|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
malarmaster
30-05-2012, 05:40
statistik är inte lätt... i dagens d.n och expressen presenteras siffror för ungdomslösheten. enl. arbetsförmedlingen är inte ungdomslösheten 25 % utan rätt siffra skall vara 14,6 %, i den felaktiga beräkningen är nämligen både grundskoleelever samt studenter inräknat som söker sommarjobb. de ungdomar som söker fasta jobb är färre än vad som sägs i den politiska debatten. följaktligen är också då den totala arbetslösheten lägre.visserligen är många arbetslösa men situationen är något ljusare än vad som framkommer i debatterna. Ulf
*Stintan*
30-05-2012, 06:56
Du kan ju hoppas
malarmaster
30-05-2012, 07:05
CITAT (*Stintan* @ 30-05-2012, 07:56)  Du kan ju hoppas  det gäller att se verkligheten och inte rosa moln i fjärran.... ulf
malarmaster
30-05-2012, 07:24
nu kommer nya uppgifter om RUT-avdragen. det har hittills ökat med 20% i år jämfört med i fjol då det gjordes avdrag för 1,8 miljarder.det innebär att i fjol gjordes jobb i branschen för 3,6 miljarder, ökningen syns nu mest bland äldre och även för boende i hyresrätt. även antalet sysselsatta ökar i branschen. konstigt nog är det den politiska debatten som fått upp intresset för att leja bort sysslor. utvecklingen inom ROT är samma,fler och fler får upp ögonen för olika tjänster. Blir det inte svårt för vissa politiska partier att argumentera mot detta om allt större del av väljarkåren ser fördelarna med systemet och använder sig av det ? pigdebatten har tydligen avstannat helt ,tack och lov.förstod inte att dela upp folk i sämre och finare yrken. snickare är okej,städerska är piga??? ulf
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 06:40)  statistik är inte lätt... i dagens d.n och expressen presenteras siffror för ungdomslösheten. enl. arbetsförmedlingen är inte ungdomslösheten 25 % utan rätt siffra skall vara 14,6 %, i den felaktiga beräkningen är nämligen både grundskoleelever samt studenter inräknat som söker sommarjobb. de ungdomar som söker fasta jobb är färre än vad som sägs i den politiska debatten. följaktligen är också då den totala arbetslösheten lägre.visserligen är många arbetslösa men situationen är något ljusare än vad som framkommer i debatterna. Ulf Jag hörde också detta på morgonnyheterna, nu vet jag inte riktigt hur man beräknar arbetslösheten men det verkar som om man utgår i från hur många som är inskrivna hos arbetsförmedlingen. mig veterligt finns inget förbud att söka jobb via arbetsförmedlingen även om man har jobb. Hur stor den verkliga arbetslösheten är ju något man kan undra över. En annan sak värt att fundera över är hur man skall få företagen att flytta ut jobb från Sverige i mindre omfattning än vad som sker nu. Läste i morse en artikel om Bombardier som flyttat löne- och administrationsavdelningen till Rumänien, IT och support finns numera i Indien och allt mer av tillverkning flyttas till Kina. Dagens teknik innebär att detta inte är särskilt problematiskt för företaget snarare stora fördelar marknadsmässigt att finnas där de stora marknaderna finns. Dessutom ett betydligt lägre löneläge samt inte minst en betydligt lägre sjuk- och annan frånvaro. Hur kommer man åt detta? hur kan vi få företagen att behålla personal i Sverige? Att som någon tidigare föreslog förbjuda bemanningsföretag i tron att det skulle tvinga företagen att fastanställa är nog ingen god idé. En sådan åtgärd skulle snarare skynda på utflyttningen av jobb, när företag använder sig av bemanningsföretag så stannar ju jobben trots allt i Sverige. Gita
malarmaster
30-05-2012, 07:53
jag har flera gånger frågat men inte fått svar ang. arbetslöshetsstatistik. enl. arbetsförmedlingen finns det idag 384000 öppet arbetslösa,dvs inskrivna på arbetsförmedlingen som arbetssökande. men enligt bl.a scb finns 600000 arbetslösa. någonstans finns mellanskillnaden,i fas 3 åtgärder m.m. hur stor arbetslösheten är är alltså en öppen fråga, 5 eller 7%,kanske ännu högre. är man arbetslös när man är i fas 3 och jobbar på ett företag? svar önskas. Ulf
malarmaster
30-05-2012, 08:09
CITAT (Gita @ 30-05-2012, 08:41)  Jag hörde också detta på morgonnyheterna, nu vet jag inte riktigt hur man beräknar arbetslösheten men det verkar som om man utgår i från hur många som är inskrivna hos arbetsförmedlingen. mig veterligt finns inget förbud att söka jobb via arbetsförmedlingen även om man har jobb. Hur stor den verkliga arbetslösheten är ju något man kan undra över.
En annan sak värt att fundera över är hur man skall få företagen att flytta ut jobb från Sverige i mindre omfattning än vad som sker nu. Läste i morse en artikel om Bombardier som flyttat löne- och administrationsavdelningen till Rumänien, IT och support finns numera i Indien och allt mer av tillverkning flyttas till Kina. Dagens teknik innebär att detta inte är särskilt problematiskt för företaget snarare stora fördelar marknadsmässigt att finnas där de stora marknaderna finns. Dessutom ett betydligt lägre löneläge samt inte minst en betydligt lägre sjuk- och annan frånvaro. Hur kommer man åt detta? hur kan vi få företagen att behålla personal i Sverige? Att som någon tidigare föreslog förbjuda bemanningsföretag i tron att det skulle tvinga företagen att fastanställa är nog ingen god idé. En sådan åtgärd skulle snarare skynda på utflyttningen av jobb, när företag använder sig av bemanningsföretag så stannar ju jobben trots allt i Sverige. Gita det är just detta som är pudelns kärna,globaliseringen gör att en svensk arbetare konkurrerar med t.ex en kines,löne och kostnadsläget är betydligt lägre i t.ex kina,det har ju också visat sig att kinesen är betydligt mer motiverad att både studera och arbeta än svensken. Stänga gränser kan vi inte göra utan vi får acceptera att vissa jobb försvinner,satsa på avancerad kunskap samt en inhemsk tjänstesektor,viss basindustri kommer att finnas kvar men tyvärr kommer nog många som inte kvalificerar sig att få stå vid sidan. frågan är hur vi hanterar den situationen. en åtgärd är att sänka svenska kostnader,lägre energipriser,lägre skattetryck,lägre löneskatter. åtgärder som kommer att tvingas på oss av omvärlden om vi inte tar tag i situationen själva. med själva menar jag bl.a eu som sitter i samma båt. annars är det bara att acceptera en relativt hög ständig arbetslöshet där man befäster 2 grupper. de som har ett jobb och dräglig tillvaro och de utslagna på botten. ett sådant samhälle vill nog ingen ha men då krävs många förändringar för att förhindra det. skrika på skattehöjningar hjälper föga,det förvärrar bara situationen. ulf
*Stintan*
30-05-2012, 08:27
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 08:53)  jag har flera gånger frågat men inte fått svar ang. arbetslöshetsstatistik. enl. arbetsförmedlingen finns det idag 384000 öppet arbetslösa,dvs inskrivna på arbetsförmedlingen som arbetssökande. men enligt bl.a scb finns 600000 arbetslösa. någonstans finns mellanskillnaden,i fas 3 åtgärder m.m. hur stor arbetslösheten är är alltså en öppen fråga, 5 eller 7%,kanske ännu högre. är man arbetslös när man är i fas 3 och jobbar på ett företag? svar önskas. Ulf Ja såklart att man är eftersom det inte är riktiga jobb med avtalsenlig lön. Det är ju inte meningen att företagen ska ta in Fas-3folk för att ersätta anställda.
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 08:53)  jag har flera gånger frågat men inte fått svar ang. arbetslöshetsstatistik. enl. arbetsförmedlingen finns det idag 384000 öppet arbetslösa,dvs inskrivna på arbetsförmedlingen som arbetssökande. men enligt bl.a scb finns 600000 arbetslösa. någonstans finns mellanskillnaden,i fas 3 åtgärder m.m. hur stor arbetslösheten är är alltså en öppen fråga, 5 eller 7%,kanske ännu högre. är man arbetslös när man är i fas 3 och jobbar på ett företag? svar önskas. Ulf Svar på din fråga: Ja. Om man istället hade en riktig anställning skulle man inte vara arbetslös.
kerstinbern
30-05-2012, 08:57
Förra året drog regeringen igång Kulturarvslyftet: CITAT "Det finns ett stort behov av att bygga upp kunskap om, vårda och göra kulturarvet och kulturmiljön tillgänglig. Regeringen har beslutat om en särskild insats som innebär att totalt 4 400 personer, under åren 2012-2014, beräknas få en anställning med lönebidrag inom kulturområdet. "
Nu börjar GP analysera resultatet: CITAT Miljardsatsning gav bara 1 jobb!
Regeringens miljardsatsning att ordna jobb till utförsäkrade blev en flopp: ett enda jobb i Göteborgsregionen. http://www.gp.se/ekonomi/1.957606-miljards...av-bara-1-jobb-Nåja, man skall väl inte se så dystert på det som GP gör, det gav säker många sköna miljoner till några konsulter i alla fall!
CITAT (kerstinbern @ 30-05-2012, 09:57)  Förra året drog regeringen igång Kulturarvslyftet: Nu börjar GP analysera resultatet: http://www.gp.se/ekonomi/1.957606-miljards...av-bara-1-jobb-Nåja, man skall väl inte se så dystert på det som GP gör, det gav säker många sköna miljoner till några konsulter i alla fall! Självfallet hade det varit bättre att satsa på att sänka det totala skattetrycket och lönebikostnaderna. Varför inte en halvering av momsen på hela tjänstesektorn eftersom det är där de nya jobbet måste komma. En växande tjänstesektor och samt satsning på högkvalificerad teknologi och forskning är det vi måste satsa på, men för att det skall fungera måste man nog tillåta en större lönespridning än i nu läget. Gita CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 08:24)  nu kommer nya uppgifter om RUT-avdragen. det har hittills ökat med 20% i år jämfört med i fjol då det gjordes avdrag för 1,8 miljarder.det innebär att i fjol gjordes jobb i branschen för 3,6 miljarder, ökningen syns nu mest bland äldre och även för boende i hyresrätt. även antalet sysselsatta ökar i branschen. konstigt nog är det den politiska debatten som fått upp intresset för att leja bort sysslor. utvecklingen inom ROT är samma,fler och fler får upp ögonen för olika tjänster. Blir det inte svårt för vissa politiska partier att argumentera mot detta om allt större del av väljarkåren ser fördelarna med systemet och använder sig av det ? pigdebatten har tydligen avstannat helt ,tack och lov.förstod inte att dela upp folk i sämre och finare yrken. snickare är okej,städerska är piga??? ulf Det bör väl innebära att RUT-avdragen är här för att stanna att föreslå något annat lär ju vara politiskt självmord. Och förmodligen kommer halveringen av restaurangmomsen att få liknande effekter, f.ö. något som man redan börjat märka i branschen. Gita
kerstinbern
30-05-2012, 11:46
Landsbygdsminister Eskil Erlandsson © som kommenterade DN:s uppmärksammade artikel om svenskt skogsbruk med att "Avverkningen av skog kommer att öka under de närmaste åren. Kalhyggen utgör inget problem. Bidrag för mer skonsam avverkning behövs inte."http://www.dn.se/nyheter/sverige/ministern...ga-ner-mer-skoghar också sett till att kravet på att kor skall få vara ute under sommaren nu helt har urholkats. Nu kan bonden släppa ut hälften av sina kor i början av säsongen, andra hälften i slutet. På så sätt kan man ha dubbelt så många kor på samma mängd mark. Forskningen är samstämmig i hälsofördelarna för djuren att få gå ute: de äter sundare, juverinflammationer kan läka ut, klövhälsan förbättras avsevärt, de får möjlighet att utföra sina naturliga beteenden och de har ett bättre socialt samspel. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/korna...per_7241001.svd
Så länge rut o rot är till gagn för samhället o genererar arbetstillfällen kommer det nog att bestå. Krogmomsen är jag däremot tveksam till. Större fifflarbranch finns nog inte. Men i dagsläget är det nog Europas väl o ve som är viktigast, även för oss.
malarmaster
30-05-2012, 12:03
CITAT (Anma @ 30-05-2012, 09:28)  Svar på din fråga: Ja. Om man istället hade en riktig anställning skulle man inte vara arbetslös. men enligt arbetsförmedlingen har man sysselsättning,dvs man är inte arbetssökande. detta låter i mina öron konstigt,har man inget reguljärt arbete,dvs är anställd av någon måste man väl betecknas som arbetslös?men du är enligt statistiken inte arbetssökande. förstår inte heller åtgärden fas 3 (hade olika namn förr men gick oftast ut på att man skulle få ny stämplingsperiod). det om något är ju ett slavarbete åt mindre nogräknade företagare. Mitt krav: slopa alla sådana åtgärder som i förlängningen tar bort ordinarie arbete som ersätts med billig(sponsrad av staten) arbetskraft. de människor som hamnar i den situationen att riskera utstämpling bör istället beredas plats på utbildning,allmännyttiga arbetsplatser där de inte får ersätta ordinarie jobb samt i de fall inget funkar en statlig minimi"lön" för överskådlig tid.den sista åtgärden bör bli ett undantag då just sådana åtgärder blir en återvändsgränd för individen.ulf
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 13:03)  men enligt arbetsförmedlingen har man sysselsättning,dvs man är inte arbetssökande. detta låter i mina öron konstigt,har man inget reguljärt arbete,dvs är anställd av någon måste man väl betecknas som arbetslös?men du är enligt statistiken inte arbetssökande. förstår inte heller åtgärden fas 3 (hade olika namn förr men gick oftast ut på att man skulle få ny stämplingsperiod). det om något är ju ett slavarbete åt mindre nogräknade företagare. Mitt krav: slopa alla sådana åtgärder som i förlängningen tar bort ordinarie arbete som ersätts med billig(sponsrad av staten) arbetskraft. de människor som hamnar i den situationen att riskera utstämpling bör istället beredas plats på utbildning,allmännyttiga arbetsplatser där de inte får ersätta ordinarie jobb samt i de fall inget funkar en statlig minimi"lön" för överskådlig tid.den sista åtgärden bör bli ett undantag då just sådana åtgärder blir en återvändsgränd för individen.ulf Skillnaden mot förr var att då fick folk vettigt betalt i tex plusjobben. Fas 3 människor borde självklart ingå i arbetslöshetsstatistiken.
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 13:03)  men enligt arbetsförmedlingen har man sysselsättning,dvs man är inte arbetssökande. detta låter i mina öron konstigt,har man inget reguljärt arbete,dvs är anställd av någon måste man väl betecknas som arbetslös?men du är enligt statistiken inte arbetssökande. förstår inte heller åtgärden fas 3 (hade olika namn förr men gick oftast ut på att man skulle få ny stämplingsperiod). det om något är ju ett slavarbete åt mindre nogräknade företagare. Mitt krav: slopa alla sådana åtgärder som i förlängningen tar bort ordinarie arbete som ersätts med billig(sponsrad av staten) arbetskraft. de människor som hamnar i den situationen att riskera utstämpling bör istället beredas plats på utbildning,allmännyttiga arbetsplatser där de inte får ersätta ordinarie jobb samt i de fall inget funkar en statlig minimi"lön" för överskådlig tid.den sista åtgärden bör bli ett undantag då just sådana åtgärder blir en återvändsgränd för individen.ulf Du talar om slavarbete åt mindre nogräknande företagare, är det verkligen så? Fas tre förekommer väl sällan hos privata företag utan mest hos olika typer av "ideella föreningar" samt i den offentliga sektorn. Eller har jag helt fel information? Gita
*Stintan*
30-05-2012, 13:40
CITAT (Gita @ 30-05-2012, 13:41)  Du talar om slavarbete åt mindre nogräknande företagare, är det verkligen så? Fas tre förekommer väl sällan hos privata företag utan mest hos olika typer av "ideella föreningar" samt i den offentliga sektorn. Eller har jag helt fel information? Gita Jag tror inte det är så sällan som du tror att de är hos privata företag. Jag känner personligen till minst 4 st. Fas 3 är verkligen en återvändsgränd men självklart är man arbetslös och arbetssökande under den tiden hur skulle man annars ha någon chans till ett riktigt jobb. Förr gnälldes det över att man förskönade arbetslöshetssiffrorna genom att inte räkna alla dem som var i en massa olika arbetsmarknadsåtgärder. Fas 3 är inget annat än samma sak fast med ett nytt namn. Man mörkar helt enkelt.
kerstinbern
30-05-2012, 13:54
CITAT "Så ger vi duktiga lärare i Stockholm högre lön” Skrev Stockholms stads skolborgarråd Lotta Edholm (FP) för ett år sedan http://www.dn.se/debatt/sa-ger-vi-duktiga-...kholm-hogre-lonIdag har vi facit: CITAT Lärarnas lönelyft blev en sänkning Och extra stor blev sänkningen just i Stockholm http://www.svd.se/nyheter/stockholm/lararn...ing_7239243.svdSamtidigt håller Utbildningsminister Jan Björklund (FP) på att skapa ett kaos för 200 000 elever, som nu rikerar att få felaktiga slutbetyg: CITAT Orsaken är det nya betygssystemet som skulle få bort betygsinflationen och säkerställa att ett betyg i Nacka är lika mycket värt som i Malmö eller i Östersund. Men det har blivit tvärt- om. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/200-000-...tyg_7236439.svd
malarmaster
30-05-2012, 14:14
CITAT (Gita @ 30-05-2012, 13:41)  Du talar om slavarbete åt mindre nogräknande företagare, är det verkligen så? Fas tre förekommer väl sällan hos privata företag utan mest hos olika typer av "ideella föreningar" samt i den offentliga sektorn. Eller har jag helt fel information? Gita jag vet åtminstone tre småföretag som har ett par var. de sysslar med gräsklippning,städning o.dyl. fastighetsskötsel. ett företag har två som sysslar med måleriunderhåll på sina fastigheter och därmed ersatt de företag som tidigare gjorde jobbet. huruvida det är regelrätt eller inte har jag inte forskat i,men det är klart,erbjuds man billig arbetskraft som kan ersätta dyrare är valet enkelt,eller? jag tycker i vilket fall det är fel att staten skall sponsra företag på det viset. ulf
malarmaster
30-05-2012, 14:37
efter att ha läst vad arb.förmedlingen säger om fas3 mår jag illa. anordnaren/arbetsgivaren kan vara privat eller offentlig. Inga löner,arb.givaravgifter eller försäkringar betalas av arb.givaren.personen är alltså helt gratis. dessutom får arb.givaren 225.00 per dag/person som handledararvode. Arbetsuppgifterna kan bestå av sysslor som annars ej blir gjorda eller som höjer kvaliten på övrig verksamhet. För fas3-personen kan ersättning från försäkringskassan utgå ner till försörjningsstödsnivå. Om inte detta är slavarbete så vet inte jag... nu skulle man ha tag på 10 personer som jag kunde satt i min trädgård,själv kunde jag alltså fått 2250:- per dag för att dirigera dessa personer i rabatterna. var är det vettiga i detta!!!! med ens förstår jag varför vissa företagare vill ha fas3. ulf
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 15:14)  jag vet åtminstone tre småföretag som har ett par var. de sysslar med gräsklippning,städning o.dyl. fastighetsskötsel. ett företag har två som sysslar med måleriunderhåll på sina fastigheter och därmed ersatt de företag som tidigare gjorde jobbet. huruvida det är regelrätt eller inte har jag inte forskat i,men det är klart,erbjuds man billig arbetskraft som kan ersätta dyrare är valet enkelt,eller? jag tycker i vilket fall det är fel att staten skall sponsra företag på det viset. ulf Jag vet inte riktigt hur det fungerar med det du säger låter konstigt i mina öron. Som föredetta företagare skulle jag aldrig ta in någon som jag inte skulle kunna tänka mig anställa, någon som inte hade full yrkeskunskap och arbetsförmåga för det kostar nästan alltid mer än det smakar. Det jag har erfarenhet av är praktikanter som nästan alltid innebar kostnader för företaget. Man kan väl möjligen tänka sig att fas 3 kan hjälpa till att göra individen mer anställningsbar. För det finns ju en hel del arbetslösa som helt enkelt inte är anställningsbara och som inte vill eller kan vidareutbilda sig. Hur dessa personer skall hanteras är nog ingen enkel fråga. Gita
*Stintan*
30-05-2012, 14:57
Att skriva in Fas 3 jobb i sitt cv är väl knappast särskilt meriterande. "Vad gjorde du då?" "Plockade skräp i kommunens rabatter." eller "målade bänkar fast dom var fabriksnya och redan målade" Vad jag förstått ska väl Fas3 jobb vara som grädde på moset för företagaren. Dom får alltså inte utföra ordinarie arbetsuppgifter men intentionen var ju att företagaren skulle anställa Fas3-personen när perioden var slut. Så har säkerligen inte skett många gånger. Förr när arbetsförmedlingen placerade folk i åtgärd så vet jag fall där kommunen stog för en låg lön och avgifter.
malarmaster
30-05-2012, 15:05
CITAT (kerstinbern @ 30-05-2012, 09:57)  Förra året drog regeringen igång Kulturarvslyftet: Nu börjar GP analysera resultatet: http://www.gp.se/ekonomi/1.957606-miljards...av-bara-1-jobb-Nåja, man skall väl inte se så dystert på det som GP gör, det gav säker många sköna miljoner till några konsulter i alla fall! det måste vara kul att helt okritiskt hänvisa till en felaktig artikel som man dessutom troligen inte ens läst själv. Fakta 1. satsningen drogs igång 1/1-12. Fakta 2. det är avdelat 270 miljoner till lönebidrag. Fakta 3.projektet sträcker sig över 3 år,fram till och med 2014. att kulturområdet inte har råd att betala mellanskillnaden mellan ord.lön och lönebidraget är en annan sak. det förbrukar ju inga pengar. det är möjligtvis ett feltänk hos departementet när man trodde att de olika institutionerna skulle ha pengar att satsa på detta. någon miljard som gått upp i rök är det inte frågan om,används inte lönebidraget förbrukas det inte. läs på bättre,Kerstin bern,jag har sagt detta tidigare,gå till källan,tidningarna gillar att vinkla. ulf
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 15:37)  efter att ha läst vad arb.förmedlingen säger om fas3 mår jag illa. anordnaren/arbetsgivaren kan vara privat eller offentlig. Inga löner,arb.givaravgifter eller försäkringar betalas av arb.givaren.personen är alltså helt gratis. dessutom får arb.givaren 225.00 per dag/person som handledararvode. Arbetsuppgifterna kan bestå av sysslor som annars ej blir gjorda eller som höjer kvaliten på övrig verksamhet. För fas3-personen kan ersättning från försäkringskassan utgå ner till försörjningsstödsnivå. Om inte detta är slavarbete så vet inte jag... nu skulle man ha tag på 10 personer som jag kunde satt i min trädgård,själv kunde jag alltså fått 2250:- per dag för att dirigera dessa personer i rabatterna. var är det vettiga i detta!!!! med ens förstår jag varför vissa företagare vill ha fas3. ulf Vi är helt överens, för en gångs skull. Det är precis sådant här som får en att bara vilja spy rakt ut över alliansens s.k. "arbetslinje"! Samma j-a slavhandel som förr i tiden när man sålde arbetshjon till lägstbjudande.....bara det att nu får man betalt istället för att behöva pröjsa.
malarmaster
30-05-2012, 15:14
jag skall träffa min kommungrupp på måndag.jag kommer att ta upp fas3 frågan för att höra vad alliansen här i kommunen anser,likaså hur många fas3 som jobbar inom kommunen,privat och offentlig. tror inte så många satt sig in i frågan.detta måste ändras på. det är inte människovärdigt. ulf
*Stintan*
30-05-2012, 15:42
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 16:14)  jag skall träffa min kommungrupp på måndag.jag kommer att ta upp fas3 frågan för att höra vad alliansen här i kommunen anser,likaså hur många fas3 som jobbar inom kommunen,privat och offentlig. tror inte så många satt sig in i frågan.detta måste ändras på. det är inte människovärdigt. ulf Synd bara att du inte velat lyssna på detta förut. Vi har ju skrivit hur många inlägg som helst om det tidigare men då har ni alliansare bara kommit med konstiga försvar och undanglidningar. Tyvärr finns det mycket i alliansens politik som inte är människovärdigt bara man rotar fram fakta.
malarmaster
30-05-2012, 16:46
CITAT (*Stintan* @ 30-05-2012, 16:42)  Synd bara att du inte velat lyssna på detta förut. Vi har ju skrivit hur många inlägg som helst om det tidigare men då har ni alliansare bara kommit med konstiga försvar och undanglidningar. Tyvärr finns det mycket i alliansens politik som inte är människovärdigt bara man rotar fram fakta. ingen är fullkomlig,inte på vänstersidan heller. nej,jag har inte läst någon fakta i någon tråd om fas3,endast om hur svårt fas3 jobbare kan ha det ekonomiskt. jag har alltid trott att ersättningsnivån låg på a-kassenivån samt att arb.givaren betalde merparten av kostnaderna.jag har pratat med åtskilliga fas3 are men inte någon har nämnt arbetsgivarens ekonomi,kanske för att det enda de ser är den egna ersättningen. att leva på försörjningsstöd och arbeta är ovärdigt.det är lönedumpning att arbetsgivaren skall få en gratisarbetare är sjukt och dessutom få betalt för att ta emot personen. det främjar verkligen inte att nyanställa,om syftet är att skola in en person måste det ske en gradvis övergång till att arbetsgivaren betalar 100% av en riktig lön. om syftet är att placera personen någonstans för att bättra på statistiken slår det i längden fel då fas3 jobb uppenbarligen inte leder till jobb. Jo,stina det är nyttigt att få ett uppvaknande,det hade gått fortare om ni i era kritiska trådar presenterat fakta,något jag efterlyst i många trådar. oftast utmynnar era klagomål i just ospecificerade klagomål. jag diskuterar gärna sakfrågor men då förväntar jag mig att motsidan presenterar fakta och inte fiktion, att jag gick in idag och kollade fas3 reglerna berodde just på min osäkerhet vad som gällde. samma osäkerhet har tydligen mina motdebattörer då inga fakta presenterats. jag är den förste som erkänner att alliansen visst har brister,det är fyra partier som kompromissat fram olika lösningar,en del bra som haft avsedd effekt,en del skitdåliga som ställer till problem för individer, men man kan försöka rätta till det. men arbetslinjen stöttar jag,dock får det inte bli en slavarbetslinje.... Ulf
malarmaster
30-05-2012, 17:02
CITAT (Gita @ 30-05-2012, 10:50)  . Varför inte en halvering av momsen på hela tjänstesektorn eftersom det är där de nya jobbet måste komma. En växande tjänstesektor och samt satsning på högkvalificerad teknologi och forskning är det vi måste satsa på, men för att det skall fungera måste man nog tillåta en större lönespridning än i nu läget. Gita det är en breddning av ROT/RUT jobb på gång, det kommer troligtvis att presenteras i höstbudgeten,momsen kanske är svår att röra,eu har visst att säga om momsnivåer,men att utvidga avdrag till fler tjänster är inget omöjligt,varför inte bilrep,cykelrep,datahjälp,hushållsmaskinrep,finns många områden att diskutera. ulf
CITAT (Cacki @ 30-05-2012, 16:06)  Vi är helt överens, för en gångs skull. Det är precis sådant här som får en att bara vilja spy rakt ut över alliansens s.k. "arbetslinje"! Samma j-a slavhandel som förr i tiden när man sålde arbetshjon till lägstbjudande.....bara det att nu får man betalt istället för att behöva pröjsa. Nej , fas 3 verkar inte vara en helt lyckad åtgärd men att bara "spy" är väl ganska kan meningslöst. Det finns ju faktiskt faktiskt en del människor som i princip inte är anställningsbara eller som egentligen inte vill ha ett jobb, hur skall dessa hanteras tycker du? Evig a-kassa utan krav på motprestation kanske? Att bara tala om att något är fel utan ha någon som helst idé hur det borde vara leder oftast ingen vart. Gital
CITAT (Gita @ 30-05-2012, 18:17)  Nej , fas 3 verkar inte vara en helt lyckad åtgärd men att bara "spy" är väl ganska kan meningslöst. Det finns ju faktiskt faktiskt en del människor som i princip inte är anställningsbara eller som egentligen inte vill ha ett jobb, hur skall dessa hanteras tycker du? Evig a-kassa utan krav på motprestation kanske? Att bara tala om att något är fel utan ha någon som helst idé hur det borde vara leder oftast ingen vart. Gital Jo, jag tar mej rätten att bara vilja spy åt spektaklet. Det har visat sej på så många sätt nu hur alliansregeringen bara buntar ihop människor och delar ut kollektiv bestraffinig, beroende på vilken etikett man förses med. Vare sej du är frivilligt eller ytterst ofrivilligt arbetslös behandlas man med samma medicin. Är du sjukskriven och SJUK, buntas man per automatik ihop med de få som utnyttjar systemet. Man misstänkliggörs enbart för att vinna acceptans för en kollektiv bestraffning för hela gruppen sjukskrivna. Jag vet inte om jag har någon universallösning på hur man ska kuna göra alla motiverade till att arbeta, men inte är de åtgärder som hittills genomförts något som får människor att bli sugna på ett arbete i alla falll. Bara en liten fråga, vilka människor räknar du till "inte anställningsbara"?
Folkhemmet Sverige går betydligt bättre än väntat, ungdomsarbetslösheten är inte skyhög, äldrevården får godkänt oavsett driftsform. Skönt att få höra lite goda nyheter ibland. Många länder borde lära av Sverige, en av Europas starkaste ekonomier.
CITAT (Cacki @ 30-05-2012, 18:38)  Bara en liten fråga, vilka människor räknar du till "inte anställningsbara"? Tja, har man inte baskunskaper när det gäller att läsa, skriva och räkna så finns det väl få eller inga jobb man klarar.Kan man inte passa tider eller följa givna instruktioner lär det också bli svårt. Kan man inte acceptera regler och uppförandekoder så är man väl inte särskilt anställningsbar. Att göra sig förstådd och förstå svenska är nog ett måste på de flesta arbetsplatser undantaget forskar- och vetenskapsvärlden där man nog kan klara sig bra på engelska, Osv,...... Gita
CITAT (Cacki @ 30-05-2012, 16:06)  Vi är helt överens, för en gångs skull. Det är precis sådant här som får en att bara vilja spy rakt ut över alliansens s.k. "arbetslinje"! Samma j-a slavhandel som förr i tiden när man sålde arbetshjon till lägstbjudande.....bara det att nu får man betalt istället för att behöva pröjsa. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av fas 3, varken som arbetsgivare eller anställd, men av praktikanter har jag erfarenhet. Som företagare i en bransch som många ville praktisera i så vet jag att det kostar både tid, kraft och pengar att ta in någon "från gatan" dvs, någon utan tidigare erfarenhet av arbetsuppgifterna. Det blev till och med så betungande att vi slutade ta emot praktikanter och kanske är det samma med fas 3.are, kanske de för de flesta företag faktiskt är mer till belastning än nytta. Kanske kan man se fas 3 som en utbildning där eleven får lite betalt och att och att utbildaren får lite betalt oavsett om denne är en förening, ett privat företag eller finns inom offentlig. Gita
Ja så kan man ju kalla det. Om man nu vill.
*Stintan*
30-05-2012, 20:59
CITAT (Gita @ 30-05-2012, 21:49)  Nu har jag ingen som helst erfarenhet av fas 3, varken som arbetsgivare eller anställd, men av praktikanter har jag erfarenhet. Som företagare i en bransch som många ville praktisera i så vet jag att det kostar både tid, kraft och pengar att ta in någon "från gatan" dvs, någon utan tidigare erfarenhet av arbetsuppgifterna. Det blev till och med så betungande att vi slutade ta emot praktikanter och kanske är det samma med fas 3.are, kanske de för de flesta företag faktiskt är mer till belastning än nytta. Kanske kan man se fas 3 som en utbildning där eleven får lite betalt och att och att utbildaren får lite betalt oavsett om denne är en förening, ett privat företag eller finns inom offentlig. Gita Fas 3 är ingen utbildning.
Människor i fas 3 känner sig, och blir nog ofta utnyttjade på grund av sin svaga ställning. Så har det nog varit, alltifrån 30-talets AK-arbete fram tills idag. Men tydligen kan kommunerna själva bestämma om dom vill ha fas 3 eller inte.
malarmaster
30-05-2012, 21:19
CITAT (gnon49 @ 30-05-2012, 20:25)  Folkhemmet Sverige går betydligt bättre än väntat, ungdomsarbetslösheten är inte skyhög, äldrevården får godkänt oavsett driftsform. Skönt att få höra lite goda nyheter ibland. Många länder borde lära av Sverige, en av Europas starkaste ekonomier.  attans om alliansens politik skulle fungera,nu vill folk ha ROT/RUT också.fattas bara att krogutredningen som är på gång visar att den sänkta krogmomsen faktiskt har en effekt. kan alla utredare vara köpta? de är nog i maskopi med borg och reinfeldt.  Ulf
CITAT (Gita @ 30-05-2012, 21:24)  Tja, har man inte baskunskaper när det gäller att läsa, skriva och räkna så finns det väl få eller inga jobb man klarar.Kan man inte passa tider eller följa givna instruktioner lär det också bli svårt. Kan man inte acceptera regler och uppförandekoder så är man väl inte särskilt anställningsbar. Att göra sig förstådd och förstå svenska är nog ett måste på de flesta arbetsplatser undantaget forskar- och vetenskapsvärlden där man nog kan klara sig bra på engelska, Osv,...... Gita Hmm...är det fr.a. nysvenskarna som du ser som det största problemet, eller missuppfattar jag dej? Tänker på språksvårigheterna du nämner. Eller tycker du bara att unga vuxna av idag, är ohyfsade och obegåvade i största allmänhet? Hur som helst, jag tror inte att det går att motivera folk att söka jobb genom att samtidigt hota med straffarbete till skamlön, om de inte lyckas hitta något på befallning. Inte heller kan det kännas motiverande att skaffa sej en lång och dyr utbildning, om man redan i förväg vet att man kommer att bli ståendes och langa fram hamburgare på löpande band i ett antal år "på väg till jobbet". Du snackar själv gärna om morötter. Visst, men dela då ut dem där de gör bäst nytta och inte till folk som redan har arbete, bara för att de ska behaga masa sej dit. Som läget är på arbetsmarknaden idag, tror jag faktiskt att människor i allmänhet oftast är ganska glada att de alls har ett jobb att gå till, även utan de där jobbskatteavdragsmorötterna.
Extremt provocerande" Det är extremt provocerande, säger Bettina Kashefi, statssekreterare hos arbetsmarknadsminister Hillevi Engström, om att Jobbfabriken tar ut fyra miljoner kronor i aktieutdelning. Företaget tog emot över 600 fas 3:are förra året och är sannolikt det största privata företaget i branschen. Det fick runt 35 miljoner kronor i statliga bidrag för fas 3-deltagarna. Var sjätte skattekrona blev vinst. Direktör Ivan Daza och ytterligare en aktieägare kunde plocka fyra miljoner kronor." Företaget heter inte Jobbfabriken. Den heter Blatteförmedlingen.
malarmaster
01-06-2012, 14:16
CITAT (Anma @ 01-06-2012, 11:27)  Extremt provocerande" Det är extremt provocerande, säger Bettina Kashefi, statssekreterare hos arbetsmarknadsminister Hillevi Engström, om att Jobbfabriken tar ut fyra miljoner kronor i aktieutdelning. Företaget tog emot över 600 fas 3:are förra året och är sannolikt det största privata företaget i branschen. Det fick runt 35 miljoner kronor i statliga bidrag för fas 3-deltagarna. Var sjätte skattekrona blev vinst. Direktör Ivan Daza och ytterligare en aktieägare kunde plocka fyra miljoner kronor." Företaget heter inte Jobbfabriken. Den heter Blatteförmedlingen. och vad är det som är upprörande? om man har 600 fas3-jobbare och får 255 kr per skalle om dagen enligt regelboken blir det c.a 38 miljoner i inkomst. det som är upprörande är ju att man kan få dessa summor utan motprestation. ett illa genomtänkt regelverk som alla förlorar på utom de skrupelfria som ser pengar från statskassan rinna ner i fickorna. min ide om 10 fas3are i trädgården med mig som dirigent skulle ge mig en avsevärd inkomsthöjning,kanske dags att bli skrupelfri och utnyttja systemet?ulf
CITAT (Anma @ 01-06-2012, 11:27)  Extremt provocerande" Det är extremt provocerande, säger Bettina Kashefi, statssekreterare hos arbetsmarknadsminister Hillevi Engström, om att Jobbfabriken tar ut fyra miljoner kronor i aktieutdelning. Företaget tog emot över 600 fas 3:are förra året och är sannolikt det största privata företaget i branschen. Det fick runt 35 miljoner kronor i statliga bidrag för fas 3-deltagarna. Var sjätte skattekrona blev vinst. Direktör Ivan Daza och ytterligare en aktieägare kunde plocka fyra miljoner kronor." Företaget heter inte Jobbfabriken. Den heter Blatteförmedlingen. Oj, Blatteförmedlingen som drivs av en "blatte" och som är så uppmärksammat media,som beskrivs som något jättefint och jättebra, där ser man. Gita
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 15:51)  Oj, Blatteförmedlingen som drivs av en "blatte" och som är så uppmärksammat media,som beskrivs som något jättefint och jättebra, där ser man. Gita Och med detta ville du säga vadå? CITAT (malarmaster @ 01-06-2012, 15:16)  och vad är det som är upprörande? om man har 600 fas3-jobbare och får 255 kr per skalle om dagen enligt regelboken blir det c.a 38 miljoner i inkomst. det som är upprörande är ju att man kan få dessa summor utan motprestation. ett illa genomtänkt regelverk som alla förlorar på utom de skrupelfria som ser pengar från statskassan rinna ner i fickorna. min ide om 10 fas3are i trädgården med mig som dirigent skulle ge mig en avsevärd inkomsthöjning,kanske dags att bli skrupelfri och utnyttja systemet?ulf Det är just det som är upprörande.
*Stintan*
01-06-2012, 15:08
Det skulle vara väldigt intressant att också få veta vad dessa 600 personer sysslat med i Ivan Dazas företag.
CITAT (Anma @ 01-06-2012, 16:00)  Och med detta ville du säga vadå? Ingenting mer än att jag blev lite förvånad. Vad har du själv att säga om saken? Gita
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 16:15)  Ingenting mer än att jag blev lite förvånad. Vad har du själv att säga om saken? Gita Blev förvånad över vadå?
CITAT (Cacki @ 30-05-2012, 22:20)  Hmm...är det fr.a. nysvenskarna som du ser som det största problemet, eller missuppfattar jag dej? Tänker på språksvårigheterna du nämner. Eller tycker du bara att unga vuxna av idag, är ohyfsade och obegåvade i största allmänhet? Ja nu vet jag förstås inte om det är jag specifikt som ser dessa grupper som största problemet när det gäller arbetslöshet. Om man spjälkar upp arbetslöshetstalen och tittat på vilka det är som är arbetslösa så upptäcker man att det inte är s.k. medelsvenssons utan just gruppen invandrare och de ungdomar som av olika skäl inte lyckats skaffa sig en basutbildning. För att hitta en lösning på ett problem måste man alltid identifiera vad det är som är problemet, eller hur? Tidigare fanns de stora industrierna och bruken som fångade upp lågutbildad arbetskraft men den typen av jobb finns knappast längre, förmodligen måste det bli tjänstesektorn som skapar jobb för mindre kvalificerad arbetskraft varför det säkerligen är alldeles rätt att på olika sätt stimulera denna sektor. Gita
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 16:30)  Ja nu vet jag förstås inte om det är jag specifikt som ser dessa grupper som största problemet när det gäller arbetslöshet. Om man spjälkar upp arbetslöshetstalen och tittat på vilka det är som är arbetslösa så upptäcker man att det inte är s.k. medelsvenssons utan just gruppen invandrare och de ungdomar som av olika skäl inte lyckats skaffa sig en basutbildning. För att hitta en lösning på ett problem måste man alltid identifiera vad det är som är problemet, eller hur?
Tidigare fanns de stora industrierna och bruken som fångade upp lågutbildad arbetskraft men den typen av jobb finns knappast längre, förmodligen måste det bli tjänstesektorn som skapar jobb för mindre kvalificerad arbetskraft varför det säkerligen är alldeles rätt att på olika sätt stimulera denna sektor.Gita Men vet du vad jag tror är ett misstag? Att tycka att förhållandevis välutbildade undomar ska ta en omväg via McDonald´s innan det bereds arbete efter vad de utbildat sej till. Men av någon anledning tycker man att folk ska fortsätta arbeta efter pensionsåldern, vilket i sin tur proppar till arbetsmarknaden så att yngre inte får en chans. Kan man hitta en bra lösning på det, finns "McDonald´s-jobben" lediga för de lågutbildade. Givetvis ska man fortsätta att uppmuntra att utbilda sej, men det finns dock de som av egen fri vilja hellre börjar jobba så snart som möjligt istället för att läsa vidare efter gymnasiet.
Huggorm
01-06-2012, 17:21
CITAT (Cacki @ 01-06-2012, 17:40)  Men vet du vad jag tror är ett misstag? Att tycka att förhållandevis välutbildade undomar ska ta en omväg via McDonald´s innan det bereds arbete efter vad de utbildat sej till. Men av någon anledning tycker man att folk ska fortsätta arbeta efter pensionsåldern, vilket i sin tur proppar till arbetsmarknaden så att yngre inte får en chans. Kan man hitta en bra lösning på det, finns "McDonald´s-jobben" lediga för de lågutbildade. Givetvis ska man fortsätta att uppmuntra att utbilda sej, men det finns dock de som av egen fri vilja hellre börjar jobba så snart som möjligt istället för att läsa vidare efter gymnasiet. Men vad är det för fina utbildningar de här arbetslösa ungdomarna har då? Är det stylister, media och nagelterapeuter? Dels tror jag det vore bättre om folk valde en utbildning som gav jobb snarare än något de var intresserade av. Dels tror jag många av dagens ungdomar får en dålig start jämfört med förr, eftersom de spenderar sin fritid med att sparka boll och spela datorspel. För mig som hantverkare är det ovärderligt att jag spenderade ungdomen med att bygga kojor, skruva moped och annat praktiskt, det gav en grundförståelse som dagens betongbarn saknar. Det räcker helt enkelt inte att ha modernaste kläderna och flest facebook-vänner för att kunna sköta ett jobb, och det vet arbetsgivarna. Det ligger trots allt något i det gamla talesättet "klipp dig och skaffa ett jobb"
Bengalow
01-06-2012, 17:32
Jag håller med Huggorm till 100%...om det nu är en fördel för honom...visserligen tror jag, att tiden har runnit ifrån mig - jag hänger inte med i Metro's och City's rapportering längre - men jag ifrågasätter också vad som skall kallas "yrken". När 8 av 10 skall serva folk, vem skall då mura huset, som dom skall bo i?
Huggorm
01-06-2012, 17:39
CITAT (Bengalow @ 01-06-2012, 18:32)  När 8 av 10 skall serva folk, vem skall då mura huset, som dom skall bo i? Polackerna fixar det åt oss så vi slipper bli smutsiga om händerna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|