Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
*Stintan*
CITAT (Anma @ 02-05-2012, 08:38) *
Mig veterligen har en människa bara ett pannben, men jag kan ha fel.

Äsch det var ju jag som var boven. blush.gif

Skyller på trötthet angel_not.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2012, 09:59) *
Äsch det var ju jag som var boven. blush.gif

Skyller på trötthet angel_not.gif

Nu är du trött.
Du pratade om folk - plural - pannbenen.
Gita pratade om dig - singular - pannben.

Känner mig lite besserwissig idag.

Förlåt. biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Anma @ 02-05-2012, 10:21) *
Nu är du trött.
Du pratade om folk - plural - pannbenen.
Gita pratade om dig - singular - pannben.

Känner mig lite besserwissig idag.

Förlåt. biggrin.gif

Hahaha fast jag skulle ha skrivit bakom och inte mellan.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2012, 10:26) *
Hahaha fast jag skulle ha skrivit bakom och inte mellan.

Mäh. Där fick jag för att leka besserwisser. biggrin.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 02-05-2012, 09:47) *
/..../
Vad stod det på plakatet då? Kanske "Skydda det svenska snuset", "Maud Olofsson, kom tillbaka" eller "Inkvotera manliga förskolelärare"?

nej tyvärr, inte en alliansare så långt ögat nådde.
det stod bland annat
"Pannkakor varje dag"
"Carema - ingen tröst på ålderns höst"

mycket folk, bra väder och det verkar som om solidaritetskänslan börjat vakna igen smile.gif
gnon49
CITAT (herkules @ 02-05-2012, 11:50) *
nej tyvärr, inte en alliansare så långt ögat nådde.
det stod bland annat
"Pannkakor varje dag"
"Carema - ingen tröst på ålderns höst"

mycket folk, bra väder och det verkar som om solidaritetskänslan börjat vakna igen smile.gif

Hehe, stod det så på plakaten så var det väl inte i ett S-märkt demonstrationståg du gick. naughty.gif
herkules
CITAT (gnon49 @ 02-05-2012, 13:28) *
Hehe, stod det så på plakaten så var det väl inte i ett S-märkt demonstrationståg du gick. naughty.gif

jo, det var det.
jag gick i två tåg, först socialdemokraterna (därifrån plakatex) och sedan gick jag med syndikalisterna.
tummenupp.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2012, 08:10) *
Uppenbarligen är det svårt för en del att förstå ironi.

Ja just det, ironi är inte helt enkelt. Kanske inte just din starkaste sida eftersom dina försök allt som oftast bara blir platta och dumma.
Gita
heinrich_stubel
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2012, 08:10) *
Uppenbarligen är det svårt för en del att förstå ironi.

Ja, att vissa ej förstår sig på det är väl något de flesta märkt för länge sen tongue.gif
silos
Jag kan inte förstå ironi.....
kerstinbern
Centerpartiet lovar ransonering av välfärdstjänster, man lovar ökade egenavgifter, längre köer behovsprövning och centralstyrning. Det gäller både vård, skola och omsorg, först av allt kommer nog universitetsstudier avgiftsbeläggas.

Men det som främst kommer att styra tillgången på välfärdstjänster blir naturligtvis arbetslinjen, utan arbete får man inte tillgång till någon offentligt finansierad vård, skola eller omsorg:

http://www.dn.se/debatt/det-ar-dags-att-bo...onera-valfarden
malarmaster
ett inlägg i framtidsdebatten denna gång från centern.
vad kerstin bern vill är för mig fortfarande ett mysterium,är detta inlägg bra eller dåligt?
själva sakfrågan,hur vi skall finansiera offentlig sektor med rimliga skatter och med en ökande äldre befolkning som kommer att kräva större resurser ,diskuterar kerstin bern inte.
centern är åtminstone medvetna om framtida problem. Ulf
kerstinbern
Glesbygden drabbas av apoteksdöden

Nästa år kommer flera apotek i glesbygden att stängas på grund av dålig lönsamhet. En del av de kan komma att ersättas med butiker som blir apoteksombud.
Vid regeringens apoteksreform för snart tre år sedan var målet mångfald och att det skulle finnas ett bra urval av apotek i hela landet. Men från och med nästa år kommer många glesbygdskommuner att stå utan apotek, eftersom att apoteksföretagen vill stänga ner apoteken på grund av dålig lönsamhet.

Sedan privatiseringen har det bara öppnats två apotek på helt nya orter i hela Sverige, alla andra nya apotek har öppnat där det redan finns apotek., nu börjar slakten i glesbygden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5099512
http://www.dagensapotek.se/forstasidan/rei...ken-i-debatten/
Huggorm
Glesbygd är ett område som har minst 45 minuters bilresa till ett samhälle där det bor minst 3000 personer, så jag förstår att det finns vikande underlag för apotek där
gnon49
Finns ingen lönsamhet läggs samhällsservice ner, oavsett om det är privat eller inte. Det är den bistra verkligheten. Apotek, vårdcentraler, ja hela lasarett kan avvecklas när politiker vill spara pengar och få budgeten att gå ihop.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 11:06) *
Glesbygd är ett område som har minst 45 minuters bilresa till ett samhälle där det bor minst 3000 personer, så jag förstår att det finns vikande underlag för apotek där

Och så ser större delen av Sverige ut.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 09-05-2012, 11:45) *
Finns ingen lönsamhet läggs samhällsservice ner, oavsett om det är privat eller inte. Det är den bistra verkligheten. Apotek, vårdcentraler, ja hela lasarett kan avvecklas när politiker vill spara pengar och få budgeten att gå ihop.

Apoteksbolaget gick alltid med vinst om man ser till totalen. Det var därför de försökte uppfylla normen för samhällsansvar och fanns på många orter i glesbygden.

Moderatalliansens ursäkt för att sälja ut den väl fungerande apoteksverksamheten var ju faktiskt att det skulle bli fler apotek i glesbygden och att all medicin skulle bli billigare.

Som vanligt var det en felsatsning från den blådunstblåsande moderata alliansregeringen. Ingen medicin har blivit billigare utan dyrare och dessutom har det blivit allt svårare för de svårt sjuka att få sin berättigade medicin i tid. Inga fler appotek har öppnats i glesbygd. Förlåt, två st var det visst. Men nu läggs allt fler ner.

Hur i h-vete kunde sittande minoritetsregering säga till alla aktörer att de inte fick lägga ner ngr apotek?? Inte förrän 2013![attachment=69815:faint.gif]
Anma
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 11:06) *

Du glömde

" I verkligheten definieras oftast glesbygd något mer godtyckligt vilket kan innebära att allt som inte utgörs av tätort alternativt tätbefolkad landsbygd är glesbygd till att mindre samhällen och städer som har en demografisk och ekonomisk tillbakagång inkluderas i begreppet."
Huggorm
CITAT (Anma @ 09-05-2012, 13:38) *
Du glömde

" I verkligheten definieras oftast glesbygd något mer godtyckligt vilket kan innebära att allt som inte utgörs av tätort alternativt tätbefolkad landsbygd är glesbygd till att mindre samhällen och städer som har en demografisk och ekonomisk tillbakagång inkluderas i begreppet."

Städer som har en demografisk och ekonomisk tillbakagång? Då kan per definition Stockholm räknas som glesbygd under juli när folk tar semester och åker ut i skärgården? I såna fall får vi hoppas att inte apoteken stänger.
Anma
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 13:43) *
Städer som har en demografisk och ekonomisk tillbakagång? Då kan per definition Stockholm räknas som glesbygd under juli när folk tar semester och åker ut i skärgården? I såna fall får vi hoppas att inte apoteken stänger.

Gör dig dum, det klär dig. smile.gif
malarmaster
man kan hoppas på att någon pizzabagare omskolar sig till farmaceut för de har tydligen fått lönsamhet i att sälja 10 pizzor om dan,då måste det gå att driva apotek under samma förutsåttningar. här i byn med 1200 inv finns tre pizzerior,ett värdshus,ett catering/lunchmatställe samt byns nytillskott en thairestaurang.
vi har ett apotek,tre hjärtan som efter privatiseringen har öppet alla dagar 9-18,lördagar 10-13.
annat var det på apoteksbolagets tid öppet 10-14 fem dagar i veckan.sedan finns ju givetvis ICA med sin apotekshylla samt macken med sin.
att glesgygdsapotek kommer att läggas ner var ju väntat men det är ju inget hinder för apoteksbolaget att återta de apoteken. har inte de också vinstkrav på sig?
man kan knappast tvinga företag att ha förlustbringande verksamhet.sedan finns det ju apoteksombud att ta till under förutsättning där finns någon affär,men de brukar också vara försvunna i glesbygd.glesbygd blir det när jobb o folk försvinner och som sagt i en tidigare tråd,om alla människor bor i en tätort och resterande delen av kommunen är tom,definieras det som glesbygd även om människor per kvadratkilometer är stort?
kan visa på mängder av kommuner här i södra sverige där det ser ut så. ulf
Huggorm
CITAT (Red Top @ 09-05-2012, 13:24) *
Och så ser större delen av Sverige ut.

Nej, inte om man räknar bort norrlands inland. Man hinner långt på 45 minuter, oftast till något samhälle med minst 3000 invånare. Det som de troligtvis menar i artikeln är inte glesbygd men landsbygd.
Cacki
CITAT (malarmaster @ 09-05-2012, 14:00) *
man kan hoppas på att någon pizzabagare omskolar sig till farmaceut för de har tydligen fått lönsamhet i att sälja 10 pizzor om dan,då måste det gå att driva apotek under samma förutsåttningar. här i byn med 1200 inv finns tre pizzerior,ett värdshus,ett catering/lunchmatställe samt byns nytillskott en thairestaurang.
vi har ett apotek,tre hjärtan som efter privatiseringen har öppet alla dagar 9-18,lördagar 10-13.
annat var det på apoteksbolagets tid öppet 10-14 fem dagar i veckan.sedan finns ju givetvis ICA med sin apotekshylla samt macken med sin.
att glesgygdsapotek kommer att läggas ner var ju väntat men det är ju inget hinder för apoteksbolaget att återta de apoteken. har inte de också vinstkrav på sig?
man kan knappast tvinga företag att ha förlustbringande verksamhet.sedan finns det ju apoteksombud att ta till under förutsättning där finns någon affär,men de brukar också vara försvunna i glesbygd.glesbygd blir det när jobb o folk försvinner och som sagt i en tidigare tråd,om alla människor bor i en tätort och resterande delen av kommunen är tom,definieras det som glesbygd även om människor per kvadratkilometer är stort?
kan visa på mängder av kommuner här i södra sverige där det ser ut så. ulf

Eh....varför tycker du att det vore okej att staten (dvs vi medborgare) ska ta smällen för att lycksökarna tydligen går med förlust? Är du inte rädd om våra skattepengar??
Apoteksbolaget har väl aldrig lovat mer än vad de kan hålla till skillnad från regeringen som hävdat att en privatisering skulle göra tillgängligheten såå mycket bättre. Är det någon som ska stå till svars för att de lurat och gjort medborgare besvikna så är det väl regeringen....och för all del lycksökarna som mutat in sej i branschen men misslyckats att leva upp till det vi förväntat oss.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 14:13) *
Nej, inte om man räknar bort norrlands inland. Man hinner långt på 45 minuter, oftast till något samhälle med minst 3000 invånare. Det som de troligtvis menar i artikeln är inte glesbygd men landsbygd.

Det bror väl på hur fort man kör? flirting.gif
Huggorm
CITAT (Red Top @ 09-05-2012, 15:34) *
Det bror väl på hur fort man kör? flirting.gif

Ja, men jag förmodar att de antingen räknar med en medelhastighet på 70km/h eller att man kör i den hastighet som är maximalt tillåtna på vägen
malarmaster
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 15:31) *
Eh....varför tycker du att det vore okej att staten (dvs vi medborgare) ska ta smällen för att lycksökarna tydligen går med förlust? Är du inte rädd om våra skattepengar??
Apoteksbolaget har väl aldrig lovat mer än vad de kan hålla till skillnad från regeringen som hävdat att en privatisering skulle göra tillgängligheten såå mycket bättre. Är det någon som ska stå till svars för att de lurat och gjort medborgare besvikna så är det väl regeringen....och för all del lycksökarna som mutat in sej i branschen men misslyckats att leva upp till det vi förväntat oss.

nu är väl knappast alla medborgare besvikna,eller?
att skattepengar skall användas till att driva förlustbolag,vare sig statliga eller privata är ju inte att rekommendera.
vet ej hur uppdelningen av apoteken gick till men det var säkert så att en del nedläggningshotade(förlustapotek) delades in i respektive pott,därav villkoret att de inte fick läggas ner förrän 2013 såtillvida de inte kunde fås att ge vinst.
är alla privata bolag i dina ögon "lycksökare"?de flesta apotekskedjorna är seriösa företag med verksamheter i många länder. att förlustaffärer avvecklas är högst naturligt för att inte säga nödvändigt för att resten skall gå ihop. att ett apotek i glesbygd inte kan fås att gå med vinst beror ju oftast( i likhet med övriga branscher) att det inte finns ett befolkningsunderlag,det är betydligt värre när den lokala livsmedelsaffären försvinner än ett apotek.apoteket går att ersätta med annat,det gör inte mataffären. Ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 09-05-2012, 15:52) *
nu är väl knappast alla medborgare besvikna,eller? att skattepengar skall användas till att driva förlustbolag,vare sig statliga eller privata är ju inte att rekommendera.
vet ej hur uppdelningen av apoteken gick till men det var säkert så att en del nedläggningshotade(förlustapotek) delades in i respektive pott,därav villkoret att de inte fick läggas ner förrän 2013 såtillvida de inte kunde fås att ge vinst.
är alla privata bolag i dina ögon "lycksökare"?de flesta apotekskedjorna är seriösa företag med verksamheter i många länder. att förlustaffärer avvecklas är högst naturligt för att inte säga nödvändigt för att resten skall gå ihop. att ett apotek i glesbygd inte kan fås att gå med vinst beror ju oftast( i likhet med övriga branscher) att det inte finns ett befolkningsunderlag,det är betydligt värre när den lokala livsmedelsaffären försvinner än ett apotek.apoteket går att ersätta med annat,det gör inte mataffären. Ulf

Nej det är naturligtvis de som drabbas av nedläggningen och de som känner solidaritet med dessa människor som känner störst besvikelse. De som bara ser till sej själv och redan "har sitt på det torra" bryr sej uppenbarligen inte.
Vad det gäller uppdelningen så är nog din förklaring lite väl förenklad. Även icke nedläggningshotade apotek har "försvunnit i hanteringen" av någon konstig anledning.
Ja, från början och som nya på marknaden kan man väl kalla bolagen för lycksökare, eller? Branschen har ju nyss släppts fri.
Snackar vi apotek eller mataffärer??
Ja ja, i era ögon ska visst inte regeringen behöva stå till svars för att "de lovar allt åt alla" men ändå inte ser till att hålla sina vackra löften. Det anklagar ni ju oppositionen för att göra, ändå är det den här regeringen som är mästare på det.
Gita
CITAT (kerstinbern @ 09-05-2012, 10:13) *

Nästa år kommer flera apotek i glesbygden att stängas på grund av dålig lönsamhet. En del av de kan komma att ersättas med butiker som blir apoteksombud.
Vid regeringens apoteksreform för snart tre år sedan var målet mångfald och att det skulle finnas ett bra urval av apotek i hela landet. Men från och med nästa år kommer många glesbygdskommuner att stå utan apotek, eftersom att apoteksföretagen vill stänga ner apoteken på grund av dålig lönsamhet.

Sedan privatiseringen har det bara öppnats två apotek på helt nya orter i hela Sverige, alla andra nya apotek har öppnat där det redan finns apotek., nu börjar slakten i glesbygden.

Hur liten tycker du en ort kan vara för att kräva ett eget apotek? Vad anser du är rimligt?
Gita
malarmaster
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 16:17) *
Nej det är naturligtvis de som drabbas av nedläggningen och de som känner solidaritet med dessa människor som känner störst besvikelse. De som bara ser till sej själv och redan "har sitt på det torra" bryr sej uppenbarligen inte.
Vad det gäller uppdelningen så är nog din förklaring lite väl förenklad. Även icke nedläggningshotade apotek har "försvunnit i hanteringen" av någon konstig anledning.
Ja, från början och som nya på marknaden kan man väl kalla bolagen för lycksökare, eller? Branschen har ju nyss släppts fri.
Snackar vi apotek eller mataffärer??
Ja ja, i era ögon ska visst inte regeringen behöva stå till svars för att "de lovar allt åt alla" men ändå inte ser till att hålla sina vackra löften. Det anklagar ni ju oppositionen för att göra, ändå är det den här regeringen som är mästare på det.

jag ser hellre ett apotek försvinna i glesbygd än en mataffär,mataffären kan bli apoteksombud,som redan finns på många småorter.det är värre för ett apotek att bli matombud.
som vanligt ser du lite enögt på vissa situationer,du menar att staten skall subventionera glesbygdsapotek?
du kan ju fundera lite från andra hållet,hur får vi glesbygden att leva igen? hur får vi jobb att växa i småorter så att folk kan leva där med en vettig service? det är ju det som är den stora frågan.
att folk flyttar till storstadsområden har väl snarare ökat på senare år,med skolnedläggningar,affärsnedläggningar m.m som följd.
apoteksnedläggning är ju bara ett symtom på samhällsutvecklingen.
jag förväntar mig inget svar på jobbfrågan,tror jag ställt den ett tjugotal gånger i olika trådar men får aldrig några förslag på lösningar.sakfrågor diskuteras aldrig här, bara gnäll på olika problem som är en följd av just arbetssituationen i europa.kan vi inte lösa arbetsfrågan är det nog mer än skol,apotek,vård,ambulansindragningar m.m. som vi drabbas av. fundera gärna,cacki. du brukar ju ha argument. ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 09-05-2012, 17:36) *
jag ser hellre ett apotek försvinna i glesbygd än en mataffär,mataffären kan bli apoteksombud,som redan finns på många småorter.det är värre för ett apotek att bli matombud.
som vanligt ser du lite enögt på vissa situationer,du menar att staten skall subventionera glesbygdsapotek?
du kan ju fundera lite från andra hållet,hur får vi glesbygden att leva igen? hur får vi jobb att växa i småorter så att folk kan leva där med en vettig service? det är ju det som är den stora frågan.
att folk flyttar till storstadsområden har väl snarare ökat på senare år,med skolnedläggningar,affärsnedläggningar m.m som följd.
apoteksnedläggning är ju bara ett symtom på samhällsutvecklingen.
jag förväntar mig inget svar på jobbfrågan,tror jag ställt den ett tjugotal gånger i olika trådar men får aldrig några förslag på lösningar.sakfrågor diskuteras aldrig här, bara gnäll på olika problem som är en följd av just arbetssituationen i europa.kan vi inte lösa arbetsfrågan är det nog mer än skol,apotek,vård,ambulansindragningar m.m. som vi drabbas av. fundera gärna,cacki. du brukar ju ha argument. ulf

För det första håller jag med dej ang livsmedelsaffär/apotek, men det var väl knappast det som var frågan?
Apoteksombud skulle mycket väl kunna fungera även under Apoteksbolaget. Det behövs knappast några regelrätta privatägda apotek för den sakens skull.

Om staten ska subventionera glesbygdsapotek är väl en sak som alltid kan diskuteras, men det skulle givetvis innebära att vi får avstå "24-timmarsöppna" apotek i varje gathörn inne i städerna förstås....solidaritet vettu.

Ang arbetsfrågan, företagen får väl också dra sitt strå till stacken och helt enkelt sänka sina vinstkrav tills stormen ridits ut och arbetslöshetssiffrorna vänder åt rätt håll igen....

Huggorm
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 18:03) *
Om staten ska subventionera glesbygdsapotek är väl en sak som alltid kan diskuteras, men det skulle givetvis innebära att vi får avstå "24-timmarsöppna" apotek i varje gathörn inne i städerna förstås....solidaritet vettu.

Apoteken är nog inte dygnet runt i städerna om det inte lönar sig, så det är ju idioti att stänga de för att öppna ett ute på bygden där ingen handlar
Cacki
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 18:05) *
Apoteken är nog inte dygnet runt i städerna om det inte lönar sig, så det är ju idioti att stänga de för att öppna ett ute på bygden där ingen handlar

Hur var det nu....ville vi ha en levande landsbygd eller inte??
Anma
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 18:10) *

Huggorm tycker att vi bara ska bo i glesbygden och pendla i timtal till jobb och apotek. smile.gif
Huggorm
Finns det inga jobb i glesbygden kan de väll lägga ner samhällsservicen också
Anma
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 18:18) *
Finns det inga jobb i glesbygden kan de väll lägga ner samhällsservicen också

Så att ännu fler måste flytta till städerna där det inte finns bostäder?
Cacki
He he, huggorm tycks leva i en alldeles egen motsägelsefull liten värld.
Fast hade inte ironin i inläggen varit så uppenbara så hade man ju kunnat börja undra hur det egentligen står till... shy.gif
Gita
Solidaritet på sossevis?

Sen finns det dom som ondgör sig över vanliga medlelinkomsttagares jobbskatteavdrag på en ynka tusenlapp i månaden
Gita
malarmaster
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 18:10) *

om du vill ha en levande landsbygd krävs det
1: arbetstillfällen
2: arbetstagare
glesbygd kännetecknas av att det är brist på bägge,fixa arbete så kommer folk tillbaks.då löses också samhällsservicen då det finns underlag för dessa.
ang. apoteksfrågan så framgår det med önskvärd tydlighet att du vill ha tillbaka det gamla monopolbolaget.
då är det ju inte så mycket att diskutera då jag vill avskaffa alla monopol förutom ett.
mig veterligt finns det bara ett parti i riksdagen som vill ha allt i statlig regi,det kommer aldrig att hända då deras inflytande över överskådlig tid kommer att vara minimalt.
du får gärna utveckla arbetsfrågan,företag skall använda vinsterna till att anställa folk för att producera varor som det inte finns avsättning för?eller låta staten skjuta till pengar när det inte går runt?
som en del ville i t.ex saab.tack o lov att regeringen höll emot och lät marknaden lösa sina egna problem.
nu i efterhand framkom att det hade behövts 13 miljarder för att få saab på fötter.
nej,fundera vidare,cacki. mer realism behövs. ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 09-05-2012, 18:42) *
om du vill ha en levande landsbygd krävs det
1: arbetstillfällen
2: arbetstagare
glesbygd kännetecknas av att det är brist på bägge,fixa arbete så kommer folk tillbaks.då löses också samhällsservicen då det finns underlag för dessa.
ang. apoteksfrågan så framgår det med önskvärd tydlighet att du vill ha tillbaka det gamla monopolbolaget.
då är det ju inte så mycket att diskutera då jag vill avskaffa alla monopol förutom ett.
mig veterligt finns det bara ett parti i riksdagen som vill ha allt i statlig regi,det kommer aldrig att hända då deras inflytande över överskådlig tid kommer att vara minimalt.
du får gärna utveckla arbetsfrågan,företag skall använda vinsterna till att anställa folk för att producera varor som det inte finns avsättning för?eller låta staten skjuta till pengar när det inte går runt?
som en del ville i t.ex saab.tack o lov att regeringen höll emot och lät marknaden lösa sina egna problem.
nu i efterhand framkom att det hade behövts 13 miljarder för att få saab på fötter.
nej,fundera vidare,cacki. mer realism behövs. ulf

Jag tycker inte att allt behöver drivas i statlig regi, som du nästan får det att låta som. Det finns somligt som känns viktigare än annat.

Varför vore en sänkning på vinstkraven mer orealistiskt än t.ex sänkta (ingångs-)löner?

Saab?? Vem har snackat om Saab!? Allt handlar väl inte om dem!
Gita
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 18:03) *
För det första håller jag med dej ang livsmedelsaffär/apotek, men det var väl knappast det som var frågan?
Apoteksombud skulle mycket väl kunna fungera även under Apoteksbolaget. Det behövs knappast några regelrätta privatägda apotek för den sakens skull.

Ang arbetsfrågan, företagen får väl också dra sitt strå till stacken och helt enkelt sänka sina vinstkrav tills stormen ridits ut och arbetslöshetssiffrorna vänder åt rätt håll igen....

Kan du förklara för mig vilket mervärde du ser i statliga monopol? Är inte mångfald nästan alltid bättre än enfald?
Om inte , kanske du skulle vilja ha en enda statligt ägd livsmedelskedja , för det här med valmöjligheter är ju bara dumheter enligt dig. Visst räcker det med en sorts bröd, en sorts tvål osv. osv.?Som i gamla sovjetstaten? Det var väl jättebra, eller hur

Beträffande apotek så är det väl jättepraktiskt att det finns sådana i vart och varannat gathörn och i de flesta köpcenter, det tycker i allafall jag.

Ditt sista påstående, det där om företagen är faktiskt inte värt att bemöta. Javisst, du vill ha monopol där också kanske? Vi förstatliga allt och låter Nuder sköta ekonomi, det blir ju toppbra!
Gita
Anma
Flera apotek har gått i kk, fler följer.
Jag skulle alla gånger hellre ha statliga/kommunala bolag än att våra skattepengar försvinner till några skatteparadis via riskkapitalbolag utan att komma oss skattebetalare till del.
malarmaster
CITAT (Cacki @ 09-05-2012, 18:59) *
Jag tycker inte att allt behöver drivas i statlig regi, som du nästan får det att låta som. Det finns somligt som känns viktigare än annat.

Varför vore en sänkning på vinstkraven mer orealistiskt än t.ex sänkta (ingångs-)löner?

Saab?? Vem har snackat om Saab!? Allt handlar väl inte om dem!

att företag måste drivas med vinst är åtminstone i min värld en förutsättning för att företaget skall kunna expandera,hur stort vinstkravet kan vara som minimum går ju att diskutera men för de flesta företag genereras det inga övervinster.det är knappast företagens uppgift att se till att folk har arbete att gå till,däremot har de givetvis ett ansvar för sina anställda.att ingångslöner för oerfarna ungdomar sätts lågt är ju för att underlätta för dem att få in en fot på arbetsmarknaden.själv gick jag som traditionell lärling när jag utbildade mig till målare,första året jobbade jag för inte ens halv lön jämfört med en utbildad målare,tufft javisst men jag producerade inte för mer.
nu har ju både metall,kommunal o handels accepterat lägre ingångslöner,resterande fack lär följa.
det gick alltså utan lagstiftning.
att jag nämde saab är för att visa att det är vansinne att gå in med statliga medel i privatföretag,statens uppgift är att se till att näringslivet mår bra samt se till att sociala villkor o dyl. fungerar.ulf
Cacki
CITAT (Gita @ 09-05-2012, 19:08) *
Kan du förklara för mig vilket mervärde du ser i statliga monopol? Är inte mångfald nästan alltid bättre än enfald?
Om inte , kanske du skulle vilja ha en enda statligt ägd livsmedelskedja , för det här med valmöjligheter är ju bara dumheter enligt dig. Visst räcker det med en sorts bröd, en sorts tvål osv. osv.?Som i gamla sovjetstaten? Det var väl jättebra, eller hur

Beträffande apotek så är det väl jättepraktiskt att det finns sådana i vart och varannat gathörn och i de flesta köpcenter, det tycker i allafall jag.

Ditt sista påstående, det där om företagen är faktiskt inte värt att bemöta. Javisst, du vill ha monopol där också kanske? Vi förstatliga allt och låter Nuder sköta ekonomi, det blir ju toppbra!
Gita

Se mitt tidigare inlägg. Det handlar inte om valmöjligheten i sej utan att som medborgare/delägare ha största möjliga insynsmöjlighet och att ha möjlighet att demokratiskt kunna vara med och påverka om man märker att det börjar barka käpprätt åt fanders av någon anledning. Dessutom ser jag det som bättre att en ev vinst i respektive verksamhet går tillbaka till staten än ner i fickorna på privatpersoner. Det handlar trots allt om våra egna skattepengar.
Ditt sista påstående är inte ens värt att bemöta men förklara gärna varför inte företagen kan sänka sina vinstkrav, om de nu inte står sej i konkurrensen? Det var väl malarmaster som talade om pizzeriaägaren som fick sitt företag att gå runt trots litet kundunderlag. Nu vet jag ju inte om det handlade om en nysvensk företagare men hur som helst tror jag att svenska företagare har mycket att lära av dem.
Red Top
CITAT (Gita @ 09-05-2012, 19:08) *

Gita

Så skönt att du är nöjd med att ha apotek i vaje gathörn. Men nu var det ju inte det, det handlade om.

Diskussionen om statliga apotek började med 'kerstinbern's inlägg. Och du kan ju tacka din lyckliga stjärna, att du är så väldigt duktig på att planera hela ditt liv, så du valde att undvika glesbygd/landsbygd, när du slog ner dina bopålar. wink.gif

CITAT (kerstinbern @ 09-05-2012, 10:13) *

kerstinbern
CITAT (Gita @ 09-05-2012, 18:08) *

Gita

Ja varför skall vi ha statliga monopolvägar? Varför inte bara ha vägar där de är ekonomiskt lönsamma? Eller varför skall vi ha statlig monopolpolis? Varför inte bara ha polis där det är lönsamt för samhället att bekämpa brott? varför skall vi överhuvudtaget ha receptförskrivning av läkemedel, det utgör ju ett monopol, varför inte släppa försäljningen fri på alla läkemedel?
Cacki
CITAT (kerstinbern @ 09-05-2012, 19:45) *
Ja varför skall vi ha statliga monopolvägar? Varför inte bara ha vägar där de är ekonomiskt lönsamma? Eller varför skall vi ha statlig monopolpolis? Varför inte bara ha polis där det är lönsamt för samhället att bekämpa brott? varför skall vi överhuvudtaget ha receptförskrivning av läkemedel, det utgör ju ett monopol, varför inte släppa försäljningen fri på alla läkemedel?

tummenupp.gif Å´sen kan den som känner för det bidra med en slant till "det lönsamma"....men det måste finnas en valmöjlighet att avstå om man inte har lust.
Bengalow
Idag har inte bara Gita gjort mig förbannad. Per Nuder skulle jag kunna strypa, om jag haft honom i närheten. Hans bolag har gjort en vinst på 14 miljoner, och han har inte tagit ut någon vinst ur bolaget. Det må vara honom förlåtet. MEN att begära att få statsrådspension vid 0-deklaration är bara ruttet. Hur f-n kan man? Han verkar mera som kapitalhögern, än en socialdemokratisk representant. Fy f-n för sådana människor!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 09-05-2012, 20:21) *
Idag har inte bara Gita gjort mig förbannad. Per Nuder skulle jag kunna strypa, om jag haft honom i närheten. Hans bolag har gjort en vinst på 14 miljoner, och han har inte tagit ut någon vinst ur bolaget. Det må vara honom förlåtet. MEN att begära att få statsrådspension vid 0-deklaration är bara ruttet. Hur f-n kan man? Han verkar mera som kapitalhögern, än en socialdemokratisk representant. Fy f-n för sådana människor!
Det verkar som om socialdemokratiska politiker kan snika åt sig precis hur mycket pengar som helst så länge det är rätt enligt lagen. De verkar tro att det är moraliskt okej bara för att det är lagligt. En annan aktuell sniksosse är ju Jan-Emanuel Johansson som tog an när Nuder avgick och verkar vara av exakt samma sort.
Bengalow
Jo, det finns en del skamfläckar även inom socialdemokraterna, som inte lever som dom lär ut. Östros är ett annat exempel på fribytare. När det luktar pengar, så är en del snabba att byta fot. Mänskligt kan hända, men inte med min syn på moral. Kanske har högern fått styra för länge i det här landet, och bilda status? F-n så mycket bättre det var på den gamla, goda tiden, då man visste var folk hörde hemma...
malarmaster
var inte nuder på g efter juholtpajasen?
tänk vilken skandal det hade utvecklats till om det hade blivit verklighet. (s) 10% ?
nej,han hade nog vett att hålla sig undan,de vet själva vad garderoben innehåller.
ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon