Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
gnon49
Sämre val kan man nog göra än SL. Men visst får han ett hästjobb nu när S storleksmässigt närmar sig småpartierna i rasande fart. Som metallbas är han nog respekterad. Får hoppas han skiljer på uppdrag o uppdrag så vi inte får en fackledd opposition. Det skulle urholka demokratin rejält. Men jag gillar faktiskt honom sin nuvarande roll. Som partiledare får vi väl se. Förtroendet för S som regeringsalternativ kan kanske stärkas något hos väljarna. Men inte blir det lätt att putta M av tronen.
Gossen Ruda
Jag är inte entusiastisk över SL men det kan bli bra i slutänden. Förmodligen har spårhundar snokat igenom alla garderober för att leta efter lik.
gnon49
Han blir ju ny som politiker så några lik lär nog inte finnas. Inga politiska i alla fall och då är dom nog ganska ointressanta.
Gita
CITAT (lamorran @ 26-01-2012, 12:27) *
Fo
För det första så utkom boken nov 2011 och recenserades på DN:s kultursida i dec 2011.Din tidsuppfattning är något märklig , kan hänga samman med dina svårigheter att debattera på ett objektivt sätt.Det jag har problem med är din ovilja att debattera utan att använda spaden i sandlådan.

Boken diskuterades på massor av bloggar, nätforum och insändarsidor månadsskiftet nov/dec 2011, alltså ett bra tag sedan.
Sen undrar jag om du verkligen läst boken för i så fall borde du väl veta att Pålsson skriver att det i riksdagen är ytters ovanligt att någon riksdagsman röstar emot sitt eget parti oberoende av partitillhörighet.
Gita
Gita
CITAT (gnon49 @ 26-01-2012, 12:41) *
Sämre val kan man nog göra än SL. Men visst får han ett hästjobb nu när S storleksmässigt närmar sig småpartierna i rasande fart. Som metallbas är han nog respekterad. Får hoppas han skiljer på uppdrag o uppdrag så vi inte får en fackledd opposition. Det skulle urholka demokratin rejält. Men jag gillar faktiskt honom sin nuvarande roll. Som partiledare får vi väl se. Förtroendet för S som regeringsalternativ kan kanske stärkas något hos väljarna. Men inte blir det lätt att putta M av tronen.

Ja, sämre val kan man göra, det har jag redan skrivit. Men om han kan ena partiet ställer jag mig lite tveksam till, han är ju känd för att vara en varm anhängare av EU samt väldigt mycket för kärnkraft bl.a. Kan han då ta tillbaka förlorade röster? Delvis kan han nog det, i alla fall bland LO-medlemmarna, men jag är inte alls säker på att han går hem bland medelklassen i storstäderna dvs. hos den största gruppen väljare.

Är det f.ö. klart att Löfven blir ny partiledare eller är fortfarande det bara spekulationer?
Gita
Cacki
CITAT (gnon49 @ 26-01-2012, 13:21) *
Han blir ju ny som politiker så några lik lär nog inte finnas. Inga politiska i alla fall och då är dom nog ganska ointressanta.

Det spelar nog ingen roll vad för slags lik en politiker har i garderoben. Allt kan vridas till att bli "politiskt" i kritikerns ögon.

CITAT (Gita @ 26-01-2012, 14:00) *
Ja, sämre val kan man göra, det har jag redan skrivit. Men om han kan ena partiet ställer jag mig lite tveksam till, han är ju känd för att vara en varm anhängare av EU samt väldigt mycket för kärnkraft bl.a. Kan han då ta tillbaka förlorade röster? Delvis kan han nog det, i alla fall bland LO-medlemmarna, men jag är inte alls säker på att han går hem bland medelklassen i storstäderna dvs. hos den största gruppen väljare.

Är det f.ö. klart att Löfven blir ny partiledare eller är fortfarande det bara spekulationer?Gita

Alldeles nyss sa man i P1 att det bekräftats i alla fall.
Anma
S har presskonferens kl 15. Antagligen ska det väl tillkännages offentligt redan idag då det läckt ut.
Aqvakul
Jag ger inte ett skvatt för den demokratiska processen inom (s)! -fear-.gif
Gossen Ruda
CITAT (Cacki @ 26-01-2012, 14:11) *
Det spelar nog ingen roll vad för slags lik en politiker har i garderoben. Allt kan vridas till att bli "politiskt" i kritikerns ögon.

Bara fantasin sätter gränser, om ens det, vad en skandalreporter kan få till.

CITAT (Aqvakul @ 26-01-2012, 14:33) *

I det här läget får man nog köra på snabbt om det skall bli något. Demokrati är bra men ganska långsamt.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2012, 14:33) *

Jag tror nog att alla partidistrikt fått säga sitt. Ingen partiledare har nånsin varit folkvald på det sättet att folket röstat fram dem, eller?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 26-01-2012, 14:38) *
Jag tror nog att alla partidistrikt fått säga sitt. Ingen partiledare har nånsin varit folkvald på det sättet att folket röstat fram dem, eller?

Nej, men om man vill ha en bred förankring så handlar det om en process...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2012, 15:00) *
Nej, men om man vill ha en bred förankring så handlar det om en process...

Hur tror du det hade gått om Socialdemokraterna varit utan ledare i månader i det här läget?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 26-01-2012, 15:27) *
Hur tror du det hade gått om Socialdemokraterna varit utan ledare i månader i det här läget?

Om man hanterat någon av de två tidigare tillsättningarna lite mer öppet, hade man knappast hamnat i den här knipan...
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2012, 16:28) *
Om man hanterat någon av de två tidigare tillsättningarna lite mer öppet, hade man knappast hamnat i den här knipan...

På vilket sätt ska det vara mer öppet?
Anma
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2012, 16:28) *

Det gick alldeles utmärkt för Juholt tills lägenhetsaffären, trots hans felsägningar innan. Det var lägenhetsaffären som fällde honom, och att han inte klarade av att hålla sig från fler klavertramp, inte sättet han valdes på.
Men nu har ju Jämtin sagt att nästa val blir öppnare.

Var det öppet val då Reinfeldt valdes? Jag har frågat tidigare utan att få svar. Själv minns jag ingen öppenhet, men jag kan ju minnas fel.
lamorran
CITAT (Gita @ 26-01-2012, 13:50) *
Boken diskuterades på massor av bloggar, nätforum och insändarsidor månadsskiftet nov/dec 2011, alltså ett bra tag sedan.
Sen undrar jag om du verkligen läst boken för i så fall borde du väl veta att Pålsson skriver att det i riksdagen är ytters ovanligt att någon riksdagsman röstar emot sitt eget parti oberoende av partitillhörighet.
Gita

Kan inte tänka mig att någon partiledare pressar en riksdagsledamot på det sätt Reinfeldt gjorde mot Karl Sigurd i FRA-frågan.F.ö så tycker jag fortfarande att din tidsuppfattnig blir än märkligare. Du har inte dragit dig för att smutskasta Åsa Lindeborgs mamma Tarja Lindeborg om någonting från 1990-talet i Västerås. Eller Lena Hallengrens medlemssiffror i SSU 2005. Då är det minsann inte för gamla argument att ta till.Nej Gita du framstår mer och mer som en person som använder oärliga medel för att framföra dina s.k budskap
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2012, 13:07) *
Jag är inte entusiastisk över SL men det kan bli bra i slutänden. Förmodligen har spårhundar snokat igenom alla garderober för att leta efter lik.

han har göran persson i ryggen, det kan inte bli annat än bra då!

CITAT (lamorran @ 26-01-2012, 17:32) *
Kan inte tänka mig att någon partiledare pressar en riksdagsledamot på det sätt Reinfeldt gjorde mot Karl Sigurd i FRA-frågan.F.ö så tycker jag fortfarande att din tidsuppfattnig blir än märkligare. Du har inte dragit dig för att smutskasta Åsa Lindeborgs mamma Tarja Lindeborg om någonting från 1990-talet i Västerås. Eller Lena Hallengrens medlemssiffror i SSU 2005. Då är det minsann inte för gamla argument att ta till.Nej Gita du framstår mer och mer som en person som använder oärliga medel för att framföra dina s.k budskap

tummenupp.gif
Gita

Jan Lindgren
Hej!
SL är nog den första miljövänliga partiledaren S har haft. Han är ju rejält intresserad av att minska koldioxidutsläppen. Vi kan kanske få en energiuppgörelse mellan M, Fp och S. Det skulle minska danskarnas utsläpp också.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2012, 16:54) *
På vilket sätt ska det vara mer öppet?

Kandidater som kandiderar öppet och som reser runt i distrikten och kan utfrågas på medlemsmöten, som skett inom V, MP och C vid deras senaste tillsättningar.
Gita

Så du tror inte att partipiskan förekommer i lika stor utsträckning i andra partier? Håhåjaja........
Betr. Lindeborg och Hallengren så kan naturligtvis deras förflutna ha relevans, det beror helt och hållet i vilket sammanhang det kom upp.
Men ev. toppstyrning av M har ju ingen som helst relevans när det gäller en diskussion som handlar om val av ny S-ledare och sen svarade du aldrig på frågan om du verkligen läst boken. Ditt sätt att argumentera får mig att tro att du nöjt dig med att läsa vissa vänsterinriktade bloggare/ recensenter.
Gita
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2012, 18:04) *
Kandidater som kandiderar öppet och som reser runt i distrikten och kan utfrågas på medlemsmöten, som skett inom V, MP och C vid deras senaste tillsättningar.

OK
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2012, 18:04) *

Är i princip bra men nu gällde det att snabbt få fram en partiledare, inte hålla på i nån månad. Kanske till kongressen nästa år.
Gita
CITAT (Anma @ 26-01-2012, 17:31) *
Var det öppet val då Reinfeldt valdes? Jag har frågat tidigare utan att få svar. Själv minns jag ingen öppenhet, men jag kan ju minnas fel.

Nej jag minns inte heller hur öppet det var, jag vill minnas det som han under en längre tid matchades fram/arbetade sig upp inom partiledningen så att det på något sätt var en självklarhet att han skulle efterträda Lundgren. Demokratin/öppenheten i detta förfarande vill jag inte uttala mig om.
Nu har ju Reinfeldt varit partiledare i nio år och sättet han kom fram kanske inte är så intressant när man nu diskuterar socialdemokratin och deras ledarval. Det är väl snarare C, MP och V och deras nya mera öppna sätt att få fram nya partiledare man bör jämföra med.
gita
Aqvakul
Stefan Löfven är en lugn och sansad herre. Jag hoppas verkligen att han inser att det inte är samma sak att leda ett politiskt parti som att basa för en fackförening. Nu handlar det om att ta ansvar för många fler samhä'llsfrågor och tillfredställa en betydligt bredare grupp människors behov. Dessutom vore det djupt olyckligt om man inte tydligt håller i sär den fackliga- resp. politiska delen av arbetarrörelsen.
Huggorm
Jag tror det var ett ganska bra val. Nu blir det lite farligare för alliansen igen, vi får väll se om de står pall smile.gif
Gossen Ruda
Han kanske kan locka tillbaka de eventulla arbetare som gick på FR:s bluff om det nya arbetarpartiet.
Huggorm
Men man kan ju fråga sig hur de tänkte. När folk lämnar facken i stor mängd väljs en fackpamp till partiledare. Är det sista rycket nu, bära eller brista, satsa allt på ett kort?
Vippan
En fackpamp som partiordförande kommer han att leva upp till förväntningarna som ställs på honom?Verkar inte så bra med en partiledare som inte kan debattera i riksdagen i stället får Sven Erik Österberg rycka in.
Gossen Ruda
CITAT (Vippan @ 26-01-2012, 21:45) *
En fackpamp som partiordförande kommer han att leva upp till förväntningarna som ställs på honom?Verkar inte så bra med en partiledare som inte kan debattera i riksdagen i stället får Sven Erik Österberg rycka in.

Då gör han iaf inte bort sig i debatterna. laugh.gif
Vippan
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2012, 21:47) *
Då gör han iaf inte bort sig i debatterna. laugh.gif

tummenupp.gif
gnon49
Ja vill SL ha löntagarnas gunst så gäller det att styra rätt mellan blindskären. Energifrågan kanske blir lättare att enas om över blockgränsen eftersom han, enligt utsago, är en kärnkraftsanhängare. Även det aktuella EU-skabblet verkar ha klingat av.
Vippan
Han verkar vara för tillväxt och jobbskatteavdrag och säger nej till förmögenhetsskatten,inte så illa av en sosse.
Gita
CITAT (gnon49 @ 26-01-2012, 22:28) *
Ja vill SL ha löntagarnas gunst så gäller det att styra rätt mellan blindskären. Energifrågan kanske blir lättare att enas om över blockgränsen eftersom han, enligt utsago, är en kärnkraftsanhängare. Även det aktuella EU-skabblet verkar ha klingat av.

Ja, det blir spännande att se hur han kommer att hantera kärnkraftsfrågan, kan han tvärvända och gå emot majoriteten av LO med trovärdighet? Om inte hur går det då med ev. allians med MP?.
Likaså kan kommunals lågavlönade kvinnor bli ett problem, under hans ledning så har ju metall valt att helt gå sin egen väg med åsikten att just deras medlemmar med rätta skall vara löneledande.
När det gäller det viktigaste området - företagande, ekonomi och arbetsmarknad - har jag uppfattat honom som kunnig och realistisk och åsiktsmässigt i praktiken närmre alliansen än vänsterblockets. Det återstår väl att se om han klarar att hålla fast vid sin linje och sina åsikter.
Gita
P.s Enligt uppgifter i pressen var han tredjehandsvalet efter att Jämtin och Sundström tackat nej. D.s

CITAT (Huggorm @ 26-01-2012, 21:44) *
Men man kan ju fråga sig hur de tänkte. När folk lämnar facken i stor mängd väljs en fackpamp till partiledare. Är det sista rycket nu, bära eller brista, satsa allt på ett kort?

Det kan ju också vara så att man "tager vad man haver".
Gita
Blomstertanten
Men herrejisses!!!! En vanlig arbetare utan akademiska studier, hur kunde man välja honom till partiledare? Han kan ju faktiskt bli vår statsminister! whistling.gif OBS! Ironi!
Gita
Löfven och kärnkraften
Gita

CITAT (Blomstertanten @ 27-01-2012, 07:23) *
Men herrejisses!!!! En vanlig arbetare utan akademiska studier, hur kunde man välja honom till partiledare? Han kan ju faktiskt bli vår statsminister! whistling.gif OBS! Ironi!

Kan bli ett problem.
Obs! Inte ironi.
Gita
Gossen Ruda
Får man påpeka att han inte är/blir vald på livstid, det är en partikongress nästa år. Han är tillsatt för att ena partiet och forma politiken, under tiden kan man i lugn och ro fundera ut en ev efterträdare om det blir nödvändigt. Tyvärr har tidigare partiledare rensat ut lite bland konkurrenter så toppen har blivit smal.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2012, 08:40) *
Får man påpeka att han inte är/blir vald på livstid, det är en partikongress nästa år. Han är tillsatt för att ena partiet och forma politiken, under tiden kan man i lugn och ro fundera ut en ev efterträdare om det blir nödvändigt. Tyvärr har tidigare partiledare rensat ut lite bland konkurrenter så toppen har blivit smal.

Jag har svårt att tro att man tycker sig ha "råd" med att byta partiledare en gång till innan nästa val. Min gissning är att Löfven sitter över nästa val men vid ännu ett valnederlag lär han få gå.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 27-01-2012, 08:48) *
Jag har svårt att tro att man tycker sig ha "råd" med att byta partiledare en gång till innan nästa val. Min gissning är att Löfven sitter över nästa val men vid ännu ett valnederlag lär han få gå.
Gita

Det är nog en realistisk analys. Då återgår han till fackförenandet, och hävdar att han skulle ha lämnat över även om valet gått bra rolleyes.gif
*Stintan*
Det knepigaste för Löfven och partiet blir nog hur han ska hantera kärnkraftsfrågan och europakten.
Gossen Ruda
Jag tycker det är fel att hänga upp sig på en eller några enskilda frågor. Visst styr en partiledare en del men samtidigt representerar han partiet och är beroende av dess stöd. Det är därför man har kongresser och liknande.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2012, 10:08) *
Jag tycker det är fel att hänga upp sig på en eller några enskilda frågor. Visst styr en partiledare en del men samtidigt representerar han partiet och är beroende av dess stöd. Det är därför man har kongresser och liknande.

Just det...

I sin förra position representerade han Metalls intressen vilket var hans uppgift då.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 27-01-2012, 10:17) *
Just det...

I sin förra position representerade han Metalls intressen vilket var hans uppgift då.

Men kan man över en natt helt byta till en helt motsatt åsikt på ett trovärdigt sätt?
Kan man framgånsrikt arbeta för ett ställningstagande mot sin egen övertygelse?
Jag vet inte, men så snabba svängningar lär inte minska politikerföraktet.
gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 27-01-2012, 10:30) *
Men kan man över en natt helt byta till en helt motsatt åsikt på ett trovärdigt sätt?
gita

Jag tänker mer på om det alls är möjligt med ett eventuellt samarbete med V o MP om han står kvar vid sina åsikter i dom frågorna men vi lär väl få se hur sossarna nu ska utforma sin politik. Han lär ju få ställa upp på den oavsett.
Gunilla T
CITAT (Gita @ 27-01-2012, 10:30) *
gita

Vi har ingen aning om hans åsikter, hans uppgift är att representera det socialdemokratiska partiet.

Hur är det nu med moderaterna sedan de börjat kalla sig det nya arbetarpartiet? Orkar inte leta nu men nog har det svängt i en hel del frågor när de äntligen fattade att de aldrig kommer att få makten om de inte har annat att komma med än skattesänkningar.

Fredrik satte upp fingret i luften....
Huggorm
Sossarna har väll redan svängt i frågan om EMU-pakten som moderaterna vill med i men Juholt vägrade
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-01-2012, 11:05) *
Sossarna har väll redan svängt i frågan om EMU-pakten som moderaterna vill med i men Juholt vägrade

Ja, man hittade en kompromiss..

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 27-01-2012, 11:06) *
Ja, man hittade en kompromiss..

Vem vet, vi kanske får se många "kompromisser" den närmsta tiden
Aqvakul
Intressant hur det redan börjar hackas på Stefan Löfven från borgerliga odlaiter, innan vi har en aning var han står...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon