|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
Huggorm
12-01-2012, 19:05
CITAT (Gunilla T @ 12-01-2012, 18:30)  Annie Lööf är kanske för ung för att minnas Ann Wibble - finansminister 91 - 94 som gick till historien genom att kläcka ur sig att alla svenskar bör ha en årslön på banken. Det blev inte så populärt då heller.... Men hon hade ju rätt? Det vore utmärkt om folk ville spara undan en årslön att ha som buffert
Gossen Ruda
12-01-2012, 19:23
CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 19:05)  Men hon hade ju rätt? Det vore utmärkt om folk ville spara undan en årslön att ha som buffert Inte lätt när pengarna tar slut innan månaden är slut. Jag har mer än en månadslön på banken men jag är nog unik bland arbetare. Rättelse, skall givetvis vara en årslön.
CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 19:05)  Men hon hade ju rätt? Det vore utmärkt om folk ville spara undan en årslön att ha som buffert Det handlar sällan om vilja.
Huggorm
12-01-2012, 19:43
CITAT (Anma @ 12-01-2012, 19:30)  Det handlar sällan om vilja. Prioritering då.
CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 19:43)  Prioritering då. Ja, många av dem som inte har ett sparande prioriterar att inte svälta framför att ha pengar på banken.
Blomstertanten
12-01-2012, 20:04
CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 19:43)  Prioritering då.
*Stintan*
12-01-2012, 20:11
CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 19:05)  Men hon hade ju rätt? Det vore utmärkt om folk ville spara undan en årslön att ha som buffert Det skulle jag gärna vilja men hur ska det gå till har du tänkt dig? Det har inte ett skvatt med vilja att göra eftersom förutsättningen är att man har något över att spara efter att fasta basutgifter är betalda. CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 19:43)  Prioritering då. Du har ju inte fattat nånting
merlin68
12-01-2012, 20:15
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2012, 19:23)  Inte lätt när pengarna tar slut innan månaden är slut. Jag har mer än en månadslön på banken men jag är nog unik bland arbetare. Och hur lång tid tog det att spara ihop till den? Det kan gå ....men ta lååååång tid om man t ex klarar av att lägga undan 300 kr per månad. Förutsatt att man inte får tandvärk, rbehöver ta ut mediciner, tvättmaskinen går sönder, bilen behöver lagas osv osv. Många har helt enkelt inget utrymme till sparande alls ...för livet spelar alltid ett fult spratt så fort vederbörande har lyckats kämpa sig till en liiiiiten buffert. Då står man på noll igen EN årslön på banken låter som ett stort j**** hån mot en stor del av befolkningen
Huggorm
12-01-2012, 20:29
Hade vi inte haft ett system i Sverige där de som behöver hjälp får det av staten skulle folk ha sparat ihop buffertar själv. Men nu behöver vi ju inte det, och då kan folk köpa hus, bilar, telefoner och så vidare i stället. Eller cigaretter, husdjur, TV-spel och alkohol, listan på lyx vi kostar på oss kan göras hur lång som helst. En och annan kan naturligtvis inte spara några pengar, men de allra flesta hushåll i landet skulle kunna göra det om de bara ville.
herkules
12-01-2012, 20:37
CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 20:29)  /.../ En och annan kan naturligtvis inte spara några pengar/.../ varför förminskar du problemet? det finns tusentals människor i sverige idag som inte har råd med vardagliga saker som läkarbesök, tandvård, vinteroveraller till barnen, bra mat mm. utan att för den skull vare sig ha förköpt sig på platta tvapparater, supit eller rökt. är det så himla jobbigt att faktiskt se det som sker och det som du röstat fram? varför inte istället säga att du faktiskt skiter rätt högaktningsfullt i dessa fattiga människor?
malarmaster
12-01-2012, 21:23
vilket himmelrike sverige var före 2006,det fanns ingen fattigdom,alla var lyckliga o nöjda. var kom alliansen ifrån? det valet måste ha varit triggat o sen gick folk o rösta likadant en gång till!!! snacka om blåsta svenskar,men de besinnar sig nog till nästa val då Frälsarna Juholt o Sjöstedt går ihop och vinner valet med en överväldigande majoritet,enligt alla opinionsundersökningar är svenskarna definitivt trötta på alliansens skojarfasoner,som reinfeldts påhitt att det inte blir flera jobbskatteavdrag pga osäker finansiell framtid,Höj skatterna istället o räcker inte det låna,lär av grekerna,de fick fina förmåner. ulf
herkules
12-01-2012, 21:32
CITAT (malarmaster @ 12-01-2012, 21:23)  vilket himmelrike sverige var före 2006,det fanns ingen fattigdom,alla var lyckliga o nöjda. var kom alliansen ifrån? det valet måste ha varit triggat o sen gick folk o rösta likadant en gång till!!! snacka om blåsta svenskar,men de besinnar sig nog till nästa val då Frälsarna Juholt o Sjöstedt går ihop och vinner valet med en överväldigande majoritet,enligt alla opinionsundersökningar är svenskarna definitivt trötta på alliansens skojarfasoner,som reinfeldts påhitt att det inte blir flera jobbskatteavdrag pga osäker finansiell framtid,Höj skatterna istället o räcker inte det låna,lär av grekerna,de fick fina förmåner. ulf den regering som var innan de här fåntrattarna som sitter på tronen nu var inte heller mycket att hänga i julgranen MEN de tog iaf inte pengar från sjuka människor. skillnad där men det tror jag ingen alliansröstande människa(?) vill kännas vid så låtsas du som om det regnar. så himla svårt är det inte att säga - JAG SKITER I HUR ANNAT FOLK HAR DET BARA JAG FÅR MER!!! eller hur?
Huggorm
12-01-2012, 21:36
CITAT (herkules @ 12-01-2012, 21:32)  den regering som var innan de här fåntrattarna som sitter på tronen nu var inte heller mycket att hänga i julgranen MEN de tog iaf inte pengar från sjuka människor. skillnad där men det tror jag ingen alliansröstande människa(?) vill kännas vid så låtsas du som om det regnar. så himla svårt är det inte att säga - JAG SKITER I HUR ANNAT FOLK HAR DET BARA JAG FÅR MER!!! eller hur? Jag skiter mindre i hur andra har det än de skiter i hur jag har det.
malarmaster
12-01-2012, 21:52
CITAT (herkules @ 12-01-2012, 21:32)  den regering som var innan de här fåntrattarna som sitter på tronen nu var inte heller mycket att hänga i julgranen MEN de tog iaf inte pengar från sjuka människor. skillnad där men det tror jag ingen alliansröstande människa(?) vill kännas vid så låtsas du som om det regnar. så himla svårt är det inte att säga - JAG SKITER I HUR ANNAT FOLK HAR DET BARA JAG FÅR MER!!! eller hur? du drar som de flesta andra aliansmotståndarna alla över en kamm,röstar man allians är man människofientlig,egoistisk och bara ute efter pengar.räknar nog inte in mig själv där iallafall. tror inte heller att det försämrats så radikalt som vänstern påstår,tror tvärtom att många fått det bättre. Arbetslöshet är ett problem men inte ett som kan lösas enbart av sverige självt,vet om att många blir utförsäkrade o får det sämre ekonomiskt men förhoppningsvis blir tiderna bättre. det som bör satsas mer på är vidareutbildningar för vuxna samt se till att skolorna inte släpper ut ungdommar som inte klarar målen( de får gå om). sedan är faktiskt en del av ansvaret individernas eget,något som svenskarna tidigare uppfostrats att inte ta,farbror sossestaten tar hand om dej,tyvärr tog pengarna slut för den politiken mitten på 70-talet då man insåg att skatter kan inte höjas hur mycket som helst. numera är vi en del av eu o följaktligen en del av den marknaden,vi kan inte devalvera oss ur kriser längre,något som skett ett antal gånger förr,nu får vi hänga med resten av världen på gott och ont. Har tidigare ställt frågan och inte fått svar. Vad är vänsterns förslag på arbetslöshetsfrågan? Ulf
Bengalow
12-01-2012, 22:07
För de 290 miljarder som frösvunnit ur statskassan i "jobbskatteavdrag" så skulle man fått fram många nya jobb, utbildningar, riktig mat i skolorna, en bättre äldreomsorg m.m. Istället går mestadels av pengarna till dom som redan har rikligt, men som längtar efter mer - "ge mig, ge mig!". Avdraget är ju så beskaffat att den som har en saftig lön, får mest i avdrag. Den somn har lite får bara nån ynka hundralapp. Och vi som redan har betalt in mycket till vår pension straffas, för att vi inte jobbar. Nä, Sverigemoderaterna förnekar sig inte. Ge till dem som redan har, så dom har råd med städerska, barnjungfru och egen sjuksköterska på äldre dar. Känns det igen från 20- 30-talet? Det är dit man siktar inom nyhögern. Snart inför dom väl adelskap också...mitt i all jävelskap.
CITAT (malarmaster @ 12-01-2012, 21:52)  du drar som de flesta andra aliansmotståndarna alla över en kamm,röstar man allians är man människofientlig,egoistisk och bara ute efter pengar.räknar nog inte in mig själv där iallafall. tror inte heller att det försämrats så radikalt som vänstern påstår,tror tvärtom att många fått det bättre. Arbetslöshet är ett problem men inte ett som kan lösas enbart av sverige självt,vet om att många blir utförsäkrade o får det sämre ekonomiskt men förhoppningsvis blir tiderna bättre. det som bör satsas mer på är vidareutbildningar för vuxna samt se till att skolorna inte släpper ut ungdommar som inte klarar målen( de får gå om). sedan är faktiskt en del av ansvaret individernas eget,något som svenskarna tidigare uppfostrats att inte ta,farbror sossestaten tar hand om dej,tyvärr tog pengarna slut för den politiken mitten på 70-talet då man insåg att skatter kan inte höjas hur mycket som helst. numera är vi en del av eu o följaktligen en del av den marknaden,vi kan inte devalvera oss ur kriser längre,något som skett ett antal gånger förr,nu får vi hänga med resten av världen på gott och ont. Har tidigare ställt frågan och inte fått svar. Vad är vänsterns förslag på arbetslöshetsfrågan? Ulf Många har fått det bättre. Det är det ingen som förnekar. Vad de flesta alliansare vägrar att se är att de som hade det dåligt har fått det ännu sämre. Det är där problemet ligger. Och att många av dessa som har fått det bättre får det mycket sämre nu om de blir sjuka eller arbetslösa jämfört med hur de haft det om det var som det var förr. Jag vill inte ha det som det var förr, jag vill heller absolut inte ha det som det är nu!! Hur ska bättre tider få det att bli bättre för de utförsäkrade och sjuka? För handen på hjärtat, så länge reglerna består spelar det ingen som helst roll hur bra tider det är för de sjuka.
Huggorm
12-01-2012, 22:12
CITAT (Bengalow @ 12-01-2012, 22:07)  Snart inför dom väl adelskap också...mitt i all jävelskap. Ja, det är dags att börja adla igen. Maud Olofsson borde fått ett litet grevskap uppe i Västerbotten efter sina år av trogen tjänst.
Nej någon större förändring av välfärden neråt har ju inte skett. Det finns utsatta grupper men i stort är välfärden som den alltid har varit. Lite bättre rentav. Socialbidragstagare o utsatta fattiga människor fanns i lika stor grad före 2006, likaså ökade klasskillnader. Ändå är Sverige mer jämligt än flertalet länder. Men visst kan det bli bättre. Vi lär få se om oppositionen kan matcha alliansen framöver. Men då gäller att man inom S tar debatten och inte fegar ur. Och att Juholt kommer fram ur radioskuggan.
CITAT (gnon49 @ 12-01-2012, 22:19)  Nej någon större förändring av välfärden neråt har ju inte skett. Det finns utsatta grupper men i stort är välfärden som den alltid har varit. Lite bättre rentav.Socialbidragstagare o utsatta fattiga människor fanns i lika stor grad före 2006, likaså ökade klasskillnader. Ändå är Sverige mer jämligt än flertalet länder. Men visst kan det bli bättre. Vi lär få se om oppositionen kan matcha alliansen framöver. Men då gäller att man inom S tar debatten och inte fegar ur. Och att Juholt kommer fram ur radioskuggan.  Lite bättre för vilka då? För de sjuka och arbetslösa har det blivit stora förändringar till det sämre. A-kassan är bland den sämsta i europa.
malarmaster
12-01-2012, 22:38
CITAT (Bengalow @ 12-01-2012, 22:07)  För de 290 miljarder som frösvunnit ur statskassan i "jobbskatteavdrag" så skulle man fått fram många nya jobb, utbildningar, riktig mat i skolorna, en bättre äldreomsorg m.m. Istället går mestadels av pengarna till dom som redan har rikligt, men som längtar efter mer - "ge mig, ge mig!". Avdraget är ju så beskaffat att den som har en saftig lön, får mest i avdrag. Den somn har lite får bara nån ynka hundralapp. Och vi som redan har betalt in mycket till vår pension straffas, för att vi inte jobbar. Nä, Sverigemoderaterna förnekar sig inte. Ge till dem som redan har, så dom har råd med städerska, barnjungfru och egen sjuksköterska på äldre dar. Känns det igen från 20- 30-talet? Det är dit man siktar inom nyhögern. Snart inför dom väl adelskap också...mitt i all jävelskap. mycket du klagar på ligger på kommunerna,skolor,äldrevård m.m. de flesta kommuner har de senaste åren haft överskott o gått bra,mycket till följd av de statsbidrag som betalats ut(trots jobbskatteavdrag) Alla löntagare har fått mer pengar,givetvis är det så att de som tjänat lite mer också märkt det tydligare,men avdraget har varit inriktat på låg och medellöner. Att inte avdraget genererat jobb är skitsnack,till följd av att folk har fått mer i plånboken har de kunnat unna sig mer,konsumtion av varor o tjänster vilket genererat fler arbetstillfällen i många branscher. Trots jobbskatteavdraget går ju inte statskassan med förlust,senaste budet var 68 miljarder i överskott,pengar som är goda att ha när nu sämre tider verkar stå på. Hur menar du att man skapar jobb med skattemedel?de måste ju växa fram i privata sektorn,skulle man subventionera jobb eller? är det inte det man gör i fas 3-jobb o olika andra riktade stödåtgärder? gratis slavarbetskraft åt företag som troligen skulle kunnat anställa riktigt istället. ulf
*Stintan*
12-01-2012, 22:50
CITAT (malarmaster @ 12-01-2012, 22:38)  mycket du klagar på ligger på kommunerna,skolor,äldrevård m.m. de flesta kommuner har de senaste åren haft överskott o gått bra,mycket till följd av de statsbidrag som betalats ut(trots jobbskatteavdrag) Alla löntagare har fått mer pengar,givetvis är det så att de som tjänat lite mer också märkt det tydligare,men avdraget har varit inriktat på låg och medellöner. Att inte avdraget genererat jobb är skitsnack,till följd av att folk har fått mer i plånboken har de kunnat unna sig mer,konsumtion av varor o tjänster vilket genererat fler arbetstillfällen i många branscher. Trots jobbskatteavdraget går ju inte statskassan med förlust,senaste budet var 68 miljarder i överskott,pengar som är goda att ha när nu sämre tider verkar stå på. Hur menar du att man skapar jobb med skattemedel?de måste ju växa fram i privata sektorn,skulle man subventionera jobb eller? är det inte det man gör i fas 3-jobb o olika andra riktade stödåtgärder? gratis slavarbetskraft åt företag som troligen skulle kunnat anställa riktigt istället. ulf Sänkta arbetsgivaravgifter istället för 5 kronor billigare hamburgare hade jag gärna sett. Stimulera bostadsbyggande, satsa på infrastrukturen och alternativ energi för att inte tala om skola, vård och omsorg m.m. Det finns massor av åtgärder som skulle kunna ge arbetstillfällen och där skattepengarna gör större nytta än i höginkomsttagarnas fickor och i skatteparadis.
Zzzleepy
12-01-2012, 23:18
Hej Funderar lite på det här med arbetslöshet. Borde det inte vara så att det finns ett visst antal arbetstillfällen i ett land? Är vi fler arbetsförda än den summan så blir några arbetslösa? Och då borde ju det ända sättet att öka arbetstillfällena vara att öka exporten, producera mera, minska importen eller få folk att konsumera mera. Jag tycker inte att vi ska konsumera/producera så mycket som vi gör eller mera, för det sliter på miljön. Likaså skapar exporten samma problem. Borde vi inte istället försöka flytta hem dom arbetstillfällen som nu finns utomlands i form av import? Jag menar vad man än köper nu för tiden står det ju made in kina eller nått annat asiatiskt land. Det om nått suger väll ut både pengar och arbetstillfällen ur vårt avlånga land och det förstör miljön. Globalisering och frihandel är ju nått som högern har ivrat för hela tiden. Samma sak med mat, varför ska vi köpa importmat när bönderna finns i vår direkta närhet? Dessutom så tycker inte jag att dom saker vi importerar tillverkas på ett sätt där man visar respekt för arbetarna. Dom flesta har ju sett och hört om slavliknande förhållanden på kinesiska fabriker osv. Om man tänker lite utanför det system som finns nu. Hade det inte varit bättre att tillverka saker som håller längre än ett par år och sluta köpa nytt hela tiden som det var förr. Då borde ju följden bli mindre arbete mer fritid. Då menar jag inte att vissa ska jobba och andra gå under utan att man delar på den arbetsbördan som finns lika mellan folket, kanske med kortare arbetsdagar och lägre pensionsålder. Dessutom så är det lite falskt av höger politiker att använda arbetslösheten som ett argument för deras politik. Högern representerar fortfarande företagare och lite rikare folk trots deras nya slogan. Vad skulle hända med deras fabriker eller företag om det var 0% arbetslöshet? Arbetslöshet gynnar enligt min mening dom som anställer eftersom att det skapar konkurens mellan arbetstagare och det trycker ner lönerna. Enligt kapitalistens eget "tillgång/efterfrågan" System. När det gäller Moderaternas krossa fuskarna offensiv som har lett till alla utförsäkringar osv. så handlar ju inte det om nått annat än att spara på statliga utgifter så att dom kan kapa skatter för rika människor. Eller? Jag menar: Fuskarna finns ju då i den kategori som inte arbetar. Barn arbetar ju inte i Sverige än och det är ju fortfarande gratis att utbilda sig här så det försvinner ju en del där. Resten är ju sjuka, arbetslösa eller rika. Så fuskarna finns ju i då i arbetslösa kategorin och eftersom att den inte är så stor kanske 5-8%? Jag vet inte exakt under 10 iaf. Då är ju frågan: Hur många av dom arbetslösa fuskar? 1%? eller 10%? Det är ju iaf inte alla. Det blir inte så jäkla många fuskare kvar eller hur? Är det värt att skrota hela det Svenska välfärdssystemet och det sociala skyddsnätet för den stora överhängade majoritet som faktiskt arbetar och vill arbeta. Bara för att det är några ruttna ägg behöver man ju inte elda ner hela hönshuset, eller? Oj vad mycket text det blev  sorry God kväll Chrille
Bengalow
12-01-2012, 23:30
Nå, malarmaster, något så enögt som dig får man leta länge efter (nåja, jag inbegriper Gittan i din grupp). Dina analyser av den svenska ekonomien kunde du hämtat direkt från Timbro. Den gång som Calle Stropp var statminister, så påtalade han, att de "dynamiska effekterna" av hans ekonomi skulle göra underverk. Det gjorde dom också - med betoning på under/nedgång. Det är precis samma strategi som nuvarande Aliens håller på med. "Ge mer till de rika, så att de kan hålla igång samhället!" Pyttsan och blaha. Det är en jökla tur att S lämnade efter sig ett någorlunda överskott, men snart är det slut på det också. Då får Hästsvansen lära sig att trolla med knäna...ekonomiskt geni? Nej, men möjligt att han får anställa Labero i departementet.
Och när skall pensionärerna få igen sina surt förvärvade slantar, som FR och Borg har konfiskerat?
Chrille!
Ja än har vi ju inte sett den allmänna välfärden monterats ned. Den finns fortfarande överallt i samhället. Några grupper har fått det tuffare men dom flesta i samhället har faktiskt inte fått det sämre utan tvärtom. Problemen finns och behöver sannerligen rättas till, men är trots allt ganska små. Tror inte vi haft det bättre under en S-styrd regering.
Jag vet inte jag. Räknas sjukvård som välfärd? Jag väntade 8 månader för att komma till neurolog, trots 3mån garanti. Det var en avbokning. De ringde på fredagen, tiden var på måndagen. Man undrar hur lång tid det tagit utan denna avbokning...
*Stintan*
13-01-2012, 01:04
CITAT (gnon49 @ 13-01-2012, 00:13)  Ja än har vi ju inte sett den allmänna välfärden monterats ned. Den finns fortfarande överallt i samhället. Några grupper har fått det tuffare men dom flesta i samhället har faktiskt inte fått det sämre utan tvärtom. Problemen finns och behöver sannerligen rättas till, men är trots allt ganska små. Tror inte vi haft det bättre under en S-styrd regering. Det är uppenbart att de som inte drabbats av försämringarna utan bara fått det bättre inte kan se eller ens förstå hur illa många drabbats av alliansens politik. Om problemen är så små som du påstår så vore det väl lätt att rätta till dom men än har vi inte sett antydan till vilja att rätta till det. Tvärtom är det ju så att klassklyftorna ökar de. Var finns välfärden för de sjuka utförsäkrade t.ex.? Välfärd är också ekonomisk trygghet och den finns inte för väldigt många idag, unga, arbetslösa, sjuka och gamla. Oro och ovisshet för hur man ska klara sin basförsörjning mår ingen bra av. 34000 hemlösa och ett stort mörkertal unga som tvingas bo kvar hemma alltför länge eller flytta runt i andrahandslägenheter, många dessutom arbetslösa, är inget någon kan vara stolt över. De enda som fått det bättre är de som redan hade det bra och inte blivit sjuka och/eller arbetslösa sen alliansen tog över och det på de svagastes bekostnad. Att sia över hur det hade varit under en S-styrd regering kan ingen men jag har svårt för att tro att de svagaste i samhället hade drabbats lika hårt som under Reinfeldts härskartid.
*Stintan*
13-01-2012, 01:12
CITAT (Fenja @ 13-01-2012, 00:46)  Det där känns som gammal skåpmat, det är iallafall inget nytt eftersom det skrivits om det redan i höstas. Varför det dras upp nu igen kan man ju bara spekulera i men Juholt har ju sina motståndare inom partiet och dom gör väl allt för att få honom utbytt. Att det råder interna stridigheter har väl ingen missat vid det här laget.
malarmaster
13-01-2012, 07:42
CITAT (Bengalow @ 12-01-2012, 23:30)  .
Och när skall pensionärerna få igen sina surt förvärvade slantar, som FR och Borg har konfiskerat? ??????. Ulf
herkules
13-01-2012, 09:08
CITAT (malarmaster @ 12-01-2012, 21:52)  du drar som de flesta andra aliansmotståndarna alla över en kamm,röstar man allians är man människofientlig,egoistisk och bara ute efter pengar.räknar nog inte in mig själv där iallafall. tror inte heller att det försämrats så radikalt som vänstern påstår,tror tvärtom att många fått det bättre. /.../ det är väl klart att jag drar alla över en kam, hur ska jag annars tänka? rösta borgerligt - rösta för försämringar för de som har det sämst ställt i samhället, frågor på det? många har fått mer pengar, det stämmer, men BARA de som tidigare hade så att de höll näsan ovanför vattenytan. resten då? var är deras mat på bordet, deras boende, deras jobb? det är VI andra - som har jobb - som SKA se till att dessa människor också har det bra. det har vi råd med. men i jävla sverige idag ska man få skatteavdrag när man SKÄNKER pengar till välgörenhet, man ska bara se till så att man själv får så mycket som möjligt, ett sådant land är inget riktigt land, det är ett land där pisseblöjorna används en gång för mycket på våra pensionärer för att några andra ska tjäna pengar på det! pisseblöjeland med en caremaregering. CITAT (gnon49 @ 12-01-2012, 22:19)  Nej någon större förändring av välfärden neråt har ju inte skett. Det finns utsatta grupper men i stort är välfärden som den alltid har varit. Lite bättre rentav. lever du i någon egen liten bubbla eller? CITAT (Zzzleepy @ 12-01-2012, 23:18)  Hej Funderar lite på det här med arbetslöshet. Borde det inte vara så att det finns ett visst antal arbetstillfällen i ett land? Är vi fler arbetsförda än den summan så blir några arbetslösa? Och då borde ju det ända sättet att öka arbetstillfällena vara att öka exporten, producera mera, minska importen eller få folk att konsumera mera. Jag tycker inte att vi ska konsumera/producera så mycket som vi gör eller mera, för det sliter på miljön. Likaså skapar exporten samma problem. Borde vi inte istället försöka flytta hem dom arbetstillfällen som nu finns utomlands i form av import? Jag menar vad man än köper nu för tiden står det ju made in kina eller nått annat asiatiskt land. Det om nått suger väll ut både pengar och arbetstillfällen ur vårt avlånga land och det förstör miljön. Globalisering och frihandel är ju nått som högern har ivrat för hela tiden. Samma sak med mat, varför ska vi köpa importmat när bönderna finns i vår direkta närhet? Dessutom så tycker inte jag att dom saker vi importerar tillverkas på ett sätt där man visar respekt för arbetarna. Dom flesta har ju sett och hört om slavliknande förhållanden på kinesiska fabriker osv. Om man tänker lite utanför det system som finns nu. Hade det inte varit bättre att tillverka saker som håller längre än ett par år och sluta köpa nytt hela tiden som det var förr. Då borde ju följden bli mindre arbete mer fritid. Då menar jag inte att vissa ska jobba och andra gå under utan att man delar på den arbetsbördan som finns lika mellan folket, kanske med kortare arbetsdagar och lägre pensionsålder. Dessutom så är det lite falskt av höger politiker att använda arbetslösheten som ett argument för deras politik. Högern representerar fortfarande företagare och lite rikare folk trots deras nya slogan. Vad skulle hända med deras fabriker eller företag om det var 0% arbetslöshet? Arbetslöshet gynnar enligt min mening dom som anställer eftersom att det skapar konkurens mellan arbetstagare och det trycker ner lönerna. Enligt kapitalistens eget "tillgång/efterfrågan" System. När det gäller Moderaternas krossa fuskarna offensiv som har lett till alla utförsäkringar osv. så handlar ju inte det om nått annat än att spara på statliga utgifter så att dom kan kapa skatter för rika människor. Eller? Jag menar: Fuskarna finns ju då i den kategori som inte arbetar. Barn arbetar ju inte i Sverige än och det är ju fortfarande gratis att utbilda sig här så det försvinner ju en del där. Resten är ju sjuka, arbetslösa eller rika. Så fuskarna finns ju i då i arbetslösa kategorin och eftersom att den inte är så stor kanske 5-8%? Jag vet inte exakt under 10 iaf. Då är ju frågan: Hur många av dom arbetslösa fuskar? 1%? eller 10%? Det är ju iaf inte alla. Det blir inte så jäkla många fuskare kvar eller hur? Är det värt att skrota hela det Svenska välfärdssystemet och det sociala skyddsnätet för den stora överhängade majoritet som faktiskt arbetar och vill arbeta. Bara för att det är några ruttna ägg behöver man ju inte elda ner hela hönshuset, eller? Oj vad mycket text det blev  sorry God kväll Chrille det här är så jävla bra skrivet så det tål att läsas en gång till.
Gunilla T
13-01-2012, 09:46
Läs dethär och ge gärna en kommentar; George Monbiot "The values of everything" .....alltings värde. Här finns det mesta som diskuterats i denna tråd. http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.42623...-alltings-varde
*Stintan*
13-01-2012, 10:49
Det där borde alla läsa... det var bra!
herkules
13-01-2012, 11:44
CITAT (Gunilla T @ 13-01-2012, 09:46)  Läs dethär och ge gärna en kommentar; George Monbiot "The values of everything" .....alltings värde. Här finns det mesta som diskuterats i denna tråd. http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.42623...-alltings-varde "De människor som till exempel starkt värderar ekonomisk framgång har mindre empati, starkare manipulativa tendenser, en starkare dragning till hierarkier och ojämlikhet, starkare fördomar mot främlingar och mindre intresse av mänskliga rättigheter och miljön"
ur artikeln
Huggorm
13-01-2012, 11:58
CITAT (herkules @ 13-01-2012, 11:44)  "De människor som till exempel starkt värderar ekonomisk framgång har mindre empati, starkare manipulativa tendenser, en starkare dragning till hierarkier och ojämlikhet, starkare fördomar mot främlingar och mindre intresse av mänskliga rättigheter och miljön"
ur artikeln http://www.youtube.com/watch?v=JNOt9LEX3ho...57B0559820EC973
Dom flesta människor drömmer nog om ekonomisk framgång. Är ju själva drivkraften i samhället.
Gunilla T
13-01-2012, 14:00
CITAT (gnon49 @ 13-01-2012, 13:31)  Dom flesta människor drömmer nog om ekonomisk framgång. Är ju själva drivkraften i samhället. Är du säker på det? Människors strävan efter ett gott liv har resulterat i en utveckling av vårt samhälle men ett gott liv är inte detsamma som ekonomisk framgång. Jag tror du blandar ihop mål och medel... Det finns hur mycket undersökningar som helst som visar att ekonomisk framgång inte är detsamma som ett gott liv. Maslows behovshierarki gäller nog forfarande. Pengar är viktiga till en viss gräns men sedan är det andra värden som prioriteras. Men såklart, om vi börjar önska oss mer av andra saker - som t.ex. trygghet, kortare arbetstider, mer umgänge med barn och familj så skulle våra konsumtionsprestationer sjunka och det vore allvarligt förstås.
Jag har en ganska usel ekonomi just nu men inga skulder (men boendelån som gör min totala bostadskostnad fortfarande lägre än i liknande hyresrätt). Det jag saknar i mitt liv just nu är trygghet. Det värderar i alla fall jag mycket högre än ekonomisk framgång. Förr, när mitt liv var tryggt strävade jag mer efter jobb där jag trivdes än ett arbete som gav mig högre lön. Jag inbillar mig att väldigt många människor resonerar på samma vis om de fick välja.
CITAT (Gunilla T @ 13-01-2012, 09:46)  Läs dethär och ge gärna en kommentar; George Monbiot "The values of everything" .....alltings värde. Här finns det mesta som diskuterats i denna tråd. http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.42623...-alltings-vardeJa, det var verkligen tänkvärt! Det skulle nog inte skada om var och en kunde ta sej en funderare över sina värderingar och försöka att sätta in sej själv i sammanhanget...
lamorran
13-01-2012, 14:40
CITAT (gnon49 @ 13-01-2012, 13:31)  Dom flesta människor drömmer nog om ekonomisk framgång. Är ju själva drivkraften i samhället. Ja som tur är så har vi fått en regering som verkligen ger oss en möjlighet att förverkliga våra drömmar ekonomiskt oberoende för resten av livet . Till exempel finns ju möjligheten att få överta en vårdcentral för en mycket överkoml8ig summa (700000) och sälja den efter fyra år för tjugo miljoner.Fler sådana fina initiativ borde tas av alla landsting , inte bara de som Filippa Reinfeldt basar över.
Jag överhörde en del av en diskussion på ett fik igår. Det var kostymklädda herrar som diskuterade. Det jag hårde var detta: "I missbruksvården finns enorma marginaler, man kan tjäna stort på kort tid". Jag mådde lite illa då. Men det är väl så det ska vara. Tjäna pengar på sjuka missbrukare och annat mindre "framgångsrikt" folk.
*Stintan*
13-01-2012, 15:18
CITAT (gnon49 @ 13-01-2012, 13:31)  Dom flesta människor drömmer nog om ekonomisk framgång. Är ju själva drivkraften i samhället. Snarare om ekonomisk trygghet vilket är en stor skillnad.
Aqvakul
13-01-2012, 16:30
CITAT (*Stintan* @ 13-01-2012, 15:18)  Snarare om ekonomisk trygghet vilket är en stor skillnad. Precis!
Tror samhället behöver både den som nöjer sig med lite eller lagom och den som hela tiden vill ha mer. Stora företag eller företagare vilar sällan på hanen utan strävar framåt i hård konkurrens och inte alltid justa metoder. Tänk om Kamrad nöjt sig med sin källarlokal. Men själv är jag nöjd med att ha mitt på det torra och ser fram mot pensionen med tillförsikt. Det räcker för mig.
Gunilla T
13-01-2012, 17:26
CITAT (gnon49 @ 13-01-2012, 17:10)  Tror samhället behöver både den som nöjer sig med lite eller lagom och den som hela tiden vill ha mer. Stora företag eller företagare vilar sällan på hanen utan strävar framåt i hård konkurrens och inte alltid justa metoder. Tänk om Kamrad nöjt sig med sin källarlokal. Men själv är jag nöjd med att ha mitt på det torra och ser fram mot pensionen med tillförsikt. Det räcker för mig.  Håller med, det behövs både vägröjare och trädgårdsarbetare ...men ekonomi betyder faktiskt hushållning och det innefattar såväl människor som naturresurser.
Myosotis
13-01-2012, 18:10
CITAT (Anma @ 13-01-2012, 15:03)  Jag överhörde en del av en diskussion på ett fik igår. Det var kostymklädda herrar som diskuterade. Det jag hårde var detta: "I missbruksvården finns enorma marginaler, man kan tjäna stort på kort tid". Jag mådde lite illa då. Men det är väl så det ska vara. Tjäna pengar på sjuka missbrukare och annat mindre "framgångsrikt" folk. Då har de säkert ett intresse också att först göra folk till missbrukare, annars skulle lönsamheten minska.
Gunilla T
13-01-2012, 18:30
CITAT (Anma @ 13-01-2012, 15:03)  Jag överhörde en del av en diskussion på ett fik igår. Det var kostymklädda herrar som diskuterade. Det jag hårde var detta: "I missbruksvården finns enorma marginaler, man kan tjäna stort på kort tid". Jag mådde lite illa då. Men det är väl så det ska vara. Tjäna pengar på sjuka missbrukare och annat mindre "framgångsrikt" folk. Ja, och tyvärr har de säkert rätt. Missbruksvården tillhör ju de områden som länge varit privatiserade. Kommunerna har krav på sig att erbjuda vård och tyvärr finns det alltid en del lycksökare i branschen men, det måste ändå sägas att övervägande delen ändå försöker göra ett gott arbete. Tyvärr saknas mycket forskning om vad som verkligen kan hjälpa och det behövs ett varieret utbud eftersom människor är olika. Undrar när man tänker sätt ut fängelser på entreprenad? Nästa område att privatisera?
Zzzleepy
13-01-2012, 19:49
Hej
Gnon49
Jag förstår hur du menar och respekterar det, men det jag inte förstår är hur vi ska kunna bygga ett hållbart samhälle miljömässigt sätt så länge som dom som vill ha mer får styra? Det samhälle och världsordning vi har nu är ju skapad av just dom personerna och bevisligen så fungerar det inte. Tänker då på långa transporter, slavliknande produktion i låglönne länder, vinstdrivande omsorg och sjukvård osv Tänk om någon hade samma entreprenörs anda när det gällde människors rättigheter och miljömedvetenhet som när det gäller kapitalism och pengar.
Jag hoppas att du har fel när du säger att pengar är det som driver samhället framåt.
Trevlig fredag allihop
Chrille
Överbölingen
13-01-2012, 20:20
CITAT (herkules @ 13-01-2012, 09:08)  det är väl klart att jag drar alla över en kam, hur ska jag annars tänka? rösta borgerligt - rösta för försämringar för de som har det sämst ställt i samhället, frågor på det? många har fått mer pengar, det stämmer, men BARA de som tidigare hade så att de höll näsan ovanför vattenytan.
resten då? var är deras mat på bordet, deras boende, deras jobb? det är VI andra - som har jobb - som SKA se till att dessa människor också har det bra. det har vi råd med. men i jävla sverige idag ska man få skatteavdrag när man SKÄNKER pengar till välgörenhet, man ska bara se till så att man själv får så mycket som möjligt, ett sådant land är inget riktigt land, det är ett land där pisseblöjorna används en gång för mycket på våra pensionärer för att några andra ska tjäna pengar på det! pisseblöjeland med en caremaregering. lever du i någon egen liten bubbla eller? det här är så jävla bra skrivet så det tål att läsas en gång till. Det finns mycket tänkvärt i den här krian oavsett var man har sin rötter.Det handlar inte bara om att läsa vad det står. Vitsen är att analysera följder och utveckling. Inget iniöm överskådlig tid men inom låt oss säga 12 till 15 år tidigast. Akut politik är ensak. Strategisk politik en helt annan och den har vi på fältet väldigt lite grepp om. Vi kan bara tycka och tro. Själv tror jag på långsiktig politik. Men "Nu politik" ger mig vibbar om en fransk kung som lär ha yttrat "Efter mig syndafloden". Alltså. Nuet är en bisak. Framtiden är viktig.
Håller med om att framtiden är viktig väldigt viktig för det är den våra barn ska ärva ,att leva kvar i den tron att endast socialdemokratin kan frälsa oss är väldigt gammalmodig enligt mitt sätt att se ,man måste vidga sina vyer och inte förstenas i det som hände för hundra år sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|