Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
Eva i Skåne
Vi är inte bakfulla idag heller biggrin.gif men eftersom "alla" andra åt pizza igår så gjorde vi det idag.
Det har öppnat ett nytt gatukök, med alla varianter av hämtmat, nära oss. Livsfarligt
EKLO
Energin är inte på max vad gäller matlagning i dag, men någon slags köttfärsbiff slänger jag nog ihop lite senare.
omk
Har inte skrivit på ett tag, men nyårsafton blev det rester faktiskt; julskinke- och grönkålspaj med senapsfraiche. Supergott ! (Vi hade ingen sjurätters i år ... sleep.gif )

Nyårsdagen blev det kålpudding på den brunkål som blivit över (MINST lika bra som pizza !), så ALL julmat är nu VÄCK / UPPÄTEN !! Jag tror inte att jag slängt nånting från denna jul ! (Tyvärr, kraxar skatorna utanför ... giggle.gif )

Idag blev det potatismoussaka. Den blev väldigt "vitlökig", men SÅ god !
Biggan_
Stekt fläsk med löksås och rårivna morötter.
omk
Åh fy fasen, vad gott !
Du, Biggan, har nu bestämt, vad min familj ska äta på fredag !! tongue.gif
Överbölingen
Igår avnjöt vi tälgstensstekt älginnan lår med kryddiga såser och PG. En innanlårsstek är för stor för två så jag skivade några cm tjocka skivor och stekte lätt till dagens middag. Tbh rotsaksfräs. Förrätt romtoast och pannakotta med björnbär till dessert.

Nu får vi sluta frossa ett tag.
I morgon blir det kokkött. Frugan tog fel och tinade en bit entrecotrev.
omk
CITAT (Överbölingen @ 03-01-2012, 00:30) *
Igår avnjöt vi tälgstensstekt älginnan lår

Täljstenstekt ?? Hur gör man då ?
Låter spännande !
Motti
Fick 30 kilo älg i torsdags igen så det blir nog älgköttbullar i morgon och på torsdag blir det älgryta med bena i koket då blir det bästa möjliga smak ! igentligen ska man alltid ha ben med i en gryta då blir grytan riktigt mustig och fyllig ,sedan ska man ha i en matsked svartvinbärsgele mot slutet wink.gifsöt surt o salt blir alltid en bra kombination. och har man en skvätt bra rödvin i också så blir det topp smile.gif
omk
CITAT (Huggorm @ 03-01-2012, 01:13) *
Fast det beror ju på vad det varit för väder de sista dagarna.

Jo, det är sant. Men även när temp är några plus, så finns det, som du skriver, många platser, där det vanligen är halt. Skuggande träd över vägbanan, högre knäppor, lägre, fuktiga dalar, närhet av vatten (broar mm).
Bra att vara varsk öht när lufttemp går ner mot +3 och lägre.
Mollis
CITAT (Motti @ 03-01-2012, 00:47) *
Fick 30 kilo älg i torsdags igen så det blir nog älgköttbullar i morgon och på torsdag blir det älgryta med bena i koket då blir det bästa möjliga smak ! igentligen ska man alltid ha ben med i en gryta då blir grytan riktigt mustig och fyllig ,sedan ska man ha i en matsked svartvinbärsgele mot slutet wink.gifsöt surt o salt blir alltid en bra kombination. och har man en skvätt bra rödvin i också så blir det topp smile.gif

Det är så sällan man hittar kött med ben nuförtiden så jag brukar be vår handlare ha frysta märgben hemma som man kan stoppa i köttkoket, funkar bra.
Idag ska vi ha köttfärsbiffar.
Överbölingen
Igår iddes jag inte köra upp bilen till garaget. I natt kom 15 cm snö. Till råga på allt blöt i början av snöandet, som resulterade i ett ispansar runt hela bilen. Jag klarade med nöd och näppe att köra upp till landsvägen. Tur att vi har en SUVerän bil. Men goda grannen körde av snön på ett par minuter. Sedan var friden återställd.

I morgon blir det takskottning av växthuset för tredje gången i vinter. 40 cm nytt lager. Huvvaligen.

Annars en klar och fin dag och vi fick se solen lysa på bergen norr om älven. Temp runt - 6°. Svag vind.
merlin68
Potatisplättar 50/50 (hälften råriven och hälften kokt potatis) som äts med lingonsylt och äppelmos.
Skivade apelsiner med jordgubbssås senare på kvällen:)
gnon49
Nu har det börjat tjuta kring knutarna. Har åtminstone förberett mig med fulladdade batterier om strömmen skulle gå. Utan ljus blir jag inte tack o lov även om det bara räcker till att kunna läsa en god bok. Får väl se vad Stormen Emil ställer till med.
hattstugan

Spaghetti och köttfärssås på Älg
Noak
Pyttipanna på diverse suspekta köttrester sen före jul..(har legat i kylbox på trappen p.g.a. Dagmars framfart)
*Stintan*
Tänkle göra pyttipanna men kom på att jag hade rest av korvstroganoff kvar så det blev det istället.
Biggan_
Jag håller på att karva i julskinkan ännu så det blev grova mackor med skinka och uppvärmd brunkål på.
Eva i Skåne
Vi har varit hos sönerna på middag. Det blev lasagne. Blåbärspaj och glass efteråt.
malcolm
Lax
Anki på Öland
Njure i gräddsås
merlin68
Morotsoppa med stekt lök och rostade pumpakärnor samt äggvåfflor med vispgräddsklick och hallonsylt:)
Margith
CITAT (Anki på Öland @ 04-01-2012, 11:34) *
Njure i gräddsås

Nu blir jag riktigt avundsjuk! Njure i gräddsås har jag inte ätit på minst 30 år. Min mormor brukade alltid göra det nån dag under julhelgen och jag minns att jag tyckte att det var supergott.

Är det svårt att laga till? Var får man tag på njure? Ska det vara njure från nåt speciellt djur?

Här blir det prinskorv med kokt potatis och stekt ägg crying.gif
*Stintan*
Pyttipanna, stekt ägg och inlagda rödbetor.
Red Top
Broccoligratäng med stekt julskinka i skivor.
Uggi
Idag blev det hemmagjord ärtsoppa.
Anki på Öland
CITAT (Margith @ 04-01-2012, 15:16) *
Nu blir jag riktigt avundsjuk! Njure i gräddsås har jag inte ätit på minst 30 år. Min mormor brukade alltid göra det nån dag under julhelgen och jag minns att jag tyckte att det var supergott.

Är det svårt att laga till? Var får man tag på njure? Ska det vara njure från nåt speciellt djur?

Här blir det prinskorv med kokt potatis och stekt ägg crying.gif

Det blev jättegott. Jag köpte grisnjure på Citygross. Låg i mjölk 1 dygn, ett snabbt uppkok i saltat vatten och sen putsade, skar och brynte med lök och svamp och så fick det puttra i grädde. Väl värt sina 9:- och räcker till i morgon också smile.gif
Eva i Skåne
lammfärs/grönsaksröra med pasta
mamamaggan
Sjömansbiff ! Jättegott var det , den har min man alla heder av.
EKLO
Idag en ganska god nödlösningsmiddag - en ljummen sallad med couscous, korvstumpar (starka ungerska) vitkål, morot, grönkål och en god dressing.
Motti
Morgon torsdag blir det Älggryta !kokt potatis kokta morötter.
Meriona
Lövbiff beställt, så det får det väl bli då. smile.gif
ninnisky
Jag är så sugen på Thaimat efter all julmaten, så det blir det
hattstugan

Gravad Lax, potatis och kokt ägg med majonnäs
merlin68
Fullkornspasta med gryta på hjortskav till familjen och tomatsås arrabiata till mig och ena dotterns pojkvän som också är vegetarian:)
Klint
Köttfärssås o makaroner varvas med ostsås och gratineras heter nåt men kommer inte på vad Gott iallafall det ligget i lunchlådan blir samma imorgon
aanderss
ingen aning
Eva i Skåne
CITAT (Klint @ 07-01-2012, 09:19) *
Köttfärssås o makaroner varvas med ostsås och gratineras heter nåt men kommer inte på vad Gott iallafall det ligget i lunchlådan blir samma imorgon

Fusklasagne kallar vi det biggrin.gif, men det finns säkert ett "riktigt" namn.
Klint
Jag tror det, men det var ett bra namn för det är ju precis va det är tummenupp.gif
merlin68
Det blir två (tre) sorters hemlagad chinamat: kyckling Szechuan och kyckling i sötsur sås plus vegetarisk variant med shitake med sötsur sås. Ris till.
Efterrätten klassikern stekt banan med sirap och vaniljglass till:)
malcolm
Rester från igår, älgskavsgryta m. ris.
Aqvakul
Hamburgare med tillbehör på Stippes... (räddningen för två förkylda som inte orkar laga mat...)
Uggi
Det blev snabbmakaroner och prinskorv, ingen hade riktigt tid att vara vid spisen idag.
Eva i Skåne
smörstekt fiskfilé med haricotverts, philadelpiaost och potatisklyftor
Uggi
CITAT (Eva i Skåne @ 07-01-2012, 19:03) *
smörstekt fiskfilé med haricotverts, philadelpiaost och potatisklyftor

tummenupp.gif
Överbölingen
Det blev brunabönor, några bitar revbensspjäll och ett par hemgjorda älgkorvar till frugan och mig.
Noak
Långkoket blev köttsoppa (idag) och pepparrotskött (imorgon). Nybakade rågkakor till soppan.
merlin68
Det blir resterna av kinamaten från igår:)
Margith
Nu är lasagnen klar!
Eva i Skåne
Idag var vi på kalas hos ena sonen. Där bjöds det på crepes med vegetarisk färsfyllning. Jättegott! Sallad till det.
Aqvakul
Kronärtskocka
Rostbiff med sparris och gelé
Tiramisu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon