Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
Meriona
Mitt i natten? crying.gif

Tacosallad till lunch här. Gott!
skånepåg
Hehe jepps, så har man till frukost med biggrin.gif
Ska bara dricka kaffe med sen blir det kalla pannkakor med socker till Stargate ^^
malcolm
Gjorde en slags gryta av överbliven karréstek igår, blir detta till middag ikväll, serveras med nykokt ris.
Aqvakul
resten av fläskpannkakan..
Biggan_
Lasagne blir det idag.
Bettis
Hemkokt ärtsoppa.
ninnisky
gryta på fläskfiflé med asiatiska grönsaker

Tikka
Köpte med mig efter en härlig promenad idag indisk mat från Indiska Hörnet här bredvid mig smile.gif
Kyckling i nån sås med ris o raita o nanbröd, gott va det!
bergvallmo
I all hast, snabbmakaroner och bacon
Suz
Lax i foliepaket med pasta.
hattstugan

Köttbulle mackor och kaffe blev det här!
Överbölingen
Mat är halva födan säger man

Och idag gjorde vi något alldeles speciellt. Det var finaldags i ”Årets Jämtlandsmeny”. Bord beställdes och platsen intogs.
En trerätters där frugan och jag delade på 2 av varje rätt. Den tredje hoppade vi över för jämtlandsröding åt vi häromdagen, viltpaté gör vi själva med egen cumberlandsås och mjukvispad grädde till desserten är svår att dela.
Förrätt: 1 Jämtländska samoosas med hjortronchutney
2 Gravad älg serverad med syltad svamp, Tridura från Ovikenost samt sallad med rårörda lingon och hembakt bröd.
Nr 2 enades vi om. Presentation snygg. Smakfullt och allt stämde. Båda hade lite för låg sälta.

Varmrätt: 1 Svartvinbärsglaserad renfilé med rostad vitlök och jordärtskockpuré samt havtornskompott.
[attachment=57826:20110128Renfile.jpg]
Telefonen är inte direkt matfotoapparat.
2 Cognacsgravad älgfilé serverad på sallad med Nobisdressing sdamt potatisgratäng.
Här vann renfilén heltt klart även om jag inte gillade klumparna i purén. Trots det var den god.

Dessert: 1 Punchglass med Hjortron.
2 Rabarber och jordgubbspaj.
Pajen vann skyhögt. Pajskalet helt perfekt. Smakerna gick direkt till hjärtat. På gott eller ont.

Mina älghjärtsbiffar kom inte med men hade tydligen varit på tapeten ett tag man hur tusan skall en restaurang få tag på älghjärtan.

Kontentan är i alla fall att vi hade en suverän kväll med hypergod mat. Varje rätt hade fått full poäng var för sig. Jurymedlemmen, gammal fiksekompis, som inbjudit mig till recepttävlingen intervjuade oss. Vi var ganska eniga med honom. Eller omvänt.

Kul grej och dit går vi nästa år igen.
Aqvakul
Fylld lövbiff med potatisgratäng, rödvin

Bakelse, kaffe och cognac
Eva i Skåne
potatisbullar, bacon och stekta ägg.
ninnisky
laxfjärilar med smörstekta skogschampignoner
Alsace vin var gott till !
EKLO
gryta i ugnen 6 timmar på låg värme (med porter och soja i botten och grönsakerna och högreven skivad). till detta blir det nog couscous när allt är klart.
hattstugan
Gryta på picnic-bog (fyndade på ICA idag) med morötter palsternacka och Höst kantareller och creme fraiche serverat med ris
mamamaggan
Stekt rödingfilé med en röra av cremé fraiche, hackad tomat , hackad avokado och svart kaviar på burk. Toppade röran med lite lite tunt skivad rödlök.
bergvallmo
Åh, nästan halvsorgligt. Min sista bit kalvött togs ur frysen. Så det blev potatisgratäng, kalvfilé, vitlökssmör och gelé idag.
Klint
Fiskbullar i dillsås med kokt potatis blev det igår,det är bara jag som äter det men jag gjorde rejält och en sås med mycket kärlek smör o dill!! så jag kunde ha med mej till jobbet idag
La mej en stund för att läsa lokaltidningen efter maten d010.gif och vaknar 20.00 va f--n!
Ja sen var man ju uppe halva natten och blev ju lite sugen så jag tog några fiskbullar ja det slutade med att jag åt upp allihop! Så idag blir det att köpa mat iallafall Kycklingspett m.jordnötssås ok.men jag hade hellre ätit fiskbullar!!
Aqvakul
I dag ska vi på 65-årskalas hos svägerskan. Jag återkommer till kvällen med menyn...
Biggan_
Jag hade gäster igår och då bjöd jag på fläskfilé med dragon- och rosépepparsås.
Det blev lite över, som hamnar i matlådan att ha med på jobbet ikväll.
Red Top
I dag blir det råris med kassler. Råris i botten och kassler med ananasskivor och ost ovanpå. Sen currygrädde över hela härligheten.

Biggan_
CITAT (Red Top @ 29-01-2011, 11:26) *
I dag blir det råris med kassler. Råris i botten och kassler med ananasskivor och ost ovanpå. Sen currygrädde över hela härligheten.

Mmmm...ser gott ut! tummenupp.gif
malcolm
Pastasås med lax i.
Bettis
CITAT (Red Top @ 29-01-2011, 11:26) *

Jösses så gott det ser ut (kan man möjligen få receptet) whist.gif
Tikka
Åhh va gott det såg ut kasslergratäng !!!

Här blir det ryggbiff med bakpotatis grillad tomat o wookade grönsaker o vin.
Eva i Skåne
Kotletter med grönsaker i ugnen, ris och bearnaisesås till.
skånepåg
Vad alla käkar kotletter biggrin.gif
Jag gjorde kokade kotletter med pasta och gräddsås idag biggrin.gif
ninnisky
Åt på restaurang i Jönköping idag : kycklingfileer med potatisgratäng och rödvinsås. Sådär!
Aqvakul
italiensk buffé

köttgryta och risotto

glasstårta
Noak
Herrgårdsstek med sås, klyftpotatis, gele och inlagd gurka.
ninnisky
paprikamarinerat ytterlår med råstekt potatis. En god sallad därtill och ett glas rött!
hattstugan
Pannkaka med socker och nyponsoppa
Skruttis
Hattstugan, ska du ha pannkaka, det var längesedan. Mums!

Här blir det samma som igår. Krämig pasta med kyckling i citron och örter.
anne-li i olofstorp
Älgfärsbiffar med enbärssås... eller ja, gräddsås, med vin och enbär + liiite svartvinbärsgelé,,,, plus ngt smarrigt potatisrecept till.....
malcolm
Har precis ätit bandspagetti med en slags sås med laxbitar i.
Tikka
Här blir det gratäng på skivad potatis o köttfärs. Färsen stekts med massa goa kryddor, sen varvas färs o potatis. Toppas med tomater o ost. Sallad o tzatziki till detta.
Aqvakul
Härlig hemmalagad lasagne
smuleborg
Vi gjorde (och åt) raggmunk med (KRAV) bacon och kantareller. Lingonsylt. Mums.

Just kombinationen bacon (eller rökt sidfläsk, som egentligen är att föredra), kantareller och lingon (utan alltför mycket socker) tycker jag är kalas. Till raggmunk eller potatisbullar; till stekt kalvlever; till stekt hoki... Mums.
malcolm
Sonen fyller år idag och har beställt kyckling i lergryta, blir tårta till efterrätt.
sommarhumla
Har precis avnjutit varmrökt makrill och stuvad spenat.
Aqvakul
Biff á la Lindström med råstekt potatis
ninnisky
kåldolmar med kokt potatis och hemlagad lingonsylt
smuleborg
Hade planerat köttgryta (alla råvaror finns hemma), men det blidde inte. Det blidde snabbt en omelett (potatis, färsk chile, ägg, salt). Hade det varit odlingssäsong.... en sallad på lollo rossa och bladpersilja till. Hade lyft.

Till lunch blidde det bara en slags köpt surdegsmacka med mozzarella och vad det nu var, inte särskilt gott (tomaterna var inte urkärnade, vilket förstörde hela anrättningen: svampigt).
omk
Idag blev det "snabbmat", men inte dumt alls !!
Krögarpytt med stekt ägg och rödbetor.
Mollis
Idag blir det kålpudding med hemlagad lingonsylt.
Bettis
Idag blir det hemagjorda kroppkakor!
Margith
Idag ska jag försöka att fixa till en egen variant av Red Tops kasslergratäng.

Igår åt vi köpta, djupfrysta köttbullar med stuvade makaroner.
malcolm
Rester från helgen, har fyra matlådor i kylen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon