stekt färskt fläsk med ingefära och blomkålsmos.

Åh så gott:) Minns från min barndom det stekta färska sid-/bogfläsket ... kryddat med salt o vitpeppar.
Har försökt få till samma smak, men det går inte med fläsk vi har i butikerna. sad.gif
Det ska vara från gris som går ute och bökar och får äta hushållsavfall
Överbölingen
Frugan fixade en strålande, vinkokt älgbog. Med glacerad shalottenlök och kryddiga tomater. Superbt.
Kom hem genomfrusen efter en dag i ett älgtorn. Det blåste så jag funderade om man kunde skapat ett bakgrundsljud till ännu en nyinspelning av "Barnen från Frostmofjället". För övrigt den enda film jag grinat under och gick ut med motiveringen (8 år gammal): Jag har så jäkla ont i tummen!
Biggan_
CITAT (netha @ 06-11-2010, 21:41) *
Åh så gott:) Minns från min barndom det stekta färska sid-/bogfläsket ... kryddat med salt o vitpeppar.
Har försökt få till samma smak, men det går inte med fläsk vi har i butikerna. sad.gif

Blir nästan nostalgisk! yes.gif Mört och gott var det!
Nä, sådant fläsk finns inte att köpa i butikerna.
Klint
Pannkaka sylt och mjölk!
Katie
Idag blev det pizza. Orkade inte göra ett endaste krafttag i köket.
omk
CITAT (Överbölingen @ 06-11-2010, 23:41) *
... "Barnen från Frostmofjället". För övrigt den enda film jag grinat under och gick ut med motiveringen (8 år gammal): Jag har så jäkla ont i tummen!

a0a.gif wub.gif
Aqvakul
Igår blev det fläskkotletter och potatisklyftor...
smuleborg
Snabbmat!

Jag brukar göra ett gäng biffar och ha i frysen. Praktiskt att ha när man inte orkar eller har tid att laga mat från grunden.

Idag tog jag ut ett par biffar. Satte på ugnen. Skalade ett par morötter och palsternackor, skar morötterna och delade palsternackorna mitt itu. Klyftade några potatisar och ett par gula lökar, några oskalade vitlöksklyftor åkte i. Vevade runt (med rentvättad hand!) rötter, lök med lite olivolja. Ner i gratängform, tillsammans med de frysta biffarna. Efter 20-30 minuter, ut med formen, salt på rotsakerna och i med ett par på längden delade chili. In i ugnen igen!

Minimalt med jobb, minimalt med disk. Och, inte så stor "miljöpåverkan", inbillar jag mig i alla fall. Gott!
Biggan_
Potatisbullar med bacon och lingonsylt blev det idag.
smuleborg
CITAT (netha @ 06-11-2010, 21:41) *
Biff stroganoff

Har själv försökt, men så hittade vi "vår" KRAV-bonde. Lite dyrare än i butik, men köttet är inte utblandat med saltblandatvatten (det dunstar/krymper inte som typ ICA-kött vid tillagning), och har, som vi ser det, en helt annan smak än det butiksköpta.

Försök att hitta en KRAV-bonde, åk dit och kolla, känn in. Känns det bra - köp en liten volym (till och börja med). Jämför. Om det efter tillagning känns för dyrt, varför inte servera en mindre mängd "perfekt" kött och mer tillbehör?

Vi bor 3-4 mil norr om Stockholm, och har hittar vår KRAV-bonde. Det känns fantastiskt.
Aqvakul
Crepes med räkfyllning...
RitRat
Ost-tortellini och en sås/stuvning av sojagrytbitar och egenplockad skogssvamp.
Skruttis
Lasagne med nötfärs och zucchini.
Chamomille
Färspanna med vitkål tummenupp.gif
hattstugan
Pasta med kryddig färsröra och tomat + röd paprika
Suz
Tacopaj, sallad och ett glas rödvin tummenupp.gif

Edit, eller två
fuchsian
Min kock serverade en god sallad till kvällen bravo.gif ...Fuchsian .....
Aqvakul
Kinamat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon