|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 18:29)  Vem som kommer att hoppa in som ersättare i riksdagen är väl inte klart, eller har jag missat det? Gita Det måste ju bli någon av dem som sitter där.
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 17:59)  Vad menar du med "en seriös motpart"? Ska man tolka det som att S varit utan det under alla år med dem i regeringsställning? Nej det menade jag inte men visst var Mona Sahlin en lam anka sista året som partiledare eftersom hon inte hade sina partikamraters stöd och Juholt behöver vi väl inte ens tala om. Gita CITAT (Anma @ 29-01-2012, 18:31)  Det måste ju bli någon av dem som sitter där. Men så rätt du har! Gita
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 18:36)  Nej det menade jag inte men visst var Mona Sahlin en lam anka sista året som partiledare eftersom hon inte hade sina partikamraters stöd och Juholt behöver vi väl inte ens tala om. Gita Men så rätt du har! Gita Snälla, kan vi inte försöka lägga ner att fälla förnedrande komentarer om meningsmotståndarnas representanter? "Lam anka" kan kanske bytas ut mot något respektfullare utlåtande? Ang. Mona så är nog inte jag rätt person att stå upp för henne eftersom jag inte gillar henne något vidare. Juholt...hmm...hur lång inkörsport till partiledarposten tycker du att det är rimligt att acceptera? Spelar det någon roll om man sitter i regeringsställning eller om man sitter i opposition? Bara en liten undring....
CITAT (Bengalow @ 29-01-2012, 15:24)  Beträffande "inte en susning" så tar du fel, men jag refererar ändå till Ann-Marie Pålssons bok om "knapptryckarpartiet", där hon skriver, att det är bara att göra som partiledningen sagt. Basta! Den gången jag satt i KF, så fick vi höra att "partipiskan ven" inom S. När sedan frågorna skulle avgöras, så var det minsann M's partipiska som ven, och t.o.m. svedde en del ledamöter. Men Sverigemoderaternas strategi har ju ett högt svävande mål - det får man inte ifrågasätta...
Och åter till frågan om delegater/elektorer...är det odemokratiskt eller ej? Jag tror faktiskt inte du kan svara trovärdigt efter dina utlägg om stalinistiska metoder. Du är en mossig bakåtsträvare, men säger att du blickar framåt! Pytt, säger jag. Jag tvivlar på att du verkligen läst den bok du refererar till eller möjligen har du läst men som vanligt inte förstått. Och för min del behöver jag mer än en källa för ha en tvärsäker uppfattning. Så du har suttit i KF? När, hur och hur länge gjorde du det? Jag antar att du hyfsade ditt sätt att debattera då om det nu är sant det du påstår. Ursäkta mig om jag tvivlar men du har inte riktigt det som krävs. Gita
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 18:47)  Snälla, kan vi inte försöka lägga ner att fälla förnedrande komentarer om meningsmotståndarnas representanter? "Lam anka" kan kanske bytas ut mot något respektfullare utlåtande? Ang. Mona så är nog inte jag rätt person att stå upp för henne eftersom jag inte gillar henne något vidare. Juholt...hmm...hur lång inkörsport till partiledarposten tycker du att det är rimligt att acceptera? Spelar det någon roll om man sitter i regeringsställning eller om man sitter i opposition? Bara en liten undring.... Nu brukar man säga att någon är "lam anka" när en person egentligen inte har något handlingsutrymme , när någon inte längre har möjlighet att påverka, så uttrycket avser inte Sahlin som person utan mera hennes situation. För övrigt gillar jag inte heller henne särskilt mycket men trots allt var hon klok nog att avsäga sig ett uppdrag som hon inte klarade särskilt bra. Gita
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 18:47)  Snälla, kan vi inte försöka lägga ner att fälla förnedrande komentarer om meningsmotståndarnas representanter? "Lam anka" kan kanske bytas ut mot något respektfullare utlåtande? Ang. Mona så är nog inte jag rätt person att stå upp för henne eftersom jag inte gillar henne något vidare. Juholt...hmm...hur lång inkörsport till partiledarposten tycker du att det är rimligt att acceptera? Spelar det någon roll om man sitter i regeringsställning eller om man sitter i opposition? Bara en liten undring.... Det är väl ganska ointressant vad jag anser vara en godtagbar inkörningsperiod, mera intressant är väl vad partiet anser vara godtagbart? Om du nu syftar på Löfven så tror jag säkert att han lyckas vända opinionen på kort sikt, hur det går på lite längre sikt beror nog på vilken väg han och partiet väljer. Gita
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 19:10)  Nu brukar man säga att någon är "lam anka" när en person egentligen inte har något handlingsutrymme , när någon inte längre har möjlighet att påverka, så uttrycket avser inte Sahlin som person utan mera hennes situation. För övrigt gillar jag inte heller henne särskilt mycket men trots allt var hon klok nog att avsäga sig ett uppdrag som hon inte klarade särskilt bra. Gita Det är ju bra att det i alla fall finns någon sosse som du anser vara någorlunda klok. Men mina frågor då? Vad tycker du är en rimlig tid? Red: Du hann svara medan jag skrev det här inlägget. Sorry!
Gossen Ruda
29-01-2012, 19:19
Tillbaka till den obesvarade frågan. Varför var det så fruktansvärt odemokratiskt i S när Juholt valdes eftersom han inte hade några motkandidater när det var likadant i M när FR valdes? Går det att få ett svar? Jag är ganska enveten som bekant.
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2012, 15:26)  Gita, i Nationalencyklopedin står följande att läsa.
gråsosse, benämning myntad på 1960-talet på socialdemokrat, företrädesvis ur en äldre generation, med en pragmatisk och praktisk syn på politiken och med sinne för behovet av politiska kompromisser och successiva reformer inom det bestående samhällets ram.
Du kanske borde omvärdera din syn på vad ordet gråsosse står för. Fast du vet väl att ord och språk ändrar innebörd kontinuerligt under tid. Gråsosse är som du mycket riktigt påpekar ett uttryck myntat på 60-talet men står idag mera för någon som fastnat på 60-talet och som anser att vad som gällde då gäller 2012 också. Så uppfattar jag inte Löfven men jag kan naturligtvis ha fel. Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 19:19)  Tillbaka till den obesvarade frågan. Varför var det så fruktansvärt odemokratiskt i S när Juholt valdes eftersom han inte hade några motkandidater när det var likadant i M när FR valdes? Går det att få ett svar? Jag är ganska enveten som bekant. n. Men visst inser du väl att det var ganska stor skillnad på hur det gick till när C, MP och V valde ny ordförande gentemot hur S hanterade detta. För min del framstår de förstnämndas sätt att hantera frågan som mera i tiden och mera demokratisk. Gita
*Stintan*
29-01-2012, 19:50
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 19:27)  Fast du vet väl att ord och språk ändrar innebörd kontinuerligt under tid. Gråsosse är som du mycket riktigt påpekar ett uttryck myntat på 60-talet men står idag mera för någon som fastnat på 60-talet och som anser att vad som gällde då gäller 2012 också. Så uppfattar jag inte Löfven men jag kan naturligtvis ha fel. Gita För att ett uttryck är myntat på 60-talet betyder det ju inte att det fastnat på 60-talet. Det finns ju massor av gamla uttryck som i allra högsta grad är aktuella idag. Det är ju precis det som står i NE som människor som känner SL sagt om honom så även politiska kommentatorer. Och han har kallats gråsosse i de egna leden. Du bara fortsätter att slingra dig. Har du nånsin fel i någonting? Klä av dig ålaskinet för en gångs skull. Det var för att jag inte delade din uppfattning om vad en gråsosse är som jag slog upp det och mycket riktigt så har du fel.
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 19:27)  Fast du vet väl att ord och språk ändrar innebörd kontinuerligt under tid. Gråsosse är som du mycket riktigt påpekar ett uttryck myntat på 60-talet men står idag mera för någon som fastnat på 60-talet och som anser att vad som gällde då gäller 2012 också. Så uppfattar jag inte Löfven men jag kan naturligtvis ha fel. Gita Då tror jag faktiskt att du missbedömer många av oss här på Odla. Vad det gäller mej, så kan inte jag se några motstridigheter med att vara utvecklingsbenägen samtidigt som man påminner sej om och tar tillvara tidigare erfarenheter. Nog är det väl klokare än att blint köra på och begå samma misstag igen?
Aqvakul
29-01-2012, 19:59
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 19:27)  Fast du vet väl att ord och språk ändrar innebörd kontinuerligt under tid. Gråsosse är som du mycket riktigt påpekar ett uttryck myntat på 60-talet men står idag mera för någon som fastnat på 60-talet och som anser att vad som gällde då gäller 2012 också. Så uppfattar jag inte Löfven men jag kan naturligtvis ha fel. Gita Visst Gita, din tolkning är säkert riktigare än NE:s...  Måste var skönt att alltid veta bäst...
Gossen Ruda
29-01-2012, 20:01
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2012, 19:19)  Tillbaka till den obesvarade frågan. Varför var det så fruktansvärt odemokratiskt i S när Juholt valdes eftersom han inte hade några motkandidater när det var likadant i M när FR valdes? Går det att få ett svar? Jag är ganska enveten som bekant. Fortfarande inget vettigt svar, OBSERVERA ATT DET FRÅGAN OM SKILLNADEN MELLAN S OCH M!!!!!
CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 19:52)  Då tror jag faktiskt att du missbedömer många av oss här på Odla. Vad det gäller mej, så kan inte jag se några motstridigheter med att vara utvecklingsbenägen samtidigt som man påminner sej om och tar tillvara tidigare erfarenheter. Nog är det väl klokare än att blint köra på och begå samma misstag igen? Fast nu var det ju Löfven som jag delgav min uppfattning av och jag uppfattar honom inte som en gråsosse utan snarare att han delar mycket av Alliansen syn när det gäller t.ex. arbetsmarknad, företagande, näringsliv och ekonomi. Men som jag sa tidigare , visst kan jag ha fel det visar väl sig så småningom. Gira
CITAT (Gita @ 29-01-2012, 20:03)  Fast nu var det ju Löfven som jag delgav min uppfattning av och jag uppfattar honom inte som en gråsosse utan snarare att han delar mycket av Alliansen syn när det gäller t.ex. arbetsmarknad, företagande, näringsliv och ekonomi. Men som jag sa tidigare , visst kan jag ha fel det visar väl sig så småningom. Gira Ja, du har rätt. Jag inser att jag gjorde en tankevurpa men jag låter ändå mitt inlägg stå kvar eftersom det är svar på en ständigt återkommande anklagelse från alliansanhängarnas sida.
Mats Odell har köpt var sin lägenhet till sina barn. Han tycker att det kan alla föräldrar göra. Hans barn är mycket nöjda.
Judå. Verklighetsförankring, någon?
Aqvakul
29-01-2012, 21:59
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 21:54)  Mats Odell har köpt var sin lägenhet till sina barn. Han tycker att det kan alla föräldrar göra. Hans barn är mycket nöjda.
Judå. Verklighetsförankring, någon?
Huggorm
29-01-2012, 22:06
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 21:54)  Mats Odell har köpt var sin lägenhet till sina barn. Han tycker att det kan alla föräldrar göra. Hans barn är mycket nöjda.
Judå. Verklighetsförankring, någon? Man måste ju inte köpa i Stockholm. I Skara får man en etta för 5000kr, och då bor man dessutom nära Bert Karlsson http://www.blocket.se/skaraborg/1_rumsbost...m?ca=15&w=2
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 22:06)  Man måste ju inte köpa i Stockholm. I Skara får man en etta för 5000kr, och då bor man dessutom nära Bert Karlsson http://www.blocket.se/skaraborg/1_rumsbost...m?ca=15&w=2Så alla Sveriges barn som är flyttmogna ska flytta till Skara då? Det var det där med verklighetsförankring... Dessutom finns en hel del föräldrar som inte har 5000 ens att köpa för. Huggorm, du har dessutom missat hela poängen. Vad som är själva dumheten i citatet. Tack Aqva, jag orkade inte fixa in bilden.
Huggorm
29-01-2012, 22:25
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 22:16)  Så alla Sveriges barn som är flyttmogna ska flytta till Skara då? Det var det där med verklighetsförankring... Dessutom finns en hel del föräldrar som inte har 5000 ens att köpa för.
Huggorm, du har dessutom missat hela poängen. Vad som är själva dumheten i citatet. Tack Aqva, jag orkade inte fixa in bilden. Klart inte alla behöver flytta till Skara. Någon kan ju flytta till Skelleftehamn i stället, 10.000kr: http://www.blocket.se/vasterbotten/Fin_3a_...?ca=1_6&w=2Eller Ljusnarsberg för 5000kr: http://www.blocket.se/orebro/Vackert_och_b...?ca=1_6&w=3Eller Fagersta för 8000kr: http://www.blocket.se/vastmanland/Fin_2a_p...?ca=1_6&w=3Så jag tycker inte uttalandet är märkligt. Det är däremot säkert ryckt ur sitt sammanhang, allt för att skapa sensation i tidningen "Hem & Hyra" som säkert är hyresgästföreningens vänsterinriktade tidning
Bengalow
29-01-2012, 22:37
En opolitisk intresseorganisation för dem som hyr sin bostad. Varifrån får du vänsterinriktad? Jesses, så mycket bättre världen hade blivit, om folk hade gett f-n i sina fördomar...
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 22:25)  Klart inte alla behöver flytta till Skara. Någon kan ju flytta till Skelleftehamn i stället, 10.000kr: http://www.blocket.se/vasterbotten/Fin_3a_...?ca=1_6&w=2Eller Ljusnarsberg för 5000kr: http://www.blocket.se/orebro/Vackert_och_b...?ca=1_6&w=3Eller Fagersta för 8000kr: http://www.blocket.se/vastmanland/Fin_2a_p...?ca=1_6&w=3Så jag tycker inte uttalandet är märkligt. Det är däremot säkert ryckt ur sitt sammanhang, allt för att skapa sensation i tidningen "Hem & Hyra" som säkert är hyresgästföreningens vänsterinriktade tidning Du missar fortfarande poängen.
Huggorm
29-01-2012, 22:43
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 22:39)  Du missar fortfarande poängen. Du kanske läser in en poäng som egentligen inte finns?
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 22:43)  Du kanske läser in en poäng som egentligen inte finns? Det är du som missar den. Jag ska förklara. I det här landet finns föräldrar som knappt har råd att ge mat till sina barn och klä dem varmt så de slipper frysa. Att då säga, som politiker, att alla föräldrar bör köpa en lägenhet åt sina barn, det är inget annat än ett hån, eller möjligen en enorm verklighetsfrånvaro.
Huggorm
29-01-2012, 22:53
CITAT (Anma @ 29-01-2012, 22:51)  Det är du som missar den.
Jag ska förklara. I det här landet finns föräldrar som knappt har råd att ge mat till sina barn och klä dem varmt så de slipper frysa. Att då säga, som politiker, att alla föräldrar bör köpa en lägenhet åt sina barn, det är inget annat än ett hån, eller möjligen en enorm verklighetsfrånvaro. Förutsatt att de måste ha flashiga lägenheter i storstaden. 10.000kr kan annars de flesta spara ihop om de får lite tid på sig, eller så får nog barnet själv banklåna på den summan utan större problem.
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 22:53)  Förutsatt att de måste ha flashiga lägenheter i storstaden. 10.000kr kan annars de flesta spara ihop om de får lite tid på sig, eller så får nog barnet själv banklåna på den summan utan större problem. Du lever i samma verklighetsförnekelse som Mats Odell. Men det var knappast någon nyhet. Dessutom. Om barnet tar banklån, då är det ju inte föräldern som köper bostaden. Jag lämnar den diskussionen nu för den leder ingen vart.
Blomstertanten
30-01-2012, 08:16
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 22:25)  Klart inte alla behöver flytta till Skara. Någon kan ju flytta till Skelleftehamn i stället, 10.000kr: http://www.blocket.se/vasterbotten/Fin_3a_...?ca=1_6&w=2Eller Ljusnarsberg för 5000kr: http://www.blocket.se/orebro/Vackert_och_b...?ca=1_6&w=3Eller Fagersta för 8000kr: http://www.blocket.se/vastmanland/Fin_2a_p...?ca=1_6&w=3Så jag tycker inte uttalandet är märkligt. Det är däremot säkert ryckt ur sitt sammanhang, allt för att skapa sensation i tidningen "Hem & Hyra" som säkert är hyresgästföreningens vänsterinriktade tidning CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 22:53)  Förutsatt att de måste ha flashiga lägenheter i storstaden. 10.000kr kan annars de flesta spara ihop om de får lite tid på sig, eller så får nog barnet själv banklåna på den summan utan större problem. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden förening som arbetar för att alla ska ha rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Mats Odell var Bostadsminister 2006- 2010 och det var tydligen hans tanke om hur man skulle lösa den stora bostadsbristen som råder i framför allt storstadsområden. Ungdommar tvingas bo kvar hemma eller får hålla till godo med att låna sovplats på kompisars soffa för att det inte finns små, billiga lägenheter och för att de inte får jobb! Bostadsbristen är störst i universitetsstäder, vilket gör att många tvingas tacka nej till utbildningen de kommit in på! Och vad gör bostadsministern? Ingenting!!!! Och vad gör regeringen? Ingenting!!! JOOOO, men nu kom jag på att de har ju gjort något : De har ju förändrat bolånen så det krävs större kontantinsats om man vill köpa sin bostad. Alltså har vägen till en egen bostad blivit ännu längre! Så din tanke om att föräldrarna ska spara ihop pengarna eller att ungdomarna själva ska låna på banken är bara en dröm!
Huggorm
30-01-2012, 08:23
CITAT (Blomstertanten @ 30-01-2012, 08:16)  Så din tanke om att föräldrarna ska spara ihop pengarna eller att ungdomarna själva ska låna på banken är bara en dröm! Återigen, Sverige är större än Stockholm, man måste inte tränga ihop sig på den dyraste punkten i landet.
Blomstertanten
30-01-2012, 08:35
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 08:23)  Återigen, Sverige är större än Stockholm, man måste inte tränga ihop sig på den dyraste punkten i landet. Nä visst, man kan ju flytta till de orter där det råder överskott på bostäder! Men där finns varken utbildning eller jobb! Och jag talar inte om Stockholm enbart! Jag talar om de 126 kommuner i Sverige där det råder bostadsbrist!!!!! Bara 16 procent av kommunerna har ett överskott av bostäder, de flesta i östra Götaland och Norrland i orter där det varken finns jobb eller utbildningar!
Eva i Skåne
30-01-2012, 08:41
Blomstertanten
Huggorm
30-01-2012, 08:44
CITAT (Blomstertanten @ 30-01-2012, 08:35)  Nä visst, man kan ju flytta till de orter där det råder överskott på bostäder! Men där finns varken utbildning eller jobb! Och jag talar inte om Stockholm enbart! Jag talar om de 126 kommuner i Sverige där det råder bostadsbrist!!!!! Bara 16 procent av kommunerna har ett överskott av bostäder, de flesta i östra Götaland och Norrland i orter där det varken finns jobb eller utbildningar! Då borde alla pensionärer flytta till orterna utan jobb, så blir det plats ledig där det finns jobb
Blomstertanten
30-01-2012, 09:15
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 08:44)  Då borde alla pensionärer flytta till orterna utan jobb, så blir det plats ledig där det finns jobb Så din lösning på problemet är alltså tvångsförflyttning av pensionärer?
herkules
30-01-2012, 09:22
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 08:44)  Då borde alla pensionärer flytta till orterna utan jobb, så blir det plats ledig där det finns jobb då frigörs boende där det finns jobb nu - pensionärer flyttar till glesbygd och så skapas det jobb där, sjukhus, äldreboenden, tandläkare, post, bank, apotek, matvarubutiker, låter som bra tycker jag, hela sverige blir bebott och rullar till slut!
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 08:44)  Då borde alla pensionärer flytta till orterna utan jobb, så blir det plats ledig där det finns jobb Du är lite rolig du. Utgår ifrån att du inte menar allvar det är därför jag tycker du är lite rolig, men ändå om jag skulle ta dina ord på allvar: Det är inte lätt att flytta på gamla människor och man bör inte heller göra det hur som helst,(dom har förresten en egen vilja). Antag då att vi bortser från det humana i att man flyttar dom från en känd miljö och kanske från familj och vänner och vad dom själva vill. Det blir hög kostnad iof för den kommunen som ska tillgodose äldreboende, sjukvård mm när dom blir äldre, men också fler arbetstillfällen för att tillgodose behoven. Men eftersom dom då kanske flyttat från sina närmaste så är det kanske ingen som har koll när det barkat utför. Gamla kan ha en sällsynt förmåga att mha sin livserfarenhet dölja att allt inte är som det ska och det krävs uppmärksamma anhöriga till det, då är det svårare om avstånden är stora.
*Stintan*
30-01-2012, 10:05
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 08:44)  Då borde alla pensionärer flytta till orterna utan jobb, så blir det plats ledig där det finns jobb Ibland är du mer än lovligt orealistisk och du borde utses till Odlas störste provokatör.
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 08:44)  Då borde alla pensionärer flytta till orterna utan jobb, så blir det plats ledig där det finns jobb Eller om pensionärerna fick gå i pension och inte ska tvingas jobba längre. Då blev det också arbeten till de som inte har. kort inlägg
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 22:06)  Man måste ju inte köpa i Stockholm. I Skara får man en etta för 5000kr, och då bor man dessutom nära Bert Karlsson http://www.blocket.se/skaraborg/1_rumsbost...m?ca=15&w=2Att flytta till Skara kanske inte är en lösning som är rimlig för de flesta men kanhända bör man kunna acceptera ett visst pendlingsavstånd. I en liten håla mindre än två mil eller 15 min med tåg utanför en av våra större universitetsstäder har man ganska nyligen rivit flera hyreshus efter ett misslyckat försök att hyra ut som billiga studentbostäder. Detta trots att det råder stor bostadsbrist i universitetsstaden. Gita
Red Top
30-01-2012, 11:47
CITAT (Gita @ 30-01-2012, 11:33)  Att flytta till Skara kanske inte är en lösning som är rimlig för de flesta men kanhända bör man kunna acceptera ett visst pendlingsavstånd. I en liten håla mindre än två mil eller 15 min med tåg utanför en av våra större universitetsstäder har man ganska nyligen rivit flera hyreshus efter ett misslyckat försök att hyra ut som billiga studentbostäder. Detta trots att det råder stor bostadsbrist i universitetsstaden. Gita Var?
Martin Lundqvist, nämndordförande i Haninge Folkpartiet anser att samhällsklass, det är något man väljer själv. Det är ett individuellt val. LÄNK till prentcreen på människans FB
Aqvakul
31-01-2012, 13:06
CITAT (Anma @ 31-01-2012, 12:53)  Martin Lundqvist, nämndordförande i Haninge Folkpartiet anser att samhällsklass, det är något man väljer själv. Det är ett individuellt val. LÄNK till prentcreen på människans FBIngen släkting (hoppas jag)!
herkules
31-01-2012, 13:47
sicken dumsnut!
Ja, men inte ett dugg förvånande, finns vissa alliansanhängare här på Odla också som tänker på liknande sätt.
herkules
31-01-2012, 14:03
de lever i en bubbla helt utan verklighetsförankring.
Nej, att kalla sådana människor för dumma och att sakna verklighetsförankring är att underskatta dem tror jag. Deras syfte är nog snarare att försöka spela på andras överseende med mindre intelligenta personer. Det där handlar bara om ett spel för gallerierna för att rättfärdiga att man fallit offer för sin hänsynslösa girighet helt enkelt. Om de nu verkligen vore så korkade, förklara då gärna varför de flesta som uttrycker sådana dumheter oftast är välbärgade och högutbildade människor.....eller ska man rent av omvärdera värdet av utbildning?? Då är det ju kunskap bara fördummande istället!
Huggorm
31-01-2012, 15:56
CITAT (Anma @ 31-01-2012, 13:59)  Ja, men inte ett dugg förvånande, finns vissa alliansanhängare här på Odla också som tänker på liknande sätt. Vilken samhällsklass man tillhör beror väll mycket på vad man jobbar med? Och utbildning är som bekant gratis i Sverige. Hade jag önskat tillhöra överklassen, om nu en sådan finns, så hade jag pluggat till läkare eller advokat. Men min ambition var att bli hillbillie, och det gick också bra att välja.
CITAT (Huggorm @ 31-01-2012, 15:56)  Vilken samhällsklass man tillhör beror väll mycket på vad man jobbar med? Och utbildning är som bekant gratis i Sverige. Hade jag önskat tillhöra överklassen, om nu en sådan finns, så hade jag pluggat till läkare eller advokat. Men min ambition var att bli hillbillie, och det gick också bra att välja. Du missar en sak. Alla har inte läshuvud nog för att bli så mycket mer än hillbillie, och jag har svårt att tro att du kan förklara hur man väljer sin intelligens. Dessutom håller jag inte med dig om att yrket bestämmer samhällsklassen.
Huggorm
31-01-2012, 16:24
CITAT (Anma @ 31-01-2012, 15:59)  Du missar en sak. Alla har inte läshuvud nog för att bli så mycket mer än hillbillie, och jag har svårt att tro att du kan förklara hur man väljer sin intelligens. Dessutom håller jag inte med dig om att yrket bestämmer samhällsklassen. Vad bestämmer samhällsklasen då? "Arbetarklass" finns det något som kallas, och det låter ju som att det har en koppling till arbetslivet?
Gunilla T
31-01-2012, 16:38
CITAT (Huggorm @ 31-01-2012, 16:24)  Vad bestämmer samhällsklasen då? "Arbetarklass" finns det något som kallas, och det låter ju som att det har en koppling till arbetslivet? Det varierar nog beroende på vem av de stora filosoferna du läser. Marx definition var mellan de som ägde produktionsmedlen och de som sålde sitt arbete.
Huggorm
31-01-2012, 16:51
CITAT (Gunilla T @ 31-01-2012, 16:38)  Det varierar nog beroende på vem av de stora filosoferna du läser. Marx definition var mellan de som ägde produktionsmedlen och de som sålde sitt arbete. Låter som en ganska grov uppdelning, som missar ganska många viktiga detaljer. Finns det ens någon som läser Marx nu för tiden? Jag trodde han blivit hopplöst omodern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|