Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
*Stintan*
Jag håller med dig Bengalow! Det borde vara åtalbart att slösa bort skattemedel på det sättet. Men istället belönar man den ansvarige direktören med att skänka henne ytterligare 3 240 000 av skattemedlen för att göra ingenting i 3 år. Centerns nye ledare näringsminsitern Annie Lööf har samtidigt fullt sjå att göra av med skattemedel på vidlyftiga personalfester, delfinbesök, julfester, frukostmöten m.m. och försöker dölja det som representation eller seminarier medan pappa Fredrik rycker på axlarna. Att förtroendekapitalet för alliansen minskar i samma takt som de slösar bort 10-tals miljoner av våra gemensamma skattemedel verkar de inte inse. Om Svensson skulle ta andras pengar och slösa bort så skulle han åtalas för förskingring!
Huggorm
Problemet är att sossarna med följepartier är ännu mer kända för slöseri av skattemedel. Just denna sak blir alltså knappast bättre även om man byter regering. Bästa sättet att slippa bli lurad är att betala in så lite skatt som möjligt naughty.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-08-2012, 16:09) *
Problemet är att sossarna med följepartier är ännu mer kända för slöseri av skattemedel. Just denna sak blir alltså knappast bättre även om man byter regering. Bästa sättet att slippa bli lurad är att betala in så lite skatt som möjligt naughty.gif

Jaha är dom? Men det rättfärdigar väl ändå inte slöseriet. Det är ju för jävligt vem som än låter det ske.
Bengalow
Kom gärna med fakta, Huggorm, i stället för att sitta och sprida lögner som en kärring på kafferep. Kända? I dina kretsar kanske, men Annie Lööf har väl ändå tagit priset...Från småländskt snålbord till den dukade "gratislunchen" i storstan. Jag kan riktigt se hur hon tog av alla kakorna...jag tror t.o.m. att hon hade "hundpåse" med sig.
Ja, du har ju erfarenhet av skatteavdrag - vet hur man gör, Jag tror aldrig att jag drafgit av en enda extra mil för bilkörning i hela mitt liv. Men det ligger liksom latent...är man fuskare så är man. Hur mycket var det du drog av häromåret sa du?
Gu va jag saknar Giiitas Tobleronedebatt...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 22-08-2012, 21:46) *
Kom gärna med fakta, Huggorm, i stället för att sitta och sprida lögner som en kärring på kafferep. Kända? I dina kretsar kanske, men Annie Lööf har väl ändå tagit priset...Från småländskt snålbord till den dukade "gratislunchen" i storstan. Jag kan riktigt se hur hon tog av alla kakorna...jag tror t.o.m. att hon hade "hundpåse" med sig.
Ja, du har ju erfarenhet av skatteavdrag - vet hur man gör, Jag tror aldrig att jag drafgit av en enda extra mil för bilkörning i hela mitt liv. Men det ligger liksom latent...är man fuskare så är man. Hur mycket var det du drog av häromåret sa du?
Gu va jag saknar Giiitas Tobleronedebatt...

Toblerone ja, den kan väll köpas för skattebetalarnas pengar? Och blir man avslöjad kan man ju i värsta fall betala tillbaka pengarna så förlåter nog folk rolleyes.gif

Jag minns inte hur mycket jag drog av sist, men med tanke på hur mycket jag fått pendla till olika jobb genom åren så har det funnits täckning. Men nu skall jag strax börja ett jobb 5km hemifrån så nu vet jag inte vad jag skall dra av för. Är cykeldäck avdragsgillt?
Gita
Tänka sig.....socialdemokraterna har fått en moderat partiledare. Efter sommarens utspel kan man ju konstatera att Löfven och Reinfeldt står för intill förväxling lika åsikter. Båda är sympatiska politiker med en realistisk politik och båda verkar förstå ekonomiska samband. Båda tycks undvika politiska slogans och dramatiska utspel med darr på rösten.
Lite trist kan tyckas men förmodligen väldigt bra för landet Sverige.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 27-08-2012, 09:13) *
Tänka sig.....socialdemokraterna har fått en moderat partiledare. Efter sommarens utspel kan man ju konstatera att Löfven och Reinfeldt står för intill förväxling lika åsikter. Båda är sympatiska politiker med en realistisk politik och båda verkar förstå ekonomiska samband. Båda tycks undvika politiska slogans och dramatiska utspel med darr på rösten.
Lite trist kan tyckas men förmodligen väldigt bra för landet Sverige.
Gita

Valen vinns i mitten! Både socialdemokraterna och moderaterna har succesivt positionerat sig alltmer i det poltisika mittfältet. Många av partiernas kärnväljare är dock inte riktigt med på noterna, vilket lämnar plats på flankerna. Risken med två stora partier i mitten är också att intresset för politiken avtar, när debatten bara handlar om detaljer.
gnon49
Den politiska eliten slutar aldrig att förvåna. Lööf i färskt minne, dessförinnan Juholt. S har ju dessutom en lång radda skandaler med sina justitieministrar genom åren. Får alliansen regera lika länge så kommer skandalerna även där. Verkar finnas inbyggt i människan när hon får makt. MP är väl det parti som klarar sig bäst i skvallerpressen tror jag. Även FP verkar klara sig hyfsat. Ja mycket kan hända än. Långt kvar till valet.
*Stintan*
Nu har vi fått reda på vad SÄPO pysslar med också slap.gif

"Enligt justitieministern finns det skäl till att reglerna ses över". Så dags nu wacko.gif Samma snack efter varje skandal år ut och år in men inget händer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ask-bra-...kas_7450878.svd

Huggorm
Det är märkligt att alla institutioner skall ha så dålig respekt för folks skattepengar
*Stintan*
Ja och att dom aldrig tycks lära sig,
Gita
CITAT (Huggorm @ 27-08-2012, 12:41) *
Det är märkligt att alla institutioner skall ha så dålig respekt för folks skattepengar

Och ännu märkligare är det väl att det finns dem som propagerar för höjda skatter när man ser hur skattepengarna, oberoende av politiskt styre, används.
Gita
kerstinbern
CITAT (Gita @ 27-08-2012, 12:04) *
Och ännu märkligare är det väl att det finns dem som propagerar för höjda skatter när man ser hur skattepengarna, oberoende av politiskt styre, används.
Gita

Nej, vi kan ju privatisera SÄPO, och så kan de som vill ha en "säkerhetsförsäkring" välja om de vill betala den.
herkules
ett babysteg i rätt riktning smile.gif
http://www.sydsvenskan.se/malmo/-festen-ar...--dags-att-dra-
Huggorm
Något som jag verkligen inte förstår är klagomålen på de nya, ettåriga gymnasielinjerna. Jag förstår inte problemet, det är väll utmärkt med utbildningar som även skoltrötta orkar ta sig igenom? Skall man exempelvis bli snickare, frisör, svetsare osv. så har man inte minsta nytta av att kunna gymnasiematte, religion, samhällskunskap, engelska och de andra teoretiska ämnena. Många har problem med att klara sig igenom de ämnena, men har mycket goda anlag för att klara utbildningens praktiska delar som ju handlar om det man verkligen är intresserad av. Ett års utbildning och sedan två års lärlingstid så har vi utmärkt duktiga yrkesarbetare sedan. Och det här är personer som ändå aldrig skulle få för sig att börja läsa på universitetet, så varför skall de behöva lägga ett år extra på att läsa behörighetsgivande ämnen?

Det sägs att man gjorde gymnasieskolan treårig i stället för tvåårig för att minska arbetslösheten, man slapp ju en hel årskull eftersom de blev sittande på gymnasiet. Kanske sossarna klagar nu för att man ser hur en massa extra ungdomar plötsligt skall ut i arbetslivet och arbetslösheten just när de hoppas överta makten år 2014?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 18-09-2012, 06:21) *
Något som jag verkligen inte förstår är klagomålen på de nya, ettåriga gymnasielinjerna. Jag förstår inte problemet, det är väll utmärkt med utbildningar som även skoltrötta orkar ta sig igenom? Skall man exempelvis bli snickare, frisör, svetsare osv. så har man inte minsta nytta av att kunna gymnasiematte, religion, samhällskunskap, engelska och de andra teoretiska ämnena. Många har problem med att klara sig igenom de ämnena, men har mycket goda anlag för att klara utbildningens praktiska delar som ju handlar om det man verkligen är intresserad av. Ett års utbildning och sedan två års lärlingstid så har vi utmärkt duktiga yrkesarbetare sedan. Och det här är personer som ändå aldrig skulle få för sig att börja läsa på universitetet, så varför skall de behöva lägga ett år extra på att läsa behörighetsgivande ämnen?

Det sägs att man gjorde gymnasieskolan treårig i stället för tvåårig för att minska arbetslösheten, man slapp ju en hel årskull eftersom de blev sittande på gymnasiet. Kanske sossarna klagar nu för att man ser hur en massa extra ungdomar plötsligt skall ut i arbetslivet och arbetslösheten just när de hoppas överta makten år 2014?

Om de får jobb efter utbildningen är allt väl. Mycket talar dock för motsatsen: Deras ålder, utbildningens längd, urvalet av elever och konkurrensen på arbetsmarknaden. Det största problemet är, tror jag, att locka begåvade elever till utbildningarna. (Frisörutbildningar är ett undantag, men samtidigt är arbetsmarknaden väldigt tuff för unga frisörer). Risken är att på lärlingsutbildningarna och en ev. kortare yrkesutbildning hamnar omotiverade trötta ungdomar som helst vill glo i sina telefoner och som saknar både förmåga att passa tider och allmän hyfs. Det är inte så att man tenderar att vara praktiskt lagd , bara för att man har problem med teoretiska studier. Tyvärr är det oftare så att man är långt fram i båda avseendena eller tyvärr tvärtom.Spekulationerna om valet 2014 är knappast relevanta, då en. ev. ettårig gymnasieutbildning knappast ens kommit igång då.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2012, 08:40) *
Spekulationerna om valet 2014 är knappast relevanta, då en. ev. ettårig gymnasieutbildning knappast ens kommit igång då.

De skall ju försöka få igång den redan till hösten 2013
*Stintan*
Undrar vad dom tänkt med alla dom som inte ens har betyg från 9-an i grundskolan. Det är bra att det blir fler alternativ men jag tror att dom är överoptimistiska om dom tror att detta löser ungdomsarbetslösheten.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 18-09-2012, 16:37) *
Undrar vad dom tänkt med alla dom som inte ens har betyg från 9-an i grundskolan. Det är bra att det blir fler alternativ men jag tror att dom är överoptimistiska om dom tror att detta löser ungdomsarbetslösheten.

tror inte heller det löser ungdomsarbetslösheten men det hjälper kanske några att komma in på arbetsmarknaden.
kommer också lärlingsutbildningar igång på allvar ihop med industrins egna utbildningar tror jag det finns en chans för många,volvo skall ju utbilda 400 ungdomar.
själv ser jag hur vårt lokala näringsliv växt och anställt många ungdomar varav de flesta får en internutbildning,det går såpass bra att det är brist på arbetslösa ungdomar.
hoppas nu bara inte europakrisen förvärras då de flesta företag på orten är beroende av export vilket isåfall skulle slå hårt pga nedskärningar.
tyvärr har varslen här i länet senaste veckan duggat tätt pga bilindustrins neddragningar och effekterna efter SAAB fiaskot nu på allvar slår hårt mot de f.d underleverantörerna. ulf
gnon49
Undrar om inte stora utlandsägda företag som Volvo till slut upphör med sin verksamhet i Sverige. Tendenser finns ju. Att ta fram en produkt är ju en sak, att tillverka en annan. Kina t.ex investerar för framtiden och att köpa upp företag i ett nyfattigt Europa blir säkert lönsamt framöver. Egentligen skrämmande med tanke på att Kina är en brutal diktatur. Fast jag beundrar deras beslutsamhet.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 18-09-2012, 15:52) *
De skall ju försöka få igång den redan till hösten 2013

Verkar orealistiskt!
Anki på Öland
CITAT (gnon49 @ 18-09-2012, 18:33) *
Undrar om inte stora utlandsägda företag som Volvo till slut upphör med sin verksamhet i Sverige. Tendenser finns ju. Att ta fram en produkt är ju en sak, att tillverka en annan. Kina t.ex investerar för framtiden och att köpa upp företag i ett nyfattigt Europa blir säkert lönsamt framöver. Egentligen skrämmande med tanke på att Kina är en brutal diktatur. Fast jag beundrar deras beslutsamhet.

Och det är baske mig inte lätt att hitta något som inte är "made in China"....
gnon49
CITAT (Anki på Öland @ 18-09-2012, 20:10) *
Och det är baske mig inte lätt att hitta något som inte är "made in China"....

Skulle vara falukorv kanske. w00t.gif
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 18-09-2012, 21:32) *
Skulle vara falukorv kanske. w00t.gif

Kineserna äter alla delar av grisen även om det syns att det är en blindtarm eller en klöv, de behöver inte mala ner materialet och pressa till korv rolleyes.gif
Bengalow
Kineser äter allt på 4 ben, utom stolar och bord....så sa min guide i Kina för många år sedan. Men sätt 4 tändstickor på en falukorv, lär den säga nöff, så lär dom ta över marknaden också där. Någon som hört talas om varumärkesskydd i Kina? Jag bara undrade...
Bengalow
Jag brukar inte tycka att Lena Mellin är en skarp skribent, men på Aftonbladet idag, så skriver hon en artikel om den "sänkta" pensionärsskatten...ett skott i natten av Alliansen. Man vill få pensionärernas över på sin sida, med en 50-lapp i månaden, när andra fått 2800, enligt SvD's beräkningar. Dessutom kallade dom det för den 4:e pensionssänkningen. Var fan har dom andra tre tagit vägen? Lögnhalsar är det enda ord jag tycker passar in på dessa 4 pajaser, som far land och rike runt på sin valturné. Jag undrar hur mycket det kostar skattebetalarna, eller bekostar deras respektive parti mat och husrum, transport? Annie Lööf vet ju hur en slipsten skall dras...
gnon49
CITAT (Bengalow @ 18-09-2012, 22:03) *
Jag brukar inte tycka att Lena Mellin är en skarp skribent, men på Aftonbladet idag, så skriver hon en artikel om den "sänkta" pensionärsskatten...ett skott i natten av Alliansen. Man vill få pensionärernas över på sin sida, med en 50-lapp i månaden, när andra fått 2800, enligt SvD's beräkningar. Dessutom kallade dom det för den 4:e pensionssänkningen. Var fan har dom andra tre tagit vägen? Lögnhalsar är det enda ord jag tycker passar in på dessa 4 pajaser, som far land och rike runt på sin valturné. Jag undrar hur mycket det kostar skattebetalarna, eller bekostar deras respektive parti mat och husrum, transport? Annie Lööf vet ju hur en slipsten skall dras...

Men pensionerna höjs ju rejält nästa år, det är väl bra. Får man därtill lägre skatt som grädde på moset så är det ju inte fel. Sedan skall det bli intressant att se oppositionens skuggbudgetar. Först då kan man få en chans att jämföra alternativen.
pejori
CITAT (gnon49 @ 18-09-2012, 22:33) *
Men pensionerna höjs ju rejält nästa år, det är väl bra. Får man därtill lägre skatt som grädde på moset så är det ju inte fel. Sedan skall det bli intressant att se oppositionens skuggbudgetar. Först då kan man få en chans att jämföra alternativen.

Höjs pensionen, höjs skatten också, samt att bostadsbidraget för pensionärer, sänks.= mindre i plånboken. thumbdown.gif
Blir väl som förra gången. Dom som förlorar är låginkomsttagarna och pensionärer...
Någon måste ju betala, så varför inte ta från dom som redan har det kämpigt och gynna dom, som redan har en medelinkomst.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 18-09-2012, 22:52) *
Hjs pensionen, höjs skatten också, samt att bostadsbidraget för pensionärer, sänks.= mindre i plånboken. thumbdown.gif
Blir väl som förra gången. Dom som förlorar är låginkomsttagarna och pensionärer
...ö
Någon måste ju betala, så varför inte ta från dom som redan har det kämpigt och gynna dom, som redan har en medelinkomst.

Precis! Det är tur att man lärt sig koka soppa på en spik.
Bengalow
Var har du läst att pensionerna höjs rejält nästa år, gnon49? För dem med endast garantipension , ja, men dom är ju redan fattighjom. Alla andras pensioner då? Nej du, inte förrän pensionärerna blir en tunga på vågskålen kommer det ett löfte. Lika mycket värt som för två år sedan ! "-Nu är det pensionärernas tur!"(citat Borg och Reinfeldt). Pytt, pytt, kommer aldrig igen - innan vi får en icke-högerregering. Valfläsk i sin mest utsirade form. Lögnhalsar är vad dom är, fast det finns folk som inte ens kan se igenom deras genomskinliga narrdräkt. Vem f-n kan rösta på en Jan Björklund, eller för den delen Annie Lööf. Sedan skall vi inte tala om "socialministern" från Kådispartiet. Ja jösses, snacka om ståuppkomiker...läggnerkomiker är ett bättre ordval.
Huggorm
Socialdemokraterna är nog inte ett spår bättre när det kommer till pensioner...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 19-09-2012, 06:09) *
Socialdemokraterna är nog inte ett spår bättre när det kommer till pensioner...

Det är möjligt men vi får väl se vad de har att komma med närmare valet. Det finns många pensionärsröster att vinna. Det finns ca 800 000 pensionärer som har mellan 7 800 - 10 000/mån. före skatt i pension. Ca 200 00 har enbart garantipension dvs 7 800/mån. De flesta är kvinnor.

Nästa år höjs pensionen för dessa med 90 - 200 kr/mån före skatt! Undrar hur mycket hyran höjs? Grattis alla "fattigpensionärer"!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 07:46) *
Det är möjligt men vi får väl se vad de har att komma med närmare valet. Det finns många pensionärsröster att vinna. Det finns ca 800 000 pensionärer som har mellan 7 800 - 10 000/mån. före skatt i pension. Ca 200 00 har enbart garantipension dvs 7 800/mån. De flesta är kvinnor.

Nästa år höjs pensionen för dessa med 90 - 200 kr/mån före skatt! Undrar hur mycket hyran höjs? Grattis alla "fattigpensionärer"!

Ämnet var ju uppe inför förra valet, och se hur det gick...
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 07:46) *

vad jag förstod var det avsatt pengar till höjt bostadsbidrag för denna grupp? ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 19-09-2012, 17:20) *
vad jag förstod var det avsatt pengar till höjt bostadsbidrag för denna grupp? ulf

Ja i bästa fall går man inte minus mot idag men vi får väl se. Det var visst en höjing med 170:- det var fråga om.
gnon49
Går man in på pensionsmyndigheten så får man bra fakta tycker jag. Där ser jag på ett ungefär vad jag kommer att få nästa år. Men dom som aldrig varit ute i arbetslivet har det säkert tufft med enbart garantipension. Men riksdagspartierna är ju överens om hur pensionssystemet skall vara utformat så någon större ändring lär inte ske.
hattstugan

Är det inte dags att Sverige drar sig ur EU-lekstugan nu?

Riskerar avgiftshöjning på miljardbelopp för oss svenskar!!!
N
Huggorm
CITAT (hattstugan @ 02-10-2012, 20:27) *

N

Vi väntar bara på att någon annan skall gå ur först, den svenska mentaliteten tillåter oss inte att gå i bräschen. Förhoppningen ligger på Finland, sedan slinker vi med ut i efterdyningarna
hattstugan

Jaha!!

Svensken är ju inte känd för att vara modig direkt!
herkules
CITAT (hattstugan @ 02-10-2012, 20:27) *
N

EU är bland det sjukaste sverige gått med i. bara massa åtaganden och inte ett skit för pengarna. för oss vanliga svenskar alltså.
Huggorm
CITAT (herkules @ 02-10-2012, 20:31) *
EU är bland det sjukaste sverige gått med i. bara massa åtaganden och inte ett skit för pengarna. för oss vanliga svenskar alltså.

Men en enorm arbetsmarknad som har öppnat sig för avdankade gamla riksdagspolitiker
hattstugan

Där håller jag helt med dig herkules!!

Skyll inte på mig för jag rösta nej!!

Tänk om fler hade insett vad den här EU-cirkusen skulle leda till!

Vad bra det skulle varit i landet om EU pengarna varit kvar inom gränserna istället för att finansiera idiotiska regler om gurkor och jordgubbar bla!
herkules
CITAT (Huggorm @ 02-10-2012, 20:33) *
Men en enorm arbetsmarknad som har öppnat sig för avdankade gamla riksdagspolitiker

tänkte faktiskt på det smile.gif orkade bara inte skriva
Huggorm
I Västeuropa är det ju bara Schweiz och Norge som inte är med i EU och inte vill var med heller, och det är i princip de två mest välmående europeiska länderna ekonomiskt också...
herkules
CITAT (Huggorm @ 02-10-2012, 20:46) *
I Västeuropa är det ju bara Schweiz och Norge som inte är med i EU och inte vill var med heller, och det är i princip de två mest välmående europeiska länderna ekonomiskt också...

vi får göra som våra duktiga ungdomar, flytta till norge. kanske våra korkade politiker hajar vad de håller på med om halva sveriges befolkning tog sitt pick och pack och emigrerade. ge dem fingret helt enkelt.
Huggorm
CITAT (herkules @ 02-10-2012, 20:56) *
vi får göra som våra duktiga ungdomar, flytta till norge. kanske våra korkade politiker hajar vad de håller på med om halva sveriges befolkning tog sitt pick och pack och emigrerade. ge dem fingret helt enkelt.

Med tanke på den massiva arbetslösheten är de väll bara glada att bli av med folk? Det är ju ett ständigt stort inflöde att nytt folk till Sverige så det är nog få politiker som bryr sig om att ungdomarna ger sig av
*Stintan*
Sverige borde aldrig gått med i EU överhuvudtaget!
hattstugan

Vi får väl vara glada åt det lilla att vi lyckades att avstyra EMU!!

Undrar vad vi suttit i för smet om det samarbetet blivit av?
gnon49
Tror Västeuropa har haft sin guldålder för den här gången. Omvärlden är ikapp och bygger upp den välfärd som vi åtnjutit över lång tid. Överproduktion gör att avsättning blir svår när nya fabriker startar i växande ekonomier. Ett nytt tänkande kanske behövs hur välfärden skall bevaras om exporten dalar.
Gita
Den gångna veckan har vi fått höra att Volvo flyttar busstillverkningen från Säffle till Polen, Orrefors och Åfors glasbruk läggs ner, Åhus flyttar glasstillverningen utomlands m.m. Då lägger S fram en skuggbudget innehållande skattehöjning på ca 30 miljarder av vilka merparten företag och näringsliv.
Snacka om timing!!
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon