|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Huggorm
03-02-2012, 23:31
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2012, 23:29)   så nu röstade plötsligt 90% av svenska folket på Reinfeldt & Co ???? 45% plus de 45% som röstade på de rödgröna.
herkules
03-02-2012, 23:33
CITAT (Motti @ 03-02-2012, 23:13)  Hemskt tråkigt att höra hur ni på vänstersidan har så gammla fördommar om egna företagare !ni har ju inte en susning om hur det fungerar i verkligheten !ni tror ju att alla egna företagare är födda med guldsked i mun och att alla företagare är Whalenbergare och har stenrika föräldra i grunden för det finns väl i all sin da ingen som jobbat till sig ett företag för egen maskin osv nä det måste ju va något skumt i så fall Gisses vilka gammla fördommar ni bär på ! Varför tror ni att vi har en Borgelig Regering i dag ?därför att svenska folket vill ha det så !eller tror ni att 90 % är idioter och inte vet vad dom röstade på ? en sak först - 90 % av svenska folket röstade inte borgeligt. jag har stor erfarenhet av eget företagande, man jobbar inte ihjäl sig såsom du vill få det att låta, funkar det inte så lägger man ned, eller hur? lyckas man med sitt företag så lever man gott, godare än tex en undersköterska på ett sjukhus. du snackar skit motti men jag förmodar att det var många år sedan du arbetade själv.
*Stintan*
03-02-2012, 23:36
CITAT (Huggorm @ 03-02-2012, 23:24)  Det kan vi jämföra med att bygga infrastruktur i Värmland, det är bra att ha om man har råd, men inget livsviktigt Så du menar att tänder är bra att ha om man har råd men inget livsviktigt? CITAT (Huggorm @ 03-02-2012, 23:31)  45% plus de 45% som röstade på de rödgröna. Motti har inte pratat om de rödgröna tack.
Huggorm
04-02-2012, 09:00
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2012, 23:36)  Så du menar att tänder är bra att ha om man har råd men inget livsviktigt? Ja, det tycker jag faktiskt man kan säga.
*Stintan*
04-02-2012, 09:17
CITAT (Huggorm @ 04-02-2012, 09:00)  Ja, det tycker jag faktiskt man kan säga. Jag hoppas grenen du sitter på snart går av så du kommer ner på jorden och börjar tänka lite längre än näsan räcker.
Huggorm
04-02-2012, 09:21
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2012, 09:17)  Jag hoppas grenen du sitter på snart går av så du kommer ner på jorden och börjar tänka lite längre än näsan räcker. Går grenen av får man fälla ut vingarna, det går inte att bara falla handlöst
*Stintan*
04-02-2012, 09:30
CITAT (Huggorm @ 04-02-2012, 09:21)  Går grenen av får man fälla ut vingarna, det går inte att bara falla handlöst Jodå det skulle behöva skakas om lite bland hjärncellerna.
Halaj!
Anmas bild fick mig att tänka. Jag fick som liten gosse i skolan, på 70-talet,, på hi/sk-lektionerna lära mig att man i Sverige hade en blandekonomi. Alltså en blandning mellan marknadsekonomi och planekonomi. Detta var nånslags officiell hållning. Jag tolkar detta som den svenska modellen. Sen sköts Palme. Sen kom den förra finanskrisen. Sen bara eskalerade det. Alla privatiseringar. Televerket, posten, you name it. Att Reinfelt och Co. Skulle montera ner det är ett skämt. Nedmonteringen av den svenska modellen har pågått i 20 år. Vem påbörjade den? Knappast Reinfelt och Co. Så gammal är han inte. På den tiden byggde Reinfelt kojor i skogen, sköt gråsparvar med slangbella och letade efter porrtidningar i pappersåtervinningen.
//T
CITAT (Tapio @ 04-02-2012, 22:37)  Halaj!
Anmas bild fick mig att tänka. Jag fick som liten gosse i skolan, på 70-talet,, på hi/sk-lektionerna lära mig att man i Sverige hade en blandekonomi. Alltså en blandning mellan marknadsekonomi och planekonomi. Detta var nånslags officiell hållning. Jag tolkar detta som den svenska modellen. Sen sköts Palme. Sen kom den förra finanskrisen. Sen bara eskalerade det. Alla privatiseringar. Televerket, posten, you name it. Att Reinfelt och Co. Skulle montera ner det är ett skämt. Nedmonteringen av den svenska modellen har pågått i 20 år. Vem påbörjade den? Knappast Reinfelt och Co. Så gammal är han inte. På den tiden byggde Reinfelt kojor i skogen, sköt gråsparvar med slangbella och letade efter porrtidningar i pappersåtervinningen. //T Försämringarna av A-kassan kan i alla fall alliansen ta åt sig äran för alldeles själva. Och trots allt var det alliansen som beslöt om den nya sk rehabiliterningskedjan och utförsäkringarna. De hade chansen att göra det bra men valde att göra det dåligt. De har i flera år haft chansen att ändra på det dåliga men de väljer att lappa lite och samtidigt försämra ännu mer i andra ändan.
Ett mycket bra tal  håller med dig till fullo Tapio :)Vad är det man brukar säga !Rom byggdes inte på en dag ! Alla sossar ocg vänsterparetister skriker och väsnas !men fakto är att svenska folket har valt en Borgelig regering och den lär vara kvar länge länge till .Men det finns skysteringar att göra i försäkringskassan gillar inte att folk blir utförsäkrade som nu sker  där måste vi borgeliga ta vårt annsvar.
Blomstertanten
04-02-2012, 23:09
CITAT (Motti @ 04-02-2012, 23:01)  Ett mycket bra tal  håller med dig till fullo Tapio :)Vad är det man brukar säga !Rom byggdes inte på en dag ! Alla sossar ocg vänsterparetister skriker och väsnas !men fakto är att svenska folket har valt en Borgelig regering och den lär vara kvar länge länge till .Men det finns skysteringar att göra i försäkringskassan gillar inte att folk blir utförsäkrade som nu sker  där måste vi borgeliga ta vårt annsvar. Du tjatar en massa om att vi andra drar alla över en kam hela tiden, men vad gör du själv nu? Du drar alla sossar och vänsterpartister över en och samma kam!!!!
CITAT (Blomstertanten @ 04-02-2012, 23:09)  Du tjatar en massa om att vi andra drar alla över en kam hela tiden, men vad gör du själv nu? Du drar alla sossar och vänsterpartister över en och samma kam!!!! Det gör Motti för jämnan sen när man ställer direkta frågor till henne om det så vägrar hon att svara. Därför är hon en av dem jag ignorerar totalt i politkertrådarna, ingen idé att diskutera med en grammofonskiva som fastnat och inte bemöter någonting. Däremot är det så att i senaste deskopmätningen ligger blocken nästan lika så det är inte alls självklart att borgerliga klarar makten i nästa val.
Blomstertanten
04-02-2012, 23:19
CITAT (Anma @ 04-02-2012, 23:16)  Det gör Motti för jämnan sen när man ställer direkta frågor till henne om det så vägrar hon att svara. Därför är hon en av dem jag ignorerar totalt i politkertrådarna, ingen idé att diskutera med en grammofonskiva som fastnat och inte bemöter någonting.
Däremot är det så att i senaste deskopmätningen ligger blocken nästan lika så det är inte alls självklart att borgerliga klarar makten i nästa val. Man kan ju alltid hoppas! Det känns mer och mer som om Alliansen håller på att "gräva sin egna grav".
CITAT (Blomstertanten @ 04-02-2012, 23:19)  Man kan ju alltid hoppas! Det känns mer och mer som om Alliansen håller på att "gräva sin egna grav". Ja, och de flesta alliansare glömmer gärna bort också att vi har en minoritetsregering, alliansen har inte fullkomlig makt, hur mycket alliansanhängarna än tror det.
CITAT (Motti @ 04-02-2012, 23:01)  Ett mycket bra tal  håller med dig till fullo Tapio :)Vad är det man brukar säga !Rom byggdes inte på en dag ! Alla sossar ocg vänsterparetister skriker och väsnas !men fakto är att svenska folket har valt en Borgelig regering och den lär vara kvar länge länge till .Men det finns skysteringar att göra i försäkringskassan gillar inte att folk blir utförsäkrade som nu sker där måste vi borgeliga ta vårt annsvar.Ja snälla Motti, gör det! Kan du inte ta dej ett snack med Reinfeldt om det i nästa vecka?
Att jag skulle dra alla sossar och vänsterpartister över en kam är ju er tolkning !faktum är att många av våra vänner hör till vänstern och vi har inga problem med det alls !det gäller att ha respeckt för varandras politiska tillhörighet och ha respeckt för var andra står politiskt .Av någon annledning så missade ni mitt inlägg om utförsäkringar av dom som har ett handikapp !jag är en av dom som har ett handikapp men eftersom jag inte jobbat på 10 år så kan jag inte hämta något från försäkringskassan utan får klara mig själv.Jag känner en del höga politiker inom moderaterna och har påkallat just det här med utförsäkringar ,att något måste göras åt det och det är under utredning just nu .Det jag reagerar imot är att så många tror att högern är empatilösa mot de som har det svårt så är inte fallet alls.Som sakt Svenska folket har lagt sin röst sedan kan ju en del av er kalla mig för vad fan ni vill men kalla mig inte för empatilös .
malarmaster
05-02-2012, 08:19
CITAT (Tapio @ 04-02-2012, 22:37)  Halaj!
Anmas bild fick mig att tänka. Jag fick som liten gosse i skolan, på 70-talet,, på hi/sk-lektionerna lära mig att man i Sverige hade en blandekonomi. Alltså en blandning mellan marknadsekonomi och planekonomi. Detta var nånslags officiell hållning. Jag tolkar detta som den svenska modellen. Sen sköts Palme. Sen kom den förra finanskrisen. Sen bara eskalerade det. Alla privatiseringar. Televerket, posten, you name it. Att Reinfelt och Co. Skulle montera ner det är ett skämt. Nedmonteringen av den svenska modellen har pågått i 20 år. Vem påbörjade den? Knappast Reinfelt och Co. Så gammal är han inte. På den tiden byggde Reinfelt kojor i skogen, sköt gråsparvar med slangbella och letade efter porrtidningar i pappersåtervinningen. //T verkligheten kom ifatt sverige på slutet av sjuttiotalet,tryck utifrån från olika företag gjorde att monopol inte längre fungerade,vi gick med i eu och det tog definitivt död på flera av statens monopol,likaså var skattetrycket på max och pengarna tog slut,det gick inte att expandera de olika systemen mer,man hade slagit i taket.detta såg givetvis sossarna och insåg att deras väg inte fungerade längre.vi fick också nu borgerliga regeringar i perioder,sossarna insåg att deras monopol på regeringsmakten inte längre var given. "nedmonteringen" är helt enkelt en anpassning till övriga europa,till att anpassa statens in o utgifter till ett balansläge och detta har skett under en mängd olika regeringar,både under persson och nu under reinfeldt. det som skiljer är ju givetvis ideologi,arbetslinje mot bidragslinje,nu väntar jag med förhoppning om en företagarlinje dvs att staten aktivt gynnar nyföretagande samt ser till att småföretag kan växa o skapa nya jobb.där kommer en utbildnings/kompetensutveckling in riktad mot de arbetslösa.det är brist på viss arbetskraft som hindrar många företag från att växa. Ulf
CITAT (Blomstertanten @ 04-02-2012, 23:19)  Man kan ju alltid hoppas! Det känns mer och mer som om Alliansen håller på att "gräva sin egna grav". Sen är det ju också så att S nu har en ledare som i en del riktigt viktiga frågor t.o.m ligger höger om Alliansen. Så visst blir det spännande framöver. Gita CITAT (Cacki @ 04-02-2012, 23:24)  Ja snälla Motti, gör det! Kan du inte ta dej ett snack med Reinfeldt om det i nästa vecka?  Ja snälla Cacki, kan du årminstone inte försöka att bemöta på ett seriöst sätt? Gita
CITAT (Anma @ 03-02-2012, 23:09)  Regeringen sänkte restaurangmomsen för att de påstod att det skulle generara fler jobb. Hur bildas fler jobb av att företagarna har feta privata bankkonton istället för att anställa någon och ge den lön? Är det verkligen restaurangbranschen du talar om? Inom den branschen är ju det stora flertalet små familjeägda invandrarföretag. Feta privata bankkonton lär nog vara en sällsynthet, hårt arbete oftast sju dagar i veckan för att få verksamheten att gå runt ligger betydligt närmare verkligheten. Gita
malarmaster
05-02-2012, 09:24
CITAT (Gita @ 05-02-2012, 09:00)  Är det verkligen restaurangbranschen du talar om? Inom den branschen är ju det stora flertalet små familjeägda invandrarföretag. Feta privata bankkonton lär nog vara en sällsynthet, hårt arbete oftast sju dagar i veckan för att få verksamheten att gå runt ligger betydligt närmare verkligheten. Gita håller med. förutom de olika hamburgerkedjorna är detta en bransch som präglas av småföretag,oftast familjeägda. men de är givetvis som alla företagare rika som troll,jobbar ytterst sällan(syns mest på golfbanan) och bor i mindre slott eller flotta stadsvåningar och ägnar tiden mellan alla kändispartyn o golfen åt utlandsresor,givetvis med eget jet. jag tillhör en annan kategori företagare,jobbar 10-12 timmar om dagen,minst 6 dagar i veckan och tjänar ungefär som en vanlig industriarbetare.senaste semestern hade jag för 6 år sedan då jag var vanlig anställd. de som tror att en egenföretagare eller småföretagare med några anställda tjänar grova pengar i sverige i vanliga branscher tror helt fel.det är en ständig kamp att jaga jobb o hålla kostnader nere. varför är man då företagare,ja en viss tillfredsställelse är det ju att man bestämmer själv över sitt liv,sen är det kul att bygga upp något. i mitt fall är det också en åldersfråga,alternativet att vara anställd är över för min del,jag är 50+ och totalt oattraktiv trots min breda o stora kompetens. att gå o stämpla eller uppbära bidrag är mig helt främmande när jag kan försörja mig på annat sätt. något som en del av de arbetslösa skulle ta sig en fundering på,öppna eget istället för att gå och vänta på vaddå. Ulf
CITAT (malarmaster @ 05-02-2012, 09:24)  håller med. förutom de olika hamburgerkedjorna är detta en bransch som präglas av småföretag,oftast familjeägda. men de är givetvis som alla företagare rika som troll,jobbar ytterst sällan(syns mest på golfbanan) och bor i mindre slott eller flotta stadsvåningar och ägnar tiden mellan alla kändispartyn o golfen åt utlandsresor,givetvis med eget jet. jag tillhör en annan kategori företagare,jobbar 10-12 timmar om dagen,minst 6 dagar i veckan och tjänar ungefär som en vanlig industriarbetare.senaste semestern hade jag för 6 år sedan då jag var vanlig anställd. de som tror att en egenföretagare eller småföretagare med några anställda tjänar grova pengar i sverige i vanliga branscher tror helt fel.det är en ständig kamp att jaga jobb o hålla kostnader nere. varför är man då företagare,ja en viss tillfredsställelse är det ju att man bestämmer själv över sitt liv,sen är det kul att bygga upp något. i mitt fall är det också en åldersfråga,alternativet att vara anställd är över för min del,jag är 50+ och totalt oattraktiv trots min breda o stora kompetens. att gå o stämpla eller uppbära bidrag är mig helt främmande när jag kan försörja mig på annat sätt. något som en del av de arbetslösa skulle ta sig en fundering på,öppna eget istället för att gå och vänta på vaddå. Ulf Jag tror faktiskt att du missuppfattar i alla fall en del av oss som står tilll vänster. Inte tror vi att alla företagare lever ett liv i sus och dus men det finns de som gör det, och det som gör att man blir lite anti ibland är att de fortsätter rida på de små-/ egenföretagare som faktiskt sliter hund, och av någon anledning fortsätter de att gnälla. Där borde ni själva markera för då får ni förmodligen mer förståelse och vilja att underlätta för er hos allmänheten. Sedan är det ju faktiskt också så, att vissa brancher är lite väl överetablerade redan som det är. Dit hör alla dessa pizzerior och thaireastauranger som poppar upp överallt t.ex. Då är det är väl ganska naturligt att en del också måste falla bort i konkurrensen? Personligen tror jag inte på att det är speciellt hållbart i längden att ge dem konstgjord andning i form av underbetald arbetskraft (våra ungdomar). Inte heller tror jag att den där sänkta krogmomsen var något speciellt klokt drag för svensk ekonomi i alla fall. Dessutom är det inte ovanligt att dessa företagare är välutbildade och kompetenta invandrare som skulle behöva komma in på arbetsmarknaden där de "hör hemma" istället. Men av någon anledninga verkar inte likvärdigt meriterade svenskar vara speciellt intresserade av konkurrens på "sin" del av arbetsmarknaden...
CITAT (malarmaster @ 05-02-2012, 08:19)  mycket text Halaj! I stort delar jag din analys, men att monopolen inte skulle fungerat och att de därför togs bort? Min uppfattning är att de fungerade alldeles utmärkt, och att de togs bort helt på ideologiska grunder och inte på något tryck utifrån, och allra minst från EU. För är det en enda någon av alla privatiseringar som verkligen har fungerat bra? Den enda jag kan tänka mig har funkat någorlunda är i apoteksbranchen. I alla andra grenar har det bara blivit kattskit. Det har blivit dyrare, krångligare och servicen har försämrats. Äldrevården sköts av riskkapitalister som tar vinsterna (våra skattepengar!) utomlands, till skatteparadis. En stor del av skolornas budget går numera till reklam så att ungarna ska välja just den och den skolan. Telemarknaden är (eller har varit) rena vilda västern och klagomålen hopas hos KO. Elmarknaden? Är ju en vacker tanke att man har flera olika bolag som genom konkurrens pressar priserna. Men varför har det då blivit dyrare? Jag önskar mig verkligen inte DDRsverige tillbaka, men på detta området var det faktiskt bättre förr! //T
CITAT (Gita @ 05-02-2012, 09:00)  Är det verkligen restaurangbranschen du talar om? Inom den branschen är ju det stora flertalet små familjeägda invandrarföretag. Feta privata bankkonton lär nog vara en sällsynthet, hårt arbete oftast sju dagar i veckan för att få verksamheten att gå runt ligger betydligt närmare verkligheten. Gita Raljera fungerar inte på det här forumet, det visste jag egentligen redan. Jag känner flera företagare, vissa av dem lever gott, har hus med stora strandtomter och har råd att i princip göra vad de vill med sin tid medan anställda tar hand om det mesta av ruljansen, medan andra gnetar på för småsmulor och jobbar dygnet runt. Men jag trycker fortfarande inte att momssänkningen ska ner i restaurangägarnas fickor, hur mycket restaurangängarna än får slita. För syftet var annat. Vill man belöna restaurangägarna med momssänkning så ska man gå ut med just det och inte påstå att det är för att generera fler jobb. I min stad har ingen pizzeria sänkt några priser eller anställt en enda person sedan årsskiftet. Inte en enda. Här finns heller ingen hamburgerkedja på närmare en tio mils radie. Lunchen kostade 85 kr i december och det gör den fortfarande. Häromkring är det enbart restaurangägarna som får njuta av momssänkningen. Jag antar att jag inte bor i en isolerad ö. Eller det kanske jag gör? Det kanske bara är i min stad som restaurangerna inte sänkt sina priser?
Huggorm
05-02-2012, 17:56
CITAT (Anma @ 05-02-2012, 17:53)  Raljera fungerar inte på det här forumet, det visste jag egentligen redan. Klart det fungerar
CITAT (Huggorm @ 05-02-2012, 17:56)  Klart det fungerar  Gita och malamaster fattar i alla fall inte sånt.
Huggorm
05-02-2012, 21:02
Moderat president i Finland
Aqvakul
05-02-2012, 21:13
CITAT (Huggorm @ 05-02-2012, 21:02)  Moderat president i Finland  Suomalaiset ovat hulluja
Huggorm
05-02-2012, 21:48
CITAT (Aqvakul @ 05-02-2012, 21:13)  Suomalaiset ovat hulluja  Ei, suomalaiset ovat viisaita
Suomalaiset ovat jäljessä, niin kuin tavallisesti. Mutta kyllä se siitä, presidentin valta on vähentynyt viime aikoina suomessa.
Huggorm
05-02-2012, 22:08
CITAT (Anma @ 05-02-2012, 22:01)  Suomalaiset ovat jäljessä, niin kuin tavallisesti. Mutta kyllä se siitä, presidentin valta on vähentynyt viime aikoina suomessa. Kirjoititko itse, tai käytit google kääntää?
*Stintan*
05-02-2012, 22:12
 Översätt tack!
CITAT (Huggorm @ 05-02-2012, 22:08)  Kirjoititko itse, tai käytit google kääntää? En tarvitse googlen kääntöapua, puhun ja kirjoitan suomen kieltä aivan ilman semmosia apuja. Olen suomessa syntynyt. Kansalaisuus kyllä oli pakko vaihtaa ruotsiin niin että voin täällä äänestää, minulla kun ei ole minkään näköisiä suunitelmia kotimaahan paluusta. CITAT (*Stintan* @ 05-02-2012, 22:12)   Översätt tack! Aqva: Finnar är tokiga. Huggorm: Nej, finnar är kloka. Jag: Finnar är efter, precis som vanligt. Men det ordnar sig, Presidentens makt har minskat i finland på sistone. Huggorm: Skrev du själv eller med hjälp av Google translate? Jag: Jag behöver ingen sån hjälp, jag talar och skriver finska, är född i finland. Men jag har bytt medborgaskap för att kunna rösta här. Jag har ju inga planer på att flytta tillbaka till hemlandet.
*Stintan*
05-02-2012, 22:50
Tack Anma
kerstinbern
06-02-2012, 05:49
Ärligheten lyser vid sällsynta ögonblick igenom: "Det är lite roande detta att Socialdemokraterna, i en tid då Moderaterna utger sig för att vara det nya arbetarpartiet, vill inrikta sig på att se till direktörernas fromma. Man får uppleva mycket i svensk politik." http://sv.wikiquote.org/wiki/Fredrik_Reinfeldthttp://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=101&a...;bet=2011/12:66
Red Top
06-02-2012, 08:51
CITAT (kerstinbern @ 06-02-2012, 05:49)  Ärligheten lyser vid sällsynta ögonblick igenom: "Det är lite roande detta att Socialdemokraterna, i en tid då Moderaterna utger sig för att vara det nya arbetarpartiet, vill inrikta sig på att se till direktörernas fromma. Man får uppleva mycket i svensk politik." http://sv.wikiquote.org/wiki/Fredrik_Reinfeldthttp://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=101&a...;bet=2011/12:66 Det finns några gamla talesätt som passar in på detta. "Svinhugg går igen", "Som man bäddar får man ligga" eller "Surt sa räven om rönnbären" eller var det månne en sk " Freudian slip"? Men skämt åsido. Socialdemokraterna har alltid värnat om företagen. De har varit kloka nog att inse att: Utan företag, inget arbete. Genom att driva igenom lagar i Riksdagen har de också skapat bättre förutsättningar för arbetarna att få en dräglig situation på sin arbetsplats. Om man som de nya Moderaterna försöker flirta med väljarna, för att få majoritet i Riksdagen, genom att låtsas driva en arbetarvänlig politik, bör man vara intelligent nog att inse att skattesänkningar och skattesänkningar i all oändlighet inte leder till några nya jobb åt Sveriges ökande befolkning. De hittills genomförda reformerna har kastat ut fler väljare i det av Reinfeldt påhittade "utanförskapet", en än socialdemokratisk regering någonsin gjort med sina åtgärdsprogram, för att få folk i arbete. Förtidspensioneringarna är fler än någonsin i "det nya arbetarpartiets" Sverige och klyftorna har ökat dramatiskt mellan olika samhällsgrupper(klasser). Vill man, som de nya moderaterna, försöka bedriva en förklädd socialdemokratisk politik, måste man som de verkliga socialdemokraterna kunna se helheten, och inte locka väljare med den ena skatteåterbäringen efter den andra. Svenska folket är inte dumma. De har redan börjat se att luftslottet moderaterna bygger är en chimär. Eller som den lille pojken i sagan om Kejsarens nya kläder, skrek: " Men, han är ju naken!!!!!"  Eller som den liberale bloggaren Torbjörn Jerlerup i sitt inlägg om Kejsarens nya kläder framställde det redan i januari 2011.
herkules
06-02-2012, 09:14
jag har alltid hävdat att reinfeldt lär sig utantill vad han ska säga, att någon ger honom skrivet material och så får han trycka in det i skallen och försöka komma ihåg. igår på tv så sa de just det, han talar ett skriftspråk som är ganska obegripligt. rätt kul.
Red Top
06-02-2012, 09:33
CITAT (herkules @ 06-02-2012, 09:14)  jag har alltid hävdat att reinfeldt lär sig utantill vad han ska säga, att någon ger honom skrivet material och så får han trycka in det i skallen och försöka komma ihåg. igår på tv så sa de just det, han talar ett skriftspråk som är ganska obegripligt. rätt kul. Såg också Agenda i går. Har alltid tyckt att det han säger varit smått obegripligt. Nu vet jag varför. Han kanske kan få bidrag för att han uppfunnit ett nytt språk, som inte ens språknämnden förstår. "Våldsjustis", "nedåttrender"??? Om han har lärt sig alla svar utantill, utan att ha fått frågorna i förväg, är det inte så konstigt om det mesta han säger låter som "Goddag, yxskaft". Han är inte heller ensam om att låta så. Hans partikollega, Hillevi Engström (M), lät på ungefär samma sätt i debatten med Ylva Johansson (S) om taket i A-kassan.
herkules
06-02-2012, 09:35
hur hillevi engström ens själv kan tror på det hon säger är en gåta.
Skall bli intressant att få se FR o SL i debatt. Först då kan man bedöma om S gjort ett rätt val i SL. Nu sitter han på skolbänken för att lära. Har han rätt egenskaper för att matcha statsministern. Har han kunskaper som räcker till. Kan han bli trovärdig i debatter. Skall bli kul att se om han håller måttet och kan få in S på den politiska arenan igen.
Huggorm
06-02-2012, 12:22
CITAT (Red Top @ 06-02-2012, 09:33)  "Våldsjustis", "nedåttrender"???  Inte så svårt att förstå, även om det är oetablerade ord. Våldsjustis är ett regelverk baserat på våld. Nedåttrend är helt enkelt en trend som pekar neråt. Hade En sosse använt orden hade nog alla förstått.
herkules
06-02-2012, 12:25
TRIVS DU MED FATTIGDOMEN REINFELDT?Under din tid vid makten, Fredrik Reinfeldt, har andelen svenskar som riskerar att hamna i fattigdom ökat från 9,5 till 12 procent i hela befolkningen. Antalet lågutbildade som riskerar fattigdom har fördubblats. Andelen pensionärer som riskerar fattigdom har ökat från 10 till 15,5 procent. Bland utomeuropeiska invandrare är risken 45 procent. Grupp efter grupp är mer utsatt. Är man ung, pensionär, invandrare, lågutbildad, glesbygdsbo, småstadsbo, ensamstående förälder, familj med fler än tre barn, deltidsanställd eller arbetslös - då är risken större i dag än för fem år sedan att man ramlar över gränsen. Kanske kommer du att svara: dessa människor arbetar inte - vi står för en politik där det ska löna sig att arbeta. Men det stämmer inte. Även för gruppen anställda har risken för att hamna i fattigdom ökat under din tid vid makten.
Huggorm
06-02-2012, 12:28
CITAT (herkules @ 06-02-2012, 12:25)  TRIVS DU MED FATTIGDOMEN REINFELDT?Under din tid vid makten, Fredrik Reinfeldt, har andelen svenskar som riskerar att hamna i fattigdom ökat från 9,5 till 12 procent i hela befolkningen. Antalet lågutbildade som riskerar fattigdom har fördubblats. Andelen pensionärer som riskerar fattigdom har ökat från 10 till 15,5 procent. Bland utomeuropeiska invandrare är risken 45 procent. Grupp efter grupp är mer utsatt. Är man ung, pensionär, invandrare, lågutbildad, glesbygdsbo, småstadsbo, ensamstående förälder, familj med fler än tre barn, deltidsanställd eller arbetslös - då är risken större i dag än för fem år sedan att man ramlar över gränsen. Kanske kommer du att svara: dessa människor arbetar inte - vi står för en politik där det ska löna sig att arbeta. Men det stämmer inte. Även för gruppen anställda har risken för att hamna i fattigdom ökat under din tid vid makten. Vilket beror på att fattigdomsbegreppet är relativt...
herkules
06-02-2012, 12:31
CITAT (Huggorm @ 06-02-2012, 12:28)  Vilket beror på att fattigdomsbegreppet är relativt... ja precis! Fattigdom låter hårt, överdrivet. "Fattigdom förknippar jag med Afrika", som en moderat riksdagsledamot sa i fjol då hon konfronterades med verkligheten för drogberoende. Nu finns det en anledning till att EU har valt att tala om relativ fattigdom och inte om antalet dollar om dagen. Det beror på att i rika länder är man de facto fattig om man inte har en inkomst som gör att man kan upprätthålla en normal levnadsstandard.
*Stintan*
06-02-2012, 12:33
CITAT (gnon49 @ 06-02-2012, 11:57)  Skall bli intressant att få se FR o SL i debatt. Först då kan man bedöma om S gjort ett rätt val i SL. Nu sitter han på skolbänken för att lära. Har han rätt egenskaper för att matcha statsministern. Har han kunskaper som räcker till. Kan han bli trovärdig i debatter. Skall bli kul att se om han håller måttet och kan få in S på den politiska arenan igen. Ja det ska bli intresssant men det kan ju inte vara så svårt att matcha tråkmånsen Reinfeldt som bara låter som en raspig grammofonskiva. Jag tror Löfvén kommer att få Reinfeldt att darra i debatterna.
Huggorm
06-02-2012, 12:33
CITAT (herkules @ 06-02-2012, 12:31)  ja precis! Fattigdom låter hårt, överdrivet. "Fattigdom förknippar jag med Afrika", som en moderat riksdagsledamot sa i fjol då hon konfronterades med verkligheten för drogberoende. Nu finns det en anledning till att EU har valt att tala om relativ fattigdom och inte om antalet dollar om dagen. Det beror på att i rika länder är man de facto fattig om man inte har en inkomst som gör att man kan upprätthålla en normal levnadsstandard. Vilket betyder att en afrikan är fattig om han svälter, medan en svensk om han inte har råd med senaste iPhonen.
herkules
06-02-2012, 12:44
CITAT (Huggorm @ 06-02-2012, 12:33)  Vilket betyder att en afrikan är fattig om han svälter, medan en svensk om han inte har råd med senaste iPhonen. det är ju precis det det INTE betyder
Huggorm
06-02-2012, 12:46
CITAT (herkules @ 06-02-2012, 12:44)  det är ju precis det det INTE betyder Jasså?
Red Top
06-02-2012, 13:03
För att återgå till debatten i Agenda i går; Enligt Dagens Arena så briljerar Engström i faktafel. ( lika duktig som "kejsaren". Han styr med järnhand  . Min anmärkning. Faktafel av Engström
”Sysselsättningen har ökat med nära 200 000 personer” sa arbetsmarknadsminister Hillevi Engström i söndagens SVT Agenda. Siffrorna är felaktiga.
Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) laborerade med sanningen när hon i söndagens SVT Agenda debatterade regeringens arbetsmarknadspolitik med Ylva Johansson, arbetsmarknadspolitisk talesperson (S).
Engström: ”Vi har sett att sysselsättningen har ökat med nära 200 000 personer som går till jobbet.”
Fakta: Sysselsättningen har ökat i absoluta tal sedan hösten 2006, då den borgerliga regeringen tillträdde. Men samtidigt har antalet svenskar i arbetskraften, på grund av invandring och stora årskullar, ökat mer........................................................................." Läs vidare på länken. Att siffrorna som alliansen slänger omkring sig aldrig är med fakta överensstämmande, visste vi ju redan, men det blir minst sagt tröttsamt när de upprepar osanningarna som ett mantra. [attachment=67733:exhausted.gif]
Blomstertanten
06-02-2012, 13:42
CITAT (Red Top @ 06-02-2012, 13:03)  Att siffrorna som alliansen slänger omkring sig aldrig är med fakta överensstämmande, visste vi ju redan, men det blir minst sagt tröttsamt när de upprepar osanningarna som ett mantra. [attachment=67733:exhausted.gif] Men om de upprepar osanningar tillräckligt ofta och tillräckligt länge så tror ju folk att det är sanning! Och de flesta bryr sig inte om att ta reda på verkliga fakta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|