|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
*Stintan*
25-03-2012, 20:38
CITAT (malarmaster @ 25-03-2012, 21:24)  värre än mig,stintan? ulf ja snäppet värre
heinrich_stubel
25-03-2012, 21:05
Stintan: Läs inläggen istället så kanske du lär dig något  Du är för övrigt itne rätt person att anklaga andra för att ha besserwisserattityd! Vad jag menade med inlägget om personer som saknar insikt om evolution, och ändå drar slutsatser, så syftade jag bland annat på inlägget där du skrev att de jobben som försvinner automatiskt är de lågavlönade, vilket ej är sant. Det är yrken som är svåra att ersätta med maskiner helt enkelt. Man kan inte sätta ekvivalens mellan dessa och låglöneyrken. Drog helt enkelt en parallell som visserligen itne hade med evolution att göra, men principen är den samma. Att dra slutsatser om något man uppenbarligen saknar insikt om. Sjävla evolutionsexemplet hade även att göra med när du skrev att indier etc är så mycket bättre, och jag kontrade med att de också var mer motiverade, men att människan av naturliga skäl allt som oftast en är motiverade att lära sig saker som matte, utan endast följer sina biologiska instinker. I rika länder där man itne behöver kämpa på samma sätt blir det då lätt att man gör minsta möjliga. Angående jobbpolitik så är det en alldeles förträfflig idé att låta folk gå in pension tidigare när vi har en jävla ungdomsarbetslöshet i det här landet. Jobba tills 75? Haha, det kommer aldrig funka, folk hinner ju dö innan de får ut sin pension, och om vi nu lever längre i framtiden, så har de flesta ändå inte lust att spara ihop pengar för att kunna leva ett högst begränsat liv. Många kommer göra som jag - dvs skita fullständigt i om jag har pengar kvar till pensionen och njuta av livet medan jag kan. Edit: Om någon undrar varför det är så många stavfel, brist på punkter och kommatecken i mina inlägg, så är det helt enkelt för att skriver ganska fort, och inte orkar rätta.
*Stintan*
25-03-2012, 21:15
Orkar inte läsa dina otrevliga uppsatser.
heinrich_stubel
25-03-2012, 21:21
CITAT (*Stintan* @ 25-03-2012, 22:15)  Orkar inte läsa dina otrevliga uppsatser. Hade jag inte blivit så illa bemött av vissa här på forumet, så hade jag aldrig skruvat upp volymen. Om man inte tål leken, så behöver man väl inte starta den från första början? Fan, snälla säg till om ni tar illa upp istället, så slipper vi såna här skådespel.
malarmaster
25-03-2012, 21:23
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 22:05)  Angående jobbpolitik så är det en alldeles förträfflig idé att låta folk gå in pension tidigare när vi har en jävla ungdomsarbetslöshet i det här landet.
Jobba tills 75? Haha, det kommer aldrig funka, folk hinner ju dö innan de får ut sin pension, och om vi nu lever längre i framtiden, så har de flesta ändå inte lust att spara ihop pengar för att kunna leva ett högst begränsat liv. Många kommer göra som jag - dvs skita fullständigt i om jag har pengar kvar till pensionen och njuta av livet medan jag kan. avseende pensionsålder så har du alldeles säkert en lösning på hur det skall betalas,eller du menar att vi ska skita i pengar till pension? F. ö har katrineholms kommun stoppat bygget av en ny sporthall då de insåg efter en utredning att deras äldrevård kommer att kosta så mycket att de inte kommer att ha råd med något annat,och det redan 2020. fler kommuner kommer säkert också att inse att svensk välfärd står inför en kollaps oavsett skattehöjningar m.m. det är helt enkelt för få som skall försörja allt fler. du låter väldigt frustrerad,månne du själv tillhör de arbetslösa ungdommarnas skara o missat utbildningskravet? ulf
heinrich_stubel
25-03-2012, 21:30
CITAT (malarmaster @ 25-03-2012, 22:23)  avseende pensionsålder så har du alldeles säkert en lösning på hur det skall betalas,eller du menar att vi ska skita i pengar till pension? F. ö har katrineholms kommun stoppat bygget av en ny sporthall då de insåg efter en utredning att deras äldrevård kommer att kosta så mycket att de inte kommer att ha råd med något annat,och det redan 2020. fler kommuner kommer säkert också att inse att svensk välfärd står inför en kollaps oavsett skattehöjningar m.m. det är helt enkelt för få som skall försörja allt fler. du låter väldigt frustrerad,månne du själv tillhör de arbetslösa ungdommarnas skara o missat utbildningskravet? ulf Ser hellre att ungdomar får jobb än utbrända 57-åringar. Angående min egen utbildning är den inte något att skryta med, nej. Jag är för övrigt en som tycker det är löjligt att försöka flasha med sin utbildning, för att på något sätt hävda sig. Beror bara på en sak, complete lack of self-confidence.. Dock så har jag i mitt tyckte läst vettiga ämnen på univerisitet/högskola, som t.ex. matematik, för att nämna ett.
*Stintan*
25-03-2012, 21:32
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 22:21)  Hade jag inte blivit så illa bemött av vissa här på forumet, så hade jag aldrig skruvat upp volymen. Om man inte tål leken, så behöver man väl inte starta den från första början? Fan, snälla säg till om ni tar illa upp istället, så slipper vi såna här skådespel. Du... ingen hade sagt ett ord till dig när du kom till forumet och smutsade ner en massa trådar men dina otrevligheter när du tydligen hade en sömnlös natt så sitt inte här och skyll på andra. Du har själv bäddat. Du svär och låter nedlåtande mot folk du inte känner för fem öre så du ska inte snacka om att bli illa bemött. Den ende som leker skådespelare här är du själv.
Gossen Ruda
25-03-2012, 21:35
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 22:21)  Hade jag inte blivit så illa bemött av vissa här på forumet, så hade jag aldrig skruvat upp volymen. Om man inte tål leken, så behöver man väl inte starta den från första början? Fan, snälla säg till om ni tar illa upp istället, så slipper vi såna här skådespel. Som man bäddar får man ligga, du är inte själv någon liten blyg viol.
heinrich_stubel
25-03-2012, 21:41
CITAT (*Stintan* @ 25-03-2012, 22:32)  Du... ingen hade sagt ett ord till dig när du kom till forumet och smutsade ner en massa trådar men dina otrevligheter när du tydligen hade en sömnlös natt så sitt inte här och skyll på andra. Du har själv bäddat. Du svär och låter nedlåtande mot folk du inte känner för fem öre så du ska inte snacka om att bli illa bemött. Den ende som leker skådespelare här är du själv. Skapade allt som oftast mina egna tårdar, där jag tog upp problem angående trädgården. I resterande trådar gav jag bara tips. Alltså inga otrevligheter där inte, på sin höjd skämtade jag med glimten i ögat. Att sen vissa retade sig blåa på det var ju en annan sak, men otrevlig var jag icke. Däremot blev jag otrevligt bemött i mina egna trådar. Den som inte tror mig kan ju läsa dem själva. CITAT (Gossen Ruda @ 25-03-2012, 22:35)  Som man bäddar får man ligga, du är inte själv någon liten blyg viol. Blyg, nej, men var inte otrevlig från början heller. Var ju folk som inte tålde mina trådar, som började skriva troll osv, vilket jag bemötte. Visst jag klagar itne över att jag blir bemött illa, för det orkar jag inte bry mig om. Klargjorde dock att jag blivit bemött illa - och att detta är anledningen till varför vissa får smaka på en stövel då och då. Sen är ju det högst beklagligt om dessa individer tar illa vid sig, varför skulle de då attackera mig från första början? Lite som att en orangutang ger sig på en bengalisk tiger Nej, men allvarligt. tar någon illa upp så ber jag om ursäkt, men uppmanar samtidigt dessa att inte försöka provocera folk om de ej tål att han/hon ger igen med samma mynt.
malarmaster
25-03-2012, 21:42
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 22:30)  Ser hellre att ungdomar får jobb än utbrända 57-åringar. Angående min egen utbildning är den inte något att skryta med, nej. Jag är för övrigt en som tycker det är löjligt att försöka flasha med sin utbildning, för att på något sätt hävda sig. Beror bara på en sak, complete lack of self-confidence..
Dock så har jag i mitt tyckte läst vettiga ämnen på univeristet/högskola, som t.ex. matematik, för att nämna ett. du svarar fortfarande inte på direkta frågor,hur finansierar du pensioner m.m om du skall låta folk pensioneras i förtid,vi kommer inte ens att klara 65-års gränsen i framtiden då det redan visar sig att pensionerna kommer att rätt så drastiskt sjunka tack vare en felkonstruerad pensionsreform. för övrigt ser det så ut på arbetsmarknaden att lika lite som en oerfaren ungdom är anställningsbar lika lite är en 57-åring det trots i många fall lång erfarenhet. det behövs helt enkelt fler arbetsplatser,inte att dela upp de som finns,det tillför inget annat än att kostnader ökar.det är det som är den stora frågan för att kunna lösa de ekonomiska problem som välfärden står inför. alla måste kunna försörja sig själva genom arbete för att vi ska kunna finansiera den offentliga sektorn fullt ut. ulf
heinrich_stubel
25-03-2012, 21:47
CITAT (malarmaster @ 25-03-2012, 22:42)  du svarar fortfarande inte på direkta frågor,hur finansierar du pensioner m.m om du skall låta folk pensioneras i förtid,vi kommer inte ens att klara 65-års gränsen i framtiden då det redan visar sig att pensionerna kommer att rätt så drastiskt sjunka tack vare en felkonstruerad pensionsreform. för övrigt ser det så ut på arbetsmarknaden att lika lite som en oerfaren ungdom är anställningsbar lika lite är en 57-åring det trots i många fall lång erfarenhet. det behövs helt enkelt fler arbetsplatser,inte att dela upp de som finns,det tillför inget annat än att kostnader ökar.det är det som är den stora frågan för att kunna lösa de ekonomiska problem som välfärden står inför. alla måste kunna försörja sig själva genom arbete för att vi ska kunna finansiera den offentliga sektorn fullt ut. ulf Hur finsansierar vi arbetslösa ungdomar? Så fort någon går i förtidspension fyller någon annan upp dennes plats, och till slut får en ny arbetslös ungdom jobb. Så finansieras det. Ett annat väldigt enkelt sätt att få mer pengar till dessa pensionärer är att sluta lägga pengar på rent idiotiska projekt. Kungahuset är för att nämna ett, ett sådant - även om det finns andra projekt som kastar betydligt mer pengar i sjön.
*Stintan*
25-03-2012, 21:55
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 22:36)  Skapade allt som oftast mina egna tårdar, där jag tog upp problem angående trädgården. I resterande trådar gav jag bara tips. Alltså inga otrevligheter där inte, på sin höjd skämtade jag med glimten i ögat. Att sen vissa retade sig blåa på det var ju en annan sak, men otrevlig var jag icke. Däremot blev jag otrevligt bemött i mina egna trådar. Den som inte tror mig kan ju läsa dem själva. Snacka skit kan du också! Problem angående trädgården, skämta jaha och vilka tips sen..du är ju inte sann. Varför stövlar man bara in och gör sig rolig på andras bekostnad istället kolla om det passar sig innan man låter tangenterna skena? I synnerhet i trädgårdsavdelningen vill vi nog alla slippa dylika "skämt" och "råd". Ingen kan ta dig på allvar efter det. Jo du var otrevlig och du borde be om ursäkt i de trådar i trädgårdsavdelningen där du fick för dig att vara "lustig". Hur hade du förväntat dig att bli bemött i dina egna trådar med tanke på vad du själv skrev i dom och vad dom handlade om? Som sagt som man bäddar får man ligga.
malarmaster
25-03-2012, 21:56
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 22:47)  Hur finsansierar vi arbetslösa ungdomar?
Så fort någon går i förtidspension fyller någon annan upp dennes plats, och till slut får en ny arbetslös ungdom jobb. Så finansieras det. Ett annat väldigt enkelt sätt att få mer pengar till dessa pensionärer är att sluta lägga pengar på rent idiotiska projekt. Kungahuset är för att nämna ett, ett sådant - även om det finns andra projekt som kastar betydligt mer pengar i sjön. vad det inte matematik du läst? om någon går i pension skall han ha försörjning,hans efterträdare skall ha lön. 1+1=2, inte 1 du får gärna ge exempel på tokiga projekt som skulle spara miljarder åt statskassan. Kungahuset är knappast någon stor besparing,såtillvida du inte skall riva alla slott,avstå från statschef m.m. du skulle dessutom spä på arbetslösheten då flera hundra jobbar i hovförvaltningen som också betalas av kungens apanage.Ulf
Gossen Ruda
25-03-2012, 21:57
CITAT (*Stintan* @ 25-03-2012, 22:55)  Snacka skit kan du också! Problem angående trädgården, skämta jaha och vilka tips sen..du är ju inte sann. Varför stövlar man bara in och gör sig rolig på andras bekostnad istället kolla om det passar sig innan man låter tangenterna skena? I synnerhet i trädgårdsavdelningen vill vi nog alla slippa dylika "skämt" och "råd". Ingen kan ta dig på allvar efter det. Jo du var otrevlig och du borde be om ursäkt i de trådar i trädgårdsavdelningen där du fick för dig att vara "lustig". Hur hade du förväntat dig att bli bemött i dina egna trådar med tanke på vad du själv skrev i dom och vad dom handlade om? Som sagt som man bäddar får man ligga. Instämmer, men nu lämnar jag detta för något trevligare. Att sova.
heinrich_stubel
25-03-2012, 21:59
CITAT (*Stintan* @ 25-03-2012, 22:55)  Snacka skit kan du också! Problem angående trädgården, skämta jaha och vilka tips sen..du är ju inte sann. Varför stövlar man bara in och gör sig rolig på andras bekostnad istället kolla om det passar sig innan man låter tangenterna skena? I synnerhet i trädgårdsavdelningen vill vi nog alla slippa dylika "skämt" och "råd". Ingen kan ta dig på allvar efter det. Jo du var otrevlig och du borde be om ursäkt i de trådar i trädgårdsavdelningen där du fick för dig att vara "lustig". Hur hade du förväntat dig att bli bemött i dina egna trådar med tanke på vad du själv skrev i dom och vad dom handlade om? Som sagt som man bäddar får man ligga. Fram med dessa trådar jag var otrevlig i innan någon hade skrivt troll osv då? Sånt är lätt att kontrollera eftersom det finns datum på inläggen. Ibland är sanningen hård. Du borde veta bättre än att vara en sån där storljugare.
heinrich_stubel
25-03-2012, 22:10
CITAT (malarmaster @ 25-03-2012, 22:56)  vad det inte matematik du läst? om någon går i pension skall han ha försörjning,hans efterträdare skall ha lön. 1+1=2, inte 1 du får gärna ge exempel på tokiga projekt som skulle spara miljarder åt statskassan. Kungahuset är knappast någon stor besparing,såtillvida du inte skall riva alla slott,avstå från statschef m.m. du skulle dessutom spä på arbetslösheten då flera hundra jobbar i hovförvaltningen som också betalas av kungens apanage.Ulf Hmm, Så om vi har en statschef, fast som får en mer rimlig summa pengar, innebär det då att vi måste säga upp alla som jobbar inom hovförvaltningen. Slående logik. Vad du inte tycks fatta är att det blir ingen skillnad. Scenario 1 1. En ungdom är arbetslös - får bidrag, medan en 56-åring arbetar. 2. 56-åringen går i förtidspension, (får troligen en ganska liten pension) ---någon annan tar över, någon tar i sin tur över dennes jobb ----> den arbetslösa ungdomen kommer in på arbetsmarkanden. Plus minus 0. Senario 2 1. 56-åringen går ej i pension, fortsätter arbeta tills 75 ----> den arbetslösa ungdomen fortsätter vara arbetslös ----> staten betalar ut bidrag. plus minus 0. Skillnaden med scenario 1, är att den trötta 56-åringen slipper arbeta, och kan få njuta av det sista i livet,medand en arbetshungrige ungdomen får jobba och skapa sig en framtid. Detta resonemang kan i princip tillämpas eftersom det finns ett begränsat antal jobb, även om du inte verkar tro det, och tyvärr är det färre jobb än folk som är i behov av dem. Innan du klagar på andras matematik (nu är min för övrigt långt ifrån bra), så kanske du kan förklara varför man ej kan räkna ut skalärprodukten mellan två vektorer i dimensioner högre än 3, med den vanliga formlen för just skalärprodukt. Detta är inget alls avancerat, utan förekommer rent av i den första matematikkursen på högskolenivå.
*Stintan*
25-03-2012, 22:29
Jag läste vartenda inlägg du skrivit och varje tråd du startat tidigt på morgnarna dagarna efter du kom hit och det gjorde att jag direkt blev fundersam på om du var på riktigt eller om du bara var här för att ställa till oreda (leka troll). Att jag läste berodde på att det var ett nytt nick som skrivit på så ovanligt många ställen. Det brukar se ut så när någon varit här och spammat forumet och sånt brukar vi uppmärksamma så att det tas bort så fort som möjligt. Om du inte minns själv vad du skrev så kan du hitta samtliga dina inlägg från början i din profil. Här kopieras inte in några inlägg från andra trådar, det är en regel. Så gå tillbaks och läs!
Ja sanningen är hård ibland särskilt för den som är ute i ogjort väder. Du har kallat mig lögnare förut vilket du fick ta tillbaka och nu kallar du mig storljugare utan att du har några som helst belägg för det. Det är ett personligt påhopp! Jag har inte för vana att ljuga! Det du kallar skämt kallar jag och andra otrevligt. Vad hade du förväntat dig för reaktion på dina "skämt"?
edit: rättat stavfel
heinrich_stubel
25-03-2012, 23:19
Okej. Förvånande att du inte kan peka ut några inlägg där jag varit otrevlig (innan någon hade börjat att vara otrevlig mot mig) Det finns nämligen inga  Sen när har du talan för alla andra? Du kanske inte tyckte mina "skämt" var roliga, men bevisligen gjorde en del andra det, vilket man också kan se i mina trådar. Uppskattar man inte den typen av skämt finns det ingen anledning att läsa. Antar att admin håller med mig, eftersom samtliga av mina trådar och inlägg finns kvar  Jag går t.ex. inte in i vissa trådar här (som i princip består av "jag gillar raggsockar", de finns inte ens något att diskutera) och klagar. Lögnare kallar jag dig för därför jag har motbevisat dig i flera trådar, och du har motbevisat mig en endaste gång Snart ska jag baka kamelbullar yahoooo
malarmaster
26-03-2012, 05:56
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 23:10)  Hmm, Så om vi har en statschef, fast som får en mer rimlig summa pengar, innebär det då att vi måste säga upp alla som jobbar inom hovförvaltningen. Slående logik.
Vad du inte tycks fatta är att det blir ingen skillnad.
Scenario 1
1. En ungdom är arbetslös - får bidrag, medan en 56-åring arbetar. 2. 56-åringen går i förtidspension, (får troligen en ganska liten pension) ---någon annan tar över, någon tar i sin tur över dennes jobb ----> den arbetslösa ungdomen kommer in på arbetsmarkanden. Plus minus 0.
Senario 2
1. 56-åringen går ej i pension, fortsätter arbeta tills 75 ----> den arbetslösa ungdomen fortsätter vara arbetslös ----> staten betalar ut bidrag. plus minus 0.
Skillnaden med scenario 1, är att den trötta 56-åringen slipper arbeta, och kan få njuta av det sista i livet,medand en arbetshungrige ungdomen får jobba och skapa sig en framtid.
Detta resonemang kan i princip tillämpas eftersom det finns ett begränsat antal jobb, även om du inte verkar tro det, och tyvärr är det färre jobb än folk som är i behov av dem.
Innan du klagar på andras matematik (nu är min för övrigt långt ifrån bra), så kanske du kan förklara varför man ej kan räkna ut skalärprodukten mellan två vektorer i dimensioner högre än 3, med den vanliga formlen för just skalärprodukt. Detta är inget alls avancerat, utan förekommer rent av i den första matematikkursen på högskolenivå. du förutsätter i båda dina exempel att pension och ungdomens bidrag är lika höga,så är det inte,pension är högre samt skall betalas ut resten av livet.följaktligen kommer pensionären att kosta mer. ungdomens bidrag kommer att vara ett försörjningsstöd(socialbidrag) om han blir långvarigt arbetslös. att tvinga någon att pensionera sig i förtid med en låg pension tyder på en något konstig människosyn. du förutsätter också att ungdomen kommer att förbli arbetslös resten av livet,så ser ju inte verkligheten ut. att det inte skapas nya jobb är ju också fel,det tillkommer nya jobb hela tiden,och gamla försvinner men om du ser vilka jobb som är lediga kräver de ofta högre utbildning och är svåra att matcha mot oerfarna o dåligt utbildade ungdommar.återigen hamnar vi på behovet av utbildning. avseende matematiken var det ju du som är matematiker,jag har inte gått på högskola,jag har 3-årig na i botten samt 1 år på konstfack,lärling 4 år till målare samt olika kortkurser inom mitt yrke,därtill 35 års erfarenhet som målare,arbetsledare,företagsledare. jag är nu så gammal (57) att du tycker jag skall gå i pension o ersättas av en oerfaren.inom mitt yrke är just erfarenheten avgörande och jag får nog göra dig besviken,jag fortsätter nog mot 75 då jag är frisk o älskar mitt jobb. Ulf
*Stintan*
26-03-2012, 07:48
CITAT (heinrich_stubel @ 26-03-2012, 00:19)  Okej. Förvånande att du inte kan peka ut några inlägg där jag varit otrevlig (innan någon hade börjat att vara otrevlig mot mig) Det finns nämligen inga Sen när har du talan för alla andra? Du kanske inte tyckte mina "skämt" var roliga, men bevisligen gjorde en del andra det, vilket man också kan se i mina trådar. Uppskattar man inte den typen av skämt finns det ingen anledning att läsa. Antar att admin håller med mig, eftersom samtliga av mina trådar och inlägg finns kvar Jag går t.ex. inte in i vissa trådar här (som i princip består av "jag gillar raggsockar", de finns inte ens något att diskutera) och klagar. Lögnare kallar jag dig för därför jag har motbevisat dig i flera trådar, och du har motbevisat mig en endaste gång Snart ska jag baka kamelbullar yahoooo  Du har inte motbevisat mig i nånstans men du kan ju få tro det om det är så viktigt för dig. Det gör dock inte mig till en lögnare snarare dig. Du har gått in i andras trådar i trädgårdsavdelningen och skrivit rent dravel bara för att vara otrevlig/"skämta". Vad har trådskaparna till dessa trådar sagt för otrevligheter till dig som motiverat dina fåniga skriverier i deras trådar? Ett exempel finns under Växthus/Rutorna flyger ut. Ett annat är tråden "Äppelträd". Vem hade varit otrevlig mot dig innan du började skriva ditt dravel i den tråden? Ett tredje finns i tråden "Varför misslyckades balkongodlingen".Ett fjärde är "Damm i växthuset" där du skriver "Snälla sluta skapa såna här dumma trådar får ta mig fan huvudvärk av dem.". Behöver du fler exempel? Att gå in och förstöra helt oskyldigas trådar för att du har lust att "skämta" är inte OK, framför allt inte i Trädgårdsavdelningen. Jag är inte lika säker som du på att dina "skämt" uppskattades av någon utan det var nog snarare så att ingen tog dig på allvar vilket inte är samma sak som att man tycker något är roligt. Det är beklagligt att du inte fattar att du förstör för andra utan fortsätter ditt korståg. Jag frågar igen: Vad hade du förväntat dig för reaktioner på dina "skämtsamma" skriverier?
heinrich_stubel
26-03-2012, 21:56
CITAT (malarmaster @ 26-03-2012, 06:56)  du förutsätter i båda dina exempel att pension och ungdomens bidrag är lika höga,så är det inte,pension är högre samt skall betalas ut resten av livet.följaktligen kommer pensionären att kosta mer. ungdomens bidrag kommer att vara ett försörjningsstöd(socialbidrag) om han blir långvarigt arbetslös. att tvinga någon att pensionera sig i förtid med en låg pension tyder på en något konstig människosyn. du förutsätter också att ungdomen kommer att förbli arbetslös resten av livet,så ser ju inte verkligheten ut. att det inte skapas nya jobb är ju också fel,det tillkommer nya jobb hela tiden,och gamla försvinner men om du ser vilka jobb som är lediga kräver de ofta högre utbildning och är svåra att matcha mot oerfarna o dåligt utbildade ungdommar.återigen hamnar vi på behovet av utbildning. avseende matematiken var det ju du som är matematiker,jag har inte gått på högskola,jag har 3-årig na i botten samt 1 år på konstfack,lärling 4 år till målare samt olika kortkurser inom mitt yrke,därtill 35 års erfarenhet som målare,arbetsledare,företagsledare. jag är nu så gammal (57) att du tycker jag skall gå i pension o ersättas av en oerfaren.inom mitt yrke är just erfarenheten avgörande och jag får nog göra dig besviken,jag fortsätter nog mot 75 då jag är frisk o älskar mitt jobb. Ulf Pensionen är oftast höre än bidraget till den arbetslösa, dock inte alltid. Jag utgick från att det finns ett begränsat antal jobb, även om alla dessa jobb inte är fyllda än så kan man trots det fylla dem, och det blir ändå folk som vill jobba över. Ja, det skapas nya jobb, och jobb försvinner hela tiden, dock är det inget magsikt som alltid går jämt ut, som du tycks tro. Det ser mörkare och mörkare ut ju längre tiden går. För 40 år sen var det lätt som fan att få jobb, idag är det helt annorlunda, och i framtiden blir det ännu värre. Sedan sa jag aldrig att alla ska förtidspensioneras - utan de som vill gå i pension vid 57 åts ålder ska kunna det. Du kan ju inte utgå från dig själv och tro att alla är likadana.. Att du nämner nu att du vill jobba tills du 75 är ett meningslöst uttalande, eftersom det är 18 år kvar, och du har ingen aning om hur du kommer känna dig som 68-åring. Vad är det för fel på att en utbränd 60-åring går i pension så en ungdom slutligen kommer in på arbetsmarkanden? Nej, ungdomen kommer ej ta den erfarne 60-åringens plats, den tas av någon snäppet under han/hon, som i sin tur lämnar över sin plats till någon snäppet under sig själv osv, och till sist får ungdomen en plats som ej kräver erfarenhet. Det är snarare du som har en konstig människosyn om du vill tvinga utbrända folk att jobba, när de lika gärna kan lämna över jobbet till en efterträdare. Om du nu fortfarande detta kostar mer än vad man vinner på det, och du mot alla odds skulleha rätt, så fårman väl finansiera det igenom att lägga ner försvaret/kungahuset/religiösa friskolor/ ge fan i att byta ut fungerande här går man skyltar mot fru går man, höja skatten lite grann.. Fan låt folk göra vad dem vill så länge de inte skadar andra. jag tänker fan inte arbeta tills 75. Jag har ett liv och gör precis vad jag vill så länge jag inte skadar/får andra att må dåligt..
heinrich_stubel
26-03-2012, 22:07
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2012, 08:48)  Du har inte motbevisat mig i nånstans men du kan ju få tro det om det är så viktigt för dig. Det gör dock inte mig till en lögnare snarare dig.
Du har gått in i andras trådar i trädgårdsavdelningen och skrivit rent dravel bara för att vara otrevlig/"skämta". Vad har trådskaparna till dessa trådar sagt för otrevligheter till dig som motiverat dina fåniga skriverier i deras trådar? Ett exempel finns under Växthus/Rutorna flyger ut. Ett annat är tråden "Äppelträd". Vem hade varit otrevlig mot dig innan du började skriva ditt dravel i den tråden? Ett tredje finns i tråden "Varför misslyckades balkongodlingen".Ett fjärde är "Damm i växthuset" där du skriver "Snälla sluta skapa såna här dumma trådar får ta mig fan huvudvärk av dem.". Behöver du fler exempel?
Att gå in och förstöra helt oskyldigas trådar för att du har lust att "skämta" är inte OK, framför allt inte i Trädgårdsavdelningen. Jag är inte lika säker som du på att dina "skämt" uppskattades av någon utan det var nog snarare så att ingen tog dig på allvar vilket inte är samma sak som att man tycker något är roligt. Det är beklagligt att du inte fattar att du förstör för andra utan fortsätter ditt korståg.
Jag frågar igen: Vad hade du förväntat dig för reaktioner på dina "skämtsamma" skriverier? Jaha, du ger återigen exempel på saker jag skrev efter att folk hade skrikit troll. Föga förvånande. Det fanns ju bevisligen folk som tyckte mina trådar var roliga. Gå in å läs kommentarerna själv.. Du själv predikade ju så hårt i en annan tråd att folk ska ge fan i att klaga på folks trådar, då de inte behöver läsa dem, tillämpa det själv. Förstår inte ens varför du fortsätter att tjata eftersom jag ändå inte bryr mig. Det som är mest beklagaligt är ju att du tar så illa vid dig av några skämttrådar, har sagt ajg ber så hemskt mycket om ursäket då du uppenbarligen mår dåligt av detta, men snälla bara sluta läs dem då, för vissa andra här kan uppskatta humorn i det hela. Har man ingen som heslt form av humor, eller kan se det ironiska i en del inlägg borde man nog rannsaka sig själv och fråga sig vad man överhuvudtaget gör på internet. Eventuellt kan man skriva att man tar illa upp av det, och sedan reda ut det hela istället för försöka plocka poäng genom att skriva en massa löjliga inlägg - för att bli betraktad som intelligent på ett internetforum. Jag har åtminstone vett att erkänna att jag skojar rätt friskt i mina inlägg, samt att jag inte orkar formulera mig väl. Du däremot verkar ju vara på helspänn hela tiden - slappna av, livet blir mycket enklare om man slutar försöka hävda sig hela tiden.
*Stintan*
26-03-2012, 22:27
Kom igen när du lärt dig läsa! Det är inte mig du ska be om ursäkt utan dem som oskyldigt drabbats av dina s.k. "skämt". Eftersom jag inte vill sänka mig lika lågt som du så avstår jag vidare diskussioner med dig.
malarmaster
26-03-2012, 22:31
CITAT (heinrich_stubel @ 26-03-2012, 22:56)  en konstig människosyn om du vill tvinga utbrända folk att jobba, när de lika gärna kan lämna över jobbet till en efterträdare. Om du nu fortfarande detta kostar mer än vad man vinner på det, och du mot alla odds skulleha rätt, så fårman väl finansiera det igenom att lägga ner försvaret/kungahuset/religiösa friskolor/ ge fan i att byta ut fungerande här går man skyltar mot fru går man, höja skatten lite grann..
Fan låt folk göra vad dem vill så länge de inte skadar andra. jag tänker fan inte arbeta tills 75. Jag har ett liv och gör precis vad jag vill så länge jag inte skadar/får andra att må dåligt.. om du tror att det räcker med att höja skatten "lite grann" för att finansiera framtidens välfärd är du mer naiv än man kan tro.kan vi inte vända utvecklingen så att jobben växer fram igen är välfärdsmodellen som vi ser det idag borta.det kommer helt enkelt inte att finnas pengar till allt. du lär nog få jobba tills staten säger att nu får du pension, om det är 65 eller 75 återstår att se.väljer du att inte jobba så får du förbereda dig på en livsstil på existensminimum.såtillvida du inte lyckas lägga undan så mycket att du inte behöver farbror statens lilla framtida skärva.....om du inte vet det redan så håller det nuvarande pensionssystemet på att kollapsa,6-8 år till håller det sedan krymper pensionerna raskt. ulf
heinrich_stubel
26-03-2012, 23:59
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2012, 23:27)  Kom igen när du lärt dig läsa! Det är inte mig du ska be om ursäkt utan dem som oskyldigt drabbats av dina s.k. "skämt". Eftersom jag inte vill sänka mig lika lågt som du så avstår jag vidare diskussioner med dig. Men de har ju inte klagat alls, du är en av få som gnällt. Visst, gör du så, ingen idé att ge sig in i diskussioner om man åker på däng hela tiden  CITAT (malarmaster @ 26-03-2012, 23:31)  om du tror att det räcker med att höja skatten "lite grann" för att finansiera framtidens välfärd är du mer naiv än man kan tro.kan vi inte vända utvecklingen så att jobben växer fram igen är välfärdsmodellen som vi ser det idag borta.det kommer helt enkelt inte att finnas pengar till allt. du lär nog få jobba tills staten säger att nu får du pension, om det är 65 eller 75 återstår att se.väljer du att inte jobba så får du förbereda dig på en livsstil på existensminimum.såtillvida du inte lyckas lägga undan så mycket att du inte behöver farbror statens lilla framtida skärva.....om du inte vet det redan så håller det nuvarande pensionssystemet på att kollapsa,6-8 år till håller det sedan krymper pensionerna raskt. ulf Jo, slutar man bara spendera pengar på rent idiotiska grejer, så räcker det att höja skatten lite grann. Du tycks inte förstå hur stor skillnad några procent hit och dit kan göra. Nej, det lär jag inte. Jag planerar inte ens att bo i Sverige resten av livet, och för övrigt har jag hellre ett väldigt roligt liv i 60 år, än ett halvdant i 80. "Först utbildar man sig för att få jobb, sen jobbar man tills man blir gammal och förstör sin hälsa, sedan betalar man pengar för att få tillbaka hälsan" Överdrivet - javisst, men det ligger något i det citatet. Vågar man inte ta risker vinner man inget heller. Och jag känner mig bäst själv, hellre spendera pengar å få minnen för livet än att spara dom tills jag är 75 och knappat kan gå....
malarmaster
27-03-2012, 07:11
CITAT (heinrich_stubel @ 27-03-2012, 00:59)  Men de har ju inte klagat alls, du är en av få som gnällt. Visst, gör du så, ingen idé att ge sig in i diskussioner om man åker på däng hela tiden  Jo, slutar man bara spendera pengar på rent idiotiska grejer, så räcker det att höja skatten lite grann. Du tycks inte förstå hur stor skillnad några procent hit och dit kan göra. Nej, det lär jag inte. Jag planerar inte ens att bo i Sverige resten av livet, och för övrigt har jag hellre ett väldigt roligt liv i 60 år, än ett halvdant i 80. "Först utbildar man sig för att få jobb, sen jobbar man tills man blir gammal och förstör sin hälsa, sedan betalar man pengar för att få tillbaka hälsan" Överdrivet - javisst, men det ligger något i det citatet. Vågar man inte ta risker vinner man inget heller. Och jag känner mig bäst själv, hellre spendera pengar å få minnen för livet än att spara dom tills jag är 75 och knappat kan gå.... nej,jag håller nog med stintan,diskussioner med dej ger inget,du har inga lösningar att föreslå,varken om arbetstidsförkortning eller pension,du låter bara som en bortskämd,frustrerad och ointresserad individ där allt är åt helvete när det inte går din väg. för mig får du gärna lämna sverige,du vill uppenbarligen inte försörja dig själv varken nu eller i framtiden. ulf
Gossen Ruda
27-03-2012, 07:26
CITAT (malarmaster @ 27-03-2012, 08:11)  nej,jag håller nog med stintan,diskussioner med dej ger inget,du har inga lösningar att föreslå,varken om arbetstidsförkortning eller pension,du låter bara som en bortskämd,frustrerad och ointresserad individ där allt är åt helvete när det inte går din väg. för mig får du gärna lämna sverige,du vill uppenbarligen inte försörja dig själv varken nu eller i framtiden. ulf Som någon har eller har haft som signatur här: Jag har inte lösningen på all världens problem men så är jag inte 16 år längre.
malarmaster
27-03-2012, 07:52
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2012, 08:26)  Som någon har eller har haft som signatur här: Jag har inte lösningen på all världens problem men så är jag inte 16 år längre. nej,ingen har lösningar på världens alla problem,då hade de varit lösta,men en diskussion förutsätter att parterna har en vision om hur det bör vara och också lösningar på detta. herr stubel har nog en vision men inga lösningar annat än lite frustrerade utrop. kan nog vara så att det saknas lite kunskap om politik och samhällsbyggande. nu är han inte ensam om att föreslå åtgärder utan att tänka på konsekvenser,det gör flertalet här på tråden,likaså att ignorera ställda frågor om sina förslag till åtgärder.det blir ju inte mycket till diskussion,men det är kanske bäst att vara enögd...... ulf
*Stintan*
27-03-2012, 07:58
CITAT (malarmaster @ 27-03-2012, 08:52)  nej,ingen har lösningar på världens alla problem,då hade de varit lösta,men en diskussion förutsätter att parterna har en vision om hur det bör vara och också lösningar på detta. herr stubel har nog en vision men inga lösningar annat än lite frustrerade utrop. kan nog vara så att det saknas lite kunskap om politik och samhällsbyggande. nu är han inte ensam om att föreslå åtgärder utan att tänka på konsekvenser,det gör flertalet här på tråden,likaså att ignorera ställda frågor om sina förslag till åtgärder.det blir ju inte mycket till diskussion,men det är kanske bäst att vara enögd...... ulf Enögda som vissa politiker kanske....varför kan man t.ex. inte ändra pensionssystemet när man insett att det inte fungerar som det var tänkt? Man har ju kunnat ändra det förr. Ibland verkar besluten, särskild de dåliga, vara gjutna i betong.
Jag tycker inte att det är vår uppgift att komma med färdiga lösningar. Visioner, ja, men färdiga lösningar är överkurs. Har du, malamaster, lösningar på allt du tycker är fel i samhället? Eller du kanske inte tycker att det finns några fel?
malarmaster
27-03-2012, 09:07
CITAT (Anma @ 27-03-2012, 09:04)  Jag tycker inte att det är vår uppgift att komma med färdiga lösningar. Visioner, ja, men färdiga lösningar är överkurs. Har du, malamaster, lösningar på allt du tycker är fel i samhället? Eller du kanske inte tycker att det finns några fel? hej,anma. jo,det finns massor som behöver rättas till,jag är orolig över arbetslösheten,socialförsäkringssystemen,pensionssystemen samt över många lokala problem,typ äldrevård o skola.jag har sedan några månader åter igen engagerat mig i politiken genom att gå med i ett parti och satt mig in i kommunpolitiken. lokalpolitik har de senaste åren inte intresserat mig men då man ser hur illa allting sköts så.... äldrevården kommer att bli en stor stötesten då det redan saknas pengar till den,i min kommun (som ligger allra sämst till i sverige avseende platser)kommer det att bli skattehöjningar,besparingar m.m. flera olika framtidsprojekt skjuts upp o kommer förmodligen inte att förverkligas. flera andra kommuner tittar just nu över sin situation o kommer till samma slutsats.vår välfärd håller på att krackelera,problemet är till viss del arbetslösheten.skattehöjningar kommer inte att hjälpa då de snarare ökar problemen när köpkraft dras in o till följd av det efterfrågan minskar. vi måste öka företagsamheten,innovationerna samt utbilda och återigen utbilda. just nu går det ett forum på tv arrangerat av tco ang arbetslösheten.var femte företag tackar nej till ordrar pga brist på arbetskraft,skolutbildningar gapar tomma,vi har lärarbrist och brist på elever till de utbildningarna,brist på läkare(sedan 30 år),sköterskor,ingenjörer,datafolk(importeras nu från indien o kina) m.fl yrken. vårt utbildningssystem hänger inte med. nya jobb växer hela tiden fram men de kräver rätt högutbildad personal,de jobb som försvinner är ofta lågutbildade jobb. många nya jobb blir inte tillsatta utan företag flyttar istället pga personalbrist. löfven höll ett inlägg där han erkände sossarnas brister på skolan,,man har inte följt utvecklingen. tyvärr hade inte löfven heller några svar på arbetslösheten mer än att utbildning var det viktigaste. pensionerna är ju nästa stora problem.du har säkert läst om det i tidningarna.systemet med pensioner placerade i aktier har ju verkligen misslyckats,det behövs alltså ett nytt system som inte baseras på tillväxt.det finns alltså massor att göra,frågan är vem som skall göra det.... jo,anma det finns lösningar men det gäller ju att få majoritet för dem,alla gillar inte förslagen. ulf
Gossen Ruda
27-03-2012, 10:32
Pensionsproblemet upplever jag som att man förväntar sig att om man kan placera pensionspengarna rätt så kommer de att växa till en bra pension. Problem 1 är att om tillväxten uteblir räcker inte pensionen eftersom vi lever över våra tillgångar och sätter av för lite. Det hade varit bättre om jobbskatteavdraget hade placerats i pensionssystemet.
malarmaster
27-03-2012, 11:18
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2012, 11:32)  Pensionsproblemet upplever jag som att man förväntar sig att om man kan placera pensionspengarna rätt så kommer de att växa till en bra pension. Problem 1 är att om tillväxten uteblir räcker inte pensionen eftersom vi lever över våra tillgångar och sätter av för lite. Det hade varit bättre om jobbskatteavdraget hade placerats i pensionssystemet. det hade inte hjälpt,ruda. har du en negativ tillväxt hjälper det ju inte om du placerar mer pengar i systemet,du kan möjligtvis fördröja kollapsen lite,men faktum är att fler o fler blir pensionärer o mindre pengar kommer in.hela systemet bygger på ett feltänk om ständig tillväxt. bättre hade varit att placera alla pengar utöver garantipension i individuella fonder,inte i aktier utan i pengar.dessa fonder/konton kunde användas till t.ex bolån till vettig ränta. exempelvis hade g.w. räknat ut att han under sin karriär betalt in 20 miljoner till pension,det kan man leva många år på.givetvis skall pension vara skattefri,avgifterna är ju en form av skatt. jobbskatteavdraget är ju en jobbtillväxtfaktor,hade du inte infört det hade arbetslösheten inom framförallt bygg o handel varit mycket större. ulf
CITAT (malarmaster @ 27-03-2012, 10:07)  hej,anma./.../ jo,anma det finns lösningar men det gäller ju att få majoritet för dem,alla gillar inte förslagen. ulf Du skriver ett jättelångt inägg här där du pekar på problemen, men inte någon lösning på någon av dessa problem, men du säger att det finns lösningar. Varför presenterar du inga, när du nu kräver lösningar av andra?
Vem skall man tro på, tro på, tro på..............? http://www.expressen.se/debatt/bengt-nilss...-ett-falsarium/Nu har jag iofs aldrig kännt något större förtroende för Maj Wechselmann men exemplet visar på vikten att skilja mellan hopknåpade/ihopklippta partsinlagor. Gita Skilja mellan partsinlagor och fakta/sanning skulle det vara!
Gossen Ruda
27-03-2012, 11:36
CITAT (malarmaster @ 27-03-2012, 12:18)  det hade inte hjälpt,ruda. har du en negativ tillväxt hjälper det ju inte om du placerar mer pengar i systemet,du kan möjligtvis fördröja kollapsen lite,men faktum är att fler o fler blir pensionärer o mindre pengar kommer in.hela systemet bygger på ett feltänk om ständig tillväxt. bättre hade varit att placera alla pengar utöver garantipension i individuella fonder,inte i aktier utan i pengar.dessa fonder/konton kunde användas till t.ex bolån till vettig ränta. exempelvis hade g.w. räknat ut att han under sin karriär betalt in 20 miljoner till pension,det kan man leva många år på.givetvis skall pension vara skattefri,avgifterna är ju en form av skatt. jobbskatteavdraget är ju en jobbtillväxtfaktor,hade du inte infört det hade arbetslösheten inom framförallt bygg o handel varit mycket större. ulf Det är synnerligen tveksamt om jobbskatteavdraget gett några fördelar förutom för en del privatekonomier. Det ger dock för lite för var och en för att skapa mer än marginella konsumtionseffekter. Om man inte har jätteinkomster. Min enkla mening.
*Stintan*
27-03-2012, 11:52
Hur många nya jobb har jobbskatteavdraget genererat?
CITAT (malarmaster @ 27-03-2012, 10:07)  just nu går det ett forum på tv arrangerat av tco ang arbetslösheten.var femte företag tackar nej till ordrar pga brist på arbetskraft,skolutbildningar gapar tomma,vi har lärarbrist och brist på elever till de utbildningarna,brist på läkare(sedan 30 år),sköterskor,ingenjörer,datafolk(importeras nu från indien o kina) m.fl yrken. vårt utbildningssystem hänger inte med. nya jobb växer hela tiden fram men de kräver rätt högutbildad personal,de jobb som försvinner är ofta lågutbildade jobb. många nya jobb blir inte tillsatta utan företag flyttar istället pga personalbrist. Visst, skyhög ungdomsarbetslöshet men samtidigt brist på kvalificerad/högutbildad personal tyder väl ändå på någon form av systemfel. Varför utbildar sig inte de arbetslösa ungdomarna? Kan det bero på en så sammanpressad lönestruktur, en så liten skillnad i levnadsnivå att utbildning helt enkelt inte lönar sig? Kan det vara så att man tycker att man har det ganska OK som arbetslös och därför inte vill dra på sig studieskulder m.m.? Eller vad beror det på? Gita
CITAT (malarmaster @ 27-03-2012, 10:07)  just nu går det ett forum på tv arrangerat av tco ang arbetslösheten.var femte företag tackar nej till ordrar pga brist på arbetskraft,skolutbildningar gapar tomma,vi har lärarbrist och brist på elever till de utbildningarna,brist på läkare(sedan 30 år),sköterskor,ingenjörer,datafolk(importeras nu från indien o kina) m.fl yrken. vårt utbildningssystem hänger inte med. nya jobb växer hela tiden fram men de kräver rätt högutbildad personal,de jobb som försvinner är ofta lågutbildade jobb. många nya jobb blir inte tillsatta utan företag flyttar istället pga personalbrist. Visst, skyhög ungdomsarbetslöshet men samtidigt brist på kvalificerad/högutbildad personal tyder väl ändå på någon form av systemfel. Varför utbildar sig inte de arbetslösa ungdomarna? Kan det bero på en så sammanpressad lönestruktur, en så liten skillnad i levnadsnivå att utbildning helt enkelt inte lönar sig? Kan det vara så att man tycker att man har det ganska OK som arbetslös och därför inte vill dra på sig studieskulder m.m.? Eller vad beror det på? Gita
malarmaster
27-03-2012, 12:22
CITAT (Anma @ 27-03-2012, 12:24)  Du skriver ett jättelångt inägg här där du pekar på problemen, men inte någon lösning på någon av dessa problem, men du säger att det finns lösningar. Varför presenterar du inga, när du nu kräver lösningar av andra? jo,anma det gjorde jag,utbildning samt ökande företagande som skall generera fler jobb.det finns redan idag jobb som inte blir tillsatta pga brist på lämpligt folk. i nära framtid kommer det att finnas än mer,men det förutsätter utbildade personer.det saknas inom en 8-års period 40000 lärare t.ex. utbildningarna står tomma och vi har hög arbetslöshet.är inte något fel???? ulf
kerstinbern
27-03-2012, 12:28
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2012, 11:52)  Hur många nya jobb har jobbskatteavdraget genererat? Det finns många skatteavdrag. Och halverad arbetsgivaravgift för anställda under 26 år verkar inte ha varit någon succé (förutom för arbetsgivarna naturligtvis!) En kostsam och ineffektiv miljardreform som inte har skapat några mätbara jobb.http://www.dn.se/ekonomi/dyr-reform-har-skapat-fa-nya-jobb
*Stintan*
27-03-2012, 12:46
Så enkelt är det nog inte. Dels tror jag inte att det passar alla att plugga på den nivån och dels passar inte alla att bli lärare, läkare, ingenjörer mm yrken där det efterfrågas högutbildad arbetskraft. Ju mer man ersätter lågutbildade människor med maskiner och datorer desto fler jobb försvinner. Det säger sig självt. Vad återstår då? Jo serviceyrken men det finns ju även där en begränsning för hur många som kan jobba med det. Dessutom vem vill ta dyra studielån i flera år för att utbilda sig till något man inte alls är road av. Tror du verkligen att arbetslösa ungdomar har så hög ersättning så att det inte skulle löna sig att arbeta? Isåfall tycker jag du ska ta reda på vilken nivå ersättningen ligger på. Många tvingas dessutom bo kvar hemma och/eller är beroenda av ekonomiskt stöd från föräldrarna. Dom sitter i en rävsax när dom inte får jobb och många mår p.g.a. det också uruselt.
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2012, 13:46)  Så enkelt är det nog inte. Dels tror jag inte att det passar alla att plugga på den nivån och dels passar inte alla att bli lärare, läkare, ingenjörer mm yrken där det efterfrågas högutbildad arbetskraft. Ju mer man ersätter lågutbildade människor med maskiner och datorer desto fler jobb försvinner. Det säger sig självt. Vad återstår då? Jo serviceyrken men det finns ju även där en begränsning för hur många som kan jobba med det. Dessutom vem vill ta dyra studielån i flera år för att utbilda sig till något man inte alls är road av. Tror du verkligen att arbetslösa ungdomar har så hög ersättning så att det inte skulle löna sig att arbeta? Isåfall tycker jag du ska ta reda på vilken nivå ersättningen ligger på. Många tvingas dessutom bo kvar hemma och/eller är beroenda av ekonomiskt stöd från föräldrarna. Dom sitter i en rävsax när dom inte får jobb och många mår p.g.a. det också uruselt. Och vad är lösningen? En massa enkla jobb som man klarar av helt utan utbildning lär aldrig komma åter. Kanske är det en god idé med skattelättnader/avdragsmöjligheter för fler sektorer inom servicenäringen? Gita
malarmaster
27-03-2012, 13:15
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2012, 12:52)  Hur många nya jobb har jobbskatteavdraget genererat? jag hittar ingen relevant statistik i brådrasket men tittar man på andelen sysselsatta inom olika sektorer så ser man att 2005(innan alliansen) jobbade 48% inom tjänstesektorn (bygg,handel,servicenäringar) siffrorna för 2006 var lika men då rot infördes ökade andelen till 2011 till 52 % vilket skulle motsvara 180000 nya jobb.både offentlig sektor och industrin har under samma tidsperiod minskat sina andelar vilket genererat en ökad arbetslöshet. enbart 2008 (finanskrisen) kostade oss 100000 jobb varav 90000 är återhämtade till nu. summerar vi jobbtillväxt,befolkningsökning samt invandring resulterar det i en ökad arbetslöshet trots bra jobbtillväxt(förutom 2008).det växer helt enkelt fram för lite jobb,faktorerna för det är många som jag ser det skulle arbetslösheten vara minst 100000 personer högre om inte rot/rut införts. ungdomsarbetslösheten är ett särskilt problem som nu diskuteras vilt inom partierna,ingångslöner,skolutbildning m.fl åtgärder Ulf
*Stintan*
27-03-2012, 13:18
CITAT (Gita @ 27-03-2012, 13:52)  Och vad är lösningen? En massa enkla jobb som man klarar av helt utan utbildning lär aldrig komma åter. Kanske är det en god idé med skattelättnader/avdragsmöjligheter för fler sektorer inom servicenäringen? Gita Har du några lösningar?? ´Bortsett från skattelättnader och avdragsmöjligheter för det kan väl ändå inte vara enda lösningen på arbetsmarknadsproblemen även om det verkar vara det enda moderaterna har att komma med. Konstgjord andning utan nämnvärd effekt. Nej jag har inte lösningen.
malarmaster
27-03-2012, 13:23
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2012, 13:46)  Så enkelt är det nog inte. Dels tror jag inte att det passar alla att plugga på den nivån och dels passar inte alla att bli lärare, läkare, ingenjörer mm yrken där det efterfrågas högutbildad arbetskraft. Ju mer man ersätter lågutbildade människor med maskiner och datorer desto fler jobb försvinner. Det säger sig självt. Vad återstår då? Jo serviceyrken men det finns ju även där en begränsning för hur många som kan jobba med det. Dessutom vem vill ta dyra studielån i flera år för att utbilda sig till något man inte alls är road av. Tror du verkligen att arbetslösa ungdomar har så hög ersättning så att det inte skulle löna sig att arbeta? Isåfall tycker jag du ska ta reda på vilken nivå ersättningen ligger på. Många tvingas dessutom bo kvar hemma och/eller är beroenda av ekonomiskt stöd från föräldrarna. Dom sitter i en rävsax när dom inte får jobb och många mår p.g.a. det också uruselt. frågan är var man placerar folk som inte har läshuvud o vill studera,inte vill utbilda sig inom bygg t.ex. 9-årig skola ger inget idag,vissa gymnasielinjer kan ge direkt jobb men oftast krävs det en högskoleutbildning. vad skall de andra göra?antal okvalivificerade jobb krymper hela tiden. här är jag frågande själv. ulf
Att motivera ungdomar till utbildning måste väl ändå vara att de, om inte garanteras, så i alla fall ser några chanser att få jobb inom det område de utbildat sej i inom den närmsta framtiden. Finns det något som skulle motivera mer? Att stuva in dem "Mc Donalds" är ingen hållbar lösning på ungdomsarbetslöshetsproblemet heller. Vad alla ni med en gedigen o mångårig yrkeserfarenhet än tycker, så måste man börja släppa in yngre förmågor. Hur blir det när den generation som biter sej fast i sina stolar med näbbar och klor går i pension? Jo, då har vi ingen med någon som helst erfarenhet att fylla de tomma stolarna med. Visst, jobba gärna tills ni blir 75, men lämna över er plats och ta jobb på Mc Donalds istället. Eller hur vore det om man lät de som börjar närma sej pension få gå ner i arbetstid lite och få en påläggskalv som går parallellt och lär upp sej? Då skulle det i alla fall kännas mer motiverat att sänka arbetsgivaravgifterna, om företagarna åtminstone uppvisar en motprestation för det. Som det är nu vandrar ju pengarna ner i arbetsivarens fickor utan att man vinner någonting i förlängningen.
malarmaster
27-03-2012, 14:51
CITAT (Cacki @ 27-03-2012, 15:22)  Att motivera ungdomar till utbildning måste väl ändå vara att de, om inte garanteras, så i alla fall ser några chanser att få jobb inom det område de utbildat sej i inom den närmsta framtiden. Finns det något som skulle motivera mer? Att stuva in dem "Mc Donalds" är ingen hållbar lösning på ungdomsarbetslöshetsproblemet heller. Vad alla ni med en gedigen o mångårig yrkeserfarenhet än tycker, så måste man börja släppa in yngre förmågor. Hur blir det när den generation som biter sej fast i sina stolar med näbbar och klor går i pension? Jo, då har vi ingen med någon som helst erfarenhet att fylla de tomma stolarna med. Visst, jobba gärna tills ni blir 75, men lämna över er plats och ta jobb på Mc Donalds istället. Eller hur vore det om man lät de som börjar närma sej pension få gå ner i arbetstid lite och få en påläggskalv som går parallellt och lär upp sej? Då skulle det i alla fall kännas mer motiverat att sänka arbetsgivaravgifterna, om företagarna åtminstone uppvisar en motprestation för det. Som det är nu vandrar ju pengarna ner i arbetsivarens fickor utan att man vinner någonting i förlängningen. det är ju det som är på g,lärlingsplatser,traineejobb m.m. men en lärling är ju inte gratis och kostar i alla fall första året mer än vad man får igen. det är nu diskussionen om ingångslöner kommer.t.ex kostar en målarlärling i utbildningsperiod 0-1700 timmar 79,50 i timlön + soc. + försäkringar.givetvis omfattas han också av övriga förmåner såsom helglön m.m. jag gick själv som lärling och det var tufft ekonomiskt,nu såsom företagare då jag haft målare och även lärling ser jag vad pengar det måste komma in för att få det att gå runt.jag ser alltså båda sidor. en stor firma kan bära de kostnaderna och förhoppningsvis få en bra utbildad målare i slutänden och på det viset säkerställa sin rekrytering men för en liten fåmansfirma är det ofta för kostsamt. här spelar arb.givaravgifter in,kanske man skulle helt slopa dem för lärlingar?timlönen är ju redan låg så den bör man inte röra.sedan är det ju så att det inte utbildas i målaryrket,det gör det,likaså inom andra byggyrken men visst finns det plats för fler.lös kostnadsproblemet ! Ulf
CITAT (malarmaster @ 27-03-2012, 15:51)  det är ju det som är på g,lärlingsplatser,traineejobb m.m. men en lärling är ju inte gratis och kostar i alla fall första året mer än vad man får igen. det är nu diskussionen om ingångslöner kommer.t.ex kostar en målarlärling i utbildningsperiod 0-1700 timmar 79,50 i timlön + soc. + försäkringar.givetvis omfattas han också av övriga förmåner såsom helglön m.m. jag gick själv som lärling och det var tufft ekonomiskt,nu såsom företagare då jag haft målare och även lärling ser jag vad pengar det måste komma in för att få det att gå runt.jag ser alltså båda sidor. en stor firma kan bära de kostnaderna och förhoppningsvis få en bra utbildad målare i slutänden och på det viset säkerställa sin rekrytering men för en liten fåmansfirma är det ofta för kostsamt. här spelar arb.givaravgifter in,kanske man skulle helt slopa dem för lärlingar?timlönen är ju redan låg så den bör man inte röra.sedan är det ju så att det inte utbildas i målaryrket,det gör det,likaså inom andra byggyrken men visst finns det plats för fler.lös kostnadsproblemet ! Ulf Jag tillhör faktiskt dem som tror på lärlingssystem, men man måste hålla noggrann koll på att det inte missbrukas i så fall. Tar man sej an en lärling så ska det leda till anställning också. Arbetsgivare som bara ser till möjligheten att få billig arbetskraft göre sej icke besvär. Små/stora företag....Konkurrensen om duktig arbetskraft är ju redan ett faktum som det är så det komer man nog inte undan. Även små företag borde kunna se det som en investering att åta sej en lärling eftersom man i slutändan får en anställd stöpt helt efter egna önskemål. Dessutom tror jag att det inte bara är i de klassiska hantverksyrkena som man borde kunna ha nytta av lärlingar.
malarmaster
27-03-2012, 16:02
CITAT (Cacki @ 27-03-2012, 16:14)  Jag tillhör faktiskt dem som tror på lärlingssystem, men man måste hålla noggrann koll på att det inte missbrukas i så fall. Tar man sej an en lärling så ska det leda till anställning också. Arbetsgivare som bara ser till möjligheten att få billig arbetskraft göre sej icke besvär. Små/stora företag....Konkurrensen om duktig arbetskraft är ju redan ett faktum som det är så det komer man nog inte undan. Även små företag borde kunna se det som en investering att åta sej en lärling eftersom man i slutändan får en anställd stöpt helt efter egna önskemål. Dessutom tror jag att det inte bara är i de klassiska hantverksyrkena som man borde kunna ha nytta av lärlingar. nu är lärlingarna i allmänhet noggrant övervakade när det gäller utbildningsbiten,det finns lärlingsråd som kollar att allt funkar.en utbildningsbok finns också så man kan se vad lärlingen gjort. det finns säkert andra yrken än hantverksbiten som lärlingssystem skulle funka,men många yrken kräver idag även teoretisk utbildning,även hantverksyrken.du bör vara lite allmänbildad,språkkunskaper är bra att ha,(dels för att prata med kunder,dels för att kunna läsa instruktioner och manualer) data är nödvändigt m.m.ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|