|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Vad är igentligen skillnad på Hyresrätt och Instaslägenhet ?
Huggorm
10-03-2012, 23:35
CITAT (Motti @ 10-03-2012, 23:26)  Vad är igentligen skillnad på Hyresrätt och Instaslägenhet ? En hyresrätt hyr man, en bostadsrätt eller insatslägenhet får man betala en summa för. Man äger ändå inte lägenheten, men man blir medlem i föreningen som äger fastigheten. Man betalar ingen hyra, men en avgift som skall täcka en massa grejer utanför själva lägenheten. Sedan får man själv bekosta vitvaror, inredning, badrum, kök, allt möjligt.
Sonen har köppt sin lägenhet och betalade 400.000 för den och fick en hyra på 2,700 .Nu hyr han ut den eftersom han blivit Sambo ,anntar att han vill ha en väg ut i fall de inte fungerar tillsamans .Men Lägenhetspriserna i Stockholm Malmö Göteborg ä ju helt jäkla sanslösa ! Inte konstigt att en del ungar får bo hemma hos Mor o Far tills de är 25
Bengalow
10-03-2012, 23:45
Men Herreje, Motti, vilken nivå befinner du dig på? Att inte veta skillnad på köpt och hyrt...Det bara visar vilken nivå dina inlägg baseras på. Det finns lexikon, och t.ex. Google om man är det minsta i tvivel. Har du hört talas om det? Och du skall komma med råd till andra, vad som är bäst för dem! Sätt dig på händerna nästa gång du vill skriva, eller läs på! Tuir för moderater att inte alla medlemmar är så ignoranta till kunskap...då hade dom varit under 4%-spärren.
Tack för ett "vänligt"svar Bengalow !föresten passar dig ditt Nick väldigt bra på dig .Förstår att du gillar att trycka ner andra
CITAT (Motti @ 10-03-2012, 23:45)  Sonen har köppt sin lägenhet och betalade 400.000 för den och fick en hyra på 2,700 .Nu hyr han ut den eftersom han blivit Sambo ,anntar att han vill ha en väg ut i fall de inte fungerar tillsamans .Men Lägenhetspriserna i Stockholm Malmö Göteborg ä ju helt jäkla sanslösa ! Inte konstigt att en del ungar får bo hemma hos Mor o Far tills de är 25  Din son har ingen hyra i en insatslägenhet. Det är en avgift till föreningen som ska täcka driften av bostaden, underhåll av husen, snöröjning, eventuella lånekostnader föreningen har och allt annat som tillhör ett bostadshus. I en likvärdig hyresrätt är hyran i regel mer än vad en avgift är i en bostadsrättsförening. Det beror på att hyran ska inte bara täcka utgifterna, utan också generera en vinst till hyresvärden.
Bengalow
11-03-2012, 00:11
Ta åt dig istället, Motti. Din okunskap är ju förfärande!!! Min "vänlighet" är ingen vänlighet, bara en antydan om att du för det mesta är helt ovetande om verkligheten utanför din egen lilla bubbla. Jag gillar att trycka ner andra, som försöker vara mer än deras personlighet visar. Läs artikeln om "rika fuskare" en gång till..."-Även de som tror att dom tillhör ett högre skikt i samhället"...osv. Du är så genomskådad, att det nästan är synd om dig. Dags för avmaskering??
Tack för ett trevligt och sansat svar Anma :)efter som min son är 32 år så lägger jag mig inte i hans boende därför undrade jag nu vad som är eller var skillnad !Nu vet jag  Har aldrig ägt en lägenhet bara hyrt .
CITAT (Bengalow @ 11-03-2012, 00:11)  Ta åt dig istället, Motti. Din okunskap är ju förfärande!!! Min "vänlighet" är ingen vänlighet, bara en antydan om att du för det mesta är helt ovetande om verkligheten utanför din egen lilla bubbla. Jag gillar att trycka ner andra, som försöker vara mer än deras personlighet visar. Läs artikeln om "rika fuskare" en gång till..."-Även de som tror att dom tillhör ett högre skikt i samhället"...osv. Du är så genomskådad, att det nästan är synd om dig. Dags för avmaskering?? Du vinner ingenting med din attityd. Synd att du ska vara på det sättet, för i grunden är dina värderingar ganska sunda.
Tycker synd om dig Bengalow du måste ha det jäkligt taskigt eftersom du tänder på att trycka ner andra !antar att du är sosse eller vänster ?är det där du lärt dig att behanla andra som skit i så fall är jag glad över att vara Moderatoch rik . Att ha en så jäkla taskig attityd som du har !ja vad i all sin da ska man säga ?bara att beklaga när man inte kan ta till sig att människor är annorlunda !föresten trodde jag att det var sossarnas och vänsterns slogan Lika för alla !
Ja men ni på vänster sidan argumnterar ju alltid över allas lika rätt och värde ! att vi alla ska ha rätt att vara dom vi är !tyvär så ser jag en sida i en del här som är väldigt fördömmande när man inte tycker som ni gör .Att sitta här och trycka ner mig och i stort set idiotförklara mig utan att ni eller du vet ett dugg om mig och mitt liv säger en del om er som människor .Det här är internet och ingen vet något om någons liv här bara det ni tror och gissar ni dömmer männsikor rätt av bara för att det tillfredställer er själva .Projecering googla på det .
herkules
11-03-2012, 00:50
fast motti, du ÄR inte påläst, du kommer med det ena påståendet efter det andra som är hur enkla som helst att smula sönder med fakta. sen behöver man inte svara ohövligt på en fråga, det kan jag hålla med om.
Då undrar jag vem här som bestämer att jag 'är en idiot och inte vet något om nått ?Var enda vecka blir jag idiotförklarad här för att jag är Moderat !tycker det säger mer om er än mig .Ingen av er här vet ett dugg om mitt liv ändå så ger många sig på mig hela tiden .Ska jag då bara sitta här och tiga ? Jag gjorde det länge men sedan fick jag bara nog .Jag hänger inte på ODLA för att bli nertryckt av människor med dåligt självförtroende.Och varför har så många här så himmla svårt för att acceptera olikheter ?
herkules
11-03-2012, 01:24
jag tror inte att det är för ditt politiska ställningstagande du eventuellt blivit kallad för idiot. du läser inte undersökningar det länkas till, läser du dem och de inte passar dig så kallar dem för bullskit (som väl egentligen ska vara bullshit va?)det spelar liksom ingen roll, hör det inte hemma i din lilla by eller har inte din man sagt det så finns det inte eller så är det fel. du är inskränkt tycker jag. säkert snäll men det räcker oftast inte i en diskussion vare sig den handlar om miljö, politik eller annat.
herkules
11-03-2012, 10:30
Demokratin satt ur spel inget ovanligt när de borgeliga regerar.
malarmaster
11-03-2012, 15:32
som sagt,allmännyttans pengar används till övrig kommunal verksamhet istället för att höja skatter när borgarna styr. det är väl inget att förvånas över,det man kan förvånas över är det överskott som många kommunala bostadsbolag runt i landet producerar inte resulterar i att det byggs mer lägenheter,samt att det enorma renoveringsbehov som finns i miljonprogrammet nonchaleras. att skatterna bör vara låga har borgarna gått till val på,följaktligen används en del av vinsterna i de kommunala bolagen för kommunal verksamhet,inget fel i det,eller? Ulf
*Stintan*
11-03-2012, 16:14
CITAT (malarmaster @ 11-03-2012, 15:32)  som sagt,allmännyttans pengar används till övrig kommunal verksamhet istället för att höja skatter när borgarna styr. det är väl inget att förvånas över,det man kan förvånas över är det överskott som många kommunala bostadsbolag runt i landet producerar inte resulterar i att det byggs mer lägenheter,samt att det enorma renoveringsbehov som finns i miljonprogrammet nonchaleras. att skatterna bör vara låga har borgarna gått till val på,följaktligen används en del av vinsterna i de kommunala bolagen för kommunal verksamhet,inget fel i det,eller? Ulf Varför ska just hyresgästerna betala sådant som borde bekostas med skattemedel? Självklart är det fel att höja hyrorna bara för att slippa skattehöjningar.
herkules
11-03-2012, 16:57
CITAT (malarmaster @ 11-03-2012, 15:32) 1526571[/url]'] som sagt,allmännyttans pengar används till övrig kommunal verksamhet istället för att höja skatter när borgarna styr. det är väl inget att förvånas över,det man kan förvånas över är det överskott som många kommunala bostadsbolag runt i landet producerar inte resulterar i att det byggs mer lägenheter,samt att det enorma renoveringsbehov som finns i miljonprogrammet nonchaleras. att skatterna bör vara låga har borgarna gått till val på,följaktligen används en del av vinsterna i de kommunala bolagen för kommunal verksamhet,inget fel i det,eller? Ulf klart att det är fel, intäkter från hyror ska inte användas till annan kommunal verksamhet, det ska byggas fler hyresrätter och renoveras för de pengarna.
malarmaster
11-03-2012, 17:23
CITAT (*Stintan* @ 11-03-2012, 16:14)  Varför ska just hyresgästerna betala sådant som borde bekostas med skattemedel? Självklart är det fel att höja hyrorna bara för att slippa skattehöjningar. det finns en annan debatt om statliga företag o deras utförsäljning,motargumentet är just att vinsterna dessa företag gör behövs i statskassan. detta gäller alltså inte kommunala bolag?deras vinst skall inte gå till samhället i stort utan bara till deras hyresgäster?vad då göra med andra kommunala bolag såsom energi/elföretag,sophantering,vatten/avlopp? skall överskottet gå tillbaks till konsumenterna eller användas inom kommunen för att täcka upp underskott inom t.ex skola,vård o omsorg? det har inte alltid varit så att allmännyttan gjort vinster.då täcktes underskotten med skattemedel. numera har de flesta allmännyttiga bolagen ett vinstkrav på sig.en brist på bostäder ger ju också att alla lägenheter är uthyrda,följaktligen går bolagen med bra vinster. det är kanske därför det inte byggs? bostadsbrist ger vinster. Ulf
Aqvakul
12-03-2012, 07:41
herkules
12-03-2012, 08:44
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2012, 07:41)  trist att det inte är val i dag, borgarna hinner hitta på mycket skit innan det är dags.
*Stintan*
12-03-2012, 10:08
[attachment=68467:gr_vergrop.jpg]
Huggorm
12-03-2012, 12:14
CITAT (herkules @ 12-03-2012, 08:44)  trist att det inte är val i dag, borgarna hinner hitta på mycket skit innan det är dags. Ja ve och fasa, tänk om de skulle hitta på något som tar tillbaka ledningen
tror att det börjar återgå till det normala där S o M kommer att ligga kring 30-35%. Får nog vänja oss vid minoritetsregeringar framöver. Även om allianser skulle förlora ett val så har dom ju visat sin regeringsduglighet så långa regeringsinnehav hör nog gårdagen till. Varför inte låta S regera en mandatperiod så väljarna kan se vad skillnaderna består i. Mycket har ju hänt sen 2006 så S är ju ett oprövat kort i dagsläget.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle14432544.abMycket bra skrivet av Guillou,nånting för våra politiker att ta tag i handlar om jämställdhet och kvinnoförnedrande munderingar. Tycker även att omskärelse av små pojkar borde förbjudas i Sverige
herkules
12-03-2012, 13:41
CITAT (Huggorm @ 12-03-2012, 12:14)  Ja ve och fasa, tänk om de skulle hitta på något som tar tillbaka ledningen  nå, nu är ju detta inte en tävling utan det handlar om sverige och svenska folkets väl och ve.
malarmaster
12-03-2012, 16:16
CITAT (Huggorm @ 12-03-2012, 12:14)  Ja ve och fasa, tänk om de skulle hitta på något som tar tillbaka ledningen  eller att s visar upp sin politik,skattehöjningar o bakåtsträvande gav dem inga poäng i de sista valen. står en intervju med löfven i expressen idag,där framkommer ju en del. de ligger nära alliansens politik eller rättare sagt nya moderaterna.kanske bättre att m o s kommer överens o bildar regering? Ulf
Markus H !dom lättleda idioterna röstade fram en Borgelig regering ! kallas inte det för majoritet ? Häfftig bild på Juholt föresten
Bengalow
12-03-2012, 21:22
Den häfffftiga bilden är inte Juholt, Motti, det är din käre statsminister, Fredrik (M) Reinfeldt, som ramlar i gropen...som han själv grävt (f-n tro't, men han har ju en spade i handen, kanske första gången!)
Jag känner igen Reinfelt och inte är han lik Juholt ett dugg  Varken fysikst eller i politiken tack och lov
CITAT (herkules @ 11-03-2012, 10:30)  Demokratin satt ur spel inget ovanligt när de borgeliga regerar. Jäkla konstig definition på demokrati. Fast det är ju som vanligt med vänsterfolk.
Huggorm
12-03-2012, 22:01
Är den där gropbilden tänkt att vara karikatyr på något speciellt, eller var det bara någon som kom på att det vore roligt att göra en bild där Reinfeldt faller i egen grop? Kanske någon tänkt att han faller i egen grop när han blir sjuk och inte får sjukersättning? Eller att han föll i egen grop när han fick betala reavinstskatt på husförsäljningen bara för att han inte tagit bort den skatten än?
herkules
12-03-2012, 22:11
CITAT (Azur @ 12-03-2012, 21:59) 1526949[/url]'] Jäkla konstig definition på demokrati. Fast det är ju som vanligt med vänsterfolk. nu blandar du ihop saker och ting, hyresgästföreningen är partipolitiskt obundet.
CITAT (herkules @ 12-03-2012, 22:11)  nu blandar du ihop saker och ting, hyresgästföreningen är partipolitiskt obundet. De är kollektivister, ordföranden är en socialdemokratisk riksdagsledamot, de är medlemmar i Palmecentret, och enda gångerna de kritiserat socialdemokraterna är när S har velat tillåta hyresgäster att köpa sina lägenheter. Obundna my ass. Hyresgästföreningens huvudmål är att till varje pris hålla uppe sitt eget medlemsantal, vilket innebär att de är programmatiskt emot alla utförsäljningar, inklusive de där majoriteten eller tillochmed alla berörda hyresgäster är för. Så mycket bryr de sig om demokrati. I just det här fallet låtsas de att deras åsikt per definition är majoritetsåsikt medan de folkvalda politikerna representerar en minoritet.
*Stintan*
12-03-2012, 23:15
CITAT (Azur @ 12-03-2012, 23:07)  De är kollektivister, ordföranden är en socialdemokratisk riksdagsledamot, de är medlemmar i Palmecentret, och enda gångerna de kritiserat socialdemokraterna är när S har velat tillåta hyresgäster att köpa sina lägenheter. Obundna my ass.
Hyresgästföreningens huvudmål är att till varje pris hålla uppe sitt eget medlemsantal, vilket innebär att de är programmatiskt emot alla utförsäljningar, inklusive de där majoriteten eller tillochmed alla berörda hyresgäster är för. Så mycket bryr de sig om demokrati.
I just det här fallet låtsas de att deras åsikt per definition är majoritetsåsikt medan de folkvalda politikerna representerar en minoritet. Sen när är Hyresgästföreningens förbundsordförande socialdemokratisk riksdagsledamot????
herkules
12-03-2012, 23:56
CITAT (Azur @ 12-03-2012, 23:07) 1526976[/url]'] De är kollektivister, ordföranden är en socialdemokratisk riksdagsledamot, de är medlemmar i Palmecentret, och enda gångerna de kritiserat socialdemokraterna är när S har velat tillåta hyresgäster att köpa sina lägenheter. Obundna my ass.
Hyresgästföreningens huvudmål är att till varje pris hålla uppe sitt eget medlemsantal, vilket innebär att de är programmatiskt emot alla utförsäljningar, inklusive de där majoriteten eller tillochmed alla berörda hyresgäster är för. Så mycket bryr de sig om demokrati.
I just det här fallet låtsas de att deras åsikt per definition är majoritetsåsikt medan de folkvalda politikerna representerar en minoritet. din röv får du behålla för dig själv.
Jösses då ! vilka kraftord kan man inte försöka framföra sina åsikter utan att dra in röven tex  Typiskt för dom som inte fixar att föra en normal diskution då måste man bli "grov"svära, be folk dra åt pipsvängen mm mm .Är man trygg i sig själv ska man inte behöva ta till sådant måste va de yngre som inte kan styra sig och har svårt för att välja sitt språk ! ELLER Tänk er om Reinfelt hade bet Juholt ta sig i röven i en politisk diskution ?inte speciellt moget .
CITAT (*Stintan* @ 12-03-2012, 23:15)  Sen när är Hyresgästföreningens förbundsordförande socialdemokratisk riksdagsledamot???? Barbro Engman. Hyresgästföreningen har under senare år börjat låtsas att de är "opolitiska", återigen eftersom deras främsta mål är att maximera antalet medlemmar och ganska många hyresgäster faktiskt inte vill vara med i en öppet socialdemokratisk organisation, men de är politiskt obundna på samma sätt som Sverigedemokraterna inte är rasister.
herkules
13-03-2012, 04:20
CITAT (Azur @ 13-03-2012, 01:08) 1527002[/url]'] Barbro Engman. Hyresgästföreningen har under senare år börjat låtsas att de är "opolitiska", återigen eftersom deras främsta mål är att maximera antalet medlemmar och ganska många hyresgäster faktiskt inte vill vara med i en öppet socialdemokratisk organisation, men de är politiskt obundna på samma sätt som Sverigedemokraterna inte är rasister. ojojoj, här var det fördomar så det räckte och blev över. kom igen när du vet vad du pratar om tack.
Blomstertanten
13-03-2012, 04:47
"Föreningen är partipolitiskt obunden men har en tydlig bostadspolitisk profil. Tidigare har man haft starka band till arbetarrörelsen och socialdemokratin, bland annat via sitt medlemskap i studieförbundet ABF och Palmecentret. Detta band till socialdemokratin har på senare år luckrats upp, bland annat genom den nuvarande ordförande Barbro Engman som paradoxalt nog tidigare var riksdagsledamot för Socialdemokraterna. Hyresgästföreningen har bland annat på senare år i flera debattartiklar starkt kritiserat såväl socialdemokratiska som borgerliga bostadspolitiska förslag." http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyresg%C3%A4stf%C3%B6reningenFör övrig så var Barbro riksdagsledamot mellan 1974-1979. alltså ganska länge sedan!!!! Ett litet utdrag ur HGF´s stadgar: 1.3 Inriktning Hyresgästföreningen ska vara den folkrörelse som garanterar alla bostadshyresgäster inflytande, gemenskap och trygghet i boendet. Hyresgästföreningen underlättar för medlemmarna att arbeta för ett bra boende i de former de själva vill. Hyresgästföreningen ska vara demokratiskt uppbyggd och partipolitiskt obunden.
Aqvakul
13-03-2012, 05:10
CITAT (Motti @ 13-03-2012, 00:36)  Jösses då ! vilka kraftord kan man inte försöka framföra sina åsikter utan att dra in röven tex  Typiskt för dom som inte fixar att föra en normal diskution då måste man bli "grov"svära, be folk dra åt pipsvängen mm mm .Är man trygg i sig själv ska man inte behöva ta till sådant måste va de yngre som inte kan styra sig och har svårt för att välja sitt språk ! ELLER Tänk er om Reinfelt hade bet Juholt ta sig i röven i en politisk diskution ?inte speciellt moget . Nu var det faktiskt Azur som drog in "röven" i diskussionen, även om hon använde det engelska "ass".... fast det förstod du kanske inte...
*Stintan*
13-03-2012, 07:20
CITAT (Azur @ 13-03-2012, 01:08)  Barbro Engman. Hyresgästföreningen har under senare år börjat låtsas att de är "opolitiska", återigen eftersom deras främsta mål är att maximera antalet medlemmar och ganska många hyresgäster faktiskt inte vill vara med i en öppet socialdemokratisk organisation, men de är politiskt obundna på samma sätt som Sverigedemokraterna inte är rasister. Till skillnad mot dig så kan jag läsa innantill!
Huggorm
13-03-2012, 08:05
Det är rätt kul att neka när hyresgästföreningen kommer och vill värva. Den tunna fernissan av vänliga leenden rasar av på en gång, och de blir sura och aggressiva. En gång angav jag som skäl till varför jag inte ville gå med att de hjälpte "idioter" från att bli vräkta, och det var inte något jag som skötsam granne ville stödja. En annan gång argumenterade jag för att marknadshyror skulle skapa nybyggnation, och då blev gubben helt svart i blicken. Sedan dess släpper jag aldrig in dem, de får stå i trappuppgången och prata.
Blomstertanten
13-03-2012, 08:09
CITAT (Azur @ 13-03-2012, 01:08)  Barbro Engman. Hyresgästföreningen har under senare år börjat låtsas att de är "opolitiska", återigen eftersom deras främsta mål är att maximera antalet medlemmar och ganska många hyresgäster faktiskt inte vill vara med i en öppet socialdemokratisk organisation, men de är politiskt obundna på samma sätt som Sverigedemokraterna inte är rasister. Hyresgästföreningen är inte och har aldrig någonsin försökt framstå som opolitiska!!!!! Det skulle vara en omöjlighet, eftersom vi strävar efter att få en bra bostadspolitik! Däremot är vi partipolitiskt obunda, men det är en helt annan sak
Blomstertanten
13-03-2012, 08:17
CITAT (Huggorm @ 13-03-2012, 08:05)  Det är rätt kul att neka när hyresgästföreningen kommer och vill värva. Den tunna fernissan av vänliga leenden rasar av på en gång, och de blir sura och aggressiva. En gång angav jag som skäl till varför jag inte ville gå med att de hjälpte "idioter" från att bli vräkta, och det var inte något jag som skötsam granne ville stödja. En annan gång argumenterade jag för att marknadshyror skulle skapa nybyggnation, och då blev gubben helt svart i blicken. Sedan dess släpper jag aldrig in dem, de får stå i trappuppgången och prata. Marknadshyror är ju ett utmärkt sätt att öka segregationen och minska valfriheten om det nu är det man vill! Men jag trodde att det var precis det motsatta Alliansen och dess anhängare vill
Huggorm
13-03-2012, 08:17
Officiellt är hyresgästföreningen partipolitiskt obundna, men liksom fackföreningarna är det nog ett vänsterprojekt från början och de flesta i maktposition är nog också åt vänster.
Blomstertanten
13-03-2012, 08:19
CITAT (Huggorm @ 13-03-2012, 08:17)  Officiellt är hyresgästföreningen partipolitiskt obundna, men liksom fackföreningarna är det nog ett vänsterprojekt från början och de flesta i maktposition är nog också åt vänster. Säg det till de moderater som är aktiva i HGF
Gunilla T
13-03-2012, 08:24
CITAT (Motti @ 13-03-2012, 00:36)  Jösses då ! vilka kraftord kan man inte försöka framföra sina åsikter utan att dra in röven tex  Typiskt för dom som inte fixar att föra en normal diskution då måste man bli "grov"svära, be folk dra åt pipsvängen mm mm .Är man trygg i sig själv ska man inte behöva ta till sådant måste va de yngre som inte kan styra sig och har svårt för att välja sitt språk ! ELLER Tänk er om Reinfelt hade bet Juholt ta sig i röven i en politisk diskution ?inte speciellt moget . Håller med .... det är viktigt att vårda språket
*Stintan*
13-03-2012, 08:39
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2012, 08:24)  Håller med .... det är viktigt att vårda språket   absolut men en del verkar tycka att det bara gäller andra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|