Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
EKLO
restaurangbesök - viltfärsbiffar med mandelpotatis och enbärssås. Alltför salt, alltför lite (inget) gelé, och för hårt stekt. Ofta gör man mat bättre själv... men vinet och sällskapet trevligt, och själva lokalen trivsam!
Meriona
Allt för salt - ja alltid! Men det tycker jag kanske för att jag saltar minimalt själv pga läkarordination. Varje gång jag äter ute eller hos mamma så är jag jättetörstig hela eftermiddagen, det är helt enkel för salt. Trots att mamsen ändå försökt salta lite och saltar extra efteråt för egen del. Men det är helt enkelt inte gott med allt detta salt heller för allan del, det är väl maten som ska smaka, inte saltet?
malcolm
Karréstek med gräddsås, svartvinbärsgelé, syltlök o. mandelpotatis.
bergvallmo
Har tagit fram kalvfärs, så det blir spagetti och köttfärssås idag.
Monarda
Idag är det gubbens tur att laga mat, själv tänker jag bara lata mig. tummenupp.gif Det blir fiskgratäng på torsk med hemlagat potatismos. Moset är väldigt gott, hemligheten lär visst vara en aning socker!
Biggan_
Spaghetti och köttfärssås blir det i matlådan på jobbet idag.
ninnisky
CITAT (Meriona @ 22-10-2010, 22:33) *
Allt för salt - ja alltid! Men det tycker jag kanske för att jag saltar minimalt själv pga läkarordination. Varje gång jag äter ute eller hos mamma så är jag jättetörstig hela eftermiddagen, det är helt enkel för salt. Trots att mamsen ändå försökt salta lite och saltar extra efteråt för egen del. Men det är helt enkelt inte gott med allt detta salt heller för allan del, det är väl maten som ska smaka, inte saltet?

Håller med dig Meriona, jag blir tokig på all saltad mat ute. Hemma använder jag i princip aldrig salt i matlagningen. Den som vill salta, får göra det efteråt. För mig är den naturliga smaken viktigast och dessutom har jag inte heller lust att hälla i mig oceaner av vatten efter en för salt måltid kompiskram.gif ___

Idag blir det kålpudding (köpte massor av vitkål idag) - den kostade 1:-/kg på Coop
zissi
Idag blev det stekt dovhjortshjärta i skivor. Har aldrig lagat det förut men fick med hjärtat bland det övriga hjortköttet så vi provade idag och det var till full belåtenhet. I konsistens som lever men smakade kött.
EKLO
En jättekastrull med ett slags portergryta står och puttrar på spisen - högrev, lök, vitlök, porter, soja, buljong, morötter rotselleri. Ska bli gott om några timmar - med ris tror jag. Och lite varmrökt fläsk på toppen.
Aqvakul
Rostas, grönpepparsås, ugnsstekta potatisklyftor, sallad med avokado
Tiramisu och espresso...
Bee
Här blev det också köttfärssås och spaghetti. Typisk lördagsmat tror jag, i allafall härhemma.
netha
Köttfärssås och spagetti
Klint
I dag blit det flygande jakob (bananen äter jag rå resten av hushåll gillar inte)
igår falukorv med hemgjort mos
fre potatisgratäng med oxfile
andersen
Det blir köttfärslimpa med potatis och brunsås.
Ingela i Segersberg
Hos mig också!
malcolm
Ryggbiff stekt i skivor med pommes o. aromsmör, fett så det förslår. rolleyes.gif
Monarda
Strimlad lövbiff stekt i långpanna med en försvarlig mängd grädde utrörd med senap, svartpeppar och soja.
Aqvakul
CITAT (Monarda @ 24-10-2010, 15:23) *
Strimlad lövbiff stekt i långpanna med en försvarlig mängd grädde utrörd med senap, svartpeppar och soja.

Låter urgott! tummenupp.gif
Meriona
Idag blev det pannbiff (igen). smile.gif
Aqvakul
fläskstek, gräddsås och kokt potais

glass med bär
Meriona
Potatis är gott. Jag köpte ju mandelpotatis när jag var på marknad och lagade till det idag, men jäklar vad besviken jag blev. Smakade ju som vilken potatis som helst? sad.gif
bergvallmo
Idag blev det potatis, kalops av älg, morötter och lingonsylt
netha
CITAT (Meriona @ 24-10-2010, 18:54) *
Potatis är gott. Jag köpte ju mandelpotatis när jag var på marknad och lagade till det idag, men jäklar vad besviken jag blev. Smakade ju som vilken potatis som helst? sad.gif

Var det Tornedalsmandel du köpte, den är gudomligt god ... eller en som odlats längre söderut.

Har själv köpt mandelpotatis odlad i Haninge ... den smakade inget. thumbdown.gif
Överbölingen
Latmiddag. Kom hem med dryga 30 kg älgkött som skulle tas omhand. Gräsänkling, så jag hittade en plastburk i frysen med chili con crane. Nu är jag trött.
netha
Biff m lök, gräddsås och mandelpotatis
malcolm
Idag blir det rester från helgens karréstek, hade mandelpotatis till men det var inget speciellt med den mer än att den var dyr och kokade sönder.
Noak
Nåt med kyckling. Och potatis, nej den är slut. Ris blir det.
sommarhumla
Rester från i lördags....rotmos och fläsklägg.
ninnisky
fläskfile med kantarellsås och potatis
fuchsian
Fick en god omelett av maken. smaskens?.. ..Fuchsian....
Aqvakul
Bandspagetti med gorgonzolasås och bacon...
Meriona
Idag var jag och min arbetskamrat på en nyöppnad indisk restaurang. Det var himla fräsch och gott, mycket bättre än de andra två i stan.
smuleborg
Köttbullar. Jag hade inte blandfärs, så det fick "fuskas" på nötfärs: en skvätt (p.g.a. 100 % nöt) grädde, skorpmjöl; efter ett tag ägg, svartpeppar och salt (röra om), finhackad gul lök (det blir som jag ser det om man steker hälften av löken, och kör ner hälften rå, nu blev det inte så; det blir det till julbordet! Plus ansjovisspad och vad det nu blir, blandfärs blir det i alla fall). Och så ner med köttfärsen (jag blandar här runt med händerna). Ja det var det. När bullarna var färdigstekta; en klick smör i pannan, i med lite idealmjöl, dijonsenap, Kikkomansoja och resten av grädden. Bullarna fick puttra i såsen ett tag.

Under tiden rostades morötter, palsternackor och gul lök (salt, olivolja) i ugnen. Potatis koktes. Under tiden stektes också kantarell.

Tillbehör: Egen lingonsylt (detta sötsyrliga går fint till kantareller, och så klart köttbullar i gräddsås!).

Vi har kvar persilja i vas; jag skar en del och strödde över pannan med bullar i sås.

Det blir uppvärmda bullar imorgon. Kanske med andra tillbehör, då blir det en ny rätt.

smuleborg
rolleyes.gif
CITAT (sommarhumla @ 25-10-2010, 17:46) *
Rester från i lördags....rotmos och fläsklägg.

Rotmos med fläsklägg är en av mina absoluta favoriträtter rolleyes.gif .
Biggan_
Bräckt kassler med dillstuvad potatis.
netha
Rullader, gräddsås och mandelpotatis ... rödvinbärsgele höll jag på att glömma. smile.gif
andersen
Fläskpannkaka, fast jag har bacon i. Tycker att det blir godare så, hoppas att det blir lite över till matlådan i morgon.
malcolm
Rester från helgen idag igen, gör dock inget eftersom jag gillar stek med syltlök och svartvinbärsgelé.
ninnisky
stekt strömming med lingon och potatismos
malcolm
CITAT (smuleborg @ 25-10-2010, 20:35) *
Köttbullar. Jag hade inte blandfärs, så det fick "fuskas" på nötfärs: en skvätt (p.g.a. 100 % nöt) grädde, skorpmjöl; efter ett tag ägg, svartpeppar och salt (röra om), finhackad gul lök (det blir som jag ser det om man steker hälften av löken, och kör ner hälften rå,den stektes

Jag blandar alltid ner mald kryddpeppar i köttbullssmeten, ger en ny dimension till köttbullarna.
fuchsian
Det serverades en ny typ av omelett, gott var det också. ..Fuchsian .....
smuleborg
CITAT (malcolm @ 26-10-2010, 17:04) *
Jag blandar alltid ner mald kryddpeppar i köttbullssmeten, ger en ny dimension till köttbullarna.

Jo, men jag har ännu inte riktigt förlikat mig med kryddpeppar (inte heller kryddnejlika och - hjärnsläpp - det som ser ut som persilja och smakar parfym). Jag har nog inte hittat balansen i kryddningen. I alla fall - till julbordet blir det bullar kryddade med bl.a. kryddpeppar och ansjovisspad. Jag har tänkt att göra egen korv och leverpastej också, men det hör inte hit.

Lite senap kan också vara gott i köttbullesmeten.

När jag gör biffar får färsk finhackad chili vara enda kryddan (jämte salt om det nu är en krydda).

Det slår mig att det förmodligen är kryddpeppar i ansjovisinläggningar, som sagt jag kan väl helt enkelt inte balansera kryddningen, för ansjovis tycker jag om.
Katie
Lasagne
Biggan_
Bigatt,rödbetor, grädde och kokt King Edward.
Aqvakul
Hemlagad jordärtskockssoppa med färskt bröd...

Pannkakor med blåbärssylt och vaniljglass
Motti
I dag blev det kålpudding på färsk kål !gasvarning giggle.gif Men vad gör väl det när det är så himmla gott 000.gif
Bettis
Hemagjord tomatsoppa sedan blir det laxpudding, skirat smör och smörslungad spenat.
sommarhumla
Fick sommarlängtan så här blev middagen äppelmos och mjölk...(nostalgi sen barndomen)
hattstugan
Stuvade makaroner och falukorv tomat och morotsbitar
Aqvakul
Köttbullar, hemlagat potatismos, rårörda lingon och sockerärtor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon