|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Det är väl medel o höginkomsttagarna S måste locka till sig om man skall öka i väljarstödet. Dom finns ju oftast på andra sidan blockgränsen. varje parti är ju sig själv närmast och försöker stärka sin ställning även om det sker på bekostnad av ett "broder"-parti. Politik är ju inte bra att vinna ett val utan att kunna påverka även om man sitter i opposition. Stärks MP o V på bekostnad av S kan sammansättningen i riksdagen förändras efter valet 2014. S kräftgång är nog svår att bryta under nuvarande partiledare.
Huggorm
05-01-2012, 13:54
Framför allt är det folk i de större städerna S måste locka tillbaks
herkules
05-01-2012, 14:38
CITAT (Gita @ 05-01-2012, 13:27)  /.../ Vad är det du försöker säga???? Gita det verkar ovanligt korkat att sitta i en allmänpolitisk tråd och älta gammal skåpmat. det må vara att blåaste blått avskyr socialdemokrater (paranoia eller rädd för att mista det man tillskansat sig, ovilja att dela med sig?) men så ointelligent kan man väl ändå inte vara så att man inte begriper drevet?
Gunilla T
05-01-2012, 15:17
Ingen som orkat läsa och har några som helst synpunkter på Schlaugs politiska analys? Det var ju inte Sjöstedt som recenserades...
Är materiell tillväxt i ett redan rikt samhälle liktydigt med utveckling?
Han skriver om ett samhälle där mer personligt ansvar även inkluderar annat än mig själv, t.ex ett ansvar för vår planet och för vår miljö - för hela samhället, en god marknad som försvaras gentemot statens och kapitalets övergrepp.
En ekonomi där människor och miljö betyder något och inte ett samhälle som vi nu skådar där jakten på vinst resulterat i absurditeter där man delar en servett i fyra delar inom äldreomsorgen för att generara ytterligare vinster hos ägarna.
...och ni som hyllar den nuvarande marknadsekonomin - förklara för mig hur en evig tillväxt är möjlig på en begränsad planet? Någon???????
Huggorm
05-01-2012, 16:55
CITAT (Gunilla T @ 05-01-2012, 15:17)  ...och ni som hyllar den nuvarande marknadsekonomin - förklara för mig hur en evig tillväxt är möjlig på en begränsad planet? Någon??????? Det är på grund av den begränsade planeten som nationerna spenderar tusentals miljarder på sina rymdprogram. Varför se begränsningar när det inte finns några?
CITAT (Gunilla T @ 05-01-2012, 15:17)  Ingen som orkat läsa och har några som helst synpunkter på Schlaugs politiska analys? Det var ju inte Sjöstedt som recenserades...
...och ni som hyllar den nuvarande marknadsekonomin - förklara för mig hur en evig tillväxt är möjlig på en begränsad planet? Någon??????? Hmm.... det verkar inte vara någon som orkat läsa Bengt Olssons utmärkta debattinlägg i DN heller!! Betr. din fråga om tillväxt kan kanske svaret vara människans förmåga att ständigt hitta nya lösningar på problemen. Gita
Gunilla T
05-01-2012, 17:04
CITAT (Huggorm @ 05-01-2012, 16:55)  Det är på grund av den begränsade planeten som nationerna spenderar tusentals miljarder på sina rymdprogram. Varför se begränsningar när det inte finns några? Nu är du väl rolig Varför låtsas som om att det finns alternativ när det inte finns några?
CITAT (herkules @ 05-01-2012, 14:38)  det verkar ovanligt korkat att sitta i en allmänpolitisk tråd och älta gammal skåpmat. det må vara att blåaste blått avskyr socialdemokrater (paranoia eller rädd för att mista det man tillskansat sig, ovilja att dela med sig?) men så ointelligent kan man väl ändå inte vara så att man inte begriper drevet? Tja, gammal skåpmat kan man väl inte prata om, snarare en ständigt pågående såpa. Så sent som i morse var Juholts och sossarnas debackel samtalsämnet i TV-sofforna Gita
CITAT (Gunilla T @ 05-01-2012, 17:04)  Nu är du väl rolig Varför låtsas som om att det finns alternativ när det inte finns några? Klart att det kommer att finnas alternativ, morgondagens lösningar vet vi inget om idag. Du tror väl ändå inte att all utveckling stannar just nu eller att det inte finns ny kunskap att upptäcka? Varsamhet, ja! Undergångsteorier, nej ! Gita
Gunilla T
05-01-2012, 17:52
CITAT (Gita @ 05-01-2012, 17:20)  Klart att det kommer att finnas alternativ, morgondagens lösningar vet vi inget om idag. Du tror väl ändå inte att all utveckling stannar just nu eller att det inte finns ny kunskap att upptäcka?
Varsamhet, ja! Undergångsteorier, nej ! Gita Alternativ att emigrera från Moder Jord? Nej, vi är nog inte ens i närheten av en sådan lösning. Och nej, jag tror inte att all utveckling stannar just nu, var har du fått det ifrån? Sedan så tror jag att du och jag har något olika innehåll i vad vi menar med utveckling. Idag läste jag i lokaltidningen om "appar" och vilken oerhörd utveckling detta medför. Man kan spela spel (med sig själv antar jag) och massor av aktiviteter som kan fylla våra liv med ett spännande ? innehåll allt medan vår skola genererar mera utslagning pga bristande resurser, våra gamla far illa, småbarnsföräldrar sliter hårt för att få livet att gå ihop, klyftorna ökar i samhället, sjuka och arbetslösa behandlas illa och respektlöst, våra utsläpp av växthusgaser ökar i stället för att minska men vi skall vara nöjda med utvecklingen för vi har ju "apparna" ...eller bimbon Maria ? som talar om horisonter och bambujalusier på vår reklam TV. Utveckling???? ...och försök inte tillskriva mig några undergångsteorier - jag är inte ens i närheten av ditt svartvita tänkesätt... ...och det vore trevligt om du med ditt politiska intresse kanske kunde svara på min fråga om den eviga tillväxten - hmmm...lite mer konkret och inga Dr. Snuggles fantasier..
Läste B. Olssons krönika. Den var träffande o bra. Schlaugs inlägg var helt ok även om han tillskrev VP egenskaper som jag tvivlar på. Ständig ökad tillväxt är givetvis en omöjlighet, det säger sig självt. Vad alternativet skulle vara vet nog ingen idag. Alla måste ju ha en utkomst av något slag. En modern variant av digerdöden kanske dyker upp och löser alla problem. Eller så lyckas vi med konststycket själva genom alla gifter vi utsätter oss för. Men våra politiker vill ju bli valda genom förbättringar för den enskilde o samhället, just genom tillväxt. Inget land vill ju ha social oro.
CITAT (Gunilla T @ 05-01-2012, 17:52)  ...och det vore trevligt om du med ditt politiska intresse kanske kunde svara på min fråga om den eviga tillväxten - hmmm...lite mer konkret och inga Dr. Snuggles fantasier.. Är du inte onödigt snorkig nu? Av historien kan vi kanske dra lärdomen om människans förmåga att lösa uppkomna problem och det har aldrig varit att ta flera steg tillbaka. Hur morgondagen kommer att se ut vet jag lika lite om som du, till skillnad från dig så tror jag att vi kommer att fixa det. Därmed inte sagt att vår västerländska livsstil kommer att överleva. Historiskt sett har vi ju sett olika kulturers/livsstilars uppgång och fall, eller hur? Gita.
CITAT (Gita @ 05-01-2012, 21:12)  Är du inte onödigt snorkig nu? Av historien kan vi kanske dra lärdomen om människans förmåga att lösa uppkomna problem och det har aldrig varit att ta flera steg tillbaka. Hur morgondagen kommer att se ut vet jag lika lite om som du, till skillnad från dig så tror jag att vi kommer att fixa det. Därmed inte sagt att vår västerländska livsstil kommer att överleva. Historiskt sett har vi ju sett olika kulturers/livsstilars uppgång och fall, eller hur? Gita. Tror den västerländska stilen kommer att överleva. Kanske några "u/i-länder med mga fattiga" som indien/kina kan hänga på racet. Resten kommer att hamna efter och sugas ut. Västvärlden gör väl inte livet på jorden bättre för de allra flesta på vår planet!? De rika i de rika länderna suger ut det mesta. Precis som högerregeringens politik i Sverige. De som hänger på tåget o är friska kommer leva bättre men övriga kommer att tappa. Vill vi ha en sådan värld?
Blomstertanten
05-01-2012, 21:26
CITAT (xlxl67 @ 05-01-2012, 21:23)  Tror den västerländska stilen kommer att överleva. Kanske några "u/i-länder med mga fattiga" som indien/kina kan hänga på racet. Resten kommer att hamna efter och sugas ut. Västvärlden gör väl inte livet på jorden bättre för de allra flesta på vår planet!? De rika i de rika länderna suger ut det mesta. Precis som högerregeringens politik i Sverige. De som hänger på tåget o är friska kommer leva bättre men övriga kommer att tappa. Vill vi ha en sådan värld?  Tyvärr så verkar det som om ganska många (på tok för många) vill ha en sådan värld! En värld där var och en bara tänker på sig själv!
Gunilla T
05-01-2012, 21:31
CITAT (Gita @ 05-01-2012, 21:12)  Är du inte onödigt snorkig nu? Av historien kan vi kanske dra lärdomen om människans förmåga att lösa uppkomna problem och det har aldrig varit att ta flera steg tillbaka. Hur morgondagen kommer att se ut vet jag lika lite om som du, till skillnad från dig så tror jag att vi kommer att fixa det. Därmed inte sagt att vår västerländska livsstil kommer att överleva. Historiskt sett har vi ju sett olika kulturers/livsstilars uppgång och fall, eller hur? Gita. Du är rolig du...jag ställer en fråga till dig som jag tycker är fullt rimlig att ställa med tanke på alla dina politiska inlägg och så börjar du med att ha synpunkter på min person jaha, vi kommer att fixa det....inte genom att ta flera steg tillbaka - förresten har du ingen aning om vad jag tror....
CITAT (xlxl67 @ 05-01-2012, 21:23)  Tror den västerländska stilen kommer att överleva. Kanske några "u/i-länder med mga fattiga" som indien/kina kan hänga på racet. Resten kommer att hamna efter och sugas ut. Västvärlden gör väl inte livet på jorden bättre för de allra flesta på vår planet!? De rika i de rika länderna suger ut det mesta. Precis som högerregeringens politik i Sverige. De som hänger på tåget o är friska kommer leva bättre men övriga kommer att tappa. Vill vi ha en sådan värld?  Tror inte att din analys är helt korrekt. Det sker ju en enorm utveckling i t.ex. Indien, Kina och i många Afrikanska stater. Tusentals och åter tusentals människor lämnar ju det vi kallar fattigdom för ett hyfsat medelklassliv. Sen finns det så klart alltid människor som inte grejar det, så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli, oberoende av politiskt styrelsesätt, men för det stora flertalet ser framtiden ganska ljus ut. Gita
Huggorm
05-01-2012, 21:46
Det är väll snart bara Nordkorea som inte läget blir bättre och bättre i
CITAT (Gunilla T @ 05-01-2012, 21:31)  Du är rolig du...jag ställer en fråga till dig som jag tycker är fullt rimlig att ställa med tanke på alla dina politiska inlägg och så börjar du med att ha synpunkter på min person jaha, vi kommer att fixa det....inte genom att ta flera steg tillbaka - förresten har du ingen aning om vad jag tror.... Nja, är det inte du som är lite rolig med ditt snack om Dr. Snuggels m.m...........? Hur som helst , din fråga kan jag lika lite som någon annan svara på, jag är ingen sierska som kan se in i framtiden. Om vad du tror och tycker vet jag självklart inte mer än vad du ger uttryck för här på forat. Kanske tolkar jag dina inlägg fel, men i så fall får du väl förtydliga. Gita
Gossen Ruda
05-01-2012, 22:03
Jag har väl ingen nattsvart framtidstro men vi är redan 7 000 000 000 människor på den här begränsade planeten. Att tro att vi fixar framtiden utan att tvinga fram en befolkningsminskning är inget jag håller med om. Indien och Kina vägrar begränsa sina utsläpp trots att exempelvis Pekings luft ofta är direkt skadlig. Idiotin segrar. Fast kanske kommer oil peak att fixa det hela.
Blomstertanten
05-01-2012, 22:05
Ständigt ökande tillväxt är lite som en karusell som går fortare och fortare. En del blir åksjuka medans andra bara tycker att det är roligt. Och varför ska de som tycker det är roligt bry sig om de som mår illa? Jaja, en och annan spya i nacken från karusellgrannen är ju förstås lite irriterande. Men ju mer hastigheten på karusellen ökar ju svårare är det att hålla sig kvar, till slut har hastgheten ökat så mycket att alla kastats av. Även de som tycker karusellturen är rolig!
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2012, 22:03)  Jag har väl ingen nattsvart framtidstro men vi är redan 7 000 000 000 människor på den här begränsade planeten. Att tro att vi fixar framtiden utan att tvinga fram en befolkningsminskning är inget jag håller med om. Indien och Kina vägrar begränsa sina utsläpp trots att exempelvis Pekings luft ofta är direkt skadlig. Idiotin segrar. Fast kanske kommer oil peak att fixa det hela. Förmodligen kommer både Indier och Kineser att fixa situationen när de väl blir tvungna. Gita CITAT (Blomstertanten @ 05-01-2012, 22:05)  Ständigt ökande tillväxt är lite som en karusell som går fortare och fortare. En del blir åksjuka medans andra bara tycker att det är roligt. Och varför ska de som tycker det är roligt bry sig om de som mår illa? Jaja, en och annan spya i nacken från karusellgrannen är ju förstås lite irriterande. Men ju mer hastigheten på karusellen ökar ju svårare är det att hålla sig kvar, till slut har hastgheten ökat så mycket att alla kastats av. Även de som tycker karusellturen är rolig!  Så kan man naturligtvis välja att se på saken. För min del har jag betydligt större tilltro till människan och till livet. Gita
CITAT (Gita @ 05-01-2012, 22:12)  Förmodligen kommer både Indier och Kineser att fixa situationen när de väl blir tvungna. Gita Så kan man naturligtvis välja att se på saken. För min del har jag betydligt större tilltro till människan och till livet. Gita Eller så slås de ut. Historiskt sett har vi ju sett olika kulturers/livsstilars uppgång och fall, eller hur?
CITAT (Anma @ 05-01-2012, 22:16)  Eller så slås de ut. Historiskt sett har vi ju sett olika kulturers/livsstilars uppgång och fall, eller hur? Jo men visst, men känns det inte trots allt som om det är deras tur nu? Gita
Gossen Ruda
05-01-2012, 22:28
Till slut står man framför en renbetad kulle och säger: Gräset är nog grönare på andra sidan, låt oss gå dit. Tråkigt nog möter man uppe på kullen folk som sagt samma sak på sin sida. Vad är dummare en en kines? Två kineser! Det går att byta ut mot en indier. En del människors naiva framtidstro är skrämmande.
CITAT (Gita @ 05-01-2012, 21:40)  Tror inte att din analys är helt korrekt. Det sker ju en enorm utveckling i t.ex. Indien, Kina och i många Afrikanska stater. Tusentals och åter tusentals människor lämnar ju det vi kallar fattigdom för ett hyfsat medelklassliv. Sen finns det så klart alltid människor som inte grejar det, så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli, oberoende av politiskt styrelsesätt, men för det stora flertalet ser framtiden ganska ljus ut. Gita Nej jag är säkert ingen bra analytiker. Är bara orolig över att möjligheterna ökar för de giriga att roffa åt sig av kakan och att det görs legitimt i vårat Sverige. Jag hoppas du har rätt i att framtiden ser bättre ut för fler i genomsnitt än för 30 år sedan men jag tror tyvärr att det är på kort sikt och att det är på bekostnad av tillgångarna på planeten. Pengarna går ju ändå runt - varför inte fördela dem jämnare?
Giriga har ju alltid roffat åt sig under resans gång. Så har det alltid varit, även i Sverige. Påverkar inte särskilt mycket ett samhälle. Det är när den stora massan, medelsvensson, kan njuta av ett liv i välstånd som effekterna märks i samhället, både positiva o negativa. Vårt välstånd skapar ett konsumtionssamhälle helt enkelt. Vill vi ha ett annat samhälle? Tror faktiskt inte det. Vi lägger ju vår röst i förhoppning om att få det allt bättre. Den regering som inte åstadkommer det sitter i regel löst. Gårdagens standard är dagens fattigdom verkar det som.
Huggorm
06-01-2012, 00:07
Som sagt, välstånd är relativt. Vi jämför hela tiden, och har vi det inte lite bättre än tidigare eller än våra medmänniskor så anser vi oss fattiga förfördelade.
Tycker Huggorms analys var riktigt bra ! välstånd har inget med politik att göra eller politisk tillhörighet .Finns vänster som åker Rolls Roy och dricker skumpa .
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2012, 22:28)  Vad är dummare en en kines? Två kineser! Det går att byta ut mot en indier. En del människors naiva framtidstro är skrämmande. Nu är jag inte säker på om du försöker vara ironisk eller om det är din syn på mänskligheten du ger uttryck för. Skrämmande om det är det senare som gäller. Gita
Lena i Torslanda
06-01-2012, 10:01
Självklart har ett lands välstånd med politik att göra - men mitt personliga välstånd styrs givetvis inte av vilket parti jag röstade på vid senaste valet. Politik är väl ändå bra mkt mer än att välja parti vid valet.
Gunilla T
06-01-2012, 10:40
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2012, 22:28)  Till slut står man framför en renbetad kulle och säger: Gräset är nog grönare på andra sidan, låt oss gå dit. Tråkigt nog möter man uppe på kullen folk som sagt samma sak på sin sida. ...och där fångar du något väldigt väsentligt. Mänskligheten har hela tiden kunnat expandera till nya platser när födan tagit slut. Men den strategin är inte möjlig längre. Våra naturresurser och en del ekosystem är skadade eller på upphällning. Inte bara peak oil utan nu varnar man även om peak fosfor inom en period av 20 - 30 år. Fosfor är livsnödvändig för vår matproduktion och är tillsammans med den billiga oljan det som möjliggjort denna enorma befolkningsexplosion på 1900 -talet. Problemet är att 85% av världens fosfortillgångar är geografiskt koncentrerade till Kina och Väst Sahara (eller Marocko om man så vill eftersom Marocko har ockuperat Väst Sahara pga av naturtillgångarna) Vi har utan tvekan överexploaterat våra naturresurser som är grunden till allt liv. Vi lever också på våra barns och barnbarns framtida uttag.
Blomstertanten
06-01-2012, 10:47
Gunilla T
06-01-2012, 14:09
Nu har jag lyssnat på Ohlys invignings- och avskedstal. Jag är inte vänsterpartist men njöt av ett utomordentligt tal. Det är så befriande att lyssna på en politiker som inte är överanpassad och först sätter upp fingret i luften för att känna av vindarna innan han/hon öht vågar yttra sig.
Aqvakul
06-01-2012, 14:42
CITAT (Gunilla T @ 06-01-2012, 14:09)  Nu har jag lyssnat på Ohlys invignings- och avskedstal. Jag är inte vänsterpartist men njöt av ett utomordentligt tal. Det är så befriande att lyssna på en politiker som inte är överanpassad och först sätter upp fingret i luften för att känna av vindarna innan han/hon öht vågar yttra sig.
Bengalow
06-01-2012, 19:33
Nej Gunilla T, nu blandar du ihop äpplen och päron! Fosfor förekommer allmänt över hela jorden. De siffror du angav visar på exporten, men du glömde att USA är en av de största exportörerna. Vi får fram fosfor även i Sverige, visserligen som biprodukt vid järnframställning, men dock. En annan synpunkt är att det är den ekonomiskt lönsamma brytningen/framställningen duhänvisar till. OM det blir brist på fosfor, så går priset upp, och då startar även andra att bryta/framställa fosfor. Ingen brist på fosfor. Reserven räknas till 11600 miljoner ton idag, enligt NE. Skrämskott?
Gunilla T
06-01-2012, 19:45
Hmmm...är du säker? I så fall är det nog fler än jag som missat detta. Det finns hur mycket som helst att läsa om Peak fosfor - såg ett TV program ganska nyligen också om detta. Har du någon källa att hänvisa till? http://www.effektmagasin.se/peak-fosfor
malarmaster
06-01-2012, 19:47
CITAT (Bengalow @ 06-01-2012, 19:33)  Nej Gunilla T, nu blandar du ihop äpplen och päron! Fosfor förekommer allmänt över hela jorden. De siffror du angav visar på exporten, men du glömde att USA är en av de största exportörerna. Vi får fram fosfor även i Sverige, visserligen som biprodukt vid järnframställning, men dock. En annan synpunkt är att det är den ekonomiskt lönsamma brytningen/framställningen duhänvisar till. OM det blir brist på fosfor, så går priset upp, och då startar även andra att bryta/framställa fosfor. Ingen brist på fosfor. Reserven räknas till 11600 miljoner ton idag, enligt NE. Skrämskott? håller med bengalow i denna fråga,såg det första gången nämnas för 1 år sedan o kollade upp läget,det är en okunnig tidningsanka då fosfor är ett av de vanligaste ämnena på jorden. vi har en stor fosforreserv i sverige som inte utnyttjas,våra reningsverk,där det inte tillvaratas. när det blir prisökningar på fosfor,vilket det blir när det blir svårare att utvinna,måste vi bättre tillvarata de resurser som vi idag slösar bort.det här med kretsloppstänkande som våra politiker pratar om,det är kanske dags att sätta igång lite verkstad också?. ulf
Gunilla T
06-01-2012, 19:53
Bengalow
06-01-2012, 19:56
Jag angav källan NE= National Encyklopedien...Där finns även exportstatistik m.m.
Gunilla T
06-01-2012, 20:02
Här är programmet jag såg på TV som säger detsamma som jag skrev i början http://www.liu.se/forskning/reportage/fosforbrist?l=sv
malarmaster
06-01-2012, 21:06
det som reportagen hänvisar till är ju brytning av fosformalm som ju är lätt att utvinna. det är säkert så att tillgång på den är på upphällning. men det innebär ju inte att det är brist på fosfor,man får helt enkelt ställa om till andra utvinningsmetoder och börja tänka i kretslopp istället. det skrevs flera andra reportage i samband med publicerandet av de du hänvisar till som sa just det,det kommer aldrig att bli brist på fosfor,billig fosfor kanske men fosfor finns det gott om,nya utvinningsmetoder kan däremot behöva tas fram,en sådan skulle kunna vara fosforfällor i reningsverk. Ulf
Gunilla T
07-01-2012, 09:15
Hmmm...bengalow och malarmaster , ni har nog missuppfattat det jag skrev. Fosfor är ett grundämne som aldrig försvinner och det finns mycket fosfor i låg koncentration i marken men låg koncentration betyder dyr utvinning. Jag har aldrig påstått att fosforn tar slut, peak fosfor betyder att man nått en punkt där efterfrågan är större än vad man kan utvinna och då stiger priserna. Precis samma som med oljan, den kommer inte att ta slut men blir dyr att utvinna. Idag rinner fosfor ut i våra sjöar och vattendrag där den bidrar till övergödningen och vad jag vet iaf har man ännu inte hittat någon bra metod att förhindra fosforspridningen till vattendragen. Fosfor finns ju i organiskt avfall, stallgödsel och det vi själva lämnar efter oss i form av slam från reningsverken. Slamspridning är ff kontroversiellt eftersom man inte kan rena avfallet helt från icke önskvärda produkter. Ett kretsloppstänkande när det gäller fosfor är nog vad som krävs.... Såhär skriver Veckans affärer om peak fosfor; http://www.va.se/keywords/f/fosfor/
Gossen Ruda
07-01-2012, 20:33
Det mesta här tycks handla om S och V, varför inte lite M? Vad händer där när FR trillar av pinnen? Allt kan hända, en rattfylleridom, hjärtinfarkt eller något ditåt. Jag tror han har manövrerat ut alla konkurrenter vilket betyder att ingen kan ta över. Arkelsten?  Borg vill nog inte, han trivs säkert på Finansdepartementet. Jag kan faktiskt inte nämna så många höga M-politiker, kan ni? Vips är man nere på 20% där de hör hemma. Väldigt många som röstar på M röstar egentligen på FR är min övertygelse.
Huggorm
07-01-2012, 21:04
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 20:33)  Det mesta här tycks handla om S och V, varför inte lite M? Vad händer där när FR trillar av pinnen? Allt kan hända, en rattfylleridom, hjärtinfarkt eller något ditåt. Jag tror han har manövrerat ut alla konkurrenter vilket betyder att ingen kan ta över. Arkelsten?  Borg vill nog inte, han trivs säkert på Finansdepartementet. Jag kan faktiskt inte nämna så många höga M-politiker, kan ni? Vips är man nere på 20% där de hör hemma. Väldigt många som röstar på M röstar egentligen på FR är min övertygelse. Det finns en mycket bra kandidat, som dessutom har erfarenhet. Han är utrikesminister nu, och jag tror du skulle känna igen även hans namn. Men faktum är att det redan börjat viskas om att FR önskar dra sig tillbaka till förmån för Borg. Vi får väll se hur det går, men att sluta när man är på topp är ju inte speciellt vanligt bland toppolitiker.
Gossen Ruda
07-01-2012, 21:33
Partiledare brukar tvingas bort efter ca 10 år, Erlander som det mest lysande undantaget. Säga vad man vill om Bill Kavat men någon karismatisk ledare för M blir han nog inte.  Stroppig är min bedömning. Gäller fö även FR så de går bra ihop.
Kronprinsfrågan tror jag inte är något större problem inom M. Finns många rutinerade rävar i toppen. Men visst kan det bli ett tapp om FR avgår, åtminstone i början. Sedan kan man ju alltid fråga sig om M nått sin övre gräns och kanske faller tillbaka något. Men eftersom dom har en stabil o målinriktad politik så tror jag svängningarna blir måttliga. Man vill ju inte förlora det förtroendekapital som man byggt upp.
Huggorm
07-01-2012, 21:46
Tio år, vi får väll se om Juholt klarar tio månader
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 21:04)  Det finns en mycket bra kandidat, som dessutom har erfarenhet. Han är utrikesminister nu, och jag tror du skulle känna igen även hans namn.
Men faktum är att det redan börjat viskas om att FR önskar dra sig tillbaka till förmån för Borg. Vi får väll se hur det går, men att sluta när man är på topp är ju inte speciellt vanligt bland toppolitiker. Skulle Bilt ta tillbaka sitt gamla jobb menar du?
Bengalow
07-01-2012, 22:32
Har Sverigemoderaterna någon politik, mer än att gynna de egna, redan välbärgade? Vad jag uppfattat i massmedia, så har det varit förbaskat tyst från den sidan den senaste tiden. Statsministerns jultal blaha blaha, sedan tystnad. Inte ens när de svenska journalisterna fick sina straff i Etiopien hördes mer än en grymtande utrikesminister - åhhh, ähhh, öhhh...T.o.m. det har han snott (från Fröding: Åiåaäeö!). Nä, han är nog nöjd med den "karriären" han gjort med hjälp av Lundinarna och ryska finansmän, på bekostnad av fördrivna, fattiga sudaneser. Det skulle ta död på Sverigemoderaterna, om den "bildsköne" blev ledare för SM. Det blev nästan så förra gången. Det skulle jag jubla åt! Ingen modern politiker har väl kört Sverige i botten som den oduglingen gjorde. Blå-slampa...
Huggorm
07-01-2012, 22:42
CITAT (Anma @ 07-01-2012, 22:30)  Skulle Bilt ta tillbaka sitt gamla jobb menar du? Han skulle säkert ställa upp om han blev tvungen, jag tror han är en politiker att räkna med även i motgång CITAT (Bengalow @ 07-01-2012, 22:32)  Har Sverigemoderaterna någon politik, mer än att gynna de egna, redan välbärgade? Ja, arbetslinjen som innebär att gynna de som arbetar. Det är en politik som man kommer långt på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|