|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
*Stintan*
19-06-2012, 12:03
Han borde skämmas!  Men han kanske inte hade haft råd att betala underhåll för sina barn annars
Hur kommer sig att människor här och annanstans har sådana svårigheter med att skriva-tala vänligt med varandra!?
*Stintan*
19-06-2012, 16:44
Därför att diskussioner oftast blir lite hetsiga när det är många som tycker något. Fast jag tror det ser värre ut än vad det är.
Gossen Ruda
19-06-2012, 17:32
CITAT (silos @ 19-06-2012, 16:14)  Hur kommer sig att människor här och annanstans har sådana svårigheter med att skriva-tala vänligt med varandra!? För att man inte har den direkta ögonkontakten, eller för den delen inte riskerar ett slag på käften.
CITAT (kerstinbern @ 19-06-2012, 12:40)  Statsminister Fredrik Reinfeldt har genomfört en lyckad löneförhandling, det blev 4 000 kr mera per månad. Under de senaste 6 åren har hans lön stigit med 27 000 kr http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sveri...lon_7287089.svdhttps://twitter.com/niklassvensson/status/2...6/photo/1/largeOch? Förstår inte inlägget riktigt.
Bengalow
19-06-2012, 20:15
Äh, du vill inte förstå. Sitta och kassera 150 papp i månaden, utan att göra det han är satt att göra. Jag tycker han slirar lite väl mycket. Nuförtiden har han knappt styrfart...Nä, inför prestationslön för ministrarna - då hade "Skalliga Koögat" (hans indiannamn) fått gå till Soc för att klara sig!
malarmaster
19-06-2012, 20:23
CITAT (gnon49 @ 19-06-2012, 19:19)  Och? Förstår inte inlägget riktigt. lika här. denna debatt kommer upp varje gång riksdagsmännen/regeringen får påökt. fortfarande är tydligen ingen beredd att förändra förfarandet så då får debatten fortsätta till ingen nytta. ulf
CITAT (Bengalow @ 19-06-2012, 21:15)  Äh, du vill inte förstå. Sitta och kassera 150 papp i månaden, utan att göra det han är satt att göra. Jag tycker han slirar lite väl mycket. Nuförtiden har han knappt styrfart...Nä, inför prestationslön för ministrarna - då hade "Skalliga Koögat" (hans indiannamn) fått gå till Soc för att klara sig! Som vanligt ett mycket välformulerat och intelligent inlägg!!!!! Allvarligt talat, att Sveriges statsminister, oberoende om han heter Reinfeldt eller kanske så småningom Löfven har en lön runt 150 000 kr i månaden kan väl knappast kallas oskäligt. Då stör mig avhoppade politikers, ex, Jan-Emanuel eller Östros ersättningar betydligt mer. Gita
Bengalow
19-06-2012, 21:23
2,8 % på 24000 är 672 spänn i månaden. Det är vad en sjuksköterska får med samma löneökning. Hur i helvete kan man anse, att Reindfeldts löneökning, liksom övriga ministrarnas, är relevant pga prisökningar eller kanske är det effektivitetsbidrag? I så fall borde dom ju fått lönesänkning! Dessas konsumtion kanske inte kan jämföras, men en sjuksköterska äter nog för ungefär samma belopp som FR, men kanske lite mindre vin och lyxmat. Det bestämmer dom var för sig, efter en plånbokskontroll.
672 kr (se ovan) är nästan 6 års löneökningar för att nå det FR får på ett år. Den löneökning som FR fått på 6 år är en heltidsanställd sjuksköterska, som inte Karolinska t.ex. har råd med. Nu skall dom spara ned, och 800 tjänster skall väck. Vart är vi på väg? Samtidigt på TV-nyheterna, så matas Jobbfabriken med en massa miljoner på Fas3-"utbildningar" till noll och intet värde. Det är fan i mig tur att jag inte är i aktiv ålder längre, för då hade jag gått ut på torget, som i unga dagar, och skrikit ut min motvilja mot denna illojala regering, som bara ser ett mål framför sig: Gör de rika rikare, på de mindre bemedlades bekostnad. "-Vad skall dom med pengar till, det begriper dom sig ändå inte på!"
Huggorm
19-06-2012, 21:24
CITAT (Bengalow @ 19-06-2012, 21:15)  Äh, du vill inte förstå. Sitta och kassera 150 papp i månaden, utan att göra det han är satt att göra. Jag tycker han slirar lite väl mycket. Nuförtiden har han knappt styrfart...Nä, inför prestationslön för ministrarna - då hade "Skalliga Koögat" (hans indiannamn) fått gå till Soc för att klara sig! Det är ju ditt fel att han inget kan göra, eftersom du med sällskap såg till att alliansen miste majoriteten. Försöker Reinfeldt komma med något konstruktivt nu så röstar ju de rödgröna nej bara för att jävlas, och sedan får vågmästardemokraterna välja hur det skall bli.
Bengalow
19-06-2012, 21:32
Och när kom Fredrik Reinfeldt med något konstruktivt? En enkel fråga som kräver ett svårt svar!
Huggorm
19-06-2012, 21:39
CITAT (Bengalow @ 19-06-2012, 22:32)  Och när kom Fredrik Reinfeldt med något konstruktivt? En enkel fråga som kräver ett svårt svar! Glöm inte den sänkta krogmomsen, som gjorde det 5 kronor billigare att äta på macdonalds. Sådant betyder mycket för kreti och pleti.
Bengalow
19-06-2012, 21:48
Med en löneökning på 4000 i månaden, så kan FR spara mycket genom att äta hamburgare på McDonalds. Var det hans mål kanske? I övrigt så får jag vara med att betala de svarta pengarna i restaurangbranschen. Dessa har inte sänkt priser eller nyanställt folk till närmelsevis vad "reformen" kostat. Det finns "hungrigt" folk i den kategorien!
Visst kan dessa löneökningar stick i ögonen på vanligt folk. Men det är ju inget nytt påfund av sittande regering att löner/arvoden ses över då o då för riksdag/regering. Att göra partipolitik av det fungerar inte. Alla partier berörs ju på ett eller annat sätt.
*Stintan*
19-06-2012, 22:09
CITAT (Huggorm @ 19-06-2012, 22:39)  Glöm inte den sänkta krogmomsen, som gjorde det 5 kronor billigare att äta på macdonalds. Sådant betyder mycket för kreti och pleti. Om du med kreti och pleti menar dom som nyttjar macdonalds så undrar jag vad den sänkta krogmomsen betyder för oss andra som varken går dit eller på krogen?
Bengalow
19-06-2012, 22:59
Jamen, Stintan! Fredrik äter ju ofta på krogen nuförtiden, så han tjänar multum på detta! Tror du att moderaterna någonsin lagt fram ett förslag, som inte dom själva tjänar mest på? Fastighetensskatten, jobbskatteavdraget...Gissa vad Falkengren får i jobbskatteavdrag jämfört med en sjuksköterska!! Gissa hur mycket mindre som familjerna Ramel, Wachtmeister, Gyllenkrok m.fl. skall betala i skatt för sina "egendomar". Maxavgift nu är 6800 kr. Förut 1,5 % av taxvärdet. Gissningsvis är "vinsten" någon miljon, och dessutom får dom "bidrag" för driften av EU. Barsebäcks gods fick förra året 3 mille...från oss till EU och tillbaka till dom som redan har det bra ställt. Ja, så kan "rättvisan" slå, när de rätte får bestämma. Vi andra kan ju ändå inte sköta det med pengar...
Red Top
20-06-2012, 05:08
CITAT (kerstinbern @ 19-06-2012, 12:40)  Statsminister Fredrik Reinfeldt har genomfört en lyckad löneförhandling, det blev 4 000 kr mera per månad. Under de senaste 6 åren har hans lön stigit med 27 000 kr http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sveri...lon_7287089.svdhttps://twitter.com/niklassvensson/status/2...6/photo/1/largeOch som grädde på moset: "Säkerheten kring Reinfeldt höjs för miljoner
I samråd med säkerhetspolisen och Stockholms stad har regeringen beslutat att höja säkerheten kring statsminister Fredrik Reinfeldt, dels kring statsministerbostaden i Sagerska palatset och dels kring regeringskansliet Rosenbad.
Närmare 22 miljoner kronor ska läggas på att genom vägspärrar hindra bilar att ta sig fram på Strömgatan, och på att utöka övervakningssystemen. Tidningen Metro skriver att åtgärderna bland annat beror på terrordådet i Norge, då Anders Behring Breivik detonerade en bilbomb i regeringskvarteren i Oslo."Publicerat: kl 04:50 , Ekot Är det kanske ngr upprörda anhöriga till de utförsäkrade och arbetslösa, som framfört allvarliga hot? Eller är det säkerhetspolisen, som behöver extra tillskott i kassan, för att övervaka oss medborgare?[attachment=70792:thgruebelgirl.gif] Smakar det, så kostar det!
malarmaster
20-06-2012, 05:49
att säkerhetspolisen får ökade resurser är inget konstigt.hotbilden mot demokratierna ökar hela tiden. att statsministern och övriga regeringsledamöter kan behöva utökat skydd är i beaktande av det inget konstigt. tyvärr händer det ändå att det händer tråkiga saker. om norska säk skött sitt jobb bättre hade utöya kanske kunnat undvikas,det visar bara att resurserna är för små,det går att slinka igenom ett grovmaskigt nät. sverige har ju haft sin del av mord och terrordåd,fler kommer. nej,hotbilden kommer inte från "vanligt" folk även om en del säkert är frustrerade över sin situation men att gå över gränsen till mördare/terrorist är ett stort steg. hotbilden kommer ifrån politiska extrema åsikter,fanatiska religionsivrare m.fl. att hitta dem innan något händer är bl.a säk:s uppgift,att leta efter en nål i en höstack. att sverige haft både minister och statsministermord tidigare visar ju på att säkerheten för dessa personer varit otillräcklig. ulf
Huggorm
20-06-2012, 06:29
Och det är en utveckling som jag tycker är tragisk. Sverige har mist sin speciella fridfullhet och blivit som andra länder, folk har inga hämningar längre.
CITAT (Huggorm @ 20-06-2012, 07:29)  Och det är en utveckling som jag tycker är tragisk. Sverige har mist sin speciella fridfullhet och blivit som andra länder, folk har inga hämningar längre. Det är knappast en nyhet. Fridfullheten miste vi 1986.
CITAT (Bengalow @ 19-06-2012, 23:59)  jobbskatteavdraget...Gissa vad Falkengren får i jobbskatteavdrag jämfört med en sjuksköterska!! Kanske du skulle försöka att ta reda på lite fakta innan du uttalar dig. Taket för jobbskatteavdraget nås vid en månadslön på 29 000 kr och är då 1825 kr. Vid en månadslön på t.ex 23 000 kr blir avdraget 1557 kr. Här hittar du en del infoGita
*Stintan*
20-06-2012, 10:54
CITAT (Gita @ 20-06-2012, 11:16)  Kanske du skulle försöka att ta reda på lite fakta innan du uttalar dig. Taket för jobbskatteavdraget nås vid en månadslön på 29 000 kr och är då 1825 kr. Vid en månadslön på t.ex 23 000 kr blir avdraget 1557 kr. Här hittar du en del infoGita Ja de som tjänar mest är tydligen i behov av de högsta bidragen hur skulle dom annars ha råd att gå på krogen.
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 11:54)  Ja de som tjänar mest är tydligen i behov av de högsta bidragen hur skulle dom annars ha råd att gå på krogen.  Först bör du nog skilja på bidrag och på skattesänkningar/avdrag, sen kan du väl ändå inte påstå att 29 000 kr i månaden är en särskilt hög lön. Snarare något under medellönen skulle jag tro. gita Tillägg: Är det verkligen någon som tror att S,( om de kommer att regera efter nästa va)l, kommer att vrida klockan tillbaka och ta bort de reformer Alliansen genomfört. Är det någon som på allvar tror att de kommer att ta bort jobbskatteavdraget/höja skatten på arbete eller avskaffa RUT o ROT. Att gå på val på något sådant är nog lika med politiskt självmord. Inte ens restaurangmomsen lär de röra. Gita igen
*Stintan*
20-06-2012, 11:48
CITAT (Gita @ 20-06-2012, 12:19)  Först bör du nog skilja på bidrag och på skattesänkningar/avdrag, sen kan du väl ändå inte påstå att 29 000 kr i månaden är en särskilt hög lön. Snarare något under medellönen skulle jag tro. gita Tillägg: Är det verkligen någon som tror att S,( om de kommer att regera efter nästa va)l, kommer att vrida klockan tillbaka och ta bort de reformer Alliansen genomfört. Är det någon som på allvar tror att de kommer att ta bort jobbskatteavdraget/höja skatten på arbete eller avskaffa RUT o ROT. Att gå på val på något sådant är nog lika med politiskt självmord. Inte ens restaurangmomsen lär de röra. Gita igen Det är väl klart att inte du tycker det! Jämfört med en pensionär som jobbat och slitit i hela sitt liv och betalat en massa skatt och som får en bra bit under 10.000 före skatt så är det ju en skyhög lön. Jo jag kommer att kalla jobbskatteavdraget för bidrag så länge du och en del andra kallar en massa annat för bidrag som inte är det.
malarmaster
20-06-2012, 11:55
CITAT (Gita @ 20-06-2012, 12:19)  Först bör du nog skilja på bidrag och på skattesänkningar/avdrag, sen kan du väl ändå inte påstå att 29 000 kr i månaden är en särskilt hög lön. Snarare något under medellönen skulle jag tro. gita Tillägg: Är det verkligen någon som tror att S,( om de kommer att regera efter nästa va)l, kommer att vrida klockan tillbaka och ta bort de reformer Alliansen genomfört. Är det någon som på allvar tror att de kommer att ta bort jobbskatteavdraget/höja skatten på arbete eller avskaffa RUT o ROT. Att gå på val på något sådant är nog lika med politiskt självmord. Inte ens restaurangmomsen lär de röra. Gita igen det där med bidrag och avdrag är svårt att se skillnad på för en del, bidrag= du får något avdrag=du slipper betala något. jobbskatteavdraget är riktat till låg och medelinkomstagare i första hand. sossarna har gjort klart att jobbskatteavdraget inte kan röras,vad som händer med ROT/RUT är mera oklart då de inte tycks vara överens inom partiet men eftersom båda ökar och "vanligt" folk utnyttjar det flitigt ser jag det som svårt att röra.ulf
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 12:48)  Det är väl klart att inte du tycker det! Jämfört med en pensionär som jobbat och slitit i hela sitt liv och betalat en massa skatt och som får en bra bit under 10.000 före skatt så är det ju en skyhög lön. Jo jag kommer att kalla jobbskatteavdraget för bidrag så länge du och en del andra kallar en massa annat för bidrag som inte är det. Nå, tror du verkligen att S (om de vinner valet och om de lyckas bilda en regering) kommer att ändra på det för dig så förhatliga jobbskatteavdraget, eller rut eller krogmomsen? Om du gör det kommer du nog att bli gruvligt besviken. Gita
*Stintan*
20-06-2012, 12:47
CITAT (Gita @ 20-06-2012, 12:57)  Nå, tror du verkligen att S (om de vinner valet och om de lyckas bilda en regering) kommer att ändra på det för dig så förhatliga jobbskatteavdraget, eller rut eller krogmomsen? Om du gör det kommer du nog att bli gruvligt besviken. Gita Nej jag tror inte att dom kommer avskaffa men möjligen se över och ändra en del. Det är såklart knepigt att ändra på sånt folk vant sig vid. Det innebär inte att jag måste gilla all skit alliansen infört.
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 13:47)  Nej jag tror inte att dom kommer avskaffa men möjligen se över och ändra en del. Det är såklart knepigt att ändra på sånt folk vant sig vid. Det innebär inte att jag måste gilla all skit alliansen infört. Fortsätt för all del att kalla sådant de flesta vill ha (jobbavdrag, rut, rot m.m.)för skit om det känns bra för dig, för min det tycker jag nog att det är att förhäva sig en aning och dessutom lite dumt. Politiker har, enligt mitt sätt att se, fått uppdraget att förverkliga det medborgarna vill. Politiker är inte ,återigen enl. mig, en elit som skall bestämma över eller fatta medborgarnas val. Gita
*Stintan*
20-06-2012, 13:48
CITAT (Gita @ 20-06-2012, 14:17)  Fortsätt för all del att kalla sådant de flesta vill ha (jobbavdrag, rut, rot m.m.)för skit om det känns bra för dig, för min det tycker jag nog att det är att förhäva sig en aning och dessutom lite dumt.
Politiker har, enligt mitt sätt att se, fått uppdraget att förverkliga det medborgarna vill. Politiker är inte ,återigen enl. mig, en elit som skall bestämma över eller fatta medborgarnas val. Gita Och du är bara löjlig! Inte fasiken frågas väljarna om dom vill ha ditten och datten innan det införs. Eller gick alliansen till val på att försämra för de som redan hade det sämst, sänka krogmomsen m.m.?
malarmaster
20-06-2012, 15:26
CITAT (Bengalow @ 19-06-2012, 23:59)  Jamen, Stintan! Fredrik äter ju ofta på krogen nuförtiden, så han tjänar multum på detta! Tror du att moderaterna någonsin lagt fram ett förslag, som inte dom själva tjänar mest på? Fastighetensskatten, jobbskatteavdraget...Gissa vad Falkengren får i jobbskatteavdrag jämfört med en sjuksköterska!! Gissa hur mycket mindre som familjerna Ramel, Wachtmeister, Gyllenkrok m.fl. skall betala i skatt för sina "egendomar". Maxavgift nu är 6800 kr. Förut 1,5 % av taxvärdet. Gissningsvis är "vinsten" någon miljon, och dessutom får dom "bidrag" för driften av EU. Barsebäcks gods fick förra året 3 mille...från oss till EU och tillbaka till dom som redan har det bra ställt. Ja, så kan "rättvisan" slå, när de rätte får bestämma. Vi andra kan ju ändå inte sköta det med pengar... bidrag från eu,arealbidrag m.m får alla bönder som uppfyller kraven ,att skånegodsen får mycket beror ju bara på att de är stora,de största jordbruken ligger i skåne.det finns ju också en anledning till att dessa stöd finns.utan går det inte att driva gårdarna,till det positiva är väl också att de ger jobb. luktar lite avundsjuka,bengalow? ulf
Blomstertanten
20-06-2012, 17:31
Det är ju väldigt märkligt att om nån kallar avdrag för bidrag så reagerar samma personer som kallar försäkringar för bidrag!
Bengalow
20-06-2012, 18:01
Hela EU's framtid hänger på om man vill förändra lantbruksbidraget. Det är mer än en tredjedel av alla pengar som går till tyska alpbönder, franska "idyller", svenska grevar och baroner. Det är ett stort skitsnack att dom inte skulle klara sig utan dessa pengar. Det är en konkurrenshämmande åtgärd, som är förbjuden i alla andra delar av världen - men icke hos bönder. Huvva så märkligt! Att värna om det egna går bra ibland, men när svenskarna vill ha snus, så blir det stopp. Därnere sitter 10-tusentals tjänstemän, avlönade som furstar, och bestämmer vad som är "rätt" och "icke rätt". EU-parlamentet är en stor jäkla cirkus, som varje år skall flytta från Bryssel till Strasbourg en kort tid, för att fransoserna anser, att dom skall ha del av kakan. Nä, fy f-n för idioti - och speciellt EU-idioti. Jag kan på rak arm inte påminna mig en enda sak som EU gjort till gan för vanliga människor...Kan du? Avundsjuk? Nej du, hade jag haft lantbruk, så hade jag avsagt mig den rätten till bidrag. Min förre danske svärfar satt och gnuggade händerna, när han såg, att han fick bidrag för att sluta att odla råg. Så det gjorde han. Sedan såg han att han fick bidrag för att odla gräsfrö. Då gjorde han det. När han fick bidrag för att sälja alla sina grisar, så gjorde han det. När han lade en del av skördemarken i träda, så fick han bidrag för det. Gissa om han gnuggade händerna...Till slut behövda han inte ens odla något, och fick bidrag ändå. Snacka om svindel!!!
Huggorm
20-06-2012, 19:00
CITAT (Bengalow @ 20-06-2012, 19:01)  Jag kan på rak arm inte påminna mig en enda sak som EU gjort till gan för vanliga människor...Kan du? Billig tysk öl i stor mängd?
*Stintan*
20-06-2012, 19:06
CITAT (Huggorm @ 20-06-2012, 20:00)  Billig tysk öl i stor mängd?
Har inte bidragen till jordbruken också den aspekten att hålla igång en näring om det skulle bli orostider? Skulle jordbruket slås ut och vi började importerade allt ner billig mat skulle vi bli oerhört sårbara.
Huggorm
20-06-2012, 20:16
CITAT (gnon49 @ 20-06-2012, 21:11)  Har inte bidragen till jordbruken också den aspekten att hålla igång en näring om det skulle bli orostider? Skulle jordbruket slås ut och vi började importerade allt ner billig mat skulle vi bli oerhört sårbara. Kanske inte. I delar av landet har all jordbruksmark köpts upp av storbönder i jätteformat. Gick de i konkurs kanske marken skulle vara tvungen att delas upp för att kunna säljas, och då kanske den kunde komma vanliga småbönder till godo
Bengalow
20-06-2012, 21:21
Vår textil- och skoindustri har gått i graven - har du sett en soldat utan skor och uniform, gnon49? Det med lokal odling och orostider är bara en stor myt från lantbruksindustrien. "Om ryssen kommer...!". Vi har ju vår vapenindustri, men det inskränker sig till kanoner och flygplan. Gevärsfaktorier är visst helt borta...och för övrigt så ägs åtminstone Bofors av amerikanska händer. Nej du, det svenska lantbruket, liksom det tyska, engelska, danska, franska m.fl göds av stora bidrag. Polen, som mest har småbrukare, får nästan ingenting av dessa goder...Inte undra på att dessa, för det mesta, röstade "Nej" till EU.Men det blir nog snart ändring på det också, när dessa småbönder tvingas bort från sina gårdar...
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 14:48)  Och du är bara löjlig!
Inte fasiken frågas väljarna om dom vill ha ditten och datten innan det införs. Eller gick alliansen till val på att försämra för de som redan hade det sämst, sänka krogmomsen m.m.? Du tycks leva i tron att om någon får det lite bättre måste med nödvändighet någon annan få det sämre. Så fungerar det självfallet inte, det är inte frågan om något nollsummespel. Tvärtom, en välmående medelklass har i stort sett alltid en tendens att dra med sig andra uppåt, detta är ju något som är särskilt tydligt i länder som Indien och flera afrikanska stater. Sen vet jag inte vilka du avser när du ständigt talar om " de sämst ställda", avser du de grupper där arbetslösheten är högst, dvs, invandrare och ungdomar utan utbildning så är ju sänkt krogmoms och RUT reformer som direkt påverkar deras situation i positiv riktning eftersom det skapar jobb och möjligheter att starta små egna företag. Gita
CITAT (Bengalow @ 20-06-2012, 19:01)  Hela EU's framtid hänger på om man vill förändra lantbruksbidraget. Det är mer än en tredjedel av alla pengar som går till tyska alpbönder, franska "idyller", svenska grevar och baroner. Det är ett stort skitsnack att dom inte skulle klara sig utan dessa pengar. Det är en konkurrenshämmande åtgärd, som är förbjuden i alla andra delar av världen - men icke hos bönder. Huvva så märkligt! Att värna om det egna går bra ibland, men när svenskarna vill ha snus, så blir det stopp. Därnere sitter 10-tusentals tjänstemän, avlönade som furstar, och bestämmer vad som är "rätt" och "icke rätt". EU-parlamentet är en stor jäkla cirkus, som varje år skall flytta från Bryssel till Strasbourg en kort tid, för att fransoserna anser, att dom skall ha del av kakan. Nä, fy f-n för idioti - och speciellt EU-idioti. Jag kan på rak arm inte påminna mig en enda sak som EU gjort till gan för vanliga människor...Kan du? Avundsjuk? Nej du, hade jag haft lantbruk, så hade jag avsagt mig den rätten till bidrag. Min förre danske svärfar satt och gnuggade händerna, när han såg, att han fick bidrag för att sluta att odla råg. Så det gjorde han. Sedan såg han att han fick bidrag för att odla gräsfrö. Då gjorde han det. När han fick bidrag för att sälja alla sina grisar, så gjorde han det. När han lade en del av skördemarken i träda, så fick han bidrag för det. Gissa om han gnuggade händerna...Till slut behövda han inte ens odla något, och fick bidrag ändå. Snacka om svindel!!! Ja att du starkt ogillar din förre danske svärfar framgår ju med all tydlighet men varför låter du det hindra dig att ta reda på lite fakta innan du uttalar dig? Gita
*Stintan*
20-06-2012, 22:17
Är det inte lite rundgång nu. Har du missat att sjukförsäkringen blivit sämre, A-kassan sämre, pensionerna, ensamstående mödrar har fått det sämre m.m. m.m. Varför i hela fridens dar gör du jämförelser med Indien och Afrikanska stater. Vi har väl ändå en helt annan utgångspunkt än dessa länder. Dessutom har det även i dessa länder alltid funnits en klick människor som skott sig på andras bekostnad men det kanske är det du tycker är så bra. Arbetslösheten är ju ett enda stort fjasko.
Bengalow
20-06-2012, 22:38
Gita, du läser inlägg som Fan läser Bibeln. Var står det att jag ogillade min förre svärfar? Det var fakta jag kom med, fattar du det, fast det strider mot din "övertygelse". Du skapar egna meningar utifrån dina egna, tokstolliga slutsatser. Du är så infernaliskt rabiat högervriden, så jag ber dig ge fan i att kommentera mina inlägg. Subba!
malarmaster
21-06-2012, 06:07
CITAT (Bengalow @ 20-06-2012, 19:01)  Hela EU's framtid hänger på om man vill förändra lantbruksbidraget. Det är mer än en tredjedel av alla pengar som går till tyska alpbönder, franska "idyller", svenska grevar och baroner. Det är ett stort skitsnack att dom inte skulle klara sig utan dessa pengar. Det är en konkurrenshämmande åtgärd, som är förbjuden i alla andra delar av världen - men icke hos bönder. Huvva så märkligt! Att värna om det egna går bra ibland, men när svenskarna vill ha snus, så blir det stopp. Därnere sitter 10-tusentals tjänstemän, avlönade som furstar, och bestämmer vad som är "rätt" och "icke rätt". EU-parlamentet är en stor jäkla cirkus, som varje år skall flytta från Bryssel till Strasbourg en kort tid, för att fransoserna anser, att dom skall ha del av kakan. Nä, fy f-n för idioti - och speciellt EU-idioti. Jag kan på rak arm inte påminna mig en enda sak som EU gjort till gan för vanliga människor...Kan du? Avundsjuk? Nej du, hade jag haft lantbruk, så hade jag avsagt mig den rätten till bidrag. Min förre danske svärfar satt och gnuggade händerna, när han såg, att han fick bidrag för att sluta att odla råg. Så det gjorde han. Sedan såg han att han fick bidrag för att odla gräsfrö. Då gjorde han det. När han fick bidrag för att sälja alla sina grisar, så gjorde han det. När han lade en del av skördemarken i träda, så fick han bidrag för det. Gissa om han gnuggade händerna...Till slut behövda han inte ens odla något, och fick bidrag ändå. Snacka om svindel!!! i sak kan jag hålla med dig,eu: jordbrukspolitik är inte bra,det är för mycket pengar som går till bidrag. men alternativen är skyddstullar mot resten av världen(minskad matimport),högre matpriser eller borttagande av bidragen som leder till nedlagda lantbruk över hela europa och späder på arbetslösheten. sedan finns givetvis särintressen som vill ha kvar bidragen framförallt för att skydda inhemsk matproduktion och en mångfald av producerade produkter. det är en balansgång och de flesta eu-politiker är medvetna om problemet och vet att det måste förändras men hur? borttagande av bidragen,fri konkurrens med resten av världen ger med all säkerhet minskad lantbrukssektor. för svenskt perspektiv är denna utveckling mindre bra,landsbygden avfolkas,skogen tar över,landskapet växer igen. det är redan svårt att få lönsamhet inom både djurproduktion,mjölkproduktion m.m utan bidrag skulle vi troligtvis få förlita oss på ännu mer importerad mat,med långa transporter och utan insyn i hur produktionen går till. alternativet är som norge,skyddtullar för att få lönsamhet i inhemsk produktion,tyvärr leder det oftast till högre priser då konkurrens saknas. en annan aspekt är miljöförändringarna som troligtvis leder till att södra europa får ett betydligt varmare klimat med torkperioder som följd vilket leder till minskad produktion,det ihop med befolkningsökning och krav på ökad produktion skulle snarare betyda att vi skulle behöva mer produktion i norra europa för att kompensera bortfallet i södra. som du ser är frågan inte enkel,det räcker inte bara med att skrika ta bort bidragen för ramel tjänar pengar. att enskilda större gods får några kronor bekymmrar inte mig,mitt bekymmer är snarare de vanliga bönder som jag träffar,att landskapet i min hembygd förändras till det sämre samt att det blir mindre och mindre svenskproducerat i affären. ulf
CITAT (Bengalow @ 20-06-2012, 23:38)  Gita, du läser inlägg som Fan läser Bibeln. Var står det att jag ogillade min förre svärfar? Det var fakta jag kom med, fattar du det, fast det strider mot din "övertygelse". Du skapar egna meningar utifrån dina egna, tokstolliga slutsatser. Du är så infernaliskt rabiat högervriden, så jag ber dig ge fan i att kommentera mina inlägg. Subba! Alltså, du är ju otrolig! Tror du verkligen det ger mer tyngd åt en svag argumentering att kalla mig för "subba" Förstår du inte att det tvärtom ger ett löjes skimmer åt det du vill framföra samt att det förstärker din okunnighet. Ett gott råd, ägna lite tid åt att ta reda på fakta istället för att slänga ur dig en massa skällsord när sakliga argument saknas. Gita
lamorran
21-06-2012, 14:09
Några tankar om politik i denna tråd i stället för hystandet av diverse pajer.Tänker på Gita och hennes ohemula tjat om Håkan Juholt.Nu bör hon fundera över den här Kent Persson moderaternas nya partisekreterare. Säger bara lol
CITAT (lamorran @ 21-06-2012, 15:09)  Några tankar om politik i denna tråd i stället för hystandet av diverse pajer.Tänker på Gita och hennes ohemula tjat om Håkan Juholt.Nu bör hon fundera över den här Kent Persson moderaternas nya partisekreterare. Säger bara lol Visst, jag kan hålla med om att Persson inte är någon lysande stjärna men om man jämför honom med pajasen Juholt så har man inte bara problem med nyanserna utan då saknar man helt färgseende. Dessutom, Juholt kandiderade till posten som hela Sveriges statsminister vilket knappast Persson gör. Gita
Bengalow
21-06-2012, 22:01
Jösses, du behöver inte gå så långt för att finna en pajas, Gita! Du behöver bara se dig själv i spegeln...om du törs!
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 23:17)  Är det inte lite rundgång nu. Har du missat att sjukförsäkringen blivit sämre, A-kassan sämre, pensionerna, ensamstående mödrar har fått det sämre m.m. m.m. Varför i hela fridens dar gör du jämförelser med Indien och Afrikanska stater. Vi har väl ändå en helt annan utgångspunkt än dessa länder. Dessutom har det även i dessa länder alltid funnits en klick människor som skott sig på andras bekostnad men det kanske är det du tycker är så bra. Arbetslösheten är ju ett enda stort fjasko. På tal om pensionärerna så är de ju som grupp de som har störst köpkraft av alla. Visst det finns ett fåtal fattigpensionärer och man borde naturligtvis höja garantipensionen, m.a.o. lägsta nivån. Men det är mig veterligen inget parti som har det på agendan. Så var det sjukförsäkringen, visst ett fåtal ramlar mellan stolarna och råkar illa ut men i princip är det ändå rätt att pröva arbetsförmågan och ha den som kriterier för rätten till sjukpenning. Att skapa ett ett heltäckande och helt rättvist system är knappast genomförbart. Eller, kanske du vet hur ett sådant skulle se ut. Arbetslösheten då, ja den kan väl sägas bestå av två delar. Dels den strukturella delen dvs. invandrare samt ungdomar som, trots alla möjligheter, inte lyckats eller velat skaffa sig en hyfsad utbildning. Här tror jag att regeringens reformer som , Rut och krogmoms samt att öka köpkraften för dem som arbetar är den enda vägen, dvs att stimulera den sektor , tjänstesektorn, som kan skapa jobb för dessa grupper. Den andra delen av arbetslösheten, den omvärldsberoende, är dock svårare att komma till rätta med. Men om vi jämför arbetslöshetstalen i Sverige med jämförbara länder så har ju Sverige trots allt klarat sig ganska bra. När det gäller ensamstående mödrar så är ju det knappast en homogen grupp, väldigt många i denna grupp är ju både högutbildade och högavlönade, så jag vet inte riktigt på vilket sätt de fått de sämre. Slutligen, varför jag drar paralleller till andra länder i andra delar av världen? Ja det var ganska länge sedan Sverige var en liten isolerad plats helt oberoende av omvärlden, dessutom finns det en hel del ekonomisk samband eller snarare ekonomiska lagar som är allmängiltiga.
*Stintan*
22-06-2012, 06:44
Svamla på du Gita, du snackar om "ett fåtal" hit och "ett fåtal" dit. Dina "ett fåtal" fattigpensionärer är ca 800 000 st som har en pension under 10.000/mån före skatt! Och du pratar om störst köpkraft! "Ett fåtal" sjuka som ramlat mellan stolarna? Det beräknas vara ca 75.000 som utförsäkras fram till år 2014. Visst ska man pröva arbetsförmågan men det kan man väl göra utan att utförsäkrar någon sjuk. Det kanske inte går att få till ett helt rättvist system men det går banne mig att få till ett rättvisare!
Du anser tydligen att dina "ett fåtal" är så få att "lite svinn får man räkna med".
Vad gäller arbetslösheten så borde väl även du inse att det inte passar alla att skaffa sig höga utbildningar. Dessutom satsas det på fel utbildningar. Varför utbilda en massa människor till yrken där det inte finns någon efterfrågan. Alla vill jobba med det dom tycker är roligt men hur många kan leva på sin hobby (som många unga verkar tro att dom ska kunna).
malarmaster
22-06-2012, 06:48
kan bara ansluta mig till gitas analys. tilläggas kan avseende a-kassenivåerna att de i dagsläget är för låga.det är längesen de höjdes. men troligtvis vill moderaterna ha en stor skillnad mellan a-kassa och arbetsinkomst för att motivera jobbsökande. själv är jag tveksam att det är rätt väg,jobb måste finnas att söka. just företags och nyföretagspolitik saknas hos moderaterna,personligen vill jag se lägre arbetsgivaravgifter, enklare regler för företag med mindre än 10 anställda,kanske borttagande av arbetsgivaravgift för långtidsarbetslösa med en trappa till full arbetsgivaravgift på förslagsvis 3 år? nu arbetas det flitigt i de olika partikanslierna inför valet.även moderaterna har sett svagheten i sin företagspolitik och kommer säkert med nya bud,kanske ansluter sig till de övriga allianspartiernas ideer. ulf
malarmaster
22-06-2012, 06:58
CITAT (*Stintan* @ 22-06-2012, 07:44)  Svamla på du Gita, du snackar om "ett fåtal" hit och "ett fåtal" dit. Dina "ett fåtal" fattigpensionärer är ca 800 000 st som har en pension under 10.000/mån före skatt! Och du pratar om störst köpkraft! "Ett fåtal" sjuka som ramlat mellan stolarna? Det beräknas vara ca 75.000 som utförsäkras fram till år 2014. Visst ska man pröva arbetsförmågan men det kan man väl göra utan att utförsäkrar någon sjuk. Det kanske inte går att få till ett helt rättvist system men det går banne mig att få till ett rättvisare!
Du anser tydligen att dina "ett fåtal" är så få att "lite svinn får man räkna med".
Vad gäller arbetslösheten så borde väl även du inse att det inte passar alla att skaffa sig höga utbildningar. Dessutom satsas det på fel utbildningar. Varför utbilda en massa människor till yrken där det inte finns någon efterfrågan. Alla vill jobba med det dom tycker är roligt men hur många kan leva på sin hobby (som många unga verkar tro att dom ska kunna). stintan,det är ungdomarna som väljer utbildning,utbildningssystemet skall bara tillgodose deras val. att styra vad en ungdom skall utbilda sig till går inte,det handlar om intresse och läggning. sedan slår det fel i många fall,det finns inga jobb när de kommer ut,de har valt fel. men till syvende och sist är det de som har ansvaret själva. många nedläggningar av utbildningar har aviserats inför hösten,brist på elever är den största orsaken. tyvärr riktar sig flera av utbildningarna mot bristyrken men utan elever går det ju inte. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|