|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Gossen Ruda
24-01-2012, 18:54
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2012, 18:50)  Är du dum på riktigt eller bara låtsas du? Centerpartist!
Jag tror det blir som när Palme mördades, man sätter en tillförorndad fram till kongressen och om personen lyckats med sitt jobb blir den vald. (Jag tror att Huggorm gör sig till, Stintan jag har ganska höga tankar om han)
*Stintan*
24-01-2012, 19:05
CITAT (Anma @ 24-01-2012, 18:54)  Jag tror det blir som när Palme mördades, man sätter en tillförorndad fram till kongressen och om personen lyckats med sitt jobb blir den vald. (Jag tror att Huggorm gör sig till, Stintan jag har ganska höga tankar om han) Så är det säkert men en del kommentarer hakar jag upp mig på och tycker att han ska väl inte säga så mycket som röstar på ett parti som behöver både fallskärm och hänglsen för att hålla sig kvar överhuvudtaget. Jag sa inte heller att att den dom nu väljer bara sitter fram till kongressen utan då blir det antagligen precis som du säger.
kerstinbern
24-01-2012, 19:08
CITAT (Red Top @ 24-01-2012, 17:44)  Januari 2010: "(högre skatt för pensionärer är) ganska spritt i utvecklade länder."
I SVT:s Agenda proklamerade Reinfeldt att det inte är något ovanligt att pensionärer får betala högre skatt än löntagare. När Pensionärernas riksorganisation, PRO, lät forskare göra en internationell jämförelse var det dock bara i Sverige som situationen såg ut så. Jag testade att kolla upp det uttalandet. Reinfeldt sa: "Jag vill påpeka att det är ganska spritt i utvecklade länder att man har den här typen av lösningar, att man ger lite lägre beskattning för dem som jobbar." Han talar specifikt om skatterabatt på förvärvsarbete, det s.k. jobbskatteavdraget. PRO:s klagomål var att jobbskatteavdraget inte gällde pensioner; jag hittade ingen internationell jämförelse men PRO driver en kampanj att pensionen ska räknas som "uppskjuten lön" och därför få samma rabatt. CITAT (kerstinbern @ 24-01-2012, 19:08)  Bidragen har omfördelats till Danderyd, Täby, Lidingö, Lomma och Vellinge http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3382175.eceROT avdraget är inte omfördelningspolitik, utan stimulanspolitik. Omfördelningspolitik är däremot robin hood-skatten, och Täby, där jag bor, betalar enligt wikipedia 8 000:- per år för varje man, kvinna och barn i kommunen. Danderyd, som lyfts fram i den där artikeln, betalar 20 000:- per år per invånare.
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2012, 19:05)  Så är det säkert men en del kommentarer hakar jag upp mig på och tycker att han ska väl inte säga så mycket som röstar på ett parti som behöver både fallskärm och hänglsen för att hålla sig kvar överhuvudtaget. Jag sa inte heller att att den dom nu väljer bara sitter fram till kongressen utan då blir det antagligen precis som du säger. Jo, förstod att du inte menade bara fram till kongressen.
malarmaster
24-01-2012, 21:07
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2012, 16:43)  Enligt Wikipedia fanns det 945 apotek av dem såldes 615 st. Av de nya finns alla utom ett fåtal (3-4st) i orter där det redan fanns apotek och tillgängligheten har inte nämnvärt förbättrats. I glesbygd har inget nytt apotek startas. Även de privata apoteken ägs till största delen av riskkapitalbolag som skeppar vinsten till kanalöarna.
Som sagt jag undrar hur mycket vi (staten) förlorar i intäkter varje år på alla utförsäljningar. 1/7 2009 fanns 945 apotek i apoteket ab,465 av dessa har sålts enl. nedan. idag finns ca 1200 apotek totalt av de sålda blev 208 apotelet hjärtat,171 kronans drogh. 62 medstop,24 vårdapoteket. 150 flyttades till apoteksgruppen med statlig ägare med avsikt att tas över av enskilda småföretagare,s.k franchise.staten skall förbli minoritetsägare. de andra kedjorna Fox,Doc Morris,Boots,Cura(ica) är alla nystartade. summa summarum är ungefär hälften av apoteksbolaget sålt,apoteksbolaget har 360 egna apotek sedan finns 150 i apoteksgruppen som ju också egentligen är statliga. Ulf
*Stintan*
24-01-2012, 21:26
CITAT (malarmaster @ 24-01-2012, 21:07)  1/7 2009 fanns 945 apotek i apoteket ab,465 av dessa har sålts enl. nedan. idag finns ca 1200 apotek totalt av de sålda blev 208 apotelet hjärtat,171 kronans drogh. 62 medstop,24 vårdapoteket. 150 flyttades till apoteksgruppen med statlig ägare med avsikt att tas över av enskilda småföretagare,s.k franchise.staten skall förbli minoritetsägare. de andra kedjorna Fox,Doc Morris,Boots,Cura(ica) är alla nystartade. summa summarum är ungefär hälften av apoteksbolaget sålt,apoteksbolaget har 360 egna apotek sedan finns 150 i apoteksgruppen som ju också egentligen är statliga. Ulf Källa?
Nordea gör jättevinst och aktieägarna strålar, särskilt staten. Att folk får allt högre bokostnader är av mindre betydelse. Huvudsaken staten drar in pengar. Sedan skall vattenfall ha sitt så inte folk fryser ihjäl och staten håvar in pengar. Vinsterna kommer ju från helt vanliga löntagare och inte från himmelen, för att sen delas ut i den gemensamma välfärden. En form av nollsummespel som jag ser det.
malarmaster
24-01-2012, 21:35
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2012, 21:26)  Källa? samma som din,wikipedia men jag kollade också samtliga nämda kedjor(hemsidor) samt ägare m.m. de redovisade jag inte då jag tycker det är ointressant CITAT (gnon49 @ 24-01-2012, 21:29)  Nordea gör jättevinst och aktieägarna strålar, särskilt staten. Att folk får allt högre bokostnader är av mindre betydelse. Huvudsaken staten drar in pengar. Sedan skall vattenfall ha sitt så inte folk fryser ihjäl och staten håvar in pengar. Vinsterna kommer ju från helt vanliga löntagare och inte från himmelen, för att sen delas ut i den gemensamma välfärden. En form av nollsummespel som jag ser det. eller en form av skatt då staten inte använder de nämda bolagen för att pressa priser för andra aktörer. tvärtom håller man uppe priserna genom att inte konkurrera. ulf
smuleborg
24-01-2012, 22:02
Vem blir näste partiordförande för socialdemokraterna? Frågan har säkert debatterats i tråden, orkar - inte av brist på respekt - skrolla, sålla. Margot Wallström? Vad har hon egentligen inrikespolitiskt gjort? Göran Persson satte (sägs det) "munkavel". Vad hade hon gjort om inte; vad kan hon göra idag? Bodström, vad har han gjort; vad har han i bagaget? Han är poppis, idag är mediabevakningen annorlunda än på typ 60-talet. Jag skriver ingenting mer. Eliasson, det kan väl i så fall vara under en kort övergångsperiod (det kan Jämtin klara bättre). Österberg/Östros- aldrig i livet. Paggan? Han vill inte. Fd kommunpolitikern i Södertälje (det står still i skallen, skäms), har stora kvaliteter. Per Nuder, skicklig, men är med all rätt körd (nuvarande verksamhet). Ylva Johansson, över min döda kropp!
Carin Jämtin, det känns ja tack!
Det finns andra, vad sägs om Anna Johansson?
*Stintan*
24-01-2012, 23:05
Vem är Anna Johansson?
Överbölingen
24-01-2012, 23:17
Margot och Jämtin är väl tveklöst de skickligaste politikerna som S har i dagsläget. Nappar någon av dem är det ett veritabelt hot   .
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2012, 23:05)  Vem är Anna Johansson? Ordförande för Göteborgs Socialdemokratiska partidistrikt och dessutom en av ordförandena i Socialdemokraternas "kriskommission" efter valet 2010.
*Stintan*
24-01-2012, 23:40
CITAT (omk @ 24-01-2012, 23:21)  Ordförande för Göteborgs Socialdemokratiska partidistrikt och dessutom en av ordförandena i Socialdemokraternas "kriskommission" efter valet 2010. Aha helt okänd för mig.
CITAT (herkules @ 24-01-2012, 18:39)  jodå, de finns. norrut. där duger inga moderatkärringar  Tja, fast norrut finns förstås inte det stora antalet väljare, eller hur? Gita
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2012, 18:06)  Och nu vandrar Jan Eliasson runt i media som förslag till nu partiordförande och han har inte sagt nej. Bäva månde alliansen  Troligen skulle både Wallström och Eliasson bidra till stigande opinionssiffror på kort sikt men i förlängningen skulle jag tro att det krävs en ny framtidsinriktad politik för att nå framgång. Den bakåtsträvande "återställningspolitik" som S nu för (om man ens gör det) vinner man nog inga val på, dessutom är den knappast genomförbar, världen ser helt annorlunda ut idag än på 60- och 70-talet. Höjda skatter, avskaffade rut-avdrag, mindre valfrihet, m.m. lär man inte vinna några val på. Att återinföra statliga monopol är väl dessutom inte möjligt, vi är ju idag en del av EU som är starkt mot alla former av monopol, även statliga. Wallström är ju dessutom väldigt pro EU och tillräckligt internationellt erfaren för att inse att lilla Sverige nog måste anpassa sig till omvärlden för omvärlden kommer inte att anpassa sig till oss. Vad Eliasson står för politiskt vet jag faktiskt inte. Min slutsats är i alla fall att om S skall ha någon framgång i framtiden är man nog tvungen att fortsätta på samma linje som Alliansen. Och många konservativa gammelsossar kommer förmodligen bli väldigt besvikna eftersom det är omöjligt att vrida klockan tillbaka och att gången tid är för alltid gången. Gita
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2012, 23:40)  Aha helt okänd för mig. Dotter till Göran Johansson (hon är ganska okänd för de flesta Göteborgare också)
Aqvakul
25-01-2012, 07:40
Det är märkligt hur initierade och välmenande forumets moderater är när det gäller socialdemokratins framtid. Förhoppningsvis kommer den att formas av de som har hjärtat och hjärnan till vänster på den samhälleliga arenan, inte av deras politiska motståndare...
Blomstertanten
25-01-2012, 07:43
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2012, 07:40)  Det är märkligt hur initierade och välmenande forumets moderater är när det gäller socialdemokratins framtid. Förhoppningsvis kommer den att formas av de som har hjärtat och hjärnan till vänster på den samhälleliga arenan, inte av deras politiska motståndare...  Nämen tror du det????
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2012, 07:40)  Det är märkligt hur initierade och välmenande forumets moderater är när det gäller socialdemokratins framtid. Förhoppningsvis kommer den att formas av de som har hjärtat och hjärnan till vänster på den samhälleliga arenan, inte av deras politiska motståndare...  Speciellt som det kommer från någon gammelmoderat med hjärtat så långt till höger i Moderaterna-"det nya arbetarpartiet "som det går. Konstigt om man tyckte något annat då.
herkules
25-01-2012, 08:45
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2012, 07:40)  Det är märkligt hur initierade och välmenande forumets moderater är när det gäller socialdemokratins framtid. /..../ visst är det  CITAT (Gita @ 25-01-2012, 06:13)  Tja, fast norrut finns förstås inte det stora antalet väljare, eller hur? Gita var det det jag skrev om?
*Stintan*
25-01-2012, 08:53
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2012, 07:40)  Det är märkligt hur initierade och välmenande forumets moderater är när det gäller socialdemokratins framtid. Förhoppningsvis kommer den att formas av de som har hjärtat och hjärnan till vänster på den samhälleliga arenan, inte av deras politiska motståndare...  Ja mycket märkligt!
Gossen Ruda
25-01-2012, 09:13
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2012, 07:40)  Det är märkligt hur initierade och välmenande forumets moderater är när det gäller socialdemokratins framtid. Förhoppningsvis kommer den att formas av de som har hjärtat och hjärnan till vänster på den samhälleliga arenan, inte av deras politiska motståndare...  Det är kanske ett försök att skriva av sig nervositeten och rädslan över ett nederlag för högerkrafterna i nästa val? Tänk om rut försvinner så att man får återgå till svarta hushållstjänster, även om man givetvis har råd med fullbetalning. Principer går före sunt tänkande.
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2012, 07:40)  Det är märkligt hur initierade och välmenande forumets moderater är när det gäller socialdemokratins framtid. Förhoppningsvis kommer den att formas av de som har hjärtat och hjärnan till vänster på den samhälleliga arenan, inte av deras politiska motståndare...  Hjärta och känslor, viss det är bra. Men för att formulera en framgångsrik, hållbar framtidspolitik behövs det nog mer av hjärna, faktiska kunskaper, klarsyn, en realistisk omvärldsuppfattning, och förmåga att se vad som är möjligt att åstadkomma. Att det inte räcker med känslomässiga utspel är väl Juholt ett starkt bevis för! Gita.
Gunilla T
25-01-2012, 09:30
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2012, 07:40)  Det är märkligt hur initierade och välmenande forumets moderater är när det gäller socialdemokratins framtid. Förhoppningsvis kommer den att formas av de som har hjärtat och hjärnan till vänster på den samhälleliga arenan, inte av deras politiska motståndare...  Initierade?......det tycker inte jag...det är en ständig upprepning av samma argument i kvadrat...inget nytt Av någon anledning tänker jag alltid på Mark Twain
*Stintan*
25-01-2012, 09:36
CITAT (Gita @ 25-01-2012, 09:20)  Hjärta och känslor, viss det är bra. Men för att formulera en framgångsrik, hållbar framtidspolitik behövs det nog mer av hjärna, faktiska kunskaper, klarsyn, en realistisk omvärldsuppfattning, och förmåga att se vad som är möjligt att åstadkomma.
Att det inte räcker med känslomässiga utspel är väl Juholt ett starkt bevis för!
Gita. I så fall borde alliansen avgå med omedelbar verkan innan de totalt sänkt skeppet!
Gunilla T
25-01-2012, 09:41
CITAT (Gita @ 25-01-2012, 09:20)  Hjärta och känslor, viss det är bra. Men för att formulera en framgångsrik, hållbar framtidspolitik behövs det nog mer av hjärna, faktiska kunskaper, klarsyn, en realistisk omvärldsuppfattning, och förmåga att se vad som är möjligt att åstadkomma. Att det inte räcker med känslomässiga utspel är väl Juholt ett starkt bevis för!
Gita. Detdär låter lovande tycker jag....kan du utveckla hur en hållbar framtidspolitik skulle kunna se ut? Vilka faktiska kunskaper är viktiga i sammanhanget tycker du?
Red Top
25-01-2012, 09:53
CITAT (Azur @ 24-01-2012, 19:10)  Jag testade att kolla upp det uttalandet. Reinfeldt sa: "Jag vill påpeka att det är ganska spritt i utvecklade länder att man har den här typen av lösningar, att man ger lite lägre beskattning för dem som jobbar." Han talar specifikt om skatterabatt på förvärvsarbete, det s.k. jobbskatteavdraget. PRO:s klagomål var att jobbskatteavdraget inte gällde pensioner; jag hittade ingen internationell jämförelse men PRO driver en kampanj att pensionen ska räknas som "uppskjuten lön" och därför få samma rabatt. CITAT (Red Top @ 24-01-2012, 17:44)  Januari 2010: "(högre skatt för pensionärer är) ganska spritt i utvecklade länder."
I SVT:s Agenda proklamerade Reinfeldt att det inte är något ovanligt att pensionärer får betala högre skatt än löntagare. När Pensionärernas riksorganisation, PRO, lät forskare göra en internationell jämförelse var det dock bara i Sverige som situationen såg ut så. Förstår inte vad du vill med detta inlägg. Det är ju högre skatt för pensionärer det handlar om. Sen är det väl fullständigt ointressant om man kallar det skatterabatt eller lägre skatt, för de som är aktiva löntagare. Faktum kvarstår att det inte förekommer i något annat utvecklat land att pensionärer betalar högre skatt. Saker blir inte sannare för att man på moderat manér ger saker nya namn. T ex bidrag ist f försäkring, utanförskap ist f arbetslös eller sjuk. Den moderata ideologin är och förblir en ideologi med förakt för den svaga människan. En ideologi där allt går ut på att de redan besuttna ska ha mer på de fattigares bekostnad. En omvänd Robin Hood-ideologi där sheriffen av Nottingham(Anders Borg) har makten under prins Johns(Fredrik Reinfeldt) beskydd. Rösta med hjärtat och hjärnan! Inte med plånboken!
CITAT (Gunilla T @ 25-01-2012, 09:30)  Initierade?......det tycker inte jag...det är en ständig upprepning av samma argument i kvadrat...inget nytt Av någon anledning tänker jag alltid på Mark Twain  Gunilla, kanske du kan visa på några nya fräscha argument från Odlas vänsterfalang. Är inte era argument i lika utsträckning en upprepning, kanhända ligger det i sakens natur att man argumentera utifrån sina värderingar. gita
CITAT (Gunilla T @ 25-01-2012, 09:41)  Detdär låter lovande tycker jag....kan du utveckla hur en hållbar framtidspolitik skulle kunna se ut? Vilka faktiska kunskaper är viktiga i sammanhanget tycker du? Nu är jag inte politiker så det åligger inte mig att dra upp linjerna för en framtidspolitik. Jag nöjer mig med att "tycka" och jag tycker faktiskt nuvarande regering arbetar i rätt riktning. Gita
Huggorm
25-01-2012, 10:22
LO briljerar och vill återinföra arvsskatt av "rättviseskäl". Hur rättvist är det att beskatta samma pengar ytterligare en gång? Vidare vill de rädda välfärden genom höjd fastighetsskatt. Och så förundrar de sig över att folk flyr fackföreningarna. http://www.dn.se/debatt/ny-skattereform-be...tod-i-riksdagen
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2012, 09:13)  Det är kanske ett försök att skriva av sig nervositeten och rädslan över ett nederlag för högerkrafterna i nästa val? Tänk om rut försvinner så att man får återgå till svarta hushållstjänster, även om man givetvis har råd med fullbetalning. Principer går före sunt tänkande. Så barnslig du är--- rädsla och nervositet? Självklart så går det att leva med en sosseregering också, speciellt som de skulle vara helt beroende av MP. Och som du väl också vet så står MP närmre Alliansen på flera viktiga områden såsom ekonomi, synen på företagsamhet, skatter, valfrihet och privatiseringar inom vård, omsorg och skola. Så att försöka avskaffa rut/rot och återinföra statliga monopol m.m är nog dömt att misslyckas oberoende av vem som innehar regeringsmakten. Naturligtvis hoppas jag att Alliansen får fortsätta, men rädsla och nervositet - nej inte ett dugg. Gita
Huggorm
25-01-2012, 10:25
CITAT (Red Top @ 25-01-2012, 09:53)  Den moderata ideologin är och förblir en ideologi med förakt för den svaga människan. En ideologi där allt går ut på att de redan besuttna ska ha mer på de fattigares bekostnad. En omvänd Robin Hood-ideologi där sheriffen av Nottingham(Anders Borg) har makten under prins Johns(Fredrik Reinfeldt) beskydd. Rösta med hjärtat och hjärnan! Inte med plånboken!  Robin Hood var en hjälte som motsatte sig ett orimligt högt skattetryck och tog tillbaka pengarna från den snikna staten och återbördade dem till de som arbetat ihop dem. Inte konstigt att den legenden bitit sig kvar och blivit folkkär i 800 år!
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2012, 09:36)  I så fall borde alliansen avgå med omedelbar verkan innan de totalt sänkt skeppet! ????? Gita
Gunilla T
25-01-2012, 10:30
CITAT (Gita @ 25-01-2012, 10:03)  Gunilla, kanske du kan visa på några nya fräscha argument från Odlas vänsterfalang. Är inte era argument i lika utsträckning en upprepning, kanhända ligger det i sakens natur att man argumentera utifrån sina värderingar. gita Då frågar jag dig, vad är det som är så modernt och framåtriktande i att öka klyftorna i samhället? Är inte det en gammal, unken, konservativ politik som världen (och Sverige) så länge kämpat för att förändra med den kunskapen om att ett samhälle som glider isär blir ett konfliktfyllt och otryggt samhälle? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nu är jag inte politiker så det åligger inte mig att dra upp linjerna för en framtidspolitik. Jag nöjer mig med att "tycka" och jag tycker faktiskt nuvarande regering arbetar i rätt riktning. Gita --------------------------------------------------------------------------------------------- Nehej, jag anade det... Men jag skall ge dig ett konkret exempel så blir det enklare. I åtta månader har regeringen haft ordförandeskapet i Arktiska rådet, ordförande är Bildt. Vi som är intresserade av en hållbar framtidspolitik har väntar och väntat och väntat på att Sverige sätter ner foten och säger stopp för oljeutvinning i dessa jungfruliga vatten. Vill man vara lite drastisk så kan man med fog säga att detta är en ödesfråga för vår planet. Som du säkert vet bedöms oljesanering inte möjlig ifall en olycka inträffar. Lundin oil har intresse i regionen och ännu har inget hörts från Bildt i denna framtidspolitiska fråga. Vad anser du om det?
Jag läste nånstans att Reinfeldt ljugit om att Sveriges ekonomi gått bra 2011 och 2010. Någon som har någon som helst belägg för detta? Jag förmodar att det bara är ryktesspridning, för inte ens han kan väl vara så dum i huvudet att han gör som Grekland. (ljuger om hur det går för landet)
CITAT (Gunilla T @ 25-01-2012, 10:30)  Då frågar jag dig, vad är det som är så modernt och framåtriktande i att öka klyftorna i samhället? Är inte det en gammal, unken, konservativ politik som världen (och Sverige) så länge kämpat för att förändra med den kunskapen om att ett samhälle som glider isär blir ett konfliktfyllt och otryggt samhälle? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nu är jag inte politiker så det åligger inte mig att dra upp linjerna för en framtidspolitik. Jag nöjer mig med att "tycka" och jag tycker faktiskt nuvarande regering arbetar i rätt riktning. Gita --------------------------------------------------------------------------------------------- Nehej, jag anade det...
Men jag skall ge dig ett konkret exempel så blir det enklare.
I åtta månader har regeringen haft ordförandeskapet i Arktiska rådet, ordförande är Bildt. Vi som är intresserade av en hållbar framtidspolitik har väntar och väntat och väntat på att Sverige sätter ner foten och säger stopp för oljeutvinning i dessa jungfruliga vatten.
Vill man vara lite drastisk så kan man med fog säga att detta är en ödesfråga för vår planet. Som du säkert vet bedöms oljesanering inte möjlig ifall en olycka inträffar.
Lundin oil har intresse i regionen och ännu har inget hörts från Bildt i denna framtidspolitiska fråga.
Vad anser du om det? "Då frågar jag dig, vad är det som är så modernt och framåtriktande i att öka klyftorna i samhället? Är inte det en gammal, unken, konservativ politik som världen (och Sverige) så länge kämpat för att förändra med den kunskapen om att ett samhälle som glider isär blir ett konfliktfyllt och otryggt samhälle?Så det är det här du menar med nya fräscha argument? Är det inte i stället vänsterns problem i nötskal? Att man inriktar sig enbart på att kritisera Alliansen utan att föra fram något som helst eget nytänkande eller egna bättre idéer. När det gäller Artiska rådet så har jag ingen åsikt eftersom jag inte har haft möjlighet eller tid att sätta mig in i vad som avhandlas där. Gita P.s Är du politiker? Och måste man vara det för att få framföra sina synpunkter här? D.s
Jag hittade själv. Reinfeldt har ljugit om sveriges ekonomi i en SVT-intervju. KÄLLA
*Stintan*
25-01-2012, 11:01
CITAT (Gita @ 25-01-2012, 10:25)  ????? Gita Gita, hur svårt kan det vara att förstå att det var detta jag svarade på: "Hjärta och känslor, viss det är bra. Men för att formulera en framgångsrik, hållbar framtidspolitik behövs det nog mer av hjärna, faktiska kunskaper, klarsyn, en realistisk omvärldsuppfattning, och förmåga att se vad som är möjligt att åstadkomma."
Red Top
25-01-2012, 11:06
CITAT (Huggorm @ 25-01-2012, 10:25)  Robin Hood var en hjälte som motsatte sig ett orimligt högt skattetryck och tog tillbaka pengarna från den snikna staten och återbördade dem till de som arbetat ihop dem. Inte konstigt att den legenden bitit sig kvar och blivit folkkär i 800 år! Vad han reagerade mot, enligt legenden/berättelsen, var att de rika skodde sig på de fattigas bekostnad utan att bidra med ett öre själva. Liksom det håller på att bli nu, med de "nya" moderaterna vid rodret. De sk skatterna på den tiden går inte överhuvudtaget att jämföra med dagens skatter i Sverige. Våra skatter har genom åren gått till att bygga upp en välfärd för alla och att driva vissa verksamheter i gemensam regi. Statens egendomar/verksamheter är ju gemensamt ägda av alla i Sverige. Det moderaterna(alliansen) nu gör är att sälja ut vår egendom utan att fråga samtliga delägare. De pengar som vi tjänar på dessa förlustaffärer bidrar inte på något sätt till att bevara den välfärd, som det tagit många decennier nästan ett sekel att bygga upp. Det är ju inte bara statlig egendom som slumpas bort till riskkapitalbolag, utan samma mönster genomsyrar även landsting och kommuner. Moderaterna(alliansen) rear ut lönsamma verksamheter till sina vänner och bekanta, för att dessa ska kunna göra sig en rejäl hacka på att sälja verksamheterna vidare. Senaste exemplet ser vi i Stockholms Län, där Flippan Reinfeldt(M) i maskopi med Chris Heister (M) slumpade bort en av de mest lönsamma vårdcentralerna, Serafen, för 694. 500 kronor. Förtjänsten för läkarna blev minst 20 miljoner, när de sålde vidare till riskkapitalbolagen Nordic Capital och Apax. Läs här: Läkare gjorde jätteklipp på avknoppad vårdcentral
Aqvakul
25-01-2012, 11:12
CITAT (Anma @ 25-01-2012, 11:00)  Jag hittade själv. Reinfeldt har ljugit om sveriges ekonomi i en SVT-intervju. KÄLLAFaktagranskat av Svenska Dagbladet!
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2012, 11:01)  Gita, hur svårt kan det vara att förstå att det var detta jag svarade på: "Hjärta och känslor, viss det är bra. Men för att formulera en framgångsrik, hållbar framtidspolitik behövs det nog mer av hjärna, faktiska kunskaper, klarsyn, en realistisk omvärldsuppfattning, och förmåga att se vad som är möjligt att åstadkomma." Goddag Yxskaft! Gita
Huggorm
25-01-2012, 11:17
CITAT (Anma @ 25-01-2012, 11:00)  Jag hittade själv. Reinfeldt har ljugit om sveriges ekonomi i en SVT-intervju. KÄLLASå här står det: "Den som är snäll kan säga att statsministern uttrycker sig slarvigt." Och du är väll snäll?
CITAT (Huggorm @ 25-01-2012, 11:17)  Så här står det: "Den som är snäll kan säga att statsministern uttrycker sig slarvigt."
Och du är väll snäll? Inte när det gäller Reinfeldt. Han har inte gjort sig förtjänt av min snällhet.
Gunilla T
25-01-2012, 11:26
CITAT (Gita @ 25-01-2012, 10:56)  "Då frågar jag dig, vad är det som är så modernt och framåtriktande i att öka klyftorna i samhället? Är inte det en gammal, unken, konservativ politik som världen (och Sverige) så länge kämpat för att förändra med den kunskapen om att ett samhälle som glider isär blir ett konfliktfyllt och otryggt samhälle? Så det är det här du menar med nya fräscha argument? Är det inte i stället vänsterns problem i nötskal? Att man inriktar sig enbart på att kritisera Alliansen utan att föra fram något som helst eget nytänkande eller egna bättre idéer.
När det gäller Artiska rådet så har jag ingen åsikt eftersom jag inte har haft möjlighet eller tid att sätta mig in i vad som avhandlas där. Gita P.s Är du politiker? Och måste man vara det för att få framföra sina synpunkter här? D.s Nej, jag är inte politiker, bara allmänt intresserad av samhällsfrågor. Du svarar inte på frågor och det är naturligtvis din fulla rätt att undvika om du vill men jag trodde för ett ögonblick att de orden du nämnde, framtidspolitik, kunskap etc. även hade ett innehåll men så var det inte. Såklart du får fortsätta framföra "synpunkter".....
Det viktigaste är ju att man har ett hjärta, inte om det sitter till höger eller vänster. Annars skulle ju halva Sveriges befolkning bestå av hjärtlösa människor utan tanke på sina medmänniskor. Den myten var lätt att spräcka även om den envist biter sig kvar som ett dåligt argument.
herkules
25-01-2012, 12:19
CITAT (gnon49 @ 25-01-2012, 12:10)  Det viktigaste är ju att man har ett hjärta, inte om det sitter till höger eller vänster. Annars skulle ju halva Sveriges befolkning bestå av hjärtlösa människor utan tanke på sina medmänniskor. Den myten var lätt att spräcka även om den envist biter sig kvar som ett dåligt argument.  nä, jag anser inte att man har mycket till hjärta om man tycker att det är helt ok att rösta på en regering som tar från de som redan har lite och ger till dem som har mer.
CITAT (gnon49 @ 25-01-2012, 12:10)  Det viktigaste är ju att man har ett hjärta, inte om det sitter till höger eller vänster. Annars skulle ju halva Sveriges befolkning bestå av hjärtlösa människor utan tanke på sina medmänniskor. Den myten var lätt att spräcka även om den envist biter sig kvar som ett dåligt argument.  Precis! Det som jag har svårast för i debatten här på Odla är att vänsterdebattörerna av någon anledning fått för sig och använder som argument att de på något sätt skulle vara en bättre sorts människor än den andra dryga halvan av svenska folket. Detta är något som i mina ögon bara är dumt och självgott. Gita
CITAT (Gita @ 25-01-2012, 12:55)  Precis! Det som jag har svårast för i debatten här på Odla är att vänsterdebattörerna av någon anledning fått för sig och använder som argument att de på något sätt skulle vara en bättre sorts människor än den andra dryga halvan av svenska folket. Detta är något som i mina ögon bara är dumt och självgott. Gita Jag stör mig på att alla vänstermänniskor här på odla packas in i samma mall hela tiden. Vi är faktiskt individer, precis som ni på högerkanten. Personligen är jag inte dummare än att jag fattar att det finns högerfolk med hjärta också, trots det är det ju så att Reinfeldts politik är hjärtlös mot de svaga. Och förnekande. Enligt den finns till exempel inga fattiga i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|