Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag saknar riktig god, färsk sparris i affärer. När man tittar på snittyttan ser man ju om den är färsk eller inte.

*Stintan*
Kålpudding med lingonsylt
Här blir det idag stekt inlagd sill med potatis. Det är nu 3:de eller fjärde dag med fisk här
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-05-2012, 11:09) *
Jag saknar riktig god, färsk sparris i affärer. När man tittar på snittyttan ser man ju om den är färsk eller inte.

Det gör jag också! smiley_small_hug.gif Längtar så efter en riktigt god vit sparris, men har inte hittat någonstans. Förr när jag jobbade så tog jag alltid med mig några/ minst 5 kilo hem från Bad Duerkheim.Den jag såg sist på Kungstorget var torr nästan 5 cm upp på själken. thumbdown.gif

Kan vi inte tala om för varandra om vi hittar någon bra?
CITAT (ninnisky @ 11-05-2012, 14:19) *
Det gör jag också! smiley_small_hug.gif Längtar så efter en riktigt god vit sparris, men har inte hittat någonstans. Förr när jag jobbade så tog jag alltid med mig några/ minst 5 kilo hem från Bad Duerkheim.Den jag såg sist på Kungstorget var torr nästan 5 cm upp på själken. thumbdown.gif

Kan vi inte tala om för varandra om vi hittar någon bra?

Hittar jag nogånstans nån riktig bra, skall jag tala om det för dig.

För några år sedan var jag hos en trädgårdskompiss i närheten till Hannover. Hon gjorde varje dag en rätt med Sparris och visade mig också hur jag skall känna igen bra, färsk sparris. Har inte hittat nån sen dess....., tyvärr

Elisabeth
merlin68
Jag älskar också den vita sparrisen. Eftersom den inte gick att få tag på började jag odla själv till slut. Både den gröna och den kupade vita. Färsk sparris från affären brukar vara en besvikelse, inte så konstigt att få svenskar har "upptäckt" njutningen med färsk sparris, så torr och tråkigt och dyr som den är sad.gif
hattstugan

Fläskkött, potatismos och broccoli
ninnisky
Pasta idag - pasta imorgon - så vill maken ha det eftersom han springer Göteborgsvarvet imorgon. Idag blev det med parmesangratinerade kycklinglår imorgon blir det stuvad spenat med skinka. Imorgon kväll blir det lite kött med något gott rött - men bara om han slår sitt rekord från förra året... sweatingbullets.gif
sommarhumla
+16,2 grader
Skeppsråttan
En Felix Köttfärspaj.
Bengalow
Stekt, inlagd sill och potäter. Sedan såg vi ett program med Michel Roux J:r (2-stjärnig kock i Michelin), där han serverade bl.a.inbakad anklever och andra franska "klassiker", som man bara kan drömma om, eller göra ett matbesök där nere. Fast vår sill smakade ljuvligt! Det vet inte fransoserna om, tack och lov...då hade den väl kostat femdubbelt.
Imorgon blir det färsk, norsk laxfile, så veckan har rymt 4 dagar med fisk. Inte så ofta det inträffar.
malcolm
Kebabrulle från den lokala pizzerian till mig, pizza till sonen.
merlin68
Rester av gårdagens pastagratäng och en stooor skål med grönsallad smile.gif
Natur liv
Kyckling inrullad i lufttorkad skinka, pastasallad, tomatsalsa, gurkyogurt och så fläskfilé i fetaostsås med ris. Serveras som buffé till dagens gäster. Jordgubbar och blåbär med mjukglass till efterrätt. En riktig mathelg det här, gårdagen gav sex matlådor till frysen och förhoppningsvis detsamma idag. Om inte gästerna är enormt hungriga ...
merlin68
Stekt fisk, pressad potatis och rivna morötter smile.gif
merlin68
CITAT (merlin68 @ 13-05-2012, 18:42) *
Stekt fisk, pressad potatis och rivna morötter smile.gif

När jag höll på med matlagningen blev jag så himla sugen på spenat så det blev det också slurp... rolleyes.gif
RitRat
Jag kanske ska inspirera till vegmat igen, gjorde en så god gryta idag!

Quorn är ganska dyrt (vegetarianernas oxfilé, hehehe), så man får ta av det sparsamt, och mer av de andra ingredienserna.

En gryta av quornfiléer skurna i stavar och stekta, plus majs, purjo, selleristjälk, vitlök och kokta fullkornsmakaroner. Allt blandat. Lagomt med vatten som vätska, mycket tomatpuré, och kryddor med karaktär, så det blir mustigt.
hattstugan

Älgköttsgryta,potatis och brdccoli till det ett gott vitt vin
Aqvakul
Var på en fantastiskt trevlig och inte alls dyr tapasrestaurang med underbar mat:
Sniglar
Pilgrimsmusslor
Revben, med stark röd sås
Lamracks med päronchutney
Potatisklyftor med tomatsås och aioli
S:t Agur med kompott på fikon och aprikos
Chokladmousse med rårörda björnbär
Öl och kaffe....
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2012, 21:42) *
Var på en fantastiskt trevlig och inte alls dyr tapasrestaurang med underbar mat:
Sniglar
Pilgrimsmusslor
Revben, med stark röd sås
Lamracks med päronchutney
Potatisklyftor med tomatsås och aioli
S:t Agur med kompott på fikon och aprikos
Chokladmousse med rårörda björnbär
Öl och kaffe....

Herre Jesses! Det blev väl till att rulla hem! biggrin.gif
Själv har jag ätit lasagne.
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 13-05-2012, 22:03) *
Herre Jesses! Det blev väl till att rulla hem! biggrin.gif
Själv har jag ätit lasagne.

Det var inte jättestora portioner och vi delade på två. Men visst blev vi mätta och notan slutade på en dryg femhundring....
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2012, 22:11) *
Det var inte jättestora portioner och vi delade på två. Men visst blev vi mätta och notan slutade på en dryg femhundring....

Smakar det så kostar det, är ju ett talesätt, men det var ju ett överkomligt pris.
merlin68
Färskpotatis, matjessill och grässlökssallad med rädisor och hackade kokta ägg smile.gif
Eva i Skåne
Snabbt och gott - omelett med broccoli
Biggan_
Stekt ägg, bacon och råstekt potatis. Salladsblad i ättikslag till.
Aqvakul
Igår bjöd jag bokklubben på varmrökt lax, romsås, sparris och cypriotisk nypotatis. Kladdekaka med konjaksvispgrädde efterråt.

Det blev en del över, så det lutar åt favorit i repris i kväll...
hattstugan

Pepparrotskött på Älg och kokt potatis
Eva i Skåne
Importerad nypotatis, makrill i tomat, gräddfil, ägg
ninnisky
Blomkålsgratäng
merlin68
Gratinerad lax i vitvinssås och duchessepotatis smile.gif
Rosrup
39:- pizza från nyflyttad pisseria.
Lite dyrt men mer prisvärt att dom vanliga fantasipriserna.
Eva i Skåne
bondomelett med skinka och bavaria blue i
hattstugan

Köttbullar, ägg och makaroner
Skeppsråttan
Tacosallad (köpt)...
ninnisky
delikorv med sechuansås (på burk) och ris. Fixat på nolltid!
Natur liv
Idag blir det falukorv tillagad på grillen och pasta. Wokade tomater, paprika och purjo till.
*Stintan*
Panerad torsk, ris, sallad, majonäs och citron.
ninnisky
ugnstekt lax med potatis och citronsås
Eva i Skåne
ikväll skulle vi koka röda pölser och äta med bröd. Det blev inget av det. när vi öppnade korvpaketet (inköpt i förmiddags) var korvarna delvis gröna av tjockt mögel. sick.gif

Te och mackor istället.
Tikka
CITAT (Eva i Skåne @ 17-05-2012, 21:57) *
ikväll skulle vi koka röda pölser och äta med bröd. Det blev inget av det. när vi öppnade korvpaketet (inköpt i förmiddags) var korvarna delvis gröna av tjockt mögel. sick.gif

Te och mackor istället.

Nää va synd sad.gif

Vi wookade lite fläskkött o grönsaker kryddat med cajunkrydda det la vi upp på en bädd av en sallad på våra tallrikar o till en dragon sås på turkisk yoghurt.
Biggan_
Jag gjorde en köttfärssås med massor med paprika o purjo i. Spaghetti till.
Natur liv
Solen skiner och håller vädret i sig grillar vi kyckling och äter pasta till.
malcolm
Repris från igår, spagetti och köttfärssås
merlin68
Potatisgratäng och en stor blandad grönsallad med fetaost. Grillkorv till de i familjen som äter kött. smile.gif
Margith
CITAT (Tikka @ 17-05-2012, 22:17) *
Nää va synd sad.gif

Vi wookade lite fläskkött o grönsaker kryddat med cajunkrydda det la vi upp på en bädd av en sallad på våra tallrikar o till en dragon sås på turkisk yoghurt.

Tikka: gjorde du dragonsåsen själv? Isf hur? Kan du tänka dig att lägga in receptet i recept-avdelningen?

Här blev det lasagne... sonens val...
hattstugan

Potatismos och falukorv från charkbutiken i Västerås! Mums
*Stintan*
Räkmacka.
Eva i Skåne
ungsbakade potatishalvor, varmrökt lax, kokta sockerärter, gräddfil
Solen har redan försvunnit igen bakom molnen
malcolm
Detta får nog betecknas som årets första riktiga sommardag, otroligt skönt ute. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon