|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
CITAT (malarmaster @ 10-02-2012, 07:01)  statistik.... men vad tråkigt om den visar en annan utveckling än den man själv tror på. Ulf Visserligen, men skitsmaken i munnen försvinner inte förrän klyftorna och barnfattigdomen minskar. Innan dess har jag svårt att känna någon större glädje.
CITAT (malarmaster @ 10-02-2012, 07:01)  statistik.... men vad tråkigt om den visar en annan utveckling än den man själv tror på. Ulf Tycker du att ökad barnfattigdom och ökade samhällsklyftor är bra? Om du gör det så motivera gärna på vilket sätt det är bra saker. Eller snarare, är det en utveckling du tror på, och i så fall varför?
Gunilla T
10-02-2012, 10:05
Snart börjar bokrean, ett tips på en intressant bok, endast 69kr! Jämlikhetsanden av Richard Wilkinson och Kate Picket. Här är en recension av boken; http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/rich...-nastan-alltid-
Blomstertanten
10-02-2012, 11:46
" Minister ovillig att satsa på arbetsmiljöI veckan medverkade arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) på Arbetsmiljöverkets seminarium om framtidens arbetsmiljö. Det gjorde även Stefan Wiberg, ombudsman på arbetsmiljö- och försäkringsenheten. – Ministerns uttalanden på seminariet förstärker bilden av att regeringen inte ser arbetsmiljö som något viktigt. Stundtals blev jag riktigt upprörd, säger han.
Hillevi Engströms budskap på seminariet var bland annat att det är dags att avliva myten om att Sverige är bäst i världen på arbetsmiljö och att Arbetsmiljöverkets föreskriftsarbete är viktigt. – Och detta säger hon samtidigt som regeringen kraftigt har minskat anslagen till Arbetsmiljöverkets föreskriftsarbete, säger Stefan Wiberg.IF Metalls undersökning ”Trender i industriarbetarnas arbetsvillkor 2010” visar att stressen har ökat på arbetsplatserna och att en hög andel av de kvinnliga medlemmarna riskerar att få belastningsskador med nuvarande arbetsorganisation. – Och detta återigen samtidigt som regeringen har minskat anslagen till Arbetsmiljöverket kraftigt. I den senaste budgeten fanns till exempel inte en krona till Arbetsmiljöverkets föreskriftsarbete, fortsätter Stefan Wiberg.
Han passade på att ställa frågan till Hillevi Engström om hon kommer att fortsätta försvåra Arbetsmiljöverkets möjligheter att göra kvalificerade inspektioner och bedriva ett offensivt föreskriftsarbete. – Då svarade ministern att hon inte kände till att det var svårt för Arbetsmiljöverket att bedriva ett bra föreskriftsarbete och bollade frågan vidare till verkets generaldirektör Mikael Sjöberg som dock aldrig gav något svar, berättar Stefan Wiberg och fortsätter:
– Och när det gäller neddragningarna på anslagen till Arbetsmiljöverket så sa ministern att hon inte har gjort några neddragningar sedan hon tillträdde. Det är mycket märkligt att hon svarar så. Vet hon inte att regeringen har minskat anslagen till Arbetsmiljöverket med 160 miljoner kronor?
Stefan Wiberg reagerade också över arbetsmarknadsministerns uttalande om att det är dags att avliva myten om att Sverige är bäst i världen på arbetsmiljöarbete. – Det är visserligen sant, men anledningen till det är ju att regeringen har genomfört kraftiga försämringar och tydligt visat att man inte vill satsa på arbetsmiljöarbete. Hillevi Engström borde vara ärlig mot alla dem som skadar sig på jobbet eller jobbar med värk varenda dag! Läs mer om saken på tidningen Dagens Arbetes hemsida." Minister ovillig att satsa på arbetsmiljöEn arbetsmarknadsminister som inte har en aning om att regeringen hon ingår i har minskat anslagen med 160 miljoner!!!!!!
CITAT (Anma @ 10-02-2012, 09:47)  Tycker du att ökad barnfattigdom och ökade samhällsklyftor är bra? Om du gör det så motivera gärna på vilket sätt det är bra saker. Eller snarare, är det en utveckling du tror på, och i så fall varför? Apropå ökande barnfattigdom, kan någon definiera detta begrepp i kronor och ören. Vilken disponibel inkomst måste t.ex. en tvåbarnsfamilj eller en ensamstående förälder med ett barn ha för att inte klassas som fattig. Det är ju ganska meningslöst att diskutera fattigdom om man inte har klart för sig vad som är fattigdom. Gita
CITAT (Gita @ 11-02-2012, 10:26)  Apropå ökande barnfattigdom, kan någon definiera detta begrepp i kronor och ören. Vilken disponibel inkomst måste t.ex. en tvåbarnsfamilj eller en ensamstående förälder med ett barn ha för att inte klassas som fattig. Det är ju ganska meningslöst att diskutera fattigdom om man inte har klart för sig vad som är fattigdom. Gita Jag kan inte definiera i kronor och ören. Jag litar på de rapporter som kommer. Många som försvarar, eller vad de nu gör, den ökande fattigdomen i Sverige med att ingen här svälter och se på afrika, där är de fattiga, de jämför äpplen med päron tycker jag. I Sverige är en barnfamilj fattig om man inte har råd att skicka barnen på aktiviteter i skolan som kostar pengar. Om man inte har råd att köpa skridskor eller skidor fast skolan "kräver" det, till exempel. Inte om barnen inte har råd med den nyaste iPhonen eller nyaste märkesjeansen. Det finns många barn i Sverige som inte kan följa med på utflykter på grund av fattigdom.
CITAT (Anma @ 11-02-2012, 10:38)  Jag kan inte definiera i kronor och ören. Jag litar på de rapporter som kommer.
Många som försvarar, eller vad de nu gör, den ökande fattigdomen i Sverige med att ingen här svälter och se på afrika, där är de fattiga, de jämför äpplen med päron tycker jag.
I Sverige är en barnfamilj fattig om man inte har råd att skicka barnen på aktiviteter i skolan som kostar pengar. Om man inte har råd att köpa skridskor eller skidor fast skolan "kräver" det, till exempel. Inte om barnen inte har råd med den nyaste iPhonen eller nyaste märkesjeansen. Det finns många barn i Sverige som inte kan följa med på utflykter på grund av fattigdom. Men det kan ju (se fetmarkeringen) bero helt och hållet på vilka prioriteringar man gör. Klart man måste definiera i kronor och ören, man kan väl ändå inte säga att en familj är fattig och en annan inte om de har samma disponibla inkomst per person. Tyvärr är det väl så att inte alla föräldrar prioriterar sina barn. Gita
Red Top
11-02-2012, 11:28
CITAT (Gita @ 11-02-2012, 10:26)  Apropå ökande barnfattigdom, kan någon definiera detta begrepp i kronor och ören. Vilken disponibel inkomst måste t.ex. en tvåbarnsfamilj eller en ensamstående förälder med ett barn ha för att inte klassas som fattig. Det är ju ganska meningslöst att diskutera fattigdom om man inte har klart för sig vad som är fattigdom. Gita Om du orkar läsa vad Röda Korset skriver om barnfattigdom i Sverige, kan du gå in på den här länken: Barnfattigdom finns även i SverigeHär är ett litet utdrag ur texten: "En dryg tiondel av Sveriges 2 miljoner barn lever i fattigdom. Fattigdom är ett relativt begrepp. Att växa upp i ett fattigt hem i Sverige är förstås inte samma sak som att vara fattig i exempelvis Brasilien. Oavsett land ska barn inte diskrimineras på grund av föräldrarnas ekonomiska situation. Rädda Barnens rapport Barns hälsa i Sverige (2004) visar att det finns ett starkt samband mellan barns hälsa och ekonomisk utsatthet."Att barnfattigdom inte existerar i Sverige är ännu en av de lögner De Nya Moderaterna försöker tuta i det svenska folket. Skäms!!
CITAT (Gita @ 11-02-2012, 11:20)  Men det kan ju (se fetmarkeringen) bero helt och hållet på vilka prioriteringar man gör. Klart man måste definiera i kronor och ören, man kan väl ändå inte säga att en familj är fattig och en annan inte om de har samma disponibla inkomst per person. Tyvärr är det väl så att inte alla föräldrar prioriterar sina barn. Gita Jag sa att jag inte kan definera i kronor och ören. Jag har inte den ekonomiska kunskapen eller kompetensen. Men om jag ska gissa mig till några siffror så är inkomster under extisensminimum att leva i fattigdom, lika så att leva på existensminimum längre tid i sträck (mer än ett år eller så). Det andra håller jag med dig om fullt ut, att det handlar om prioriteringar i vissa fall, men vad du inte verkar hålla med mig om är att det finns familjer (inkluderat ensamståede föräldrar) där inkomsterna är för små för att ens kunna prioritera bort ett par skridskor eller en skolutflykt. För det som prioriteras bort i såfall är mat på bordet och kläder på kroppen.
Gunilla T
11-02-2012, 13:54
"Indignationsprivilegiet väcker aggressioner eftersom det handlar om vad vi borde göra men inte gör. Det enda vapnet är att beskylla de indignerade för hyckleri""Historiskt tycks mänskligheten röra sig framåt på de punkter som intresserar samvetet. Resten är idéer om hur vi ska kringgå samvetets protester och slippa ändra på något"http://www.dn.se/ledare/kolumner/indignati...raver-varsamhet
CITAT (Gunilla T @ 11-02-2012, 13:54)  "Indignationsprivilegiet väcker aggressioner eftersom det handlar om vad vi borde göra men inte gör. Det enda vapnet är att beskylla de indignerade för hyckleri""Historiskt tycks mänskligheten röra sig framåt på de punkter som intresserar samvetet. Resten är idéer om hur vi ska kringgå samvetets protester och slippa ändra på något"http://www.dn.se/ledare/kolumner/indignati...raver-varsamhet  Det var det bästa jag läst på länge! Tror att jag i min "naivitet" är är inne på rätt spår att grunda mina åsikter utifrån. Ibland blir jag rent spyfärdig över alla statistiska bevis när man egentligen bara behöver använda sej av sin av sin logiska rättskänsla. Behöver man ens kunna definiera vad som kan räknas som barnfattigdom, räcker det inte med att inse att antalet drabbade barn stiger hand i hand med att samhällsklyftorna ökar?
Gunilla T
11-02-2012, 15:47
CITAT (Cacki @ 11-02-2012, 14:24)   Det var det bästa jag läst på länge! Tror att jag i min "naivitet" är är inne på rätt spår att grunda mina åsikter utifrån. Ibland blir jag rent spyfärdig över alla statistiska bevis när man egentligen bara behöver använda sej av sin av sin logiska rättskänsla. Behöver man ens kunna definiera vad som kan räknas som barnfattigdom, räcker det inte med att inse att antalet drabbade barn stiger hand i hand med att samhällsklyftorna ökar?Lita på din inre kompass, den visar aldrig fel
CITAT (Gunilla T @ 11-02-2012, 15:47)  Lita på din inre kompass, den visar aldrig fel  En liten fråga bara,anser du att det bara gäller dig och de som delar dina värderingar eller anser du att det även gäller mig och andra som kanhända ser lita annorlunda på saker och ting. Med andra ord, din inre kompass visar aldrig fel? Gita
CITAT (Anma @ 11-02-2012, 11:56)  Jag sa att jag inte kan definera i kronor och ören. Jag har inte den ekonomiska kunskapen eller kompetensen. Men om jag ska gissa mig till några siffror så är inkomster under extisensminimum att leva i fattigdom, lika så att leva på existensminimum längre tid i sträck (mer än ett år eller så).
Det andra håller jag med dig om fullt ut, att det handlar om prioriteringar i vissa fall, men vad du inte verkar hålla med mig om är att det finns familjer (inkluderat ensamståede föräldrar) där inkomsterna är för små för att ens kunna prioritera bort ett par skridskor eller en skolutflykt. För det som prioriteras bort i såfall är mat på bordet och kläder på kroppen. Fast har man sett en ung utmärglad mamma krampaktigt hålla fast sitt av svält döda barn i famnen känner man närmast äckel av talet om barnfattigdom i Sverige. Gita
Blomstertanten
11-02-2012, 20:26
CITAT (Gita @ 11-02-2012, 19:46)  Fast har man sett en ung utmärglad mamma krampaktigt hålla fast sitt av svält döda barn i famnen känner man närmast äckel av talet om barnfattigdom i Sverige. Gita När man sett ledsna ungar som ljuger och hittar på alla möjliga ursäkter för att inte följa med övriga klassen till badhuset när deras mamma inte har pengar att ge dem till bussen och inträdet då känner man närmast äckel av talet om designprylar! När man sett ungar med för små och trasiga skor som ljuger för föräldrarna om att skorna inte alls är trånga för att de vet att föräldrarna har ont om pengar då känner man närmast äckel över folk som pratar om att kvalitet kostar-men det är det värt! När man sett ungar gå halvhungriga från bordet för att de vet att limpan måste räcka hela veckan tills barnbidraget kommer då känner man närmast äckel över folk som pratar om vilka fina viner de ska dricka på helgen! När man sett ungar hitta på en massa aktiviteter och resor de gjort under sommarlovet för att de skämms att de bara varit hemma på gården i bostadsområdet då känner man närmast äckel över människor som skryter om sina utlandsresor!
Eva i Skåne
11-02-2012, 20:34
CITAT (Blomstertanten @ 11-02-2012, 20:26)  När man sett ledsna ungar som ljuger och hittar på alla möjliga ursäkter för att inte följa med övriga klassen till badhuset när deras mamma inte har pengar att ge dem till bussen och inträdet då känner man närmast äckel av talet om designprylar! När man sett ungar med för små och trasiga skor som ljuger för föräldrarna om att skorna inte alls är trånga för att de vet att föräldrarna har ont om pengar då känner man närmast äckel över folk som pratar om att kvalitet kostar-men det är det värt! När man sett ungar gå halvhungriga från bordet för att de vet att limpan måste räcka hela veckan tills barnbidraget kommer då känner man närmast äckel över folk som pratar om vilka fina viner de ska dricka på helgen! När man sett ungar hitta på en massa aktiviteter och resor de gjort under sommarlovet för att de skämms att de bara varit hemma på gården i bostadsområdet då känner man närmast äckel över människor som skryter om sina utlandsresor! 
*Stintan*
11-02-2012, 20:39
CITAT (Blomstertanten @ 11-02-2012, 20:26)  När man sett ledsna ungar som ljuger och hittar på alla möjliga ursäkter för att inte följa med övriga klassen till badhuset när deras mamma inte har pengar att ge dem till bussen och inträdet då känner man närmast äckel av talet om designprylar! När man sett ungar med för små och trasiga skor som ljuger för föräldrarna om att skorna inte alls är trånga för att de vet att föräldrarna har ont om pengar då känner man närmast äckel över folk som pratar om att kvalitet kostar-men det är det värt! När man sett ungar gå halvhungriga från bordet för att de vet att limpan måste räcka hela veckan tills barnbidraget kommer då känner man närmast äckel över folk som pratar om vilka fina viner de ska dricka på helgen! När man sett ungar hitta på en massa aktiviteter och resor de gjort under sommarlovet för att de skämms att de bara varit hemma på gården i bostadsområdet då känner man närmast äckel över människor som skryter om sina utlandsresor! 
Ingela i Segersberg
11-02-2012, 20:43
CITAT (Gita @ 11-02-2012, 19:46)  Fast har man sett en ung utmärglad mamma krampaktigt hålla fast sitt av svält döda barn i famnen känner man närmast äckel av talet om barnfattigdom i Sverige. Gita Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Men jag förstår mer och mer av din syn på omvärlden och jag är glad, väldigt glad över att jag inte delar den. Du stärker mig i min övertygelse i det jag tror på och vad jag vill med mitt liv. Tack.
Blomstertanten
11-02-2012, 20:49
CITAT (Anma @ 11-02-2012, 20:45)  Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Men jag förstår mer och mer av din syn på omvärlden och jag är glad, väldigt glad över att jag inte delar den. Du stärker mig i min övertygelse i det jag tror på och vad jag vill med mitt liv. Tack.
CITAT (Gita @ 11-02-2012, 19:46)  Fast har man sett en ung utmärglad mamma krampaktigt hålla fast sitt av svält döda barn i famnen känner man närmast äckel av talet om barnfattigdom i Sverige. Gita Påminner om Hasse och Tages "Spik i foten". Jag kan förstå hur maktlös du måste ha känt dej vid åsynen av mamman med sitt döda barn, men vad hände egentligen inom dej efter denna hemska upplevelse? Antingen kan man välja att använda scenariot som ursäkt för att inte behöva bry sej om att andra barn far illa "eftersom dom ju fortfarande är vid liv och då har de inget att klaga över". Man kan också välja att kämpa för att barn ö.h.t. inte ska behöva fara mer illa än vad nöden kräver. Även om fattigdomen och svälten inte på långa vägar lika stor här, men måste det verkligen bli så illa innan det är dags att reagera? ...eller hur tänker du??
Finns ett bra ordspråk som lyder : Alla har sitt kors att bära .
Om det stämmer som du skriver Blomstertanten så är det förskräckligt .
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 21:42)  Finns ett bra ordspråk som lyder : Alla har sitt kors att bära .
Om det stämmer som du skriver Blomstertanten så är det förskräckligt . Tyvärr är det så det ser ut för allt fler barn Motti!
Blomstertanten
11-02-2012, 21:51
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 21:42)  Finns ett bra ordspråk som lyder : Alla har sitt kors att bära .
Om det stämmer som du skriver Blomstertanten så är det förskräckligt . Om det stämmer??????? Det finns barn i Sverige som har det ännu värre!!! Det är bara att öppna ögonen så kan man se det!
Vi bor i en liten by där alla barn har det bra ! bor man i en storstad upplever man naturligtvis mycket mer och ser mer .Vi blir ju ipumpade varje dag om fattigdomen i Afrika och att vi ska skänka pengar hit och dit fadderbarn osv .Kanske dax att ta svenska fadderbarn först ?
CITAT (Gita @ 11-02-2012, 19:34)  En liten fråga bara,anser du att det bara gäller dig och de som delar dina värderingar eller anser du att det även gäller mig och andra som kanhända ser lita annorlunda på saker och ting. Med andra ord, din inre kompass visar aldrig fel? Gita Kan du inte förklara hur ni ser på saker och ting i så fall. Jag får inte ihop varför man tycker att vissa människor är värda så mycket mer än andra? Vad är vitsen med att välbemedlade människor blir ännu rikare medan de sämst ställda får det ännu sämre....FATTAR INTE!!
Blomstertanten
11-02-2012, 22:00
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 21:55)  Vi bor i en liten by där alla barn har det bra ! bor man i en storstad upplever man naturligtvis mycket mer och ser mer .Vi blir ju ipumpade varje dag om fattigdomen i Afrika och att vi ska skänka pengar hit och dit fadderbarn osv .Kanske dax att ta svenska fadderbarn först ? I ett rikt som Sverige borde det ju inte behövas! Här borde samhället och de sociala skyddsnäten vi ha gå in med hjälp, men så är det ju inte alltid. Och de senaste åren har det blivit värre och värre!
Sedan tidernas begynelser har det varir så att en del har det bättre och en del sämre !En del beror på människans natur och en del på tur eller otur i livet sjukdom skillsmässor arbetslöshet osv .Men att barnen i Sverige ska behöva gå i trasiga skor och inte få vara med på en massa kul är hemskt så ska det inte behöva vara alls ,det gör mig ont att höra att det är så för en del .Men som sakt !kan man inte fixa så man kan ha Svenska fadderbarn tex genom Röda korset eller något liknande ?visst vore det möjligt !
Huggorm
11-02-2012, 22:08
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 22:04)  Sedan tidernas begynelser har det varir så att en del har det bättre och en del sämre !En del beror på människans natur och en del på tur eller otur i livet sjukdom skillsmässor arbetslöshet osv .Men att barnen i Sverige ska behöva gå i trasiga skor och inte få vara med på en massa kul är hemskt så ska det inte behöva vara alls ,det gör mig ont att höra att det är så för en del .Men som sakt !kan man inte fixa så man kan ha Svenska fadderbarn tex genom Röda korset eller något liknande ?visst vore det möjligt ! När folk inte ens kan ha städhjälp utan att det blir ett ramaskri? Tänk hur det kommer låta om rikt folk skall kunna ha små fattiga fadderbarn att ta hand om. Men det vore lite kul att starta upp något liknande projektet med att skänka en get till en fattig afrikan, fast i Sverige och under svenska förhållanden. Betala femtio kronor och få ett kort på en glad förortsunge med nya skor kanske?
*Stintan*
11-02-2012, 22:12
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 22:04)  Sedan tidernas begynelser har det varir så att en del har det bättre och en del sämre !En del beror på människans natur och en del på tur eller otur i livet sjukdom skillsmässor arbetslöshet osv .Men att barnen i Sverige ska behöva gå i trasiga skor och inte få vara med på en massa kul är hemskt så ska det inte behöva vara alls ,det gör mig ont att höra att det är så för en del .Men som sakt !kan man inte fixa så man kan ha Svenska fadderbarn tex genom Röda korset eller något liknande ?visst vore det möjligt ! Menar du att det är en nyhet för dig att det finns barnfattigdom i vårt land och att det är något som ökar?
Nja det är väl inte riktigt så jag tänker inte vill jag förnedra barn på något sätt eller deras föräldrar det handlar ju bara om att kunna ge lite hjälp när en del har det svårt !Om du har det jobbigt tvekar du då att ta hjälp av vänner ?stollthet är bra att ha men inte dumhet .
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 21:55)  Vi bor i en liten by där alla barn har det bra ! bor man i en storstad upplever man naturligtvis mycket mer och ser mer .Vi blir ju ipumpade varje dag om fattigdomen i Afrika och att vi ska skänka pengar hit och dit fadderbarn osv .Kanske dax att ta svenska fadderbarn först ? Kanske en bra ide, för inte tänker politikerna göra något. Dom har haft 100 år på sig och lär inte bekymra sig framledes. Fattiga familjer som lever på gränsen är ju inget nytt fenomen. Hade själv klasskamrater som levde på gränsen till armod. Arbetar ingen i familjen så blir man ju fattig. Så har det alltid varit. Arbetslinjen är nog lösningen även för barnen väl o ve. En stadig o bra inkomst är ju grunden för att leva o må bra.
Tror också det är viktigt för barn att ha stadiga föräldrar det ger ju trygghet ,nu är det ju faktiskt så att det finns föräldrar som tillgodose sina egna behov före barnens också .Ja det är en svår fråga det där.Men menar ni att det sociala inte fungerar ?träder dom inte in och hjälper fatttiga barnfamiljer längre ?
CITAT (gnon49 @ 11-02-2012, 22:19)  Kanske en bra ide, för inte tänker politikerna göra något. Dom har haft 100 år på sig och lär inte bekymra sig framledes. Fattiga familjer som lever på gränsen är ju inget nytt fenomen. Hade själv klasskamrater som levde på gränsen till armod. Arbetar ingen i familjen så blir man ju fattig. Så har det alltid varit. Arbetslinjen är nog lösningen även för barnen väl o ve. En stadig o bra inkomst är ju grunden för att leva o må bra. Nu blir jag mer personlig än vad jag egentligen vill, men mina föräldrar hade jobb, ändå hade jag aldrig en vettig matsäck med mig till utflykten i skolan i lågstadiet. Det var hembakt bröd med bara margarin som pålägg och en flaska saft så svagt att det mest var färgat vatten. Jag drog mig alltid lite undan när vi skulle äta, ville inte gärna sitta med de andra som hade både burkyoghurt och festis. det blev bättre sen, men de första åren i sverige var inte feta, fast det var ännu värre i Finland.
Huggorm
11-02-2012, 22:31
CITAT (Anma @ 11-02-2012, 22:26)  Nu blir jag mer personlig än vad jag egentligen vill, men mina föräldrar hade jobb, ändå hade jag aldrig en vettig matsäck med mig till utflykten i skolan i lågstadiet. Det var hembakt bröd med bara margarin som pålägg och en flaska saft så svagt att det mest var färgat vatten. Jag drog mig alltid lite undan när vi skulle äta, ville inte gärna sitta med de andra som hade både burkyoghurt och festis. det blev bättre sen, men de första åren i sverige var inte feta, fast det var ännu värre i Finland. Jag växte upp i ett torp långt ut i skogen där det varken fanns el eller rinnande vatten. Det är värre än hembakt bröd
Jag själv är ju uppvuxen i en så kallat borgelig familj min mor hon lade alla sina pengar på kläder och annat hon shoppade upp allt på sig själv och sina kläder,när hon var ute och reste i världen fick jag bo hos mormor ägde nog aldrig mer än ett par långbyxor i taget och fick för det mesta gråta mig till de kläder jag behövde .Så att ha det gott ställt behöver inte betyda att barnen har det lika bra .
CITAT (gnon49 @ 11-02-2012, 22:19)  Kanske en bra ide, för inte tänker politikerna göra något. Dom har haft 100 år på sig och lär inte bekymra sig framledes. Fattiga familjer som lever på gränsen är ju inget nytt fenomen. Hade själv klasskamrater som levde på gränsen till armod. Arbetar ingen i familjen så blir man ju fattig. Så har det alltid varit. Arbetslinjen är nog lösningen även för barnen väl o ve. En stadig o bra inkomst är ju grunden för att leva o må bra. Vad får du det där med 100 år ifrån? Menar du bakåt i tiden så glömmer du bl.a. införandet av barnbidrag. Vad det gäller framåt så ligger det ju på oss medborgare att rösta fram en politik som jämnar minskar samhällsklyftorna eftersom det också gagnar barnen.
mamamaggan
11-02-2012, 22:36
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 22:24)  Tror också det är viktigt för barn att ha stadiga föräldrar det ger ju trygghet ,nu är det ju faktiskt så att det finns föräldrar som tillgodose sina egna behov före barnens också .Ja det är en svår fråga det där.Men menar ni att det sociala inte fungerar ?träder dom inte in och hjälper fatttiga barnfamiljer längre ? Hallå , var har du varit de senaste åren ? Alliansen har dragit ner på allt , du får socialbidrag när du sålt allt som har ett värde t ex bil om man har någon oavsett hur mycket den är värd. Har en kompis som skulle vara tvungen att sälja sin bil som var värd c:a 20.000 kr. I stället skulle kommunen se till att hon fick färdtjänst , bra mycket dyrare än att låta henne ha bilen kvar . Ta och vakna upp och följ med vad som händer i samhället i dag !
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 22:35)  Jag själv är ju uppvuxen i en så kallat borgelig familj min mor hon lade alla sina pengar på kläder och annat hon shoppade upp allt på sig själv och sina kläder,när hon var ute och reste i världen fick jag bo hos mormor ägde nog aldrig mer än ett par långbyxor i taget och fick för det mesta gråta mig till de kläder jag behövde .Så att ha det gott ställt behöver inte betyda att barnen har det lika bra . Så kan det ju naturligtvis också vara och det är ju ett problem i sej. Dock tror jag att de flesta föräldrar ändå sätter sina barn i första rummet, men visst finns det undantag (morr!). Det ligger ju liksom i naturen att man skyddar sina ungar. Jag blir ledsen för din skull att din mor behandlade dej så. Alla barn är värda något bättre.
Ja jag har väl varit med i 50 år sedan den dagen jag fick rösta ! följer väldigt noga politiken men alla har vi olika åsikter och enligt svensk lag har vi rätt att ha det !
*Stintan*
11-02-2012, 23:02
värst va gammal du blev då plötsligt .... 71 år
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 22:31)  Jag växte upp i ett torp långt ut i skogen där det varken fanns el eller rinnande vatten. Det är värre än hembakt bröd  Jag bodde ganska nära stan visserligen, men i ett torp på 32 kvm utan rinnande vatten till jag var 6 år och flyttade till Sverige. Bastu och utedass i uthusbyggnaden hade vi. Så jag minns nog hur det var att skita på utedass när det var -25. Men bakade hemma i vedugnen gjorde mamma varje vecka ändå. Har ett svagt ärr tvärs över handen på ovansidan som jag brände på stången runt ugnen vid ett sådant tillfälle. Inga jobb fanns i Finland att få, det var därför vi flyttade hit. Pappa ville till Australien i för sig, men mamma vägrade. Det var för långt bort.
Halaj! monty python, angående hur tråden går just nu: http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw//T
CITAT (Tapio @ 11-02-2012, 23:13)  Halaj! monty python, angående hur tråden går just nu: http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw//T Den där är rolig. Och ja, jag fattar ironin. Men å andra sidan, vem tror på att man bodde i små torp i början på 70-talet, utan rinnande vatten och med utedass? Ironi bara det.
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 22:54)  Ja jag har väl varit med i 50 år sedan den dagen jag fick rösta ! följer väldigt noga politiken men alla har vi olika åsikter och enligt svensk lag har vi rätt att ha det ! Självklart har vi rätt att ha olika politiska åsikter, men kan du förklara för mej hur ökade samhällsklyftor kan göra Sverige till ett bättre land att leva i för alla medborgare?
Huggorm
11-02-2012, 23:24
CITAT (Cacki @ 11-02-2012, 23:19)  Självklart har vi rätt att ha olika politiska åsikter, men kan du förklara för mej hur ökade samhällsklyftor kan göra Sverige till ett bättre land att leva i för alla medborgare? En del människor är driftiga och arbetsnarkomaner, de måste tillåtas att få bygga upp en förmögenhet, ett lyxigt liv eller vad de nu strävar efter. Människor är olika, och därför blir det per automatik klyftor. Inget blir bättre av att hämma människor.
Blomstertanten
11-02-2012, 23:24
CITAT (Anma @ 11-02-2012, 23:17)  Den där är rolig. Och ja, jag fattar ironin.
Men å andra sidan, vem tror på att man bodde i små torp i början på 70-talet, utan rinnande vatten och med utedass? Ironi bara det. Vi bodde inne i stan i en etta med vedspis, kakelugn och dass ute på gården när jag var liten. Kan tänka mej vilken lyx det måste varit för mina föräldrar när de 1964 fick en 3-rumslägenhet i ett nybyggt bostadsområde. Med element, elspis med 4 plattor, badrum med badkar, toalett, balkong och ett barnrum till oss tre syskon.
*Stintan*
11-02-2012, 23:25
CITAT (Anma @ 11-02-2012, 23:17)  Den där är rolig. Och ja, jag fattar ironin.
Men å andra sidan, vem tror på att man bodde i små torp i början på 70-talet, utan rinnande vatten och med utedass? Ironi bara det. Jag gjorde det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|